Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Bestilling og levering => Emne startet av: Siggy på fredag 09. februar 2024, klokken 20:00
Jeg ser det har vært noen tidligere, og litt diskusjom om juniper. Så tar sjansen på å lage en tråd til som går på dette.
Jeg sitter i tenkeboksen på en TMY om dagen. Nypris vs. brukt er på en måte forsvinnende liten for øyeblikket (530 LR vs brukt 470-490k).
Jeg fikk prøve TM3 med og uten Highland pakken, og ble egentlig ganske imponert over forskjellen. Så da går jo tankene til å sitte på gjerdet til Juniper kommer ut. Nedsiden er jo ventetid (Kjører en dieselsugen 2002 modell nå), usikkerhet for når den faktisk kommer (Og er tilgjengelig i Norge) og at prisen nok bumpes opp en del.
Er det noen som har lyst å ytre noen tanker her? På en side kan det tenkes at juniper er nærmere enn man tenker når de dumper prisen og kjører kampanjerente på TMY nå ut mars. Samtidig... Hvem vet
Forutsatt at 2002-modellen din er sånn passe driftssikker så er nok det billigste å fortsette å kjøre den.
Når en oppgradert utgave først kommer så tror jeg den kommer til Norge så godt som samtidig med resten av verden, som med Model 3. Ellers stopper salget fullstendig opp.
Hva som skjer med bruktprisene er vanskelig å si, historien her viser utforutsigbarhet...
Hvis jeg ser i krystallkula kommer Juniper om ca ett halvt år. Da forsvinner kampanjerenten og prisen stiger litt. Så går det noen måneder, salget synker igjen det blir ny kampanje.
Så vil du ha Juniper tidlig, vær forberedt på å betale ekstra. Ett alternativ er jo å kjøpe Y nå, nyte godt av den lave renta (fullfinansier og betal ned på huset), selg bilen om tre år når renta stiger og kjøp en Juniper med rentekampanje.
Er egentlig ikke så hissig på å ha ting først, men har venta en stund nå og gått lei av dieselbil på vinterstid (For å nevne noe).
Men høres ut som om vi har lik oppfatning, dog antagelig med samme kilder :)
Ser du skriver at du er lei dieselbil vinterstid. Elbil er superbra det, men de har også sine utfordringer vinterstid mtp rekkevidde etc, så jeg ville beholdt dieselbilen i tillegg til å ha en elbil 👍
Elbil vinterstid er pur luksus sammenlignet en gammel diesel der du ikke får start, den blir ikke varm, tar evigheter å fjerne dugg osv. Skal du på langtur med en LR er det litt høyt forbruk på første etappe, men etter første hurtiglading blir det bedre. Forvarming, terrain mode, den antispinn-logikken...det er nesten juks! Men ikke så lett at man ikke trenger vett, naturligvis. Høyt forbruk på småkjøring fikser du med å forvarme med camp mode heller enn vanlig forvarming.
Det ser veldig ut som Juniper nærmer seg i og med kampanjerenten osv, men enden på denne vinteren nærmer jo seg også så da kan jo dieselen klare seg litt til.
Hvis du først og fremst vil gjøre et godt kjøp så ville jeg sjekket litt på hvilken rente du får for å finansiere en bruktbil. (Muligheter for rammelån?) Nåværende modell kommer jo til å tape seg endel når Juniper kommer ut, så det kan kanskje hende at den dyrere renten likevel lønner seg hvis kjøpsprisen er lav nok. Da får du sikkert også testet den og sammenlignet med Highland. Kanskje ikke så stiv og støyende likevel? Inventorybiler kan også bli enda billigere i det den kommer ut.
I tillegg er det alltid ett eller annet med første generasjon/produksjonsserie av noe. Så hvis det blir Juniper og den kommer ut nå så ville jeg ventet med å bestille til de første bilene hadde gått på veien en stund sånn at fabrikken rekker å fikse bugs på neste serie.
Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00Elbil vinterstid er pur luksus sammenlignet en gammel diesel der du ikke får start, den blir ikke varm, tar evigheter å fjerne dugg osv. Skal du på langtur med en LR er det litt høyt forbruk på første etappe, men etter første hurtiglading blir det bedre. Forvarming, terrain mode, den antispinn-logikken...det er nesten juks!
Det er greit at elbilen har sine fordeler på vinteren, men det blir veldig ensidig krisemaksimering her. Skal man snu det andre veien og si at fossilbil er helt herlig med masse overskuddsvarme i stedet for å sitte med boblejakke og fryse fordi rekkeviddeangsten presser på? Det blir like tåpelig begge veier.
Denne vinteren her er første på syv år med fossilbil (dieselbil), og har ikke hatt et eneste av problemene du nevner, og ikke merket noe negativt på fremkommelighet eller antiskrens heller, tvert i mot setter jeg pris på å kunne slå av alle hjelpesystemer uten å stoppe bilen og gå i track mode (som dessuten kun P kan). Savner den responsive appen med forvarmingen til Teslaene, men ellers lite.
Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00I tillegg er det alltid ett eller annet med første generasjon/produksjonsserie av noe. Så hvis det blir Juniper og den kommer ut nå så ville jeg ventet med å bestille til de første bilene hadde gått på veien en stund sånn at fabrikken rekker å fikse bugs på neste serie.
Dette er da ikke første generasjon av noe, tvert i mot facelift av et velprøvd konsept, som regel så vil en facelift løse en del kjente problemer.
Hm, hadde nettopp en nesten ny LandCruiser som leiebil. Det er den første bilen jeg har greid å snurre (åpen plass, ingen fare) med selv om det var AWD og stabilitetskontroll aktivert. 650kr for å kjøre 20 mil merket jeg at jeg ikke har savnet.
Startvansker hadde den ikke (var mellom 0 og -5 så skulle bare mangle), men den brukte lang tid på å bli varm.
Det eneste jeg likte med den mot elbilene våre var bakkeklaringen.
IMO er den eneste fordelen med dieselbil over elbil rekkevidde. Alt det andre som er nevnt handler mere om bilmerkene og deres valg ellers. Og for veldig mange er ikke rekkevidde en stor utfordring.
Når facelift Y kommer så vil lett brukte Y krasje i pris.
Dagens finn-priser er for høye, men se på 3ern hvordan de nå har sunket markant. Det går an å by på en på finn også.
Mitt råd: vent. Blir facelift bra kjøper du den, hvis ikke så kjøper du brukt til 50.000 lavere enn i dag.
Alternativt: kjøpe en brukt nå.
Det er noen tegn på at Juniper åpner for bestilling i neste uke.
Fabrikken har vært stengt så produksjonen kan allerede være i gang.
Jeg hadde smurt meg med tålmodighet og ikke kjøpt en bil som ble gammel allerede få uker etter du har hentet den ut.
Hvis du vil/kan vente minst 12 måneder så er det nok verdt å vente på refresh Model Y. Vil ikke være noen kampanjer i starten. Som med refresh Model 3 starter de sannsynligvis med «pretooling» i sommerferien og lansering desember. Skalering vil uansett ta tid...
Model Y vil holde seg mye bedre i pris enn Model 3 pga to forskjellige biltyper.
Sitat fra: daktari på lørdag 10. februar 2024, klokken 10:38Når facelift Y kommer så vil lett brukte Y krasje i pris.
Dagens finn-priser er for høye, men se på 3ern hvordan de nå har sunket markant. Det går an å by på en på finn også.
Mitt råd: vent. Blir facelift bra kjøper du den, hvis ikke så kjøper du brukt til 50.000 lavere enn i dag.
Alternativt: kjøpe en brukt nå.
Prisene på brukt Y skal ned, ingen tvil. Men Juniper kommer til å gå markant opp i pris, så at den påvirker bruktmarkedet veldig mye tviler jeg sterkt på. Bruktprisene kommer nok til å gå ned før Juniper kommer.
