Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:11
Fikk prøvd litt fjernlysautomatikk på tur i Danmark, hvor de er på kjipern og nesten ikke har veibelysning.. Altså for det første så slåes fjernlys på seint etter biler har passert, men det fungerer også skikkelig dårlig da automatikken er "redd for" stolper langs veien med reflekser, slik at når reflekense lyser opp når fjernlys går på så går de ofte fort av igjen, og slik går automatikken av og på av seg selv. Morsomt... I tillegg har automatikken helt angst for røde lys, selv om biler foran befinner seg 100-vis av meter foran, og gjerne også langt ute i svinger slik at de aldri vil blendes.
Så.. hele greia står til stryk hos meg ihvertfall, ubrukelig rett og slett. Selve fjernlyset synes jeg var bra, men automatikken var helt på trynet. Skal det virkelig være sånn?!
Helt normalt. Fjernlysautomatikk er som oftest dårligere enn mennesker til å avgjøre når de skal være på og av. Det er også helt normalt at det tar "tid" før de skrur seg på igjen etter du har passert en bil, da bilen din må være 100% sikker på at det er trygt å skru de på igjen, mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil. Så for å ikke lage farlige situasjoner og blende andre billister, så er bilen din godt over på den forsiktige siden.
Normalt at det ikke er like bra som menneske, men Tesla sin er allikevel blant fet dårligere. Blender opp og ned i hytt og pine i bynære strøk, eller hvis det er mye skilter. Andre gjør også dette til en viss grad, men syns Tesla er verst av de jeg har prøvd. Tror også det henger sammen med veldig mye strølys fra lyktene, som heller ikke er bra. Og selv om det er mye lys på Model Y, så er LEDene i matrisen veldig store og få, og man ser de igjen i form av horisontale streker (skygger) i lysbildet.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Uansett, automatikken fungerer betydelig bedre på f.eks Kia og Hyundai, og sikkert de fleste andre merker. Åpenbart at det er store rom for forbedringer her på Tesla... Blir bare litt oppgitt av Tesla hypen, hvor ledende de er på smart SW osv, som åpenbart ikke er riktig.
Det du beskriver er nok dessverre normalt. Har ennå tilgode å høre om folk som er fornøyd med fjernlysautomatikk, uansett bilmerke. Tror derfor det er få som bruker dette i Norge. Det som irriterer meg er at fjernlysene alltid går av når man avbryter AP. Noe man gjør ganske ofte på svingete veier. På mørke landeveier vil jeg absolutt beholde fjernlyset på, både før og gjennom svingen.
Det eneste som fungerer bra er Matrix-lys. Denne funksjonen har dessverre ikke Tesla (...ennå?).
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.
Autmatikken er faktisk latterlig dårlig, vil si ubrukelig.. Både lys- og viskerautomatikk.. Kjørte en 50-milstur med M3-en her om dagen, siste del i mørkret, på smale vestlandsveger, mye tuneller og regn. I løpet av de 500 kilometerene har jeg justert mer manuelt lys og visker enn jeg har gjort på 20.000km med japaneren. Når man i tillegg må benytte to bevegelser for å justere viskeren, hver gang man skal veksle mellom av/på (knapp og så hjul, håper det finnes en enklere måte jeg ikke har funnet ut av enda).
(ps; jeg har M3, ikke MY, men de oppfører seg vel likt på den biten?)
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:09Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.
Dette funker når det er originale langlys på bilen. Men når det er montert ekstralys vil disse ofte gi en lyskjegle som strekker seg langt mot venstre i forhold til det originale lysbildet. Derfor bør de med ledbar/ekstralys vente til passering med å aktivere fjernlys igjen
Ellers støtter jeg kritikken av automatiske fjernlys og viskere. Nå som kveldene har blitt mørke har jeg sluttet å kjøre med automatisk fjernlys. Det er såpass få møtende biler her i nord, selv på E6 , at det blir langt midre fikling med brytere og skjerm ved å kjøre manuelt enn å irritere seg over styringen til automatikken.
Forleden dag valgte jeg også å kjøre 60 km hjem uten AP eller TACC for å slippe den forb@@na tørrviskingen. Argh! Dette gjorde jeg aldri på de forrige bilene med ACC og regnsensor
Sitat fra: Håvar på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:10Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:09Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.
Dette funker når det er originale langlys på bilen. Men når det er montert ekstralys vil disse ofte gi en lyskjegle som strekker seg langt mot venstre i forhold til det originale lysbildet. Derfor bør de med ledbar/ekstralys vente til passering med å aktivere fjernlys igjen
Ellers støtter jeg kritikken av automatiske fjernlys og viskere. Nå som kveldene har blitt mørke har jeg sluttet å kjøre med automatisk fjernlys. Det er såpass få møtende biler her i nord, selv på E6 , at det blir langt midre fikling med brytere og skjerm ved å kjøre manuelt enn å irritere seg over styringen til automatikken.
