Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: lars667 på mandag 09. oktober 2023, klokken 13:51
Heisann.
Samboer vil oppgradere elbil med AWD, etter å ha kjørt e-golf et par år. Selv har jeg TMY LR. Maks budsjett er 400k inkl omreg. Bilen må kunne ta et par hunder i bagasjen ved behov, men det blir ikke for langturene. De fikk plass i e-golfen bak grind.
Rekkevidde bør være minst 30-40 mil.
Garanti bør ikke være nært oppbrukt.
Lys må være gode, hun sliter litt med mørkesyn. E-golfen sine lykter er tilfredsstillende, det samme er TMY sine.
Har sett på Marvel R Performance, IONIQ5 AWD, Mach-e SR AWD og Polestar 2 AWD så langt. Sistnevnte to kommer tidvis inn under 400k, men med en del km. Ford har vel bare garanti opp til 100'.
Marvel R P så ut som det opplagte valget, men ser nå at den ikke har AWD i revers? Det var nesten så jeg ikke trodde hva jeg leste...
Tar gjerne innspill og anbefalinger. Vil ha lave driftsomkostninger. Ble også litt skremt av årlig service på MG, det virker veldig overdrevet på en elbil.
Vi har såvidt vært borti IONIQ5. Samboer er ikke så glad i utseendet, men det kan jo gå...
Marvel R er akkurat satt ned 50K og det er kampanje med vinterhjul inkludert.
https://www.elbil24.no/nyheter/slar-av-50000-kroner/80315682
Vet ikke hvor stort problem det er at Performance bare har firhjulsdrift framover og bakhjulsdrift bakover. Hvor ofte rygger man opp bakker?
Nå vet jeg ikke hvordan dere organiserer økonomien og eierskap av f.eks. bil. Men ville det vært en idé å snu på flisa?
Altså om dama har størst behov for "familiebilen", hvorfor ikke benytte sjansen til å skaffe deg selv en snerten liten plugg av en bil som ikke trenger å fylle de samme kravene?
F.eks. er jo TM3 som er ett eller to år gammel, et valg som kunne vært aktuelt for en som er fornøyd med sin Tesla. Eller hva med en snerten sak som en e-Corsa eller e-208?
Sånn kan dere jo komme enten billigere ut av det, eller få en nyere bil for de samme kronene.
Ja, fornuftig forslag fra RJK. Brukt TM3 eller dersom begge trenger plass, kjøpe en brukt Model Y RWD og bytte når samboeren trenger 4WD.
Sitat fra: vinterdekk på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:36Marvel R er akkurat satt ned 50K og det er kampanje med vinterhjul inkludert.
https://www.elbil24.no/nyheter/slar-av-50000-kroner/80315682
Vet ikke hvor stort problem det er at Performance bare har firhjulsdrift framover og bakhjulsdrift bakover. Hvor ofte rygger man opp bakker?
Vi har forsåvidt en nesten ny MG på radaren til 380' inkl piggdekk, og ikke langt unna, som er innafor budsjett. Usikker på den awd-en. Til vanlig er det jo ikke noe problem, men den dagen en kjører litt ut og sporer ut mot grøfta og må rygge seg innpå igjen. Bor grisgrendt til osv, og etter tungt snøfall er det nyttig å kunne dra seg ut begge veier. Når det er sagt, så er det såpass lenge mellom hver gang, og da er sannsynligvis hjelpen ikke langt unna...
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:42Nå vet jeg ikke hvordan dere organiserer økonomien og eierskap av f.eks. bil. Men ville det vært en idé å snu på flisa?
Altså om dama har størst behov for "familiebilen", hvorfor ikke benytte sjansen til å skaffe deg selv en snerten liten plugg av en bil som ikke trenger å fylle de samme kravene?
F.eks. er jo TM3 som er ett eller to år gammel, et valg som kunne vært aktuelt for en som er fornøyd med sin Tesla. Eller hva med en snerten sak som en e-Corsa eller e-208?
Sånn kan dere jo komme enten billigere ut av det, eller få en nyere bil for de samme kronene.
Ikke uenig i dette, men begge må ha AWD (vi bor slik til, dette er der ingen skulle tru-land midt i skogen etter mange bratte bakker, mye "rassbæillføre" og alt det der). Samboer vil helst ha så liten som mulig bil, og synes Teslaen er for stiv. Er også ikke helt rett tidspunkt å selge Teslaen på for mitt vedkommende, og blir mye wheeling og dealing for å få til. Og vi har ganske separat økonomi, så terskelen er litt høy for å gjøre det på denne måten. Er ikke gratis å skifte bil lenger heller, selv med el.
