Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: ENTO på mandag 25. desember 2023, klokken 01:14
Har aldri hatt noe problem med lading,men: når jeg nå setter opp en ladetid f.eks. 1200-2200 så står det: venter på ladeøkt. Det er greit. Men når den da starter kl.1200 går den ikke til lading. Jeg må trykke på oppdatere i vw-appen først. Da starter den lading. Noen som vet ?
Hva mener du med "oppdatere i VW appen?". Starter du lading manuelt i appen?
Appen funker slik at den ofte venter 3-5 sek før den viser oppdatert status. Forrige status vises. Så bilen kan lade, men appen viser det ikke.
Jeg får nå varsel fra appen når lading startet og når den var ferdig, og det er stabilt.
Er det i bilen/VW-appen du setter ladetider?
Nei, når jeg lader hjemme med easee så gjør jeg alt på easeeappen. Da står det «venter på ladeøkt» dvs den starter lading når klokkeslettet er der. Skrev feil isted. Det er synkronisering i VW appen jeg må gjøre for at den skal starte lading.
Slik har det ikke vært tidligere.
Begynte dette å skje etter 3.2 oppdatering?
Har lest enkelte som har fått dette problemet etter oppdatering og da er det en sikring som må tas for å reboote en modul i bilen.
Bilen starter umiddelbar lading, men vil ikke starte lading om man bruker laderen til å styre ladetider.
EDIT: skal se om jeg finner igjen info om hvilken sikring det var.
Ja det kan nok stemme. Hadde 3.2 oppdatering for noen uker siden.
Du kan gjøre det enkelt ved å koble fra 12V-batteriet en liten stund, men det skal holde å ta en sikring i boksen under panseret. Mener det er nr 3 (under panseret, ikke inne i bilen), men klarer ikke finne igjen bekreftelsen på det.
https://fuse-box.info/volkswagen/volkswagen-id-4-id-5-2020-2022-fuses-and-relays
Tror ikke jeg gjør dette selv dersom ingen kan bekrefte hvilken sikring. Jeg svinger innom Møller !
Jeg har opplevd nå ved 3 anledninger at ladegrense settes til 100% UTEN at jeg har initiert dette selv i app eller på bil. Første gang var vel foeæe ca 1 år siden. 2 og 3 gang var i dag. Oppdaget i dag at bilen plutselig hadde ladet fra 80% til 91% og stod å ladet. Gikk inn i app innstillinger og satt lading til 80%. Trykket lagre. Lading stoppet. 5 minutter etterpå oppdaget jeg igjen ar bilen ladet. Gikk inn i app og nå stod det 100% som ladegrense. Da ble jeg forbannet og dro ut ladepluggen. Hvordan i svarte kan bilen selv endre ladegrense? Det må være enten en bug i app eller ett sikkerhetshull som er opphav til denne idiotoppførselen.
Flere som har opplevd noe lignende?
Er bare jeg som har app på mobil og mobilen har vært i lomma hele tiden...Bilen har stått stille siste 24 timer med 80%
Har easee lader
Sitat fra: hELgenen på søndag 31. desember 2023, klokken 19:44Jeg har opplevd nå ved 3 anledninger at ladegrense settes til 100% UTEN at jeg har initiert dette selv i app eller på bil. Første gang var vel foeæe ca 1 år siden. 2 og 3 gang var i dag. Oppdaget i dag at bilen plutselig hadde ladet fra 80% til 91% og stod å ladet. Gikk inn i app innstillinger og satt lading til 80%. Trykket lagre. Lading stoppet. 5 minutter etterpå oppdaget jeg igjen ar bilen ladet. Gikk inn i app og nå stod det 100% som ladegrense. Da ble jeg forbannet og dro ut ladepluggen. Hvordan i svarte kan bilen selv endre ladegrense? Det må være enten en bug i app eller ett sikkerhetshull som er opphav til denne idiotoppførselen.
Flere som har opplevd noe lignende?
