Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Theotokos på mandag 08. januar 2024, klokken 22:01
Kona har en i-pace kjøpt ny i 2019. Den har alltid ladet tregere enn min Audi på en eldre teslalader, men jeg har ikke tenkt mer over det. Må har vi installert en zaptec og her kan jeg se kw-forskjellen. Audien lader på 10.6 kw. Men i-pacen tar bare imot 4.3. Det er vanvittig tregt. Hva slags ombordlader har i-pace som standard? Hvilken hastighet får dere på hjemmeladerne??
Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.
E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.
https://www.elbilgrossisten.no/products/jaguar-i-pace (https://www.elbilgrossisten.no/products/jaguar-i-pace)
Ah, jeg har 400v anlegg 25a 3-fas... Så da er altså effekten «over hodet» på i-pacen? Er det en enkel måte å fikse dette på som ikke ødelegger effekten for audien?
Tidlig i-Pace har 32A 1-fas lader. Det kan høres ut som om ladeboksen din er konfigurert for 3x20A 400V 3-fas. e-Tron vil på den klare å trekke 3x16A = 11kW (maks effekt på normal lader i bilen), mens i-Pace klarer bare 1x20A = 4,6kW.
e-Tron har 3 ladere som hver kan belastes 230 x 16A = 11 kW
(400 V mellom faser benyttes ikke, det er 230 V mot nøytral som benyttes.)
En måte å få opp hastigheten på I-pace er en 3-fase til enfase omformer.
Ved å ta inn 3 x 230V x 11 A og gjøre om til 1 x 230 V x 32A = 7,3 kW
Teslabjørn demonstrerte en slik trefase til enfase omformer i en av videoen sine nylig.
Sitat fra: RJK på mandag 08. januar 2024, klokken 22:10Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.
E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.
E-tron får ikke 10kW på IT nett, den lader med åpen delta som gamle Tesla S/X, som gir 18% økt ladehastighet over enfas på trefas IT, med bedre fordeling av strømtrekk på faselederne.
Dette indikerer 16A trefas TN lading. I-Pace frem til -21 modell støtter kun enfas lading, derav i underkant av 4kW.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:09Sitat fra: RJK på mandag 08. januar 2024, klokken 22:10Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.
E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.
E-tron får ikke 10kW på IT nett, den lader med åpen delta som gamle Tesla S/X, som gir 18% økt ladehastighet over enfas på trefas IT, med bedre fordeling av strømtrekk på faselederne.
Dette indikerer 16A trefas TN lading. I-Pace frem til -21 modell støtter kun enfas lading, derav i underkant av 4kW.
Nå tenkte jeg tilnærmet dobbelt av det han fikk på i-pacen, ikke at han fikk fulle 10-11 kW. Men det med åpen delta er vel slik Tesla fikser det, men er vel eneste som klarer dette tilnærmet fullverdig.
Jeg prøvde å sjekke på i-Pace, men stod bare at den støttet 11 kW og 3-fase. Stod ingenting i det jeg fant om at det kun gjaldt etter en viss tid eller en viss modell, så antok det da var løst likt fra dag 1, eller fikset på SW-oppdatering.
Men takk for info, da lærte jeg det! :)
De første I-pacene støtte bare 1-fas lading, hvertfall min. Var problem da vi gateladet i Trondheim en natt og fikk 16A 3,6 kW bare på en 11 kW lader. (Er det derfor Oslo kommune stort sett setter opp 1fas 32A 7 kW ladestolper?)
Min 2019 etron støttet ikke 3-fas på IT via Tesla Wall charger gen 2. Tror det funka på Easee.
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:38(Er det derfor Oslo kommune stort sett setter opp 1fas 32A 7 kW ladestolper?)
Det er veldig mye gammel kabling/trafoer med IT-nett i Oslo, så 3-fas ladestopler er relativt skjeldne.
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:38De første I-pacene støtte bare 1-fas lading
3fas/11kW lading kom på MY21, samtidig med 3-delt bakseterygg og Pivi Pro infotainment.
Erfaring med EV320, ved vanlig hjemmelading på 16A, så suger den 11kw AC, og lader ca 9kw DC.
Etter at effektavgiften kom, så har det vært behov for å sette ned ladestrømmen til vanlig.