Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: førategangtesla på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:28
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.8/release-notes
Da kommer blant annet adaptive fjernlys til oss andre som har matrix lykter :+1:
Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:34Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Folk i Tyskland har mottatt oppdateringen, det var da jeg ble oppmerksom på at den var på vei (reddit)
Hvordan tesla kjører ut oppdateringene vet jeg ikke, men på notateslaapp står det tilgjengelig i Norge, så den dukker nok veldig straks opp her.
Mye SW jeg kan klage på, men hvis jeg faktisk får noenlunde fungerende matrix på en snart 3 år gammel bil via OTA så er det faktisk helt sjukt fett.
Enig, men man kan jo undres over at HW isåfall har vært der ubrukt i 3 år.
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 22:04Enig, men man kan jo undres over at HW isåfall har vært der ubrukt i 3 år.
Det er nok litt delt. For det første så trenger tesla kun en type lykt til både model 3 og model y, den kan brukes til både høyre/venstrestyrte biler og så har nok matrix vært i tankene, men av en eller annen grunn så har ikke tesla søkt om godkjenning før nylig.
Uansett så er det fantastisk :laugh:
Jeg kan ikke si at jeg vet om så mange andre som får en slik funksjon gratis OTA når bilen står i garasjen. Jeg parkerer om kvelden og når jeg kjører på jobb neste morgen så har jeg plutselig fått adaptive fjernlys som maskerer ut møtende trafikk :+1:
Min første bil med Matrix var en VW Passat GTE 2016, og det er jo en stund siden. Savnet den da jeg gikk over til Tesla.
Og før Matrix var det adaptive Xenon lys som har vært der ganske lenge. Så ja, på tide.
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 12. mars 2024, klokken 22:41Det er nok litt delt. For det første så trenger tesla kun en type lykt til både model 3 og model y, den kan brukes til både høyre/venstrestyrte biler og så har nok matrix vært i tankene, men av en eller annen grunn så har ikke tesla søkt om godkjenning før nylig.
Det har nok med at det har blitt lovlig i USA, siden Tesla er ett amerikansk selskap. E-tron fikk først Matrix der borte i desember i fjor, selv om den har hatt det her siden den kom.
Jeg var skeptisk til at det i det hele tatt ville komme på de eldre bilene, og i alle fall at det ville være gratis. En sånn kostnadsfri funksjonalitetsforbedring er en kraftmarkering ift de andre bilprodusentene og en super markedsføring til kundene.
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:34Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Du blander nok med 2024.2.8, og ikke 2024.8.x. Den ble rullet ut til masse folk i UK. Og jeg mistenker sterkt at de i Spania er britiske biler som er i Spania for vinteren.
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:04Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:34Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Du blander nok med 2024.2.8, og ikke 2024.8.x. Den ble rullet ut til masse folk i UK. Og jeg mistenker sterkt at de i Spania er britiske biler som er i Spania for vinteren.
Er det stedet bilen er når den blir oppdatert som blir registrert i Teslafi? Ville vel heller tro at det er landet og stedet bilen fysisk er registrert i som teller.
2024.8.x finnes vel ikke?
Sitat fra: Contango på onsdag 13. mars 2024, klokken 08:54Jeg var skeptisk til at det i det hele tatt ville komme på de eldre bilene, og i alle fall at det ville være gratis. En sånn kostnadsfri funksjonalitetsforbedring er en kraftmarkering ift de andre bilprodusentene og en super markedsføring til kundene.
Enig. Der de andre tar seg betalt for rattvarme og slike basics gir Tesla bort alt av software uten å mukke. :D Jeg hadde gladelig betalt noen tusinger for programvaren til å få utnyttet matrix-lysa i vår Y.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:17Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:04Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:34Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Du blander nok med 2024.2.8, og ikke 2024.8.x. Den ble rullet ut til masse folk i UK. Og jeg mistenker sterkt at de i Spania er britiske biler som er i Spania for vinteren.
Er det stedet bilen er når den blir oppdatert som blir registrert i Teslafi? Ville vel heller tro at det er landet og stedet bilen fysisk er registrert i som teller.
Står "available in Norway" her væffal https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2024.8.3/utgivelsesnotater
Da er det iallfall ikke registrert noen på Teslafi etter det jeg kan se:
Var det ikke slik at tallgruppen etter årstallet skal være månedsnummeret versjonen ble sluppet. Hvis det er riktig, så er 2024.8 den som kommer i august... ;)
Nei, det er ukenummer. 2023.44.x blir vanskelig å forklare hvis ikke.. :p
Ja, det er ukenr. det er 🙈.....
2024.8 er nok uke 8. Hvis du ser tilbake på de siste årene finner du SW opp til rundt 45, feks 2023.44 og 2020.48
https://teslascope.com/software/timeline
Leste du de to innleggene over? 8)
Det blir spennende å se hvordan det fungerer på 3/y. Vi har jo flere led med mulighet for å maskere ut mer detaljer, highland har jo litt svakere fjernlys også vs tidligere 3/y.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. mars 2024, klokken 11:32Leste du de to innleggene over? 8)
Se der ja, jeg skrev innlegg uten å oppdatere nettsiden først :angel:
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 13. mars 2024, klokken 12:02Det blir spennende å se hvordan det fungerer på 3/y. Vi har jo flere led med mulighet for å maskere ut mer detaljer, highland har jo litt svakere fjernlys også vs tidligere 3/y.
Håper det ikke blir dårligere lys, slik det er nå er jo veldig bra på Y, lyser opp veien ja :-) men jeg kommer fra Ioniq og der var det skikkelig dårlige fjernlys :-)
Nå ser jeg på teslafi at iallefall en nordmann med Y performance har fått oppdateringen. Begynner å rulle ut nå kan det virke som :+1: :laugh:
Er 2024.8.3 er på vei inn i bilen min nå. Men har ikke 3/Y... ;)
Installert nå, model y. 🙂
Blir interessant å teste i morgen
Sitat fra: Framfus på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:31Installert nå, model y. 🙂
Du får ta en kjøretur og fortelle :laugh: går utifra at her ble adaptive fjernlys
Her
Har din S disse lyktene?
