Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Diverse => Norsk Elbilforenings oppgaver => Emne startet av: ENTO på tirsdag 26. desember 2023, klokken 01:41

Tittel: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: ENTOtirsdag 26. desember 2023, klokken 01:41
Sjokkert !!

Iflg. oversikten over antall ansatte i elbilforeningen på deres hjemmeside er det 54, femtifireansatte, i foreningen. Hva driver disse med ? Var medlem første året etter å ha kjøpt elbil. Totalt bortkastet.Akkurat som å være medlem av NAF.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenlørdag 30. desember 2023, klokken 14:25
Gjør som meg: meld deg ut. (men dét har du vel gjort allerede) Elton-appen og Mer-appen dekker behovet for lading i Norge.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: automatlørdag 30. desember 2023, klokken 15:58
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:25Gjør som meg: meld deg ut. (men dét har du vel gjort allerede) Elton-appen og Mer-appen dekker behovet for lading i Norge.

Men du velger å bruke elbilforum.no? Som driftes og betales av Elbilforeningen.

Men jeg kan være med å betale for bruken din jeg. Jeg spanderer den.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenlørdag 30. desember 2023, klokken 16:04
Sitat fra: automat på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:58
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:25Gjør som meg: meld deg ut. (men dét har du vel gjort allerede) Elton-appen og Mer-appen dekker behovet for lading i Norge.

Men du velger å bruke elbilforum.no? Som driftes og betales av Elbilforeningen.

Men jeg kan være med å betale for bruken din jeg. Jeg spanderer den.

Vil tro mine 6 år som medlem dekk er deg har deltatt.
Men om en skal være medlem i foreningen for å kunne skrive her så fiks det slik.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: automatlørdag 30. desember 2023, klokken 16:15
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 16:04
Sitat fra: automat på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:58
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:25Gjør som meg: meld deg ut. (men dét har du vel gjort allerede) Elton-appen og Mer-appen dekker behovet for lading i Norge.

Men du velger å bruke elbilforum.no? Som driftes og betales av Elbilforeningen.

Men jeg kan være med å betale for bruken din jeg. Jeg spanderer den.

Vil tro mine 6 år som medlem dekk er deg har deltatt.
Men om en skal være medlem i foreningen for å kunne skrive her så fiks det slik.

Driftskostnadene til forumet stoppet ikke å løpe når du meldte deg ut. At forumet er åpent for alle har nok sammenheng med at det er det beste når man vil fremme elbiler.

Elbilforeningen er mer enn ladebrikker. Jeg påpekte bare ett punkt som du fortsatt bruker, selv om du har meldt deg ut.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekklørdag 30. desember 2023, klokken 17:30
Sitat fra: ENTO på tirsdag 26. desember 2023, klokken 01:41Sjokkert !!

Iflg. oversikten over antall ansatte i elbilforeningen på deres hjemmeside er det 54, femtifireansatte, i foreningen. Hva driver disse med ? Var medlem første året etter å ha kjøpt elbil. Totalt bortkastet.Akkurat som å være medlem av NAF.

Fortell gjerne i forhold til hva? Hvor mange ansatte burde Elbilforeningen ha?

Jeg er medlem av en fagorganisasjon med tilsvarende medlemstall som Elbilforeningen, og jeg ser at de er dobbelt så mange ansatte. Jeg stoppet å telle ansatte på hjemmesiden når jeg passerte hundre pluss.

For egen del synes jeg Elbilforeningens Europa-ferie (https://elbil.no/dette-laerte-vi-av-a-kjore-tur-retur-milano-med-elbil/) virket unødvendig, men ellers er det det liten tvil om at foreningen har politisk gjennomslagsevne (https://elbil.no/dette-har-elbilforeningen-fatt-til-i-2023/). Og at Ladeklubben (https://elbil.no/medlemsfordeler/elbilforeningens-ladebrikke/) er ett godt medlemsgode som en motvekt til de kommersielle roaming-alternativene som fort kan endre priser og utforske nye forretningsområder mellom hver ferietur.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenlørdag 30. desember 2023, klokken 17:41
Sitat fra: automat på lørdag 30. desember 2023, klokken 16:15
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 16:04
Sitat fra: automat på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:58
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 14:25Gjør som meg: meld deg ut. (men dét har du vel gjort allerede) Elton-appen og Mer-appen dekker behovet for lading i Norge.

