Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Citroën (PSA) => Emne startet av: Kires på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

Tittel: Citroen ë-C3
Skrevet av: Kirestirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28
Denne kan bli veldig spennende hvis prisen stemmer.

https://www.motor.no/bil/citron-c3-elbil-til-under-250000-kroner/258120
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Bjarneonsdag 18. oktober 2023, klokken 20:27
Enig, tror denne kan bli spennende. Ikke veldig imponert over Motor-artikkelen, som ikke klarer å nevne at denne får LFP-batteri og at designet er inspirert av konseptbilen OLI. Den får ikke varmepumpe, men for målgruppen så tror jeg ikke det vil ha så stor betydning. Fra videoene som begynner å komme på YouTube så ser det ut som det er gode forseter og god takhøyde (også i baksetet), og så krysser jeg fingrene for god lydisolering a la ë-C4. Hadde vært fint med bakhjulstrekk, men siden bilen også vil komme med forbrenningsmotorer så blir det altså forhjulsdrift. Det kan ligge an til at den blir billig å forsikre, og så gjenstår det å se hvordan prisen blir, og hvilke utstyrsvarianter som kommer.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Håkon77torsdag 26. oktober 2023, klokken 08:44
Ble gira på denne. Kul design, billig, lfp batteri og det er en Citroen. Eneste er at jeg kjører 22mil motorvei hver dag. Det gikk fint med Kona, brukte 50-60%. Håper det blir mulighet for å prøve. Ex30 51 er mye dyrere og Mg4 51 synes jeg er triste saker.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: syklistenmandag 15. januar 2024, klokken 13:20
I følge en e-post jeg har fått fra BOS så skriver de at den vil bli godkjent for tilhenger opp til 550kg (så kan brukes til sykkelstativ i det minste), og sannsynligvis få taklast på opptil 70kg (selv om dette ikke er bekreftet). Den har jo rails, så jeg antar at taklast går fint.

Med både hengerfeste og rails på taket begynner dette å nærme seg den perfekte bybilen for oss, såfremt de klarer å holde prisen så lavt som ryktene antyder.
Avhenger av Euro NCAP også. Den nye C3 produsert i Brasil fikk nylig 0 stjerner, satser på at modellen som kommer til Europa blir noe helt annet (ellers blir det en ny Zoe-fadese).
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: sjokomelktirsdag 16. januar 2024, klokken 09:47
Ny C3/Fiat Panda/Opel Crossland er basert på en indisk Tata, så det blir samme bilen som i Brasil.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 24. august 2024, klokken 17:01
Vekker opp denne gamle tråden, moderator får ev. flytte innlegget mitt og lage en ny tråd.

Har mottatt tilbud og kontrakt med forbehold om at jeg kan trekke meg. Det er et par tilvalg jeg er usikker på, og setter pris på tilbakemeldinger.

Oppgradert onboard-lader fra 1-fas 7,4kW til 3-fas 11 kW for 5900,-. Jeg lader maks 3,7kW her hjemme, så denne oppgraderingen er kun interessant for neste eier når jeg selger bilen. Er det verdt det?

Tilhengerfeste koster 11500,-, og bilen kan trekke 550kg (det samme som fossilbilen min kan trekke uten hengerbrems). Er det verdt det?

Tilbudet inkluderer også vinterhjul på alufelg til 19000,-. Syns det er en veldig stiv pris, jeg får premiumdekk på alufelg til 2/3 av prisen andre steder.

Hva tenker dere?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Syklistlørdag 24. august 2024, klokken 17:27
Ville ikke betalt ekstra for ombordlader med mindre du lader regelmessig med 11kWh. (For vårt vedkommende er det enten max. 7kW AC eller DC hurtiglading.)

Trenger du hengerfeste for en liten henger er det verdt det, men dersom du nesten aldri vil bruke det, er det bedre å spare pengene.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKlørdag 24. august 2024, klokken 17:35
Oppgradering av AC-lading er absolutt ikke interessant for hjemmelading, i de aller fleste tilfeller. Men det har stor betydning for "bortelading", f.eks. i Oslo by med AC-lading der man betaler for tiden medgått fremfor kWh ladet!

Litt avhengig av hvor ofte man vil lade mot betaling basert på tid, vil man kunne betale ned litt, en god del eller alt av mertillegget. Men i spart frustrasjon, og spart tid til å hurtiglade, så vil jeg si det er verdt det når merkostnaden er så liten!

For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.

Den eneste som kan svare på om det lønner seg, er deg og din egen tanke på hvor ofte du faktisk vil utnytte kroken. Noen kjører aldri med noe på kroken. Andre, som meg, ville brukt det ganske mye.

Jeg teller selv på kroene om jeg vil ettermontere "transportkrok" (100 kg kulevekt, ingen tilhengerkapasitet) på min gamle Kona. Det vil nok koste meg 12-14K nå i ettertid. Jeg hadde gladelig betalt 11,5K når jeg atpåtil kunne tatt det med på lånet til bilen, fremfor et direkteutlegg i ettertid!