Edit: Vi hadde en TM3 før Y-en. Da hadde vi bare 1 hund, og hun kunne sitte i baksetet. Nå må vi ha plass til dem i bagasjen.
Mener å ha lest at Audi e-tron og Mercedes EQC har bra fjører. Ser at en e-tron kan komme helt ned i 350.000 om det ikke er noe humbug.... Både god plass til hund og har vel bra lys...hvis ikke er det jo fantastiske LED-bar som kan kjøpes for under 8.000 ferdig montert.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316789939&showContactInfo=true
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:18Mener å ha lest at Audi e-tron og Mercedes EQC har bra fjører. Ser at en e-tron kan komme helt ned i 350.000 om det ikke er noe humbug.... Både god plass til hund og har vel bra lys...hvis ikke er det jo fantastiske LED-bar som kan kjøpes for under 8.000 ferdig montert.
EQC har luft kun bak, mens e-tron har full luft og høydereguleting.
Begge har bra lys, men jeg mener EQC hadde noe «høyere» lysbilde da jeg testet den. Uansett er de ikke på nivå med en bra ledbar.
Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.
Jeg satte en ganske billig LED-bar på en gammel bil, og ble helt forskjellig..lyser helt enormt. LED-barene har forskjellige egenskaper - noen lyser masse rett frem, mens andre har mye mer spredning til sidene, som er bra med veier som har mye svinger. https://bilradiospes.no/ekstralys-led/led
Bilen jeg la link på var kjørt under 20.000 km, men ser garantien går ut 02.02.2025 uansett. Kanskje bruktimportert? Uansett, hvis det er mye feil så er det jo ikke så kjekt.
ID4 GTX? Ser det ligger noen 22-modeller på finn.no som nærmer seg 400.000 kr.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 12:15Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.
Jeg satte en ganske billig LED-bar på en gammel bil, og ble helt forskjellig..lyser helt enormt. LED-barene har forskjellige egenskaper - noen lyser masse rett frem, mens andre har mye mer spredning til sidene, som er bra med veier som har mye svinger. https://bilradiospes.no/ekstralys-led/led
Bilen jeg la link på var kjørt under 20.000 km, men ser garantien går ut 02.02.2025 uansett. Kanskje bruktimportert? Uansett, hvis det er mye feil så er det jo ikke så kjekt.
En annen ting med Audi er at de er veldig tørste. Men kan jo være mulig, hvis samboer er komfortabel med så stor bil. LED-bar funker fint det, om nærlys er bra.
Sitat fra: Asterix på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 14:05ID4 GTX? Ser det ligger noen 22-modeller på finn.no som nærmer seg 400.000 kr.
Har sett litt på en til 399,- som er kjørt som pasienttransport. Men har bare igjen 30kkm av garanti.
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
Fornuftig tanke det, Audi har dyre deler (43k for å bytte hovedlykt). Men der bør du vel også være forsiktig med Ioniq 5, koreanerne har ikke billige deler de heller.
Vi blir nok heller ikke å beholde vår e-tron ut over garanti tiden, for mye dyrt som kan gå feil, selv om vi liker bilen godt. Men klarer du deg med 30 mil WLTP så er jo disse å få med 3 år og 70kkm gjennværende km under 400k.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:35Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
Fornuftig tanke det, Audi har dyre deler (43k for å bytte hovedlykt). Men der bør du vel også være forsiktig med Ioniq 5, koreanerne har ikke billige deler de heller.
Vi blir nok heller ikke å beholde vår e-tron ut over garanti tiden, for mye dyrt som kan gå feil, selv om vi liker bilen godt. Men klarer du deg med 30 mil WLTP så er jo disse å få med 3 år og 70kkm gjennværende km under 400k.
15K+mva før rabatt for hovedlykt på Kona etter en dult jeg trodde ikke skada noe, men viste seg at det ble sprukket lykteglass som jeg ikke hadde oppdaget. Dumsnill som jeg er til tider, tok vi det ikke til forsikringa, da jeg ikke så noen skader verdt å ta oppgjør på.