Men du velger å bruke elbilforum.no? Som driftes og betales av Elbilforeningen.

Men jeg kan være med å betale for bruken din jeg. Jeg spanderer den.

Vil tro mine 6 år som medlem dekk er deg har deltatt.
Men om en skal være medlem i foreningen for å kunne skrive her så fiks det slik.

Driftskostnadene til forumet stoppet ikke å løpe når du meldte deg ut. At forumet er åpent for alle har nok sammenheng med at det er det beste når man vil fremme elbiler.

Elbilforeningen er mer enn ladebrikker. Jeg påpekte bare ett punkt som du fortsatt bruker, selv om du har meldt deg ut.

Dere har hittil fått god statsstøtte fra Samferdselsdepartementet (1,5 mill/år) og dere har vel 10-11 millioner på bok, -noen- av dere er vel nå oppe i 1,2 mill i årslønn for å bjeffe i media, og det for å fremme et produkt (elbilen) som selger seg selv nå som vippepunktet for at det store flertallet kjøper elbil er nådd for lengst.
NAF (uttaler seg i media som dere), Motor (tester elbiler), Broom (tester elbiler), Elbil24 (tester elbiler) og et arsenal av youtubere har forbigått elbilforeningen forlengst i markedsføringen av elbiler. Hva dere gjør i bakgrunnen for statsstøtten og kontingenten for meg som elbilbruker er irrelevant når det er mange og bedre alternativer for elbilinfo.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekklørdag 30. desember 2023, klokken 18:12
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:41Dere har hittil fått god statsstøtte fra Samferdselsdepartementet (1,5 mill/år) og dere har vel 10-11 millioner på bok, -noen- av dere er vel nå oppe i 1,2 mill i årslønn for å bjeffe i media, og det for å fremme et produkt (elbilen) som selger seg selv nå som vippepunktet for at det store flertallet kjøper elbil er nådd for lengst.
NAF (uttaler seg i media som dere), Motor (tester elbiler), Broom (tester elbiler), Elbil24 (tester elbiler) og et arsenal av youtubere har forbigått elbilforeningen forlengst i markedsføringen av elbiler. Hva dere gjør i bakgrunnen for statsstøtten og kontingenten for meg som elbilbruker er irrelevant når det er mange og bedre alternativer for elbilinfo.

Elbil24 Pro kostet meg 99 kroner måneden, Elbilforeningen koster 44,6 kroner måneden. Motor er finansiert av NAF-medlemmmer og utgis i papirformat, NAF medlemskap er 55 kroner måneden. TV2 Broom er vel reklame og statlig finansiert. Ingenting er gratis. :)
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenlørdag 30. desember 2023, klokken 19:03
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. desember 2023, klokken 18:12
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:41Dere har hittil fått god statsstøtte fra Samferdselsdepartementet (1,5 mill/år) og dere har vel 10-11 millioner på bok, -noen- av dere er vel nå oppe i 1,2 mill i årslønn for å bjeffe i media, og det for å fremme et produkt (elbilen) som selger seg selv nå som vippepunktet for at det store flertallet kjøper elbil er nådd for lengst.
NAF (uttaler seg i media som dere), Motor (tester elbiler), Broom (tester elbiler), Elbil24 (tester elbiler) og et arsenal av youtubere har forbigått elbilforeningen forlengst i markedsføringen av elbiler. Hva dere gjør i bakgrunnen for statsstøtten og kontingenten for meg som elbilbruker er irrelevant når det er mange og bedre alternativer for elbilinfo.

