Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Thoth87 på fredag 16. februar 2024, klokken 12:46

Tittel: Model y spørsmål
Skrevet av: Thoth87fredag 16. februar 2024, klokken 12:46
Hei,

Har akkurat bestilt en hvit model y rwd og hadde noen spørsmål om de som er nylig produsert i Berlin, forstått at de skal ha litt bedre kvalitet derfra.

Hvordan er lakk kvalitet på desse bilene nå, er de forsatt utsatt for rust i hjulbuer etc?
Tenker da om meg bør gå for rustbehandling eller ikke, kjenner til at garanti kan bli et problem.

Vurderer også om jeg skal gå for wrap / ppf eller bare la det gå sin gang og evt fikse lakken på et senere tidspunkt, vanskelig å se for seg regnestykket her..

Nå er vel alt dette litt subjektivt men, tenkte kanskje at litt nyere model y fra Berlin er mindre utsatt enn tidligere.

Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Klykkenfredag 16. februar 2024, klokken 12:58
Ikke rust i plasten rundt hjulbuene hos meg siden 2021 iaff. Hvordan det står til innenfor plasten vet jeg ikke. Rustbehandlingen du tenker å utføre kommer an på hvor lenge du har planlagt å ha bilen. Under 5 år? Drit i det. Over 5 år? Tja, kan få trøbbel med garantier mot Tesla på berørte deler.

Lakken er ellers innenfor bransjestandard med tanke på hardhet og tykkelser. Altså 100++ mµ. Som alle andre biler liker ikke lakken maskinvask og hard behandling.

Wrap/PPF har en varighet på 5-10 år. Får du derimot en rift/hull må hele panelet legges om. Kanskje får du synlige nyanseforskjeller pga aldring på PPFen ellers på bilen. JEG ville gitt F i det og heller betalt en liten sum for å tette steinsprut og div. På sikt mener jeg det er billigst.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Nimradfredag 16. februar 2024, klokken 14:34
Sitat fra: Thoth87 på fredag 16. februar 2024, klokken 12:46Vurderer også om jeg skal gå for wrap / ppf eller bare la det gå sin gang og evt fikse lakken på et senere tidspunkt, vanskelig å se for seg regnestykket her..
Det er svært lite sannsynlig at wrap faktisk svarer seg rent økonomisk. Det er bare å legge fra seg. Jeg har kjøpt keramisk lakkforsegling, men det er mest for å kunne vaske den enklere.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: turfsurffredag 16. februar 2024, klokken 20:46
Økonomien i PPF kommer jo an på hvor mye som skal til før du lakkerer bilen på nytt. Med PPF slipper man å leve med riper, og man slipper å engste seg så mye for riper i daglig bruk.

Har hatt to biler med PPF på de mest utsatte stedene, og synes det er veldig behagelig.

Kjører man lite og bytter bil ofte så blir PPF litt vel dyrt dog.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Radiallørdag 17. februar 2024, klokken 08:26
RWD fra Berlin , leveres med såkalt strukturelt batteri.
Da er store deler av nedre bærende konstruksjon blitt aluminium.
LR og P får dette senere, med en annen type batterikjemi.

Dette bør nok beskyttes om du skal ha den lenge, særlig der stål møter aluminium rundt omkring blir det fort ett "lite helvete".
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Stjerneglissøndag 18. februar 2024, klokken 14:03
Tesla har vel ikke tatt i bruk 4680-celler ennå utenfor USA? Det er så vidt jeg forstår bare disse som betraktes som "strukturelt batteri". Blade-cellene fra BYD i TMY SR (RWD) er vel noe annet...

Noen som forøvrig kan bekrefte at Berlin-biler har megacasting foran?
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Radialsøndag 18. februar 2024, klokken 16:02
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 18. februar 2024, klokken 14:03Tesla har vel ikke tatt i bruk 4680-celler ennå utenfor USA? Det er så vidt jeg forstår bare disse som betraktes som "strukturelt batteri". Blade-cellene fra BYD i TMY SR (RWD) er vel noe annet...

