Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID. 7 => Emne startet av: Kjell Salvigsen på mandag 18. desember 2023, klokken 10:38
Test av id7
På eget initiativ spurte jeg min lokale forhandler Møller Bil Follo om jeg kunne låne en id. 7 et par helgedager. Jeg har lang erfaring med VW elbiler, det startet med kjøp av et par e-golfer da den kom til Norge rundt 2014/2015, siden har jeg i tillegg eid/kjørt både id.3 og id.4 biler i over 100.000 km totalt. Spenningen var stor da jeg fikk ja til å låne bilen.
Jeg bestemte meg for å teste både rekkevidde til fjells, på motorvei fra Oslo/Ski og innover mot Gøteborg. Jeg ville også ta en grundig ladetest i lave temperaturer for å se om Vw nå leverer god ladehastighet om vinteren også. Nytt med id.7 og som jeg dessverre ikke har opplevd med id.4, er at id.7 har aktivering av batterivarming før lading (enten via egen knapp i menyen eller når man navigerer til en ladestasjon). Jeg sjekket også om det var plass til familiens 4 kofferter i bagasjerommet, dette er jo en sedan (sedaner har noen ganger lite utnyttbare baggasjerom).
Lading: Vw lover i markedsføringen sin at id.7 kan lade med effekt opp til 170 kw under optimale/gunstige forhold og at den skal kunne lade fra 10-80 prosent på 28 minutter. Dette er som sagt under optimale forhold, hva med lading på en vinterdag der temperatur stort sett varierer fra rundt nullpunktet og ned til 7 kuldegrader til og fra høyfjellet? Jeg testet også i noe mildere vær til og fra Sverige der temperatur varierte fra 2-3 grader til 6 grader.
Jeg opplevde makseffekt på 191 kw og ladet fra 4-80 prosent på 29 minutter, med andre ord godt innenfor det Vw lover. (For å oppnå slike tall må man enten aktivere forvarming av batteri eller kjøre en del på motorvei, samt å starte lading med anslagsvis maks 20-30 prosent igjen på batteriet.) Å forvarme batteri kan variere i tid, den gangen jeg gjorde det tok det cirka 30 minutter. Andre ganger kan ta lengre tid, alt avhengig av utetemperatur og kjøring/evt lading i forkant.
Dette er meget bra tall,her leverer VW meget bra. På 14 minutter ladet jeg 50% inn i batteriet! På litt over 45 minutter ladet jeg fra 4-100%. Snitteffekt er også bra, en del biler kan levere bedre maks effekt enn id.7 uten at snitteffekt er bedre. På 6-7 minutter fikk jeg i dag ladet nesten 10 mil nye mil. På et kvarter fikk jeg ladet nærmere 22 nye mil! På 29 minutter fikk jeg ladet cirka 32 mil (Basert på dagens forbruk) Dette er «vinter-tall» basert på dagens krevende langtur, om sommeren vil antall mil ladet per minutt være vesentlig bedre !
Detaljert oversikt over ladeeffekt kommer nederst i testen.
En av de aller mest krevende øvelser for elbiler er motorvei, særlig i lave temperaturer og med våt/saltsørpe veibane -slik tilfellet var i dagen da jeg kjørte E6 fra Oslo/Ski mot Gøteborg. Å kjøre nærmest konstant i 100-110 km/t på våt veibane i 3-6 grader og kald vind krever mye energi. Basert på nærmere 37 mil i går inkl en liten avstikker til Strømstad, så endte motorvei testen med et snittforbruk på 19 kWh /100 km- noe som tilsvarer en rekkevidde på rett over 40 mil før batteriet går tomt. Dette inkl over 30 minutter med forvarming av batteriet før lading. Meget gode tall når man omtrent hele turen ligger i 100-110 km/t på våt veibane og lav temperatur. Det skal også sies at bilens karosseri var skadd på den ene siden etter et tidligere møte med en lastebil, så en del skader som var lappet sammen med sort gaffa-tape som en nødløsning kan selvsagt påvirke luftmotstand på motorveien noe. Bilens dører er forresten laget i aluminium, noe som er bra. Vet ikke hvor mye av bilen ellers som er laget i aluminium. (Edit: Jeg kjørte en tur på motorveien dagen etter, da var veibanen langt tørrere og jeg lå da på 17-18 Kwh i forbruk på den uhøytidelige testen i slike hastigheter, så noen ekstra mil ville jeg nok fått dagen etter med tørrere veibane)
Bilen er meget komfortabel på motorveien. Jeg har kjørt tur retur Ski-Italia med id.4 og var meget fornøyd med det. Id.7 er opp noen hakk til -både komfort, forbruk og ladehastighet er bedre mener jeg. En meget bra bil for langturer på motorveien! Id.7 har ikke flest hestekrefter å by på i dagens marked, men bilen er likevel mer enn nok kvikk i påkjøringsfelt og ved forbikjøringer. Vil av de fleste oppleves som en kvikk bil (de som er vant med Tesla og andre tilsvarende biler vil selvsagt tenke at denne ikke er i samme liga)
Dag2 skulle jeg teste rekkevidde til fjells. Jeg valgte Hafjell denne gangen, til Pellestova ca 1000 meter over havet. Jeg startet på havnivå på Nedre Bekkelaget i morges (YX), 2 grader viste gradestokken. Jeg valgte å ta av til riksvei 4 etter å ha kjørt motorveien et stykke ut av Oslo. Temperaturen var flere steder nede i -7 grader. Da jeg ankom toppen på Hafjell omlag 1000 MOH, hadde jeg brukt 55 prosent av batteriet, snittforbruket var 19,8 kWh/100 km da jeg ankom toppen. Meget gode tall mener jeg etter å ha klatret omlag 1000 høydemetre i ned mot 7 kuldegrader. Hjemover valgte jeg å kjøre raskeste vei, hovedsakelig motorvei med konstant 100-110 km/t. Ville jeg klare returen til Oslo/Yx Bekkelaget med 45 % igjen på batteriet? Jeg ankom Bekkelaget med 3 prosent igjen etter å ha kjørt totalt 41,5 mil. Hadde antakelig klart 43 mil dersom jeg hadde stoppet på 0 prosent før lading. (Med NAF/MOTOR sin metode der de tømmer batteriet helt med redningsbil etter seg, kunne man antakelig skviset ut 44-45 mil rekkevidde) Meget bra tall dette også mener jeg når jeg har klatret omlag 1000 høydemetre over halve test strekningen består av motorvei med 100-110 km/t konstant. Kjørte i Comfort mode hele veien og med 20-22 grader i kupe og holdt fartsgrenser.
Testbilen er etter det jeg erfarer topp spekket og har omlag 60 mils wltp rekkevidde. Wltp tar hovedsakelig utgangspunkt i urban kjøring og temperatur på 20 grader. Lite motorvei kjøring og ikke 1000 høydemeter som skal bestiges i ned mot 7 kuldegrader slik jeg utsatte bilen for. Med dette som bakteppe viser mine to tester at id. 7 leverer solid rekkevidde vinterstid mener jeg. Jeg satte bilen på meget krevende utfordringer, langt fra sommer og sol og 60 mils rekkevidde. Jeg kunne valgt mer lett utfordring med mer landevei/langt lavere snittfart og antakelig klart å tynt ut 45-50 mil, men jeg mener det er viktig med mer utfordrende tester også for å lage et større bilde av hva bilen kan yte under ulike forhold.
