Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: OlliBolli på mandag 11. desember 2023, klokken 22:26
Hva er beste leasingkampanje på en ålreit bil om dagen? Ute etter en bil av typen Kona, ix3, Id4 GTX. Et lite spenn, men altså ikke en e203 eller ix50. Vi er ute etter en bil i tillegg til vår Model Y, litt samme størrelse. Gjerne litt godt med utstyr.
Setter pris på innspill!
Edit. Listen under kommer til å bli oppdatert med alle innspill.
Totalpris for 36 mnd:
Audi Q4 etron: 271.122kr (30.000 km)
BMW ix3: 276.301kr (45.000 km)
BYD Atto3: 148.635kr (30.000 km)
BYD Tang: 237.015kr (30.000 km)
Ford Mustang sr rwd: 241.940kr (45.000 km)
Ford Mustang lr awd: 277.940kr (45.000 km)
Huyndai Ioniq 5 rwd: 228.972kr (45.000 km)
Huyndai Ioniq 5 awd: 250.938kr (45.000 km)
Huyndai Ioniq 6 rwd: 210.197kr (45.000 km)
Huyndai Ioniq 6 awd: 228.095kr (45.000 km)
Huyndai Kona: 198.047 (45.000 km) / 184.000kr (36.000 km)
Kia Niro: 255.099kr (36.000km)
Mercedes EQA 300 4matic: 251.849kr (36.000 km)
Nissan Ariya: 172.800kr (36.000 km)
Opel Astra Tourer: 258.040kr (36.000 km)
Skoda Enyaq 85x: 263.910kr (30.000 km)
Volkswagen ID3 pro: 214.340kr (45.000 km)
Volkswagen ID4 gtx: 270.464kr (45.000 km)
Volkswagen ID7: 282.075kr (45.000 km)
BYD Atto3 får du jo temmelig billig nå. Null i innskudd, og 4000 kroner pr måned. 30 000 km på tre år.
Nissan Ariya fikk jeg akkurat opp annonse for. 4800 kroner med null innskudd. 36 000 km på tre år.
Kom på BYD Tang, selv om den egentlig ikke er så ønskelig.
237.015 kr (30.000 km)
Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet påp blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D
Så ut som Ariya var en god deal. Sjekket Polestar og Merce, EQB f eks? Volvo XC40? De franske. E2008 og eC4 har litt kort rekkevidde men kan kanskje funke?
Sitat fra: arthur på mandag 11. desember 2023, klokken 23:41Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet påp blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D
Tja.. Ser kanskje hvor du vil, men er ikke et problem å kjøpe bil her, vet bare ikke om jeg vil siden alt er så usikkert mtp videre verdi. Da vil jeg heller se om det er mulig å finne en knalldeal på leasing. Og slik som listen viser, så er den noen gode priser nå.
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 23:43Så ut som Ariya var en god deal. Sjekket Polestar og Merce, EQB f eks? Volvo XC40? De franske. E2008 og eC4 har litt kort rekkevidde men kan kanskje funke?
Ja, EQB har ca samme pris som EQA, kan sette den opp. Sjekket Volvo, den ble dyr, så føler ikke det er et godt tilbud mtp å komme inn på listen.
Polestar ikke sjekket.
E2008 og ec4 ikke helt optimale..
Toyotaen:
Fra toyota.no
Privatleie eks. Toyota bZ4X Active Tech: Startleie/etabl.gebyr 115 490,-. Md.leie: 2 990,-. Totalt 223 130,-. 3 år/45 000 km.
Fikk opp BYD Tang fra forhandler :
20.000 km/3 år : 6.964,-/mnd
25.000 km/3 år : 7.317,-/mnd
30.000 km/3 år : 7.846,-/mnd
Inklusive vinterhjul. Hengerfeste + 700,-/mnd
De fleste leasingtilbud fordrer jo at du knapt bruker bilen, 10.000 km i året er jo en vits for mange.