Forleden dag valgte jeg også å kjøre 60 km hjem uten AP eller TACC for å slippe den forb@@na tørrviskingen. Argh! Dette gjorde jeg aldri på de forrige bilene med ACC og regnsensor
Blander man inn en LED-bar, så blir kanskje dette et problem. Men med LED-bar så bør den slås av før man går fra langlys. Hadde vært fantastisk om noen lage en skikkelig funksjon for dette som jobber i 3 etapper.
Men tenker man kan løse det med å skifte tilbake til langlys og LED-bar ved å legge inn en forsinkelse. Dersom de slår seg på om så bare for noen millisekund senere enn langlysene, så hadde man ikke tenkt at dette var et problem.
Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Det er trege til å slå seg på, men det synes jeg gjelder alle uten adaptive / matrix.
Fordelen med de er at de slår seg på selv om det er gatelys, i motsetning til det meste av andre biler. Ulempen er at de blender fort ned igjen når de lyser opp større skilt som reflekterer. Så da blir det litt av og på.
Så totalt sett blir det litt sånn bob-bob. Jeg kjører stort sett med automatikk på. Skulle ønsket de implementerte matrix, men har lest rykter om at kameraene er for dårlige til det. Styring av lysene har de jo kontroll på.
2023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok. Bilen blender ikke motgående trafikk, men som flere skriver så er den litt treg med å skru på fjernlys igjen etter at motgående trafikk har kjørt forbi. Kommer man litt mer urbant og med lyktestolper som lyser opp så blir det litt disco iblant :laugh: da pleier jeg gjerne å bare skru av selv.
Kunne vært bedre, men det er helt greit nok.
Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 18:05Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
Som regel kjører jeg på auto, men det kommer veldig an på hvor mørkt det er ute, og føre og forhold ellers. Men Kona, ikke Tesla. Og ja, den er og skrekkelig treg til å skifte tilbake til langlys, og blender ned for det minste lys.
Så den videoen der TeslaBjørn klagde på lysene på en Tesla, husker ikke om det var TMY (tror det) eller TM3. Synes dog han klaga på grunn av feil forståelse for når den skal blende ned, jeg synes den venta stort sett perfekt, og slik jeg ville kjørt om jeg ikke hadde automatikk.
Dog, den var ikke noe tregere enn Kona på å slå på lysene igjen, selv om jeg hadde vært raskere på manuelt...
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 17:272023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok. Bilen blender ikke motgående trafikk, men som flere skriver så er den litt treg med å skru på fjernlys igjen etter at motgående trafikk har kjørt forbi. Kommer man litt mer urbant og med lyktestolper som lyser opp så blir det litt disco iblant :laugh: da pleier jeg gjerne å bare skru av selv.
Kunne vært bedre, men det er helt greit nok.
Min erfaring er at den også kan blende møtende trafikk når det er midtdeler, der den ikke ser lyktene til møtende bil pga autovern..
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 17:272023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok.
2023 MY på meg. Syns lysautomatikken fungerer veldig bra. Kommer seg vel an på forventningene, men. Hakket bedre enn 2021 TM3. Men de virker slik som andre her beskriver, blender ned for reflekser, skilter etc. Og trege til å slå seg på igjen. Jeg syns bare ikke det er noe problem. Nærlysene er kraftige nok i seg selv, så jeg ser det jeg trenger inntil fjernlysene kommer på.
Auto vindusvisker derimot, der er det mye å forbedre! Funger bra ca. halvparten av tida.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 18:05Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
Jeg venter vanligvis til lysene slår seg på igjen. Man ser jo uansett strekket frem til bilene møtes. Kun ved spesielle forhold bruker jeg lyshornet.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Det er rett over 100 segmenter i matrisen i hver lykt. Innmaten bak linsa i lykta er en modul fra Hella som heter SSL-100.
Men blir interessant å se hva som er i lyktene på Model 3 Highland.
Jeg håper de vil aktivere Matrix funksjonen snart. Jeg gikk originalt fra en bil med adaptive Matrix lys til Tesla og det var som å reise 10 år tilbake i tid første gang jeg kjørte på kveldstid.
Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:01Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
Hvis det er et viktig punkt for deg så gjør du selvsagt det. Kanskje er gresset grønnere. :)
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Ser du ikke de horisontale stripene i lysbildet til Y? Og alt strølyset som lyser opp både rett foran bilen og alle skilter langt fremover selv på nærlys (også garantert korrekt justert). Syns det ser jalla ut, men lysmengden totalt er bra, faktisk blant det bedre av det jeg har vært borti.