Men som sagt, jeg kan ikke uttale meg om du vil ha glede av det. Men jeg kan love at ingen av disse hadde blitt kjøpt av meg, om ikke jeg selv ville hatt "glede" av det. Du betaler mer enn du får igjen ved videresalg, så jeg hadde garantert ikke kjøpt det pga tanken om høyere verdi ved videresalg, eller å gjøre bilen mer attraktiv for videresalg.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: turfsurflørdag 24. august 2024, klokken 17:48
Hvis man bare sakte lader hjemme er det ikke vits i å oppgradere. De fleste kjøpere vil nok ikke en gang tenke på å spørre om det. En ulempe med enfas lader er man kun får 3,6kW på 11kW ladere
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 24. august 2024, klokken 18:37
Takk for alle svar, da har jeg fått litt å tenke på.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: pebysøndag 25. august 2024, klokken 08:54
Har du hørt noe om når den blir tilgjengelig i butikk og for prøvekjøring?

Vi har en fantastisk Citroën-forhandler i nærheten, så denne kunne vært en fin erstatning for vår tilårskomne bensinbil etterhvert. Ulempen er at Fiat Grande Panda nettopp dukket opp til festen og så latterlig kul ut.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hsøndag 25. august 2024, klokken 09:34
Først sa de at demobil skulle komme i august, dette er nå forskjøvet til oktober. Dette har jeg fått bekreftet av både Mobile og BOS.

Mobile har en ordning hvor man kan signere kontrakt med forbehold, slik at man kostnadsfritt kan trekke seg etter prøvekjøring hvis bilen ikke var som forventet. Med en slik kontrakt vil man ligge først i køen og sannsynligvis få bil før jul, har jeg fått beskjed om. Har ikke signert ennå, men har som sagt mottatt tilbud og vurderer det.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: syklistenmandag 26. august 2024, klokken 07:59
Sitat fra: syklisten på mandag 15. januar 2024, klokken 13:20I følge en e-post jeg har fått fra BOS så skriver de at den vil bli godkjent for tilhenger opp til 550kg (så kan brukes til sykkelstativ i det minste), og sannsynligvis få taklast på opptil 70kg (selv om dette ikke er bekreftet). Den har jo rails, så jeg antar at taklast går fint.

Takrails er bare til pynt. Man kan derimot ha 80kg på taket, men takstativet blir med klør som går over dørkarmen. Dessverre.

Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hmandag 26. august 2024, klokken 17:37
Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der.

Hengerfestet kommer jeg nok til å stryke fra lista. Jeg har allerede en bensinbil med hengerfeste som kan trekke tre ganger så mye, og de få gangene jeg må hente frem min lille Tysse på 750kg totalvekt kan jeg like gjerne bruke den. 11500 kroner for et sykkelstativfeste jeg aldri kommer til å bruke? Nei takk.

Fikk i dag også vite at You og Max kommer med ulike sommerdekk. You med Michelin (uvisst hvilket) og Max med Goodyear EfficientGrip. Gode dekk, absolutt, men ikke helt på høyde med Continental Premium Contact som jeg har hatt på begge bilene mine i mange år. Ut fra ordlyden i mailen virker det også som at et ev. skifte av dekkmerke må jeg selv fikse og betale, så de er ikke så veldig medgjørlige der.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKmandag 26. august 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der.

Hengerfestet kommer jeg nok til å stryke fra lista. Jeg har allerede en bensinbil med hengerfeste som kan trekke tre ganger så mye, og de få gangene jeg må hente frem min lille Tysse på 750kg totalvekt kan jeg like gjerne bruke den. 11500 kroner for et sykkelstativfeste jeg aldri kommer til å bruke? Nei takk.

Fikk i dag også vite at You og Max kommer med ulike sommerdekk. You med Michelin (uvisst hvilket) og Max med Goodyear EfficientGrip. Gode dekk, absolutt, men ikke helt på høyde med Continental Premium Contact som jeg har hatt på begge bilene mine i mange år. Ut fra ordlyden i mailen virker det også som at et ev. skifte av dekkmerke må jeg selv fikse og betale, så de er ikke så veldig medgjørlige der.
Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Det med hengerfestet forstår jeg godt når du har alternativer, og regner med det mest blir til "pynt". Som antydet over, det må enhver selv finne ut av!

8)
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hmandag 26. august 2024, klokken 18:12
Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der. (...)

Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Jeg har IT-nett, det var derfor jeg gikk for Zaptec med Zoe'en og ønsker å beholde denne.

Tilbudet gjelder egenkonfigurert bil som ikke er produsert ennå, det er hvertfall det jeg har fått beskjed om. Mener du at de kan ha en haug med ferdige biler stående, og at en av dem muligens kan ha min ønskede konfigurasjon allerede?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKmandag 26. august 2024, klokken 18:28
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 18:12
Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der. (...)

Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Jeg har IT-nett, det var derfor jeg gikk for Zaptec med Zoe'en og ønsker å beholde denne.

Tilbudet gjelder egenkonfigurert bil som ikke er produsert ennå, det er hvertfall det jeg har fått beskjed om. Mener du at de kan ha en haug med ferdige biler stående, og at en av dem muligens kan ha min ønskede konfigurasjon allerede?
Jeg tenker den norske importøren sannsynligvis har forhåndsbestilt noen biler med de konfigurasjonene som de har mest tro på, og at oppgraderingen til 11 kW ombordlader da IKKE er av de bilene de har tatt inn.

Med det resultatet at din konfigurasjon MED 11 kW-lader IKKE er blant disse. Ergo må du antageligvis måtte vente endel lengre før "DIN" bil kommer.

Men dette er min gjetning basert på at de fraråder deg å ta med den oppgraderingen, uten noen nærmere forklaring. Jeg kan altså ta helt feil og at det er andre ting som ligger bak.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Syklisttirsdag 27. august 2024, klokken 08:52
Kanskje det ikke bare er slike kommersielle grunner bak rådet til selgeren.

