Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Orbit på onsdag 03. januar 2024, klokken 09:32

Tittel: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitonsdag 03. januar 2024, klokken 09:32
Det har kommet en tilbakekalling (https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=23V867000) i USA på batterier med E61V-celler fra LG. Jeg vil tro denne snart også kommer i Europa. Jeg har sett litt blandet informasjon om hvilke biler som har batteri fra hhv LG og Samsung, men denne (https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/drivetrain/battery/) hevder i alle fall at dette gjelder e55 (og ikke e50) produsert før januar 2021. Evt. tilbakekalling vil (etterhvert) dukke opp under "Online Car Care" i appen.

Tidslinjene som er angitt i tilbakekallingen indikerer at dette vil ta lang tid å utbedre:
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-4686.PDFDescription of the Defect: A potentially critical self-discharge condition exists in certain high-voltage battery modules that, in some instances, may lead to thermal overload, possibly resulting in smoke or a fire

Estimated percentage with defect: 3 %

Description of Remedy Program: The final remedy will be the installation of advanced onboard diagnostic software that will detect potential issues related to changes in battery module performance and will warn the driver before problems can develop. This software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024. For vehicles where online-data is available, the vehicles can be closely monitored through online data evaluation (customers with enrolled vehicles). Where the online data shows a potentially critical battery module, the customer will be contacted and advised to only charge the vehicle at 80% charging capacity until the affected module can be replaced at an authorized Audi dealer. For vehicles where online-data is not available, as an interim measure dealers will perform diagnostic procedures and, if necessary, replace battery module assemblies. These vehicles are advised to only be charged at 80% charging capacity and the check may have to be repeated before the software becomes available. As an interim measure, dealers will replace battery modules for these vehicles that fail the diagnostics. Audi will offer a reimbursement plan under this recall, as some vehicles are already out of the manufacturer´s warranty.

How Remedy Component Differs from Recalled Component: The software that will be installed in affected vehicles will have the ability to detect potential issues related to changes in battery module performance and/or self-discharge conditions before a thermal event may develop and warn the driver accordingly. The software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024.

Identify How/When Recall Condition was Corrected in Production: Starting with production in March 2022, the affected battery cells were no longer used.

Recall Schedule: Dealers: on or before December 22, 2023 / Owners on or before February 16, 2024
Planned Dealer Notification Date: DEC 22, 2023 - DEC 22, 2023
Planned Owner Notification Date: FEB 16, 2024 - FEB 16, 2024

Dette er ikke første bilmerke med LG-celler som tilbakekalles......
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitfredag 16. februar 2024, klokken 21:58
Da har de staret innkalling av biler også i Tyskland. I følge vedlagt notat fra KBA (tysk Vegvesen) gjelder dette 42668 biler på verdensbasis, produsert mellom 2018 og 2022. En god del (ca halvparten?) av disse er solgt i Norge.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: PetterGonsdag 21. februar 2024, klokken 14:01
Da har de startet i Norge også. Synes ikke dette er en god løsning, man løser ikke problemet bare symptomene.
Når man da vet at det kan være feil ved batteriet, hva skjer dersom det går i stykker utenfor garantitiden?
Jeg mener det ikke er godt nok og bare bytte moduler som allerede er skadet da dette går på sikkerheten.


Mail fra Møller:

Tilbakekallingsoppgradering 93U9
Kontrollere høyenergibatteri
Finn ditt autoriserte Audi-verksted


Kjære kunde,

Din sikkerhet og kvaliteten på våre modeller er vår førsteprioritet. Vår kvalitetssikringsprosess innebærer derfor kontinuerlig overvåking av produktene våre.

Vi ønsker med dette skrivet å informere deg om at vi av sikkerhetshensyn gjennomfører en tilbakekalling av biler med en viss type høyenergibatterier.

Dessverre er også din bil berørt av denne tilbakekallingen. Vennligst les dette skrivet nøye og kontakt en Audi-forhandler så raskt som mulig for å avtale en verkstedtime. Du kan kjøre bilen frem til du får time på verksted.