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:19Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:01Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
Hvis det er et viktig punkt for deg så gjør du selvsagt det. Kanskje er gresset grønnere. :)
Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
M3 er veldig morsom å kjøre, navigasjonen er god, fin oversikt over hvor laderne er, veldig nøyaktig estimering av forbruk frem til destinasjonen, lettvint å lade bare å koble til uten å bruke app, RFID eller kort, setene er gode, lagringsplassen mellom setene er stor osv. Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer.
Skal prøvekjøre en Volvo denne uka og se hvordan den er, men jeg har ikke så høye forhåpninger etter å gått gjennom videoene til Bjørn Nyland hvor han tester diverse Volvo og Polestar.
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer
Ikke så ofte jeg er på service lenger etter vi skaffet Y, men sist var det mulig å chatte med service etter bestilt time. Da man leverte bilen var det også fremdriftsvisning på appen, og man kunne fortsatt benytte chatten for å stille tilleggsspørsmål. Stort sett kjapp til å svare etter min mening, men det varierer sikkert med hvor servicen tas. For mitt vedkommende er det Steinkjer som er nærmeste servicesenter.
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
Av de jeg kjenner som har hatt Tesla og gått over til annet merke er det mye "som tas for gitt" med Tesla som man fort merker at de andre ikke har eller er sinnsykt dårlig på. Programvare er noe Tesla er helt rå på og det er der de andre feiler. Du får gi de andre en sjanse og se om du blir fornøyd. :)
Lys har Tesla alltid vært dårlige på, men har kommet seg litt nå da.
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:23Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer
Ikke så ofte jeg er på service lenger etter vi skaffet Y, men sist var det mulig å chatte med service etter bestilt time. Da man leverte bilen var det også fremdriftsvisning på appen, og man kunne fortsatt benytte chatten for å stille tilleggsspørsmål. Stort sett kjapp til å svare etter min mening, men det varierer sikkert med hvor servicen tas. For mitt vedkommende er det Steinkjer som er nærmeste servicesenter.
Ja. Mulig å følge i appen, men her i Drammen så har jeg flere ganger ikke fått svar på meldinger før flere timer senere. Har også opplevd at bilen blir parkert på plassen for biler som er klar til henting uten at statusen i appen har endret seg til klar ti henting før jeg har gått til Tesla og spurt direkte fordi jeg ikke fikk noen svar via meldinger om hva statusen var. Savner det å kunne ringe et nummer å faktisk få snakket med noen eller at teknikker ringer og spør hvis der er noe de lurer på istedenfor å sette servicen til ferdig og be meg lage en ny service for å gi dem en bedre beskrivelse av problemet.
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:23Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
Av de jeg kjenner som har hatt Tesla og gått over til annet merke er det mye "som tas for gitt" med Tesla som man fort merker at de andre ikke har eller er sinnsykt dårlig på. Programvare er noe Tesla er helt rå på og det er der de andre feiler. Du får gi de andre en sjanse og se om du blir fornøyd. :)
Lys har Tesla alltid vært dårlige på, men har kommet seg litt nå da.
Er enig i det du sier og merket det veldig fort når jeg prøvekjørte en Ioniq 5 og 6 at det ikke var noe for meg med knotete menyer og for mange knapper overalt. Tipper jeg merker det samme når jeg skal prøvekjøre en Volvo på fredag og at jeg ender opp med å beholde min M3 bestilling.
Tesla kunne ha kommet ganske langt når det kommer til lys hvis de hadde aktivert Matrix funksjonen i lyktene. Flere sier at de ikke har gjort det fordi det ikke er tillat med adaptive lys i USA.
Matrix-lys er ikke aktivert fordi det mangler programvare til det, og det er antageligvis ikke noe som prioriteres. :)
Sitat fra: geear på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:16Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Ser du ikke de horisontale stripene i lysbildet til Y? Og alt strølyset som lyser opp både rett foran bilen og alle skilter langt fremover selv på nærlys (også garantert korrekt justert). Syns det ser jalla ut, men lysmengden totalt er bra, faktisk blant det bedre av det jeg har vært borti.
Ser jo at lysbildet er "hakkete", men kan ikke si at det bryr meg noe. Totalt sett er lysbildet mye bedre enn f.eks på vår I-Pace med "Signature LED Matrix". Minst like bra som på e-tron også.
Men som sagt, matrix funksjonalitet hadde vært greit. Ellers er nytteverdien av matrix litt oppskrytt, det er ikke veldig ofte man får glede av det. Slår seg ikke på med gatelys, dimmer også ned ved tett trafikk. Så har egentlig mest nytte på landevei med middels trafikk. Men kult å se på er det jo...