Er bare jeg som har app på mobil og mobilen har vært i lomma hele tiden...Bilen har stått stille siste 24 timer med 80%
Har easee lader
Nei, har ikke opplevd dette men ser at lokasjonslading er litt underlig. Noen ganger står den på umiddelbar lading og andre ganger står den på lading til foretrukne tider. Og standardinnstillingen var å lade til 100%, jeg satt den naturligvis til 80%. Har brukt lokasjonslading i romjulen og bilen har ladet slik jeg ønsket mellom 23 og 06, og stoppet på 80%. Har du noen lokasjoner lagret?
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 20:15Sitat fra: hELgenen på søndag 31. desember 2023, klokken 19:44Jeg har opplevd nå ved 3 anledninger at ladegrense settes til 100% UTEN at jeg har initiert dette selv i app eller på bil. Første gang var vel foeæe ca 1 år siden. 2 og 3 gang var i dag. Oppdaget i dag at bilen plutselig hadde ladet fra 80% til 91% og stod å ladet. Gikk inn i app innstillinger og satt lading til 80%. Trykket lagre. Lading stoppet. 5 minutter etterpå oppdaget jeg igjen ar bilen ladet. Gikk inn i app og nå stod det 100% som ladegrense. Da ble jeg forbannet og dro ut ladepluggen. Hvordan i svarte kan bilen selv endre ladegrense? Det må være enten en bug i app eller ett sikkerhetshull som er opphav til denne idiotoppførselen.
Flere som har opplevd noe lignende?
Er bare jeg som har app på mobil og mobilen har vært i lomma hele tiden...Bilen har stått stille siste 24 timer med 80%
Har easee lader
Nei, har ikke opplevd dette men ser at lokasjonslading er litt underlig. Noen ganger står den på umiddelbar lading og andre ganger står den på lading til foretrukne tider. Og standardinnstillingen var å lade til 100%, jeg satt den naturligvis til 80%. Har brukt lokasjonslading i romjulen og bilen har ladet slik jeg ønsket mellom 23 og 06, og stoppet på 80%. Har du noen lokasjoner lagret?
Nei,ingen lokasjonslading her.
Har opplevd dette selv også en sjelden gang. Antar at endring i ladeinnstilling kan skje på lik linje med nullsilling av ambientebelysning, osv.
Har fått for vane å sjekke ladeinnstilling i bil når jeg plugger i ladekabelen, og har avverget 100 %-lading slik.
Sitat fra: hav4rd på tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:35Har opplevd dette selv også en sjelden gang. Antar at endring i ladeinnstilling kan skje på lik linje med nullsilling av ambientebelysning, osv.
Har fått for vane å sjekke ladeinnstilling i bil når jeg plugger i ladekabelen, og har avverget 100 %-lading slik.
Om du fortsatt får endring i instillinger som ambient belysning, så finnes det en fiks for det. Min var inne til fiks. Måtte be om det selv. Har ikke skjedd igjen siden. Dette er nå over4 mnd siden.
Takk for info!
Tenkte jeg skulle be om det ifbm service nå snart. Det har heldigvis skjedd sjeldnere den siste tiden, så jeg lever helt greit med det et par måneder til.
Sitat fra: hELgenen på søndag 31. desember 2023, klokken 19:44Jeg har opplevd nå ved 3 anledninger at ladegrense settes til 100% UTEN at jeg har initiert dette selv i app eller på bil. Første gang var vel foeæe ca 1 år siden. 2 og 3 gang var i dag. Oppdaget i dag at bilen plutselig hadde ladet fra 80% til 91% og stod å ladet. Gikk inn i app innstillinger og satt lading til 80%. Trykket lagre. Lading stoppet. 5 minutter etterpå oppdaget jeg igjen ar bilen ladet. Gikk inn i app og nå stod det 100% som ladegrense. Da ble jeg forbannet og dro ut ladepluggen. Hvordan i svarte kan bilen selv endre ladegrense? Det må være enten en bug i app eller ett sikkerhetshull som er opphav til denne idiotoppførselen.
Flere som har opplevd noe lignende?