Under verkstedbesøket vil vi av sikkerhetshensyn utføre en detaljert kontroll av høyenergibatteriet i bilen din. Denne kontrollen tar ca. en dag. Hvis det er nødvendig å bytte ut noen av høyenergibatteriets cellemoduler, vil arbeidsomfanget innebære at bilen må bli på verkstedet i to til tre dager. Vi stiller selvfølgelig en erstatningsbil til rådighet så lenge verkstedoppholdet varer dersom du har behov for det.

Dette tiltaket er nødvendig fordi de berørte cellemodulene kan skape overoppheting i høyenergibatteriet i forbindelse med en høy ladetilstand (høyt batterinivå). Dette medfører risiko for brann og alvorlige eller livsfarlige skader for personer i og/eller utenfor bilen, samt alvorlige materielle skader.

For å minimere denne risikoen ber vi deg om midlertidig å begrense batteriladingen til maksimalt 80 prosent. Dette belaster batteriet i mye mindre grad. Dette gjøres ved å endre det såkalte lademålet i MMI eller i myAudi-appen. Siden denne innstillingen kan endre seg under drift, må du kontrollere verdien på ny før hver lading og ved behov endre tilbake til 80 prosent.

For å minne om denne begrensningen vil vi utstyre bilen din med informasjonsklistremerker under første verkstedopphold. Disse informerer om at det er nødvendig å begrense lademålet.

Vi arbeider for øyeblikket med en optimalisert bil-programvare for den løpende batterianalysen. Denne vil etter all sannsynlighet være tilgjengelig i tredje kvartal 2024. Denne programvaren optimaliserer overvåkningen av batteridataene i forbindelse med bilens permanente egendiagnose og vil i fremtiden sørge for at eventuelle uregelmessigheter indikeres med en varselmelding direkte i bilens instrumentpanel.

Vi tar kontakt så snart dette tiltaket er tilgjengelig og vil da be deg komme til verkstedet for den nødvendige programvareoppdateringen. Dette vil ikke medføre noen kostnader for deg. Inntil videre er vi dessverre nødt til å be deg ta bilen på verksted igjen etter at det har gått 4 måneder.

Vennligst kontakt en Audi-forhandler så raskt som mulig for å avtale en verkstedtime. Autoriserte Audi-forhandlere finner du på audi.no, eller du kan booke time online via tjenesten Bilhold. Ta med dette brevet og bilens servicehefte, slik at nødvendig informasjon kan føres inn.


Vi håper du har forståelse for at dette verkstedbesøket er nødvendig og beklager samtidig de ulemper dette eventuelt medfører. Dersom du har spørsmål i forbindelse med oppgraderingen, kan du kontakte ditt lokale Audi-verksted.

En påminnelse: instruksjonsboken til bilen din inneholder viktig generell informasjon om varsellampene og meldingene til bilen din. Vi anbefaler deg og alle som kjører bilen din om å lese instruksjonsboken og gjøre seg kjent med indikatorene, varslene og meldingene.

Har du solgt bilen, eller om den ikke lenger er i bruk, ber vi deg ta kontakt med vårt kundesenter på e-post.

Vi takker for din forståelse og ditt samarbeid.

Med vennlig hilsen
Harald A. Møller AS



Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitonsdag 21. februar 2024, klokken 20:23
Sitat fra: PetterG på onsdag 21. februar 2024, klokken 14:01Da har de startet i Norge også.

Dukker tilbakekallingen også opp i myAudi-app, evt også ved sjekk på tilbakekalinger på den tyske siden?
https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/feldmassnahmen.html

Jeg har ikke fått noen henvendelse så langt, men regner med de ikke sender ut alt på en gang for å kunne håndtere volumet for bestilling av verkstedtimer.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: elektromandag 26. februar 2024, klokken 01:15
I følge den tyske siden er ikke min bil (mars 2019) omfattet av noen tilbakekalling.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 26. februar 2024, klokken 06:32
Forhandler bør bytte hele batteriet og ikke bare enkelte moduler. Les innlegg jeg så fra FB gr nå nettopp 

Bilde og lenke under

https://m.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/7596726867028357/?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Radialmandag 26. februar 2024, klokken 11:50
Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: RJKmandag 26. februar 2024, klokken 12:07
Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 11:50Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
Har ikke fått med meg noen tilbakekalling av batteri på Ionic sin 28 kWh-versjon.