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:57Matrix-lys er ikke aktivert fordi det mangler programvare til det, og det er antageligvis ikke noe som prioriteres. :)
Det er jo bare helt vilt at det ikke pri! Matrix på landeveien er jo helt konge.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. oktober 2023, klokken 14:36Men som sagt, matrix funksjonalitet hadde vært greit. Ellers er nytteverdien av matrix litt oppskrytt, det er ikke veldig ofte man får glede av det. Slår seg ikke på med gatelys, dimmer også ned ved tett trafikk. Så har egentlig mest nytte på landevei med middels trafikk. Men kult å se på er det jo...
Høh?
Definitivt ikke oppskrytt. Jeg kjører en del på en veistrekning som er tidvis smal, og ganske svingete. Ikke gatelys heller. Mye dyr er det også på den strekningen. Har flere ganger opplevd å få øye på dyr i veikanten da matrix-lysene har lyst opp der mens det har blendet ut enten motgående eller forankjørende biler. På samme området hvor jeg med Y og 3 har opplevd at da naturligvis fjernlysene er avslått helt ved forankjørende eller motgående. Og hvor jeg da med lysautomatikken til Tesla opplever at jeg må vente 5 sekunder fra jeg har passert motgående kjøretøy, til fjernlysene endelig slår seg på igjen. Og det er 5 lange sekunder som i praksis mørklagt.
Så har matrix noe for seg? Definitivt.
Og når jeg nå har vekslet mellom å kjøre en 3'er med Tesla sin antikvariske lysløsning og en Enyaq med matrix, så er jeg ikke ett eneste sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker for mørkekjøring. Der vinner Enyaqen 100 av 100 ganger.
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 11. oktober 2023, klokken 18:06Så har matrix noe for seg? Definitivt.
Og når jeg nå har vekslet mellom å kjøre en 3'er med Tesla sin antikvariske lysløsning og en Enyaq med matrix, så er jeg ikke ett eneste sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker for mørkekjøring. Der vinner Enyaqen 100 av 100 ganger.
Helt klart at kan man velge mellom matrix og ikke så vil man jo gjerne ha den funksjonen. Nytteverdien er dog veldig avhengig av hvor man ferdes.
Men det er ikke det viktigste med lysene er vel mitt egentlige poeng. Hadde jeg kunnet velge mellom TMY sine ikke-matrix lys og I-Pace sine matrix lys så hadde jeg valgt TMY sine lys 10 av 10 ganger. Dette p.g.a lysbildet, både med nærlys og fjernlys. Nå kjenner jeg ikke lysbildet til Enyaq, så kan godt hende de lyser opp bedre enn på TMY, da er jo valget uansett ikke noe å diskutere.
Og så virker 5 sekund veldig tregt, noe overdrevet eller?
Matrix funker forskjellig på forskjellige merker.
E-tron sin var en av de svakere, for når det var andre biler hadde den en slags "halvblending" der 1000-meterne var dimmet.
ID.4 har sving på lyktene i tillegg til matrix og er litt kraftigere enn I-pace, som igjen var sterkere enn etron. Den kjører også full guffe over ca 80/90 km/t uansett om det er gatelys, mens Audi ikke gjorde det.
Audi og iX var derimot sterke når man var alene, men synes ikke ID.4 står noe tilbake. Regner med at Enyaq er like bra.
Jeg synes I-pace sin matrix var bra, men den kunne lyst noe lenger når man var alene.
Sitat fra: daktari på onsdag 11. oktober 2023, klokken 23:37Jeg synes I-pace sin matrix var bra, men den kunne lyst noe lenger når man var alene.
Selve matrix funksjonen med 9 segment var bra, men lysbildet var for flatt. Så når man var på nei ned en bakke så man veldig kort fremover, selv med fjernlys.
Her er TMY mye bedre. E-tron lider av det samme som I-Pace med litt flatt lysbilde. Har ikke testet matrix så mye på e-tron, bare registrert som du sier at den bytter fort ned til nærlys ved gatelys.
Matriselys ble "godkjent" i USA i februar 2022. Men dette var bare klarsignal til DOT (Department of Transportation) om å spesifisere virkningsmåten. DOT sier at det vil ta opp til 2 år, og deretter må det en re-sertifisering til for den enkelte produsent. Men dette forklarer vel ikke hvorfor Europa ikke kan få det. Muligens vil Tesla se alt under ett.
Ikke alle nyere Tesla-biler har Matriselys, og det er en miks på grunn av problemer med levering fra underleverandører. Iallfall i USA.
Leste et sted at det kun var X som ikke hadde matrix-lys nå.