Sitat fra: arthur på mandag 11. desember 2023, klokken 23:41Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet påp blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D
Et lite tja fra meg også. Som regel er leasing dyrt men det finnes noen unntak. Disse er det jo greit dersom man klarer å finne. Jeg leaset f.eks. en Seat Mii for 1990 pr.måned. 30.000km Ingen startleie, inkludert forsikring og serviceavtale. Det blir 72.000 over 3 år.
Men når det er sakt så kommer jeg ikke til å lease igjen med mindre jeg kommer over et like bra tilbud. Det var noe med tanken om at bilen ikke var helt min, eller være stresset for riper småbulker osv med unger konstant inn og ut av bilen eller når de skal inn i garasjen og hente en sykkel eller et akebrett.. Det kommer jo en dag med innlevering.
Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. desember 2023, klokken 07:20Sitat fra: arthur på mandag 11. desember 2023, klokken 23:41Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet påp blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D
Et lite tja fra meg også. Som regel er leasing dyrt men det finnes noen unntak. Disse er det jo greit dersom man klarer å finne. Jeg leaset f.eks. en Seat Mii for 1990 pr.måned. 30.000km Ingen startleie, inkludert forsikring og serviceavtale. Det blir 72.000 over 3 år.
Men når det er sakt så kommer jeg ikke til å lease igjen med mindre jeg kommer over et like bra tilbud. Det var noe med tanken om at bilen ikke var helt min, eller være stresset for riper småbulker osv med unger konstant inn og ut av bilen eller når de skal inn i garasjen og hente en sykkel eller et akebrett.. Det kommer jo en dag med innlevering.
Kjenner godt til den dealen siden jeg hadde en slik selv også! Den dealen var så god at det var maaaange som ikke fikk den da de ble utsolgt like fort som en konsert med de fire medlemmene av Beatles ville ha blitt i dag!
Det hele var en pr-jippo, et markedsfremstøtt fra Seat for å komme inn i det norske markedet igjen.
Man kunne ha kjøpt den bilen for rundt 180.000 i 2020 og i dag annonseres de til 130.000 og oppover og selges! I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte en slik bil den gang!
SÅ ja, ingen regel uten unntak, men den dealen var helt spesiell og ble nok utgiftsført som en pr-utgift, ikke en vanlig kommersiell avtale/salg?
Fra bilkompaniet.no
"Nå er det leasingkampanje til kr. 1994,- pr. mnd på Subaru Solterra AWD - 100% elektrisk SUV.
Innskudd NOK 110.000,-
Leasingperiode 36 måneder / 45.000 km
Kampanjerente : 1,95%"
https://bilkompaniet.no/leasingkampanje-pa-subaru-solterra-awd/
Sitat fra: arthur på tirsdag 12. desember 2023, klokken 09:34SÅ ja, ingen regel uten unntak, men den dealen var helt spesiell og ble nok utgiftsført som en pr-utgift, ikke en vanlig kommersiell avtale/salg?
Jeg så det med en gang det kom og kunne nok trolig fått det, der og da hvis jeg slo til - men resten av fam hadde før dette sagt nei til så liten bil som bybil. Men jeg mener som deg at den dealen der var egentlig for god til å være sann på det tids pkt.
Sitat fra: suverin på onsdag 13. desember 2023, klokken 19:36Kampanjerente : 1,95%"
Ser jo gunstig ut, men er den nominell eller effektiv rente? Kan ikke se noe sted at det nevnes som igjen kanskje ikke er helt innafor å unnlate å nevne? La merke til et annet tilbud i dag hvor nominell rente var under to prosent og effektiv rente godt over fire prosent!
Sitat fra: suverin på onsdag 13. desember 2023, klokken 19:36Fra bilkompaniet.no
"Nå er det leasingkampanje til kr. 1994,- pr. mnd på Subaru Solterra AWD - 100% elektrisk SUV.
Innskudd NOK 110.000,-
Leasingperiode 36 måneder / 45.000 km
Kampanjerente : 1,95%"
https://bilkompaniet.no/leasingkampanje-pa-subaru-solterra-awd/
Toyota sin søskenmodell koster 220k kr i 3 år, Subaru kun 180k kr for samme tidsperiode. Det er nesten 20% forskjell. Løp og kjøp?