Men Kona (har forøvrig 64 kWh, ikke 62...), Kia eSoul og Opel Ampera hadde det samme problematiske batteriet som kunne ta fyr. Dette gjaldt vist og 38 kWh-utgaven som og satt i den oppgraderte Ioniq'en.

Ifølge denne var det pga "faulty" BMS i den serien som ble brukt nettopp på oppgraderte Ionig og Kona med 38 kWh netto og 64 kWh netto som ble berørt.

https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/ (https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/)
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Radialmandag 26. februar 2024, klokken 14:48
Sitat fra: RJK på mandag 26. februar 2024, klokken 12:07
Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 11:50Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
Har ikke fått med meg noen tilbakekalling av batteri på Ionic sin 28 kWh-versjon.

Men Kona (har forøvrig 64 kWh, ikke 62...), Kia eSoul og Opel Ampera hadde det samme problematiske batteriet som kunne ta fyr. Dette gjaldt vist og 38 kWh-utgaven som og satt i den oppgraderte Ioniq'en.

Ifølge denne var det pga "faulty" BMS i den serien som ble brukt nettopp på oppgraderte Ionig og Kona med 38 kWh netto og 64 kWh netto som ble berørt.

https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/ (https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/)

Fikk informasjon fra Mercasol-forhandleren min, som stadig fikk inn Ionic 28kWh for behandling etter batteribytte.

Søsteren min sin 36kWh Ionic bytter batteri nå.

Men Kona/soul/Ampera kjenner vi godt til fra media ja.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 26. februar 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 11:50Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?

Radial :+1: Spot on 
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 26. februar 2024, klokken 15:19
Det er kommet en del mer informasjon på NHTSA (https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=23V867000) (USA) sine nettsider, som forklarer hvorfor det er to forskjellige koder på denne tilbakekallingen:


Dersom en har bil som er online og slår på privatsfære i bilen bør det dukke opp et 93U9-brev ikke så lenge etter.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 26. februar 2024, klokken 15:31
Orbit :+1: takk for god info.

Tror tyskerne gjør det vanskelig for seg selv nå.

Norge er jo e-tron land nr 1. vi vet elbiler her i Norge og her er jo historien slik at først ble batteriene skiftet på Hyundai Kona og nå e-tron.

Begge har batterier fra LG Chem.

Hvor vanskelig er det mulig for tyskerne å forstå at de må gjøre det samme som ble gjort med Hyundai Kona.

Kall inn de berørte e-tron eierne asap og bytt nå de fordømte feilproduserte LG batteriene!

Man kan ikke la økonomi avdelingen i Tyskland få sitte å regne på i excel muligheter for å minimere sine utgifter i denne saken.

Dersom det er samme feil som Huyndai Kona hadde så skal batteriet byttes helt. Ikke bare bytte enkelte moduler.

Bare å Google dette:

https://www.google.com/search?q=audi+e-tron+battery+lg+chemical+issues&sca_esv=66b02854fd962fd3&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sxsrf=ACQVn0-ekscBxLFG8sDKlAln1ZSBT5wa4A%3A1708958165722&ei=1aHcZePRK8jbwPAP3ei1iAs&oq=audi+e-tron+battery+lg+chemical+issues&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIiZhdWRpIGUtdHJvbiBiYXR0ZXJ5IGxnIGNoZW1pY2FsIGlzc3VlczIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBDIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIESMciUPUIWIMXcAF4AZABAJgBzQGgAeoFqgEFNC4yLjG4AQPIAQD4AQGYAgigAqgGwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICBRAhGKABwgIHECEYChigAcICBBAhGBWYAwCIBgGQBgiSBwU1LjIuMQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: RJKmandag 26. februar 2024, klokken 16:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. februar 2024, klokken 15:31Orbit :+1: takk for god info.

Tror tyskerne gjør det vanskelig for seg selv nå.

Norge er jo e-tron land nr 1. vi vet elbiler her i Norge og her er jo historien slik at først ble batteriene skiftet på Hyundai Kona og nå e-tron.

