Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: atrus på fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

Tittel: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrusfredag 01. mars 2024, klokken 19:07
Siden 2017 har jeg brukt Oslo kommunes offentlige ladestolper som min «hjemmelader» For ikke så lang tid tilbake har det fungert utmerket. De første to/tre årene var t.o.m. ladingen gratis og man kunne stå å lade inntil 16 timer. Der siste året er imidlertid lademulighetene blitt drastisk forverret. Flere stolper er nå blitt reservert bildelingsordninger som Hyre, Bilkollektivet, osv., slik at vi som bor i sentrumsnære områder har mistet mulighetene for å lade. Og ikke som det er nok, så står det svært sjelden noen biler fra slike bilkollektiver å lader der. Jeg må ærlig innrømme at det gjør meg provosert. I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.


En lettvint skyteskive vil være å skylde på kommunen og bystyret, men her har elbilforeningen virkelig sviket. Jeg kan ikke se det på noen annen måte at dette er en «svak» forening som ikke makter å utøve nok innflytelse for medlemmene. Har vært medlem siden 2015, men må dessverre konkludere med at kontingenten er «penger ut av vinduet».
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKfredag 01. mars 2024, klokken 19:35
Dette er resultatet av MDG sin "aktive" satsing på elbiler. Økningen som har skjedd, nulles ut ved at noen stolper fjernes og andre låses til bilkollektivene fremfor å bygge ekstra for disse.

De store økningene kom som resultat av forrige blå byregjering sine prioriteringer, men der endel av disse først ble ferdigstilt under MDG og de røde kameratenes ledelse, som de selvsagt tok full kreditt for.

Heldigvis finnes det nok av oppegående folk som har avslørt forrige rødgrønne byregjering ved å se på de faktiske tallene bak. Men nå har ihvertfall jeg troen på at den sittende byregjering vil ta det krafttaket de har lovet.

Så skal Elbilforeningen faktisk ha skryt for å ha påvirket forrige byregjering både ved å avsløre den dårlige jobben de har gjort, men og at de faktisk har fått igang planer for videre utbygging.

Bl.a. har man kunne stemt frem steder man mener det er mest ønsket med flere ladere, også i områder som nå er tynt utbygd fra før, eller mangler kommunale ladere helt og holdent. Her har det altså vært fullt mulig å foreslå og stemme på nye ladere i områder der man har opplevd tilbakegang!

Her er noen lenker om sakene:

https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/lad-i-oslo-utbygging-av-ladeplasser-for-elbil/#gref (https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/lad-i-oslo-utbygging-av-ladeplasser-for-elbil/#gref)

https://elbil.no/fra-ladesommel-til-utbyggings-boom-i-oslo/ (https://elbil.no/fra-ladesommel-til-utbyggings-boom-i-oslo/)

https://elbil.no/na-ma-du-bruke-bil-i-oslo-appen/ (https://elbil.no/na-ma-du-bruke-bil-i-oslo-appen/)

https://www.nrk.no/stor-oslo/lovte-200-nye-ladepunkter_-fikk-pa-plass-fire-1.16251063 (https://www.nrk.no/stor-oslo/lovte-200-nye-ladepunkter_-fikk-pa-plass-fire-1.16251063)
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Daniel_0007fredag 01. mars 2024, klokken 20:01
Vel oslo kommune ønsker jo helst bilen vekk fra byen og, grunnen til at bildeling får ladingen er jo et kompromiss, ja du skal ikke ha bil men hvis man trenger så har du bildeling.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKfredag 01. mars 2024, klokken 20:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. mars 2024, klokken 20:01Vel oslo kommune ønsker jo helst bilen vekk fra byen og, grunnen til at bildeling får ladingen er jo et kompromiss, ja du skal ikke ha bil men hvis man trenger så har du bildeling.

Den rødgrønne byregjeringen som måtte gå, mener du! Nå er det nye kluter, som er mer (el)bil-vennlige.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitfredag 01. mars 2024, klokken 21:57
Sitat fra: atrus på fredag 01. mars 2024, klokken 19:07I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.

Av egen erfaring er det noe å vinne på å melde alle feil inn til driftsavdelingen. Inntil nylig hadde de ikke sanntidsstatus på stolpene, men selv om det er tilgjengelig nå, så vet jeg ikke om de selv følger med på utfall.

Enkleste måte å melde feil er i "Bymelding (https://bymelding.no/)". Du kan også kontakte dem på telefon eller epost. Husk å få med adresse og ladestolpenummer.

Sitat fra: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-7Telefon: 23 48 21 00 (døgnåpen)
Epost: vaktsentralen@bym.oslo.kommune.no
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: daktarifredag 01. mars 2024, klokken 22:04
Står noe om det her. Har også merket at det er vanskelig å få plass. De leiebilene som får gratis parkering er en plage.
https://elbil.no/oslo-kommunes-ladetilbud-de-faerreste-nye-laderne-var-for-elbilister-flest/
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01lørdag 02. mars 2024, klokken 09:11
Leser dere partiprogram før valg?

Både Høyre og Venstre jobber for flere parkeringsplasser til bildeling, det er ikke en MDG-ting
Tror dere må switche til Frp for å stemme på noen som ikke er for det (som forøvrig ikke nevner med et ord å bygge flere ladeplasser)

Sitat fra: https://hoyre.no/content/uploads/sites/408/2023/01/Bystyreprogram-2023-27.pdfMange har behov for bil av og til, men ønsker ikke nødvendigvis å eie den selv. Bildelingsordninger er
positivt både for bysamfunnet og den enkelte. Oslo Høyre vil prioritere parkeringsplasser for delebiler, og
åpne for at private utbyggere kan bygge underjordiske parkeringsanlegg nær sentrum for å redusere
mengden parkerte biler i bybildet.

Sitat fra: https://www.venstre.no/artikkel/2023/04/10/valgprogram-oslo-venstre-2023/Redusere behovet for bruk av bil i hverdagen, og tilrettelegge for at de som
trenger bil har tilgang til ladeinfrastruktur og bildelingsordninger.

Gjøre bildelingsordninger mer tilgjengelig med flere reserverte parkeringsplasser og flere ladeplasser.

Når det er sagt, så ja, det er tilfeller hvor disse plassene ikke blir brukt. Som jeg vet om er det grelle eksempler på at Hertz bildeling bare brukte en av fire tildelte parkeringsplasser et sted, hvorav to var 22 kW-ladeplasser. Bislet Bilutleie var og på samme sted med tre ladeplasser, og brukte en. Dette pågikk over flere år.