Nei, denne fikk jeg i en email. Første bekreftelse på at den virkelig kommer i 2024.8.3 for de utvalgte. Min S har 6V-lysanlegg.... :)
Ser på notateslaapp.com at det har dukket opp flere endringer.
Ny BT og WiFi meny og nye ikoner mm.
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:55Sitat fra: Framfus på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:31Installert nå, model y. 🙂
Du får ta en kjøretur og fortelle :laugh: går utifra at her ble adaptive fjernlys
Kan bekrefte adaptive fjernlys. Fikk bare testet på en strekning på 200-300 meter i et område med sparsomt med gatelys. Fungerte tilsynelatende perfekt. Ingen motgående biler som klaget. Ser fram til å prøve på mørk landevei.
Sitat fra: Framfus på torsdag 14. mars 2024, klokken 23:19Sitat fra: førategangtesla på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:55Sitat fra: Framfus på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:31Installert nå, model y. 🙂
Du får ta en kjøretur og fortelle :laugh: går utifra at her ble adaptive fjernlys
Kan bekrefte adaptive fjernlys. Fikk bare testet på en strekning på 200-300 meter i et område med sparsomt med gatelys. Fungerte tilsynelatende perfekt. Ingen motgående biler som klaget. Ser fram til å prøve på mørk landevei.
Det høres lovende ut. Det begynner å dukke opp litt videoer på youtube av Model Y med adaptive fjernlys og det ser bra ut på film iallefall :)
Vil dette komme på biler uten Tesla vision eller gjelder dette kun biler uten sensorer?
Sitat fra: moby666 på fredag 15. mars 2024, klokken 06:16Vil dette komme på biler uten Tesla vision eller gjelder dette kun biler uten sensorer?
Alle Model Y levert nye i Norge uansett årgang, og alle Model 3 med de oppgraderte lyktene. (Fra rundt midtlivsoppgraderingen hvor det ble svarte lister og dørhåndtak. Ca. 2021?).
Gjelder også Model S refresh/Plaid. Refresh Model X har de samme lyktene fra 2016, så denne får ikke noe i denne omgang.
Jeg sjekket nå på min bil og fikk beskjed om at det ikke var noe oppdatering tilgjengelig. Er det noen som har fått på MY LR?
Bare tålmodighet. Kan ta opptil et par uker før det er din tur.
Slik virker det på norske veier: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/1beyggz/matrix_led_fully_operational_in_my_22_myp/
Sitat fra: Klykken på fredag 15. mars 2024, klokken 12:36Slik virker det på norske veier: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/1beyggz/matrix_led_fully_operational_in_my_22_myp/
Imponerende.
Mon tro om man må ta en justering av lysa først? 😄 Eller er SW smart nok til å maskere ut det som faktisk må markeres ut for å ha effekt?
Sitat fra: Radial på fredag 15. mars 2024, klokken 15:02Sitat fra: Klykken på fredag 15. mars 2024, klokken 12:36Slik virker det på norske veier: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/1beyggz/matrix_led_fully_operational_in_my_22_myp/
Imponerende.
Mon tro om man må ta en justering av lysa først? 😄 Eller er SW smart nok til å maskere ut det som faktisk må markeres ut for å ha effekt?
Tipper det hår fint. Ser jo ut som de overdriver litt og oppløsningen er ikke så veldig god heller. De er jo forhåpentligvis ok innstilt siden de bruker funksjonen til p skille nær og lang-lys.
2024.8.4 installeres nå.
.
Har fått testet de litt, og sammenlignet ned e-tron og i4 med laserlys som vi har testet litt i det siste.
Tesla er kjappere med å skru på fjernlysene enn de to andre, spesielt i4 lar deg kjøre flere sekunder med nærlys hvis fjernlysene må helt av. Ellers lyser laserlysene til i4 bedre, mens den adaptive funksjonen virker litt mere finmasket på Audi, uten at det har fryktelig mye verdi. Funket fint på i3 med 4 segmenter og.
Så lysfunksjonaliteten synes jeg nå er bra, og står ikke tilbake for de andre. Skulle bare hatt night vision, men det virker det ikke som om noen vil ha.
Lurer på om tredjeparts-løsninger som S3XY Buttons kunne gjort noe med adaptive lys. Skru på et av tåkelysene hvis det er mørkt, fart er ditt og styrevinkel er datt.
Nå har jeg fått kjørt noen mil i mørket med de adaptive lysene, og inntrykket er så langt veldig godt. Deilig å kjøre bak andre biler og fortsatt ha jordene på siden av veien godt opplyst :+1:
En annen ting som er endret med denne oppdateringen, er ladehastigheten hjemme. Før var den maks 14A (3-fas), nå drar den 25A. Ingen endringer gjort på veggboksen fra Tesla.
Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Det hender at min setter seg til å lade 11kw etter at jeg har oppdatert, noe som jeg ikke alltid er like interessert i med tanke på nettleia :laugh: så etter hver oppdatering pleier jeg å starte lading manuelt for å sjekke at noe ikke har blitt klusset med.
Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
Veldig imponerende at Tesla fikset adaptive lys i ettertid.
Men stusser også veldig at de ikke ba om betaling for det, dette var ikke en funksjon solgt med bilen, så de kunne lett dratt inn en tusing pr kunde ville jeg trodd. Enten abo eller salg. De tar seg f.eks godt betalt for EAP.
Sitat fra: daktari på fredag 22. mars 2024, klokken 15:39Veldig imponerende at Tesla fikset adaptive lys i ettertid.
Men stusser også veldig at de ikke ba om betaling for det, dette var ikke en funksjon solgt med bilen, så de kunne lett dratt inn en tusing pr kunde ville jeg trodd. Enten abo eller salg. De tar seg f.eks godt betalt for EAP.
Utenom EAP/FSD har jo ikke Tesla tradisjon for å ta seg betalt for software oppgraderinger. Audi tar jo 15k for Matrix funksjonalitet.
Er denne ny med 2024.8 ??