Begge har batterier fra LG Chem.

Hvor vanskelig er det mulig for tyskerne å forstå at de må gjøre det samme som ble gjort med Hyundai Kona.

Kall inn de berørte e-tron eierne asap og bytt nå de fordømte feilproduserte LG batteriene!

Man kan ikke la økonomi avdelingen i Tyskland få sitte å regne på i excel muligheter for å minimere sine utgifter i denne saken.

Dersom det er samme feil som Huyndai Kona hadde så skal batteriet byttes helt. Ikke bare bytte enkelte moduler.

Bare å Google dette:SNIP
Nå ble jo store deler av regninga for Kona-batteriene lagt til LG. Her må vel Audi (og Jaguar for den saks skyld) kunne forlange tilsvarende fra LG!
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Radialmandag 26. februar 2024, klokken 17:19
Vil tro kostnaden tilfaller den som lagde BMS'en...? Hvis det er den som er synderen til at cellene kan ta fyr?

Mener at på Kina/Ampera var det feil på selve cellene.

De med eTron50 kan kanskje puste letta ut, med Samsung celler.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 26. februar 2024, klokken 17:24
Det er cellefeil også i dette tilfellet. Oppdateringen av BMS er «bare» for å detektere feil tidligere og unngå at problemet eskalerer før modulene byttes. LG hevder riktnok at cellene VW (Audi) har fått er unike, og feilene som rammet Jaguar/Hyundai/Chevrolet[Opel] ikke er overførbare:
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RMISC-23V867-5072.pdfJanuary – February 2023: On January 20, 2023 Volkswagen Group of America received an Information Request Letter as part of EQ22-001 regarding LG high-voltage batteries. The background of the listed recalls was researched in detail and discussed with the supplier. Volkswagen Group received a statement from the supplier that battery cells are unique for each OEM and vehicle model. The supplier also confirmed that Volkswagen is not affected by the known root causes that may have led to the recalls mentioned in the Equipment Query.

[Q8] e-tron har en hybrid BMS-løsning hvor måling av spenning/temperatur etc sitter lokalt i hver batterimodul (som igjen har 12 celler). Disse måleverdiene sendes så over kommunikasjonsbuss til en "hoved"-BMS (4KE915233B) som sitter ved siden av hanskerommet. Denne bestemmer ladetilstand, maksimal lading/tapping, temperaturregulering osv. Den leveres av Marquardt (https://www.marquardt.com/us/industries/automotive/batteries/). Ved defekte celler byttes hele modulen samlet, dvs også celler som kan ha fått indirekte påvirkning (temperatur/belastning) av å være sammenkoblet med en svak celle.

Dokumentene hos NHTSA viser også at oppdatering 93N6 som Audi slapp for to år siden var første steg i å forstå hvorfor noen batterier fikk problemer. Det var ikke ren goodwill at også gamle biler fikk denne oppdateringen!
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RMISC-23V867-5072.pdfIn April 2022, Audi launched service campaign 93N6 with a software update of the battery to improve the balancing of the cell modules. In preparation for this campaign, 93P1 had to be carried out on some vehicles in the market. With the software updates from these two campaigns, the function of the control units has been optimized in terms of balancing and the cell voltage measurement has been stabilized. Audi continued the field monitoring and investigation of additional field cases.

Sidekommentar: En kan jo si så mangt om det amerikanske systemet hvor alt blir advokatmat. Men en gunstig konsekvens er at f.eks. Audi i dette tilfellet må offentliggjøre informasjon i mye større grad enn i Norge/Europa.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 26. februar 2024, klokken 18:24
Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 17:19De med eTron50 kan kanskje puste letta ut, med Samsung celler.
Ja  :+1:
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 26. februar 2024, klokken 19:16
Fant dette på Audi forumet på lenken jeg postet under. Men så dette etter at jeg hadde postet det.

Kopi oversatt til norskt:

Jeg tror Audi gjerne vil slippe unna med dette med programvare, men her er noen fakta og noen spekulasjoner:

Fakta_1: Fra mars 2019 til januar 2021 brukte Audi battericeller LG Chem E66A, produsert av LG Chem i Polen, den har NCM 622 kjemi og 220Wh-modul. Fra januar 2021 til 2023 byttet den til Samsung SDI-celler produsert i Ungarn med samme kjemi og elektriske egenskaper.