Det går rykter om mye feil på 11kWh laderne på Stellantis bilene. (Jeg hadde en lånebil som kun kunne lade DC CCS og har sett endel meldinger om problemer med AC ombordlader på tyske forum. Vet ikke om vi har noen statistikk her, burde i såfall spurt i Peugeot 208/2008 underforum.)

Personlig vil jeg uansett ikke betalt ekstra for utstyr jeg ikke kommer til å bruke.

Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKtirsdag 27. august 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Syklist på tirsdag 27. august 2024, klokken 08:52Kanskje det ikke bare er slike kommersielle grunner bak rådet til selgeren.

Det går rykter om mye feil på 11kWh laderne på Stellantis bilene. (Jeg hadde en lånebil som kun kunne lade DC CCS og har sett endel meldinger om problemer med AC ombordlader på tyske forum. Vet ikke om vi har noen statistikk her, burde i såfall spurt i Peugeot 208/2008 underforum.)

Personlig vil jeg uansett ikke betalt ekstra for utstyr jeg ikke kommer til å bruke.
Absolutt en mulig forklaring, men som trådstarter skriver, så fikk han ingen begrunnelse for rådet.

Selv har jeg ikke hørt om dette før, annet enn selvsagt at man ikke får full fres på TT/IT-nett, og er man skikkelig uheldig, får man kanskje noe lavere fart, dersom bilen ikke samtidig støtter 7,4 kW på e1-fase lading (krever støtte for 32A-lading på 1-fase).

Dersom man positivt vet at man aldri vil bruke det, så helt klart, da er det dumt å betale for det. Men jeg mener personlig at av alle dumme ting å betale for, som man bare kanskje vil benytte, så er dette verken det dyreste eller dummeste. ;)

Og helt ærlig, hadde du virkelig aldri benytta muligheten, når laderen står der og du vet du får så god effekt at reell kWh-pris blir temmelig billig i forhold til annen lading, når du da står på et sted og kan velge mellom å bare stå parkert, eller lade rimelig i tillegg?

Som jeg har skrevet eller ihvertfall sterkt antydet, så gidder jeg sjeldent å oppsøke slike ladere spesifikt, fordi kWh-prisen på dagtid er noe for høy, og høyere enn jeg betaler for DC-lading.

Ja, endel ganger velger jeg konsekvent å ikke benytte de, om kWh-prisen blir for høy. Men man må jo selvsagt se det an i forhold til hva jeg ellers må betale, bare for å stå stille. Om mesteparten av kostnaden ellers ville gått bort i en dyr parkeringsplass, så er kanskje merkostnaden ikke så stor.

Men med støtte for 11 eller 22 kW effekt, ville jeg definitivt vært langt mer aktiv på å benytte slike, så lenge jeg vet at det ladepunktet gir såpass effekt.

Å toppe batteriet på kanskje 2-4 timer stopp som jeg uansett må gjøre pga besøkets art, og da å slippe et stopp på en lynlader på veien videre/hjem, kan svært ofte være godt fristende på tur. Kan faktisk og gjøre slik at jeg ikke trenger stresse for å flytte bilen, og heller nyte et litt lengre stopp. Jeg sparer jo fort en fylling på 30-50 minutter som jeg ellers måtte ha gjort!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Syklisttirsdag 27. august 2024, klokken 10:24
Enig med siste replikk. (Vi hadde en stopp med Corsa'en for et par år siden hvor det hadde vært nyttig, kunne sluppet en 10 min ladestopp på hjemturen.) Men det ble med det tilfellet.  :)   
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: edyrlitirsdag 27. august 2024, klokken 14:25
Jeg hadde glatt oppgradert til 11 kW. Grunnen er at man fordeler lasten over 3 faser. 3x16A. Jeg ser når jeg lader med 1x32A hjemme så blir det ofte overlast på fase L1 imens L2 og L3 har masse ledig.
Om man ikke har 3 fas lading så er dette jo litt bortkastete penger.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 27. august 2024, klokken 16:02
Sitat fra: edyrli på tirsdag 27. august 2024, klokken 14:25Om man ikke har 3 fas lading så er dette jo litt bortkastete penger.
Men den bilen skal jo selges senere ..... kanskje på Finn og da er nok dette mer ettertraktet.....
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htirsdag 27. august 2024, klokken 17:33
Hvis jeg går for tilbudet kommer jeg nok til å skippe både oppgradert lader og hengerfeste, og vinterhjul finner jeg garantert billigere andre steder. Jeg har god tid og trenger ikke stresse, og det er flere andre spennende småbiler med lang rekkevidde på vei.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Loffonsdag 28. august 2024, klokken 07:48
Går det an å ettermontere krok? I motsatt fall blir bilen meir tungsolgt brukt, eg ville iallfall vegra meg.. Om du sjølv ikkje har behov er det såklart betre at neste eigar tar meirkostnaden ved å montere .
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKonsdag 28. august 2024, klokken 08:20
Sitat fra: Loff på onsdag 28. august 2024, klokken 07:48Går det an å ettermontere krok? I motsatt fall blir bilen meir tungsolgt brukt, eg ville iallfall vegra meg.. Om du sjølv ikkje har behov er det såklart betre at neste eigar tar meirkostnaden ved å montere .
Det vil sikkert være mulig, men kjøper du krok sammen med bilen, og det fremdeles kommer under 500K, så er det mva-fritt. Altså ryker du ihvertfall på en 25 % prisøkning.