Når styring av lysene kommer på Tesla er helt umulig å spå, det kommer plutselig, avhengig eller uavhengig av USA. Kombinasjon av Tesla sine gode og dårlige egenskaper. Forskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Tror som andre har nevnt her at opplevelsen av nytten med auto og matrisefunksjon på fjernlys er ekstremt individuelt. På Teslaen har auto som regel alltid stått av, og fjernlys er nesten aldri i bruk. Har BMW med matriselys (adaptive LED med fjernlysassistent), og om den så står i auto så har jeg omtrent ingen nytte av det i mitt dagligliv. Det er stort sett gatelys overalt jeg kjører, også på langturer i Sør-Norge. En sjelden gang er jeg utenfor allfarvei når det er mørkt, noen få ganger i året. I utlandet er det en helt annen historie, der de ikke kaster bort energi og materiell på gatelys i gokk.
SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Etron har uansett modell, matrix-lykter. De tilbyr også abonnement istedetfor kjøp.
Men jeg tenker det er fornuftig å spare penger for kjøper og ressurser for verden ved å selge billigere modeller uten hw, for de som ønsker det.
Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Teslaer med lykter med LED-matriser kan styre pikslene individuelt. Det kan man bla se i lysshowet. Lyktene skal i følge markedsføringen være kapable til Matrix-funksjonalitet.
Spørsmålet ingen (utenfor Tesla) har svar på er om Tesla vil løse dette med oppdatering av SW. Om det er begrensinger i kameraene vet vel heller ingen.
Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
SNIP
Etron har uansett modell, matrix-lykter. De tilbyr også abonnement istedetfor kjøp.
SNIP
Er du helt sikker på dette? Jeg har nemlig lest motsatt, bl.a. i tråder her, som sier at man må ha en viss pakke for å ha mulighet til å bestille det.
Hva den/de pakkene het, husker jeg ikke, men er helt sikket mulig å spore opp ved å bla i tråder om e-tron og matrix-lys.
Dette gjaldt da tidlig e-tron, så mulig det har blitt endret på det i senere tid. Eller så har noen uttalt seg på feil grunnlag, men det virket ihvertfall som om det ble sagt av noen med god kjennskap til pakkene som ble tilbydd.
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:16Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Teslaer med lykter med LED-matriser kan styre pikslene individuelt. Det kan man bla se i lysshowet. Lyktene skal i følge markedsføringen være kapable til Matrix-funksjonalitet.
Spørsmålet ingen (utenfor Tesla) har svar på er om Tesla vil løse dette med oppdatering av SW. Om det er begrensinger i kameraene vet vel heller ingen.
Jeg vet at de kan styres individuelt, men jeg spør om de diodene et sterke nok til fjernlys, eller har de kanskje egne fjernlys-duoeder et annet sted i lykta?
Sitat fra: RJK på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:47Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
SNIP
Etron har uansett modell, matrix-lykter. De tilbyr også abonnement istedetfor kjøp.
SNIP
Er du helt sikker på dette? Jeg har nemlig lest motsatt, bl.a. i tråder her, som sier at man må ha en viss pakke for å ha mulighet til å bestille det.
Hva den/de pakkene het, husker jeg ikke, men er helt sikket mulig å spore opp ved å bla i tråder om e-tron og matrix-lys.
Dette gjaldt da tidlig e-tron, så mulig det har blitt endret på det i senere tid. Eller så har noen uttalt seg på feil grunnlag, men det virket ihvertfall som om det ble sagt av noen med god kjennskap til pakkene som ble tilbydd.
Fantes aldri noen "forberedt for matrix"-tilvalg meg bekjent. 2019-modellen er jeg litt usikker på om fikk låst opp on-demand pga hw/sw kombo i infotainment, men tror også de fikk mulighet.
Du kan lete litt i etron-forumet.
Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:41Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:16Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Teslaer med lykter med LED-matriser kan styre pikslene individuelt. Det kan man bla se i lysshowet. Lyktene skal i følge markedsføringen være kapable til Matrix-funksjonalitet.
Spørsmålet ingen (utenfor Tesla) har svar på er om Tesla vil løse dette med oppdatering av SW. Om det er begrensinger i kameraene vet vel heller ingen.
Jeg vet at de kan styres individuelt, men jeg spør om de diodene et sterke nok til fjernlys, eller har de kanskje egne fjernlys-duoeder et annet sted i lykta?
Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Diodene jeg snakker om ER fjernlyset.... og nærlyset. Ved nærlys slukkes en del av de øverste diodene og linsa styres også noe ned. Søk: "Hella SSL-100", så ser du hvordan lyktene fungerer.
Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:44Sitat fra: RJK på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:47Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
SNIP
Etron har uansett modell, matrix-lykter. De tilbyr også abonnement istedetfor kjøp.
SNIP
Er du helt sikker på dette? Jeg har nemlig lest motsatt, bl.a. i tråder her, som sier at man må ha en viss pakke for å ha mulighet til å bestille det.
Hva den/de pakkene het, husker jeg ikke, men er helt sikket mulig å spore opp ved å bla i tråder om e-tron og matrix-lys.