Kan ikke huske å ha sett den før.
mvh
Hugo
Tror den kun kommer frem når du har en servicetime? Den har vært gjennom noen oppdateringer
Jeg venter fortsatt på oppdatering her :laugh:
Sitat fra: goggo på fredag 22. mars 2024, klokken 17:52Er denne ny med 2024.8 ??
Kan ikke huske å ha sett den før.
mvh
Hugo
Sitat fra: Kim- på fredag 22. mars 2024, klokken 20:05Tror den kun kommer frem når du har en servicetime? Den har vært gjennom noen oppdateringer
Jeg hadde bilen inne på Tesla Kristiansand for et par dager siden. Fikk ny PTC heater av Tesla - på "goodwill" (Tesla språk for reklamasjon etter Forbrukerkjøpsloven § 27) :)
OK, så jeg skrudde av "Tesla tilgang", og da forsvant hele det menyvalget ja. Akkurat som du sa, Kim-.
Jeg antar at Tesla serviceteknikeren skulle ha skrudd av dette før jeg hentet bilen, men at han glemte det eller noe.
Mvh
Hugo
Sitat fra: Klykken på fredag 22. mars 2024, klokken 15:32Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
Da henger det nok ikke sammen med oppdatering av bilen, men at din Wall CONNECOTR har blitt oppdatert. Laderen sitter i bilen.
Sitat fra: Handyman på fredag 22. mars 2024, klokken 22:50Sitat fra: Klykken på fredag 22. mars 2024, klokken 15:32Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
Da henger det nok ikke sammen med oppdatering av bilen, men at din Wall CONNECOTR har blitt oppdatert. Laderen sitter i bilen.
Bilen (S og Y) kunne trekke 11kW fra andre kilder, men ikke fra TWC. De oppdaterte software i TWC via bilen.
Her er tråd om dette
https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0
Sitat fra: Klykken på søndag 24. mars 2024, klokken 10:07Sitat fra: Handyman på fredag 22. mars 2024, klokken 22:50Sitat fra: Klykken på fredag 22. mars 2024, klokken 15:32Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
Da henger det nok ikke sammen med oppdatering av bilen, men at din Wall CONNECOTR har blitt oppdatert. Laderen sitter i bilen.
Bilen (S og Y) kunne trekke 11kW fra andre kilder, men ikke fra TWC. De oppdaterte software i TWC via bilen.
Her er tråd om dette
https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0
Nemlig. Det er ikke oppdatering av bilens SW som er årsaken.
Må si at denne gangen så tok det veldig tid før oppdateringen kommer, ikke kommet enda, bruker å være veldig tidlig, men ikke når en venter på noe nyttig :-)
Sitat fra: gjobjo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:41Må si at denne gangen så tok det veldig tid før oppdateringen kommer, ikke kommet enda, bruker å være veldig tidlig, men ikke når en venter på noe nyttig :-)
Ser ut som at 2024.8.4, merket "new features" har stoppet opp, og 2024.8.7, merket "bug fixes" er på vei.
Pleier å få tidlig oppdatering eg og, men ikkje denne gangen.
Sikkert derfor det har tatt tid da. De fant noen bugs og stoppet utrullingen. Tipp topp løsning det! Jeg pleier ligge etter, fikk 2024.8.7 på fredag. Blir en liten stund til jeg får testet matrix, men allerede i dag fikk jeg testet engangs ladegrense i påvente av et par hundre km i morgen. Jeg har glemt å skru ned ladegrensen før så dette var en veldig kjekk funksjon, .
En bug i 2024.8.7 som ikke var der i forrige(2024.2.7) er at den setter ned farten i AP, men ikke opp igjen av seg selv, så man må holde nede høyre spak for å endre hastighet opp igjen.
Tok et raskt søk med Google, og fant ikke noe om dette. Er vel mange tusen som har fått denne oppdateringen. Har du funnet noen andre? Hvis ikke, så er det trolig at feilen ligger i din bil. Har du tatt en Reset?
ps. Greit å opplyse hva slags Tesla du har.
Ikke funnet andre ting og ikke prøvd en reset, er en -22 Y.
Mange, inklusiv meg, tar vanligvis en reset etter oppdateringer. Nå er jeg ikke helt sikker på om en 2-knapps reset gjør noe med AP, eller om det bare er MCU. Verdt å prøve.
Sitat fra: daktari på fredag 22. mars 2024, klokken 15:39Veldig imponerende at Tesla fikset adaptive lys i ettertid.
Men stusser også veldig at de ikke ba om betaling for det, dette var ikke en funksjon solgt med bilen, så de kunne lett dratt inn en tusing pr kunde ville jeg trodd. Enten abo eller salg. De tar seg f.eks godt betalt for EAP.
Det er vel for å i det hele tatt henge med i tiden. Begynner å være ganske langt etter konkurrentene, og etter min mening er Y med adaptive lys fortsatt langt etter f.eks ID.3 som også har kurvelys.
Sammenlignet så blir Tesla lyktene en vits.
Selv om jeg er glad for at de nå faktisk får Matrix aktivert, ville jeg ikke betalt en krone for det.
Noen av dere som får velge One Time Charge Limit i Tesla-appen? Eller er dette kun tilgjengelig på skjermen i bilen? Jeg har appversjon v4.31.5-2580
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 01. april 2024, klokken 18:12Noen av dere som får velge One Time Charge Limit i Tesla-appen? Eller er dette kun tilgjengelig på skjermen i bilen? Jeg har appversjon v4.31.5-2580
Ser den bare i bilen
Da dukket oppdateringen opp hos meg. Skal si det tok sin tid :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. april 2024, klokken 23:55Da dukket oppdateringen opp hos meg. Skal si det tok sin tid :laugh:
Ja, her også, kom i går kveld og installert, skal testes i dag, mye tunneler her på Vestlandet, mørketiden er jo nesten over også :-)
Sitat fra: gjobjo på tirsdag 02. april 2024, klokken 07:56Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. april 2024, klokken 23:55Da dukket oppdateringen opp hos meg. Skal si det tok sin tid :laugh:
Ja, her også, kom i går kveld og installert, skal testes i dag, mye tunneler her på Vestlandet, mørketiden er jo nesten over også :-)
Da jeg våknet halv 6 i dag så var det mørkt og fortsatt mørkt 06.00 så gledet meg til å få prøvd lysene klokken 06.30 når skulle kjøre til jobb, men da var det blitt litt lysere enn skumring så sjansen glapp. Jeg tror nok tesla har gjort noe med sensitivitet for når fjernlysene skal være aktive fordi jeg er ganske sikker på at de tidligere hadde slått seg på selv om det ikke hadde vært nødvendig i dag. Jeg får ta en kjøretur i kveld.