Elbil24 Pro kostet meg 99 kroner måneden, Elbilforeningen koster 44,6 kroner måneden. Motor er finansiert av NAF-medlemmmer og utgis i papirformat, NAF medlemskap er 55 kroner måneden. TV2 Broom er vel reklame og statlig finansiert. Ingenting er gratis. :)

44,6 kr/mnd er altfor mye. NAF tar i det minste kampen når (el)bilen svikter og forhandler gir eff, og kommer med starthjelp når 12V er kaputt.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekklørdag 30. desember 2023, klokken 19:20
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 19:03
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. desember 2023, klokken 18:12
Sitat fra: Exit elbil på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:41Dere har hittil fått god statsstøtte fra Samferdselsdepartementet (1,5 mill/år) og dere har vel 10-11 millioner på bok, -noen- av dere er vel nå oppe i 1,2 mill i årslønn for å bjeffe i media, og det for å fremme et produkt (elbilen) som selger seg selv nå som vippepunktet for at det store flertallet kjøper elbil er nådd for lengst.
NAF (uttaler seg i media som dere), Motor (tester elbiler), Broom (tester elbiler), Elbil24 (tester elbiler) og et arsenal av youtubere har forbigått elbilforeningen forlengst i markedsføringen av elbiler. Hva dere gjør i bakgrunnen for statsstøtten og kontingenten for meg som elbilbruker er irrelevant når det er mange og bedre alternativer for elbilinfo.

Elbil24 Pro kostet meg 99 kroner måneden, Elbilforeningen koster 44,6 kroner måneden. Motor er finansiert av NAF-medlemmmer og utgis i papirformat, NAF medlemskap er 55 kroner måneden. TV2 Broom er vel reklame og statlig finansiert. Ingenting er gratis. :)

44,6 kr/mnd er altfor mye. NAF tar i det minste kampen når (el)bilen svikter og forhandler gir eff, og kommer med starthjelp når 12V er kaputt.

Du må sjekke mer nøye før du kommer med en slik påstand. Medlemskap med veihjelp koster hos NAF 115 kroner måneden. Om du skal ha veihjelp sammen med medlemskap i Elbilforeningen så koster det 82 kroner måneden.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekksøndag 31. desember 2023, klokken 09:24
Jeg ser forøvrig at NAF (selve forbundet) har 140 ansatte. Kilde: https://naf.attract.reachmee.com/

Men de er også en annen organisasjon enn Elbilforeningen med egne verksted, og flere medlemmer bl.a. Og de stiller med egne jurister som gir rådgivning med mulighet til utvidet rettshjelp inntil to timer for å finne en minnelig løsning.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/juridisk-og-bilteknisk-radgivning

Elbilforeningen har rabattavtale med advokatfirma Austin Lyngmyr & Co.
https://elbil.no/medlemsfordeler/advokathjelp/

NAF tilbyr som sagt veihjelp (medlemskap+veihjelp 1380kr/år):
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/veihjelp

Det gjør Elbilforeningen også (medlemskap+veihjelp 985kr/år):
https://elbil.no/medlemsfordeler/veihjelp/

Veihjelp er ikke så viktig for meg siden dette også ligger i forsikring og service avtale til bilen.

Både NAF og Elbilforeningen tilbyr roaming avtale/app for lading. Regnet meg fram til at NAF+Elton kunne være litt billigere enn Ladeklubben, men det utjevner seg med DnB Mastercard rabatt på lading. Og så er det enkelt å starte lading med rfid brikke som bare  Ladeklubben tilbyr. Men man kan spare kontigenten ved å ikke være medlem i noen av forbundene om man kun er interessert i å lade bilen.

Begge forbundene er involverte i politiske høringer som angår transportsektoren.

Største fordelen med NAF over Elbilforeningen må vel være at begrenset juridisk rådgivning inngår samt rabatt på NAF Senter? Men NAF betaler man altså mer for og som temaet i denne tråden er inne på så er antall ansatte i forbundet noe som opptar folk. Da kommer Elbilforeningen faktisk bedre ut enn NAF?   ::)
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: eisa01lørdag 10. februar 2024, klokken 10:27
20% rabatt hos Norgestaxi kan faktisk være bra

Ellers skulle jeg ønske slike organisasjoner hjalp medlemmene i forbrukerspørsmål med å ta flere saker for retten, slik at man fikk avgjort prinsippsaker. E.g., alt trøbbelet med eGolf og sensorer burde vært høyst relevant for mange medlemmer, men de lever nå på nåde av hvor flinke de er i forbrukerklagenemda

Bompengeinnkrevingen (https://elbil.no/leiebil-selskaper-henter-fossil-gevinst-hos-elbilkunder/) til Hertz/Avis er et annet eksempel hvor mange medlemmer kanskje har blitt lurt når de har fått leiebil dekket av verksted, men creds for at de ihvertfall har lagd sak om det :)

Sitat fra: eisa01 på torsdag 13. juli 2023, klokken 18:32Ser ut til å være denne saken (https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfdocument.ashx?journalpostid=2023030360&dokid=901256&versjon=1&variant=A&), og det gikk ikke...