Sitat fra: arthur på mandag 11. desember 2023, klokken 23:41Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet på blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D
Vil bare si at jeg er helt enig.
Eneste gangen jeg kan tenke meg at leasing kunne ha vært bra var om en planlegger huskjøp og vet at lånegrensen vs inntekt kommer til å bli overskredet med bilkjøp, samtidig som en 100% sikkert vet at inntekten går opp om kort tid. Men blir jo et søkt tilfelle.
I stedet for å betale 229.000 på en Ioniq 5 over 3 år ville jeg heller kjøpt en brukt til 380.000, som en sikkert kan få veldig mye for om 5 år:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332538382
Er bare å sette seg ned med Excel-arkene og lage alternativer og forutsetninger. En må og ha med faren for å overskride kilometer på leasing, og småriper. Dette er ofte relativt dyrt.
Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.
Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.
Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.
Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.
Haha! Thorn hadde jeg helt glemt! "Thank you, Thorn!"
Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.
Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.
Jeg skjønte aldri konseptet med å leie en tv o.l. når prisen du betalte (i evig tid) tilsvarte omtrent en tv hvert år du leide. Det var som å gi bort penger?
Sitat fra: Moas på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:26Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.
Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.
Jeg skjønte aldri konseptet med å leie en tv o.l. når prisen du betalte (i evig tid) tilsvarte omtrent en tv hvert år du leide. Det var som å gi bort penger?
Da jeg var i forsvaret, valgte vi å kjøpe en brukt TV og satte på rommet vårt. Alle gutta (ja, bare gutter på rommet på den tiden) var med på spleisen. Det gikk mye i MTV pga mangel på alternativer på dagtid, og få gode alternativer på kvelden.
Hadde vi bare hatt mulighetene man har nå med streaming og speiling...
Og ikke minst, langt større skjermer, men som likevel tar mindre plass i rommet. Dagens TV'er krever stort sett veggplass, men bygger lite ut i rommet, og kan greit stå oppå andre møbler.
Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.
Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.
Såfremt ikke leasingavtalen er veldig gunstig. Som flere av de er nå.
Nevnte BYD Atto3:
Kjøpspris 400 000 kroner. Salgspris om 3 år kanskje 270 000 kroner. Verditap 130 000 kroner. Men kan like gjerne bli høyere, alt etter attraktiviteten. Så skal du også avertere bilen på Finn. Vente på en kjøper. Møte en kjøper som vil ha fratrekk for det ene og det andre.
Leasingpris 4000 kroner per måned. 36 terminer. 150 000 kroner inklusive etableringsgebyr. Uvisshet ved tilbakelevering om påkost som følge av unormal slitasje. Men det positive er rentefordel. Enten ved at du har et kontantbeløp ved kontraktsinngåelse, som du vil kunne få renteinntekter på gjennom hele leasingperioden. Si at du har 400 000 som du plasserer på høyrentekonto. I snitt 325 000 kroner som du får renteinntekt på (litt forenklet) gjennom tre år. Kanskje får du 3,5% nettorente etter skatt. 34 000 kroner netto rentegevinst. Eventuelt at du da slipper etableringsgebyr, og rente, på et billån i tilfelle du kjøper bilen.
Jeg går ikke normalt etter leasing selv, men her ville jeg selv gått for leasing. Forutsigbarhet, og vansker for å se hvordan kjøp vil kunne være billigere.
SitatNevnte BYD Atto3:
Kjøpspris 400 000 kroner. Salgspris om 3 år kanskje 270 000 kroner. Verditap 130 000 kroner. Men kan like gjerne bli høyere, alt etter attraktiviteten. Så skal du også avertere bilen på Finn. Vente på en kjøper. Møte en kjøper som vil ha fratrekk for det ene og det andre
Helt enig :+1:
Ja, i den grad man bør være trygg på å kjøpe en Kinabil, så tilsier det at å lease denne er mer safe.
Både økonomisk og taktisk.