Dette gjaldt da tidlig e-tron, så mulig det har blitt endret på det i senere tid. Eller så har noen uttalt seg på feil grunnlag, men det virket ihvertfall som om det ble sagt av noen med god kjennskap til pakkene som ble tilbydd.
Fantes aldri noen "forberedt for matrix"-tilvalg meg bekjent. 2019-modellen er jeg litt usikker på om fikk låst opp on-demand pga hw/sw kombo i infotainment, men tror også de fikk mulighet.
Du kan lete litt i etron-forumet.
Nei, det var liksom det som var problemet. Valgte du feil pakke, fikk du ikke matrix via leiemulighet, fordi akkurat den komboen visstnok ikke hadde matrix-lamper. Men valgte man rett pluss-pakke, men ikke kjøpte matrix, så kunne du finne valget for å kjøpe eller abonnere på funksjonen i ettertid.
E-tron er ikke bilen for meg, bl.a. for dyr for hva jeg mener man får, så jeg trenger ikke for egen del lete opp dette. Men er helt med på at mange er uenig med meg. Og for disse ville jeg nok anbefale å sjekke nøye at bruktbilen man vurderer å kjøpe, har dette som tilvalg/mulighet i SW.
Om de først har utstyrt bilen med dette, så er det jo topp at man kan leie/abonnere på dette bare for de månedene i året man føler behov for det. Og er dette viktig, så er det altså greit å få sjekket dette ut, så man ikke ender opp med en bil som ikke har valget.
Så er jeg også klar over at Audi kan i starten av, ikke ønsket å fortelle at den rimeligste pakken, eller at du ikke tok "riktig" pakke ved bestilling, likevel skulle få samme funksjon. Er jo noe om hvor mye man kan ta ekstrabetalt for dette. Og de kanskje har tenkt at dette ville få brukere til å ta en pakke de kanskje ikke hadde behøvd å ta.Tross alt, fortjenesten ligger i pakkene og ekstrautstyret.
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:47Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:41Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:16Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Teslaer med lykter med LED-matriser kan styre pikslene individuelt. Det kan man bla se i lysshowet. Lyktene skal i følge markedsføringen være kapable til Matrix-funksjonalitet.
Spørsmålet ingen (utenfor Tesla) har svar på er om Tesla vil løse dette med oppdatering av SW. Om det er begrensinger i kameraene vet vel heller ingen.
Jeg vet at de kan styres individuelt, men jeg spør om de diodene et sterke nok til fjernlys, eller har de kanskje egne fjernlys-duoeder et annet sted i lykta?
Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Diodene jeg snakker om ER fjernlyset.... og nærlyset. Ved nærlys slukkes en del av de øverste diodene og linsa styres også noe ned. Søk: "Hella SSL-100", så ser du hvordan lyktene fungerer.
Ser ut som om Hella markedsfører matrix på SSL-100, dioden.
Det jeg lurer på om hele lykte-konstruksjonen er designet for dette.
Se denne videoen fra ca 10 min, demonetering av en BMW laser-lykt, der ser man at det er en drøss dioder for matrix men andre for fjernlys, med laser-effekt på toppen. Jeg tror etron sine er liknende mens id.4 sine funker noe anderledes.
Finnes en lik demontering av 3n Tesla lykt med SSL100?
https://youtu.be/7fRjMHtnShs?si=H1IClqwQiIaoVgAX
Sitat fra: daktari på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:35Ser ut som om Hella markedsfører matrix på SSL-100, dioden.
Det jeg lurer på om hele lykte-konstruksjonen er designet for dette.
Se denne videoen fra ca 10 min, demonetering av en BMW laser-lykt, der ser man at det er en drøss dioder for matrix men andre for fjernlys, med laser-effekt på toppen. Jeg tror etron sine er liknende mens id.4 sine funker noe anderledes.
Finnes en lik demontering av 3n Tesla lykt med SSL100?
https://youtu.be/7fRjMHtnShs?si=H1IClqwQiIaoVgAX
Her
https://www.youtube.com/watch?v=D72vEu4UvPU
Sitat fra: daktari på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:35Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:47Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 16:41Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 13:16Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:53Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:22Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Sitter du på info om at det aldri vil komme på Teslaer som har HW til det?
Hvilke modeller har hw til det, hvordan vet man at hw er tilstrekkelig til en fjernlys-funksjon med matrix?
Teslaer med lykter med LED-matriser kan styre pikslene individuelt. Det kan man bla se i lysshowet. Lyktene skal i følge markedsføringen være kapable til Matrix-funksjonalitet.
Spørsmålet ingen (utenfor Tesla) har svar på er om Tesla vil løse dette med oppdatering av SW. Om det er begrensinger i kameraene vet vel heller ingen.