Noen som forøvrig kan bekrefte at Berlin-biler har gigacasting foran?

BYD Blade (og CATL Quillin?) er kompatibel med Cell-to-pack løsningen til 4680, derfor kommer nok nå RWD med full megacast før de andre modellene.
Så en som ikke fikk inn gummipuck'ene til jekkefestene på sin tyske RWD i høst på FB gruppa, hullet var mye mindre enn konvensjonelt design så puck'en passa ikke, og du så tydelig at det var aluminium der vi andre har stål.
Han tok ikke bilder av hjulbrønnen forran etter hva jeg husker, men mener han bekreftet tilsvarende utseende som bak (aluminium).

LR og P får nok dette når det er produksjon av 4680 i Berlin. Nå stjeler Cybertruck og Austin all 4680 produksjon.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: førategangteslamandag 19. februar 2024, klokken 07:46
Jeg hentet ut min 2023 MYP i desember 2022. Byggekvaliteten på tysk vs kina begynner vel å nærme seg likt, men tysk er ikke bedre enn Kina. Skal dog sies at min bil var/er veldig ok og strøken lakk fra fabrikk.

Jeg kjørte bilen rett til full ppf dagen etter utlevering. Bilen ser fortsatt strøken og nypolert ut hele tiden, eventuelt småriper forsvinner i sola. Originallakken under folien er fortsatt 100% strøken og folien har beskyttet lakken mot flere steinsprut. Kan prisen på 40k forsvares? Kanskje ikke, men lakken er strøken, bilen er lett å vaske, den ser nypolert ut hele tiden uten at jeg trenger å polere og det gir meg ro i sjela.

Rett etter ppf kjørte jeg bilen bort til funderud antirust for full antirustbehandling med montering av de settene til 3/y.

Tenker på å beholde bilen lenge og ppf/antirustbehandling gir mening for meg  :laugh:
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Thoth87onsdag 21. februar 2024, klokken 16:47
Hei og tusen takk for alle svar og info.
Kan ikke si at jeg har konkludert med noe enda :)
Lurer på å bare la det gå sin gang uten noe beskyttelse, er en hvit bil så litt mindre synlig med skader i lakk etter min erfaring med hvit bil tidligere.
Jeg får se litt ann med tanke på rustbehandling.. Får ta av noen paneler i hjulbuer og se om det ser greit ut som det er..
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Klykkentorsdag 22. februar 2024, klokken 11:32
Vask heller bilen og ta på en OK (hybrid)voks, typ Soft99 Fusso. Gjør dette en gang årlig så har du i alle fall en lettstelt bil. :)
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: OlaMtirsdag 05. mars 2024, klokken 08:17
Hjulbuene (dvs metallet bak hjulbuen) fremme kan beskyttes bedre med tredjeparts skvettlapper, som disse: https://www.begood.no/products/skvettlapper-mud-flaps-tesla-model-y Hvis den monteres så det ligger tett an mot hjulbuen så samler det seg nesten ikke noe dritt bak.

Rabattkupong 15% som gjelder ut mars: nb0324bg

Men siden skvettlappen ligger an mot lakken og det kommer dritt i mellom, så vil den ganske effektivt slipe bort lakk med mindre du har PPF på. Begood har en her, har ikke testet denne selv, men 50 cm burde holde plenty til begge sider + litt prøving og feiling.

Overflaten må gjøres helt ren med sprit, varmepistol / hårføner hjelper veldig på å gjøre filmen føyelig sånn at den fester seg skikkelig.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 05. mars 2024, klokken 09:56
Det glemmes stadig i skvettlappdiskusjoner at TMY har kanal- og hjulbuelister av plast, og derav ikke like utsatt for steinsprut som TM3
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: OlaMtirsdag 05. mars 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 05. mars 2024, klokken 09:56Det glemmes stadig i skvettlappdiskusjoner at TMY har kanal- og hjulbuelister av plast, og derav ikke like utsatt for steinsprut som TM3