Politiske makro forhold kan jo på sikt redusere Kinabilenes vilkår i Europa (EU) samt i US, og det vil trolig påvirke oss også. Taktisk er det smartere å da lease enn å sitte med en tungsolgt brukt Kinabil.
Enda en fordel med leasing i disse tider, er kanskje at enkelte kina-merker selger svært dårlig i Norge og kan forsvinne etterhvert. Det kan også påvirke bruktprisene senere (og dårlig tilgang til deler på ettermarkedet).
Ser ut som Atto3 er ute av denne Bil-deal kapanjen til RSA. Men man kan få Maxus Euniq 6 for 3990 pr.mnd. Det er lite for en så stor bil om enn med litt lav nyttelast. Det er også inkludert vinterjul. Det nærmer seg dealen jeg hadde på Seat Mii. Det var en bil som kostet under 200.000 ny og jeg betalte 1990 pr mnd med 10.000 km i året. Maxusen ligger på ca 400.000 ny og man betaler bare 3990 i måneden. Begge uten innskudd.
I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.
Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 12:20I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.
Men må det alltid lønne seg (økonomisk) for at det skal være et fornuftig valg?
Leasing gir vel relativt liten risiko? (verditap, forutsigbare kostnader etc). Og det er det mange som liker.
Jeg har aldri leaset, men det er det jeg evt hadde sett på som fordel..
Jeg ser på leasing som på fastrente på lån - du vet hva du kommer til å betale, men skal du tjene på det må du ha flaks i markedet eller vite noe långiver ikke vet. Uansett betaler du ekstra for risikoen långiver tar.
Sitat fra: Trig8 på fredag 15. desember 2023, klokken 14:07Jeg ser på leasing som på fastrente på lån - du vet hva du kommer til å betale, men skal du tjene på det må du ha flaks i markedet eller vite noe långiver ikke vet. Uansett betaler du ekstra for risikoen långiver tar.
Min erfaring med fastrenter er at lånegiver ofte vet mye om markedet de første årene, men etter 2-3 år så er det mye usikkerheter.
Med denne filosofien har vi her hjemme alltid kjørt på langsiktige strøm og rente-kontrakter. Det har vært fantastisk gunstig i de tidene vi er i nå.
Sitat fra: suverin på fredag 15. desember 2023, klokken 13:32Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 12:20I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.
Men må det alltid lønne seg (økonomisk) for at det skal være et fornuftig valg?
Leasing gir vel relativt liten risiko? (verditap, forutsigbare kostnader etc). Og det er det mange som liker.
Jeg har aldri leaset, men det er det jeg evt hadde sett på som fordel..
Tja, med måten prisene hopper opp og ned på så vet du aldri hva du må betale for bil om 3 år når du står på bar bakke uten bil. Kjøper du bil nå så vet du at du kan ha den så lenge du vil, eller du kan selge den om 3, 4, 5 eller 6 år, alt etter hva som er best. Så det går jo litt begge veier. Inflasjon og prisstigninger har vi jo sett mye av. Men hvordan blir den fremover vet ingen.
Men akkurat de Atto-leasing-avtalene var ikke så gale, selv om en taper 37,5% av bilens pris på 30.000 kilometer, eller 5 kroner per kilometer. Har sett ekstremt mye verre tilfeller enn det. Det som er 100% sikkert er at en taper 150.000 kroner :-). Penger det og, si :-)
En annen ting nå er at biler ved bilkjøp historisk sett har vært melkeku for staten. Men akkurat nå er det ikke det. Kan fort bli 100.000 mer i avgifter når en skal kjøpe bil om 3 år. Litt dumt hvis du da akkurat har avsluttet en leasingavtale...
Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?
Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.
Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 17:19Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?
Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.
Tja :)
Sitat fra: Moas på fredag 15. desember 2023, klokken 08:47Enda en fordel med leasing i disse tider, er kanskje at enkelte kina-merker selger svært dårlig i Norge og kan forsvinne etterhvert. Det kan også påvirke bruktprisene senere (og dårlig tilgang til deler på ettermarkedet).
Spot on
Du har flytende rente på leasing hvis ikke du har avtalt fastrente. Renterisiko ligger på kjøper.