Er bare jeg som har app på mobil og mobilen har vært i lomma hele tiden...Bilen har stått stille siste 24 timer med 80%
Har easee lader
Har opplevd det et par ganger ja, men med unntak av en gang har jeg oppdaget endringen av innstilling før ladingen skjedde. Jeg oppdaget det ved at det kom opp et varsel på "globusen" mens jeg kjørte og når jeg leste varselet sto det noe sånn som at på grunn av at battery care mode var aktivert så ville ladegrensen ved NESTE lading bli satt til 80%. Underforstått forsto jeg da at grensen for forestående lading hadde blitt endret til 100%...og ganske riktig.
Det har kanskje skjedd 3-4 ganger på et år så noe stort problem er det ikke.
Problemet er der fremdeles. Bilen vil ikke starte lading enten jeg setter opp ladetid eller trykker start. Den går fra venter på ladeøkt til klar for lading. Må inn i vw appen og trykke synkroniser nå, da starter den lading. Prøvde å koble til en vw buzz. Den tok til seg lading som normalt ! ??
Kanskje off-topic, men fortsatt Easee og ID4. Noen elektro-kyndige som vet hvorfor 3-fase ladingen er så "ubalansert"?
Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.
Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.
Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 19:41Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.
Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.
Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Alt normalt da med andre ord. Takk for oppklaring og kompetanse:)
Får se om jeg bestiller meg TN-nett isteden;) :laugh:
Sitat fra: Happytroll på onsdag 31. januar 2024, klokken 20:09Sitat fra: RJK på onsdag 31. januar 2024, klokken 19:41Siden IT-nett ikke har Nøytral men man kjører den på L3 (normalt sett), så får denne "dobbel" belastning, aka summen av belastningen til de to andre fasene.
Dette er dessverre bare slik det fungerer, og som man må ta hensyn til både når man vurderer hvilke kabler som skal benyttes, og hvor stor sikringen skal være for å ikke tillate mer belastning enn opplegget skal tåle.
Ved TN-nett vil det være en egen nøytral, og de tre fasene skal da få lik belastning.
Alt normalt da med andre ord. Takk for oppklaring og kompetanse:)
Får se om jeg bestiller meg TN-nett isteden;) :laugh:
"Nesten" bare mulig med samtidig bytte av adresse, men ellers kan det fort bli temmelig dyrt! :laugh:
Jupp, helt normalt!
Bare hyggelig å være til hjelp!
Tror jeg gjør som Happytroll og «låner» plass i denne tråden (tittelen til tråden passer).
Jeg har testet å programmere avreisetid med klimatisering i bilen. Men i natt startet bilen å lade med kun 10 amp, og ladekurven holdt seg flat. Easee appen meldte at begrensningen lå i bilen. Rett før avreise restartet jeg ladingen i Volkswagen appen, da gikk den i full effekt. Men jeg manglet da 20% av lademålet.
Jeg har sett en gang tidligere på offentlig AC lader at bilen kan gå i en nødmodus og bare godta 10 amp. Da løste det seg ved å koble til kabelen på nytt.
På meg virker dette som en software bug at ombordlader bare godtar 10 amp når lading starter med avreisetid. Øyeblikkelig lading og lading innen foretrukne tider har hittil fungert bra.
ID. Software 3.5. Easee ladeboks i borettslag.
Har andre observert det samme?
Ikke prøvd. Du hadde ikke "redusert ladefart" aktivert?
Eneste gang bilen min har ladet med lavere effekt enn den skal er dersom pluggen ikke er satt helt inn. Da vil effekten reduseres og jeg ser varsel om redusert ladehastighet i Easee appen.
Tenker du vil kunne sette to streker under svaret om du tester dette litt strukturert fremover.
I appen ser jeg at lading avhenger av at en har lagt inn ladested i bilen. Det testet jeg kort, men fjernet det raskt fordi det ble differanse mellom ladegrense oppgitt i appen og ladegrense oppgitt for det ladestedet.
Dvs jeg trodde bilen ville lade til 100%, fordi jeg hadde satt det som lademål i appen. Men - ladegrense for det ladestedet var 80%, så da stoppet bilen der selv om appen viste at bilen skulle lade til 100%.