Bilen hadde Harman Kardon anlegg. Anlegget var meget bra! Har ikke sammenlignet med standard anlegget i id7, men spilte mye bedre enn original anleggene Vw leverer i de id.3/4 bilene jeg har erfaring med/testet. Bra at VW nå har klart å få til et bra stereo anlegg i en id bil, håper det blir mulighet fremover i alle id biler. Frem til nå har en del tydd til bilstereo spesialister for å kjøpe løsninger for å få mer bassfylde og trøkk, det trenger man ikke her mener jeg!
Softwaren oppleves også raskere enn det Vw tidligere leverte. Stemmestyring er både og, fungerer på en del viktige funksjoner (se video), men frustrende dårlig på annet. Head up display er så vidt jeg vet standard, det fungerer særdeles godt og burde vært standard på alle biler. Gjør at man i langt mindre grad må ta øynene vekk fra veien, hastighet, fartsskilt, navigasjon, forbruk mm vises. Led Matrix lysene fikk jeg testet litt på mørke småveier, meget bra at disse også følger med id.7. Lynrask respons, meget bra system! Lysene lyser opp grøftekanter meget effektivt slik at dyr og mennesker i veikanten blir lett å se selv med møtende biler/biler som ligger foran.
Navigasjon fungerer stort sett bra og var forbausende god til å beregne rekkevidde frem til målet. Meget presis på min tur i dag i hvert fall, har hørt rykter om at den tar hensyn til topografi, temperatur /føre/vær mm. Minuset er at den ikke alltid finner alle mål like enkelt som f.eks Google Maps gjør. Prøvde med talekommando «Naviger til Ionity» og lignende, men måtte ty til andre søkemuligheter. Jeg har alltid Google Maps i bakhånd gjennom Apple CarPlay.
Anbefaler alle som er glad i musikk å bruke android auto eller Apple CarPlay til å spille musikk via Spotify, TIDAL eller Apple music. God lyd og man kan søke artist, album og sanger gjennom Siri stemmestyring (hold inne knapp på rattet et par sekunder. Siri kan også i likhet med Vw sin stemme robot være irriterende dårlige av og til, men blir absolutt bedre med tilvenning/trening)
Adaptiv cruise control er stort sett meget bra, men kan rykke litt nervøst i rattet på smalere veier med snø i veien. Opplevde også at den noen steder f.eks mener det er 60 sone når det egentlig er 80. Da må man overstyre og bare presse gasspedal inn. Et stort pluss er at den bremser ned før rundkjøring! Bruker ACC stort sett hele tiden, totalt sett bra system som totalt sett skaper god trafikk flyt og sikker kjøring! Ser mange som burde ha brukt dette, mye ujevn kjøring på norske veier (ujevn hastighet) Har testet en del biler de siste årene med slike system, jeg mener VW har et av de beste systemene når det gjelder kjøreassistent/ACC. Har til nå ikke erfart et system som klarer alle utfordringer bedre enn det VW sitt gjør her. Sikkerhetsbelter strammet seg noen ganger underveis dersom jeg var litt uoppmerksom eller tøyde grensen litt for mye- noe som føles trygt. Bilen kan i noen tilfeller bli for «streng/masete», den sier fort i fra dersom man ikke holder ordentlig i rattet, holder lovlig hastighet eller dersom man ikke er fokusert nok. Men alt i alt er slike system til det gode og vil redusere ulykker/skadeomfang dersom folk bruker dette og ikke slår det av (dersom det er mulig). (Fartsvarsling er et Eu-krav på nye biler)
Meget bra svingradius også, i følge Møller skal svingradius være like bra som på en VW Golf! Fikk også testet plug and charge. Jeg fikk bare testet dette hos Ionity, der startet lading automatisk etter å ha satt i kabel i bil. Fikk ikke testet om dette gjelder hos de andre leverandørene som samarbeider med We Charge, Møller sier at det så langt fungerer hos e.on og Ionity.
Bagasjeplass: Vi fikk inn familiens 4 forholdsvis store kofferter, ca 80x45x30 cm uten problem. Får også plass til noen vesker/bæreposer i tillegg. Meget stort og behagelig baksete! Vi har 2 eldre tenåringer, bilen er mer enn stor nok for oss. Testet også skibag med ski i, ca 2 meter lang. Denne fikk god plass og ble ikke leggende mellom forsetene slik at man ikke får vilt armene der. Lang bil og dypt bagasjerom redder dette, meget praktisk mener jeg ! Dette er en bil jeg gjerne skulle ha dratt på lange bilferier nedover Europa med, står høyt på ønskelisten!
Flere bilder og videoer blir lagt ut i Facebook gruppa for id.7. Jeg har ingen interesser i VW/Møller og alt ble gjort på eget initiativ der jeg sto helt fritt til å teste slik jeg ønsket, ingen føringer eller ønsker fra min forhandler. Alle utgifter dekker jeg (bortsett fra lading hos Ionity der bilen satte i gang lading selv) Brukte 15 timer av fritiden, en hobby jeg har.
Detaljer rundt lading: Ladet hos Ionity og YX- begge steder opplevde jeg rundt 190 kw eff.
SoC: effekt KW: tid/minutter: Antall kwh ladet (NB! noe ladetap vil det være)
4-10 % 186 2
20% 190 6
30% 189
40% 180 10 31
50% 149 14 40,5
60% 97 18 48
70% 3 29 65
90% 55 37 73,5
100% 48 81,6
Takk for testen👍. Var akkurat som forventet.
Skal etter sigende få min denne uken, så dette ser ut til å bli bra.
Har ikke brydd meg med prøvekjøring men har studert bilen hos forhandler.
Igjen, takk skal du ha og en GodJul til deg og dine
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 18. desember 2023, klokken 11:10Takk for testen👍. Var akkurat som forventet.
Skal etter sigende få min denne uken, så dette ser ut til å bli bra.
Har ikke brydd meg med prøvekjøring men har studert bilen hos forhandler.
Igjen, takk skal du ha og en GodJul til deg og dine
Takk for det! Tror du blir godt fornøyd, fin bil du får! God jul til deg og dine også !
2WD eller AWD? Liker ID.7 godt, må få ordnet prøvekjøring selv.
Hepp👋.
Bakhjulsdrevet. Noe annet ble ikke vurdert. Awd kommer vel noe senere tror jeg.
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 13:362WD eller AWD? Liker ID.7 godt, må få ordnet prøvekjøring selv.
AWD skal komme rundt fellesferien antar min forhandler. Stasjonsvogn kommer også i løpet av 2024 sies det. Både awd og stasjonsvogn kan bli populære tror jeg, selv om jeg personlig liker sedan også.
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 18. desember 2023, klokken 16:05Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 13:362WD eller AWD? Liker ID.7 godt, må få ordnet prøvekjøring selv.