Leasingselskapet kjøper bilen og leier ut, og leaseren betaler for hele verditapet som de har beregnet, og renter - tror det er renter på hele bilens verdi (men ikke avdrag).
Verditapet er beregnet basert på en forventet markedspris de kan få i bruktbilbransjen etter 3 år. Her ligger risikoen for selskapet. Oppkjøpere tar bilene stort sett.
Så kommer dette med normal slitasje, som innebærer at alle skader og slitasje utover "normalt" blir en ekstra kostnad ved innlevering. Litt riper. kantkjørte felger, småbulker, steinsprut. Her er risikoen for kjøper, for det er ikke måte på hvor ny en 3 år gammel bil "normalt" skal være. Kan bli krangel her. Det forventes nærmest at bilen skal leveres polert.
Service må tas. Det kommer også mva oppå årsavgiften som forskutteres av selskapet, de er eier og får den regningen (før hvertfall).
Fordelen for leaser er at man ikke får mer gjeldsbelastning, og man slipper risiko med verditap hvis man skulle solgt etter 3 år. Selskapet vil stort sett treffe godt på prisen, og med mange leasingbiler så kan de dominere bruktprisene.
Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 17:19Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?
Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.
Og dette får du naturligvis ikke høre fra en kranglefant som skal kjøpe bilen din? Må slå av for den lille ripen. For de små hakkene i en felg. Ikke fornøyd med mønsterdybden. Vannflekk på setet. Etc. Man kan være heldig, og møte kjøper som ikke bryr seg hvordan bilen ser ut. Eller du kan møte en kjøper som pirker på absolutt alt for å presse prisen lengst mulig ned. Så har du alt styret med annonsering. Venting. Kanskje må du vente eviglenge, og sette ned prisen i flere omganger, før det dukker opp en potensiell kjøper.
Leasing er forutsigbarhet. Ja, påkost kan man måtte regne med ved innlevering. Men det finnes retningslinjer for normal vs unormal slitasje. Og du har full rett til tredjepartsvurdering.
Jeg har selv levert inn 6 leasingbiler. Ennå til gode å oppleve å kreves for noe som helst ved innlevering, selv om ingen av bilene har vært strøkne på noen som helst måte.
Service må man påkoste uansett om det er en leasingbil eller en kjøpsbil. Samme også med å dekkslitasje. Du selger ikke en bil privat med blankslitte dekk.
Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.
Ellers kan leasing være gunstig når restverdien er usikker, dvs dersom man ønsker å begrense tapet. I motsatt fall sier man selvsagt fra seg en evt gevinst.
Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 00:16Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.
Ellers kan leasing være gunstig når restverdien er usikker, dvs dersom man ønsker å begrense tapet. I motsatt fall sier man selvsagt fra seg en evt gevinst.
En ting som gjorde at leasing ofte var mer gunstig før var at merverdiavgiften ble utsatt i 3 år. Nå er det nesten ingen mva å utsette (for rkmelige elbiler). Hvis en f.eks. skulle lease en VW Passat Diesel 1.9 i 2003 så kostet bilen 400.000, hvorav mva utgjorde 80.000. Slik jeg mener å ha hørt det så trengte ikke leasingfirmaet å betale disse 80.000 før bilen ble solgt ETTER de 3 årene. Dermed kunne de tilby billigere leasingkostnader dengang da. (Husker ikke helt mva satsene da, men poenget er det samme)
Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 00:16Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.
Hadde en tilsvarende erfaring da jeg leaset en Toyota i 2010 fra Toyota og da ble restverdi satt til nærmere 70 prosent etter tre år! Da jeg leverte tilbake bilen så fulgte jeg litt med på hva som skjedde med bilen, og den ble stående hos en lokal forhandler i nesten et år mens prisen stadig ble satt ned. Tilfeldighetene ville ha det til at bilen ble kjøpt av en jeg tilfeldigvis møtte så fikk bekreftet historien og prisen han betalte. Det var ikke god butikk for Toyota! Men det var den gang da, ikke nå!