Prøvde å tipse media, men ble aldri noe sak. Fint om flere gjør det samme / klager inn til BYM, for dette er definitivt ikke bra for noen: Færre parkeringsplasser, og dårligere bildelingstilbud, mot intensjonen
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 02. mars 2024, klokken 09:24
Du missforstår. Forskjellen ligger i om slike plasser etableres ved å overta offentlige tilgjengelige ladere vs å bygge i tillegg til eller erstatte ev-ladeplasser som overtas.

Tror ikke det er så mange her inne som er i mot at disse bilkollektiv og korttids-lånebilene får parkeringsplasser som har ladere, og derved muliggjør at det brukes elbiler fremfor fossilbiler.

For den avtroppede rødgrønne byregjeringen, så var ikke det å erstatte disse ladeplassene som omreguleres, en stor bekymring da det nettopp er i deres ånd å redusere privat eie av bil.

For den sittende byregjeringen er poenget at folk må selv finne ut hva som passer dem, men en økning her vil gjøre det lettere for flere å gå den veien. Men det er fremdeles opp til den enkelte  å avgjøre hva som lønner seg for dem, og for de som velger å eie egen bil eller komme på besøk med elbil, så skal de ha et greit ladetilbud.

For meg er dette radikalt forskjellige synspunkter.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atruslørdag 02. mars 2024, klokken 12:01
At bildeling er en fin ting for flere, er jeg helt enig i. Men slik situasjonen er nå, legger de ikke bare beslag på ladestolper, men de bruker også de samme ladestolpene som parkeringsplass. Vi andre har ofte redusert tid (f.eks. 3 timer) før vi må flytte bilen. Valg av sted for disse bildelingsordningene kan også virke noe tilfeldig. Det virker som det mer handler om å kvittere ut et visst antal plasser uten å ta hensyn til hvor de plasseres. Bystyret detaljstyrer ikke dette. Her er det Bymiljøetaten som styrer. Det kommunale ladetilbudet i Oslo har gått fra vondt til verre.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01lørdag 02. mars 2024, klokken 12:11
Ganske sikker på at det er bildelingsselskapene selv som ber om lokasjoner, og så ser BYM om det er mulig.

Men ja, tror man må begynne å få lastdelte løsninger slik at en mye høyere andel av plasser har strøm?
Hadde vært interessant å se kostnadene for det, og om gateparkererne er villig til å betale for investeringen som er nødvendig.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Elektrowagenlørdag 22. juni 2024, klokken 12:34
Testet offentlig ladestolpe her i Oslo for noen dager siden, brukte appen "Bil i Oslo" Fungerte helt fint det, men fikk ingen Mastercard-rabatt.
Sannsynligvis fordi det blir definert som parkering? Det er jo litt kjedelig....
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 22. juni 2024, klokken 12:46
Stemmer det. Strømmen er gratis, samme hvor mye/lite du bruker. Det er derfor lønnsomt å ha bil/kabel som støtter AC-lading på høy effekt.

Du betaler bare for parkeringen, og da basert på tid.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Elektrowagenlørdag 22. juni 2024, klokken 12:49
Sitat fra: Orbit på lørdag 22. juni 2024, klokken 12:46Stemmer det. Strømmen er gratis, samme hvor mye/lite du bruker. Det er derfor lønnsomt å ha bil/kabel som støtter AC-lading på høy effekt.

Du betaler bare for parkeringen, og da basert på tid.

Ah, ok. Den er grei  :+1: 
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: aldatirsdag 02. juli 2024, klokken 10:34
Jag har laddat en hel del i Saga P-hus de senaste åren, i den "kommunala delen", längst ned.

Sedan ett par månader har det hänt något med hastigheten, det går BETYDLIGT långsammare. När jag tidigare kunde få ladda från, säg ca. 30-80 % på en arbetsdag, får jag nu bara från 30-40!!!!

Har kommunen skruvat ned strömstyrkan för att spara pengar? Gäller det alla kommunala A/C-laddare där det är gratis laddning?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbittirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40
Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen (https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-7). Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: aldatirsdag 02. juli 2024, klokken 12:17
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen (https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-7). Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: aldamandag 21. oktober 2024, klokken 12:43
Sitat fra: alda på tirsdag 02. juli 2024, klokken 12:17
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen (https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-7). Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
Inget svar fra Oslo kommun, men har nu testat flera gånger och får samma resultat oavsett om jag är den enda bilen som laddar där, eller om det är fullt: 1kw i laddhastighet....
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitmandag 21. oktober 2024, klokken 21:27
Jeg var forbi der i kveld, og tok en tur innom og testet (med i3). Jeg opplevde det samme som deg, dvs ca 1 kW lading (prøvde to forskjellige ladere). Jeg ser at de ikke annonserer noen effekt i app'en for Saga, kun sone 3053 som skal være "semihurtig", dvs > 4 kW.

Jeg sendte inn feilmelding i Bymelding-appen, siden jeg der kan følge med på om de gjør noe med saken. Så får vi se om noe skjer....
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbittirsdag 22. oktober 2024, klokken 07:54
Jeg har allerede fått svar om at min feilmelding fra i går er lukket som duplikat av pågående utbedring. Så da er de i alle fall klar over problemet, uten at det hjelper så mye her og nå.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetsøndag 27. oktober 2024, klokken 04:17
I det siste er det mange ladere med med feil og de blir ikke rettet. Hvor mye "vedlikehold" kan det egentlig være på elektronikk?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: turfsurfsøndag 27. oktober 2024, klokken 07:49
Laderne er utsatt for bevegelse. I tillegg kan det være dårlige koblinger, dårlig lodding, dårlig kondensatorer. Mye som kan feile med elektronikk, spesielt når 230V er med i bildet også.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrusfredag 03. januar 2025, klokken 11:46
Nå har tydeligvis Oslo kommune lagt på prisen betraktelig. 37 kr pr time på dagtid. Med en ladefart på rundt 6 kWh blir det rundt 6kr pr kw.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenfredag 03. januar 2025, klokken 13:00
Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 11:46Nå har tydeligvis Oslo kommune lagt på prisen betraktelig. 37 kr pr time på dagtid. Med en ladefart på rundt 6 kWh blir det rundt 6kr på kw.
Nær en dobling det. Når kommer Bu på banen? Oslo kommune er i ferd med steg #3 i grønt-omstillingen:
Steg #1 - få Oslo-innbyggerne over på elbil
Steg #2 - Terminer mest mulig gateparkering innenfor Ring 3
Steg #3 - Gjør elbilkjøring for Oslo-innbyggere så dyrt at folk tar kollektivt i stedet

Får du så mye som 6 kw ladeeffekt? Jeg får ca 5 kW på de firkantede stasjonene. De gamle på 3,6 kW er dårlig butikk allerede fra før, selv etter kl 20.
Edit: 35 kr/t er dagtaksten utenfor R3. Kveld/natt/morgen fortsatt 13 spenn.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: daktarifredag 03. januar 2025, klokken 14:17
Håpløst. Og så mange som er ute av drift, eller ser grønne ut men feiler ved oppstart.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrusfredag 03. januar 2025, klokken 16:55
https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere (https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere)
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKfredag 03. januar 2025, klokken 19:16
Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 16:55https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere (https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere)
Ja, tenk om noen innbyggere, eller enda værre, besøkende utenbys fra, får glede av normaliserte priser for lading og parkering, på offentlige parkeringsplasser med lademulighet!