Fakta_2: Hyundai Kona MY18-20 brukte battericeller av LG Chem E63B, produsert av LG Chem i Kina. Den har samme kjemi og nesten samme fysiske dimensjon og elektriske egenskaper som Audi LG Chem-batteriet.

Fakta_3: Hyundai hadde (måtte) bytte ut det fulle batteriet i disse bilene da disse batteriene hadde en risiko for å ta fyr på grunn av produksjonsproblemet (kortslutning som forårsaket brannen). Hyundai byttet ut 88 000 bilbatterier, og kostet rundt 900 millioner dollar. Også LG Chem laget batteriene til Chevrolet Bolt, også GM byttet ut hele batteripakken i alle biler på grunn av brannfare.

Spekulasjoner: For tidlige e-troner (MY19-21) er batteriet nesten identisk med Hyundai Kona-batterier. Hvis Hyundai måtte bytte ut full batteripakke for disse, og problemet er det samme eller svært likt i Audi, må de gjøre det samme, da det ikke er noen måte Audi kan oppdage et batteri latent produksjonsproblem med programvare. Jeg kan ikke spekulere for Samsung SDI-batteriet, siden jeg ikke er klar over noe problem med dette batteriet.

https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-q8-e-tron-232/recall-high-voltage-battery-module-s-93u9-23v867-3065125/page4/
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 26. februar 2024, klokken 19:34
Har denne fra han australieren blitt delt her inne? Jeg gjør det uansett jeg.

Jeg må innrømme jeg er kritisk til at ikke batteriene byttes i denne norske saken, men jeg har ikke fått satt meg godt nok inn i saken enda.

Legger med lenker og bilder til de norske nyhetssakene

https://youtu.be/aah-61qZRf8?si=ca6IdhHp95a45Z4m

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oylQg/audi-tilbakekaller-flere-hundre-biler-i-norge (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oylQg/audi-tilbakekaller-flere-hundre-biler-i-norge)

https://www.elbil24.no/nyheter/audi-tilbakekaller/81011202 (https://www.elbil24.no/nyheter/audi-tilbakekaller/81011202)

Og Reddit 

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/s/U2umgeKGV3

Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: daktarimandag 11. mars 2024, klokken 23:18
Ikke spes god stemning på fb-gruppen nå. En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...

Bør utløse umiddelbare krav om cash-kompensasjon.  Møller...
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Trond.mtirsdag 12. mars 2024, klokken 05:41
Det er jo en veldig spesiell situasjon. Tenk om vedkommende vurderer å bytte bil, og skal selge den før problemet eventuelt er løst. Uansett er dette noe en må i formere om, og det løfter ikke akkurat markedsverdien.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbittirsdag 12. mars 2024, klokken 10:01
Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2024, klokken 23:18En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...
Det må i så fall være en bil som er på 93U9-tilbakekallingen, dvs hvor bilen er offline. Selv om den sjekker ut OK nå, kan ikke Audi følge med på status frem til den får oppdateringen til høsten. Oppdateringen skal gi varsel direkte til fører i bilen dersom noe er unormalt. Dagens BMS-software vil ikke trigge en alarm i bilen.

93V2-bilene er online og under overvåking. Sannsynligheten for batterifeil er nok den samme som 93U9, men eventuelle feil vil detekteres hos Audi sentralt, og trigge innkalling til bytte av batterimoduler.

I USA har myndighetene innført omsetningsforbud på bilene inntil dette blir utbedret til høsten!
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: vartlitirsdag 12. mars 2024, klokken 10:17
Vurderer kjøp av 2020-2021 etron 55 når jeg får solgt dieselbilen. Er det noen måte å identifisere bilene på finn.no med problem ut fra VIN/ reg.nr?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Radialtirsdag 12. mars 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:01
Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2024, klokken 23:18En eier har vært på verkstedet.  "Alt i orden",  må ikke bytte moduler.