Men å kjøpe brukt nå med kampanjerentene som er må være det dårligste rådet jeg har sett. Hvis man har noe som helst form for lån så er det bedre å kjøpe Model Y ny med fullfinansiering og betale 0,99% rente på det lånet i tre år, enn å betale høye rente på 500.000 ett annet sted.
Refresh Model Y kommer tidligst mot slutten av året til Europa. Tesla gikk selv ut og kommuniserte nå nylig at det ikke kommer noen refresh av Model Y i 2024 i USA.
Mye gode innspill.
Bil situasjonen med en Pajero 2002 modell som nærmer seg 400k er ganske... Prekær. Ingen startvansker, men fryser som bare det, bruker 1.2 liter på mila og det er merkverdig mye lyder om man skrur av noise cancelling ;) Ingenting kritisk, men det begynner å bli en voksen bil.
Jeg synes også brukt Y vs. ny Y akkurat nå er vanskelig å argumentere for pga. kampanjerenta.
Er også av prinsipp skeptisk til første utgave, f.eks av juniper bilene. Ingeniørverden er enda sånn at man klarer ikke ta høyde for absolutt alt og må lære litt før man treffer.
Det er jo litt påstander om Juniper her inne, har dere noen kilder til dette? Ser bare diverse nettsteder kommer med påstander uten at jeg har funnet noe kilde.
Sitat fra: Siggy på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:30Mye gode innspill.
Bil situasjonen med en Pajero 2002 modell som nærmer seg 400k er ganske... Prekær. Ingen startvansker, men fryser som bare det, bruker 1.2 liter på mila og det er merkverdig mye lyder om man skrur av noise cancelling ;) Ingenting kritisk, men det begynner å bli en voksen bil.
Jeg synes også brukt Y vs. ny Y akkurat nå er vanskelig å argumentere for pga. kampanjerenta.
Er også av prinsipp skeptisk til første utgave, f.eks av juniper bilene. Ingeniørverden er enda sånn at man klarer ikke ta høyde for absolutt alt og må lære litt før man treffer.
Det er jo litt påstander om Juniper her inne, har dere noen kilder til dette? Ser bare diverse nettsteder kommer med påstander uten at jeg har funnet noe kilde.
Alt om Juniper er rykter, men logikken er at forbedringer på ny Model 3 sannsynligvis vil bli tatt med til Model Y sin nye utgave, pluss noen ekstra, som så igjen blir tatt med til neste Model 3 osv.
Er vel fjøring og støy flest synes er de største forbedringene på Model 3. Men hvordan gammel Model 3 vs dagens Model Y vet jeg ikke. Y sine fjører er visst bedre enn 2021-utgaven, men visstnok ikke på høyde med ny Model 3.
Litt uflaks at Tesla skrudde opp prisene på Model Y i dag med ca 25.000. Men kampanjeprisen er jo fort verdt 60.000 i sparte renter på 3 år.
Ville prøvd en Model Y på de veiene du tenker å bruke bilen, og gjerne låne / leie en i en del timer, så vil du nok finne ut om det er noe for deg. Er i hvert fall en bil med lite feil og tull.
Hva prisen blir på Juniper / rentekampanjer er og umulig å vite. Det kommer nok helt an på konkurransen / salget på den tiden. Har aldri sett en så lav rente på Tesla som nå, relativt til markedsrenten. Er jo fort 5-6%-poeng i forskjell nå, ved overtakelse innen utgangen av mars.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:43Alt om Juniper er rykter, men logikken er at forbedringer på ny Model 3 sannsynligvis vil bli tatt med til Model Y sin nye utgave, pluss noen ekstra, som så igjen blir tatt med til neste Model 3 osv.
Er vel fjøring og støy flest synes er de største forbedringene på Model 3. Men hvordan gammel Model 3 vs dagens Model Y vet jeg ikke. Y sine fjører er visst bedre enn 2021-utgaven, men visstnok ikke på høyde med ny Model 3.