Lykta varte lenge nok til at det var for seint å sende inn skademelding da den gikk i svart. Den andre sjåføren kom fra min venstre, ingen vikepliktskilt i krysset, så skyldspørsmålet er klart.
Et "lite" steg opp til den Audi-lykta, men så har jeg ikke "matrix"-lys, selv om det er led.
Dersom en døker sikkerhet / forutsigbarhet (kan få 10 års garanti) så er gjerne Toyota BZ4X, evt Solterra et godt alternativ? Den har jo fått noen oppgraderinger / justeringer, og har visst ok fjører. De har og satt ned nybilprisen:
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 23:52Dersom en døker sikkerhet / forutsigbarhet (kan få 10 års garanti) så er gjerne Toyota BZ4X, evt Solterra et godt alternativ? Den har jo fått noen oppgraderinger / justeringer, og har visst ok fjører. De har og satt ned nybilprisen:
Ligger et annet tilbud, for lagerbiler, på toyota.no. Men fortsatt bra og søkt bra ift. hva jeg hadde forventet meg for ett år siden. Det kan jo hende det er noen 22 biler igjen med enfas ombordlader men pytt, til rett pris så er det lettere å gå med på.
Er det noe galt å lade med enfas ombordlader? Jeg ladet Min Model S med enfas, og har fortsatt bare enfas i huset til Model Y... Bruker 32-amper sikring og lader med 25A. Selv om jeg har vært på langtur er bilen fremdeles ladet opp til ladegrensen neste morgen. 6,6kW er jo bra hjemmeladingsfart det. Og ingen lader med AC på tur uansett, for da er det DC som gjelder, og da brukes ikke ombordladeren.
Jeg lader med AC på tur, og da er det gjerne greit at det ikke går for raskt. Spesielt når man camper med bilen, og kan sove i bilen mens den lader, spesielt når man ikke er av typen som bruker å legge seg inn på campingplasser.
Men jeg skulle gjerne hatt mulighet for 22 kW 3-fase lading noen ganger. F.eks. når man besøker steder der man må kjøre litt for å komme til, for så å bruke 2-4 timer på en attraksjon, og så skal kjøre videre/tilbake.
Hvor deilig hadde det ikke vært om man kunne plugget til bilen, og så ville den vært enten fulladet eller ihvertfall fått godt med påfyll i mellomtiden, så ikke det første man må gjøre er å oppsøke en hurtig/lynlader.
Dessverre prises dette gjerne ikke per kWh men etter tid, og da blir det fort til at prisen er satt etter de som har den raskeste ladingen, og for oss andre så blir da hver kWh ladet, temmelig dyre.
Jeg mener vi trenger flere AC-ladere, men da gjerne i sentrale strøk, ved typisk steder man stopper for attraksjoner eller mat, men og ved utfartsparkeringer der man gjerne bruker litt tid.
Men vi trenger og at man ikke priser dette sånn at det blir like dyrt eller billigere å hurtig/lynlade.
Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.
Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.
6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....
Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Ser det ble nevnt MG Marvel R, men husk at AWD'n på disse ikke virker i revers, da er den kun RWD....jeg vil derfor ikke kalle det en awd.
Ville gått for en brukt 3 eller Y, får jo awd -21 modeller av Y i 400k klassen.
Billigere deler enn Tesla får du vel neppe egentlig, lett å skaffe 3'e parts deler til OK priser.
Motor OG batteri garanti i 8år vil jo dekke en del potensielle utgifter også.
Koreansk har sinnsyke priser på deler, MG like så. Audi..jiises, for de med 7-sifret årslønn kanskje. VW/Skoda vet jeg for lite om.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:58Er det noe galt å lade med enfas ombordlader? Jeg ladet Min Model S med enfas, og har fortsatt bare enfas i huset til Model Y... Bruker 32-amper sikring og lader med 25A. Selv om jeg har vært på langtur er bilen fremdeles ladet opp til ladegrensen neste morgen. 6,6kW er jo bra hjemmeladingsfart det. Og ingen lader med AC på tur uansett, for da er det DC som gjelder, og da brukes ikke ombordladeren.
En gang på reise var det 3fas offentlige ladere i byen. De var da på 3x16A og I-pacen fikk bare ca 3 kW, noe som ikke var nok til å fylle batteriet til avreise...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.
Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.
6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....
Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
De fleste ladestolpene i Oslo støtter nå 7,4 kW, de gamle er stort sett skiftet ut.