En liten bieffekt av å ha på auto langlys er at nå er det et lys-ikon på skjermen jeg lett kan trykke på hvis jeg vil skru på vanlige kjørelys.
Enig :) Nærlys/kjørelys-ikonet kunne med fordel vært synlig hele tiden, men grått i stedet for grønt når lysene er av
Fikk også oppdateringen i går kveld. Det første jeg la merke til er at med AP aktivert får jeg lov til å sette hastighet til fartsgrense +10 km/t. Tidligere kun det antallet prosent jeg har lagt inn. Mulig det er blitt en reset av noen innstillinger jeg hadde, så må grave litt i menyen for AP/TACC før jeg konkluderer
Sitat fra: Mobileum på søndag 31. mars 2024, klokken 23:40Tok et raskt søk med Google, og fant ikke noe om dette. Er vel mange tusen som har fått denne oppdateringen. Har du funnet noen andre? Hvis ikke, så er det trolig at feilen ligger i din bil. Har du tatt en Reset?
ps. Greit å opplyse hva slags Tesla du har.
Jeg har akkurat samme buggen med samme SW versjon, Model Y. Ganske irriterende.
Noe har gått galt med AP offset prosenten på denne versjonen tror jeg. Har stilt inn til 10% over fartsgrensen og ved aktivering av AP så velger den det. Også ved justering ned, men den justerer ikke opp farten igjen selv. Jeg får også lov og justere farten til 10 km/t over fartsgrensen, selv om det er over de 10% jeg har sagt jeg vil ha.
Jeg testet de adaptive fjernlysene med ca 1t kjøring på svingete landevei i går kveld, og ble ikke blinket på en eneste gang. Lysene var veldig kjappe til både å "mørklegge" møtende biler (også de som kom brått på rundt en sving) og holde resten av veien opplyst, og veldig kjapp til å utvide lysbildet igjen når møtende bil hadde passert. Synes lysene fungerer meget bra, men skal sies jeg har ikke sammenlikningsgrunnlag med andre bilprodusenter på dette.
Sitat fra: svedman på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:43Jeg testet de adaptive fjernlysene med ca 1t kjøring på svingete landevei i går kveld, og ble ikke blinket på en eneste gang. Lysene var veldig kjappe til både å "mørklegge" møtende biler (også de som kom brått på rundt en sving) og holde resten av veien opplyst, og veldig kjapp til å utvide lysbildet igjen når møtende bil hadde passert. Synes lysene fungerer meget bra, men skal sies jeg har ikke sammenlikningsgrunnlag med andre bilprodusenter på dette.
Jeg fikk det ikke til, var nærlys hele tiden, var mørkt som bare det, Adaptiv.. er aktivert og alt sto på Auto, fikk ikke til å velge fjernlys en gang, er det noe annet en skal gjøre også? drar jeg hendel til meg så kommer fjernlys ikon opp, men holdes ikke, skubber jeg hendel fra meg så bare velges auto eller vanlig, ikke noe fjernlys ikon kommer opp heller, skal det ikke det slik at en vet?
gjobjo, her er det jeg gjorde:
- Oppdaterte bilen til 2024.8.7
- Adaptive fjernlys aktivert i innstillingene under Lys
- Kjørelys på Auto under Lys
- Fjernlyshendel dyttet fra meg, slik at et grått fjernlysikon med bokstaven A inni vises
Det skal komme et grått fjernlysikon med bokstaven A inni under kjørelysikonet hvis funksjonen er aktivert og i stand-by, og det samme ikonet skal være blått med bokstaven A inni når fjernlysene faktisk er på (også når de mørklegger andre biler).
Jeg har vært ute på veien i kveld og prøvd ut lysene. Jeg har ikke erfaring med andre adaptive/matrix fjernlys, men jeg synes at dette rett og slett er fantastisk bra :+1: endelig slipper jeg å vente 3-4 sekunder før fjernlys slår seg på igjen etter møtende trafikk er forbi, her slår den maskerte delen av lyset seg på mer eller mindre på igjen umiddelbart :+1:
Møtende biler skyggelegges og så har jeg fjernlys forbi møtende bil i min retning. Med bil foran meg så maskere den bilen perfekt og gir meg fjernlys rundt bilen foran meg.
Jeg har ikke hatt problemer med at møtende biler blinker på meg tidligere, ei heller nå :laugh:
Så det fungerer vel egentlig etter hensikten, jeg er iallefall veldig happy :+1:
Bra tesla :+1: jeg har fått en utrolig bra funksjon gratis, jeg satte bilen fra meg i garasjen i går kveld og satte den til å laste ned og oppdatere, når jeg våknet så hadde jeg matrix fjernlys :laugh:
Tipper du allerede har betalt... 😀
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:57Tipper du allerede har betalt... 😀
Jeg har hatt hardwaren hele tiden ja :laugh:
Sånn sett har du rett.
Jeg kan kanskje si at jeg ikke hadde forventet å få det :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:54Jeg har vært ute på veien i kveld og prøvd ut lysene. Jeg har ikke erfaring med andre adaptive/matrix fjernlys, men jeg synes at dette rett og slett er fantastisk bra :+1: endelig slipper jeg å vente 3-4 sekunder før fjernlys slår seg på igjen etter møtende trafikk er forbi, her slår den maskerte delen av lyset seg på mer eller mindre på igjen umiddelbart :+1:
Møtende biler skyggelegges og så har jeg fjernlys forbi møtende bil i min retning. Med bil foran meg så maskere den bilen perfekt og gir meg fjernlys rundt bilen foran meg.
