Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 11:30
Liste over de med problemer i egen tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6657.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6657.0.html)
I dag ville ikke leafen starte. Symtomer som følger:
- Parkerte den i går og ladet til ca80%. Pga upraktiske ladeforhold hjemme koblet jeg fra strømmen etter lading.
- Startet forvarming (på batteri) i dag tidlig.
- Ca 15 min etterpå gikk jeg ut i bilen, varmen stod fremdeles på.
- Holdt inne bremsa og trykka start.
- Bilen startet som normalt, men den blinkende grønne bilen sluttet å blinke etterfulgt av orange bil med utroppstegn. Og bilen kommer ikke inn i kjøremodus.
Dette kan jo være mye ille og mye ikke så ille. Men denne tråden skulle handle om det å få hjelp en mandags morgen kl 08, som klokka hadde blitt.
1) Ringe Leaf hjelpetelefon: 80080098, resultat: Åpner ikke før 9
2) Ringe verksted hvor jeg kjøpte bilen (Ålgårds auto): Etter mye standard (sikker på at det er strøm på 12 volts batteriet osv), ring nissan veihjelp og få den hit.
3) Ringer Veihjelp nr opplyst i serviceboka: 80080097. Etter 50 min ringing gidder jeg ikke mer.
4) Ringer Veihjelp utland, 81570481. Etter 30 min gidder jeg ikke det heller.
5) Ringer verksted på ny, får opplyst nytt nr: 0080012647726. Etter 40 min her gidder jeg ikke det heller
6) Blir utalmodig og prøver trikset som funket på gamlebilen og tips på nett med samme symtom: Koble fra 12 volts batteri, og koble til igjen etter 10 min. Virker selvfølgelig ikke (så da mistenker jeg jo jordfeil eller noe slikt.).
7) Klokka er nå godt over 9 så prøver leaf sin hjelptellefon. Får nå opp tastevalg, prøver febrilsk å velge "annet" men menyen bare looper og looper.
8) Ringer verksted igjen og sier at nå er jeg drittlei og at jeg bruker min egen veihjelp og de får ta regninga, noe de går med på.
9) Kl 10 ringer jeg mitt forsikringsselskap som svarer med en gang, men det er jo snø på vestlandet så har nå ventet i 1 time på Viking.
Og sånn går nu dagan.
Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 11:30
- Parkerte den i går og ladet til ca80%. Pga upraktiske ladeforhold hjemme koblet jeg fra strømmen etter
Koble det fra laderen (pistolgrepet), eller tok du strømmen/dro ut kontakten?
Jeg har hatt en tilsvarende opplevelse en morgen jeg startet bilen med lader koblet til, men etter en del prøving og feiling (starte med bremsen inne, uten bremsen inne, trykke en gang, trykke flere ganger) startet bilen.
Det kan jo være en "edge case" i startsekvensen når både lading og forvarming er involvert.
Min bil har ikke tullet siden.
Veihjelpen er vel bare Viking eller Falken, så der kommer man i kø med alle andre som trenger hjelp?
Thomas
Har hatt tilsvarende problem en gang før.
Da hjalp det å slå av, vente til displayet gikk i sort og starte på ny.
Men denne gangen er det ikke noe forskjell.
Forrige gang kan jeg heller ikke huske å ha fått frem dette gule varsellyset som i følge boka er varsellampe for elbil-komponenter.
Til info koblet jeg fra veggen først.
Grunnen til at jeg og verkstedet ville bruke Nissan til veihjelp er at da er det de som tar regninga. Nå får jeg regninga og verkstedet må gå noen runder med Nissan. Burde ikke være en big deal, men er litt prinsipp også.
Nå har jeg akkurat pratet med Viking som skal være her om en halvtime.
Det er et kjent "problem" at Leaf-en kan ha startvansker når varmen er slått på uten at den er koplet til strøm.
Har selv opplevd dette to ganger. Fikk begge gangene start til slutt, men måtte forsøke en rekke ganger først...
Jeg har sikkert prøvd hundre ganger.
Men så kjent kan det ikke være, for Ålgårds auto hadde aaaaldri hørt om dette.
Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 12:38
Jeg har sikkert prøvd hundre ganger.
Men så kjent kan det ikke være, for Ålgårds auto hadde aaaaldri hørt om dette.
Det kan virke som om forhandlere og verksteder glimrer med sitt fravær her i forumet? JEg er ganske sikker på at de kunne ha plukket opp en hel del og vært i forkant på "bølger av problemer" som oppstår ved å følge med litt her på forumet. Problemet med Carwings er bare ett eksempel på det.
Helt klart, vet at Mitsubishi er å lusker på dette forumet.
Bilen er iallefall innlevert nå.
Siden det var garantisak og ikke forsikringssak så var det ikke noe lånebil.
Kunne få leie en til rabattert pris. Siden de ikke hadde noen leaf så sa jeg hyggelig i fra at jeg ikke var så kjempefornøyd med servicen i dag så jeg valgte å leie bil ett annet sted.
Er det andre som har hatt noen erfaring med Nissan Veihjelp?
Hva skjer dersom du går tom for strøm midt på natta? Må du vente til 0900 for å hjelp? Det er lite aktuelt...
Fekk faktisk akkoratt samme problem i dag kl.14:30 da eg skulle heim fra jobb, prøvde alt mulig da eg har fått den gule varseltrekanten før og men da har eg fått start på den igjen innen ett minutt.
Men nå, ikkje om det brant i helvete, kobla til og med av 12v batteriet i 10min men det hjalp heller ikkje.
Så eg ringte Nissan hjelp og der var det ei hyggelig dame som kontakted Falken og dei var på plass etter 20min og frakta bilen min til Autocenteret i Åsane så får ta ein telefon til dei imoro og høra kva som skjer...
Har dere prøvd å koble til 12v-lader?
Sitat fra: leafster på mandag 03. desember 2012, klokken 16:59
Har dere prøvd å koble til 12v-lader?
Det er nok ikke 12 volts batteriet. Alt fungerer normalt, inkl fjernlys.
Virker som hovedbatteriet ikkje greier å koble inn, setevarme, rattvarme, lys og skjerm virka fint men fekk ikkje igang klima anlegget, der kom det kun kald luft og på skjermen trakk den ingen strøm.
Jeg har opplevd det samme, inne i et garasjehus med så lav takhøyde at NAF måtte sende en spesialbil! :D
Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker. (Jeg hoppet ikke så veldig opp og ned på dem, for jeg skulle uansett reise bort mesteparten.)
Jeg fikk god service av Birger N Haug, på Rud, men det er tydelig at Nissan har problemer når det tar 2 uker å skaffe deler.
Sitat fra: Rio på mandag 03. desember 2012, klokken 18:46
Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker.
:-\ 2 UKER!!! Jaja, får avvnte å høre hva de har å si i morgen.
Sitat fra: sla på mandag 03. desember 2012, klokken 14:58
Er det andre som har hatt noen erfaring med Nissan Veihjelp?
Hva skjer dersom du går tom for strøm midt på natta? Må du vente til 0900 for å hjelp? Det er lite aktuelt...
jeg ringte dem klokka 23.30 på søndag, de kunne sende hjelp da ihvertfall.
på det nummeret som står i papirene man har i dashbordet, som begynner på 00 ettellerannet. norsk hjelp selv om det var utenlandsk nummer.
Misstenker det var noe galt med telefonsystemet på morgenkvisten i dag.
Fikk ikke noe velkomstmelding eller noe, det bare ringte og ringte, uansett hvilke av de nummerene jeg prøvde (inkl det 00800 greiene). Men prøvde først å ringe fra carwingsappen, da havna jeg til Chess!
Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 19:18
Sitat fra: Rio på mandag 03. desember 2012, klokken 18:46
Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker.
:-\ 2 UKER!!! Jaja, får avvnte å høre hva de har å si i morgen.
Ja, men BNH på Rud lånte meg en bil den tiden jeg ikke var i utlandet, og leverte min bil hjem til meg på lørdag også.
Problemene, slik jeg ser det, er ikke forhandlerene, men at Nissan burde jobbe mer med kundeservice.
Sitat fra: Haavard på mandag 03. desember 2012, klokken 16:50
Fekk faktisk akkoratt samme problem i dag kl.14:30 da eg skulle heim fra jobb, prøvde alt mulig da eg har fått den gule varseltrekanten før og men da har eg fått start på den igjen innen ett minutt.
Men nå, ikkje om det brant i helvete, kobla til og med av 12v batteriet i 10min men det hjalp heller ikkje.
Så eg ringte Nissan hjelp og der var det ei hyggelig dame som kontakted Falken og dei var på plass etter 20min og frakta bilen min til Autocenteret i Åsane så får ta ein telefon til dei imoro og høra kva som skjer...
Dette var etter å ha fjernstartet klimaanlegget fra internett uten å være plugget i veggen?
Skjer ganske ofte med meg også, men da bilen min var ganske ny, ca en uke gammel opplevde jeg det samme som du. Den ville ikke starte, etter å ha fjernstartet klimaanlegget, ingen av trickene funket.
Falken kom og hentet bilen (han trodde ikke på meg da jeg sa det ikke var hybridbil, etter å ha sett under panseret, digresjon)
Autocenteret i Åsane ga max service, fikk låne bil (leaf for det meste) men etter ca en måned med venting på deler fikk jeg ny bil!
Virker som fjernstarting av klimaanlegget uten å være tilkoblet lader er dømt til å ende med dette en gang i fremtiden, hvis man gjør det ofte nok. Eller er det kun noen få biler som er disponert for dette mon tro?
Sitat fra: erikf på mandag 03. desember 2012, klokken 21:22
Sitat fra: Haavard på mandag 03. desember 2012, klokken 16:50
Fekk faktisk akkoratt samme problem i dag kl.14:30 da eg skulle heim fra jobb, prøvde alt mulig da eg har fått den gule varseltrekanten før og men da har eg fått start på den igjen innen ett minutt.
Men nå, ikkje om det brant i helvete, kobla til og med av 12v batteriet i 10min men det hjalp heller ikkje.
Så eg ringte Nissan hjelp og der var det ei hyggelig dame som kontakted Falken og dei var på plass etter 20min og frakta bilen min til Autocenteret i Åsane så får ta ein telefon til dei imoro og høra kva som skjer...
Dette var etter å ha fjernstartet klimaanlegget fra internett uten å være plugget i veggen?
Skjer ganske ofte med meg også, men da bilen min var ganske ny, ca en uke gammel opplevde jeg det samme som du. Den ville ikke starte, etter å ha fjernstartet klimaanlegget, ingen av trickene funket.
Falken kom og hentet bilen (han trodde ikke på meg da jeg sa det ikke var hybridbil, etter å ha sett under panseret, digresjon)
Autocenteret i Åsane ga max service, fikk låne bil (leaf for det meste) men etter ca en måned med venting på deler fikk jeg ny bil!
Virker som fjernstarting av klimaanlegget uten å være tilkoblet lader er dømt til å ende med dette en gang i fremtiden, hvis man gjør det ofte nok. Eller er det kun noen få biler som er disponert for dette mon tro?
jeg hadde også startproblemer etter å ha starta varming fra appen/nettet uten at den var kobla til strøm en gang. jeg har starta varminga på samme måte kanskje 100 ganger nå, så 1% feil for min del da. jeg måtte bare prøve å starte den igjen og igjen i 10 minutter ca, så gikk det tilslutt.
Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 19:53
Men prøvde først å ringe fra carwingsappen, da havna jeg til Chess!