:o ::)
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: daktarifredag 03. januar 2025, klokken 20:11
Irriterende med alle de skattene og avgiftene vi betaler het i byen.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenfredag 03. januar 2025, klokken 21:45
Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 16:55https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere (https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere)
Det er jo unektelig komisk med alle de som benytter anledningen til å gi elbilfolk skamfølelse for å "slite mer på veien pga vekt" og at" vi subsidierer/betaler for elbilene deres" osv.
Som om myk gummi som ruller fremover sliter på slitelaget på veien som består av 97 % stein, og som tåler aksellast på 12 tonn, ikke tåler en Tesla med aksellast på 1.1 tonn.
Selv kjører de en nesten like tung dieselSUV med piggdekk...

Men, jeg har en kollega som bor mer sentrumsnært i Oslo, og allerede før prisøkningen for gatelading var hun på nippet til å innse at det er en dårlig pakkeløsning med nødvendig gatelading om ettermiddagen/kvelden, ut sent på kvelden/opp om natta for å flytte bilen og kanskje finne en ledig beboerparkering. Jeg tror ikke hun er alene om det.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: TBfredag 03. januar 2025, klokken 21:55
Offentlige ladepunkter er gjerne offer for "Allmenningens tragedie" om prisen er for lav.
Ved lav pris er de alltid opptatt og blir en utgift for det offentlige. Tilbudet blir da fjernet.

Blir prisen for høy blir de ikke benyttet, og kan da avvikles uten store protester.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenfredag 03. januar 2025, klokken 22:37
Sitat fra: TB på fredag 03. januar 2025, klokken 21:55Offentlige ladepunkter er gjerne offer for "Allmenningens tragedie" om prisen er for lav.
Ved lav pris er de alltid opptatt og blir en utgift for det offentlige. Tilbudet blir da fjernet.

Blir prisen for høy blir de ikke benyttet, og kan da avvikles uten store protester.
Allerede når ladeparkeringen ble avgiftsbelagt for 2-3(?) år siden, og kostet kun 5 kr/t kveld/natt og 10 kr/t på dagtid, så ble det slutt på at folk lot bilen bare stå hensatt på ladeplass frem til de skulle et annet sted.
Her hos dama i utkant-Oslo var en heldig om en kom til ledig ladeplass, og samme i Oslo sentrum.

Etter at de 8 plassene plutselig kostet 5 kr/t i i2022 har det kun unntaksvis stått bil(er) og ladet der, og det ble ikke noe bedre belegg når taksten økte til 13 kr/t, og når jeg en sjelden gang kjører i Oslo er det alltid flust med ledige ladeparkeringer.
Å begrunne økningen med behov for rullering har jeg ikke helt tillit til, og hun miljøbyråden som sykler og tildels kjører fossilbil, hvordan kan hun vite hvordan virkeligheten er for folk som kjører elbil?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 04. januar 2025, klokken 10:19
Prissetting på ladeplass er også påvirket av prisen på parkering (https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/priser-og-betaling-for-parkering/#toc-4/) ellers. Eksempler for elbil (fossil/hybrid betaler det doble av dette):

Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.

En løsning kunne være at ladeplass koster det samme som vanlige parkeringsplasser på samme sted, med et ladetillegg på 10-15 kr/time på toppen av dette. Da vil det alltid være gunstigst å bruke vanlig parkering så lenge en ikke trenger lading, samtidig som at selve ladingen ikke blir uforholdsmessig dyr. Dersom en allerede har betalt årsavgift for beboerparkering i området, blir det bare ladetillegget som må betales ekstra.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atruslørdag 04. januar 2025, klokken 10:28
Har ionity-avtale. Der betaler jeg 3kr pr kWh. Det er halve prisen for det jeg må betale på Oslo kommunes stolper på dagtid. Ionity er et kommersielt selskap som tjener penger på sin virksomhet. Rett som flere her har påpekt at det koster 13kr mellom kl 20 og 09. Men da må jeg i tilfelle stå opp midt på natten, flytte bilen og lete etter ledig parkering for at de kommunale stolpene skal bli billigere enn Ionity.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetlørdag 04. januar 2025, klokken 16:43
Oslo kommune har tydeligvis økt timepris til 35,- her nå. ca 5-6 kr pr kw/t. Synes de er grådige. Billig om natten men da er det fullt.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 04. januar 2025, klokken 17:15
Oslo kommune var med på et "folkemøte" (https://elbil.no/gatelader-du-i-oslo-da-haper-vi-du-moter-opp-pa-tirsdag/) i regi av Elbilforeningen før siste kommunevalg. Der la de frem tall på at det var mye ledig kapasitet. Men det var sett over året som helhet, og hverken fordelt på sommer/vinter eller dag/natt. Prisene har lenge vært slik at flest mulig unngår å lade på dagtid, selv om det hadde passet tidsmessig. Skal en sjekke om det er nok ladeplasser, må det måles på vinter (når det er størst ladebehov), og kanskje også kun for den rimeligste perioden. Med en flatere prisprofil gjennom døgnet hadde laderne blitt utnyttet bedre - men for at det skal fungere må biler uten beboerparkering betale en høyere sats for ladeplass.

Det var mange spørsmål og kommentarer rundt dette som ble registrert fra salen på møtet, men pga møteledelsen (https://elbilforum.no/index.php?topic=65025.msg1108233#msg1108233) ble det aldri noen mulighet til å diskutere det der.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atruslørdag 04. januar 2025, klokken 17:29
Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker. Lader jeg i en annen sone, betaler jeg parkeringsavgift + forbruk av strøm. Det vil gi oss som er avhengige av kommunale stolper «hjemmelading»
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 04. januar 2025, klokken 17:43
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker. Lader jeg i en annen sone, betaler jeg parkeringsavgift + forbruk av strøm. Det vil gi oss som er avhengige av kommunale stolper «hjemmelading»
Det forslaget støtter jeg, dog med at det betales hva som faktisk leveres. Så blir det ikke så dyrt per kW om bilen eller laderen ikke klarer å ta i mot "full spiker".