AWD skal komme rundt fellesferien antar min forhandler. Stasjonsvogn kommer også i løpet av 2024 sies det. Både awd og stasjonsvogn kan bli populære tror jeg, selv om jeg personlig liker sedan også.
Sedan varianten her er vel mere en "kombi"? Selv foretrekker jeg det over stasjonsvogn. Mindre støy, ikke skitten bakrute og lavere luftmotstand, men fremdeles stor lasteluke og nesten like god bagasjekapasitet. Laster så godt som aldri over seteryggen uansett.
AWD er nødvendig dog, så spent på om det gjør stort utslag på forbruk. Forhåpentligvis ikke...
Heldigvis ikke sedan nei. Men kombikupé er egentlig et ganske godt alternativ til stasjonsvogn mtp rekkevidde.
Om vi bytter til Id7 i fremtiden er jeg jammen ikke sikker på om det blir kombikupé eller stasjonsvogn. Vogna får tilsynelatende rails, noe som er et pluss. Men får se hvordan 4wd prisene blir.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. desember 2023, klokken 17:59Heldigvis ikke sedan nei. Men kombikupé er egentlig et ganske godt alternativ til stasjonsvogn mtp rekkevidde.
Om vi bytter til Id7 i fremtiden er jeg jammen ikke sikker på om det blir kombikupé eller stasjonsvogn. Vogna får tilsynelatende rails, noe som er et pluss. Men får se hvordan 4wd prisene blir.
Spennende å se AWD-priser ja, og ikke minst priser på stasjonsvogna. Jeg tror VW legger denne et stykke over ID4 for å unngå kannibalisering. Spørsmålet er da om den blir konkurransedyktig mot alternativene. Skal vi gjette på at full spec ligger på 750-800k?
Sitat fra: torerik på mandag 18. desember 2023, klokken 23:54Spennende å se AWD-priser ja, og ikke minst priser på stasjonsvogna. Jeg tror VW legger denne et stykke over ID4 for å unngå kannibalisering.
Mange som vil ha høy bil, og da går ID.7 ut. Så kanskje 100k over ID.4, sånn nogenlunde likt utstyrt.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. desember 2023, klokken 06:37Sitat fra: torerik på mandag 18. desember 2023, klokken 23:54Spennende å se AWD-priser ja, og ikke minst priser på stasjonsvogna. Jeg tror VW legger denne et stykke over ID4 for å unngå kannibalisering.
Mange som vil ha høy bil, og da går ID.7 ut. Så kanskje 100k over ID.4, sånn nogenlunde likt utstyrt.
Enig. Noe særlig under 100 imellom - tror jeg ikke det blir likt utstyrt.
@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 16:40Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 18. desember 2023, klokken 16:05Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 13:362WD eller AWD? Liker ID.7 godt, må få ordnet prøvekjøring selv.
AWD skal komme rundt fellesferien antar min forhandler. Stasjonsvogn kommer også i løpet av 2024 sies det. Både awd og stasjonsvogn kan bli populære tror jeg, selv om jeg personlig liker sedan også.
Beklager, heter vel kombi ja :-) Foretrekker også det fremfor stasjonsvogn nå som jeg bare har tenåringer i huset og ikke barnevogner mm som skal fraktes regelmessig. Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 16:40Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 18. desember 2023, klokken 16:05Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 13:362WD eller AWD? Liker ID.7 godt, må få ordnet prøvekjøring selv.
AWD skal komme rundt fellesferien antar min forhandler. Stasjonsvogn kommer også i løpet av 2024 sies det. Både awd og stasjonsvogn kan bli populære tror jeg, selv om jeg personlig liker sedan også.
Sedan varianten her er vel mere en "kombi"? Selv foretrekker jeg det over stasjonsvogn. Mindre støy, ikke skitten bakrute og lavere luftmotstand, men fremdeles stor lasteluke og nesten like god bagasjekapasitet. Laster så godt som aldri over seteryggen uansett.
AWD er nødvendig dog, så spent på om det gjør stort utslag på forbruk. Forhåpentligvis ikke...
Sedan varianten her er vel mere en "kombi"? Selv foretrekker jeg det over stasjonsvogn. Mindre støy, ikke skitten bakrute og lavere luftmotstand, men fremdeles stor lasteluke og nesten like god bagasjekapasitet. Laster så godt som aldri over seteryggen uansett.
AWD er nødvendig dog, så spent på om det gjør stort utslag på forbruk. Forhåpentligvis ikke...
Beklager, det heter vel ikke sedan nei :-) Jeg foretrekker også kombi fremfor stasjonsvogn nå som behov for barnevogn osv ikke er der lenger. Basert på erfaringer og tester jeg har gjort med id4, så har ikke AWD mye å si for forbruk. Vi kjørte en id4 rwd og en gtx sammen til fjells og tilbake til Oslo. Mener vi fikk 2 mil lengre rekkevidde på rwd versjonen. vi leste av forbruk hver 5. mil og det var lenge helt likt. Blir spennende å se prisforskjell på rwd og awd, håper og tror det blir rundt 30-40.000 kr forskjell.
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.
Batteri var 77 kwh netto. Motor vet jeg dessverre ikke noe om. det nye store batteriet skal komme en del senere etter det jeg har forstått.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. desember 2023, klokken 06:37Sitat fra: torerik på mandag 18. desember 2023, klokken 23:54Spennende å se AWD-priser ja, og ikke minst priser på stasjonsvogna. Jeg tror VW legger denne et stykke over ID4 for å unngå kannibalisering.
Mange som vil ha høy bil, og da går ID.7 ut. Så kanskje 100k over ID.4, sånn nogenlunde likt utstyrt.
Verst å ta en titt på ID.7 allikevel. I butikken ser den smal og hly ut. Tipper kanskje 10 cm lavere enn ID.4. Mye høyere enn Model S. Slikt sett litt uvanlig form. Men iX3 f.eks er mye høyere enn ID.4, man sitter også høyere opp.
Y og ID.4 er like høye.
Kikket litt på ID7 når jeg fikk montert skvettlapper bak. Den er litt lavere enn ID4, men jeg forsøkte ikke å gå inn/ut og den virket ikke veldig lav.
Kjørte Y i går ettermiddag og når jeg setter meg inn i den virker setet høyere enn i ID4`en. Har ikke målt, så det kan tenkes at de er like høye. Opplevelsen kan skyldes at setet er flatere/kortere og tilbyr mindre tilt bakover enn setet i ID4 så en får mer følelsen av å sitte på en stol? Mulig understellet på setene i Y er høyere?
Før jeg ble vant til "suv/mini suv" formatet tenkte jeg jo at det føltes litt rart å sitte så høyt og foretrakk vanlig stasjonsvogn. Men så blir en vant til det. Første gang jeg kjørte Model X tenkte jeg at jeg kjørte buss og det ga ikke mersmak i det hele tatt, men et halvt år senere ble det jo kjøp og etter en stund i den høyden føltes Model 3 som å sitte på bakken.