Eg kom til ein taxi sentral når eg ringte fra Carwings :o
Sitat fra: erikf på mandag 03. desember 2012, klokken 21:22
Dette var etter å ha fjernstartet klimaanlegget fra internett uten å være plugget i veggen?
Skjer ganske ofte med meg også, men da bilen min var ganske ny, ca en uke gammel opplevde jeg det samme som du. Den ville ikke starte, etter å ha fjernstartet klimaanlegget, ingen av trickene funket.
Falken kom og hentet bilen (han trodde ikke på meg da jeg sa det ikke var hybridbil, etter å ha sett under panseret, digresjon)
Autocenteret i Åsane ga max service, fikk låne bil (leaf for det meste) men etter ca en måned med venting på deler fikk jeg ny bil!
Virker som fjernstarting av klimaanlegget uten å være tilkoblet lader er dømt til å ende med dette en gang i fremtiden, hvis man gjør det ofte nok. Eller er det kun noen få biler som er disponert for dette mon tro?
Eg starta oppvarming fra Carwings på mobilen uten at bilen var tilkoblet laderen og bilen var blitt varm når eg satt meg inn rundt 10 minutt seinare så noko må ha skjedd i det eg trykka på startknappen fordi etter det så trakk ikkje varmeapparatet noko strøm og etter ei lita stund kom det kun kald luft fra det.
Kjerringa hadde termin i går så eg får håpe på godt service fra AutoCenteret :)
Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 19:18
Sitat fra: Rio på mandag 03. desember 2012, klokken 18:46
Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker.
:-\ 2 UKER!!! Jaja, får avvnte å høre hva de har å si i morgen.
Kanskje en "aksjon" der vi kontakter våre forhandlere og bed dem sørge for at det ligger et par deler eller to på lager i Norge, i det minste? Det er ikke holdbart å måtte vente på deler i ukevis fordi det skal sendes fra Japan.
DEt at problemene oppstår når man kjører fjernstart av klimaanlegg uten at bilen har landstrøm; kan det tyde på at man zapper en boks (DC/DC e.l) pga høyt trekk e.l?
Da har også jeg opplevd dette problemet. Slo på "fjernvarme" i dag, bilen var ikke koblet til ladekontakt. Slo av oppvarming i bilen. Prøvde å starte, men fikk feilmelding. Hjalp ikke å slå helt av. Hjalp heller ikke å koble ut 12V og "resette" bilen.
Venter på veihjelp som omsider tok opp, men bekreftet at de har mye å gjøre i Oslo akkurat nå.
Dette er tydeligvis en gangske alvorlig feil, her burde Nissan komme på banen.
Har informert mitt verksted om at det kan se ut som om mange blir rammet av samme problem.
Da har eg snakka med AutoCenteret og det var DC/DC-omformeren som var gåen her og, heldigvis skal DC/DC-omformeren komma i fra Sverige imorgen så eg kan låne min søsters elendige Toyota Avensis med brum brum motor og manuel gir men det skal vel gå bra for ein dag, håper eg :)
Jeg har enda ikke hørt noe mer fra Ålgårds auto, bortsett fra: "Har snakket med teknisk sjef og han sier bilen din er høyt prioritert. Han regner med at han får sett på bilen din i dag slik at han kan få seg et overblikk hva dette er. " Så dette er definisjonen på høyt prioritert.
Ett lite tilleggsspørsmål som kanskje ingen vet svar på:
La oss si DC/DC omformeren ryker etter at garantien er gått ut.
Hva tror dere dette vil koste å få fikset?
Aner ikke på leaf, men gikk fort en 6.000 7.000 bare for boksen på rangeren.
Når garantitida er ute kan du fortsatt reklamere, hvis varen (i dette tilfellet bilen) er ment å skulle vare lenger.
Opplevde samme problem i går ettermiddag. Ville ikke starte, og veihjelpen ville tatt 3 timer, så koblet til lader og lot den stå her på jobb over natten. Den lader ikke, og varmen vil ikke starte, så i dag tidlig ringte jeg veihjelpen og nå er bilen på vei til BNH i Oslo. Han som hentet sa at 3 av 4 oppdrag han hadde i går var på Nissan Leaf, så det er tydelig at dette er et problem for mange av oss.
Har ikke kommet så mye nytt i min sak.
Siste melding var SitatNår det gjelder bilen din har vi fått en del ting fra Nissan som vi må sjekke og prøve ut på bilen. Det er veldig usikkert om når bilen din kan være klar.
De ville jo først ikke gi meg lånebil, men jeg tok en telefon til Nissan Nordic, og etter at de pratet med forhandleren så kan jeg hente bil i morgen. Selvfølgelig ingen Leaf da.
Etter min opptelling så er det altså 8 stk bare i denne tråden som har hatt full stopp eller store startproblemer etter bruk av forvarming u/tilkobling.
Hvis vi legger til alle Leafeiere som ikke er på dette forumet, så virker jo dette som ett digert problem!
Jeg har pratet med Nissan Nordic og overbrakt min bekymring, men vet ikke hvor seriøst de tar det.
Kan ellers fortelle at jeg har fått 6 forskjellige kontaknr til Nissan. 4 av min forhandler og 2 av Nissan.
Jeg klagde over dette til min forhandler, som i går hadde representanter for nissan nordic på besøk.
De opplyste da at det er følgende som skal brukes for veihjelp: 800 800 97 Hvordan samsvarer dette med de nummerene deres itter på?
Bil innlevert: 4/12, fikset 6/12:
Fikk nettopp tlf fra Rud.
Det var en sikring som var gått i en koblingsboks, men sikringen er ikke utskiftbar, så hele boksen måtte byttes.
For ordens skyld, vet jo ikke om feilen oppstår på nytt under samme forhold...glemte å spørre verkstedet om de selv mener dette ikke skal skje igjen.
Sitat fra: ravn på torsdag 06. desember 2012, klokken 09:57
Etter min opptelling så er det altså 8 stk bare i denne tråden som har hatt full stopp eller store startproblemer etter bruk av forvarming u/tilkobling.
9 med meg...
Det er mange av dere som saumfarer det mynissanleaf.com. Er det rapportert om tilsvarende problemer "over there"?
800 800 97 for veihjelp.
800 800 98 for kundesenter.
Har også sagt det virker som et større problem, og damen på kundesenteret sa de ventet på beskjed fra Nissan sentralt rundt dette problemet.
Har hatt samme problem 2 ganger etter forvarming uten tilkopling, men begge ganger gikk det bra etter å ha slått bilen av og på en gang til.
Det merkelige er at jeg ikke husker noen som fikk disse problemene forrige vinter.
Vi fikk bilen 1.2.2012 så den fikk med seg flere uker med -10 til -20.
Jeg forvarmer også hver dag både med og uten lader tilkoblet og har til nå ikke hatt problemer.
Mon tro om Nissan gjorde endringer i produksjonen en gang rundt nyttår?
Kanskje vi skal lage en oversikt over VIN på de bilene som har problemer, om de ikke identifiserer årsmodell er de ihvertfall stigende og kan identifisere batcher.
Som får meg til å tenke på denne: http://jalopnik.com/5667009/how-allied-forces-used-tank-serial-numbers-to-defeat-the-germans :P
Thomas
har snakket med mr Norsk elbilforening himself. Han skal til hovedkontoret til Nissan i morgen og skal ta opp problemet.
Sitat fra: cra på tirsdag 04. desember 2012, klokken 13:36
Når garantitida er ute kan du fortsatt reklamere, hvis varen (i dette tilfellet bilen) er ment å skulle vare lenger.
Nå er vel garantitid på Leaf lik reklamasjonstiden. Begge er 5 år. Hvis noe ryker etter 5 år har vi vel ingen rettslige rettigheter lenger?
Googlet litt, og det kan se ut til at du har rett, Akseln. :-\
Sitat fra: RuneW på torsdag 06. desember 2012, klokken 10:40
9 med meg...
Det er mange av dere som saumfarer det mynissanleaf.com. Er det rapportert om tilsvarende problemer "over there"?
10 med meg...
Hadde problemer med dette forrige vinter også, prøver helst å unngå forvarming uten tilkobling da det er nervepirrende omtrent hver gang om bilen til slutt klarer å skru seg på skikkelig.
Det passer like dårlig hver gang bilen eventuelt finner ut å svikte helt, men det der kanskje det som skal til for at problemet blir fikset skikkelig fra Nissan. Jeg tipper dette er noe de kunne fikset med en softwareoppdatering.
Sitat fra: BE på torsdag 06. desember 2012, klokken 12:22
Hadde problemer med dette forrige vinter også, prøver helst å unngå forvarming uten tilkobling da det er nervepirrende omtrent hver gang om bilen til slutt klarer å skru seg på skikkelig.
Det passer like dårlig hver gang bilen eventuelt finner ut å svikte helt, men det der kanskje det som skal til for at problemet blir fikset skikkelig fra Nissan. Jeg tipper dette er noe de kunne fikset med en softwareoppdatering.
Jeg har ikke fått med meg at dette har vært ett problem, med unntak av selvopplevd tidligere, men da så jeg ikke sammenhengen med forvarming.
Legg meg til lista. Opplever problemer med start etter oppvarming uten lader tilknyttet. Normalt går det bra etter å ha trykket et par ganger på knappen inkludert en helt avstenging av bilen. En gang har dette måtte gjentas flere ganger før bilen startet riktig.
Når bilen lader uten lader tilknyttet og du trykker inn bremesepedal og trykker start slik displayet ber om, feiler bilen min alltid. Derimot begynner jeg å få inntrykk av om du trykker startknappen et par ganger, uten å trykke inn bremsepedalen, til bilen igjen er avslått uten varmeanlegget på, virker det som at sjansen for korrekt oppstart er større.
Uansett er dette en alvorlig softwarefeil som må rettes.
Mvh Bent
Da er jeg nr 12 med dette problemet. Fikk ikke start på bilen etter forvarming uten ladekontakt i. Prøvde mange ganger å slå den av å på, ventet en time og prøvde igjen.
Jeg fikk bilen 5.2.2012 og hadde ikke dette problemet i fjor. Jeg tror det er 12V batteriet som er for lite og tar kvelden etter et år med Norsk kulle. Snakket nettop med BNH Økern og de hadde fått inn så mange biler i dag så de klarte ikke å få sett på min bil i dag >:(
Jeg oppfordrer dere som har feil om å oppgi følgende:
* Kjøpstidpunkt
* VIN (f.eks sist fem sifre hvis man ikke ønsker å oppgi hele)
* Har bilen solcellepanel?
* Var bilen koblet til når feilen oppstod
Hvis det er feil i software, vil VIN være meningsfull.
Hvis det er problemer med 12V bør biler med solcellepanel ha færre problemer.
Thomas
Kjøpstidspunkt: 09.01.12
VIN: *** 08427
Solcelle: Ja
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted
Men angående 12volt: Alt virket, inkl fjernlys. Heller ikke varsel om lav spenning.
Kjøpstidspunkt: oktober 2012
Solcelle: Ja
Tilkoblet: Nei
80km igjen på batteriet, og lys og annet fungerte tilsynelatende.
Hvordan er det med lånebil i disse tilfellene her? Har snakket med BNH Oslo som hadde fått inn så mange Leaf i dag at de ikke kunne få sett på den før i morgen. Venter på at Nissan skal ringe meg opp igjen. Helt uaktuelt å stå uten bil ettersom slike feil ikke skal oppstå på en 1.5 måned gammel bil.
Sitat fra: Magnus på torsdag 06. desember 2012, klokken 13:23
Hvordan er det med lånebil i disse tilfellene her?