Men, eieren fikk klistrelapp på dashboard (!) og ladeluke om å ikke lade over 80%! Må vente på ny sw som kommer til høsten. Så vipps ble 55en en 50...
Det må i så fall være en bil som er på 93U9-tilbakekallingen, dvs hvor bilen er offline. Selv om den sjekker ut OK nå, kan ikke Audi følge med på status frem til den får oppdateringen til høsten. Oppdateringen skal gi varsel direkte til fører i bilen dersom noe er unormalt. Dagens BMS-software vil ikke trigge en alarm i bilen.

93V2-bilene er online og under overvåking. Sannsynligheten for batterifeil er nok den samme som 93U9, men eventuelle feil vil detekteres hos Audi sentralt, og trigge innkalling til bytte av batterimoduler.

I USA har myndighetene innført omsetningsforbud på bilene inntil dette blir utbedret til høsten!

Høres jo lovende ut den dagen bilene mister tilkobling til omverdenen ev en eller annen grunn...?
Men da er vel garantien ute, så da gir vel Audi f**n 😄
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbittirsdag 12. mars 2024, klokken 11:37
Sitat fra: vartli på tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:17Vurderer kjøp av 2020-2021 etron 55 når jeg får solgt dieselbilen. Er det noen måte å identifisere bilene på finn.no med problem ut fra VIN/ reg.nr?
Alle 2019-2021 e-tron 55 er i gruppen som i det minste skal få oppdatert BMS til høsten. e-tron 50 er (mest sannsynlig) ikke rammet, samt e-tron 55 produsert etter april 2022 (pga annen batterileverandør enn LG).
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: daktaritirsdag 12. mars 2024, klokken 13:18
Jeg mener at det eneste riktige er at Audi bytter batteriet med refurbished batterier på disse bilene øyeblikkelig.

PS på Facebook stod at oppdatering kom først høsten 2025, så jeg skrev feil!
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: vartlitirsdag 12. mars 2024, klokken 13:59
De kan jo bli et godt kjøp om en får nytt batteri, men det er jo litt av en usikkerhet å ha fram til 2025.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Kåre Knattentorsdag 09. mai 2024, klokken 23:23
Jeg har en 55 2020, var inne til 93v2, fikk byttet en batterimodul.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: kvfredag 10. mai 2024, klokken 19:12
Fikk du innkalling fra forhandler, eller måtte du mase deg til dette?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 10. mai 2024, klokken 19:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. mars 2024, klokken 13:18Jeg mener at det eneste riktige er at Audi bytter batteriet med refurbished batterier på disse bilene øyeblikkelig.

 
Spot on :+1:
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitonsdag 10. juli 2024, klokken 08:20
Siste fra NHTSA (dvs USA-markedet) er at det nå finnes en SW-oppdatering som eliminerer behovet for verkstedsjekk av batteriet hver fjerde måned for biler som er offline.

Den komplette oppdateringen er også dyttet ut til "tidlig 2025".

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCRIT-23V867-8079.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-3430.PDF
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 12. juli 2024, klokken 16:05
Sitat fra: Orbit på onsdag 10. juli 2024, klokken 08:20Siste fra NHTSA (dvs USA-markedet) er at det nå finnes en SW-oppdatering som eliminerer behovet for verkstedsjekk av batteriet hver fjerde måned for biler som er offline.

Den komplette oppdateringen er også dyttet ut til "tidlig 2025".

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCRIT-23V867-8079.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-3430.PDF
Hmm jja fint med SW oppdatering men jeg tror jeg hadde gått for verksted sjekk anyway...da finner de jo ut om det er noe mer...feks ulyd bak... som er typisk motorbytte.. og jeg hadde gått for NAF garantiutløpstest inkl diagnose avlesning (Hella Gutmann Solution Gmbh) i god tid - hvertfall 3 mnd før garantiutløp for da har man ryggen klar dersom det er noe galt med bilen som burde vært reparert gratis på tidligere service, men som verksted ikke meldte fra om. Og rekker ikke butikken å ta inn bilen før garanti utløper pga lang ventetid så skal man ha skriftlig avtale om forlenget garanti helt frem til etter verksted oppholdet. Mye å spare på en slik strategi...just saying
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbittorsdag 06. februar 2025, klokken 13:42
De startet utrulling av endelig SW-oppdatering i USA før nyttår, og denne uken også i Tyskland. Er det ingen som har fått denne i Norge så langt?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Knussetorsdag 06. februar 2025, klokken 23:41
Jeg har fått beskjed om å bestille time for oppgradering. Fikk 1000kr til hurtiglading, ikke lade mer enn 80%, leiebil så lenge den er på verksted osv
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Radialfredag 07. februar 2025, klokken 06:46
Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: vartlifredag 07. februar 2025, klokken 08:05
Sitat fra: Radial på fredag 07. februar 2025, klokken 06:46Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460