Sitat fra: daktari på mandag 12. februar 2024, klokken 11:57Ikke prøvd. Du hadde ikke "redusert ladefart" aktivert?
Nei, det hadde jeg ikke aktivert. Fikk 30 ampere når jeg stoppet og startet lading via applikasjonen, og redusert ladefart synes å ligge på halvert fart. Men jeg hadde bare 10 ampere.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. februar 2024, klokken 12:17Eneste gang bilen min har ladet med lavere effekt enn den skal er dersom pluggen ikke er satt helt inn. Da vil effekten reduseres og jeg ser varsel om redusert ladehastighet i Easee appen.
Tenker du vil kunne sette to streker under svaret om du tester dette litt strukturert fremover.
Ja, jeg bør nok teste dette flere ganger for å se hvor reproduserbar feilen er hos meg.
Oppdatert: Testet på nytt og bilen trakk 30 ampere og lademålet ble nådd kl. 1 på natten. Det var ikke ønsket resultat det heller, men Øyvind.h har ett poeng i at dette må testes mer.
Ok, da har jeg testet avreisetid-funksjonaliteten noen ganger til. Den starter konsekvent alt for tidlig å lade og når sitt lademål mange timer før avreisetiden. Det var ikke det jeg så for meg. Ladingen feiler ofte og kan f.eks. gå over i umiddelbar lading, men jeg har ikke hatt 10 ampere situasjonen igjen. Dette er med Easee på ett lite lastbalansert anlegg.
Lading til foretrukne tider har fungert bra.
Sitat fra: vinterdekk på mandag 19. februar 2024, klokken 21:21Ok, da har jeg testet avreisetid-funksjonaliteten noen ganger til. Den starter konsekvent alt for tidlig å lade og når sitt lademål mange timer før avreisetiden. Det var ikke det jeg så for meg. Ladingen feiler ofte og kan f.eks. gå over i umiddelbar lading, men jeg har ikke hatt 10 ampere situasjonen igjen. Dette er med Easee på ett lite lastbalansert anlegg.
Lading til foretrukne tider har fungert bra.
Hvilken sw? Må innrømme jeg ikke bruker dette da jeg ikke bilpendler.
Sitat fra: daktari på mandag 19. februar 2024, klokken 21:22Hvilken sw? Må innrømme jeg ikke bruker dette da jeg ikke bilpendler.
3.5.
Testet også foretrukne tider og avreisetid i kombinasjon. Så da at bilen gjør en kjapp ladetest f.eks. hver 40'ende minutt utenfor foretrukne ladetider. Men de korte pulsene i Easee appen gikk bare opp til 3.5 kW. Er ikke noen pendler jeg heller, prøver bare å forstå logikken. Kan hende avreisetid-ladeprogrammet ikke fungerer så godt på lastbalansert anlegg.
Snodig
Avreisetidlogikken vil kjøre tester for å se hva effekten ut av lader er og så beregne hvor lang tid den trenger å lade for bli klar til avreisetiden. Hvis anlegget er lastbalansert, kan man da risikere at testene gir lavere effekt enn faktisk effekt ved lading og ladingen blir ferdig lenge før avreise. Eller omvent, at testene gir høy effekt, men lastbalanseringen gjør at effekten under lading er lavere og bilen ikke rekker å bli ferdig ladet.
Sitat fra: igniztion på tirsdag 20. februar 2024, klokken 14:31Avreisetidlogikken vil kjøre tester for å se hva effekten ut av lader er og så beregne hvor lang tid den trenger å lade for bli klar til avreisetiden. Hvis anlegget er lastbalansert, kan man da risikere at testene gir lavere effekt enn faktisk effekt ved lading og ladingen blir ferdig lenge før avreise. Eller omvent, at testene gir høy effekt, men lastbalanseringen gjør at effekten under lading er lavere og bilen ikke rekker å bli ferdig ladet.
Forklaringen din gir mening. Jeg mistenker at anlegget ikke gir øyeblikkelig full effekt og derfor gir testene uventede testresultater, men nå gjetter jeg bare.
Høres logisk ut.