Jeg har ikke hatt problemer med at møtende biler blinker på meg tidligere, ei heller nå :laugh:
Så det fungerer vel egentlig etter hensikten, jeg er iallefall veldig happy :+1:
Bra tesla :+1: jeg har fått en utrolig bra funksjon gratis, jeg satte bilen fra meg i garasjen i går kveld og satte den til å laste ned og oppdatere, når jeg våknet så hadde jeg matrix fjernlys :laugh:
Welcome to the matrix...! Du tok tydeligvis den blå...!
:laugh: :laugh: :laugh:
Funker ok. Liker at den nå ikke slår på fjernlyset hvis det er gatelys. Men jeg har nå hatt 3 biler foran som har stoppet og sluppet meg forbi i mørket. Virker som den er for treg til å mørkelegge bilen foran meg og for dem virker det som om jeg blinker med lysene. Imøtekommende biler er grei.
22 M3P.
Sitat fra: gjobjo på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:45Jeg fikk det ikke til, var nærlys hele tiden, var mørkt som bare det, Adaptiv.. er aktivert og alt sto på Auto, fikk ikke til å velge fjernlys en gang, er det noe annet en skal gjøre også? drar jeg hendel til meg så kommer fjernlys ikon opp, men holdes ikke, skubber jeg hendel fra meg så bare velges auto eller vanlig, ikke noe fjernlys ikon kommer opp heller, skal det ikke det slik at en vet?
Jeg hadde samme problemer til å begynne med. Slo nærlysene på (ikke auto), da begynte fjernlysene å virke. Etter det kunne jeg sette de i auto igjen.
Skal virke som du beskriver ja, indikerer fjernlys når adaptive lys er i bruk.
Sitat fra: KjellAtleJohnny på onsdag 03. april 2024, klokken 04:13Men jeg har nå hatt 3 biler foran som har stoppet og sluppet meg forbi i mørket.
Bonusfunksjon
Sitat fra: KjellAtleJohnny på onsdag 03. april 2024, klokken 04:13Imøtekommende biler er grei.
Det er alltid hyggelig når bilene er imøtekommende ;-)
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:57Tipper du allerede har betalt... 😀
Er det så vanskelig å glede seg over at andre er fornøyde?
Det var jo ordet "gratis" jeg kommenterte. @førategangtesla var vel enig. Synes det er supert at matrix er blitt gjort tilgjengelig. Jeg har sagt det før: Jeg hadde Matrix i 2016 på en Passat GTE, og var det første jeg savnet ved overgang til Tesla.
Så hvor trekker du slutningen din fra?
Softwaren manglet så det var ikke noe som lå der fullt funksjonelt, men utilgjengelig. Å skrive softwaren har tatt lang tid og sikkert kostet mye penger. Vi hadde ikke reklamert på noe ulevert produkt om vi aldri fikk det. Sånn sett fikk vi det "gratis" etter min mening. I hvilken grad det var bakt inn i kjøpsprisen kommer an på hvordan man velger å se på det.
Neste ting jeg ønsker meg gratis er 360-kamera!
Helt enig. Telsa har ikke markedsført at det vil komme, og ingen har betalt for det. Funksjonen adaptive fjernlys
har derfor blitt levert GRATIS til de det gjelder.
Frontlyktene til Tesla med Matrix kommer fra Samsung, og er distribuert av Hella. Ganske sikker på at Samsung/Hella også leverer software til sitt produkt som tilpasses av bilprodusentene for å gjøre det enkelt/enklere.
Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?
Do you have to pay for Tesla upgrades?
Tesla doesn't charge for the software updates. When a new update is available, your car downloads it, then asks when you want to install it. Free of charge. On newer cars, Tesla does charge a monthly fee for premium connectivity, but that's separate from the software updates.
Teslas politikk når det gjelder hardware som blir levert uten at det fungerer er litt spesiell. Noen ganger tar de betalt, men bare for en kort stund. Noe er "gratis". Setevarme bak og oppvarmet ratt i TM3 er noe som gjør politikken litt uklar.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?
Hvem har påstått det? Stian Stråmann?
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Frontlyktene til Tesla med Matrix kommer fra Samsung, og er distribuert av Hella. Ganske sikker på at Samsung/Hella også leverer software til sitt produkt som tilpasses av bilprodusentene for å gjøre det enkelt/enklere.
Selve diodene er kanskje fra Samsung, men lykta er fra Hella. Det er en SSL-100.
https://www.hella.com/press/en/Technology-Products-10-03-2020-18801.html
Det som er litt pussig er at Tesla leverer en gratis funksjonalitet som faktisk virker men tar seg heftig betalt for funksjonalitet som ikke virker spesielt bra (EAP/FSD). Men takk for 2024.8.7, Tesla. Ligger endelig klar for nedlasting nå.
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. april 2024, klokken 13:13Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?
Hvem har påstått det? Stian Stråmann?
Neppe, men kanskje lese det én gang til? Står da vitterlig et "?" i slutten på setningen. Vanskelig å vri det til en påstand!
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 15:11Sitat fra: OlaM på onsdag 03. april 2024, klokken 13:13Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 13:08Er alle funksjoner som kommer over OTA uten forhåndskunngjøringer en gratis gave fra Tesla som de egentlig skulle ha tatt betalt for?
Hvem har påstått det? Stian Stråmann?
Neppe, men kanskje lese det én gang til? Står da vitterlig et "?" i slutten på setningen. Vanskelig å vri det til en påstand!
Var det ikke et retorisk spørsmål? Bare noe helt ut av det blå du lurte på?
Er du "Blinded by the Light"?
Jeg tror at adaptive fjernlys har vært i tankene, men også en forenklet produksjon av bilene siden lyktene er like mellom høyre/venstrestyrte biler etc, kun software som endres. En fiffig funksjon jeg nylig leste om er at hvis vi drar på ferietur til England med bilen (det gjør vi jo ofte :laugh:) så vil bilen omstille lysbilde automatisk fra høyre til venstrestyr, altså selve lysbildet og ikke rattet :laugh:
Jeg må jammen ha meg en tur ut i kveld også tror jeg, artig å se hvordan bilen/lyktene jobber med å maskere ut annen trafikk.