Noen steder har de dog byttet ladere, men fremdeles lav effekt (3,6 kW) pga nettet i området, men der finnes og områder med 400V, og der får man 22 kW.
Bl.a. noen ladere ved Bjerke travbane, og noen av de som er plassert nærmere Sinsen/Løren.
Utsnittet under er filtrert på 11-22 kW ladere, får dessverre ikke sett hvordan jeg kan filtrere vekk alt som ikke er Oslo Kommune, men de er greit representert her.
Får dessverre ikke filtrert på f.eks. 7,4 kW, er 3, 11 og 22 kW å velge mellom, av de effektene som leveres per AC.
Noen pins er blå eller lilla, og det er fordi stasjon som leverer 50 kW eller mere er plassert samme sted som 11-22 kW ladere.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.
Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.
6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....
Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Dersom det er 16A 3 fas ville noen med en bz4x 22 modell eller Solterra 22-23 fått omlag 3,7 kW mens jeg har 10 kW i følge bilen. Har ikke sett noen kolleger med nevnte biler lade der, men det er ikke alle som benytter muligheten så det behøver ikke å bety noe.
Sitat fra: RJK på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:57Noen pins er blå eller lilla, og det er fordi stasjon som leverer 50 kW eller mere er plassert samme sted som 11-22 kW ladere.
RJK :+1: det var et nyttig bilde. Takk for det.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Det gjelder kanskje deg, men du kan jo ikke projisere ditt bruksmønster på alle andre som om det er noen fasit.
Vi bruker destinasjonslader ganske ofte, spesielt når vi overnatter flere netter. Da er det kjekt å kunne toppe opp på noen få timer i stedet for å avslutte eller starte videre kjøring med lynlading. Da vil andre og kunne dele på samme destinasjonslader.
Vi ga akkurat 430 for en 2020 Mercedes EQC 1886 gått 55000km , dvs den med "alt" av utstyr. 1 eier, mobilitetsgaranti fra MB da den har fulgt alle servicer hos BOS.
Usikker på om du får 30 mil midtvinters hvis du ikke forvarmer.
Har aldri kjørt en bil med så gode lys, om du sjekker lystesten av EQC som Teslabjørn gjør så er vel han enig :-).
Konservativ bil, du kan kjøre den uten å måtte tafse på skjerm, det er knapper for alle vanlige funksjoner, samtidig har du en veldig god app som kan styre alt mulig og infortainmentet, MBUX, syns jeg er veldig bra når en først får en viss oversikt, det er helt vilt hvor mye "rart" en kan gjøre.
Kjørekomfort uten sidestykke. Ikke en bil å kaste rundt svinger, men på langtur, helt fantastisk. Med alle kjøresystemene kjører den så og si autonomt på god vei. Den styrer, den holder fartsgrensene, den tilpasser farten i svinger, den skifter fil for deg, holder avstand til biler foran. På kjærreveier er det bare å slå av og kjøre "analogt". Det er så stille, du sitter så godt at en nesten er mer uthvilt en før en begynte turen når en kommer frem.
Mener bagasjerommet er 500ltr, ikke stort, men knapper som slår ned baksetene "automatisk" gjør det enkelt å utvide.
Ikke en bil for virkelig dårlig hyttevei. 14 cm bakkeklaring til batteripakken holdes konstant av luftfjering bak, men når jeg så på diverse EQC så var det mange med fullstendig herpa bunnplater. Om batteripakken er uskadet vet en jo ikke uten å løfte og demontere, men jeg gikk bare videre til neste bil, er nok av de på markedet.
Teslabjørn testet batteriet på en finsk EQC som var gått 260 000km, var ikke påfallende mye degenerering av batteripakka, som er laget av LG, som også laget pakka i Ioniq 28 som vi har, som ikke har målbar degenerering etter 100 000km.
Ladinga er ikke "up to date", men flat ladekurve gjør at den lader helt greit. 2020 modeller har 7,7 kWt internlader, nyere modeller 11.
Hvis du ser etter EQC så vær obs på at brikkemangel under covid, og grunnleggende lavt utstyrsnivå gjør at det er mange rare utstyrskombinasjoner. Vi ville ha hengerfeste, elektriske seter med minne, og adaptive cruise, line assist og varme i ratt. Ved å fokusere på 1886 utgaven slapp vi å finstudere utstyrslister.
