Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: FrTr på fredag 22. mars 2024, klokken 11:56

Tittel: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: FrTrfredag 22. mars 2024, klokken 11:56
Har en utfordring med at laderen(stikk kontakt) ikke fungerer hos mine foreldre, men fungerer helt fint hjemme.
Har også forsøkt forskjellige kontakter og kurser hos foreldrene mine.

feilmeldingen som kommer i bilen er "Ladefeil".

Har selvfølgelig sjekket at kontaktene har strøm, og sikringen går ikke.

Noen som har ide hva som kan være galt ?

Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: el-Hfredag 22. mars 2024, klokken 12:13
Har du og foreldrene dine samme spenningssytem It 230v eller TN 400 V, på noen ladere må det gjøres en innstilling på for å fungere på det ene eller andre.
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: RJKfredag 22. mars 2024, klokken 12:26
Sitat fra: FrTr på fredag 22. mars 2024, klokken 11:56Har en utfordring med at laderen(stikk kontakt) ikke fungerer hos mine foreldre, men fungerer helt fint hjemme.
Har også forsøkt forskjellige kontakter og kurser hos foreldrene mine.

feilmeldingen som kommer i bilen er "Ladefeil".

Har selvfølgelig sjekket at kontaktene har strøm, og sikringen går ikke.

Noen som har ide hva som kan være galt ?


Som det nevnes over, kommer det an på strømnettet hjemme, men ikke minst hvilken bil du prøver å lade.

Er det en Renault Zoe, så er jeg temmelig overbevisst om at du har TN-nett hjemme, mens dine foreldre har IT eller TT-nett.

I så tilfelle må du benytte "ladebøtte"/Ucase lader, om du har. Sjekk forumet for Renault Zoe for mere info om dette.

Kan selvsagt og være jordingsfeil eller rett og slett for liten kurs, men tviler egentlig litt...
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: FrTrfredag 22. mars 2024, klokken 12:40
Er en Tesla Model Y.

Skal sjekke om vi kan ha forskjellig spenningssystem.
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: RJKfredag 22. mars 2024, klokken 13:23
Sitat fra: FrTr på fredag 22. mars 2024, klokken 12:40Er en Tesla Model Y.

Skal sjekke om vi kan ha forskjellig spenningssystem.
Sjekk om bilen er satt til å lade bare innenfor visse tider, og om du har noe i lokasjonsbasert info. Kan være så lite som at du har tidsbestemt lading.

Ny programvareversjon (2024.8.5 mener jeg at jeg leste) skal nå få en knapp å trykke på for å si at man nå ene gangen ønsker å lade umiddelbart uten å gå inn og endre ladeinstillingene, som vel er svar på slike problemer...!
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: sjokomelkfredag 22. mars 2024, klokken 13:29
Sjekk feilmeldingen på skjermen i bilen, og se hva manualen sier om den:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-9A3F0F72-71F4-433D-B68B-0A472A9359DF.html
Hvis du trykker på det røde utropstegnet på skjermen vil du kunne lese feilkoden på feilmeldingen, og den er i formatet "CP_a058".
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: Orbitfredag 22. mars 2024, klokken 14:05
Det må også uansett være en jordet stikkontakt. Alle utendørskontakter skal være jordet, men det kan være problemer med jordtilkoblingen, selv om det er strøm i kontakten.
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: cstrommefredag 22. mars 2024, klokken 14:38
Sitat fra: Orbit på fredag 22. mars 2024, klokken 14:05Det må også uansett være en jordet stikkontakt. Alle utendørskontakter skal være jordet, men det kan være problemer med jordtilkoblungen, selv om det er strøm i kontakten.

Tipper det er denne. Model Y skal ikke reagere forskjellig på TN/IT/TT såfremt det er et vanlig stikk. Og hvis det er Tesla sin kabel så skal den ikke måtte stilles om. Men hvis den ikke får jording når den kobler til så vil den nok garantert klage. Alternativet er veldig lav spenning på stikket. Har du tilgang på et multimeter så er det fort å sjekke.
Tittel: Sv: utfordring med lading i stikk
Skrevet av: TBfredag 22. mars 2024, klokken 18:29
Ikke uvanlig at feil på strømnett blir avdekket når en kobler til en ladbar bil. Utstyr som normalt benyttes i et privat hjem vil fungere uten jordkontinuitet. En ladebar vil sjekke jording og spenningsnivå, og unngå lade om feil oppdages.

Feilen kan dermed oppleves som den er på bilen, men er i nettet.

Noen ganger kan IT nett avdekkes som en "feil" om utstyret koblet til forventer TN nett. En bør forvente EVSE som leveres med bil i Norge skal støtte IT nett idag.