Min forhandler opererer med at man får lånebil dersom feilen tar lengre enn 5 dager.
Men ingen leaf å få låne nei.
Jeg har forsøkt å lage en liste i tabellform i en ny tråd.
Hvis dere synes det er dumt med en (ny) tråd så kan trådstarter i denne tråden godt kopiere tabellen her til sin førstepost. Så kan den andre tråden dø en stille død ;)
Synes det var ryddig. Linket til den i første post.
Kan jo legge til at ja jeg brukte veihjelp (men måtte bruke fra min forsikring da det var umulig å få tak i dem på telefon)
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. desember 2012, klokken 13:16
Jeg oppfordrer dere som har feil om å oppgi følgende:
* Kjøpstidpunkt
* VIN (f.eks sist fem sifre hvis man ikke ønsker å oppgi hele)
* Har bilen solcellepanel?
* Var bilen koblet til når feilen oppstod
Hvis det er feil i software, vil VIN være meningsfull.
Hvis det er problemer med 12V bør biler med solcellepanel ha færre problemer.
Thomas
* Kjøpstidpunkt 28/2 2011
* VIN ***09306
* Har bilen solcellepanel? Nei
* Var bilen koblet til når feilen oppstod? Nei
Ble ok etter å ha slått av og startet på nytt.
Kjøpstidspunkt: 20.11.12
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Solcelle: Nei
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks (planlegger å kjøre forvarming når jeg får bilen tilbake for å se om feilen oppstår på nytt)
Sitat fra: Gizmo på torsdag 06. desember 2012, klokken 13:55
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Kan sjekke Carwings nettsiden. Står under konfigurasjon.
Sitat fra: Gizmo på torsdag 06. desember 2012, klokken 13:55
Kjøpstidspunkt: 20.11.12
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Er det ikke det man kan lese i "hullet" i det svarte nederst på vinduet foran førersetet da?
Takk!
VIN: ***07770
AutoCenteret holder forsatt på med min bil men fekk god service da dei kjørte ein liten leiebil til arbeidsplassen min som eg kan ha til Leafen er ferdig og det er bra :)
Kjøpstidspunkt: 02.02.12
VIN: *** 09362
Solcelle: Ja
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted, DC/DC-omformer må byttes.
Sitat fra: vangli på torsdag 06. desember 2012, klokken 12:59
Når bilen lader uten lader tilknyttet og du trykker inn bremesepedal og trykker start slik displayet ber om, feiler bilen min alltid.
[...]
Du må fortelle hvordan du får til å lade uten lader!! Er det en spesialmodell med trådløs lading eller noe sånt?? ;D
Så må altså slå av varmeapparatet manuelt før en starter bilen?
Kan jo spekulere i om kombinasjonen varmeapparat og precharge/innkobling av hovedkontaktor gir for høy belastning eller gir varmgang i noe i 12volts delen, som fører med seg en reset (og i verste fall en sikring eller annet som ryker).
Jeg skal sette meg i bilen om 20 minutter. Bilen har konsekvent nektet å starte på første forsøk når jeg har hatt på forvarme frem til nå, så jeg kan forsøke å skru av varmen først og se om den kommer med en gang da.
Interessant!
Det ser ikke ut til å være mulig å slå av forvarmen manuelt når jeg har satt meg i bilen. Når jeg trykker, fortsetter bare vifta samtidig som alle lysene nedenfor skjermen blinker gult. Når jeg skrur av via mobilen, tar det ca 30 sek før noe skjer, men når varmen og vifta da slår seg av, starter bilen på første forsøk! Det er første gang for min del i alle fall!
Okei har samme problemet jeg også. Fikk bilen tidlig i november i fjor, og det har alltid vært trøblete å få start på den ved bruk av forvarming uten tilkobling. Men det har alltid gått til slutt (hittil). Skal fom. nå bruke mobilen til å skru av varmeapparatet før jeg starter - håper det går bedre da. Men det er jo tydelig at her må Nissan faktisk gjøre noe !
Bil mottatt: 04/11/2011
VIN: *07596
Solcelle: Ja
Problemet oppstår kun når bilen forvarmes uten å være tilkoblet. Skjer så å si hver gang, men har alltid fått start på den igjen med 2-3 forsøk. Ble ekstra nervøst på tirsdag, da jeg dobbeltparkerte (privat) foran en kompis, og displayet viste 0 batteriprikker og flere feil-ikoner enn vanlig... Men etter å ha slått den helt av (med klima-anlegget deaktivert), startet den heldigvis normalt igjen.
Legg til meg på lista også. Hadde samme problem i fjor også. Starter nesten alltid på andre forsøk. Men en kald maidag i vår måtte jeg prøve minst 20 ganger.
Jeg er litt usikker om ikke problemet skyldes en for svak 12V batteri. Jeg har lest at Leafen gjør alle slags rare ting når 12 V batteriet er dårlig, bla. Kan man få svikt i BEGGE bremsesystmer pga feil i CAN bussen. Jeg vet egentlig ingenting, men kan tenke meg at det lille blybatteriet svikter på lave temperaturer og fører til mange feil i systemet. Venter man litt med å starte opp etter forvarming kommer batteriet seg muligens igjen over 12 V og alt virker som normalt da batteriet nå kan lades via dc/dc konverteren. Stopper man oppvarming før man starter bilen er spenningn muligens akkurat høg nok. det kunne jo hjelpe å pakke batteriet inn sammen med ekspansjonstanken til varmesystemet, det ville varme opp batteriet og simulere en varm forbrennnigsmotor... Alternativet kunne også være en blybatteri med mer kapasitet eller en lifepo4 12 v batteri, eller en batterivarmer. Forutsatt at det virkelig er batteriet som er problemet... Hvorfor da andre deler som koblingsbokser og konvertere må skiftes i noen tilfeller vet jeg ikke, men muligens er dette pga. feilstyrt CAN bus. Forresten har jeg brukt forvarming i "Tromsø-sommeren" på 6 varmegrader uten problemer. Problemer dukket are opp de gangene jeg brukte forvarming ved -5 grader eller lavere. Men jeg har vanlogvis ikke brult forvarming uten tilkobling og prøver å unngå dette. Men kanskje nown som har problemet ofte kan måle spenningen etter forvarming har pågått og mens bilen startes. Da ville man jo se hvor lavt spenningen dropper, eller om den gjør det i det hele tatt.
Hei,
Jeg forstår ikke helt hvorfor/hvordan 12V batteriet skulle gjøre dette? Varmen kommer jo via hovedbatteriet, og ikke fra 12V batteriet. Vifter osv. er nok 12V, men disse har jo kjørt normal hastighet - altså har ikke 12V batteriet lav spenning.
Teorien til Smiling er verdt å undersøke--------På Thinken virker ingenting hvis 12 v batteriet er dårlig eller har dårlig kontakt. Man får heller ikke satt bilen i gear eller nøytral, alt er dødt. Det virker som at det er en symbiose mellom fremdriftsbatteri og 12 v. Det ene er avhengig av det andre. Ihverfall på Think.
Kansje 12v batteriet som sitter i Leafen er av dårlig kvalitet.Lurer på hvordan Nissan stiller seg hvis det blir byttet ut med et batteri som tåler kulde bedre og som er større i Ah.Burde også vært en lader som var koplet opp mot 220volt uttaket i fronten.
Tråden angående bremser jeg refererte til er forresten her:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=10775&p=247882&hilit=12+V+battery+low+voltage+problem#p247882 og der skriver ingineer litt om 12 V problemer. Og han som åpnet tråden ser ut å ha hatt ofte problemet at bilen ikke startet opp på første forsøk, sannsynligvis uten at han brukte forvarming.
Jeg synes også det går igjen at hvis man etter gjentatte forsøk ikke får startet, og så venter litt og prøver senere, så starter bilen. Det kunne jo tyde på at 12v batteriet "friskner til" etter en stund i ro. ;D
Men dette er bare en "konspirasjonsteori" fra min side 8)
Sitat fra: el nino på fredag 07. desember 2012, klokken 09:48
Jeg synes også det går igjen at hvis man etter gjentatte forsøk ikke får startet, og så venter litt og prøver senere, så starter bilen. Det kunne jo tyde på at 12v batteriet "friskner til" etter en stund i ro. ;D
Men dette er bare en "konspirasjonsteori" fra min side 8)
Når min døde på mandag så ventet jeg i 2 timer mellom startforsøk uten at det hjalp. Men trenger jo ikke være relevant.
Forøvrig står den enda på verksted uten at disse har klart å finne årsaken.
SitatDessverre ingen nytt. Vi har prøvd med de tingene som Nissan Nordic foreslo uten hell. Vi fortsetter feilsøking sammen med ekspertene på Nissan.
Blir nok ikke klar i dag. Dersom du trenger bil kommer du innom meg på mandag så ordner vi det.
Ha en god helg.
Nå har BNH endelig fått sett på bilen min. Og det er sikringen i DC/DCen som har gått og de må skifte hele driten. De hadde fått inn veldig mange biler med dette problemet, noe vi her på forumet vet. Verkstedmannen hadde ingen teori på hvorfor dette skjer. Delene får de ikke inn tidligst om to uker, det var ikke flere DC/DCer i Svergie eller England:-( Så nå kjører vi rundt i et dieseldyr som vi fikk låne. Den bråker og nøkker i giring, Men veldig bra vi fikk lånebil med en gang.
Og hos meg så finner de ikke utav problemet engang. Jeg har jo foreslått at de kunne kontakte noen av de andre verkstedene som har vært borti flere biler med samme problem, men det er visst ikke aktuelt.
Sitat fra: ravn på fredag 07. desember 2012, klokken 17:41
Og hos meg så finner de ikke utav problemet engang. Jeg har jo foreslått at de kunne kontakte noen av de andre verkstedene som har vært borti flere biler med samme problem, men det er visst ikke aktuelt.
Utrolig at de ikke vil snakke med andre verksteder. Be dem en gang til om å kontakte et annet verksted om råd. BNH Rud virker som et sted som har mye erfaring med dette problemet. Jeg kjøpte min bil på Økern men de hadde ikke nok erfaring og sendte bilen til Rud.
Hvor stor er boksen? Burde jo bedt Snorre om å fylle opp kofforten.....
Leaf-guruen på BNH Rud har skikkelig peiling og er en av de få (2?) i Nissan-systemet som er spes.godkjent for rep av batteriene. Anbefales!
Mail fra Ålgårds auto i går:
SitatVi finner nok ikke ut så mye nytt resten av uken, da alle leaf folkene på Nissan er i Paris på kurs. Håper de kan finne ut noe smart på kurs vedr din bil.
:o
Sitat fra: ravn på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:59
Mail fra Ålgårds auto i går:
SitatVi finner nok ikke ut så mye nytt resten av uken, da alle leaf folkene på Nissan er i Paris på kurs. Håper de kan finne ut noe smart på kurs vedr din bil.
:o
Tillitsvekkende...
Fort gjort å tenke:
Våre menn er på julebord i Paris resten av uken, og blir nok ikke i stand til å jobbe før neste uke...
Men på den annen side:
"Selskapet satser stort på å heve kompetansen på elbiler, og for å øke kunnskapen og servicenivået ytterligere, sender vi våre beste menn til Frankrike for å øke kompetansen på nettopp din elbil".
Lars
Da starter vi uke tre på verksted, enda ikke fått noen diagnose.
SitatHar fått beskjed fra Nissan at varmeellement må skiftes på bilen din i første omgang. Er ikke sikker om dette er nok, men vi må skifte dette i første omgang. Er veldig usikker om når del kommer, kan nok ikke beregne å få bilen igjen før ut i januar.