Rariteter: EQC fås ikke med trådløs Carplay/Androide auto. Men et adapter gjør susen. Programere nøkkel til å stille inn sete/ratt/speil når du låser opp bilen med "din nøkkel". Nei, du må trykke, og holde knappen i døra.
Typiske gjengangerfeil på forum/FB grupper. Luftkompressor for fjæringa bak ryker, eller sikringa til den går. Dekk slites på yttersidene foran og innersiden bak. Noen klarer å håndtere det med å kjøre ganske mye høyere trykk i dekka enn anbefalingen. Og det er vel egentlig det. Dvs overgangen mellom regenerering og mekanisk brems skremmer enkelte eiere. En/jeg opplever det særlig hvis bilen "selvkjører", og regenerer, og en må bremse selv så kan det virke som om bilen "skyter fart" når den "slipper regenreringbremsingen" og en må bremse virkelig hardt. Hadde samme opplevelsen med vår første elbil, Ioniq 28, men kan ikke si at det er noe vi plages av nå som vi har vent oss til det, eller muligens unngår å kjøre på en sånn måte at det skjer. Men ja, en må trø godt på bremsene.
Jeg sliter litt med utseendet i 1886 modellens eneste farge, sølv. Skulle ønske den ikke hadde stigtrinn, hvis eneste funksjon er å møkke til buksebeina når en skal ut a bilen, og se ganske "harry" ut. Men greit, den er ikke direkte stygg heller, selv om en annen farge nok hadde hjulpet en del. Men har alltid satt funksjon foran utseende på bil så...
Og ja, 400hk og 0-100 på rundt 5 sekund med 2,5 tonns bil, det er jaggu noe for seg. Bare husk å bremse godt ned før svingen.
Har ikke vintererfaring med bilen enda men klart, 2,5 tonns bil er jo ikke optimalt. Men tenker det vil gå helt greit med 4wd.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. oktober 2023, klokken 17:47Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Det gjelder kanskje deg, men du kan jo ikke projisere ditt bruksmønster på alle andre som om det er noen fasit.
Vi bruker destinasjonslader ganske ofte, spesielt når vi overnatter flere netter. Da er det kjekt å kunne toppe opp på noen få timer i stedet for å avslutte eller starte videre kjøring med lynlading. Da vil andre og kunne dele på samme destinasjonslader.
Var derfor jeg skrev "Jeg" i stedet for "Man". Jeg delte mine erfaringer. Så jeg har på ingen måte projisert mine erfaringer ut på andre, som at du ikke har projisert dinne erfaringer på alle andre. Er jo nyttig å se - er man mye på østlandet trenger man saktelading, er man fra vestlandet forventer man effektivitet, og velger plenityd til neglene våre...det var projisering...
Ble mye diskusjon om enfas, men jeg mener det er akseptabelt for bz4x (eller ev. Solterra) med AWD og god kampanje som trukket fram i denne tråden. Jeg vil gjerne ha 11-22 kW ombordlader men det er lov å mene at 7 kW ombordlader er nok, og så er vi ferdige med diskusjonen. ;D
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 23:50Ble mye diskusjon om enfas, men jeg mener det er akseptabelt for bz4x (eller ev. Solterra) med AWD og god kampanje som trukket fram i denne tråden. Jeg vil gjerne ha 11-22 kW ombordlader men det er lov å mene at 7 kW ombordlader er nok, og så er vi ferdige med diskusjonen. ;D
Ja, jeg husker i gamledager, da jeg kjøpte Model S85 i 2014, og den hadde "dobbellader". Dette skulle være fantastiske greier og gjøre livet så mye bedre. Hadde flott Type 2 / Menekes kabel i bagasjerommet, og bare ventet på en anledning til å bruke den for å utnytte dette fantastiske vidunderet, mens jeg gjorde ting som skulle vare 4-5 timer. Kabelen ble liggende ubrukt i 4,5 år :-)
Med effektledd nå er det mange som har justert ned effekten på laderen. På hytta endret jeg fra 11kW ned til 4,7 ca og nå sist videre ned til 3,6. Ingen grunn til å ha for høy av effekt tilgjengelig når en har nok ladetid. Hjemme satt jeg ned fra 7,4 til 4,9 (står på egen måler).