Glemt av denne TM3-sjåføren også! Legger meg flat og går av.  ;D
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Lucariatirsdag 05. mars 2024, klokken 21:50
Med så få andra bilar med skvettlapper og denne ekstreme strøingen så har jeg regnet at jeg får sirka 1 stensprut per 1000km. Det er ganske ille. Med vit lack syns det ikke etter man dyttet i farge, men det er ganske irriterende. 2 av dem jeg har er på frontvindu.....heldigvis ikke så de stør meg, men det er jo kun flaks hvor de har havnet.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Stjerneglisonsdag 06. mars 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 05. mars 2024, klokken 21:50Med så få andra bilar med skvettlapper og denne ekstreme strøingen så har jeg regnet at jeg får sirka 1 stensprut per 1000km. Det er ganske ille. Med vit lack syns det ikke etter man dyttet i farge, men det er ganske irriterende. 2 av dem jeg har er på frontvindu.....heldigvis ikke så de stør meg, men det er jo kun flaks hvor de har havnet.

Dette gjelder jo for alle biler på veien, ikke noe spesielt for model Y overhodet. Eneste som hjelper er å la bilen stå og ta bussen eller sykle...
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Lucariaonsdag 06. mars 2024, klokken 11:54
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. mars 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 05. mars 2024, klokken 21:50Med så få andra bilar med skvettlapper og denne ekstreme strøingen så har jeg regnet at jeg får sirka 1 stensprut per 1000km. Det er ganske ille. Med vit lack syns det ikke etter man dyttet i farge, men det er ganske irriterende. 2 av dem jeg har er på frontvindu.....heldigvis ikke så de stør meg, men det er jo kun flaks hvor de har havnet.

Dette gjelder jo for alle biler på veien, ikke noe spesielt for model Y overhodet. Eneste som hjelper er å la bilen stå og ta bussen eller sykle...

I første inlegget er det spørsmål om lakk kvalitet og om man skal benytte PPF. Jeg gir da min erfarenhet om hvor mange steinsprut jeg får som Oslo-boende, og hvor lett/vanskelig det er å korrigere selv. Jeg er ikke helt ferdig med min egen vurdering om det hade vart verdt PPF, men neste spørsmål imho er hvor alle steinsprut havner. Hade det vart sentrert på panser så hade PPF på panser kunnet vart en greia, og dette er bilavhengig, på min XC60 havnet de fleste rett ovenfor vindu der det var vanskelig å korrigere selv (og min erfarenhet var att andre med samme årsmodell hade samme erfaring). På min Y havner de litt overallt så det hade blitt mye PPF. Framfanger, panser, sidespeil, vindu, og en på en panel langt bak faktisk.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: Klykkenonsdag 06. mars 2024, klokken 12:45
Hva gjør du om det går hull på PPF pga steinsprut? For det er jo det som skjer veldig mange ganger, og da har det også ganske sannsynlig blitt hakk i lakken under. For å fikse på det så må man først ta av gammel PPF, fikse steinspruten i lakken for så å legge ny PPF over der igjen. Uten PPF så fikser man bare lakken hvis steinspruten er sjenerende.

Derfor mener jeg PPF ikke er verdt det i det hele tatt, spesielt hvis det er en klar og gjennomsiktig PPF. For å kunne skifte farge på bilen så er det derimot mer forståelig.
Tittel: Sv: Model y spørsmål
Skrevet av: OlaMonsdag 06. mars 2024, klokken 13:01
Full PPF svarer seg ikke økonomisk, men det tar unna endel mindre steinsprut som f.eks. mellom bakdør og bakre hjulbue. Hvis man har god råd til det så er det jo en viss luksus i å slippe å tenke på det og kanskje også ha en mer lettvasket bil.

Det samme kan man si om å kjøpe seg Tesla. Det svarer seg ikke økonomisk, det er mye mer lønnsomt å sykle til jobb eller kjøre et gammelt vrak. Man kan fint legge om endel unødvendig dyre vaner som krever bil. Men har man råd til det så er det jo en viss luksus og litt digg.