Eneste aberet med å sitte lavt kan være andre bilers lys. Mange biler har nå lys som er justert slik at det er en fordel å sitte litt høyt for å redusere tilfeller av blending. I det aspektet frister det ikke å sitte lavere.
Men - rekkevidde, luftmotstand, støy, tilgang i takboks kan tale for at litt lavere bil er mer praktisk.
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:54Verst å ta en titt på ID.7 allikevel. I butikken ser den smal og hly ut. Tipper kanskje 10 cm lavere enn ID.4. Mye høyere enn Model S.
Den er vel 8-9cm høyere enn TMS. Så litt midt i mellom. Men det er jo sittehøyden som betyr noe, ikke takhøyden.
Samme bredde som id4, 10cm lavere og nesten 40cm lengre. Men, allikevel langt kortere svingradius.
Imponerende 10.9 mot 11.7 for id 4.
Da er du nok på rwd vs awd.
ID4 rwd har svingradius på 10,2 meter.
SitatMen det er jo sittehøyden som betyr noe, ikke takhøyden.
Ser den men det henger jo litt sammen også da.
Bil | Lengde | Høyde u/rails | Bredde u/speil | Hjulavstand |
Model S | 5,021 | 1,431 | 1,987 | 2,960 |
Model Y | 4,751 | 1,624 | 1,921 | 2,890 |
Model 3 | 4,720 | 1,440 | 1,850 | 2,875 |
ID.4 | 4,584 | 1,619 | 1,852 | 2,765 |
ID.7 | 4,961 | 1,536 | 1,862 | 2,971 |
Største forskjellen er jo på bredde. Kanskje for å få litt mindre luftmotstand. Bil for 4 dette også m.a.o.
Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.
Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:43Største forskjellen er jo på bredde. Kanskje for å få litt mindre luftmotstand. Bil for 4 dette også m.a.o.
baksetet oppleves mye større en Model S og 3, også i bredden. Men setet er ikke en benk dessverre.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.
Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Høres bra ut, takk for testen! Mange år til jeg skal bytte bil, men at VW så smått får orden på det elbil-tekniske, pluss at ekte taktile knapper er på vei tilbake i ID.2 så ser det veldig lovende ut for en stasjonsvogn / CUV om en modell-generasjon eller to.
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:19Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.
Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Ja, det er jo litt av ulempen med elbiler flest. Høyden fra bunn til topp blir større for samme høyde i kupeen.
Grunnen til at folk vil ha høye biler er vel bakkeklaring, enklere inn/ut og høyde i kupeen. De færreste er vel ute etter høyest mulig tak på utsiden.
Biler med luftfjæring kan jo hjelpe der da.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 09:11Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:19Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.
Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Ja, det er jo litt av ulempen med elbiler flest. Høyden fra bunn til topp blir større for samme høyde i kupeen.
Grunnen til at folk vil ha høye biler er vel bakkeklaring, enklere inn/ut og høyde i kupeen. De færreste er vel ute etter høyest mulig tak på utsiden.
Biler med luftfjæring kan jo hjelpe der da.
Sitter høyere i ID.7. Mens man i Model S/3 satt som en gokart med ben nesten rett frem, sitter man i ID.7 "som i gamle dager" med god høyde fra knehaser til gulv. Mao. VW har laget bilen høyere for å kunne løfte setet til normal høyde, men ha plass til batteriet under. Litt som Y.
Så har S en vakrere form, både bredere og lavere.
Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.
Men enklere inn/ut er bra og bedre oversikt i trafikken også. Ikke heldig å måtte klatre inn i bilen heller.
Sitat fra: OlaM på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:52Høres bra ut, takk for testen! Mange år til jeg skal bytte bil, men at VW så smått får orden på det elbil-tekniske, pluss at ekte taktile knapper er på vei tilbake i ID.2 så ser det veldig lovende ut for en stasjonsvogn / CUV om en modell-generasjon eller to.
Ja, det kommer seg :-) Det gikk litt for fort i svingene i starten på det elbil-tekniske, men har stor tro på at de nå er på riktig spor og vil klare å lage bra elbiler fremover. De må levere bra, konkurransen blir knallhard fremover!
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.
Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil
Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)
Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 10:46Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.
I-Pace i offroad 2 modus hadde bakkeklaring på 28cm t.o.m. Er nok en del som velger SUV pga bakkeklaring. Vi kjører Model Y på tross av bakkeklaringen, skulle gjerne hatt luftfjæring. Men ser ut som om ID.7 har 16-18cm bakkeklaring, altså vesentlig mere enn f.eks vanlig Passat (og TMY), mere i Alltrack land.
Sitat fra: Håvar på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:32Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.
Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil
Sitat fra: Håvar på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:32Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.
Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil
Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)
Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)
Takk for oppklaring, det burde jeg ha tenkt på ja :-)
Da fikk jeg bilen i går.
Kunne "glede" meg over et fabelaktig drittføre de 16 mila hjem.
Kortversjon: Bilen er som jeg håpet.
Salvigsens tiltredes.
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 22. desember 2023, klokken 10:09Da fikk jeg bilen i går.
Kunne "glede" meg over et fabelaktig drittføre de 16 mila hjem.
Kortversjon: Bilen er som jeg håpet.
Salvigsens tiltredes.
gratulerer med ny bil! Bra du er fornøyd så langt, blir spennende å høre erfaring etter at du har kjørt den en del/eid den en stund! Skulle gjerne hatt en slik ja, men renta biter fremdeles litt for mye for vår familieøkonomi akkurat nå- men bedre tider kommer sies det
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:45Sitat fra: daktari på torsdag 21. desember 2023, klokken 10:46Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.
I-Pace i offroad 2 modus hadde bakkeklaring på 28cm t.o.m. Er nok en del som velger SUV pga bakkeklaring. Vi kjører Model Y på tross av bakkeklaringen, skulle gjerne hatt luftfjæring. Men ser ut som om ID.7 har 16-18cm bakkeklaring, altså vesentlig mere enn f.eks vanlig Passat (og TMY), mere i Alltrack land.
Id.7 har 149 mm bakkeklaring, Id.4 GTX har 170mm bakkeklaring.
2 cm er ikke all verden.
Sitat2 cm er ikke all verden.
Enig :+1:
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:45Sitat2 cm er ikke all verden.
Enig :+1:
Av og til, av og til. Er 2 mm nok!
Ref Anne Grete Preus! ;)
Måler du et lysår, så er feilmarginen for mange mil. Måler du f.eks. bakkeklaring, så kan faktisk forskjellen på 2 cm avgjøre om du får en stein som slår opp i batterikassa/bunnpanna eller går klar!"
Sitat fra: RJK på mandag 19. februar 2024, klokken 00:13Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:45Sitat2 cm er ikke all verden.
Enig :+1:
Av og til, av og til. Er 2 mm nok!
Ref Anne Grete Preus! ;)
Måler du et lysår, så er feilmarginen for mange mil. Måler du f.eks. bakkeklaring, så kan faktisk forskjellen på 2 cm avgjøre om du får en stein som slår opp i batterikassa/bunnpanna eller går klar!"