Men det kan bli langt dyrere, dersom den ellers ville blitt montert fra fabrikk eller klargjøring hos importør, sammenlignet med en frittstående jobb. Og det blir et større utlegg, så det er mindre fristende å ta jobben med en bruktbil, fremfor å finne en som allerede har krok.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Honsdag 28. august 2024, klokken 13:34
Har nå fått en forklaring på laderanbefalingen. Zaptec-en min er kompatibel med 11kW onboardlader, men bilen vil da lade veldig sakte, derfor anbefaler de at jeg beholder den originale på 7,4kW.

Dere har jo et poeng når det gjelder hengerfestet, og det samme sier selger. Det er ikke mange biler på denne størrelsen (om noen) med mulighet for hengerfeste, og evt ettermontering (hvis overhodet mulig, har spurt om dette men ikke fått svar ennå) vil nok koste en god del. Må nok gå litt i tenkeboksen igjen før jeg tar en endelig avgjørelse der.

Kan for ordens skyld nevne at tilbudet mitt på en Max i Rød Elixir med hengerfeste og 17" vinterhjul på alufelg ligger på drøyt 290', så det er jo fortsatt veldig billig for en ny bil.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htorsdag 12. september 2024, klokken 18:34
Har nå fått beskjed om at kundeproduksjon blir forsinket pga komponentmangel, og selger frister med avslag på hjulpakke og gratis takstativ hvis jeg signerer kontrakt (fortsatt med forbehold). Det virker en smule desperat, men samtidig begynner det å bli veldig mye bil for pengene. Hva tenker dere?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hfredag 13. september 2024, klokken 17:00
Da er kontrakt signert og sendt inn, selvfølgelig med forbehold. Det ble helsvart Max med hengerfeste, takstativ og vinterhjul, totalt 287'. Dette kan bli en spennende høst... :-)
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 13. september 2024, klokken 17:27
Sitat fra: Svein_H på fredag 13. september 2024, klokken 17:00Da er kontrakt signert og sendt inn, selvfølgelig med forbehold. Det ble helsvart Max med hengerfeste, takstativ og vinterhjul, totalt 287'. Dette kan bli en spennende høst... :-)
En godt kjøp :+1:
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Bjarnetorsdag 31. oktober 2024, klokken 20:30
Da er endelig første ë-C3 registrert i følge elbilstatistikk.no, så da er det kanskje ikke lenge til det blir demobiler tilgjengelig. Noen som har bestilt og fått leveringstidspunkt?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 02. november 2024, klokken 21:25
Jeg signerte kontrakt 13/9, og har ikke hørt et pip tilbake siden da. Vurderer sterkt å annullere hele kontrakten, nå er jeg lei av å vente.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 03. november 2024, klokken 08:30
Ja her skjer det lite. Se bilde Kan det hende at det står biler i Drammen og venter fordi de vil ikke registrere bilene før i november mnd og ikke oktober? Men den teorien er svak fordi de markedsfører jo ikke bilen særlig aktivt på FB siden heller...ingen toppinnlegg pr nå søndag 3.11

https://www.facebook.com/citroenNO/?locale=nb_NO

Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Honsdag 06. november 2024, klokken 12:32
Jeg etterlyste oppdateringer fra min selger, og fikk svar i går kveld. Det står en registrert pressebil i Lørenskog (EJ46100), og planen er at de skal få vite mer om demobil i løpet av denne uka. Ellers så venter de inn én bil i butikk til uka, denne står fortsatt i Drammen og er holdt igjen av Citroën av en eller annen grunn. Estimert levering på min bil er februar, så sant alt går etter planen.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Syklistonsdag 06. november 2024, klokken 14:09
Det var et program for "sosial leasing" for elbiler i Frankrike, med leveringsfrist 1/10-24 for at forhandlerne skulle få statstøtte. Mange e-C3 var lovet ut til dette. Dermed gikk de første produksjonsseriene innenlands. Det har også vært rapportert om behov for oppdatering av programvare og annet i etterkant på de første som ble levert, så det tar nok litt tid før bilene blir klare til andre markeder.

Men februar burde nok holde greit.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htorsdag 07. november 2024, klokken 13:04
Fått invitasjon til førvisning av bilen hos BOS Lørenskog onsdag og torsdag neste uke, hvis noen er interessert.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hfredag 08. november 2024, klokken 16:14
Skal få se på en svart Max imorra, maken til den jeg har bestilt. Bilen er kun på lån og skal leveres tilbake over helga, så det blir dessverre ingen prøvekjøring, kun prøvesitting, men det kan jo uansett bli spennende! :)
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: trondefredag 08. november 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Svein_H på fredag 08. november 2024, klokken 16:14Skal få se på en svart Max imorra, maken til den jeg har bestilt. Bilen er kun på lån og skal leveres tilbake over helga, så det blir dessverre ingen prøvekjøring, kun prøvesitting, men det kan jo uansett bli spennende! :)

Kan du prøve å finne ut lengden på lasterommet når baksetene er lagt ned, og forsetene er helt bakerst?

Dette er et tall som nesten ingen skriver noe om.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 09. november 2024, klokken 10:04
Sitat fra: tronde på fredag 08. november 2024, klokken 17:48Kan du prøve å finne ut lengden på lasterommet når baksetene er lagt ned, og forsetene er helt bakerst?

Dette er et tall som nesten ingen skriver noe om.