Litt uflaks at Tesla skrudde opp prisene på Model Y i dag med ca 25.000. Men kampanjeprisen er jo fort verdt 60.000 i sparte renter på 3 år.
Ville prøvd en Model Y på de veiene du tenker å bruke bilen, og gjerne låne / leie en i en del timer, så vil du nok finne ut om det er noe for deg. Er i hvert fall en bil med lite feil og tull.
Hva prisen blir på Juniper / rentekampanjer er og umulig å vite. Det kommer nok helt an på konkurransen / salget på den tiden. Har aldri sett en så lav rente på Tesla som nå, relativt til markedsrenten. Er jo fort 5-6%-poeng i forskjell nå, ved overtakelse innen utgangen av mars.
Jeg prøvekjørte faktisk TM3 med highland og TMY hos Tesla. Jeg vil si at TM3 var bedre, men ikke signifikant ift. TMY.
Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.
Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:04Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.
Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/
Akkurat det som er noe av bekymringen. Har jo en bil som potensielt stopper når som helst. Økonomisk sett er det jo fornuftig å sitte på den til den konker, men da kan det fort bli veldig kjipt.
Mange avveiinger og vanskelige valg. Brukt Y til noe rimeligere pris, ny Y uten juniper eller satse på gamle bilen holder :)
Sitat fra: Siggy på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:18Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:04Ja, dilemma det der. Tror ikke du gjør så mye feil uansett om du kjøper dagens Model Y eller venter på Juniper. Men litt kjipt hvis du plutselig står uten bil, og rentekampanjen går ut.
Ser at Tesla sier at det ikke kommer noen Model Y Juniper til nord-amerika i 2024. Men Highlander kom og senere i USA enn andre land, så vet ikke hvor mye dette sier om noen ting:
https://electrek.co/2024/02/12/tesla-confirms-no-model-y-refresh-coming-this-year/
Akkurat det som er noe av bekymringen. Har jo en bil som potensielt stopper når som helst. Økonomisk sett er det jo fornuftig å sitte på den til den konker, men da kan det fort bli veldig kjipt.
Mange avveiinger og vanskelige valg. Brukt Y til noe rimeligere pris, ny Y uten juniper eller satse på gamle bilen holder :)
Med de bruktprisene som er på Model Y så ser jeg ikke så mye grunn til å kjøpe brukt. 0,99% tilsvarer jo nærmere 60.000 i redusert billån-rente på de 3 årene (etter skattefradrag).
Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...
Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.
En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering
Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...
Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.
En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering
P.t ingen spionbilder av Juniper ennå.
Tipper fortsatt samme produksjonsplan som for nye Model 3. dvs første kundeleveringer Q1-2024
Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget må bli tatt, og kanskje helst før enn siden om kampanjerenta skal rekkes. Kan dere bistå litt her...
Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente.
En "frykt" jeg har hatt er at juniper er nærmere enn man tror, og brukt TMY uten juniper vil falle drastisk... Kan dere gi gode råd? Vurderer å slenge en bestilling på TMY i kveld for å rekke renta og kjøpe tid til vurdering
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!
Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.
Og du har sparte minst 50%.
Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Ser at jeg komemr ut på 551 000,- for å bestille en helt ny TMY. Ser en brukt 23 med 31 000km ligger ute til 435 000,- 116 000,-, men dårligere rente
Du sammenligner to ulike modeller der den brukte har mindre batteri og rwd. Typisk har man kunnet finne inventory-deals mot slutten av hvert kvartal med rabatt. Ellers er det omtrent "alltid" såkalt rentekampanje hos tesla. Det er ikke sånn at de blir utsolgt for biler eller at banken slutter å produsere valuta.