F.eks. finnes det ladepunkter som kan gi 22 kW, men det begynner å bli få biler som klarer å utnytte mer enn 11 kW, og mane klarer ikke mer enn 6,6 eller 7,4 kW (inkludert ladetap).

Idag blir det jo skrekkelig dyrt på ladere som gir lav effekt eller med bil som ikke klarer å ta i mot mer enn lav effekt, mens det fremdeles er relativt billig til sammenligning, for en so klarer å ta i mot 16 kW eller 22 kW.

Med 35 kr vil en elbil som klarer å utnytte 22 kW på ladere som støtter det, kun  1,59 kr per kWh. For en bil som klarer 16 kW, så blir prisen 2,1875 mens for en med 11 kW blir 3,18 per kWh.

Ved 7,4 kW blir prisen 4,73 og ved 6,6 kW blir det da 5,30. for bilister som bare klarer 3,6, blir prisen da hele 9,72 kr per kWh.

Så urettferdig og feil kan det altså slå ut på samme ladepunktet for forskjellige bilister med dagens prising.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 04. januar 2025, klokken 19:10
I områder med beboerparkering har jeg bare sett takstsone 3053/3054 for ladeplass, dvs 24 timers maksimaltid. Brukes 3051/3052 også?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 04. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 04. januar 2025, klokken 19:39
Innenfor ring 1 er all gatelading forbeholdt varebiler, så i praksis er det ingen slike plasser igjen! Eneste mulighet er Saga P-hus (3053) og garasjen under Akerhus festning (3054), dvs begge med 24 timers begrensning. Selv utenfor ring 1 brukes 3051/3052 (hovedsakelig) i kombinasjon med rød sone (2020) for annen parkering, dvs hvor det uansett ikke er beboerparkering.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetlørdag 04. januar 2025, klokken 19:53
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.

Klart det - barna kjører tog til Askim på fotballkamp alene. Dessverre går det ikke tog tid.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 04. januar 2025, klokken 20:17
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.
Sorry, det er selvsagt. Ring 1 er mer begrenset enn det jeg tenkte på da jeg skrev det. My bad!

Men er uansett sentralt, altså nær Ring 1 hvor det er mange som bor, men har lite gateparkering. Se bare på Tøyen og Grünerløkka.

Og selv om man har endel tog og kollektivtrafikk-tilbud, er jo all trafikk stort sett rettet til å få folk inn til sentrum om morgenen, og ut igjen på ettermiddagen. De som skal på tvers av byen eller endog motsatt vei, er i langt større grad avhengig av å sørge for transporten selv.

Det er derfor ikke bare å anta at selv om man bor relativt sentralt, at det ikke er mange som likevel har behov for egen bil. Har selv vært i den situasjonen, som omreisende kursholder, og med barn i barnehage, men plass langt fra der jeg bodde!

Når en gang selvkjørende biler blir en realitet, så kan sikkert svært mange av disse klare seg med transport med disse, som tar deg der du trenger å dra, ikke der en transportstyrer legger opp til at en drar.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atruslørdag 04. januar 2025, klokken 21:23
Oversikt over hvor mange kWh laderne gir, vet allerede Bymiljøetaten. Det vil være en «no brainer" å fakturere dette. Ang. biler som opptar ladeplassen, kan enkelt gjøres ved å innføre en tre- eller firetimers max-tid på dagtid, og la det stå uten tidsbegrensning på natten. Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.

Begynner å bli drit lei hele situasjonen. I forrige runde fikk AP og MDG så hatten passet av opposisjonen. Nå er det opposisjonen som er i posisjon, og de gjør nøyaktig den samme idiotiske manøveren.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetlørdag 04. januar 2025, klokken 23:46
Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Daniel_0007søndag 05. januar 2025, klokken 00:01
Sitat fra: filtvet på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:46Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....

Bare å være villig å være prøvekanin for nye teknologier som folk var før elbil ble en greie typ 2014 med model s. Hydrogen kjører gratis i bom og gratis parkering i Oslo. Bare kjipt med fyllingen, elbiler kunne man i det minste lade hjemme.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 00:24
Sitat fra: filtvet på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:46Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....
Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Det har vært svindyre avgifter på drivstoffet, selv om vi så tidlig som på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet, ble et oljeproduserende land. Det har vært store avgifter på bruk, og etterhvert har det blitt dyrt å parkere i gata der man bor, så lenge man ikke har en ledig plass på egen eller borettslagets eiendom der man bodde.

Og stort sett overalt, må man betale i dyre dommer for å parkere i byen. Og de har og gjort bompenger mer til regelen enn unntaket. De har til og med klart å videreføre bompenger på veier som er nedbetalt, til tross for lovnader om at de skulle fjernes straks veien var nedbetalt. Ja, vi har endog betalt bompenger før veien var ferdig, noe det ikke er lov til i EU. Som vi så ved at de la bomstasjonene på norsk side av grensen.

Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Men det har da vært temmelig klart at dette bare ville vare en begrenset stund. Det var snakk først om å fjernes når elbiler nådde en relativt lav prosent, men ble forlenget bl.a. pga et fårete mål om å nå 100 % nybilsalg på elektrisk fremdrift.

Dette har altså vart langt lengre enn man trodde, og ihvertfall jeg er kjempeglad for å ha kunnet ta del i det, og derved ha råd til å kjøpe meg ny bil som var og fremdeles er langt billigere enn icebil i drift.

Jeg personlig ville nok ikke hat råd til nybil med de kostnadene som icebil ville påført meg i tillegg til kjøpsprisen. Så takk til politikerne for det fårete målet, og de innførte lettelsene.

Så må jeg selvsagt si at jeg skulle ønske at politikerne nå hadde innsett at det er fornuftig å la oss ha råd til å kjøpe nye, sikre biler som i svært liten grad forurenser (dekkslitasje og bremsestøv, samt piggdekk som sliter på asfalten er vel det vesentlige som er igjen) ved bruk.

For landet vil ikke på mange år, klare å dekke transport-tilbudet som eksisterer, bare ved offentlig kommunikasjon. Derfor er det viktig at vi minner politikerne på dette, og kjemper mot unødvendige og elbil-fiendtlige avgifter fremover.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetsøndag 05. januar 2025, klokken 08:52
Glad vi fortsatt har en bensinbil også. Blir for mye styr med elbil i Oslo fremover, spesielt om vinteren.