Du må nok kose deg med Nissan note og gearing til over nyttår.
Jeg tar kontakt med en gang det er noe nytt.
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.
Min har fått diagnose, samme som alle andre: dc/dc (selv om bnh sjargongen generelt er "noe galt med batteriet"... ;)
Leveringstid på deler? Nei det kan de faktisk ikke si noe som helst om uten at du presser det ut av de, og det nærmeste jeg har vært et fornuftig svar er inntil 6 uker...
Hvilke rettigheter jeg har skal nå sjekkes. En fossilbil vil være ubrukelig for meg, og elbilen ble i hovedsak kjøpt for å kunne bidra med henting/levering i bhg./sfo og samtidig ha noe igjen av arbeidsdagen.
Sitat fra: gbzdoc på mandag 17. desember 2012, klokken 17:07
Hvilke rettigheter jeg har skal nå sjekkes. En fossilbil vil være ubrukelig for meg, og elbilen ble i hovedsak kjøpt for å kunne bidra med henting/levering i bhg./sfo og samtidig ha noe igjen av arbeidsdagen.
Selv har jeg nå en ekstrautgift på 750 kr uka i parkering siden jeg er låst til fosilbil.
Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven, spesifikt "§ 30. Gjennomføring av avhjelp":
"... Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres..."
http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30
Og Forbrukerrådet mener noe om erstatningsgjenstand/lånebil:
"Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme. Hvis du for eksempel skal ha en lånetelefon, skal den ha de viktigste funksjonene som på din egen telefon. Dreier det seg om en lånebil, stilles det lavere krav til hvor lik lånebilen skal være din egen."
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand
Jeg tolker det dit hen av enhver femseter oppfyller lovkravet om lånegjennstand.
Om forhandler ønsker å yte service ut over lovens minstekrav er langt mer interessant.
Jeg forventer det, særlig av forhandler som BNH.
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. desember 2012, klokken 18:49
Om forhandler ønsker å yte service ut over lovens minstekrav er langt mer interessant.
Jeg forventer det, særlig av forhandler som BNH.
Thomas
Jeg nevnte denne problematikken om deler tilgjengelig for selgeren hos BNH - Rud, når jeg fikk min Leaf i forrige uke. Han sa at noe av det de hadde mest fokus på nå var nettopp å ha deler på lager samt tilgjengelige Leaf som lånebiler.
"Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme."
Slik jeg tolker det, på tross av at det stilles lavere krav til likhet med bil, burde en elbileier med faktisk behov for elbilens spesielle fordeler ha krav på nettopp en elbil. Kunne fint klart meg med både Think og Miev jeg, på tross av noe færre komfort-funksjoner. Selv en toseters Think vil fungere bedre for mitt behov enn en fossilbil.
Desom BNH ikke kan hoste opp en elbil, er det noe sted de/jeg kan leie en? MoveAbout? Bilkollektivet? Andre?
Seks uker tror jeg kommer til å drive kona til vannvid... :-/
Sitat fra: gbzdoc på mandag 17. desember 2012, klokken 20:20
Desom BNH ikke kan hoste opp en elbil, er det noe sted de/jeg kan leie en? MoveAbout? Bilkollektivet? Andre?
Seks uker tror jeg kommer til å drive kona til vannvid... :-/
Dersom du ikke kommer over et annet tilbud, kan du leie min Think Zebra for en rimelig sum. Jeg får min Leaf om ca. en uke. (Forutsatt at den funker:-) Bor i Oslo.
Takk, skal ha det i bakhodet. :)
Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.
Ravn har løpende dialog med Elbilforeningen om problemet og Elbilforeningen har igjen en løpende dialog med Nissan om dette problemet. Nissan selv er veldig klar over problemet som har oppstått, og følger også med i denne tråden på forumet. (Hei hei Nissan!)
Når dc/dc omformere plutselig ryker på flere biler samtidig, blir det en utfordring for Nissan å få tak i deler lagret i Norge/Finland. Jeg tror nok problemet er løftet opp på et relativt høyt nivå i Nissanssystemet, dvs. at de ikke bare bestiller nye deler, men også har folk på saken for å finne bakenforliggende faktorer til hvorfor dette skjer på flere biler samtidig.
På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.
Så langt jeg har forstått det, strekker de enkelte Nissan forhandlerene seg langt for å løse behovet for lånebil hos den enkelte som er rammet av problemet, selv om mange har blitt avhengig av elbil, og dermed sliter med et dieselmonster som lånebil.
Lars
Jeg har sendt Nissan mail og etterspurt en mer aktiv deltagelse fra deres side. Om de er her og leser så bør de kanskje si noen ord på generelt grunnlag om hva status er, når vi kan forvente at problemene fikses, og hva vi evt. kan forvente oss av kompensasjon.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 10:18
På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.
At de på forhånd sender en container stappfull med reservedeler med båt slik at det ligger et lager i Drammen er helt greit, men etterhvert som deler på biler som er i daglig bruk ryker kan de ikke benytte seg av den metoden. Da må deler sendes express, eller til og med med kurèr om nødvendig! Det er ikke holdbart å måtte vente i ukesvis på deler til en splitter ny bil. Et par (arbeids)dager må være maks leveringstid!
Tipper at en container med deler stående i Drammen vil være lønnsomt for dem i lengda, kontra å la eksisterende kunder sitte uten bil i ukesvis.
Hei, har nå lest gjennom denne tråden, da jeg skal begynne å kjøre Leaf i desember :D og har forstått det slik at det KUN er problemer når man forvarmer uten å være tilkoblet. Det betyr for mitt vedkommende at jeg ikke kommer til å bruke denne muligheten før evt. Nissan finner ut hvorfor problemet oppstår. Jeg har hatt to Thinker uten denne oppvarmingen, så det skal gå bra :D Og jeg vil heller ha det kaldt i bilen i 10 min. etter start, enn å ta sjansen på å ikke få startet, evt. å starte bilen manuelt og skru på varmen 10 min. før jeg kjører, som jeg har gjort med Thinken (står i carport)
Er jeg da på "den sikre siden", eller er det noe jeg ikke har forstått mht Leafproblemet?
Det høres ut som du er på den sikre siden hvis du unngår fjernstartet oppvarming i "frakoblet" tilstand. Jeg har også sluttet å gjøre dette nå for å være på den sikre siden, intil Nissan finner ut av det.
Jeg har brukt slik oppvarming noen ganger uten problemer, men etter å ha lest om det her på forumet sluttet jeg altså med det, just in case.
Hadde jeg skulle tatt imot en ny eller brukt Leaf i dag, ville jeg fått selger til å demonstrere forvaring på batteri før overlevering.
jeg håper virkelig ikke det blir slik at folk lærer seg til ikke å bruke denne funksjonen og problemet "sklir over" for Nissan! Jeg heller tør ikke å forvarme bilen på batteriet, men jeg savner virkelig denne funksjonen.
Sånn rent juridisk, hva kan man egentlig kreve av Nissan når det gjelder dette? For å sette det litt på spissen: Hvis Nissan ikke finner ut av det, kan jeg kreve å få heve kjøpet?
Og hvor lang tid kan Nissan få bruke til å finne ut av det?
Rent juridisk kan du vel forvarme. Så ryker dc/dc omformer, og de må sette inn ny.
Retting skal så skje innen rimelig tid.
Så skjer dette 2 ganger til.
Siste gangen det skjer har selger brukt opp sin mulighet for retting/avhjelp.
Da kan du kreve å heve kjøpet eller kreve prisavslag for mangelen, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Her vil det antekelig være rimelig å godta ytterligere et forsøk på rep.
Hvis bilen ikke går, har pris-avslag ingen funksjon, og du bør dermed kunne kreve heving av kjøp, og du må seg deg om etter andre elbiler.
Da fremstår trillingene som et mye bedre kjøp, der du får god batterigaranti og fravær av systemer som Nissan tydeligvis ikke behersker eller fremdeles har på Beta testing ute hos kundene (Carwings, forvarming etc.).
Lars
Jeg har forvarmet bilen fra batteri i over ett år. Ingen problemer bortsett fra at jeg iblant må trykke 2 ganger på startknappen. Kanskje litt drøyt å anbefale folk å ikke gjøre dette da det muligens har ført til feil på noen få promille biler. En lav risiko å ta.
Kremt - *bank i bordet!*
Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
Jeg synes ikke man skal gjøre problemet større enn det er.
I følge OFV er det registrert rundt 2500 Leaf i Norge, majoriteten av disse har blåst DCDC og står på verksted...
Dine rettigheter er ivaretatt av Forbrukerkjøpsloven (http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html).
Det er særlig § 29, 30, 31 og 32 som regulerer dette problemet.
Norges Bilbransjeforbund har en fin artikkel om heving av kjøp:
http://www.nbf.no/article.php?articleID=74&categoryID=131
Thomas
Sitat fra: leafster på tirsdag 18. desember 2012, klokken 11:54
Jeg har forvarmet bilen fra batteri i over ett år. Ingen problemer bortsett fra at jeg iblant må trykke 2 ganger på startknappen. Kanskje litt drøyt å anbefale folk å ikke gjøre dette da det muligens har ført til feil på noen få promille biler. En lav risiko å ta.
Kremt - *bank i bordet!*
Når dette plutselig skjer med 22 biler i løpet av 2 uker, bør det være grunn til å advare mot å bruke forvarming, inntil en løsning er funnet. Så er det selvfølgelig opp til enhver om man tar sjansen, eller om man velger å avvente inntil man vet noe mer.
Hadde jeg hatt en Leaf jeg var avhengig av, ville jeg satt stor pris på at noen fortalte meg om risikoen...
Lars
Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:03
Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
På tide å gå ut med en generell advarsel mot Nissan?
Hvis Nissan har et snev av respekt for sine kunder skaffer de en dc/dc omformer i løpet av morgendagen. Enten det er med kurer fra Japan, Taxi fra Sunderland, eller express fra USA bør de greie det. Hva med å plukke ut en dc/dc fra en bil som enda ikke er levert? Her står det ikke på muligheter, men på vilje fra Nissan sin side til å løse et problem.
Hvor lang tid tar det før noen står frem i VG og forteller om elendige biler og tydeligvis trenering av kunder. Dette er jo ikke bare ødeleggende for Nissan, men for hele elbil-saken.
Jeg har et tips til Nissan: Fiks dette i dag. Ring telefon 81 4 5523 5523 be om å få snakke med Carlos. Si at Nissan i Norge/Finland/Frankrike nå er i ferd med å ødelegge for seg selv i det eneste markedet de har greid å selge elbiler med suksess!
Lars
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 11:46
Rent juridisk kan du vel forvarme. Så ryker dc/dc omformer, og de må sette inn ny.
Retting skal så skje innen rimelig tid.
Så skjer dette 2 ganger til.
Siste gangen det skjer har selger brukt opp sin mulighet for retting/avhjelp.
Da kan du kreve å heve kjøpet eller kreve prisavslag for mangelen, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Men hva hvis man alltid får liv i bilen, men må bruke mellom 2 og 20 forsøk? Er det da grunnlag for heving av kjøpet hvis man har levert bilen inn 3 ganger uten at det har blir fikset?
Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:03
Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
Tilby deg å reise over og hente en for Nissan sin regning! Evt. krev at de plukker deler fra egen demo-bil e.l! 5-6 uker leveringstid på deler til en ny bil er UAKSEPTABELT!!
Sitat fra: RuneW på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:25
Men hva hvis man alltid får liv i bilen, men må bruke mellom 2 og 20 forsøk? Er det da grunnlag for heving av kjøpet hvis man har levert bilen inn 3 ganger uten at det har blir fikset?