Oppgitt 507 vs. 533 lengde, så det er ikke akkurat krise. Begge er AWD
Sitat fra: Siggy på tirsdag 27. februar 2024, klokken 07:31Oppgitt 507 vs. 533 lengde, så det er ikke akkurat krise. Begge er AWD
Dersom det er denne bilen så står det "bakhjulsdrift" (annonsøren kan ha endret til dette)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339497101
Men virker generelt som at bruktprisene er mer konkurransedyktige / bedre kjøp enn tidligere, også pga økt pris på nybil. Et fint eksempel / eksemplar: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=341230099 (men ser ut til å bare komme med ett sett hjul)
Kjøp nytt, så vet du alt fra a-til-å om bilholdet.
2023 er mye bedre enn 2021 på støy og komfort, vil tro 2024 ikke er noe værre.
Sitat fra: daktari på mandag 26. februar 2024, klokken 21:07Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget m.......
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!
Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.
Og du har sparte minst 50%.
Det var et godt presentert oppsett :+1:
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. februar 2024, klokken 03:03Sitat fra: daktari på mandag 26. februar 2024, klokken 21:07Sitat fra: Siggy på mandag 26. februar 2024, klokken 19:41Og der røyk gamlebilen. Så valget m.......
Hvis den nye til 550 faller 15% etter jul så er det 82.000 eller ca 8000,- pr måned. Da er den til salgs for 470. Men den du peker på er jo ytterligere 40.000 billigere!
Hvis den brukte til 430 faller 10% så er det 43.000 eller 4300/mnd, og selges for 390. Det er da fortsatt mye bil for pengene, for en bare 2 år gammel bil.
Og du har sparte minst 50%.
Det var et godt presentert oppsett :+1:
Eneste problemet var at det var en "Standard Range" med lite batteri og bakhjulsdrift som tallene var basert på. Annonsøren korrigerte senere dette på Finn-annonsen til "bakhjulstrekk".
Vel... Nytt regnestykke. 580K vs. 450K.
15% = 87K
10% = 45K
Står seg like godt selv om det ble noen endringer. Nå har jeg to helt sammenlignbare modeller
Det er vel helt urealistisk at det kommer noe Model Y refresh det neste året.
1) Det eksisterer ingen foto eller konkrete detaljer om refreshen til Model Y. På Model 3 begynte vel observasjonene av denne i langt over 1 år i forveien.
2) Model 3 var ca 7 år gammel når den fikk facelift. Model Y er bare 4 år nå. På Giga Berlin har den bare vært produsert i 1,5 år. Virker ganske urealistisk at de skal fullstendig endre produksjonen så raskt etter oppstart.
3) Siden Model 3 nettopp har fått facelift ønsker de nok en boost i salget der en god stund først.
Sitat fra: Siggy på onsdag 28. februar 2024, klokken 18:10Vel... Nytt regnestykke. 580K vs. 450K.
15% = 87K
10% = 45K
Står seg like godt selv om det ble noen endringer. Nå har jeg to helt sammenlignbare modeller
Føler regnestykket fort bør være litt mer komplisert. Flunk ny bil levert før utgang av mars:
0,99% rente på 580.000 = 5800,- i renter -22% = 4524 i rentekost (x 3 år).
6,00% rente på 450.000 = 27000,- i renter - 22% = 21.060 i rentekost (x 3 år).
Men avdragene vil jo være mindre på billigere og eldre bil, så kontantstrømsmessig vil det være mindre forskjell.
Men så spørs det om den lavere prisen er en refleksjon av "oppbrukt bil" jevnt med verdifallet, eller om reduksjonen også gjør verdifall i kroner lavere på 10 år.
En annen ting er om den billigere bilen har egenskaper som gjør at du ønsker å bytte den ut tidligere enn du ville ha gjort med den nye bilen, eller om de er like.
Og så har du det med gjenværende garanti, og hvor mye dette vil utgjøre i kroner og øre, og forventet salgstidspunkt. Alltid kjekkere å selge et halvt år før garantien går ut, enn et halvt år etter. Med ny bil kan du ha bilen lenger før du når dette tidspunktet, og dermed ha lavere "transaksjonskostnader/risiko".