Alle stasjoner var opptatt i natt - ofte er det også stengt pga "vedlikehold". Glemte den, jeg har ikke "vedlikehold" på vår lader vi har på huset.

Og alle skal vel nå bo i hus i Oslo med lade-mulighet? Bort fra fortetting denne uke. Det var forrige uke.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: turfsurfsøndag 05. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Det har vært svindyre avgifter på drivstoffet, selv om vi så tidlig som på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet, ble et oljeproduserende land. Det har vært store avgifter på bruk, og etterhvert har det blitt dyrt å parkere i gata der man bor, så lenge man ikke har en ledig plass på egen eller borettslagets eiendom der man bodde.
Vet ikke jeg, på slutten av åttitallet kostet bensinen 5-6kr/l. Fartsbøtene var til å leve med og bilene var så enkle at man kunne kjøpe en Haynes manual og ett sett med verktøy på Biltema og skru det meste selv. Husker fremdeles at jeg byttet motor på ene bilen en langhelg etter å ha fått tilsendt den for den nette sum av 3000,- fra en skraphandler. Årlig bilhold på den tiden var ikke en tiendedel av det det er nå.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: turfsurfsøndag 05. januar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Men det har da vært temmelig klart at dette bare ville vare en begrenset stund. Det var snakk først om å fjernes når elbiler nådde en relativt lav prosent, men ble forlenget bl.a. pga et fårete mål om å nå 100 % nybilsalg på elektrisk fremdrift.

Stemmer det du sier, men det er jo ingen naturlov som sier at det må være slik. Samme som ideen om "provenynøytralitet", det er jo bare en fiks ide politikerne har for seg.

Kanskje man bør skjønne at i ett land som er grisgrendt og hvor man ønsker å holde bosetningen oppe i distriktene så bør bruk og eie av bil være rimelig så lenge den er så miljø/klima-vennlig som mulig.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 12:07
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Det har vært svindyre avgifter på drivstoffet, selv om vi så tidlig som på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet, ble et oljeproduserende land. Det har vært store avgifter på bruk, og etterhvert har det blitt dyrt å parkere i gata der man bor, så lenge man ikke har en ledig plass på egen eller borettslagets eiendom der man bodde.
Vet ikke jeg, på slutten av åttitallet kostet bensinen 5-6kr/l. Fartsbøtene var til å leve med og bilene var så enkle at man kunne kjøpe en Haynes manual og ett sett med verktøy på Biltema og skru det meste selv. Husker fremdeles at jeg byttet motor på ene bilen en langhelg etter å ha fått tilsendt den for den nette sum av 3000,- fra en skraphandler. Årlig bilhold på den tiden var ikke en tiendedel av det det er nå.
Må ikke bare se på prisen, må se på lønna vi hadde og. Snittlønn i 1986 var på 134 500 samtidig som bensinprisen lå på 4,42 (november 86), så man kunne handle 30 430 l bensin for årslønna si.

Tilsvarende for 2023 var 704 000, mens bensinprisen var i snitt 22,12 kr/l (november 2023), så man kunne handle 31 8226,4 l for bensinen. Vel får man litt mer for pengene nå, men ikke mye.

Må riktignok sies at jeg her ikke har sett på årslønn vs real-lønn, som vistnok har vært en generell bedring, så man kan da tolke det til at bensinen var forholdsmessig dyrere da enn nå.

Drivstoffpriser:
https://www.ssb.no/statbank/table/09654/tableViewLayout1/ (https://www.ssb.no/statbank/table/09654/tableViewLayout1/)

Gjennomsnittslønn:
https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling (https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling)

Årslønn vs reallønn:
https://www.ssb.no/statbank/table/09786/tableViewLayout1/ (https://www.ssb.no/statbank/table/09786/tableViewLayout1/)

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Men det har da vært temmelig klart at dette bare ville vare en begrenset stund. Det var snakk først om å fjernes når elbiler nådde en relativt lav prosent, men ble forlenget bl.a. pga et fårete mål om å nå 100 % nybilsalg på elektrisk fremdrift.

Stemmer det du sier, men det er jo ingen naturlov som sier at det må være slik. Samme som ideen om "provenynøytralitet", det er jo bare en fiks ide politikerne har for seg.

Kanskje man bør skjønne at i ett land som er grisgrendt og hvor man ønsker å holde bosetningen oppe i distriktene så bør bruk og eie av bil være rimelig så lenge den er så miljø/klima-vennlig som mulig.
Her er vi ganske så enig. Det er kun å endre beslutningen om at bilprisene skal ligge på et bestemt nivå. Prisene burde reelt sett bare være med moms fra importørens prisforlangende (inkludert klargjøring og frakt), og så tillagt vrakpant og registreringsavgift.

Dessverre vet vi at det skal mye til for at myndighetene skal si fra seg inntekter, fordi de samtidig har lagt mye av kostnadene i samfunnet på det offentlige og, slik at man måtte da ha kuttet kostnader også. Er mange gode formål som Staten reelt sett ikke burde dekke, men som man har tatt seg råd til fordi man har effektivt krevd inn for mye på så mange områder.

Kutt betyr fort tapte stemmer, så da er det lettere å beholde eller øke på utgiftssiden, fremfor å redusere eller kutte.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01søndag 05. januar 2025, klokken 13:27
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:19Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.
Det hørtes ikke bra ut, trenger mer differensiering. Et annet problem er visst at beboerparkering er per bydel, slik at man ikke kan differensiere på de som bor innenfor/utenfor Ring 3, slik at det kan fungere som billig jobb-parkering for folk utenfor Ring 3.

Sentralt på Grünerløkka så er ladeplassene omtrent den eneste måten å finne ledig parkering på hvis man får besøk. Samtidig er det masse ledig i parkeringshusene/kjellere, der jeg bodde har f.eks. begge plassene ved siden av min vært ubrukt i flere år (jeg leide ut min til 1500, 2000 kr/mnd når jeg fikk ladestasjon)

Trodde BYM skulle innføre kWh-prising, men de gikk jo bort fra Fortum så kanskje de må utvikle det først? Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 21:23Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.
Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine (https://www.ao.no/p-plassene-star-tomme-beboere-fortviler-aldri-sett-en-bil-her/s/5-128-801715). De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...


Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitsøndag 05. januar 2025, klokken 15:04
Sitat fra: eisa01 på søndag 05. januar 2025, klokken 13:27Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Det er flere måter å få bot selv om en er tilkoblet lader, f.eks:

Ref siste: Jeg har selv en gang stoppet lading i app på vei ut fra en bygård på motsatt side av gata, og ble da møtt 30 sek senere ved bilen av en betjent som hadde startet arbeidet med å skrive ut kontrollgebyr. Ladestolpen lyste da rødt, dvs lading avsluttet. Det ble ikke noe gebyr, og de skal jo også vente minst 5 minutter før de gjør seg ferdige. Fikk beskjed om å ikke stoppe lading før jeg var ved bilen neste gang....
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 15:13
Sitat fra: eisa01 på søndag 05. januar 2025, klokken 13:27Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine (https://www.ao.no/p-plassene-star-tomme-beboere-fortviler-aldri-sett-en-bil-her/s/5-128-801715). De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...
Skulle gjerne lest innholdet i linken, men det er til betal-artikkel...

Leide forøvrig en elvarebil i jula, og kunne da ha benyttet en av disse plassene som er forbeholdt bildelingsselskapenes elbiler, men var jo ikke der jeg hadde behov for bil. Men slik blir jo fort ståa når de skriker etter plasser, og får de som før var tilgjengelig for alle som trengte lading og parkeringsplass, men ikke bruker de.

Tragisk om det er slik at de plassene blir stående tomme hele/mesteparten av tiden, fordi de ikke er faste plasser til bildelingsselskapenes biler og de fleste brukerne ikke har behov for disse plassene når bilene benyttes.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerensøndag 05. januar 2025, klokken 17:58
Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerensøndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitsøndag 05. januar 2025, klokken 18:57
Det er ikke noen helgetakst på ladeplass, bare dag/natt. 3 av 8 plasser er i bruk nå en time senere. Tipper noen bruker gammelt jungeltriks med å starte opp litt før natt-taksten begynner, for å sikre seg plass. Skal en lade gjennom natten er det uansett ikke store forskjellen i pris.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 18:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Takker!

Ja, om jeg oppfatter det rett, så er det dyr pris 9-20 selv på søndager for den sonen. Håper bildet er fra før 9 om morgenen! ;)
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerensøndag 05. januar 2025, klokken 19:03
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Takker!

Ja, om jeg oppfatter det rett, så er det dyr pris 9-20 selv på søndager for den sonen. Håper bildet er fra før 9 om morgenen! ;)
Zoom inn nederst til venstre. ☺️
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 19:04
Sitat fra: Orbit på søndag 05. januar 2025, klokken 18:57Det er ikke noen helgetakst på ladeplass, bare dag/natt. 3 av 8 plasser er i bruk nå en time senere. Tipper noen bruker gammelt jungeltriks med å starte opp litt før natt-taksten begynner, for å sikre seg plass. Skal en lade gjennom natten er det uansett ikke store forskjellen i pris.
Ser ut som det gjelder i de sonene, men det er andre soner der man må se om tidsangivelsene er med sort og/eller rød parentes, for da er det forskjell.

Ser Oslo Kommunes kart over ladeplasser og priser, fremdeles viser 20 og 13, så det er ikke oppdaterte priser der.

Merkelig at det ikke står langt klarere, med oppdaterte priser. Og at de og skal ha "blodpris" på dagtid på søndager, når de fleste forretningene er stengt og derved ikke grunnlag for trengsel.

Det er bare tåpelig, rett og slett! Frister å ta en tur til de blå sine respektive partikontorer, og spørre de hva i h...ete de driver med, og om de er helt inkapable til å tenke på folkene de har i valgkretsene sine!
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 05. januar 2025, klokken 19:07
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 19:03
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Takker!

Ja, om jeg oppfatter det rett, så er det dyr pris 9-20 selv på søndager for den sonen. Håper bildet er fra før 9 om morgenen! ;)
Zoom inn nederst til venstre. ☺️
Hehe, det så jeg ikke! Takk, igjen!

Ja, da kan man lure på om noen ikke har fått med seg nyhetene, og fremdeles tror det er 20,- per time, og derved 5,56 kr/kWh. Når de oppdager det er 9,72 kr/kWh, så vil vel også vedkommende vurdere hurtiglading istedet!
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetmandag 06. januar 2025, klokken 07:30
Samme høye pris lør og søn også ja. Stakkars de med 3,6 kw stolper. Da blir det bensinpris på elbilen eller mer. Men vi alle skal vel kjøre 20-30 km til hurtiglader for å "redde miljøet", nå det er er -15 grader.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKmandag 06. januar 2025, klokken 10:22
Sitat fra: filtvet på mandag 06. januar 2025, klokken 07:30Samme høye pris lør og søn også ja. Stakkars de med 3,6 kw stolper. Da blir det bensinpris på elbilen eller mer. Men vi alle skal vel kjøre 20-30 km til hurtiglader for å "redde miljøet", nå det er er -15 grader.
Nå er det jammen ikke 20-30 km fra Oppsal til nærmeste hurtig/lynlader heller. I distriktene har vel de fleste parkeringsplass ved boligen sin, så de har vel i større grad lader hjemme.

Men, må sies at det var overraskende mange som brukte å fylle på Ionity på søndags kveld da strømprisene var på sitt verste, og man ikke hadde strømstøtte. På den tiden kjørte jeg slik at det var perfekt med ladestasjonen på Dal, da jeg besøkte min mor som bodde såpass langt unna, at jeg ikke klarte tur/retur uten å ta en stopp. Ble ofte tur hjem på søndagskvelden, så man rakk å spise middag hos henne før man dro hjem.

Og med gunstig Ionity-avtale gjennom CMH på den tiden, og kreditt fra Hyundai pga batteribyttekampanjen, så heller lade der der jeg fikk valuta for kredittene, enn å svi de unna hos en mye dyrere forhandler. Normalt brukte det å være rolig på den tiden av døgnet, men da var det mange som nok hadde adresse i området, som sikkert kjørte flere km for å heller fylle der enn hjemme, hvor det var langt dyrere en stund.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Elektrowagenmandag 06. januar 2025, klokken 12:43
Heving av prisene er en idiotisk avgjørelse av byrådet, mistenker det er Venstre som har fått banket dette igjennom dessverre!
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 06. januar 2025, klokken 12:43Heving av prisene er en idiotisk avgjørelse av byrådet, mistenker det er Venstre som har fått banket dette igjennom dessverre!
Tja, kan like gjerne skylde på Frp som stemplet igjennom budsjettet?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrusfredag 24. januar 2025, klokken 19:01
Utrolig stille fra Elbilforeningen om denne saken. VG hadde et oppslag i starten av denne måneden. Siden har det vært helt «tysst». At Oslo Kommune er dyrere enn de kommersielle lynladerleverandørene, synes tydeligvis også NAF/Motor er ubetydelig.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: filtvetmandag 03. mars 2025, klokken 11:32
Stolpene er neste tomme her nå, spesielt på dagtid så en kan undre over hvor mye man "tjente" på økte priser.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrussøndag 05. oktober 2025, klokken 19:24
Har regnet litt på de ulike alternativene. Også tatt med kostnader for en bensinbil og hvor bensin koster kr 20 pr liter. Hjemmelading er satt til kr 1,20 pr kWh. 'Elbil med nytt abonnement' er Ionity abonnement til kr. 135 og kr 3.00 pr kWh. Sammenligningen må imidlertid tas med en viss klype salt siden den baseres på utelukkende å lade på en av de fire alternativene. Har også oppgitt variabelen 77 kWh som «full tank» for elbilen. Den kommunale ladehastigheten er satt til 7,4 kWh. Det kan også være andre variabler jeg har glemt. Uansett, det som hvert fall er sikkert, er at det er svin-dyrt å lade på dagtid i Oslo.