Jeg vil tro at problemet etterhvert kan løses med firmware oppgradering eller bytte til komponenter som tåler tiltenkt bruk.
Nå er jo det største problemet at Nissan tydeligvis ikke tar feilen eller kunden på alvor. At Nissan i Norge ikke greier å formidle problemet videre til Finland, som skal formidle til Frankrike, som skal formidle til Japan. Som så skal komme med en løsning, som skal formidles til Frankrike, som skal formidles til Finland, som skal formidles til Norge, som skal formidles til en stakkars forhandler, med beskjed om at omformeren er bestilt i Japan, og at omformeren snart pakkes og legges inn i en kontainer med EV-parts, og denne kontaineren først sendes ut fra Nissan når den er full, for så å lastes over på båt fra Japan til Frankrike, som så skal til Finland før den ankommer Norge.
Hvis du da er heldig og har et verksted som har bestilt riktig del, og ikke har bestilt en varmekolbe fordi han trodde at den kanskje var årsaken, slik at han igjen må kontakte Nissan i Norge, som må kontakte Nissan i Finland som .....
Og sånn går no dagan
Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:03
Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
De må jo da låne deg en annen Leaf til din er fikset?
Sitat fra: flux på tirsdag 18. desember 2012, klokken 13:09
Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:03
Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
De må jo da låne deg en annen Leaf til din er fikset?
Jeg var en hårsbredd fra å bestille Leaf for noen få uker siden: Behagelig bil å kjøre, men utfra alle problemene som raporteres her på forumet - kanskje ikke like behagelig å eie. :o
Har på bakgrunn av dette reservert Tesla Model S istedenfor, men det blir jo lenge å vente da. Dersom Nissan kommer med en forbedret 2013 model, og ikke minst får skikk på kundebehandlingen sin, så vil jeg ikke helt utelukke at jeg ombestemmer meg igjen.
Ok. Hadde ikke fått med meg at 22 biler stod på verksted med defekt DC/DC...
Det gjør det vel ikke heller? Det er 22 biler som har rapportert om startproblemer ved forvarming på batteri.Noen av disse har ikke vært mulig å starte, selv etter gjentatte forsøk, og har havnet på verksted.
Før 6 nå 7 biler bekreftet på verksted, med forventet rep. tid på 2-3 måneder, mens resten har problemer, men greid å komme i gang igjen. Noen greier å starte i løpet av et par forsøk, andre gir opp, venter noen timer før de greier det, mens igjen andre har greid det etter 50 (!) forsøk.
Hvis alternativet er å unngå forvarming, eller å slå av forvarming før man forsøker å starte bilen, mener jeg det er en grei "regel" å holde seg til, inntil Nissan kommer opp med en permanent løsning.
Lars
Har fått beskjed om at verkstedet får delen av Nissan 23.1. Det vil si at bilen da har stått på verksted 50 % av tiden siden vi kjøpte den. Om du leser dette, Nissan, så kunne en telefon i vår retning gjort seg.
Hvis min bil havner på verksted med så lang ventetid, forlater jeg ikke verkstedet/forhandler før jeg får en Leaf lånebil, evt. hevet kjøpet! >:( >:( >:( >:( >:(HØRER DERE DET NISSAN?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 14:37
...linntil Nissan kommer opp med en permanent løsning.
Lars
Erfaringsmessig kommer det vel ikke til å skje noe som helst fra Nissan sin side, Ref desimaler på forbruk-saken.
Synd...
Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.
Vi er i dialog med Nissan Nordic, uten å få noe fornuftig svar annet enn at de jobber med å skaffe deler. Jeg har kontaktet Nissan Europe for å dele vår smule frustrasjon, i håp om at de kan påvirke kutt i leveringstiden.
Jeg skjønner bare ikke at verkstedene ikke kan plukke deler fra demobiler, om ikke annet for feilsøkingsøyemed.
Jeg føler meg ganske sikker på at å bare bytte varmeelement neppe løser dette problemet, og hvis det da blir 6 nye uker venting så går det mot heving av kjøp for min del.
Det minste vi kan forvente er vel at Nissan tar kontakt med oss asap, og forteller oss at vi bør unngå forvarming når vi ikke er tilkoblet strømnettet intil videre. Det er langt fra alle med Leaf som frekventerer forumet her, så det kan jo sånn sett også tenkes at tallet på biler med problemer er høyere enn 22/6.
Sendte forespørsel til verksted om rettigheter med tanke på heving av kjøp og fikk til svar at delene skulle ankomme dem på torsdag, men at de jo ikke visste om dette ville ordne problemet (som jeg jo tviler på, men lov å håpe).
Jeg er ganske sikker på at problemet kun oppstår om man prøver å starte bilen mens varming pågår. Når bilen er koblet til ladekabel er det umulig å starte den, og derfor oppstår ikke problemet når bilen forvarmes med kabel tilkoblet.
Så om man stopper varmen før man starter bilen bør man være rimelig safe tror jeg. Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:21
Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...
Du får ikke slått av med off knapp. Eneste måten er nok via app, og der er det ganske langt delay fra du stopper til bilen lystrer.
Så det vil si at om jeg forvarmer med tilkoblet bil, tar ut kabelen og starter, blir det uansett problemer hvis jeg ikke stopper varmeren???? Og hva hvis man ikke har denne appen?
Da kan jeg i hvert fall komme med gode nyheter i denne litt opphetede diskusjonen: BNH ordnet med Leaf lånebil umiddelbart når jeg tok kontakt og la frem problemstilling i forhold til mitt behov.
Da har jeg på dagen vært uten bil i en uke, og kunne sikkert fått bil tidligere om jeg hadde mast tidligere.
Føler jeg har fått god behandling hele veien, med unntak av det faktum at de ikke aner når delen(e) kommer... Men det er et Nissan-problem, ikke BNH. (Tror de er like frustrert...)
Vil anbefale å stoppe forvarmingen manuelt fra app før start av bil, og benytte LeafLink som er mye raskere for de som har iPhone.
Sitat fra: ravn på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:21
Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...
Du får ikke slått av med off knapp. Eneste måten er nok via app, og der er det ganske langt delay fra du stopper til bilen lystrer.
Det ser ut til å stemme. Jeg testet nå. Off-knapp virket ikke. Et trykk på start hjelper ikke. To trykk på start så får du derimot slått av varmen. Men når jeg da prøvde å starte bilen ville den ikke. Prøvde 5-6 ganger og begynte å svette litt :(
Tenkte jeg så skulle prøve en liten slags "reset". Slo av bilen, låste dørene, plugget i ladekabelen og lot den starte lading. Tok ut kabelen og prøve å starte igjen: Umiddelbar suksess!
Så det kan se ut som om det innimellom hjelper å starte lading for å få start på bilen. Det er kanskje en fattig trøst om man ikke ar strøm i nærheten, dog kan det jo hende det holder å plugge i ladekabelen? Verdt et forsøk for nestemann som får startproblemer.
Dette kan definitivt fikses med software. Slå rett og slett av varmen når bilen låses opp og dør åpnes. Enkelt.
Sitat fra: el nino på tirsdag 18. desember 2012, klokken 17:46
Så det vil si at om jeg forvarmer med tilkoblet bil, tar ut kabelen og starter, blir det uansett problemer hvis jeg ikke stopper varmeren???? Og hva hvis man ikke har denne appen?
Nei. Varmen stopper umiddelbart når ladekabelen tas ut.
Forøvrig stopper varmen etter 15 min uten tilkoblet lader. Om man timer dette riktig stopper altså varmen av seg selv før man skal kjøre.
Har du ikke appen kan du bruke CarWings web-siden på PCen.
Er det noen som har hatt problemer med DC/DC-konverteren mer enn én gang?
Jeg fikk jo skiftet DC/DC-konverter, og må fremdeles trykke 2 ganger, men ikke mer enn 2 ganger.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 10:18
Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.
Ravn har løpende dialog med Elbilforeningen om problemet og Elbilforeningen har igjen en løpende dialog med Nissan om dette problemet. Nissan selv er veldig klar over problemet som har oppstått, og følger også med i denne tråden på forumet. (Hei hei Nissan!)
Når dc/dc omformere plutselig ryker på flere biler samtidig, blir det en utfordring for Nissan å få tak i deler lagret i Norge/Finland. Jeg tror nok problemet er løftet opp på et relativt høyt nivå i Nissanssystemet, dvs. at de ikke bare bestiller nye deler, men også har folk på saken for å finne bakenforliggende faktorer til hvorfor dette skjer på flere biler samtidig.
På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.
Så langt jeg har forstått det, strekker de enkelte Nissan forhandlerene seg langt for å løse behovet for lånebil hos den enkelte som er rammet av problemet, selv om mange har blitt avhengig av elbil, og dermed sliter med et dieselmonster som lånebil.
Lars
Når skal Nissan kalle inn alle sine Leaf'er og få byttet disse problem-delene? For byttedelene er vel i stand til å takle denne type forvarming UTEN å bryte sammen ? dette må jo klart være en produksjonsfeil! Har Elbilforreningen tatt dette opp med Nissan?
Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 18. desember 2012, klokken 18:57
Når skal Nissan kalle inn alle sine Leaf'er og få byttet disse problem-delene? For byttedelene er vel i stand til å takle denne type forvarming UTEN å bryte sammen ? dette må jo klart være en produksjonsfeil! Har Elbilforreningen tatt dette opp med Nissan?
Her må Nissan ta en ting av gangen, men det bør skje relativt raskt:
Først må Nissan finne ut hva som egentlig skjer. Deretter må de finne en fiks. Så kan de rulle ut en oppgraderinga av bilene.
Lars
En ny bil på verksted:(
Min Leaf konket ut forrige onsdag etter at jeg forhåndsvarmet uten å være koblet til strøm.Jeg ringte 80080097 , og etter en time tok de telefonen, og etter to timer ble bilen hentet. Den står nå hos Nissan i Åsane og venter på delen fra Japan som er bestilt med fly.Det er usikkert hvor lang tid det tar.
Jeg leste i garantiheftet at jeg som Leaf-eier var dekket av Nissan Elektrisk bil pan europeisk forsikring. Det gir rett til 3 dager gratis lånebil ved motorhavari. Da jeg sa dette til mannen bak disken hos Nissan ble han meget usikker og sa at det hadde ikke de noe med, men at jeg måtte ringe pan europeisk forsikring, og at de som hentet bilen måtte ordne med dette. Det resulterte i syv telefonsamtaler, hvor jeg stadig ble satt videre rundt hos Nissan, videre til Viking veitjeneste (som ble meget forundret) og til slutt over til Falck (som hadde tauet bilen ) som etter mye fram og tilbake sa de skulle levere en bil hjem til meg. Etterhvert fant Falck ut at det var verkstedet som skulle ha gitt meg bil, og at Falck ikke da kunne levere bil til meg, men at jeg må ta en taxi og hente en bil som de kunne leie for meg hos Hertz. Falck dekker alle utgifter taxi og leiebil. Etter tre dager måtte jeg levere den tilbake til Hertz. I mellomtiden skrev jeg en lang klage til Nissan, og fikk etter det lånebil på ubestemt tid, fram til min Leaf er fikset.
Sitat fra: ravn på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:57
Sendte forespørsel til verksted om rettigheter med tanke på heving av kjøp og fikk til svar at delene skulle ankomme dem på torsdag, men at de jo ikke visste om dette ville ordne problemet (som jeg jo tviler på, men lov å håpe).