Endelig fått oppdatering i går, ikke fått testa (aug 23 LR)
Testet matrix i går kveld og har sjeldent hatt det så gøy :) Den maskerer ut objekter med lys med en "V" som følger objektet på en måte jeg ikke har sett på andre biler før. Så langt fornøyd men finner sikkert ulemper etterhvert
Husker jeg feil, eller er dette noe nytt? Var ikke blinklysindikatoren høyere opp tidligere?
Er også svært fornøyd med de nye, gratis lysene. Og det løser ett av de mest irriterende problemene med Teslaen, nemlig at lysene "blendet opp" alt for sakte etter å ha blendet ned.
De har endret utseende på de også. Rund indikator tidligere og noe mindre i størrelse. Tipper du har 2024.8-software. :)
Eneste aberet er at fjernlys ikke slås på før det er nærmest pitch black ute. Noe overdrevet, men synes det er veldig mørkt før de slås på noen ganger.
Ja, og det står iallfall det i Profilen min :)
Sitat fra: Klykken på torsdag 04. april 2024, klokken 13:53Eneste aberet er at fjernlys ikke slås på før det er nærmest pitch black ute. Noe overdrevet, men synes det er veldig mørkt før de slås på noen ganger.
Før gikk de på per klokke, slik som avblending av speil. Dette i strid mot alle andre leverandører. Der de bruker lyssensor, bruker/brukte Tesla rent klokkeslett. Fjernlysene gikk på til tross for fullt opplyst gate, og som fortsatt hender -- speil blir avblendet midt i mørket og gjør speilene ubrukelige om natten.
Kan være enig at for å teste er det litt vanskelig slik de funker nå da det ikke er så veldig mange veier rundt om uten gatelys (spesielt hvor jeg bor i Bergen), men sluttresultatet er bedre. Fjernlys er av midt på natten fordi veier er fullt opplyst. :)
Jeg bor på bøggda uten noe særlig gatelys. Er ganske sikker på at fjernlysa aldri har vært klokkestyrt i og med at de har slått seg på i mørke garasjer og slikt for min del før denne oppdateringen.
En mikroskopisk nedgradering.
Vi med 4+ år gamle biler er ikke godt vant. Endringer er sjelden vare. Standarden er "This update includes important security fixes and improvements."
Sitat fra: Klykken på torsdag 04. april 2024, klokken 19:01...Er ganske sikker på at fjernlysa aldri har vært klokkestyrt i og med at de har slått seg på i mørke garasjer og slikt for min del før denne oppdateringen.
Det stemmer.
Dag-/nattinnstilling på skjermen er derimot styrt av soloppgang og solnedgang. Den endrer seg ikke i tunnel, noe som er irriterende.
Husker endringen som strupet ladehastighet på vår S85D over natten. DET var tider det. Savner likavæl bilen da, for kjørekomforten var overlegen det meste jeg har kjørt på langtur. Greide lett 40 mil på en god dag på sommerføre også. :)
Ellers, den råeste sofwareoppdateringen vi har fått i nyere tid vil jeg påstå er aktiverte adaptive matrix-lys på vår nåværende Model Y. Helt gratis og fungerer overraskende bra.
Er allerede egen tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=66412.0
Tråden for versjon 2024.8.X.
Mulig det er tilfeldig, men etter denne oppdateringen har min 2015 TMS (2024.8.7) begynt å tulle med luftfjeringen. Den nekter å gå i "normal" manuelt og går stort sett i "Jack Mode" når man forsøker å aktivere "Very High". Endring/aktivering av JackMode er da på i Servicemenyen, men lar seg ikke slå av (må kjøre over 8 km/t for å få den av). Har greid å heve/senke mellom very high/high et par ganger, men stort sett hopper den tilbake i det ene eller andre uten aktivering. Får den ikke i Low tross kjøring på motorvei (Low satt til >85 km/t). Reset x 2 har ikke hjulpet. Flere som har opplevd lignende?
Mulig ikke skuddblink, men har du slettet alle lagrede steder?
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 18:09Mulig ikke skuddblink, men har du slettet alle lagrede steder?
Nei hvor gjør jeg dette? Slettet de lokale. Kjørte en Power off uten hell her nå. Ikke mulig å aktivere Jackmode,bortsett fra via "Very High" av og til. Fikk den til medium nå ved å trykke på Low. Helt tullerusk. Får holde den på medium.På service alerts er PM_w041 og THC_d0018_activeaero.
Tenker jeg prøver en reinnstall software siden feilen kom med denne installasjonen. Får sende en service forespørsel om det ikke hjelpe.
Hvis du får feilmeldinger er vel neppe dette løsningen:
Hvis du ikke vil at luftfjæring skal heves automatisk på et sted, trykker du for å fjerne merket for "Hev alltid på dette stedet" i popup-vinduet som vises når du ankommer et lagret sted.
Eller prøve å slette profilen din.
ps. Kan ikke se at noen av feilmeldingene har noe med luftfjæring å gjøre.
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 18:34Hvis du får feilmeldinger er vel neppe dette løsningen:
Hvis du ikke vil at luftfjæring skal heves automatisk på et sted, trykker du for å fjerne merket for "Hev alltid på dette stedet" i popup-vinduet som vises når du ankommer et lagret sted.
Eller prøve å slette profilen din.
ps. Kan ikke se at noen av feilmeldingene har noe med luftfjæring å gjøre.
Ja, jeg har slettet de enkelte automatiske hevingene som er her rundt om. Vinteren er (nesten) over så de var allerede fjernet. Finner heller ikke at feilmeldingene skal ha noe med fjæring å gjøre. Reinnstall av software hjalp heller ikke.
Bilen går til "normal" når jeg trykker på "low", dog ikke ved press på "normal". Jeg får den i "High" ved press på "High". Når jeg kjører på motorvei >80 kmt/t og "normal" tror den antagelig at den har vært i "low", for den hever seg til "high" automatisk når jeg kjører av. "Jackmode" kan ikke aktiveres under noen omstendigheter i service menyen, men Jackmode aktiveres via press på "Very High" 1 av 2 ganger. Kompressoren går ikke kontinuerlig og den hever og senker seg tilsynelatende normalt når den først gjør det. Kan kanskje se ut til at det er noe høyere klaring til hjulbue foran sml med bak, men har aldri syntes dette har vært helt presist på bilen siden den var ny.