Årlige kostnader ved 12 000 km kjørelengde for fem ulike alternativer:




Årlige kostnader ved 12 000 km kjørelengde:

Elbil med hjemmelading: ca. 2880 kr
Elbil med kommunal ladestasjon (13 kr/t): ca. 4216 kr
Elbil med kommunal ladestasjon (35 kr/t): ca. 11 351 kr
Elbil med nytt abonnement: ca. 7485 kr
Bensinbil: ca. 14 400 kr
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01søndag 05. oktober 2025, klokken 20:54
Syns ikke elbil med kommunal ladestasjon om natten er så dyrt. Koster typisk 20k å installere lader i leilighet (1000 kr bare i rentekostnader), og man betaler og gjerne 1000 kr i abo-avgift (79*12)

Så det blir da 4880 kr og dyrere enn kommunal ladestasjon

I tillegg koster strømmen mer enn 1.2 kr/kWh begge steder jeg har hatt tilgang. Per nå blir det 1.4 kr/kWh når vi signer opp for Norgespris til uka.

På dagtid betaler man for parkeringen, og disse ladeplassene er gjerne de eneste ledige siden de fleste oppbevarer bilen på beboerparkeringen i uka, og kanskje bruker de annenhver helg eller noe :)
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrussøndag 05. oktober 2025, klokken 21:26
Å lade på natten vil som oftest innebære at bilen står der minst 9 til 10 timer siden de færreste gidder å stå opp kl 4 e.l. for å flytte bilen når den er ferdig ladet. Ladeøkten vil da koste ca 130 kroner. Å lade på dagtid i nabolaget, vil for folk som allerede har beboerparkering innebære at man betaler for parkering i tillegg til at man allerede har betalt parkering gjennom beboerparkering. Det er jo så inn i hampen ulogisk.

Abonnement for strøm, må man betale uavhengig om man lader elbil eller ikke. Å installere hjemmelader er selvfølgelig en utgift/investering. Men langt fra alle som må i banken for å låne penger til det. Derfor blir renteutgifter ikke relevant å ta høyde for.

Ang. parkering på dagtid i beboerparkeringsområde, er ikke det noe problem. Mange som bruker bilen på dagtid.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Lynetsøndag 12. oktober 2025, klokken 12:02
Jeg har tenkt å parkere på ladestasjon i Hammersborg Torg 1, på Oslo parkering sine nettsider står det maks 24 timer. Men når jeg ser på Google maps street view står det maks 3 timer på skiltene.
Hva er det korrekte her?
Og er det rimelig trygt å stå her fredag natt?
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 12. oktober 2025, klokken 12:46
Nå er det noen år siden jeg jobbet rett ved siden, men jeg vil fremdeles anse det som relativt trygt.  Så lenge du ikke har verdigjenstander, mynter og generelt rot liggende synlig, så er det nok bare uflaks om bilen blir forsøkt ranet eller gjort hærverk mot.

Et annet sted som er populært, og som ikke ligger så langt unna, er parkeringsgarasjen ved Vulkan. Om du ankommer eller reiser til rett tid, kan du ta deg en tur innom Mathallen som er i samme område. En av Oslos beste hamburger-restauranter er også der, og noen andre fine matsteder utenom selve Mathallen.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Lynetsøndag 12. oktober 2025, klokken 15:23
Vulkan så jo greit ut, bare 300,- for 24t. Men ladeprisen er jo 5,29 pr kWt på en saktelader.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKsøndag 12. oktober 2025, klokken 16:07
Sitat fra: Lynet på søndag 12. oktober 2025, klokken 15:23Vulkan så jo greit ut, bare 300,- for 24t. Men ladeprisen er jo 5,29 pr kWt på en saktelader.
Dessverre så er det svindyrt å saktelade. Ville vurdert å funnet et annet sted å lade først, og så heller "toppe opp" eller gi f. i å saktelade...

Har man Tesla, så lader man på SuC, ellers vurder en måned med Ionity passport og dropp innom den på Skøyen. 3,80 kr/kWh for abonnement til 65,- per måned, eller 135,- per måned og 3,00 kr/kWh.

Dersom man lader (inkludert ladetap) 55 kWh, så blir det en total på hhv. 274,- eller 300,- totalt. Så kommer selvsagt parkering for de resterende timer i tillegg. Med 5,29 kr/kWh er du oppe i 290,95 men da har du ikke muligheten til å få billig lading resten av måneden.

Men om man lader og parkerer mellom 20 om kvelden og 09 om morgenen ved Møllergata, koster det tross alt bare 13,- per time for lading og parkering, så totalt 169 om du står i hele det tidsrommet. Legg til 35,- per time før 20 og etter 09, men du kan maks stå 24 timer der... ;)

Mulig det er litt forskjellig på plassene som står der, de jeg sjekket er de som står foran Obos-bygget (mellom Møllergata og Grubbegata!

Jamfør Chargefinder er det 16 plasser med ladeuttak der!
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Elektrowagenlørdag 08. november 2025, klokken 17:36
Det kommer snart en ny prismodell for kommunal lading i Oslo:

https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=976819837&filnavn=1cc0359894c34373966dc0844559a125_5f47a8a62782f9e5d316d98af8ce99b1.pdf
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 08. november 2025, klokken 18:35
Sett det, men virker fremdeles dyrt, for dyrt...

Dessuten, du må fremdeles betale for parkering, selv om du har betalt for parkering i sonen laderne står i. Alltså dobbeltbetaling for parkering.

Dog, positivt at det blir langt rimeligere med nattparkering med lading. Men det hindrer at noen som bruker bilen utenom standard-tidene, kan lade på dagtid selv i tidsrom det ellers er rolig ved laderne.