Har du en smartmobil på rep, har du krav på å få lånt en telefon med omtrent samme spesifikasjoner, dog ikke nødvendigvis helt lik. Det bør også gjelde for lånebil, der du har kjøpt elbil for å dekke et visst behov, som Leafen også er markedsført med å dekke. Du har dermed krav på elbil.
Hvis jeg var deg ville jeg allerede nå gått i gang med en prosess for å heve kjøpet. Avhjelpen må skje innen rimelig tid, noe som ikke skjer i ditt tilfelle. Dette vil sette press på din forhandler til å foreta seg noe mer enn kun å skumlese din epost før han blar videre i Bilnytt. Rettingen skal ikke koste forbrukeren noe ytterligere økonomisk, eller føre til vesentlig ulempe. Du har rett til å få dine faktiske økonomiske utgifter dekket. Her er tapt arbeidsfortjenese grunnet lenger reisetid, bompenger, dieselutgifter og parkering utgifter som du har krav på å få dekket. Det holder ikke å skylde på at deler, skal komme i slutten av januar neste år.
Din forhandler burde av egen interesse skaffe til veie en Leaf som du kan låne. Enten en demo-bil de har stående, en Leaf fra andre forhandlere i nærheten eller fra Nissan i Norge sentralt. Da "kjøper" de seg litt tid, i forhold til reparasjonstid, og sikrer fortsatt skryt av Rogalands største elbilambasasør.
Nissan-systemet burde for det første ligge våkne om natten. Mens de ligger der burde de sette opp en plan som innebefatter:
1. Alle som er rammet av problemet får stilt en Leaf til disposisjon, inntil egen bil er reparert. Nissan sentralt hjelper den enkelte forhandler med dette for å få til en smidig løsning. Her er fokuset på kunden viktigst.
2. Deler (dc/dc omformer) bestilles fra Japan når vi kommer på jobb i morgen. Japan ligger tidsmessig forran oss, det er dermed ikke nødvendig å ta morgenkaffen på jobben før dette gjøres.
3. Delen sendes med Ekspress. Et søk på gulesider i japan, forteller oss at DHL, FedEX, UPS og TNT Express kan hente forsendelser i Japan, med levering neste dag i Norge.
4. Dette er ikke en enkelthendelse, men tydeligvis en systematisk feil på mange biler. Kunder bør derfor informeres om problemet og at løsningen med å ikke forvarme bilen uten ledning er en god forhåndsregel inntil endelig årsak og løsning er avklart. Da reduserer vi både kundens og egne ulemper.
5. Det tas direkte kontakt med Japan for å finne en permanent løsning på problemet. Da unngår vi at det stopper opp i Frankrike, hvis det ikke allerede har stoppet opp i Finland.
6. Det lages en plan for best pratice for utskifting av dc/dc omformere, slik at verkstedene vet hva de skal gjøre når omformerene kommer på torsdag.
7. Torsdagen og fredagen settes av til rep av Leaf.
8. Julen kan feires med god nattesøvn og fokus på andre ting enn missfornøyde kunder. Kanskje vil enkelte Leaf eiere fortelle om sin fantastiske elbil til andre familiemedlemmer, som så bestiller ny Leaf på nyåret?
Lars
I dag tok jeg sjansen på å forvarme bilen på batteri. Planen var å stanse forvarmingen via carwings-app'en 1 min før start. Men carwings begynte å tulle, oppskriftsmessig nok, og jeg fikk noe ala "server unavailable" (veldig usikker på den nøyaktige ordlyden).
GAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!
Heldigvis funket carwings etter 3-4 minutter med intensiv trykking og svetting, men dette blir for dumt:
1. Forvarming på batteri er en risikosport, men kan "fikses" ved å skru av forvarmingen med carwings.
2. Carwings i seg selv er noe av det mer ustabile innen software/kommunikasjon jeg har sett...
Sitat fra: RuneW på onsdag 19. desember 2012, klokken 07:44
I dag tok jeg sjansen på å forvarme bilen på batteri. Planen var å stanse forvarmingen via carwings-app'en 1 min før start. Men carwings begynte å tulle, oppskriftsmessig nok, og jeg fikk noe ala "server unavailable" (veldig usikker på den nøyaktige ordlyden).
GAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!
Heldigvis funket carwings etter 3-4 minutter med intensiv trykking og svetting, men dette blir for dumt:
Du trenger ikke å svette så lenge, forvarming på batteri stopper etter 15 minutter. Så en bedre plan er å starte den med timerfunksjonen i appen slik at den starter 16 minutter før du skal kjøre.
Alternativt lite "plaster på såret":
Forhandlere av trillinger tilbyr lånebil i en dag eller to til de Leaf-eierne som har problemer, og tilbyr samtidig hjelp med formulering av brev for heving av kjøp. Kanskje det kan flytte laubærkransen såpass langt opp i panna på Nissan at de ser hva som er i ferd med å skje. :-\
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. desember 2012, klokken 09:06Du trenger ikke å svette så lenge, forvarming på batteri stopper etter 15 minutter. Så en bedre plan er å starte den med timerfunksjonen i appen slik at den starter 16 minutter før du skal kjøre.
Er det slik at det er forskjell på hvor lenge forvarmingen står på om man er koblet til eller ikke? Synes jeg har hørt tallet 25 minutter et sted.
Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter
Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter
Sitat fra: BE på onsdag 19. desember 2012, klokken 10:57
Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter
Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter
Ok kjekt å vite! 120 minutter bør jo holde...
Sitat fra: BE på onsdag 19. desember 2012, klokken 10:57
Bil tilkoblet - Forvarming skrur seg av etter 120 minutter
Bil frakoblet - Forvarming skrur seg av etter 15 minutter
Og takk for det! :D Da skulle det jo være en enkel sak å unngå problemet-------bare å vente med "avgang" til forvarmingen har skrudd seg av. ;) (Men dette står det vel noe om i instruksjonsboka?)
Hilsen en som enda ikke har verken bil eller instr.bok ;D
Er dette forresten bare et problem vi opplever i Norge? Antar det er noen her som er ivrigere enn meg på mynissanleaf-f.eks, er det noen Leafer over dammen som har rapportert der om trøbbel?
Surprise, surprise: Det nyttet jammen ikke å bare bytte varmekolbe. Så nå må nye deler bestilles (tipper en dc/dc jeg).
Men det hjelper å skrike, jeg kan komme å bytte ut lånediseldyret med en leaf. Hadde de gjort det med en eneste gang så hadde jeg ikke klaga (like mye)!
Sitat fra: ravn på torsdag 20. desember 2012, klokken 12:53
Surprise, surprise: Det nyttet jammen ikke å bare bytte varmekolbe. Så nå må nye deler bestilles (tipper en dc/dc jeg).
Er det noen som vet om de nye DC/DC er en forbedret utgave? Hvis ikke ryker vel disse også etter en stund, hvis man fortsetter med samme rutiner for forvarming------(Jeg kommer ikke til å ta sjansen på forvarming uten tilkobling) :'(
Jeg har brukt forvarming både med og uten tilkobling siden 1.2.2012 og har hatt startproblemer en gang -og det var vel med EVSE tilkoblet...
Til nå har jeg nok forvarmet over 120 ganger uten tilkobling uten problemer!
-Og like mange ganger med tilkobling. (Minus den ene gangen)
La oss ikke gjøre et problem som tross alt rammer et lite antall av over 2500 solgte Leaf til en veldig stor greie.
Før slet man med rekkeviddeangst -nå sliter man åpenbart med forvarmingsangst...
Thomas
Der finnes en oppdatering som skal beskytte disse dc/dc boksene. Skal gjøres på alle biler med dette problemet. Denne oppdateringen er kommet nå i senere tid.
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. desember 2012, klokken 17:56
La oss ikke gjøre et problem som tross alt rammer et lite antall av over 2500 solgte Leaf til en veldig stor greie.
Før slet man med rekkeviddeangst -nå sliter man åpenbart med forvarmingsangst...
Ikke enig med deg her, går man tom for strøm så får man veihjelp, lader bilen og er i gang igjen. Her snakker man å være 2-3 måneder uten bil (eventuelt en dieselbil i denne perioden, med alle ulemper det medfører).
MEN nå tyder mye på at Nissan har fått øynene opp for problemet og jobber intenst med å ordne det (og forbedre tilgangen på deler), men inntil situasjonen er bedre så er jo spørsmålet om man er villig til å ta risken.
Jeg mener jo Nissan kunne gjort lurt i å gått ut med info om at inntil videre så bør man lavær å forvarme på denne måten, inntil en fiks er klar, men det er jo min mening.
Forøvrig synes jeg ikke 8 biler med total stopp på ett entusiastforum er særlig lite, regner med totalantallet er ganske mye høyere.
Sitat fra: nissanleif på torsdag 20. desember 2012, klokken 20:52
Der finnes en oppdatering som skal beskytte disse dc/dc boksene. Skal gjøres på alle biler med dette problemet. Denne oppdateringen er kommet nå i senere tid.
Klaget nettop på feilen, fikk beskjed om å komme innom på nyåret. De sa ikke noe om at jeg ikke skulle bruke forvarmingen. Jeg skal bruke den i hvert eneste juleselskap i jula, og for Nissan sin del bør bilen starte 8)
Oppfordrer alle til å gjøre det samme slik at de i Japan som har tråklet sammen møkka våkner når de må sende 2500 DCDC til Norge ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tror ikke mekanikerne hos Nissanforhandlerne blir arbeidsledig med det første :P
Det som er litt problematisk er at vi ikke aner hva som egentlig skjer. Blir DCDC belastet på en feilaktig måte slik at den til slutt kutter ut. For alt vi vet så kan også tilsynelatende fungerende biler sakte drepe DCDC når man forvarmer på batteri.
Hva om DCDC ryker når bilen er 6 år pga høy belastning nå? Det blir nok billig tenker jeg...
Sitat fra: nissanleif på torsdag 20. desember 2012, klokken 20:52
Der finnes en oppdatering som skal beskytte disse dc/dc boksene. Skal gjøres på alle biler med dette problemet. Denne oppdateringen er kommet nå i senere tid.
Hvor har du denne informasjonen fra?
Jeg synes det virker sannsynlig at dette er et firmware-problem, men til nå har det virket som om biler med både gammel og ny firmware har hatt startproblemer.
Thomas
Nå har jeg vært å hentet en låne leaf (faktisk forhandlerens private bil). Min må til Bergen for reperasjon da forhandleren i Stavanger ikke har sertifisering til å jobbe med batteriene. Tyder jo på denne sikringen i batteripakka som andre har pratet om.
En ny firmware vil kunne forhindre de forhold som skaper problemer (overbelastning). Feks at den stopper varmeapparatet før bilen startes.
Sitat fra: ravn på fredag 21. desember 2012, klokken 12:32
Nå har jeg vært å hentet en låne leaf (faktisk forhandlerens private bil). Min må til Bergen for reperasjon da forhandleren i Stavanger ikke har sertifisering til å jobbe med batteriene. Tyder jo på denne sikringen i batteripakka som andre har pratet om.
En ny firmware vil kunne forhindre de forhold som skaper problemer (overbelastning). Feks at den stopper varmeapparatet før bilen startes.
Dette bør lett kunne implementeres ved at den stopper når en dør åpnes, f.eks
Eller enda enklere ved at når man trykker startknappen så stoppes forvarmen først, så gjør den resten.
Når det er sagt så er det jo tydeligvis dårlig design i varmekretsen, men billigere å lage en software workaround enn å ta recall på alle biler.
Men overlater dette til de smarte hodene hos Nissan.