Jeg kan ta med målebånd og se om jeg får lov til å ta noen vitale mål.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 09. november 2024, klokken 14:13
Med førersetet i bakre posisjon målte jeg ca 127 cm mellom seterygg og innvendig bakvegg i bagasjerommet, målt med båndet liggende oppå bakseteryggen og ned på lasteterskelen. Det kommer jo også an på hvordan man sitter, hva slags vinkel seteryggen er i osv. Jeg er ca 182 og bikker 100 kg med god margin, og med førersetet stilt inn for meg selv målte jeg snaut 140 cm på samme måte. Hvis man er alene er det også mulig å få enda litt ekstra lengde ved å kjøre passasjersetet helt fram og rette opp seteryggen.

Jeg hadde også null problemer med å sitte "bak meg selv" i baksetet, bilen er utrolig romslig både mht beinplass og takhøyde. Det er nesten perverst hvor mye plass de har klart å trylle fram i en såpass liten bil! Zoe'en min er omtrent samme størrelse, og med et par-tre cm lengre akselavstand om jeg ikke husker feil. Den virker nok litt mer luftig og romsligere foran enn ë-C3, men er veldig mye trangere baki. Jeg kommer knapt nok inn i baksetet på min egen bil uten å risikere å knekke nakken for å komme gjennom døråpningen, og når jeg først er på plass skaller jeg hue i taket og har førersetet mellom knærne!

Setene var for øvrig også veldig behagelige og finishen innvendig virket veldig bra (subjektivt, jeg vet). Jeg gleder meg til å prøvekjøre denne bilen, og finne ut om fjæringen er like bra som de påstår. :)
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: trondelørdag 09. november 2024, klokken 17:30
Sitat fra: Svein_H på lørdag 09. november 2024, klokken 14:13Med førersetet i bakre posisjon målte jeg ca 127 cm mellom seterygg og innvendig bakvegg i bagasjerommet, målt med båndet liggende oppå bakseteryggen og ned på lasteterskelen. Det kommer jo også an på hvordan man sitter, hva slags vinkel seteryggen er i osv. Jeg er ca 182 og bikker 100 kg med god margin, og med førersetet stilt inn for meg selv målte jeg snaut 140 cm på samme måte. Hvis man er alene er det også mulig å få enda litt ekstra lengde ved å kjøre passasjersetet helt fram og rette opp seteryggen.

Takk! Det høres ikke så galt ut. Det betyr også at det er godt med beinplass tilgode foran.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: pebylørdag 09. november 2024, klokken 23:29
Skal absolutt ta meg en prøvetur når den lander hos en forhandler i nærheten.

La du merke til om den har parkeringssensor foran? Jeg har ikke sett dette på noen bilder eller i utstyrslista, til tross for at både Panda og Frontera på samme plattform ser ut til å få det.
ACC glimrer også med sitt fravær, men ë-C3 har forhåpentligvis ikke 2G-spøkelset hengende over seg. Det lurer i skyggene på brukt Leaf og ë-C4 som er de andre jeg vurderer.

Akkurat ACC og app er to luksuser jeg synes det er vanskelig å gi slipp på når man først har blitt vant med det.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 10. november 2024, klokken 08:04
Sitat fra: peby på lørdag 09. november 2024, klokken 23:29La du merke til om den har parkeringssensor foran? Jeg har ikke sett dette på noen bilder eller i utstyrslista, til tross for at både Panda og Frontera på samme plattform ser ut til å få det.
Tror ikke den har parkeringssensorer foran. Det som skiller modell nivåene er enten bare  parkeringssensorer bak eller både  parkeringssensorer og ryggekamera. 

Men kan hende jeg tar feil... det skjer stadig vekk ;D
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hsøndag 10. november 2024, klokken 08:21
Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 10. november 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
Enig med din vurdering Svein

Men prinsipielt synes jeg i 2024 at sensorer i front bør være standard og som en del av førerstøtte verktøyene på alle elbiler ...enten de er dyre eller billige og sensorer er jo blitt veldig billig å produsere sammenlignet med for endel år siden
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hsøndag 10. november 2024, klokken 14:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Ingen sensorer i front nei, kun bak. Tror ikke dette vil være noe problem, den er såpass kantete og lett å ha oversikt over hjørnene på, men det er som du sier enkelte ting som kan være vanskelige å miste når man først har blitt vant til dem.

Vedrørende demobiler ble det estimert et par uker til før de er på plass.
Enig med din vurdering Svein

Men prinsipielt synes jeg i 2024 at sensorer i front bør være standard og som en del av førerstøtte verktøyene på alle elbiler ...enten de er dyre eller billige og sensorer er jo blitt veldig billig å produsere sammenlignet med for endel år siden

Joda, du har et godt poeng der, og jeg er helt enig. Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.

På pluss-siden betyr det (for meg, igjen subjektivt) at det ikke er noe i veien for å montere LED-bar hvis jeg finner ut at originallysene er for dårlige. Det var ikke mulig på den Zoe-en jeg har nå, så LED-baren jeg hadde på den forrige Zoe-en ble montert på Focusen i stedet.

Apropos fronten, så er det ingen "frunk" på bilen, men det er rom nok under panseret for de som liker 3D-printing og vil lage sin egen frunk. Hvorvidt dette vil bli godkjent eller i det hele tatt er tillatt aner jeg ingenting om.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daruumandag 11. november 2024, klokken 20:13
Blir spennende å prøve - seiler opp som en het kandidat til å erstatte eup'n!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: ElMarkusmandag 11. november 2024, klokken 23:13
Hva tenker dere om at den ikke har varmepumpe etter det jeg har hørt å lest.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKmandag 11. november 2024, klokken 23:36
Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 12. november 2024, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.