Da har du sikkert også fjernet at den skal heve seg ved X km/t. Du får håpe at det er noen her som er mere teknisk anlagt enn jeg har noe mere å fare med.
Fant en tråd med en rekke folk med samme problem. Antatt firmwarebug.
Hadde ventet med oppdatering om jeg hadde hatt veteran med luft.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2024-8-4-strange-issue-possily-bug.323629/
Det er jo akkurat det samme som du har! Jeg har en litt nyere veteran, og er heldigvis ikke berørt.
Ja,og det får meg til å rett og slett revurdere fremtidige oppdateringerer. Er stort sett kun "big fixes" og litt småtteri for oss ned tilårskomne biler. Skal de introdusere slike bugs er det ikke verdt risikoen.
Denne versjonen sørger også for at AP ikke lenger øker hastigheten ved høyere fartsgrense. Håper at dette er en bug, og ikke nye restriksjoner fra EU. (Trodde først jeg ikke var berørt, men jammen skjer det på min bil også).
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 20:53Denne versjonen sørger også for at AP ikke lenger øker hastigheten ved høyere fartsgrense. Håper at dette er en bug, og ikke nye restriksjoner fra EU. (Trodde først jeg ikke var berørt, men jammen skjer det på min bil også).
Har rapportert det i app 2. april, men de har ikke kommentert problemet enda.
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 20:53Denne versjonen sørger også for at AP ikke lenger øker hastigheten ved høyere fartsgrense. Håper at dette er en bug, og ikke nye restriksjoner fra EU. (Trodde først jeg ikke var berørt, men jammen skjer det på min bil også).
Ingen Sitat fra: Mdah på lørdag 06. april 2024, klokken 20:46Ja,og det får meg til å rett og slett revurdere fremtidige oppdateringerer. Er stort sett kun "big fixes" og litt småtteri for oss ned tilårskomne biler. Skal de introdusere slike bugs er det ikke verdt risikoen.
Ingen dum tanke. Alternativt vente noen uker med oppdateringene. Når det nå etter 3-4 år nærmest er slutt på oppdateringer, er det muligens slik at feilrettinger som er spesielle for vår generasjon av biler blir nedprioritert. Luftfjæring finnes bare på en liten prosent av alle Teslaer, hvilket i seg selv er en risiko for å bli "glemt".
Fikk 2024.8.9 i natt, og bugen med at farten ikke øker igjen er der fortsatt. :(
Da øker kanskje sjansen for at dette er en UNECE-greie? Isåfall trist.
Installerte 2024.8.7 forrige uke, kjørte i går på motorvei fra Oslo mot Larvik i mye regn.. må si regnsensor funker kjempe bra nå :)
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 09. april 2024, klokken 08:21Da øker kanskje sjansen for at dette er en UNECE-greie? Isåfall trist.
Er nok ikke det, fikk endelig svar på saken min og fikk sette svaret.
Sitat fra: Tesla Virtual ServiceHei , vi er kjent med den problemet og Tesla engineering jobber med nye software som skal ordne dette i en av de neste programvare oppdateringer.
Vennligst oppdater bilen din når det blir tilgjengelig.
Vi får ikke gjort noe på service sentre siden dette er programvare problemet. Takk , Mvh Tesla Virtual Service.
Puh. Godt å høre.
Sitat fra: Yamakazi på onsdag 10. april 2024, klokken 15:05Installerte 2024.8.7 forrige uke, kjørte i går på motorvei fra Oslo mot Larvik i mye regn.. må si regnsensor funker kjempe bra nå :)
Problemet er ikke ytelsen i regnvær, den syn jeg alltid har vært sånn høvelig brukbar.
Problemet er alle andre typer vær, særlig med litt lav sol på knusktørre dager.
Sitat fra: Yamakazi på onsdag 10. april 2024, klokken 15:05Installerte 2024.8.7 forrige uke, kjørte i går på motorvei fra Oslo mot Larvik i mye regn.. må si regnsensor funker kjempe bra nå :)
Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste..... og ikke snakk om tunnel da starter viskere alltid, veldig mye regn inne i tunnelen :-)
I dag når jeg hadde levert min datter på SFO og jeg skulle kjøre til jobb så ser jeg at siste brukte apper er borte nederst på skjermen, det samme med setevarme, rattvarme etc. Går utifra at det er en bug i 2024.8.7. Fikk i dag 2024.8.9 klar for å lastes ned, mulig at det har blitt noe rart når denne har blitt skyvet ut til meg?
Jeg får prøve å laste den ned og installere den og se om det blir bra igjen. Det hjalp ikke å restarte.
Edit: etter å ha installert ny oppdatering så ble det vanlig igjen. Jeg vet ikke hva som skjedde, men alt har vært fint frem til jeg fikk varsel om ny oppdatering i bilen.
Sitat fra: gjobjo på torsdag 11. april 2024, klokken 11:44Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste.....
Du kan jo bare slå de av da.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. april 2024, klokken 13:56Sitat fra: gjobjo på torsdag 11. april 2024, klokken 11:44Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste.....
Du kan jo bare slå de av da.
veldig bra at en må slå av viskere hver gang en setter på fartholder/autostyring, veldig fremtidsrettet :-)
Sitat fra: gjobjo på mandag 15. april 2024, klokken 12:10Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. april 2024, klokken 13:56Sitat fra: gjobjo på torsdag 11. april 2024, klokken 11:44Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste.....
Du kan jo bare slå de av da.
veldig bra at en må slå av viskere hver gang en setter på fartholder/autostyring, veldig fremtidsrettet :-)
Da bør du få Tesla til å sjekke bilen din. Det er jo ikke slik det skal fungere.
De eneste gangene det ikke fungerer helt som ønsket er når det regner litt på strekninger der det er helt mørkt og man ikke møter biler. Da må jeg sette dem i gang manuelt noen ganger.