Skal slutte å skrive nå ::)
Nå var priseksempelet mitt bare 1 år. Rentekostnader er reelt, så kampanjen utgjør noe. Men som du peker på er worst case 15000 på 1 år med fullfinansiering. Da blir allikevel diffen at man sparer over 30.000 første året.
Hvis man ikke fullfinansierer så blir fordelen mindre.
Hvis man beholder bilen lenge og har lite egenkapital vil kostnaden jevne seg ut.
Hvis rente-rabatten er max 3 år så vil fortsatt den 1 år gamle komme litt bedre ut.
Gitt at bruktprisene holder seg oppe med over 50.000 solgte Y på 2-3 år.
Ny vs brukt.
SitatSiden Model 3 nettopp har fått facelift ønsker de nok en boost i salget der en god stund først.
Torpedo.... :+1: Spot on
Sitat fra: daktari på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:30Nå var priseksempelet mitt bare 1 år. Rentekostnader er reelt, så kampanjen utgjør noe. Men som du peker på er worst case 15000 på 1 år med fullfinansiering. Da blir allikevel diffen at man sparer over 30.000 første året.
Hvis man ikke fullfinansierer så blir fordelen mindre.
Hvis man beholder bilen lenge og har lite egenkapital vil kostnaden jevne seg ut.
Hvis rente-rabatten er max 3 år så vil fortsatt den 1 år gamle komme litt bedre ut.
Gitt at bruktprisene holder seg oppe med over 50.000 solgte Y på 2-3 år.
Jeg føler 1-årsperspektiv blir litt for kort når en snakker bilkjøp. Veldig få som kjøper for å selge etter ett år. Særlig relevant å regne flere år når rentekampanjen / sponset rente på ny bil varer i 3 år.
Du må jo ikke glemme å regne ut at salgsprisen etter f.eks. 3 år er lavere for en 4 år gammel bil enn en 3 år gammel bil.
Hvis man fullfinansierer (ca 100% lån av bilverdi) så vil egentlig mitt regnestykke bli enda mer i favør ny bil. Billigste lån på fullfinansiering på statens Finansportalen.no viser en rente på 8%, hvis en ikke kan bake det inn i huslån (hvor renten er mer som jeg skrev).
Dersom en ikke låner noen ting når en kjøper brukt må en anvende "alternativrente" når en sammenligner. Finansportalen viser at en kan få over 5% rente på innskudd. Så hvis en låner penger hos Tesla til 0,99% i 3 år så kan en putte egenkapitalen inn i fastrenteinnskudd og får 5%. Dette må og med i regnestykket.
Helt enig. 1 års perspektiv er kort. Det er bare brukt som eksempel og høyt tenking. Å regne renter slik som blir gjort er også helt feil. Les vilkårene, rentekampanjene er på ingen måte låst. De vil øke, garantert (ikke bare kampanjerenta som nå).
Fin video som ble linket, men han antar at pristapet er likt på begge bilene, noe som ikke er reelt i det hele tatt.
Jeg har en knapp på å kjøpe ny altså, men da er det ikke mulig (mener jeg) å regne det hjem økonomisk om man har bilen i 5 år. Argumentene er latest and greatest (derfor har model 3 blitt mer vurdert også) og etter siste selger jeg pratet med, så er kunnskap om vedlikehold viktig, selv på en Tesla.
Sitat fra: Siggy på fredag 01. mars 2024, klokken 20:26Helt enig. 1 års perspektiv er kort. Det er bare brukt som eksempel og høyt tenking. Å regne renter slik som blir gjort er også helt feil. Les vilkårene, rentekampanjene er på ingen måte låst. De vil øke, garantert (ikke bare kampanjerenta som nå).
Fin video som ble linket, men han antar at pristapet er likt på begge bilene, noe som ikke er reelt i det hele tatt.
Jeg har en knapp på å kjøpe ny altså, men da er det ikke mulig (mener jeg) å regne det hjem økonomisk om man har bilen i 5 år. Argumentene er latest and greatest (derfor har model 3 blitt mer vurdert også) og etter siste selger jeg pratet med, så er kunnskap om vedlikehold viktig, selv på en Tesla.