Akselavstand ID.4 2770 mm, ID.7 2966 mm. Dvs. 20 cm lenger akselavstand og 20 mm lavere bakkeklaring. I praktisk bruk blir det stor forskjell på hvor mye som skal til før man skraper nedi med en ID.4 sammenlignet med en ID.7. I tillegg er ID.7 40 cm lenger enn ID.4, så overheng foran og/eller bak blir også større, noe som også bidrar til at det er enklere skrape nedi med en ID.7. Hva forskjellene betyr for hver enkelt blir jo veldig individuelt, men det er vel ikke tvil om at ID.4 egner seg bedre utenfor asfalten enn en ID.7? På vanlig godt brøytede hytteveier opp til de store hyttedestinasjonene vil vel ikke forskjellen mellom ID.4 og ID.7 ha stor betydning, og det blir vel stikkveier opp til egen hytte som avgjør om den ene er mer egnet enn den andre.
SitatSitat
I tillegg er ID.7 40 cm lenger enn ID.4, så overheng foran og/eller bak blir også større, noe som også bidrar til at det er enklere skrape nedi med en ID.7. Hva forskjellene betyr for hver enkelt blir jo veldig individuelt, men det er vel ikke tvil om at ID.4 egner seg bedre utenfor asfalten enn en ID.7?
Det tror jeg også. ID.7 blir lav for uhåndterlig i terrenget. Men nydelig på vei da :+1: kongebil.
Og software problemene bare fortsetter med VW.
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.
Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..
Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...
Vet ikke hvilken sw testbilen hadde, men nye ID.7 leveres nå med v4.1. Tourer ble levert med v5, så feil rettes. Men en del snodige bugs i Nylands tester.
VW har blitt veldig skånsomme med effektuttak når en nærmer seg 0% i kulde. Det ble endret når de passerte sw3. Merket det selv i vinter når jeg ankom hytta med 5-6% i -20 grader. Da var bilen mye mer skånsom på effektuttak enn den er i varmegrader. Personlig synes jeg heller buffer i bunn kunne vært økt bittelitt og tillatt høyere effektuttak, selv om det ikke er mange som tør å kjøre batteriet til 0%, spesielt på vinteren.
Virker som VW nå slipper ny sw ganske hyppig, men jeg har også sett i videoer at Bjørn hevder noe er sw bug fordi han ikke har stilt inn ting korrekt (eksempelvis hvilke dører som skal låses automatisk opp). Det er naturlig når en bare tester bilen intenst og ikke eier den. Og han hopper fort i menyer og overser meldinger i menyer som påvirker hva som er tilgjengelig og hva som vises.
Men han skryter jo veldig av bilen, programvare og funksjoner, så en kan velge å fokusere på de bugs`ene han finner og hvor katastrofalt det er, eller fokusere på alt han synes er veldig bra. Jeg forstår at eiere av andre merker kanskje vil snakke ID7 ned så mye som overhodet mulig med emojis og skjermbilder her og på Facebook, for totalt sett fremstår den som knallsterk.
Er i Tyskland nå. Bilen fungerer sålangt utmerket. Ingen ball med software og lader overraskende bra.
Forbruk ligger på 24-25kw langtid. Nullet før vi startet på turen.. Er også mye i hastigheter om 150-160 km/t så det er nok iorden.
Småkjøring ligger rundt 17-18kw. Med veldig mye start stopp. Temp fra 0° til 10°.
God komfort , litt støy ved hastigheter over 130km/t.
Kan ikke klage på noe sålangt.
Lader i hovedsak p6 Tesla, men de har en god del gamle ladere så det er innimellom litt tregt. Funker hver eneste gang uten tull.
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 09:42Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.
Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..
Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...
Hva har dette med VW ID7 ? #whataboutisme
Du må ikke ta det personlig at et av verdens største bilselskaper har en elbil som er satt sammen av komponenter beregnet for bensin-og dieselbiler.
Derfor får man denne type feil og man klarer heller ikke å lansere en fullverdig OTA.
Men VW fanboisa er jo ikke opptatt av tech
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:29Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 09:42Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.
Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..
Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...
Hva har dette med VW ID7 ? #whataboutisme
Du må ikke ta det personlig at et av verdens største bilselskaper har en elbil som er satt sammen av komponenter beregnet for bensin-og dieselbiler.
Derfor får man denne type feil og man klarer heller ikke å lansere en fullverdig OTA.
Men VW fanboisa er jo ikke opptatt av tech
Bare for å "get the facts straight". Angående "for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren" om Model Y så var det en av brukerne som hadde både 2021-modell Tesla Model Y og nyeste Model Y. Han sa det var stor forskjell på bilene, og at varmen var kjempebra på nyeste Model Y. Jeg har for øvrig den eldste Model Y og for min del duger varmen. Av og til kan det være litt dempet effekt, men jeg er fornøyd. Særlig fornøyd med hvor fort varmt det blir i bilen fra den er steinkald. Har for øvrig ikke kjørt i doble siffer med kuldegrader. Jeg har heller ingen fantombremsing. Men vindusviskerautomatikken suger, så den justerer jeg manuelt på ratt-knapper.
Hvor jeg tror VW ID7 gjør det bedre enn Model Y vil jeg gjette på frontlys, støtdempere, støy og seter, som ikke er en kort liste. Men det er bare basert på hva jeg har lest om ID7 opp mot opplevd på min 2021 Model Y, og har lest om nyeste Model Y.
Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.
Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...
Hvis en vil finne software bugs kan en finne det hos alle merker. Ettersom jeg har eid mange forskjellige merker så følger jeg mange grupper på Facebook, og det er lett å finne problemer med alle. Heldigvis bare et fåtall som tar skjermbilder fra grupper og sprer det rundt på Facebook (og forum) med haugevis av emojis, med det resultat at de skader eget rykte og rykte til eierne av merket de kjører.
VW med sw2.x hadde en del feilmeldinger som kom og forsvant. Med 3.x er det fraværende i min bil. Med 4.x er det sikkert enkelte bugs ettersom det er ny plattform, men ser de raskt kommer med nye versjoner nå så de tar sikkert unna småbugs`ene. Men ingen biler virker 100% feilfrie sw-messig, er min erfaring. Nå får jeg fra tid til annen OTA til min ID4, men for meg er det viktigste at bilen i all hovedsak er feilfri. Jeg kan kjøre med autopilot uten fantombrems eller feil fra Oslo til Hafjell. Rett og slett god, problemfri og komfortabel. Da vil jeg helst ikke ha en OTA som får bilen til å gjøre feil den ikke gjør med dagens versjon.
Når det er sagt ser jeg at ID7 får veldig mye skryt fra Teslabjørn, Kris Rifa, Autogefühl og andre, på områder som utstyr, komfort, lys, forbruk, ladehastighet, programvare +++. Rett og slett mye skryt på det som er viktig for meg ved en bil. At VW har tatt så store steg tenker jeg er positivt. Om jeg kjører BMW, VW, Tesla eller annet om 2-3 år er jeg usikker på, men VW har løftet seg så mye nå at de faktisk er det klart beste alternativet på mange områder for meg.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:07Når det er sagt ser jeg at ID7 får veldig mye skryt fra Teslabjørn, Kris Rifa, Autogefühl og andre
Regner med du vet at disse influensere blir nektet tilgang til fremtidige produktlanseringer o.l hvis de er for ærlige/kritiske..
Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.
Barnslig å kjekle. VW leverer nå bra elbiler som ikke står noe tilbake for Tesla på mange,mange områder. Selv Tesla eiere må nå innse dette. For oss forbrukere er det gull fordi nå skjerpes konkurransen. Tipper Tesla MÅ sette ned prisen igjen for å kapre kunder igjen..Og kineserene kommer også sterkt..Blir bra for alle som er glad i elbil dette
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:31Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:31Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.
Du så ikke videon du nei. Denne influenseren fokuserte ikke bare på det positive som lys,komfort og forbruk, men var i tillegg litt for kritisk til en del andre egenskaper. Det likte ikke VW.
Hvor skrev jeg at Teslabjørn lyver?
ID7 er helt sikkert en flott bil for enkelte
Har sett videoen før jeg. Trenger ikke se den en gang til, for den er ikke ny. Når jeg påpeker hvor positive testerne er, og du svarer med den videoen, så kan jeg ikke forstå det annerledes enn at du mener Teslabjørn, Kris Rifa etc. gir bilen positiv omtale i frykt for å bli bannlyst/miste inntekter. Hvorfor skulle du ellers forsøke å diskreditere testene på den måten?
Teslabjørn påpeker underveis flere forhold han ikke er fornøyd med, selv om de drukner i positiv omtale.
ID7 fremstår som en veldig god og gjennomført bil på veldig mange områder. Mangler solgardin for skjerming av lys/kulde fra glasstak, men har til gjengjeld en interessant elektrokromatisk dimming.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 14:05Teslabjørn påpeker underveis flere forhold han ikke er fornøyd med, selv om de drukner i positiv omtale.
Nettopp. Han lager underholdning.
Tipper flere influensere ikke ønsker å havne i samme situasjon som NAF når de hadde sin vintertest. Toyota nektet å levere ut testbil. Her skal det ikke fokuseres på potensielle utfordringer og mangler med bilen.
Men det viktigste er at du er fornøyd👍🏻
Har akkurat sett 1000km challenge på ID7, hvor en del var i regn og vått i 4 varmegrader. Gjorde det som forventet bra.
Ser at ladekurven og ladeeffekten er mye på 183 kW, selv i lange perioder. Teslabjørn forteller at dette er høyere og bedre enn ID Buzz og Audi Q4 etron. Han sier og at massasjen i stolene er bedre, på nivå med kinesiske biler. Og lysene er veldig bra. I tillegg kan du på "DCC" stille inn hvor mykt du vil ha det og hvor sportslig / stivt du vil ha det, omtrent gradvis i over 10 grader under "Individual". Så han slet litt med gamle Ionity-ladere, men fikset seg med nye. Han sier det er en god bil. Skal ikke se bort fra at jeg ender opp med en sånn bil en dag, men da gjerne i Touring / stasjonsvogn-versjon.
https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.
Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...
Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.
Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer
VW leverer på en del av disse nå, og kan være aktuell som neste bil. Håper bare at de tilbyr en ferdig spec'et bil når jeg skal bytte, for den ekstrautstyr-policyen som VW har hatt gidder jeg ikke å forholde meg til.
Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.
Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...
Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Hvor skrev jeg at Tesla feil er bagateller?
Hva velger du; kamerabasert regnsensor eller startproblemer pga underdimensjonert 12V batteri ?
Hva er din agenda her ? Du velger å bagatalisere en bil som ikke starter pga 12V problemer ? Er det sikring nr 19 du må ta ut for å resette bilen? tenk at VW fortsatt har manuelle sikringer i en «moderne» bil.
Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.
Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer
VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.
Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:20Hva er din agenda her ? Du velger å bagatalisere 1 bil som ikke starter pga 12V problemer ?
Er ikke 1 bil med startproblemer en bagatell sammenlignet med visse andre biler som dreper både sjåfør og andre?
Otkristo er berømt på dette forumet. Han slenger ut et åte for å se hvem som biter på. Deretter spiller han offer. Intet nytt der i gården.
Teslabjørn er frelst. Han skryter voldsomt av bilen. Småplukk på noe av softwaren bare for å ikke være for positiv. Nesten komisk hvordan han snakker ned Tesla og de elendige langlysene. Og så kan vi nevne alt det som gjør at tmy er en elendig bil: hard som en gokart, elendig lydisolering, elendige lys, ræva kvalitet på lakk, svært mye feil, mangel på regnsensor som gjør at viskere går i hytt og gevær, crazyvisking når autosteer er på, mangel på blinklys bryter (!!!!!), ingen parkeringssensorer, rævva feste for takstativ og hengerfeste fra 70 tallet.
For meg er det ingen tvil. Id7 tilbyr beste pakken der ute nå for prisen. Og jeg har ikke tenkt å kjøpe den selv.
Angående 12v batteri, så er jeg på min fjerde Meb bil og har aldri opplevd problemer. Det går mange biler på veiene nå. Oppkonstruert vas. Se på feilstatistikk. Der er model 3 på topp, og snart vil søsken model y også oppnå samme prestasjon.
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:47Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.
Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer
VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?
Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..
Hadde iD7 kommet som stasjonsvogn med 4x4 på et tidligere tidspunkt, hadde jeg ikke vært i tvil - da ville det blitt den. Synd de venter så lenge med den versjonen man eeegentlig vil ha. Nå er det også produksjonsproblemer med 4X4 MEB, så da blir det vel neppe leveranse av iD7 GTX på en stund enda.
Landet på bestilling av 85X i stedet, som jeg tror vi blir veldig fornøyde med.
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 23:57Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:47Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.
Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer
VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?
Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..
Er VW eiere ikke opptatt av software? Jeg har jo sett en del innlegg her på forumet som tilsier det motsatte. Og det var veldig saklig, hElgenen. Det er sikkert prompelyder som har gjort Model Y til tidenes bestselgende bil i Norge, trur du ikke?
Sitat fra: hELgenen link=msg=1131467Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..
VW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Men det ser ut som at det ble for komplisert
SitatVW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Men det ser ut som at det ble for komplisert
Jeg kan godt lage prompelyder for VW jeg
Er go på det ;D
#lørdagshumor
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. mars 2024, klokken 11:00SitatVW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Men det ser ut som at det ble for komplisert
Jeg kan godt lage prompelyder for VW jeg
Er go på det ;D
#lørdagshumor
Her er du god 👍🏻😂
Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100% :+1: :+1: :+1:
I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.
Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.
Tok noen år, men bra VW nå kan lage biler som både er gode gjennomførte biler, og også blant de beste som elbil.
Trenger ikke velge mellom god bil, og god elbil.
Jeg tror ID7 blir litt for dyr til å få høye salgstall. Mange prioriterer ned nå og kjøper rimeligere og enklere elbiler.
Edit: tok en titt på pris og vil kanskje tro en kan få ID7 4wd til rundt 650 ferdig pruta. Faktisk rimeligere enn jeg tenkte, for det var veldig mye standardutstyr (head-up, 360 osv).