Sitat fra: gjobjo på mandag 15. april 2024, klokken 12:10Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. april 2024, klokken 13:56Sitat fra: gjobjo på torsdag 11. april 2024, klokken 11:44Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste.....
Du kan jo bare slå de av da.
veldig bra at en må slå av viskere hver gang en setter på fartholder/autostyring, veldig fremtidsrettet :-)
Det sier jeg ikke, men det er fremdeles ikke slik at de må gå og viske på tørr rute som du gir inntrykk av. Irriterende ja, men umulig å gjøre noe med, nei. Irriterer det deg virkelig mye kan du kjøpe commander og slå det av permanent.
Samme problem her, tørrvisking mm.
Hvis det er slik at bilen må sjekkes hos Tesla, slik en skriver i et innlegg ovenfor, så får Tesla service mye å gjøre. Jeg er så absolutt ikke den eneste som har denne idiotiske tørrviskingen mm.
Ja det er et vanlig problem, men jeg hadde ikke godtatt det når man at det er mange biler ikke har problemet. Da bør det kunne fikses på de som har problemet.
Tørrvisking har vært helt ellevill siste 2 oppdateringene. Har hatt automagisk av i flere uker, men prøvde igjen forleden dag og viskerene går på ved enhver fartsdump, og helt tilfeldig. Slo den rett av igjen da det begynner å bli tørt og støvete, og jeg ser ikke frem til oppripet frontrute.
I tillegg må jeg få justert lyktene da matrisefunksjonen ikke avblender riktig for biler foran meg i samme fil. Har prøvd å gjøre dette selv men ikke lykkes. Er dette noe Tesla tar betalt for hvis jeg gjør det hos dem? I så fall, hvor mye? Litt OT fra tråden, men...
Sitat fra: KjellAtleJohnny på tirsdag 16. april 2024, klokken 07:38I tillegg må jeg få justert lyktene da matrisefunksjonen ikke avblender riktig for biler foran meg i samme fil. Har prøvd å gjøre dette selv men ikke lykkes. Er dette noe Tesla tar betalt for hvis jeg gjør det hos dem?
Så lenge du ikke nevner at du selv har prøvd å justere, så er det stor sannsynlighet for at de vil hjelpe deg gratis. Det er en veldig enkel jobb
Jeg syns min autoblending var litt rar når det kom biler i mot. Tok en titt i servicemenyen og så at det lå feilmelding på venstre matrixlampe om at software/firmware i lampe ikke stemte med det den skulle være. Anbefalt løsning var å installere software på nytt. Kan det være noe slikt hos deg også?
Sitat fra: Kim- på onsdag 17. april 2024, klokken 21:31Jeg syns min autoblending var litt rar når det kom biler i mot. Tok en titt i servicemenyen og så at det lå feilmelding på venstre matrixlampe om at software/firmware i lampe ikke stemte med det den skulle være. Anbefalt løsning var å installere software på nytt. Kan det være noe slikt hos deg også?
Som jeg skrev tidligere i tråden så manglet jeg plutselig siste brukte apper på skjermen, samt ikonene til setevarme etc forsvant. Dette skjedde den dagen jeg fikk inn 2024.8.9. Alt virker heldigvis og jeg har ikke merket noe annet rart, det hjalp ikke å restarte.
Jeg har også feilmelding på at matrix ikke er kompatibel med software i bilen ser jeg i servicemode (selv om matrix fungerer strålende) Jeg la det inn i appen og tesla ringte meg opp etter fjerndiagnose og sa at det har blitt noen korrupte filer i databasen i bilen og at de må ha inn bilen for å ordne dette hos dem da de ikke kunne gjøre dette ota, bilen må kobles til med kabel.
Okei. Har det noen praktisk betydning med den feilmeldingen?
Sitat fra: Kim- på lørdag 20. april 2024, klokken 10:10Okei. Har det noen praktisk betydning med den feilmeldingen?
Det virker ikke slik i praksis, hvis jeg ser bort fra at ikonene for siste brukte apper ikke ligger der. Jeg merker ellers ingenting, tesla sier at det ikke er noe som haster egentlig da det ikke er farlig å kjøre med, men jeg vil jo helst bare ha det i orden.
Dette skjedde i det øyeblikket som jeg fikk siste oppdatering pushet ut til bilen min (2024.8.9) tror jeg. Jeg hadde ikke installert den.
Tesla ringte meg og sier at det er noen korrupte filer i databasen i bilen min og at de må ha den inn, koble den til og ordne det.
Jeg kjører motorsykkel for tiden så bilen står som oftes i garasjen, men var ute i dag og bilen hadde fått 2024.8.9 uten at jeg hadde gjort noe.
En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?
Men nei, kan ikke si jeg har lagt merke til det.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2024, klokken 05:31Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?
Men nei, kan ikke si jeg har lagt merke til det.
Jeg har heller ikke merket at den plasserer seg bedre i svinger.
At den legger seg til venstre i høyresvinger og til høyre i venstresvinger er irriterende og noen ganger nervepirrende.
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2024, klokken 09:37At den legger seg til venstre i høyresvinger og til høyre i venstresvinger er irriterende og noen ganger nervepirrende.
Ja, det blir jo en veldig unaturlig kurve av det, og som du skriver litt nervepirrende med møtende biler i høyresving.
Ja, det er etter min mening en av de største svakhetene/irritasjonsmomentene med AP på svingete veier (som den strengt tatt ikke er beregnet for da). På motorvei er jo dette ikke et problem.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2024, klokken 05:31Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?
Nei, det var fortsatt mange cm til kvitlinja, så den kan komme enda lengre unna den gule.
Men det var flere høyresvinger og den lå godt unna den gule, møtte til og med en lastebil i den ene svingen, og trengte ikke ta over, noe som jeg alltid har måtte gjøre.
Sitat fra: kaistian på torsdag 25. april 2024, klokken 21:56Men det var flere høyresvinger og den lå godt unna den gule, møtte til og med en lastebil i den ene svingen, og trengte ikke ta over, noe som jeg alltid har måtte gjøre.
Det er jo lovende. Har ikke vært kjempemye landeveiskjøring på oss i det siste, så har ikke fått testet så mye.