SitatSelv om det legges til grunn som sannsynliggjort at feilen er en kjent feil ved denne type bil, finner ikke utvalget det godtgjort at årsaken til defekte sensorer på klagerens bil skyldes en produksjonsfeil ved varmeapparatets sensorer. Det er etter dette ikke godtgjort en kjøpsrettslig mangel ved bilen.

Men, en sak (https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfdocument.ashx?journalpostid=2023030866&dokid=902671&versjon=1&variant=A&) behandlet dagen etter (!) fikk medhold
SitatKlageren har videre fremlagt flere e-poster fra Gumpens Auto Grenland AS. Det fremgår av e-postene at feilen skyldes en elektrisk/intern feil i sensoren. Det fremgår videre at feilen må forventes «når bilen blir en del år, men denne bilen er ikke spesielt gammel og har i tillegg veldig lav km.stand». Gumpen Auto Grenland AS bemerker også at: «Dette er ikke påvirkelig av kunde og delen er ikke slitasjeutsatt og noe vi regner som 'fabrikasjonsfeil'»

Ser ut som man bør bruke 3. parts verksted som er villig til å komme med en uttalelse

Kan søke flere her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak

Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekklørdag 10. februar 2024, klokken 11:40
Virker som at NAF er på ballen med forbrukersaker, men som sagt så har NAF egne jurister og denne tråden fokuserer på at antall ansatte i Elbilforeningen er problematisk. Det krever nok flere på lønningslisten å følge opp forbrukersaker enn ikke.

Har akkurat hatt en elektrisk leiebil ett par dager så dette med bompasseringer var interessant. Men det var små beløp i mitt tilfelle så jeg har ikke sjekket hvor mye fossiltakst som er lagt på.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingmandag 11. mars 2024, klokken 21:57
Når det gjelder statsstøtten så er vel den først og fremst en godtgjørelse for å ta imot utenlandske delegasjoner som ønsker å hente erfaringer fra den norske elbilomleggingen. Dette er en oppgave som Elbilforeningen ikke nødvendigvis kan finansiere fra medlemsmidler, men som staten har ønsket at Elbilforeningen utfører.

Hva de ansatte i Elbilforeningen gjør er redegjort for på nettsidene: https://elbil.no/vare-ansatte/

Mye handler om medlemsservice som håndterer et stort antall medlemshenvendelser, men også testing og opplysning/fagarbeid er viktig. Jeg har vært medlem siden 1998 og tenker Elbilforeningsmedlemsskapet har vært en god investering.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 15. mars 2024, klokken 11:45
Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. februar 2024, klokken 10:27Ellers skulle jeg ønske slike organisasjoner hjalp medlemmene i forbrukerspørsmål med å ta flere saker for retten, slik at man fikk avgjort prinsippsaker. E.g., alt trøbbelet med eGolf og sensorer burde vært høyst relevant for mange medlemmer, men de lever nå på nåde av hvor flinke de er i forbrukerklagenemda

Jeg bare mistenker at å dra fram feil som denne (et annen eGolf-mareritt er ladeluke/kabelføring) ikke fremmer "elbilens utbredelse i Norge" som er hovedfokuset for Elbilforeningen, og derfor aldri følges opp?

Etterhvert har det vel vist seg at tesen om at elbiler aldri får noen feil siden det er færre bevegelige deler enn på tilsvarende fossilbiler ikke helt holder vann - det er nok av dyre ting som feiler her også, og mange er rene seriefeil som gjerne dukker opp når bilene er utenfor garanti...
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekkfredag 15. mars 2024, klokken 15:00
Helt klart; Elbilforeningen framsnakker elbiler og utfordringene som går igjen er ladeinfrastruktur og 25-målet.

Naf snakker gjerne om feil med biler og framsnakker sine tjenester som passende nok er verksteder.

Selvsagt farges organisasjonene av hva de eksisterer for.  ;)
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Bjerkneztorsdag 17. oktober 2024, klokken 04:49
Min mening er at Ladeklubben eller elbilforeningens abonnementsløsning er bortkastet. Akkurat som NAF. Hvorfor i alle dager skal jeg betale 600ish kroner i året for et medlemsskap?