Jepp! Null sjanse for like gode avtaler i dag... Men ser en del ålreite tilbud i tråden her, noen av disse kampanjene kan være verdt å se nærmere på. F.eks. den på Atto 3, hvis man har interesse for den type bil.
Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 08:28Jepp! Null sjanse for like gode avtaler i dag...
Tor..Ja det er min konklusjon også.
Og hvertfall når det gjelder Kina bil der det i et verst tenkelig tilfelle det kan bli problemer med bilen i fremtiden og den kinesiske apparatet ikke lenger er i Norge. Kansje på grunn av makro politiske forhold som gjør at vi stenger de ute. Da er leasing deilig. Bare levere inn bilen. Slippe som bileier å måtte mase i lang til for å få solgt bilen.
Da er jo spørsmålet - hvem tar risikoen for at bilen står på verksted i lange tider pga delemangel ?
Får du leiebil ? Eller er det et forsikringsspørsmål ?
I min kaskoavtale har vi bare 60 dager og jeg vet biler som har stått 4 mnd i påvente av deler, relativt kurante biler.
Byttet frontrute på vår egen bil, da sa han på Riis at det var noen biler han ikke fikk rute til, bla. Seres 3, altså en veldig marginal bil.
De prisene vi fikk på BYD Tang med lang kjørelengde, virket totalt sett gunstige, ikke billig uansett, men 300.00 i sum på 3 år med 90.000 kjørte kilometre er ikke så ille.
Sitat fra: SurSnasen på fredag 15. desember 2023, klokken 20:52Og dette får du naturligvis ikke høre fra en kranglefant som skal kjøpe bilen din? Må slå av for den lille ripen. For de små hakkene i en felg. Ikke fornøyd med mønsterdybden. Vannflekk på setet. Etc. Man kan være heldig, og møte kjøper som ikke bryr seg hvordan bilen ser ut. Eller du kan møte en kjøper som pirker på absolutt alt for å presse prisen lengst mulig ned. Så har du alt styret med annonsering. Venting. Kanskje må du vente eviglenge, og sette ned prisen i flere omganger, før det dukker opp en potensiell kjøper.
Leasing er forutsigbarhet. Ja, påkost kan man måtte regne med ved innlevering. Men det finnes retningslinjer for normal vs unormal slitasje. Og du har full rett til tredjepartsvurdering.
Jeg har selv levert inn 6 leasingbiler. Ennå til gode å oppleve å kreves for noe som helst ved innlevering, selv om ingen av bilene har vært strøkne på noen som helst måte.
Service må man påkoste uansett om det er en leasingbil eller en kjøpsbil. Samme også med å dekkslitasje. Du selger ikke en bil privat med blankslitte dekk.
Hm, jeg har privatleaset 6 biler selv, og jeg har ikke helt samme erfaring som deg. Det har vært noen runder med diskusjoner, og i to tilfeller løste det seg kun fordi jeg kjøpte / leaset ny bil hos forhandler. Å forlange omlakkering grunnet steinsprut på panseret av en bil som har gått 90.000km for eksempel er jo ganske idiotisk.
I motsatt ende har jeg solgt noen titalls biler og motorsykler privat, både innenfor og utenfor garanti, flere av de med nedslitte sommerdekk, riper i felg og diverse småriper i lakk. Aldri noen som har klaget på det, folk skjønner at brukt er brukt. De noterer seg tilstand og sammenligner evt med andre biler. Har vel aldri brukt mere enn to uker på å selge en bil, og aldri hatt en reklamasjon.
Sitat fra: Chilton på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:19I min kaskoavtale har vi bare 60 dager og jeg vet biler som har stått 4 mnd i påvente av deler, relativt kurante biler.
Jeg endte med å få omlevert en Honda Civic i fjor, og den stod på verkstedet i ti (!), måneder (for forhandlers regning) i påvente av en ny del!
Det er tydeligvis stor forskjell på leasingavtaler. Noen er ran på høylys dag.
At du må betale 316.000 på 3 år (6.000/mnd + 100.000) for Norges mest solgte bilmodell for 45.000 km hos Leaseplan er ran. Ser at verditapet de første to årene er kanskje 50.000 - 100.000.