Tviler på at det er hovedbatteriet som brenner her. Ser ut til å være en vanlig bilbrann. Brannvesenet slukket brannen, det klarer de vel ikke når hovedbatteriet tar fyr. Da må det vel bare få brenne ut.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 08. februar 2025, klokken 08:55
Sitat fra: vartli på fredag 07. februar 2025, klokken 08:05
Sitat fra: Radial på fredag 07. februar 2025, klokken 06:46Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460

Tviler på at det er hovedbatteriet som brenner her. Ser ut til å være en vanlig bilbrann. Brannvesenet slukket brannen, det klarer de vel ikke når hovedbatteriet tar fyr. Da må det vel bare få brenne ut.
Maybe, Maybe Not. Jeg tror det kan være begge deler dette her. Tenker at hvis det er vind i rett vinkel så tror jeg det kommer flammer opp der når det er hovedbatt.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: villhomandag 03. mars 2025, klokken 12:59
Her i Finland har de begynt å installere den nye programvaren i noen e-troner. De har startet med bilene som tilhører 93U9-kampanjen (med 80 % ladegrense-klistremerke), men det forventes at de andre bilene også får det.

Det interessante er at de som har fått oppdateringen, har sett at ladekurven på ingen måte er den samme som den pleide å være (i utgangspunktet flat til 80ish %). Jeg lurer på hvordan kommer Audi unna med dette? De gjør bilen dårligere med den nye programvaren – slik at de slipper å betale for batteriproblemer.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 03. mars 2025, klokken 13:25
Jeg har også sett rapporter fra Tyskland om redusert ladehastighet. Årstiden nå er ikke en god tid for å validere dette, siden en sjelden har +20 grader på batteriet ved oppstart av lading. Jeg kommer selv til å ta ut ladeprofilen over OBD (med forvarmet batteri) før oppdatering, og sammenligne med hva jeg får etterpå.

I Norge har vi den fordelen at det allerede foreligger en dom fra Høyesterett (https://www.motor.no/aktuelt/tesla-eiere-far-erstatning-for-struping/306356) på at bilprodusent må kompensere for verditap dersom de gjør endringer som reduserer ladehastigheten. Det spørs riktignok om dette vil skille på om bilen er innenfor 5-års reklamasjonsrett, med de fleste e-tron er enn så lenge det.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: ThomasELmandag 03. mars 2025, klokken 20:50
@Orbit og @Villho:

Vi som har litt nyere biler, slik som min 22-modell, er vel i utgangspunktet ikke berørt av dette. Og våre biler har jo ikke like flat ladekurve som «Ur e-tron». Min begynner typisk å trottle gradvis fra ca 70% i stedet for «de gamle» som typisk reduserer fra 80%.

Tyder det på at det er «vår» ladekurve de legger inn i bilene deres..?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 03. mars 2025, klokken 21:37
Det er forskjellige batterileverandører (som er grunnen til at ikke alle får tilbakekalling), så det blir ikke nødvendigvis eksakt samme ladekurve.