Ja det er nok en bydel for de fleste men går helt greit å ha på langtur også. Hvertfall med bare 2 i bilen
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Moastirsdag 12. november 2024, klokken 09:14
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 14:45Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.
Har ikke inntrykk at Norges billigste bil har utstyr skjært ned til beinet akkurat:
https://elbil.no/elbilen-dongfeng-nammi-box-en-kinesisk-eske-til-200-000-kroner/
Den oppgraderte utgaven (217k kr) virker som en utstyrsbombet i forhold til f.eks. VW AG biler i en helt annen prisklasse.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 12. november 2024, klokken 18:34
Sitat fra: Moas på tirsdag 12. november 2024, klokken 09:14
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 14:45Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.
Har ikke inntrykk at Norges billigste bil har utstyr skjært ned til beinet akkurat:
https://elbil.no/elbilen-dongfeng-nammi-box-en-kinesisk-eske-til-200-000-kroner/
Den oppgraderte utgaven (217k kr) virker som en utstyrsbombet i forhold til f.eks. VW AG biler i en helt annen prisklasse.
Kinabil som er statseid = stay away som de sier i eu nå om dagen  ;D
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Moastirsdag 12. november 2024, klokken 22:48
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:34Kinabil som er statseid = stay away som de sier i eu nå om dagen  ;D
Problemet med slike politiske argumenter er at dette kaninhullet kan være større enn det man liker. Prøv å si det samme om alle andre Kina produkter du har hjemme, det er vel ikke greit heller, eller hva?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Honsdag 13. november 2024, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKonsdag 13. november 2024, klokken 12:01
Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. november 2024, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
Nei, ser ikke ut som den kommer med varmepumpe. Mulig jeg har lest feil, for trodde at varmepumpe ble et valg, men ikke nå i starten.

Så da blir jo alternativet ev. en Inster, som har dette på begge sine versjoner, om man mener det er veldig kritisk på en slik by-kjøringsrettet liten "tass" som disse to virker å være!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 16. november 2024, klokken 14:41
Sitat fra: RJK på onsdag 13. november 2024, klokken 12:01
Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. november 2024, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
Nei, ser ikke ut som den kommer med varmepumpe. Mulig jeg har lest feil, for trodde at varmepumpe ble et valg, men ikke nå i starten.

Så da blir jo alternativet ev. en Inster, som har dette på begge sine versjoner, om man mener det er veldig kritisk på en slik by-kjøringsrettet liten "tass" som disse to virker å være!

Hyundai Inster kan absolutt være en aktuell kandidat ja. Jeg ser at du (og flere andre) omtaler disse som bybiler, og derfor er det ekstra interessant å se hvordan de kan fungere til daglig jobbpendling på 150-ish km t/r. Rekkevidden er én ting, komforten noe helt annet, så jeg gleder meg veldig til prøvekjøringen.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: trondelørdag 16. november 2024, klokken 16:09
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.



Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKlørdag 16. november 2024, klokken 16:44
Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 16:09
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.
Dette har du selvsagt helt rett i, og jeg legger meg flat! Må ha vært trøtt da jeg skrev innlegget.

Det er selvsagt diffen mellom de 3500 kg total vogntogvekt som i utgangspunktet begrenser i forhold til hva man kan dra etter førerkortet.

Bilens totale vogntogvekt og tilhengerkapasitet, justert for egenvekten, begrenser videre hvor tung henger kan være med last.

Dette kan jeg egentlig, selv om innlegget du siterte, viser at det fort er gjort å blingse selv for de som egentlig kan dette!

Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: trondelørdag 16. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 16:44Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Kalkulatoren er forsåvidt bra, men den har en veldig stor svakhet - den gir ikke ut svaret hvis bilen er avregistrert. Da sier den bare at man ikke kan dra tilgenger med bilen siden den er avregistrert. Den viser vektene for bilen, men ikke hva tilhengeren kunne vært hvis bilen er registrert.

Dette er dumt for dem som sjekker potensielle bruktbiler som ofte er avregistrert når det er en forhandler som eier bilen. Man kan selvfølgelig sjanse på at objektet har samme data som en registrert bil av samme modell, men hvorfor ikke vise tallene med forbeholdet om registrering?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKlørdag 16. november 2024, klokken 18:43
Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 16:44Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Kalkulatoren er forsåvidt bra, men den har en veldig stor svakhet - den gir ikke ut svaret hvis bilen er avregistrert. Da sier den bare at man ikke kan dra tilgenger med bilen siden den er avregistrert. Den viser vektene for bilen, men ikke hva tilhengeren kunne vært hvis bilen er registrert.

Dette er dumt for dem som sjekker potensielle bruktbiler som ofte er avregistrert når det er en forhandler som eier bilen. Man kan selvfølgelig sjanse på at objektet har samme data som en registrert bil av samme modell, men hvorfor ikke vise tallene med forbeholdet om registrering?
Igjen, enig! ;)

Skulle for så vidt og vært utvidet til å også ta for seg biler som er utenom standardklassen(e) for privatbilistene, for nå får du vel ikke sjekket et bil som går på grønne skilter og/eller vekt over 3 500 kg!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hlørdag 16. november 2024, klokken 18:49
Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 16:09
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.