Koster jo bare 657 veiledende ekskl. vinterhjul, med alt utstyr. Tillegg for 4wd og vinterhjul, men deretter fradrag for pruting/kampanjer når den tid kommer.
Det er virkelig ikke dyrt for en fattigmanns EQS :D
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 02. mars 2024, klokken 20:00Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100% :+1: :+1: :+1:
I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.
Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.
Enig, og i tillegg slipper en dårlig samvittighet ved å kjøpe Tesla.
Er jo nesten blitt slik at en blir stemplet som en forræder viss en kjøper Tesla nå. Og det er jo forståelig pga. 2 saker som diskuterer bla. på forumet her.
1. Musk er pro russisk, osv.
2. Tesla driver fagforenings knusing. De ønsker å presse gjennom Amerikansk bedriftskultur i Europa / Skandinavia.
Bare forrædere er med og støtter undergraving av Europeisk / Nordisk bedriftsmodell / kultur som «vi» har bygd opp gradvis.
Men ikke vet jeg, jeg kjører kun fossilt ennå.
Har vært fornøyd med demping og komfort i ID4`en, men denne er jo faktisk bedre enn EQC`en jeg hadde. Absolutt godkjent.
Hadde kjøpt hvis ikke min bedre halvdel insisterer på at vi ønsker å sitte litt høyere slik vi gjør i Id4'en.
Ladetesten var interessant, for det var kun mellom 10 og 20% Yen hadde høyere ladeeffekt. Allikevel kom de omtrent likt til 20% og etter dette ladet ID.7en konsekvent med høyere effekt.
Den bilen EH43697 som Nyland testet er akkurat samme bil som Elbilforeningen brukte i sine vintertester. Så kan være noe snags med akkurat den bilen som gjør at den hadde startproblemer i begge testene.
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:20Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.
Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...
Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.
At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.
Hvor skrev jeg at Tesla feil er bagateller?
Hva velger du; kamerabasert regnsensor eller startproblemer pga underdimensjonert 12V batteri ?
Hva er din agenda her ? Du velger å bagatalisere en bil som ikke starter pga 12V problemer ? Er det sikring nr 19 du må ta ut for å resette bilen? tenk at VW fortsatt har manuelle sikringer i en «moderne» bil.
Jeg kan beroligge deg med at jeg har ikke hatt start vansker de gangene jeg har kjørt ID.7.
Jeg har derimot hatt problemer omtrent hver gang jeg har kjørt en Tesla med kamerastyrt viskerautomatikk.
Viskerautomatikken er et godt eksempel på hvor OTA ikke nødvendigvis er noe positivt.
Nå leser vi på 6. året at Tesla skal komme med en oppdatering som forbedrer løsningen.
En løsning som vi kan konkludere med at de på ingen måte visste om ville være god nok når de tok det valget.
Det sitter det fremdeles en rekke kunder som er overbevist om at den vil komme og den er like rundt hjørnet.
Kanskje gjør det det, kanskje ikke. Tesla har vertfall ikke fasiten.
Heldigvis er det kun en bagatell for enkelte.
Bilen virker ekstremt lovende, men de kommer ikke til å selge i det hele tatt.
650k for en sedan med bakhjulstrekk er ikke noen innertier i Norge for å si det mildt.
Om dette hadde vært versjonen med 4wd og stasjonsvogn så hadde det vært innafor, men den kan du sikkert plusse på 100k til, og da er du oppe og konkurrerer med premium SUV-ene i pris.
Sitat fra: Vaduz på onsdag 06. mars 2024, klokken 10:25Bilen virker ekstremt lovende, men de kommer ikke til å selge i det hele tatt.
650k for en sedan med bakhjulstrekk er ikke noen innertier i Norge for å si det mildt.
Om dette hadde vært versjonen med 4wd og stasjonsvogn så hadde det vært innafor, men den kan du sikkert plusse på 100k til, og da er du oppe og konkurrerer med premium SUV-ene i pris.
Tror du er litt vel pessimistisk i dine anslag her.... Jeg er enig i at bakhjulstrekken i nåværende form vil selge begrenset, men jeg tror at stasjonsvognsutgaven kommer til å selge ganske så bra - særlig den med 4wd.
Du antar at man med 4wd utgaven "kan du sikkert plusse på 100k til" - det tror ikke jeg .Jeg har hørt anslag på 30.000 ekstra for 4wd, jeg tipper maks tillegg på ca 50.000 kr for stasjonsvogn og 4wd. Det kan stemme godt tror jeg dersom man ser på id.4 prisene - der er det cirka 25.000 kroner i forskjell på rwd og 4wd. Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå! Fordelen med id.7 slik jeg ser det er at den er en god erstatning til det mange i dag kaller "SUV"-biler. Man sitter forholdsvis høyt og bilen er meget praktisk i bruk og kan på mange måter erstatte det man i dag kaller SUV biler mener jeg (Stasjonsvognsutgaven) Blir spennende å se hvem som har rett, jeg tviler på at man må betale 100.000 ekstra for stasjonsvogn og 4wd.
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!
Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.
Synes også id.7 er alt for dyr.
Helt uaktuelt å bla opp over 600k for en awd stasjonsvogn variant med elektriske seter,hengerfeste og vinterdekk inkludert. Kommer aldri til å skje her. Da går jeg heller for kina biler med god samvittighet.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:15Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!
Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.
Jeg tror det er mange som er litt skeptiske til å kjøpe Tesla etter å ha lest artikler på VG og Kvinner og Klær.
En jeg kjenner som har prøvekjørt og bestilt ID7 (i "sedan"-versjon) syntes det var en helt super bil med gode fjører (justerbare i 10 steg), gode seter, fantastisk lys og god støydemping. Er mange VW-folk som helst vil ha VW. Når en ser hvor mange banankasser en får plass til i en ID7 sedan så er den jo veldig rommelig og. Også veldig god bakseteplass. Uten at jeg har prøvd den så ser den lovende ut.
Apropos sedan...den ser ut som en sedan, men er vel en Kombi (hengsler i taket).
Den er jo ikke så veldig ulik Model Y i utformingen når en har åpnet bagasjerommet. Mistenker at stasjonsvognen ikke har plass til enormt mange flere bokser, pga skrånende bakluke der og.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:15Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!
Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.
Jeg tror id.7 kan appellere til en del som er litt lei av "SUV" lignende biler som TMY, id.4 o.l., noen som ønsker en litt annen type utforming. Vurderer man Model Y, tror jeg biler som id.4 og Enyaq osv er mer naturlige å sammenligne med. TMY er en bra priset totalpakke, men er etter min mening en ganske så forskjellig bil både i utseende, komfort og andre egenskaper. For min del ville jeg vurdert nye id.4 mot TMY dersom det var slik type bil jeg først og fremst var ute etter, da blir jo prisen litt mer lik.