Jeg vet at de kan styres individuelt, men jeg spør om de diodene et sterke nok til fjernlys, eller har de kanskje egne fjernlys-duoeder et annet sted i lykta?
Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Diodene jeg snakker om ER fjernlyset.... og nærlyset. Ved nærlys slukkes en del av de øverste diodene og linsa styres også noe ned. Søk: "Hella SSL-100", så ser du hvordan lyktene fungerer.
Ser ut som om Hella markedsfører matrix på SSL-100, dioden.
Det jeg lurer på om hele lykte-konstruksjonen er designet for dette.
Se denne videoen fra ca 10 min, demonetering av en BMW laser-lykt, der ser man at det er en drøss dioder for matrix men andre for fjernlys, med laser-effekt på toppen. Jeg tror etron sine er liknende mens id.4 sine funker noe anderledes.
Finnes en lik demontering av 3n Tesla lykt med SSL100?
https://youtu.be/7fRjMHtnShs?si=H1IClqwQiIaoVgAX
Sliter med å forstå motivasjonen bak mange av innleggene dine altså. Virker som du har gjort det til en misjon i livet å hakke mest mulig på alt som har med Tesla å gjøre.
Har ikke sett videoene, men bare det at man ser LEDene i lysbildet på fjernlys, og ikke minst lysshowet og responstiden der, er bevis på at det må være mulig å tenne/slukke diodene for å maskere ut områder i lysbildet, om enn ikke på samme måte som mange andre. Tror neppe det er lyktene i seg selv som er en utfordring. Tesla vil nok eventuelt måtte gjøre det via AP-systemet. Kun de vet om det er mulig, og de har ikke lovet noe som helst.
Sitat fra: Mobileum på lørdag 14. oktober 2023, klokken 11:21SitatForskjellen er at på andre biler så får man det ikke i det hele tatt om bilen ikke hadde det da den blir levert.
Ikke på Tesla-biler heller
Nå mente jeg nye funksjoner generelt, også funksjoner bilen ikke var markedsført med ved kjøp, og det har jeg fått flere ganger. Men aldri med noe annet enn Tesla. Om man får matrixfunksjonalitet eller ei er det for tidlig å konkludere med.
Sitat fra: Nihon på søndag 15. oktober 2023, klokken 11:53Sitat fra: daktari på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:35Ser ut som om Hella markedsfører matrix på SSL-100, dioden.
Det jeg lurer på om hele lykte-konstruksjonen er designet for dette.
Se denne videoen fra ca 10 min, demonetering av en BMW laser-lykt, der ser man at det er en drøss dioder for matrix men andre for fjernlys, med laser-effekt på toppen. Jeg tror etron sine er liknende mens id.4 sine funker noe anderledes.
Finnes en lik demontering av 3n Tesla lykt med SSL100?
https://youtu.be/7fRjMHtnShs?si=H1IClqwQiIaoVgAX
Her
https://www.youtube.com/watch?v=D72vEu4UvPU
Knallbra video, takk.
Så den har 2 sett fjernlys-reflektorer ( ca 7 min) med egne separate dioder. Så også hele Hella-lykten (ca 15 min) (som har Samsung dioder forøvrig).
Hvis dere som har disse lyktene har sett at styrken på hovedlyset (den ytterste runde) endres (sterkere) ved påsatt fjernlys, så kan det kanskje holde til en ekte matrix-funksjon.
Sitat fra: daktari på søndag 15. oktober 2023, klokken 18:38Så den har 2 sett fjernlys-reflektorer ( ca 7 min) med egne separate dioder. Så også hele Hella-lykten (ca 15 min) (som har Samsung dioder forøvrig).
Hvis dere som har disse lyktene har sett at styrken på hovedlyset (den ytterste runde) endres (sterkere) ved påsatt fjernlys, så kan det kanskje holde til en ekte matrix-funksjon.
Ja. De 2-3 ekstra diodene med egne reflektorer bare "fyller inn" ekstra i lysbildet. Du ser tydelig matrisen hvis du står med lysene pekende mot en vegg og du skrur på fjernlyset. Bildet løfter seg litt opp, og alle diodene lyser opp.
Hele poenget til Tesla med å bruke SSL-100 var at de kunne bruke samme lykta til å lage alle tre variantene av lysbilder de trengte uten å måtte produsere en separat lykt for hvert marked. Så fra dag 1 av brukte de matrisefunksjonen til å lage asymmetrisk ECE-godkjent nærlys for høyrekjøring, asymmetrisk ECE-godkjent nærlys for venstrekjøring og symmetrisk DOT-godkjent nærlys for Nord-Amerika. Så de har hele tiden brukt styring av individuelle dioder for å endre lysbildet. På denne måten har de nå bare én variant av venstre og høyre hovedlykt, og ikke tre som de måtte ha tidligere.