Akkurat denne detaljen gikk meg hus forbi, takk for at du poengterte det. Selv har jeg BE og trenger ikke tenke på tillatt totalvekt, kun aktuell totalvekt, men det er uansett viktig å tenke på for mange.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 24. november 2024, klokken 07:02
Veldig fin bil. Men jeg ser på YouTube at høye personer vil nok slite litt i baksetet når det er stilt inn fortsetet etter der de selv sitter. Men hva kan man kan man regne med - dette er en billig bil.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Bjarnesøndag 24. november 2024, klokken 14:32
Det blir spennende å se og prøve bilen, ja (ser det er to registrerte nå). Men jeg tror kanskje ë-C3 Aircross kan bli mer populær, da den vil ha betydelig bedre plass, men ikke veldig mye høyere pris. Og når det gjelder manglende parksensorer fram på ë-C3, så er det i alle fall sensorer framme på Aircross ifølge bilder og videoer på nettet. Manglende ACC kan derimot bli avgjørende for en del kunder, men det er vel også et kostnadsspørsmål.

Ser ellers at ë-C3 sammenlignes med Hyundai Inster, men i min bok er dette ganske ulike biler, særlig siden Inster er 4-seter. For min del er bil med fire seter uaktuelt, og jeg vil tro mange andre også heller velger en bil med 5 seter om ikke prisforskjellen er for stor.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Hmandag 25. november 2024, klokken 12:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. november 2024, klokken 07:02Veldig fin bil. Men jeg ser på YouTube at høye personer vil nok slite litt i baksetet når det er stilt inn fortsetet etter der de selv sitter. Men hva kan man kan man regne med - dette er en billig bil.

Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er som sagt ca 182 og drøyt 0,1 tonn, og jeg får fint plass "bak meg selv".

Ser det er test på Nettavisen (dessverre bak betalingsmur), med fokus på pris, komfort, utstyr og innvendig plass. Uten å gjengi hele artikkelen kan den vel kort oppsummeres med at det er en billig og enkel bil, men med god komfort og imponerende plass i forhold til størrelsen. Enig i at sitteputene kan virke litt korte, men jeg følte ikke det som noe stort problem da jeg prøvesatt bilen for litt siden:
https://www.nettavisen.no/citro-n-c3/biltest/test/test-av-citro-n-c3-rabillig/r/5-95-2139593 (https://www.nettavisen.no/citro-n-c3/biltest/test/test-av-citro-n-c3-rabillig/r/5-95-2139593)
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 25. november 2024, klokken 23:56

Sitat fra: Svein_H på mandag 25. november 2024, klokken 12:39Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er
Ja det har med størrelsen å gjøre, det er jo klart. Men det er vel også biler som trekker baksetet enda lengre bak for å gi bedre plass men da blir det nesten ikke noe bagasje rom igjen

Det blir en smakssak det der
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htirsdag 26. november 2024, klokken 10:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. november 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. november 2024, klokken 12:39Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er
Ja det har med størrelsen å gjøre, det er jo klart. Men det er vel også biler som trekker baksetet enda lengre bak for å gi bedre plass men da blir det nesten ikke noe bagasje rom igjen

Det blir en smakssak det der

Helt klart. Hadde baksetet på ë-C3 vært justerbart i likhet med Inster hadde den nok straks blitt mye mer attraktiv for mange, Inster har et utrolig fleksibelt interiør som på mange måter veier opp for den ekstremt kompakte størrelsen.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daruulørdag 07. desember 2024, klokken 14:29
https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKlørdag 07. desember 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daruulørdag 07. desember 2024, klokken 17:03
Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!

Sikker?
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-er-ikke-veldig-opptatt-av-euro-ncap/80364408
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 07. desember 2024, klokken 17:21
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:03Sikker?
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-er-ikke-veldig-opptatt-av-euro-ncap/80364408
Laurence Hansen går baklengs inn i framtia ;D
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: RJKlørdag 07. desember 2024, klokken 18:24
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:03
Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!

Sikker?
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-er-ikke-veldig-opptatt-av-euro-ncap/80364408
Hun kan sikkert virke tøff i trynet, og komme med slike uttalelser. Men om bilen faller gjennom i EuroNCAP, så er bilen bortimot uselgelig i Vest-Europa. Da er det bedre å ikke gå videre med lanseringen!

Det er klart, det er blitt litt mere diskusjon rundt poengkravene til EuroNCAP. Og noen velger da å likevel utstyre bilene slik at de mister poeng, fordi utstyr ikke er tilgjengelig på basis-modellen.

Var litt av det på noen biler som i Europa manglet noe utstyr i helt basis-utgave som førte til tap av den 5te stjerna, men den norske importøren kunne forsikre oss om at ingen biler som ble tatt inn i Norge, manglet dette utstyret. Mener å huske det var noe om sensorer på sikkerhetsbeltet i baksetet.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daruulørdag 07. desember 2024, klokken 20:42
Vi får se når den blir testet.