Det som er sagt offisielt, er at oppdateringen skal gjøre at BMS kan detektere dårlige celler før det får større konsekvenser, og gi varsel i bilen om dette. I dag er det også mulig å se slike feil via fjernmonitorering fra Audi sin side, men de får ikke gitt direkte varsel i bilen til fører dersom de oppdager noe (men eier vil bli varslet). Så spørs det om de også har lagt inn begrensninger på lading i oppdateringen for å redusere muligheten for at feil i det hele tatt oppstår.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Knusseonsdag 12. mars 2025, klokken 20:51
Fikk bilen tilbake fra Audi etter sw-oppdatering. Etter første lading opplevde jeg at det var ca 25-30km mer enn tidligere ladinger ved 80%. Har bare ladet en gang så langt. Ikke kjent med at dette skulle komme som en bonus. Noen andre som har erfart lignende eller annet?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitlørdag 12. juli 2025, klokken 07:36
Knusse: Har du fremdeles høyere rekkevidde? Jeg ser i andre fora at dette er en kortvarig effekt, mens BMS kalibrerer seg.

Jeg har selv fått varsel i Audi-app'en i dag om oppdatering 93HV.

Oppdatering: Ser ut som 93HV kun gjelder hvordan batteriprosent vises i bil. Den gjelder alle e-tron til og med 2022 (dvs før det kom ny MIB3 hardware for MMI), og også A3 hybrid.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10202636-0001.pdf
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Stian_Englørdag 12. juli 2025, klokken 16:34
Jeg fikk også beskjed i appen i dag om og kontakte en servicebedrift umiddelbart. 93HV -S står det. Bilen er en 2019 Etron 55. Har tidligere vært inne og skiftet noen moduler ved forrige innkalling.
Passer jo hinsides godt akkurat i ferietid med turplaner. Ender vel opp med en sittebenk som kalles ID3 som lånebil. hvilke rettigheter har man når det gjelder bil i tiden den står inne?
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: RJKsøndag 13. juli 2025, klokken 00:24
Sitat fra: Stian_Eng på lørdag 12. juli 2025, klokken 16:34Jeg fikk også beskjed i appen i dag om og kontakte en servicebedrift umiddelbart. 93HV -S står det. Bilen er en 2019 Etron 55. Har tidligere vært inne og skiftet noen moduler ved forrige innkalling.
Passer jo hinsides godt akkurat i ferietid med turplaner. Ender vel opp med en sittebenk som kalles ID3 som lånebil. hvilke rettigheter har man når det gjelder bil i tiden den står inne?
Nettopp det at du tenkte å ta bilen på ferietur, og at en liten bil som ID3 ikke fungerer for dere med full familie og oppakning påtur, gjør at du kan be om noe større, f.eks. en ID4...

I vanlig hverdag, vil nok en ID3 kunne ansees å være tilstrekkelig om ikke det er noe spesielt for dere. Her er det bare å legge frem problemet forverksted/forhandler...!
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: turfsurfsøndag 13. juli 2025, klokken 08:13
Klagde når jeg fikk en id3 som lånebil, og endte opp med en Landcruiser... Usikker på om det ble en oppgradering.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Orbitmandag 14. juli 2025, klokken 15:07
Sitat fra: Orbit på lørdag 12. juli 2025, klokken 07:36Oppdatering: Ser ut som 93HV kun gjelder hvordan batteriprosent vises i bil. Den gjelder alle e-tron til og med 2022 (dvs før det kom ny MIB3 hardware for MMI), og også A3 hybrid.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10202636-0001.pdf
Oppdatering 2: Jeg har sett kopi av brevet som blir sendt ut. 93HV er endelig oppdatering i forbindelse med 93U9/93V2, men hvor de har gjenbrukt en kode (93HV) som har vært brukt på et annet problem!! Oppdateringen skal ta ca en time.
Tittel: Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
Skrevet av: Stian_Engtirsdag 15. juli 2025, klokken 10:49
Verksted tid på 1 time ca. fikk jeg til svar også fra min kundebehandler. Venter på time ca. midt i aug.
Har søkt litt rundt på nett og det virker som at det også er noe mer inn i den sw oppdateringa. Flere rapporterer om økt kjørelengde opp mot 30 - 35km helt uoffisielt, så kanskje GOM trenger en korrigering/kalibrering? Eller er det så enkelt som en bedre styring av batteriet?
Sist min bil var inne ble det skiftet noen moduler, men jeg er langt fra fornøyde med kjørelengde. 80% gir 240km og da er det ute temp på 24 grader. Kun de siste dager det har vært spesielt synlig da vi stort sett har hatt 10-12 grader her så langt i år.