Sitat fra: sjokomelk på søndag 15. oktober 2023, klokken 19:58Sitat fra: daktari på søndag 15. oktober 2023, klokken 18:38Så den har 2 sett fjernlys-reflektorer ( ca 7 min) med egne separate dioder. Så også hele Hella-lykten (ca 15 min) (som har Samsung dioder forøvrig).
Hvis dere som har disse lyktene har sett at styrken på hovedlyset (den ytterste runde) endres (sterkere) ved påsatt fjernlys, så kan det kanskje holde til en ekte matrix-funksjon.
Ja. De 2-3 ekstra diodene med egne reflektorer bare "fyller inn" ekstra i lysbildet. Du ser tydelig matrisen hvis du står med lysene pekende mot en vegg og du skrur på fjernlyset. Bildet løfter seg litt opp, og alle diodene lyser opp.
Hele poenget til Tesla med å bruke SSL-100 var at de kunne bruke samme lykta til å lage alle tre variantene av lysbilder de trengte uten å måtte produsere en separat lykt for hvert marked. Så fra dag 1 av brukte de matrisefunksjonen til å lage asymmetrisk ECE-godkjent nærlys for høyrekjøring, asymmetrisk ECE-godkjent nærlys for venstrekjøring og symmetrisk DOT-godkjent nærlys for Nord-Amerika. Så de har hele tiden brukt styring av individuelle dioder for å endre lysbildet. På denne måten har de nå bare én variant av venstre og høyre hovedlykt, og ikke tre som de måtte ha tidligere.
jepp, det er jo supersmart mtp produksjon. De slår sikker av de øverste radene i et høyre og venstre-mønster avhengig av land. Andre biler har også en slik "er du i land med ve el høyrekjøring?"-valg i menyene, mens vi i gamle dager måtte sette klistrelapper på lykta for ikke å blende når man kjørte norsk bil i England.
Men spørsmålet er om de kan sette på mer spenning på dioden og dermed øke lys-styrken også? Kun nærlys-styrke blir neppe nok for matrix-funksjon, det var hvertfall det etron slet med. Antagelig vanskelig å se. Kanskje en video i sakte film?
LED er typisk 5V, og det er strømmen du reduserer for å redusere lysstyrken på de og ikke spenningen. Hella/Tesla endrer ikke på lysstyrken, kun lysbildet og fokuset på linsa. Akkurat som en vanlig linselykt med en H7 eller D2S-pære bak.
Alle 102/107 (husker ikke nøyaktig antallet i farta) diodene lyser heller ikke samtidig. De lyser opp på rekke og rad etter hverandre i sekvens. Så hvis du har et kamera med høy nok hastighet, vil du se at de individuelle diodene oppfører seg omtrent som en gammeldags TV som tegner opp ett og ett punkt fra venstre til høyre, linje for linje. Men dette skjer så raskt at øynene våre oppfatter det som én stor sammenhengende lyskilde.
Sitat fra: sjokomelk på søndag 15. oktober 2023, klokken 22:30LED er typisk 5V, og det er strømmen du reduserer for å redusere lysstyrken på de og ikke spenningen. Hella/Tesla endrer ikke på lysstyrken, kun lysbildet og fokuset på linsa. Akkurat som en vanlig linselykt med en H7 eller D2S-pære bak.
Alle 102/107 (husker ikke nøyaktig antallet i farta) diodene lyser heller ikke samtidig. De lyser opp på rekke og rad etter hverandre i sekvens. Så hvis du har et kamera med høy nok hastighet, vil du se at de individuelle diodene oppfører seg omtrent som en gammeldags TV som tegner opp ett og ett punkt fra venstre til høyre, linje for linje. Men dette skjer så raskt at øynene våre oppfatter det som én stor sammenhengende lyskilde.
Skjønner, men den "interpoleringen" er noe Hella/Tesla har valgt og programmert, forventningwn og reklamen tilsier at de kan styre hver diode (eller noen få) individuelt.
Men hvis ikke diodene kan avgi mer lys enn ved nærlys, så kan man med matrix-funksjon kanskje oppleve litt for svakt lys.
Er det kjølingen som avgjør hva en diode tåler? Hvordan er nærlyset på mørke veier?
"Interpoleringen" er nok valgt av Hella pga. varmeutvikling og hvor mye kjøling de kan få til på den lille flaten diodene er montert på. Og diodene styres individuelt. Det kan du se både på de tre variantene av nærlys, lysshowet som får lykta til å skrive "TESLA" på veggen, og at fjernlyset skrur seg på gradert og stigende når det aktiveres. Det oppleves som om du har en dimmer som du skrur sakte opp. (Tar mye mindre enn ett sekund i virkeligheten.)