Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Jaran på tir 06. feb 2024, kl. 15:30
Hva tenker dere om service på Leaf (2019-modell) etter at nybilgarantien løper ut? Har bedt om anbefaling og oversikt over hva serivce inneholder fra forhandler, men fint med litt innspill og erfaringer fra dem som ikke sitter med økonomiske interesser i dette...
Du bør uansett ta en garantiutløpstest før bilen havner utenfor garanti, slik at du kan nevne det som eventuelt oppdages på denne, før garantien faktisk utløper.
Ellers er vel bilen såpass godt kjent av de som kan gjennomføre service, at det har lite å si om du bruker merkeverksted eller annet EV-kompatibelt verksted til dette etter at garantien er gått ut.
Men jeg hadde nok tatt ihvertfall siste servicen før garantiutløp samtidig som de sjekker bilen for ev. merknader fra garantiutløpstesten.
Sitat fra: RJK på tir 06. feb 2024, kl. 15:49Du bør uansett ta en garantiutløpstest før bilen havner utenfor garanti, slik at du kan nevne det som eventuelt oppdages på denne, før garantien faktisk utløper.
Ellers er vel bilen såpass godt kjent av de som kan gjennomføre service, at det har lite å si om du bruker merkeverksted eller annet EV-kompatibelt verksted til dette etter at garantien er gått ut.
Men jeg hadde nok tatt ihvertfall siste servicen før garantiutløp samtidig som de sjekker bilen for ev. merknader fra garantiutløpstesten.
Ja, har allerede tatt utløpstest og skal få fikset det som ble oppdaget der. Tenker mer på service videre - kan det være nødvendig med årlig service som under garanti-perioden (sånn sett utdatert businessmodell å kreve årlig service under garantiperioden...)?
Bremser og hjuloppheng, og støtdempere, er jo helt klart noe som må sjekkes helst årlig. Men mye av dette kan man gjøre selv om man har tid, kunnskap, utstyret og plassen til å mekke selv.
Så er og spørsmålet om du ser for deg å ha bilen til du sender den på fyllinga/til skraphandelen, eller om du ser for deg å selge den før dette. Mange som ikke vil ta i en bil uten dokumentert service-historikk, om ikke man kan vise til at man er mekaniker selv.
Men det må du nesten se på selv. Aner jo ikke hvilke planer du har for bilen fremover. ;)
Hvis du har forsikring med maskinskadedekning, vil jeg tro at service kan være et krav. Etter å ha betalt nesten 8000 for 4-årsservice med EU-kontroll føler jeg for å benytte andre verksteder videre. Ser at VW annonserer med 5500 for stor service og 3500 for liten service på fossilbiler. Da må det være mulig å få service på en elbil billigere enn dette også på merkeverksted.
Sitat fra: vartli på ons 07. feb 2024, kl. 12:25Hvis du har forsikring med maskinskadedekning, vil jeg tro at service kan være et krav. Etter å ha betalt nesten 8000 for 4-årsservice med EU-kontroll føler jeg for å benytte andre verksteder videre. Ser at VW annonserer med 5500 for stor service og 3500 for liten service på fossilbiler. Da må det være mulig å få service på en elbil billigere enn dette også på merkeverksted.
Godt poeng med maskinskadedekning, det må jeg sjekke opp.
Sitat fra: Jaran på tir 06. feb 2024, kl. 16:00Ja, har allerede tatt utløpstest og skal få fikset det som ble oppdaget der.
Har også en som blir 5 år til sommeren, og lurer derfor på hva de fant på utløpstesten på din bil?