Hadde man bare fått faste rabatter på all lading gjennom ladebrikken hadde det alene vært verdt det for mange, men denne brikken er jo intet annet en kontaktløs betaling. Noe man også har på mobilen eller på bankkortet. I værste fall (gud forby) kan man åpne Elton appen. Større dekning med tanke på ladestasjoner og appen tilbyr til en viss grad rabatter gjennom abonnement, hvis ønskelig. Appen er også fin og leke seg med hvis man vil planlegge ruter i sofaen etc.

Jeg har sett gjennom medlemsfordelene ladeklubben tilbyr og 2-3 av dem er helt OK (men passer ikke meg og hadde ikke vært lønnsomme uansett) og resten er bare fjas for å fylle ut fordelsboken for å gi inntrykk av mange fordeler.

Hadde ladebrikken fungert på fleremladestasjoner samt kommet med abonnementsløsninger som ga rabatter på alle ladestasjonene hadde det vært alfa omega. Da kunne brikken til og med kostet mer.

For min del blir denne brikken nok en dings på nøkkelknippet som fungerer bedre som brusoptrekker enn noe annet. Det er vertfall det inntrykket jeg har.

Men overbevis meg gjerne :)
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: hanchetorsdag 17. oktober 2024, klokken 12:04
Jeg har vært medlem av elbilforeningen siden jeg skaffet meg elbil i 2016. Jeg tenkte alltid på foreningen som et talerør for elbilster og deres interesser. Og for å fremme overgangen til elbil generelt i samfunnet. Jeg har garantert ikke spart et øre på medlemskapet, og har ikke benyttet meg av noen av tilbudene, annet enn elbilappen og ladeklubben. Og selv de, svært sparsomt, siden jeg ikke ser noen store fordeler ved dem. Jeg kunne gjerne sett at de overlot slikt til andre aktører.

Om jeg vil beholde medlemsskapet fremover er et helt annet spørsmål. Men det som avgjør, er mer om jeg synes de gjør en god jobb for saken, og ikke hvilke fordeler jeg selv kan oppnå.

Takk for tipset om Elton-appen, forresten. Jeg vet ikke hvordan den har gått under radaren helt til nå, men jeg har lastet den ned og skal prøve den neste gang jeg er på langtur. Ser lovende ut.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: RJKtorsdag 17. oktober 2024, klokken 12:39
Jeg er ikke medlem av Elbilforeningen, da jeg ikke ser at verdien er stor nok i forhold til hva jeg ønsker å putte i en "ønskebrønn". De skal dog likevel ha kred for jobben de gjør, og jeg liker idéen med "den lille sorte" som de hadde inntil nylig, der man kunne bruke en brikke til bortimot alle ladestasjoner som fantes.

Den blå ladebrikken derimot, anser jeg som næringsvirksomhet, og har lite og intet å gjøre med å fremme el-bilismen. Dette kunne de godt ha overlatt til andre, som Elton. Denne er et tveegget sverd, for ja det gir nok penger i kassa til Elbilforeningen, men den kan jo fort føre de "på feil side" i forhold til medlemmene, når en sak blir motstridende.

Og, jeg hater veldig at de reklamerer så veldig for denne blå brikken sin, at de svært ofte har utelatt at dette er/var tilnærmet dyreste måten å lade på.

Jeg er medlem av NAF, og absolutt ikke pga brikken dems som virker lik elbilforeningens sorte. Jeg er medlem pga veihjelpen, men og fordi jeg mener de taler oss kjørendes sak. Det hjelper på at de har egen avdeling for MC.

Og der tenker jeg og at fokus må være, når man ser på verdien av medlemskapet. For betalingsbrikke, så la være. Det lønner seg definitivt ikke. Medlemskap er noe man "investerer i" for å få talt "sin sak", i forhold til foreningens formål.

Selvsagt kan de ha fordeler som man kan ha nytte av i en slik grad at man tjener på medlemsskapet i seg selv, og intet galt i å ha en slik tilnærming, og så få med på kjøpet at man støtter saken.