For min egen del er det mye viktigere med den faktiske kollisjonssikkerheten enn diverse "hjelpesystemer".
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 07. desember 2024, klokken 20:59
Renault 5 fikk nylig 4 stjerner i Euro ncap, tipper denne får 3 eller 4 og.
Men virker som stellantis prøver å unngå Euro ncap, Peugeot 3008/5008 enda ikke blitt testet.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 07. desember 2024, klokken 23:35
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 07. desember 2024, klokken 20:59Men virker som stellantis prøver å unngå Euro ncap, Peugeot 3008/5008 enda ikke blitt testet.
Ja jeg tror også de vil  unngå EuroNCAP

Flaut.. ;D
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htirsdag 28. januar 2025, klokken 15:48
Er vel på tide med en oppdatering i denne tråden... Etter snart 5 måneder siden kontraktsignering har jeg ennå ikke fått prøvekjørt bilen, og merker at jeg nå er rimelig lei. Jeg hadde avtale om 3 timer prøvekjøring i helga som var, men en dårlig rygg satte dessverre stopper for det. Siden jeg ikke har mulighet til å prøvekjøre i ukedagene må jeg vente 2 uker til neste mulighet byr seg, hvertfall der jeg signerte kontrakt.

Nå er jo også Inster rett rundt hjørnet, og med både varmepumpe, lengre rekkevidde og et atskillig mer fleksibelt interiør seiler den opp som et brennhett alternativ, selv om den ikke har hengerfeste. Jeg har heldigvis forbehold om å kunne trekke meg fra kontrakten, men da jeg tok opp dette med selger ble hun mildt sagt lite begeistret, og kom med uttalelser som ikke egner seg på trykk. Må innrømme at lysten til å kjøpe bil fra den forhandleren forsvant som dugg for solen der og da, men det er greit, jeg skal respektere ordlyden i kontrakten og ta prøvekjøringen hos dem før jeg ev. trekker meg.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:32
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 15:48Er vel på tide med en oppdatering i denne tråden... Etter snart 5 måneder siden kontraktsignering har jeg ennå ikke fått prøvekjørt bilen, og merker at jeg nå er rimelig lei. Jeg hadde avtale om 3 timer prøvekjøring i helga som var, men en dårlig rygg satte dessverre stopper for det. Siden jeg ikke har mulighet til å prøvekjøre i ukedagene må jeg vente 2 uker til neste mulighet byr seg, hvertfall der jeg signerte kontrakt.

Nå er jo også Inster rett rundt hjørnet, og med både varmepumpe, lengre rekkevidde og et atskillig mer fleksibelt interiør seiler den opp som et brennhett alternativ, selv om den ikke har hengerfeste. Jeg har heldigvis forbehold om å kunne trekke meg fra kontrakten, men da jeg tok opp dette med selger ble hun mildt sagt lite begeistret, og kom med uttalelser som ikke egner seg på trykk. Må innrømme at lysten til å kjøpe bil fra den forhandleren forsvant som dugg for solen der og da, men det er greit, jeg skal respektere ordlyden i kontrakten og ta prøvekjøringen hos dem før jeg ev. trekker meg.

Renault 5 er rett rundt hjørnet og, prisene kommer under automessen i Lillestrøm i februar. Blir nok dyrere men er lekker 🤣
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Svein_Htirsdag 28. januar 2025, klokken 19:22
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:32
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 15:48Er vel på tide med en oppdatering i denne tråden... Etter snart 5 måneder siden kontraktsignering har jeg ennå ikke fått prøvekjørt bilen, og merker at jeg nå er rimelig lei. Jeg hadde avtale om 3 timer prøvekjøring i helga som var, men en dårlig rygg satte dessverre stopper for det. Siden jeg ikke har mulighet til å prøvekjøre i ukedagene må jeg vente 2 uker til neste mulighet byr seg, hvertfall der jeg signerte kontrakt.

Nå er jo også Inster rett rundt hjørnet, og med både varmepumpe, lengre rekkevidde og et atskillig mer fleksibelt interiør seiler den opp som et brennhett alternativ, selv om den ikke har hengerfeste. Jeg har heldigvis forbehold om å kunne trekke meg fra kontrakten, men da jeg tok opp dette med selger ble hun mildt sagt lite begeistret, og kom med uttalelser som ikke egner seg på trykk. Må innrømme at lysten til å kjøpe bil fra den forhandleren forsvant som dugg for solen der og da, men det er greit, jeg skal respektere ordlyden i kontrakten og ta prøvekjøringen hos dem før jeg ev. trekker meg.

Renault 5 er rett rundt hjørnet og, prisene kommer under automessen i Lillestrøm i februar. Blir nok dyrere men er lekker 🤣

Den er lekker ja, men jeg er ferdig med Renault.
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Gadgetmanonsdag 29. januar 2025, klokken 13:28
Renault har kun produsert ett kjøretøy gjennom tidene som eg har hatt lyst å kjøre... FT, og den kom KUN med Bensinmotor... Men du hadde valget mellom 8mm Hotchkiss maskngevær, og 37mm kanon, så den hadde fortsatt klart seg godt, f.eks i morgenrushet i Oslo...
Tittel: Sv: Citroen ë-C3
Skrevet av: Bjarnesøndag 02. mars 2025, klokken 11:24
Fortsatt ikke veldig mye som skjer på ë-C3-fronten, men nyregistreringer er nå oppe i 62, med 30 nye i februar. Usikker på om noe er kundebiler, en forhandler jeg snakket med sa at leveringene ville starte et godt stykke utpå våren pga problemer med tilgang til deler (demobilen hadde ikke nordisk pakke med setevarme etc).

Og på spørsmål om Aircross så ville det ta litt tid før den også kom, men på citroen.no er det nå lagt ut litt mer info, og det står at den kommer kun i Max-utgave og at den får parkeringssensorer foran (men fortsatt ingen ACC). Det ble spekulert i liten prisforskjell mellom ë-C3 og ë-C3 Aircross, så det blir spennende å se.