I tillegg er det dyreste du kan gjøre å bare ha bilen 3 år når en kjøper ny bil. Bør ha den nærmere 5 år.
Betingelsene fra Leaseplan for en Model Y viser vel det selskapets tro på bruktverdien på de bilene?
Sitat fra: arthur på lørdag 16. desember 2023, klokken 10:49Betingelsene fra Leaseplan for en Model Y viser vel det selskapets tro på bruktverdien på de bilene?
I så fall har de tatt feil i 10 år på rad. Det var for øvrig like høye leasing priser for 2 år siden, da en Model Y LR kostet 492.000 flunk ny ferdig registrert. Som en ser ligger bruktprisen an til å knuse de anslagene når 2 av 3 år er gått.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:12Sitat fra: arthur på lørdag 16. desember 2023, klokken 10:49Betingelsene fra Leaseplan for en Model Y viser vel det selskapets tro på bruktverdien på de bilene?
I så fall har de tatt feil i 10 år på rad. Det var for øvrig like høye leasing priser for 2 år siden, da en Model Y LR kostet 492.000 flunk ny ferdig registrert. Som en ser ligger bruktprisen an til å knuse de anslagene når 2 av 3 år er gått.
Leaseplan tjener nok fett på det.
Hvordan blir regnskapet eie og innbytte hos forhandler versus en ok leieavtale? Mange av oss leverer heller inn bilen og lar forhandler ta seg av jobben. Forhandler satt høy pris på innbyttebilen i forhold til hva de gav for den men jeg så også den var omregistrert fire måneder senere.
Toget er gått for min del å lease siden vi har planlagt å sitte lenge på bilen jeg nylig har kjøpt. Men ser absolutt appellen med å gå fra leasing til leasing avtale siden behovene endrer seg og det skjer en heftig teknologiutvikling i takt med økt markedsandel for elbiler, samt inntog av kinesiske aktører.
SitatLeaseplan tjener nok fett på det.
Ja leasplan er flinke dem. De økte med 7 % i fjor.
Og jeg har hørt at de tilpasser seg markedet i år på en god måte.
Gammel tråd, men da får men da får man jo også litt av historikken rundt temaet også.
Synes faktisk at man her har et ganske interessant tilbud på leasing for en Cupra Tavascan. EN bil til 500.000 kan man få til 3.000 i måneden med innskudd kontant på rundt 120.000.
https://butikk.cupraofficial.no/CUPRA-Tavascan_Leasingkampanje
https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/cupra/elbil/biltest-av-cupra-tavascan-den-frekke-fetteren/2-1-1780635?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr
Har ingen egeninteresse her, og grunnet egen bilsituasjon så kan jeg ikke elv gå for dette tilbudet, men fant det ganske interessant!
Synes egentlig ikke månedspris er interessant hvis man ikke baker inn innskuddet. Totalpris/antall mnd = korrekt månedspris. Burde egentlig ikke vært lov å reklamere med at en leasing koster bare 3000 kr hvis man må dytte inn 120 000 innskudd. Når det er sagt er totalprisen på denne grei den.
Vurderer følgende leasing-tilbud fra Hyundai:
Hyundai Kona Premium versjon
Long range
15000 km pr år
Ingen innskudd
Pris: 5100 kr pr mnd. Altså drøyt 180 000 kr.
Synes dette er et relativt godt tilbud. Hva tenker dere?
Sitat fra: Bellefield på torsdag 10. juli 2025, klokken 00:16Vurderer følgende leasing-tilbud fra Hyundai:
Hyundai Kona Premium versjon
Long range
15000 km pr år
Ingen innskudd
Pris: 5100 kr pr mnd. Altså drøyt 180 000 kr.
Synes dette er et relativt godt tilbud. Hva tenker dere?
Til samme pris får du også Kia Ev3 Exclusive som har leasingkampanje nå. Vurder den også 🙂
Evt Mini Countryman med awd (4mnd bestillingstid) Uten awd blir det enda billigere og der finnes det lagerbiler.