Men ser nok ikke min bil igjen før februar, glad jeg har låne leaf (som jeg ikke forvarmer på batteri).
Bare en oppdatering på min bil.
Snart 5 uker siden Viking hentet den, og den er enda på versksted. Etter hva jeg vet så er den sendt fra Stavanger til Bergen da verkstedet i Stavanger mangler utstyr og nødvendige kurs for å jobbe på batteripakka (for å bytte denne sikringen).
Men jeg har jo en låne leaf som er makan min egen (til og med samme farge) så jeg glemmer litt at det ikke er min bil jeg kjører.
Sitat fra: ravn på torsdag 03. januar 2013, klokken 09:17
Men jeg har jo en låne leaf ...
Da begynner det (nesten) å lønne seg med spart slitasje, lavere km-stand ved evt. salg, risiko og spart bonus ved uhell, osv. O:-)
Det jeg bekymrer meg for er hvordan bilen min blir behandlet.
Har jo hørt andres skrekkhistorier om at bilen står med fulladet batteri i ukesvis feks.
hm, ja. Sjekk med Carwings, dersom mulig...
Tanken hadde faktisk ikke slått meg.
Står ikke tilkoblet, MEN den hadde 4 kjøreturer i går (for første gang på lenge) og 1 i dag, så det kan jo tyde på at den er fikst :)
Still nothing. Bilen står enda på versted (siden 3. desember).
Hvordan gikk det med dere andre?
Min døde 12. desember, fikk den tilbake 15. januar. Stod hos BNH Rud.
Var heldig og fikk låne Leaf mens den stod der.
Jeg vet den stod lenge med dødt 12v batteri, så er spent på om dette ble byttet eller bare ladet opp. Om de jumpstartet batteriet som var dødt så lenge i masse kuldegrader så spørs det hvor mye reserve det er på det. I kundemottaket kunne de ikke fortelle meg hverken hva de hadde fikset/byttet eller hva de gjorde for å få liv i 12v batteriet...
Var også spent på fremdriftsbatteriet siden det aldri hadde stått så lenge ubrukt før. Var ca. rundt 50% SOC på det da bilen døde, så burde være greit. Temperaturen gikk aldri under -16 i perioden.
Bilen ble tilfeldigvis tappet helt ned til 5% SOC i går, og ladet i varm garasje i dag. Fikk lest av 98,9% SOC etter lading, likt som tidligere i høst. (bilen har gått 23k) Me happy! :)
Hei ! Jeg er ny her; litt for sent skjønner jeg :-(
Jeg ser at det er mange som har hatt problemer med døde Leafer etter forvarming uten å være tilkoblet.
Det samme skjedde meg på tirsdag etter endt arbeidsdag, men jeg var nå heldigere enn trådstartet i mitt møte med Leaf-hjelpen. Falck kom etter ca en time, og avleverte bilen hos Ålgård Auto. Så der står den nå, og slik det kommer fram her på forumet, så kommer den til å stå en stund.
Men hvorfor er det ingen fra selgerne som har advart mot dette med forvarming uten å være tilkoblet da ?
Ikke godt å si. Vet at norsk elbilforening har vært på Nissan ganske agressivt for å få dem til å gå ut med info, men det har de tydeligvis ignorert.
Jeg kjører fremdeles rundt med en "låneleaf" fra Ålgårds auto (passerer 2000 km i den i dag), og den er privat utlånt fra servicesjefen, men nå må jo min nærme seg klar snart, siden det straks er 3 måneder siden min stoppet.
Min var inne hos BNH Rud i 1.5 måned. Fikk den tilbake i midten av januar, og har hatt låne-Leaf i mellomtiden. Spurte om det var noe spesielt jeg måtte ta hensyn til for å unngå at samme problem oppsto igjen, men fikk beskjed om at det bare vare å kjøre på som normalt, og at feilen skulle være utbedret og ikke reproduserbar.
Det verste er egentlig ikke ventetiden, så lenge man får lånebil. Det verste er at Nissan sentralt ikke har noen som helst snelse om når delen(e) er ventet inn til verkstedene.
Både Nissan Norge og BNH (i mitt tilfelle) har null mulighet til å finne ut når de kan forvente deler... Det tyder på elendig logistikk, noe som igjen tyder på dårlig styring internt. Ikke bra...
Men du verden så glad jeg er i bilen! :-)
Fikk Leifen tilbake fra Autocenteret i Bergen. Ettårs-servicen var unnagjort. Har jo vært en av dem som har hatt problemer med forvarming uten å være tilkoblet. Har hatt problemer med å starte stort sett hver gang jeg har forsøkt forvarming uten å være tilkoblet.
Bilen har fått siste software med bugfix for forvarmingsproblematikken. Ifølge reprogrammeringsrapporten som jeg fikk utlevert, har gammel versjon 237D0-3ND1D blitt erstattet med ny versjon 237D0-3ND1E.
Måtte bare kjøre gjennom test 2 ganger nå i kveld. Og tro det eller ei, NÅ FUNGERER FORVARMINGEN slik den skal. Setter meg inn i bilen, trykker på bremsen og startknappen. Så stopper varmeanlegget, og bilen starter opp etter noen sekunder. Hurra.
Godt å høre.
Selv måtte jeg via kontakter få tak i Nissan Nordic for å høre status på min bil, da mitt verksted (som har sendt bilen videre til Bergen), ikke hadde noen svar.
Så bilen har vært ferdig ett par dager den, venter bare på transport hjem igjen, så det ser ut som om det akkurat bikker 3 måneder reperasjonstid. I mellomtiden har jeg kjørt 2000 km i låneleaf.
Ikke bare elbiler som Nissan sliter med:
(http://gfx.dagbladet.no/labrador/255/255416/25541688/jpg/active/978x.jpg)
http://www.dagbladet.no/2013/02/01/tema/nissan/bil/innenriks/krangel/25531151/
Nissan uttaler:
Hadde vi hevet kjøpet som rein goodwill ville regninga blitt liggende hos oss
-Nei da er det bedre å skyve regningen over på kunden!
Lars
Jeg skrev til Brennes Auto om mine start-ved-forvarming-på-batteri-problemer i desember i fjor og fikk time nå i går (31 jan). Hadde også en del annet på lista:
- Knirk ved kjøring over fartsdumper i kulde
- Dårlig trykk/retning på vindusspyler på førersiden
- Dårlig fjernlys
The good
De har faktisk trukket om ledingene til fjernlysene og skrevet at det hjalp! Det tror jeg på, selv om jeg ikke har fått testet dette selv (eller sett etter hva de har gjort for den saks skyld).
The bad
Sjokkerende nok så hadde de gjort nada med knirk-ved-kulde-problemene når jeg hentet bilen. Noen knirkelyd hadde de ikke hørt (+2 C i går) så den så de ingen grunn til å gjøre noe med... Hva slags mekanikere er dette egentlig? Hva med å smøre opp for i alle fall å prøve noe? Jeg nekter å tro at dette er et totalt ukjent fenomen for disse mekanikerne. Må jeg time verkstedtime så jeg er sikker på at de hører det? Jeg får vel kjøre innom på en kald dag så de hører det med egne ører. Men fortsatt kan det jo være varmt den dagen jeg får verkstedtime. Og da er vel problemet løst igjen i følge dem... Blir litt oppgitt!
The ugly
Men enda mer sjokkerende var at de egentlig ikke hadde gjort NOE med forvarmingen på batteri. Jeg var helt sikker på at de kjapt hadde oppgradert software, noe om andre Nissan-verksteder etter sigende har gjort med vellykket resultat.
Men det de hadde gjort (og måtte gjøre i følge dem selv) var at de hadde "åpnet en case med Nissan" (er ikke 100% sikker på ordlyden). Ja, hvorfor måtte de gjøre dette i går da, når jeg bestilte verkstedtime for halvannen måned siden med beskrivelse av problemene? Akkurat HVA er det de måtte ha bilen inn for? Måtte de prøve å forvarme bilen på batteri og få problemer med å starte med egne øyne?
Jeg må si jeg er litt skuffet over Brennes Auto-verkstedet. De er bare hyggelige og hjelpsomme når jeg er der, men de sliter litt med mekaniker-arbeidet.
Sitat fra: Modelsn på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:29
Måtte bare kjøre gjennom test 2 ganger nå i kveld. Og tro det eller ei, NÅ FUNGERER FORVARMINGEN slik den skal. Setter meg inn i bilen, trykker på bremsen og startknappen. Så stopper varmeanlegget, og bilen starter opp etter noen sekunder. Hurra.
Jeg hadde også start problemer de få gangene jeg brukte forvarming uten at bilen var tilkoblet i fjor. Nå forvarmer jeg nesten hver dag uten å være tilkoblet strømmen uten problemer og uten ny software versjon. Jeg testet bare tipset her fra forumet om å avlutte ladingen før man starter bilen, og det ser jo ut som den bugfixen gjør akkurat dette også. Faktsiks slår jeg ikke av varmen, bare starter den minst 15 minutt før jeg skal dra, slik at den har slåẗt seg av automatisk. Og det har ikke vært et eneste startproblem siden jeg endret rutinen. Det er jo behagelig å stige på en varm bil etter jobb :-). Så jeg skal vente for å få den nye softwaren til den første servisen som er en gang i mars.
Sitat fra: ravn på fredag 25. januar 2013, klokken 09:47
Ikke godt å si. Vet at norsk elbilforening har vært på Nissan ganske agressivt for å få dem til å gå ut med info, men det har de tydeligvis ignorert.
Jeg kjører fremdeles rundt med en "låneleaf" fra Ålgårds auto (passerer 2000 km i den i dag), og den er privat utlånt fra servicesjefen, men nå må jo min nærme seg klar snart, siden det straks er 3 måneder siden min stoppet.
Jeg var innom Ålgårds Auto på Sandnes nå i uka, spurte om de kjente til "forvarming-uten-nettkobling"-problematikken, da jeg ønsket å sjekke om den nye softwaren nevnt i denne tråden var løsning på dette problemet.
Ble ganske lang i maska då han i kundemottaket for verkstedet sa han aldri hadde hørt om denne forvarmingsproblematikken! Dette kan vel ikke stemme, hva prøver de å skjule?
Men de skulle sjekke om jeg allerede hadde denne softwaren installert, når jeg er inne neste gang for å bytte defekt vindusheis-bryter.
Jeg har nesten slutta å bli overraska over slik "uvitenhet". Men det er jo merkelig hvor liten interesse de faktisk har for sitt eget fagfelt...
Sitat fra: Blip på mandag 04. februar 2013, klokken 18:02
Jeg har nesten slutta å bli overraska over slik "uvitenhet". Men det er jo merkelig hvor liten interesse de faktisk har for sitt eget fagfelt...
Nissan ligger dårlig an i Autoindex.
Det betyr i klartekst Nissan er unntaket som bekrefter regelen om japsekvalitet på japsebiler.
Ingen grunn til å bli overrasket over at det ikke blir noen endring på dette bare fordi de utvider modellpaletten med en elbil eller to.
Heller ingen grunn til å bli overrasket over den (manglende) faglige standarden på et gjennomsnittlig norsk bilverksted.
Regner med at Nissan har lært litt om god kundebehandling gjennom sitt samarbeid med Renault.
Renaulter forkledd som nissan får desverre ikke japsekvalitet...
Og feilene som Leafen sliter med, er bagateller i forhold til mye annet jeg har vært borti.
Da fikk jeg telefon fra transportør om at bilen min har ankommet Stavanger (ikke ett pip fra Ålgårds auto enda da), så kan nok hente bilen i morgen.