Forøvrig omtalt i flere artikler allerede, bl.a. disse:

https://elbil.no/byradet-i-oslo-foreslar-ny-prismodell-for-gatelading-legger-opp-til-at-du-betaler-for-strommen-du-far/ (https://elbil.no/byradet-i-oslo-foreslar-ny-prismodell-for-gatelading-legger-opp-til-at-du-betaler-for-strommen-du-far/)

https://www.aftenposten.no/oslo/i/jQ8GLb/ny-modell-for-elbillading-i-oslo-de-med-gamle-elbiler-vil-komme-best-ut (https://www.aftenposten.no/oslo/i/jQ8GLb/ny-modell-for-elbillading-i-oslo-de-med-gamle-elbiler-vil-komme-best-ut)

Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: Orbitlørdag 08. november 2025, klokken 19:28
Dersom en forutsetter at prisen for parkering bakes inn i ladeprisen (f.eks. dersom alternativet for parkering uten lading er beboerparkering, dvs uten ekstrakostnad), så blir påslaget på toppen strømpris som i vedlagt tabell.

Det er uklart for meg er om det som kommunen omtaler som "spotpris/strømpris" er spotpris, eller også inkluderer nettleie. Jeg ville tro det egentlig er det siste de mener. Det ville i så fall vært ca 1,30 kr/kWh siste uke. Tillegget på 0,81 kr/kW er drifts- og administrasjonskostnader, dvs det er ikke nettleie bakt inn der.

I dag koster lading med 7,4 kW (som etter min erfaring er det mest vanlige) 4,73 kr/kWh på dag, 1,76 kr/kWh på natt. Lading under 6 timer på dagtid ser ut til å bli litt lavere pris enn i dag, ellers går prisene generelt opp. Men det kan bli noe å spare på å lade i netter med lav spotpris.

Elbilforeningens artikkel har med at det jobbes med at beboerparkering skal komme til fradrag på parkeringen. Kommunen mener dette blir for komplisert i forhold til betaling med EasyPark eller lignende (siden de ikke har tilgang til hvem som har beboerparkering). Men dette kan vel løses på samme måte som for HC-parkering, hvor det forutsetter at brukeren huker av for "Har HC-kort" i app'en. Her kan det være et tilsvarende valg "Har beboerparkering sone X" som vil ordne dette. Det er uansett kommunens egne folk som skriver ut parkeringsgebyr dersom en likevel mangler beboerparkering, dvs ingen kundeopplysninger trenger forlate kommunens systemer.

Sitat fra: https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=976819837&filnavn=d3c4dafe8eae45ab84acfe170839724c_6ed3ba6303021e077e06d905e12d5aea.pdfDet er usikkert om inkludering av parkeringsavgiftselementet i beboerordningen vil være lovlig uten at andre parkeringsapptilbydere får tilgang til etatens interne systemer og oversikter over beboerparkeringstillatelser. En slik deling av personopplysninger vil måtte vurderes opp mot personvernlovgivningen. Det kan i praksis hindre innføring av forbruksbasert betaling for lading på nåværende tidspunkt. Byrådet ønsker ikke å ta denne risikoen.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: RJKlørdag 08. november 2025, klokken 19:57
Vanskelig å vite hva slags nettleie-kostnader Oslo Kommune har, men de er vel litt bukken og havresekken her, siden de er dypt inne på eiersiden både på nettselskapet og det største strømselskapet (begge utgått fra Hafslund).

Selv betaler jeg et påslag på ca 65 øre/kWh ved lading i borettslaget, så tipper kommunen mer enn dekker det inn med sitt påslag på 81 øre/kWh.
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: atrusonsdag 12. november 2025, klokken 07:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 08. november 2025, klokken 19:28Men dette kan vel løses på samme måte som for HC-parkering, hvor det forutsetter at brukeren huker av for "Har HC-kort" i app'en. Her kan det være et tilsvarende valg "Har beboerparkering sone X" som vil ordne dette. Det er uansett kommunens egne folk som skriver ut parkeringsgebyr dersom en likevel mangler beboerparkering, dvs ingen kundeopplysninger trenger forlate kommunens systemer.

Enig. Dette er en "no brainer".
Tittel: Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
Skrevet av: eisa01onsdag 12. november 2025, klokken 20:42
Sitat fra: Orbit på lørdag 08. november 2025, klokken 19:28Det er uklart for meg er om det som kommunen omtaler som "spotpris/strømpris" er spotpris, eller også inkluderer nettleie. Jeg ville tro det egentlig er det siste de mener. Det ville i så fall vært ca 1,30 kr/kWh siste uke. Tillegget på 0,81 kr/kW er drifts- og administrasjonskostnader, dvs det er ikke nettleie bakt inn der.

Strømpris vil inkludere nettleie, det er omtalt under "Komponent 1"

Driftspåslaget dekker ikke investeringskostnadene, så man får ladestasjonen "gratis"

SitatKomponent 1 baseres på gjeldende strømpris og forbruk av kWt, det vil si en dynamisk prising.
Dette betyr at prisen kunden betaler vil være basert på faktisk strømpris som kommunen betaler, og ikke prisprognoser slik dagens ordning baserer seg på. Prisen kommunen betaler per nå er spotpris inkl. blant annet nettleie og merverdiavgift (mva.). Komponent 1 oppdateres daglig.

SitatDen andre komponenten består av kommunens direkte og indirekte driftskostnader knyttet til ladestasjonene ekskl. strømkostnader. Direkte driftskostnader omfatter blant annet lønn til ansatte, service og vedlikehold av ladestasjoner, samt kostnader til appen Bil i Oslo og baksystemer til ladestasjonene. De indirekte kostnadene er kostnader knyttet til støtte-funksjoner i Bymiljøetaten som utfyller og understøtter aktiviteten, f.eks. kapasitet til juridiske problemstillinger, anskaffelser, kommunikasjon, osv.

SitatSiden 2008 er det investert store summer i å bygge ut ladeinfrastruktur. Dersom de kalkulatoriske rentekostnadene og avskrivninger fra investeringer gjort i ladeinfrastrukturen de siste 10 årene legges til grunn for beregningen, og de direkte og indirekte driftskostnadene beregnes på samme måte som gjengitt over, vil de kalkulatoriske rentekostnadene og avskrivninger utgjøre en betydelig del av påslaget.

Påslaget i 2025 ville da vært 2,49 kr/kWh i stedet for 0,81 kr/kWh. Det ville ført til at ladeprisen på kommunale ladere ble liggende i det øvre sjiktet av tilsvarende ladetilbud i det private markedet. Byrådet anbefaler ikke denne løsningen, selv om det innebærer at kommunen ikke får full kostnadsdekning.