Som jeg skriver over, så tror jeg VW bør lage gode pakkepriser på id.7 fremover fordi konkurransen er så stor nå. Jeg tror mange vil velge id.4, TMY og andre tilsvarende biler dersom id.7 med 4wd/stasjonsvogn går langt over 600.000 i pris. Tror også mange vil vurdere de mange nye, litt mindre bilene som kommer fremover som koster 400-500.000 kr for awd og godt utstyr samt brukbar plass. Jeg er ferdig med barnevogn osv, så trenger egentlig ikke så stor bil som id7, id4, TMY osv. Personlig ville jeg heller kjøpt en ny id.4/enyaq eller andre tilsvarende dersom id7 koster mye mer, men en del er villige til å bruke mer penger enn det jeg er på store elbiler med god komfort både i forseter og bakseter.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:48Synes også id.7 er alt for dyr.
Helt uaktuelt å bla opp over 600k for en awd stasjonsvogn variant med elektriske seter,hengerfeste og vinterdekk inkludert. Kommer aldri til å skje her. Da går jeg heller for kina biler med god samvittighet.
Er enig i at prisen bør ligge på rundt 600.000 kr dersom de skal selge mange av disse. Kina biler er jeg litt usikker på, har hørt og sett mye rart når det gjelder kjøreassistentene der. Finnes det noen av de kinesiske som lager like gode assistenter som tyskerne og som tilbyr tilsvarende stasjonsvogner til vesentlig lavere pris (dersom id7 stv ender på rundt 600.000)?
Da er pris på stasjonsvogn klar : https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-prisen-klar/81085338
"Prispåslaget blir ikke allverden kontra den «vanlige» ID.7-utgaven. Den rimeligste varianten av ID.7 Tourer, med utstyrsgrad Pro, koster 554.700 kroner. Det er 9700 kroner ekstra kontra coupé-utgaven. Hopper du opp et utstyrsnivå, Pro Exclusive, er prisen 579.990 kroner. Da får du med ting som oppvarmet ratt og navigasjon, ryggekamera med 360-visning, LED matrix-lykter, elektrisk bakluke og elektrisk justerbare seter med minne og massasje."
Da tipper jeg rundt 600.000 for godt utstyrt 4wd, Pro exclusive.
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 14:41Da er pris på stasjonsvogn klar : https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-prisen-klar/81085338
"Prispåslaget blir ikke allverden kontra den «vanlige» ID.7-utgaven. Den rimeligste varianten av ID.7 Tourer, med utstyrsgrad Pro, koster 554.700 kroner. Det er 9700 kroner ekstra kontra coupé-utgaven. Hopper du opp et utstyrsnivå, Pro Exclusive, er prisen 579.990 kroner. Da får du med ting som oppvarmet ratt og navigasjon, ryggekamera med 360-visning, LED matrix-lykter, elektrisk bakluke og elektrisk justerbare seter med minne og massasje."
Da tipper jeg rundt 600.000 for godt utstyrt 4wd, Pro exclusive.
600k for pro exclusive awd med hengerfeste og vinterdekk inkl. Snakker vi den prisen så skal jeg legge pengene på bordet..ellers ikke
Selv om Model Y og ID7 begge havner i kategorien relativt romslig 5-seter med god bagasjeplass, er det veldig forskjellige biler.
For min del er det verd å betale en del mer for ID7, for det fremstår for meg som en veldig mye bedre bil på det som er viktig for meg.
Skal jeg første vurdere noe rimeligere enn ID7 så er det heller ID4 vs Model Y som er spørsmålet, og da vet jeg jo helt klart hva jeg foretrekker.
Om prisen blir rundt 600 for ID7 pro exclusive 4wd stasjonsvogn er ikke Model Y et tema overhodet. Bare noen titusener opp fra ID4, som egentlig passer oss glimrende allerede.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:15Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!
Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.
Som vanlig justerer fanboys prisen maksimalt i Tesla sin favør. Selvfølgelig hvit model y, men stygge Gemini felger mot en proppa Id7 med mye mer utstyr og komfort.
En normalt utstyrt Y med ok felger i annen farge enn hvit passerer glatt 600k.
Dessuten, du sammenligner med feil bil. Det er klasseforskjell på Id7 og Tmy. ID7 bør sammenlignes med Tesla Model S. Da fremstår den som billig.
Enig, å sammenligne ID.7 med Model Y blir rart. Synes den lett forsvarer 100k over grunnet størrelse. At man klager over 700k for en slik bil er historieløst i Norge. Betalte 600k for en A4 S-line med FWD og 143hk for 15 år siden, etter 40k rabatt. Det er vel i 2024 penger mere enn 700k.
Ikke for å kverulere, men hvis en trekker inn størrelse så føles den innvendige størrelsen på Model Y større ut enn på Model S. Større frunk, større bagasjerom bak, bedre bakseteplass i lengden, bedre bakseteplass i høyden, høyere bakseter i forhold til gulvet og minst like god plass i forsetene.
Men jeg har ikke prøvd den utdøende, utdaterte Model S (solgt ca 6 av i år) på 10 år, da den kostet under 600.000, så kan ikke sammenligne kvalitetsfølelsen. En jeg kjenner som prøvekjørte ID7 var svært fornøyd, og tviler ikke på at mye på den er en del bedre enn Model Y.
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 02. mars 2024, klokken 21:00Hadde kjøpt hvis ikke min bedre halvdel insisterer på at vi ønsker å sitte litt høyere slik vi gjør i Id4'en.
happy wife happy life :+1:
ID.7 ser svært lovende ut, men kona bruker veto-retten på utseendet... Venter spent på A6 Avant e-Trone, men frykter det fort blir litt for mange lapper ekstra.
A6 havner vel fort over millionen.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:58A6 havner vel fort over millionen.
Vel vel, ikke med bakhjulsdrift&lite utstyr tenker jeg men quattro godt utstyrt vil nok det. Blir spennende å se
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:29Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:58A6 havner vel fort over millionen.
Vel vel, ikke med bakhjulsdrift&lite utstyr tenker jeg men quattro godt utstyrt vil nok det. Blir spennende å se
i5 koster en mill med bakhjulsdrift og rett utstyr.
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:29Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:58A6 havner vel fort over millionen.
Vel vel, ikke med bakhjulsdrift&lite utstyr tenker jeg men quattro godt utstyrt vil nok det. Blir spennende å se
Det samme skjer hver gang man snakker om en ny Audi-modell. ;D "Det blir vel ikke så dyrt..." Jo det blir det.
Sitat fra: OlaM på onsdag 20. mars 2024, klokken 11:50Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:29Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:58A6 havner vel fort over millionen.
Vel vel, ikke med bakhjulsdrift&lite utstyr tenker jeg men quattro godt utstyrt vil nok det. Blir spennende å se
Det samme skjer hver gang man snakker om en ny Audi-modell. ;D "Det blir vel ikke så dyrt..." Jo det blir det.
Ja, det har du rett i.
Nå har vi jo sett prisen på Q6. Kan vel forvente at A6 legger seg ett nivå over der igjen. Men Q5 er jo dyrere enn A5, så hvem vet...
SUV-modellene er vel tradisjonelt sett litt dyrere enn sedan/avent, uten at det skiller så mye. Tipper startpris på rett under 700k på A6
Ja, men A6 er vel en større bil en Q6, ihvertfall i lengden. Blir interessant å se. Rart om de legger seg mye under BMW i5 om MB EQE.