Bare så vidt jeg gidder nå, låne leafen føles liksom som min nå ;)
Da var bilen kommet hjem etter å ha vært på verksted siden 2. desember...
Var iallefall ren og pen.
Øgså stoppet min Leaf og. Jeg hadde lest alle varsel om og ikke forvarme uten å være tilkoblet, har merket hvor vanskelig det da kan være å få bilen i drive. Men alltid tidligere har eg bare slått av bilen og ventet 30 sec. Så har den virket.
Men denne gangen var det ikke slik. Jeg hadde heller ikke forvarmet bilen. Jeg slo på bilen og satt en stund og viste naboen bilens fortreflighet, før jeg skulle kjøre. Kanskje slo jeg på varmen mens vi satt der er ikke sikker.
Da bilen ikke ville starte så forsøkte jeg å ladde 12v batt , og frakoble det for resetting. Tilslutt ble bilen sendt til BNH økern. Etter 3dager der hadde de tid å se på bilen. Og 2 dager etter var bilen reparert med ny sikring.
Naboen var sikkert kjempeimponert over bilens fortreflighet etter den demonstrasjonen. ::)
Det er på tide at Nissan kjører en kampanje og får oppdatert softwaren i bilene, det kan da umulig ta lang tid å oppdatere. Helst skulle jeg sett at de fikk ordnet dette som en "drop in" service.
Sitat fra: jog på tirsdag 19. februar 2013, klokken 07:20
Øgså stoppet min Leaf og. Jeg hadde lest alle varsel om og ikke forvarme uten å være tilkoblet, har merket hvor vanskelig det da kan være å få bilen i drive. Men alltid tidligere har eg bare slått av bilen og ventet 30 sec. Så har den virket.
Men denne gangen var det ikke slik. Jeg hadde heller ikke forvarmet bilen. Jeg slo på bilen og satt en stund og viste naboen bilens fortreflighet, før jeg skulle kjøre. Kanskje slo jeg på varmen mens vi satt der er ikke sikker.
Da bilen ikke ville starte så forsøkte jeg å ladde 12v batt , og frakoble det for resetting. Tilslutt ble bilen sendt til BNH økern. Etter 3dager der hadde de tid å se på bilen. Og 2 dager etter var bilen reparert med ny sikring.
Hva skjedde egentlig? Hva mener du med å "slå på" bilen------var det å trykke startknappen uten å trykke på bremsen, og at du slo på varmen i denne modus før du startet? Jeg spør fordi jeg vil unngå å gjøre det samme, før jeg har forsikret meg om at min Leaf har oppgradert software som skal forhindre at sikringen ryker. ;)
Jeg er en av de som ikke er blitt skremt av å forvarme uten tilkobling. Det er jo nettopp noe av dette som er ganske unikt med Leafen, og jeg liker å sette meg inn i oppvarmet bil.
For å starte bilen etter forvarming uten å være tilkoblet gjelder det å slå av varmeapparatet først. Kan bruke iPhonen til dette men det er tungvint. Følgende framgangsmåte har fungert bra for meg:
1. Trykk på start knappen uten å holde foten på bremsepedalen.
2. Slå av varmeapparatet.
3. Trå på bremsepedalen og trykk på start knappen.
4. Trudelutten spiller og bilen er "i gang" (ready modus).
5. Slå på varmeapparatet igjen.
Tidligere måtte jeg rett som det er bruke flere forsøk på å starte bilen med forvarming på uten å være tilkoblet. Med denne metoden har alltid bilen startet på pkt nr 3 uten at jeg har måttet forsøke gjentakende ganger.
Sitat fra: Kjeldsen på torsdag 21. februar 2013, klokken 20:13
Jeg er en av de som ikke er blitt skremt av å forvarme uten tilkobling. Det er jo nettopp noe av dette som er ganske unikt med Leafen, og jeg liker å sette meg inn i oppvarmet bil.
For å starte bilen etter forvarming uten å være tilkoblet gjelder det å slå av varmeapparatet først. Kan bruke iPhonen til dette men det er tungvint.
Jeg timer det slik at de 15 minuttene går ut rett før jeg setter meg inn. Da er bilen varm og varmeapparatet av. Timeren kan heldigvis stilles via appen.
Jeg gir tot og trykker i vei. Har fungert i godt over et år nå...
Bar ikke få inn feil firmware så går det nok fint... ;)
Min hadde fungert fint i ett år helt til de oppdaterte den på første service... Død...
Vel jeg er ikke hel sikker på hva jeg gjorde men jeg tror jeg bare slo på uten bremsepedal , så var jo varmeapp på. Når jeg da forsøkte med bpedal fikk jeg ikke den i d. + batteri varsel lampe. Jeg har kjørt ca 28000km og hatt bilen i over et år og for varmer uten og med ladding utallige ganger. Har ikke hatt start problemer etter dette. Virker og som om oppstart seqvensen er har endret seg litt når jeg starter etter forvarming uten ladding. Den slår seg helt av og starter opp.
Vel, nå har min Leaf vært død i 5 uker.
Den befinner seg i Bergen har jeg fått beskjed om.
Første forsøk på å fikse den var mislykket, og de må få tak i nye deler fra Japan.
Dette hadde ingenting med forvarmingssyndromet å gjøre sier de, men noe med hovedbatteriet....
Har du fått lånebil?
Ja men kun fossilbiler, ikke Leaf :-[
Sitat fra: frankols på onsdag 27. februar 2013, klokken 08:38
Vel, nå har min Leaf vært død i 5 uker.
Den befinner seg i Bergen har jeg fått beskjed om.
Første forsøk på å fikse den var mislykket, og de må få tak i nye deler fra Japan.
Dette hadde ingenting med forvarmingssyndromet å gjøre sier de, men noe med hovedbatteriet....
Nok en uke har gått, bilen er fortsatt i Bergen, intet nytt i følge forhandler Ålgårds Auto....
Sitat fra: frankols på onsdag 06. mars 2013, klokken 08:05
Sitat fra: frankols på onsdag 27. februar 2013, klokken 08:38
Vel, nå har min Leaf vært død i 5 uker.
Den befinner seg i Bergen har jeg fått beskjed om.
Første forsøk på å fikse den var mislykket, og de må få tak i nye deler fra Japan.
Dette hadde ingenting med forvarmingssyndromet å gjøre sier de, men noe med hovedbatteriet....
Nok en uke har gått, bilen er fortsatt i Bergen, intet nytt i følge forhandler Ålgårds Auto....
Da kom bilen tilbake nå på onsdag, hentet den hos Ålgård Auto på torsdag.
Alt virker OK, og ingenting å ta hensyn til angående forvarming sier nå de :-*
Så får vi bare håpe da....
Jeg har hatt bilen på verksted for oppgradering av software nettopp pga forvarmingsproblemet. Likevel har det nå skjedd to ganger at bilen ikke starter på første forsøk. Typisk er at jeg merker det fordi bilen ikke vil i gir. Ett trykk til på knappen (uten å ta beinet fra bremsepedalen) er imidlertid alt som skal til for at den "starter".
Ikke noe stort problem, men veldig lite imponerende fra Nissan sin side.
Vår bil tuller faktisk mer etter oppdareringen enn før...
Før startet den nesten alltid med forvarmingn, nå er det rundt 50% sannsynlighet for at den ikke starter på første forsøk.
Thomas
Min ble heller ikke 100% etter reparasjon og oppdatering.
Men nå får den en annen ny høyspent-del av ukjent type for å bøte på luggende bremse- og regenerering.
Var visst en delegasjon fra UK og Japan som kom sammen for å se på bilen (seks mann)... Tydeligvis en "spennende" feil. ;)
Sitat fra: gbzdoc på fredag 05. april 2013, klokken 15:46
Min ble heller ikke 100% etter reparasjon og oppdatering.
Men nå får den en annen ny høyspent-del av ukjent type for å bøte på luggende bremse- og regenerering.
Var visst en delegasjon fra UK og Japan som kom sammen for å se på bilen (seks mann)... Tydeligvis en "spennende" feil. ;)
Legger du ut en oppdatering om hvordan det går når du har fått skiftet den delen?
Har hatt litt tull med regen i det siste(i tillegg til det med bremsene). Når jeg kjører nedover i lange bakker, kutter regen i ECO ned til det samme som den har i D. ???
Noen som vet om dette problemet er løst på 2013-modellen?
Problemet med biler som ikke lar seg starte er løst med oppdateringen som kom for et halvt år siden, men problemet med biler som ikke alltid starter på første forsøk er så vidt jeg vet ikke løst.
Om 2013-modellen har det samme problemet (det siste altså) vet vi enda ikke. Jeg er overrasket hvis den har problemet.
Advarselen "ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!" gjelder altså et lite antall biler som ikke har oppdatert firmware.
Thomas
Jeg hadde Leafen til 1års-service for en måneds tid siden hos BNH Oslo og regnet der med å få oppdatert software. For å være sikker, spesifiserte jeg ved innlevering at jeg ønsket dette. Det ble likevel ikke oppdatert, det var vist nok ikke noen ny software tilgjengelig for min bil. Jeg har aldri gjort noe med software siden bilen var ny, så dette synes jeg er rart. Jeg ba de derfor sjekke en gang ekstra, men svaret var det samme.
Så, jeg får nok fortsette rutinen med avslutting av forvarming av bilen via mobilen til vinteren også :(
Sitat fra: eivisa på lørdag 06. april 2013, klokken 10:16
Sitat fra: gbzdoc på fredag 05. april 2013, klokken 15:46
Min ble heller ikke 100% etter reparasjon og oppdatering.
Men nå får den en annen ny høyspent-del av ukjent type for å bøte på luggende bremse- og regenerering.
Var visst en delegasjon fra UK og Japan som kom sammen for å se på bilen (seks mann)... Tydeligvis en "spennende" feil. ;)
Legger du ut en oppdatering om hvordan det går når du har fått skiftet den delen?
Har hatt litt tull med regen i det siste(i tillegg til det med bremsene). Når jeg kjører nedover i lange bakker, kutter regen i ECO ned til det samme som den har i D. ???
Hvor skal jeg starte? ;)
Fikk bilen tilbake, da var den ok i et par uker, så begynte den å nøkke/lugge ved bremsing igjen. Så at det var samme utslaget på regen.
Leverte bilen tilbake så de kunne sjekke det ut, men de klarte ikke å reprodusere feilen. Hentet bilen igjen, og nå har jeg kjørt en uke uten dette fenomenet med ETT unntak hvor det har skjedd.
Go figure!
Nå har jeg fått klunking fra venstre forhjul/drivaksel eller noe. Hører det når jeg kjører i veldig lav fart, og det endret seg ut fra vinkel på hjulene/utslag på rattet.
Litt lei nå merker jeg...
(Og ja, jeg har sjekket over hjulboltene. ;)
Gammel tråd, men jeg er altså en "heldig vinner" av dette problemet nå.. Skal få levert bilen på verksted rett over helgen.
Prøvd å ta av batteri, og starte den maaaange ganger.
Like dødt.
Bilen er utenfor garanti også (Reg nov11), så dette blir spennende. Kommer til å kjøre hardt på å få tatt det på forsikring. Bør være innenfor det som står i vilkårene det?
Oppdatering på min bil: Samme symptomer som defekt DC-konverter.
Resultat: Ødelagt rèle mellom batteri og motor som ikke slipper igjennom strøm når jeg startet bilen.
16000,- kostet rep hos Birger N Haug Oslo. Dekket av motor og drivverkforsikring hos Sparebank1.
3000,- i egenandel!