Jeg regner med at de aller fleste ikke er så kyniske at de melder seg inn noen steder bare for å utnytte fordelene, dersom foreningen taler for et synspunkt man totalt er uenig i.

På samme måte tenker jeg at jeg ikke kan være medlem av et LO-forbund, selv om de taler "min sak", så lenge de har den sterke tilknytningen til AP, så sterk at man blir støttemedlem for dem.

Jeg endte derfor opp, etter mange år i arbeidslivet som uorganisert, som NITO-medlem. Riktignok utelukkende for å dra nytte av medlemskapet, og ble hevet opp til dems minstelønnsstandard (og nå litt forbi), selv om jeg sitter i en posisjon/stilling som ikke er best betalt i utgangspunktet.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: vinterdekkfredag 18. oktober 2024, klokken 07:20
NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: RJKfredag 18. oktober 2024, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:20NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
NAF har frem til nylig bare hatt testing som tjeneste, så man kunne få sjekket om verkstedene fant alle feilene og utbedret de riktig. Det vil jeg si er medlemsservice, og ikke i direkte konkurranse med andre verksted.

Så har de etterhvert startet å utføre EU-kontroll, men man måtte til annet verksted for å få rettet feil de fant. Man kan si EU-kontrollen er litt i konkurranse med andre som utfører disse testene, så den kritikken ser jeg.

Og det blir selvsagt verre nå som de har begynt å tilby "enkle jobber" i tillegg på disse verkstedene/test-senterne. Er ikke sikker på hvor grensa går, men hører jo noen her inne som har fått utført skifte av bremseklosser. Da har de definitivt bevegd seg noe for langt i forhold til hva jeg mener de skal drive mer.

Av grunnene skrevet over, så er jeg ikke happy med det. Men jeg har som sagt væt medlem hos de i mange år, fra jeg var 18 og frem til nå, så jeg har valgt å ikke melde meg ut som protest mot dette.

Hovedvekten av mine år som medlem, har altså vært i de årene de ikke tilbydde andre verksted-tjenester enn slike tester som de er så kjent for.

Men jeg er helt enig i at det er uheldig med tanke på å være en forbrukerorganisasjon, og ikke en konkurrent til andre bilverksted. Og ja, det setter selvsagt spørsmålstegn ved det å være konsekvent.

Dog, jeg har ikke latt være å melde meg inn hos Elbilforeningen som en protest, selv om jeg flagger at jeg ikke synes de skulle drive med salg av lading. Valget er utelukkende pga at jeg ikke finner godene" god nok, og at jeg anser foreningen allerede stor og mektig nok, til at de ikke lider veldig av at jeg velger å stå utenfor. Jeg sparer meg derfor for den utgiften.

Det arbeidet de utførte med den sorte brikken, var jeg veldig happy med. Men som sagt, de tok et sted for langt, og det snakker jeg gjerne høyt og klart om.
Tittel: Sv: Antall ansatte i elbilforeningen.
Skrevet av: Rosstopherfredag 18. oktober 2024, klokken 11:11
Sitat fra: RJK på fredag 18. oktober 2024, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. oktober 2024, klokken 07:20NAF har mange anlegg og verksteder, det blir helt merkelig å se bort fra dette og samtidig si at det er næringsvirksomhet at Elbilforeningen startet opp med Ladeklubben. At (non-profit) foreningen igjennom arbeidet går direkte til ladeoperatørene og forhandler roaming-avtaler tenker jeg er viktig, da alle burde ha åpnet opp og hatt rimelige roaming-priser.
[...]
Og det blir selvsagt verre nå som de har begynt å tilby "enkle jobber" i tillegg på disse verkstedene/test-senterne. Er ikke sikker på hvor grensa går, men hører jo noen her inne som har fått utført skifte av bremseklosser. Da har de definitivt bevegd seg noe for langt i forhold til hva jeg mener de skal drive mer.
[...]

Jeg har inntrykk av at de gjør alt et vanlig verksted gjør.

Dette står på nettsiden deres:
SitatHvilke bilreparasjoner utfører NAF-sentrene?
Vi utfører det aller meste innen service og reparasjon på bil, som eksempelvis:

Vi skifter og bytter bremseklosser og skiver
Reparerer bremseslanger
Skifter støtdempere
Skifter hjullager
og mye mer
https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/reparasjon