Jeg har lest rentevilkårene opp og ned, har kjøpt ny Tesla 3 ganger, så jeg vet hvordan det fungerer. Virker som at du ikke har lest de ;)
Det som er med Teslarente er at den tar utgangspunkt i dagens rentenivå, og så justeres den i den retning markedsrenten går, ofte diktert av styringsrenten til Norges Bank. Nå som vi etter alle solemerker har nådd rentetoppen så vil ikke Tesla-renten skrus opp fra 0,99. Den vil derimot kunne skrus ned, men ikke lenger ned enn angitt i betingelsene. Det betyr at 0,99 er reellt, og kan bli under 0,5 i løpet av 3-årsperioden.
Dersom du kikker på "effektiv rente" så tar denne oftest utgangspunkt i en periode på lenger enn 3 år. Etter 3 år vil renten poppe opp på vanlig markedsrente. Derfor vil effektiv rente bli oppgitt som mye høyere.
Personlig ville jeg ikke tenkt FOR mye på hvilken bil som er lurest å kjøpe. Jeg ville prøvd de ulike og kjøpt en jeg likte, og som passet mine behov, og som har lite tull med seg. Og så ville jeg hatt i 2. rekke avskrivninger og rentekost. Om du ikke kjører mange høye baksetepassasjerer eller har med mye uhamstlig bagasje er Model 3 også bra.
Angående service må jeg snart huske å ta service på min Model Y. Snart kjørt 68.000 over 3 år uten å ta service. Vises i brukermanualen hva som må gjøres når. Skulle ha skiftet kupefilter i fjor pluss litt bremsesmøring, tror jeg.
Kjøper du ny bil nå og har den i 5 år er det relativt risikofritt med tanke på reparasjoner. En som allerede er ett år kjører da ett år uten garanti på det utenom drivverket/batteriet. I tillegg vil dekk slites fortere ut. Men ville ikke vært bekymret for å ha bilen utenfor garantiperioden, men litt ekstra kost må en regne med.
Edit: Ser at Tesla nå har doblet renten til 1,99%. Så ca 5000 ekstra i året før skattefradrag.
SitatEdit: Ser at Tesla nå har doblet renten til 1,99%. Så ca 5000 ekstra i året før skattefradrag.
Aj aj aj. Synd det da. Håper den kommer ned på 0.99 igjen senere
Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?
Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente :)
Eller er dette helt bingo?
Sitat fra: niram89 på søndag 03. mars 2024, klokken 12:00Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?
Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente :)
Eller er dette helt bingo?
Kanskje nærmere kvartalslutt Q2? De pleier å justere salgsinsentivene etter lagerbeholdning og salg, så den fleksibiliteten er de veldig veldig gode på.
Sitat fra: niram89 på søndag 03. mars 2024, klokken 12:00Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?
Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente :)
Eller er dette helt bingo?
Det med 0,99% er tidenes største sponsing av rente fra Tesla, mye pga tidenes høyeste markedsrente, men fortsatt har ikke Tesla pleid å ha så heftige rentekampanjer. Var nok pga litt overkapasitet. Er jo heller ikke så lenge siden de satte opp prisen med ca 25.000, så tror ikke en ser renten på 0,99% igjen på lenge. Men er jo litt sånn med Tesla at de plutselig setter ting ned igjen om de selger litt dårlig. I Norge selger de jo enormt, så tviler litt på at de kommer med noe mer tilbud. I tillegg har jo den norske kronen svekket seg litt igjen. 1,99% er jo fortsatt lavt. Har egentlig mer tro på at den blir 2,99% ved neste månedsskifte, om salget holder seg.
SitatHar egentlig mer tro på at den blir 2,99% ved neste månedsskifte, om salget holder seg.
Ja det er en stor mulighet for at det skjer. Den som lever får se ;D