Prismessig er 180 veldig greit. Kommer man under 200 så antar jeg leasing står seg veldig godt mot kjøp av nybil når du inkluderer rentekostnader.
Sitat fra: Chimp på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:04Sitat fra: Bellefield på torsdag 10. juli 2025, klokken 00:16Vurderer følgende leasing-tilbud fra Hyundai:
Hyundai Kona Premium versjon
Long range
15000 km pr år
Ingen innskudd
Pris: 5100 kr pr mnd. Altså drøyt 180 000 kr.
Synes dette er et relativt godt tilbud. Hva tenker dere?
Til samme pris får du også Kia Ev3 Exclusive som har leasingkampanje nå. Vurder den også 🙂
Evt Mini Countryman med awd (4mnd bestillingstid) Uten awd blir det enda billigere og der finnes det lagerbiler.
Prismessig er 180 veldig greit. Kommer man under 200 så antar jeg leasing står seg veldig godt mot kjøp av nybil når du inkluderer rentekostnader.
Litt off topic fra leasing, men jeg synes Mini Countrymam er en av de kuleste bilene på markedet. Design både utenpå og inni. Litt usikker på den runde skjermen, men ellers er alt to tomler opp.
Sitat fra: Chimp på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:04Sitat fra: Bellefield på torsdag 10. juli 2025, klokken 00:16Vurderer følgende leasing-tilbud fra Hyundai:
Hyundai Kona Premium versjon
Long range
15000 km pr år
Ingen innskudd
Pris: 5100 kr pr mnd. Altså drøyt 180 000 kr.
Synes dette er et relativt godt tilbud. Hva tenker dere?
Til samme pris får du også Kia Ev3 Exclusive som har leasingkampanje nå. Vurder den også 🙂
Evt Mini Countryman med awd (4mnd bestillingstid) Uten awd blir det enda billigere og der finnes det lagerbiler.
Prismessig er 180 veldig greit. Kommer man under 200 så antar jeg leasing står seg veldig godt mot kjøp av nybil når du inkluderer rentekostnader.
Ja, jeg synes 180.000 totalt på 3 år for ny type av Kona er et veldig godt leasingtilbud med tanke på dagens rentenivå osv.
På den annen side så har det vel aldri vært billigere å kjøpe ny bil i dag. Alle de politiske partiene har varslet at nesten-0-avgiften vi har i dag ikke skal vedvare, sånn at man kanskje fra 01.01.2027 får en kraftig økning i mva / avgifter og dermed bilpriser / leasingpriser. Poenget mitt er at om en leaser i 3 år fra i dag, og holder avtalen i 3 år, så når du står der 10.07.2028 uten bil så har du kanskje ikke råd til å kjøpe / lease den bilen du da trenger. Dersom du derimot kjøper en bil nå, som har masse kampanjer rundt forbi, så er du sikret å kunne beholde den også lenger enn de 3 årene.
F.eks. er det 0% rente på Tesla Model Y LR 4WD, med månedsbeløp ved 10 års nedbetaling som ikke er verre enn Kona-betalingene. Men mange andre biler / merker og med gode priser og gode renter. Bare et eksempel.
Men klart, om en bør lease pga planlagt huskjøp / lånebegrensninger osv så er 180.000 i leasing på 3 år også en veldig bra deal på Kona.
Tesla Model Y LR 4WD, 10 års nedbetaling - 0% rente første 3 år, deretter markedsrente (per i dag 6,35%):
Takk for hyggelige svar!
Er inne i bilkjøpeboble nå med litt for mange tanker i hodet for tiden. Valgfrihet er fint men også stressende når det er så uendelig mange muligheter :laugh:
Sitat fra: Bellefield på torsdag 10. juli 2025, klokken 10:07Takk for hyggelige svar!
Er inne i bilkjøpeboble nå med litt for mange tanker i hodet for tiden. Valgfrihet er fint men også stressende når det er så uendelig mange muligheter :laugh:
Uansett viktig å prøvekjøre, og å ta med de en skal kjøre osv. En bil som på papiret ser fantastisk ut kan fort ha noe med seg som en selv ikke liker.