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. oktober 2023, klokken 13:14Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 23:50Ble mye diskusjon om enfas, men jeg mener det er akseptabelt for bz4x (eller ev. Solterra) med AWD og god kampanje som trukket fram i denne tråden. Jeg vil gjerne ha 11-22 kW ombordlader men det er lov å mene at 7 kW ombordlader er nok, og så er vi ferdige med diskusjonen. ;D
Ja, jeg husker i gamledager, da jeg kjøpte Model S85 i 2014, og den hadde "dobbellader". Dette skulle være fantastiske greier og gjøre livet så mye bedre. Hadde flott Type 2 / Menekes kabel i bagasjerommet, og bare ventet på en anledning til å bruke den for å utnytte dette fantastiske vidunderet, mens jeg gjorde ting som skulle vare 4-5 timer. Kabelen ble liggende ubrukt i 4,5 år :-)
Er 2014 gamledager? Hva var det da på rundt 2000-tallet? Dinosauralderen?
Type 2 kabelen brukt mye brukt på lengre turer hos oss. Mange 22 kWh AC ladere å velge mellom også. Det reduserer bruken med DC ladere og dermed mindre slitasje på batteriet. Har bare kjørt elbil i over 20 år så det er sikkert noe som vet dette bedre.
Takker for alle innspill. Nå ble det ikke MG så langt i alle fall. Mulig IONIQ5, kanskje polestar 2, det er litt opp til henne... men har vel fått rimelig grei oversikt føler jeg, kanskje med unntak av at jeg ikke er helt kjent med delepriser og service etc. der.
Vi driver nå og ser på Polestar 2, ID.4, XC-40 Recharge og IONIQ5. Noen av disse nærmer seg jo km-begrensning på garanti, bortsett fra IONIQ5 som har ubegrenset garanti (men høyere servicekost?`). Er PS2/XC-40 hipp som happ med tanke på deler og ev. trøbbel? Er i utgangspunktet litt skeptisk til Volvo og elektronikk post 740/940.
I tilfelle noen er interessert i utfallet, så endte vi opp med en XC-40 Recharge fra 2020/21, gått 85'. Fikk den for 373'. Veldig fin bil. Dessverre var det ikke med pixel, men lyktene virker ok likevel (ikke helt like bra som golfen med dynamiske lykter i følge samboer). Rekkevidden er kanskje ikke det beste, men holder nok til det meste, og er milevis bedre enn golfen.
Smaken er som baken. Er ikke langt unna prisen på en e-tron 55 av samme årgang og km. Men XC40 er en fin bil, håper dere blir fornøyde!
Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Bør nok prøvekjøre. Uten sammenligning forøvrig men min forrige bil var i «golf» klasse men min ID.4 har kort snute og det er lett å se hvor panseret slutter. For meg er det den store vektøkning på 600kg som gjør at bilen oppleves mer massiv.
MG MG4 Xpower og Volvo EX30 er spennende alternativer. :)
Sitat fra: lars667 på lørdag 28. oktober 2023, klokken 11:38I tilfelle noen er interessert i utfallet, så endte vi opp med en XC-40 Recharge fra 2020/21, gått 85'. Fikk den for 373'. Veldig fin bil. Dessverre var det ikke med pixel, men lyktene virker ok likevel (ikke helt like bra som golfen med dynamiske lykter i følge samboer). Rekkevidden er kanskje ikke det beste, men holder nok til det meste, og er milevis bedre enn golfen.
Dersom en vil ha enda bedre lykter er det overkommelig med LED-bar. Gjorde at Yaris'en min plutselig økte lysstyrken med fjernlys sånn ca 10 ganger....finnes mange forskjellige i ulike prisklasser og lys-mønstre og ulik automatikk....f.eks. auto-dim deler av fjernlys, på en måte, hvis jeg har forstått det rett....sånn at de omgår regler på at det ikke er lov med LED-bar-nærlys....
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. november 2023, klokken 09:41Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Bør nok prøvekjøre. Uten sammenligning forøvrig men min forrige bil var i «golf» klasse men min ID.4 har kort snute og det er lett å se hvor panseret slutter. For meg er det den store vektøkning på 600kg som gjør at bilen oppleves mer massiv.
MG MG4 Xpower og Volvo EX30 er spennende alternativer. :)
Jeg prøvesatt MG4 med tanke på konebil. Jeg kom meg omtrent ikke inn i bilen. Var veldig skuffende. Yaris'en har et hav av plass i førersetet i forhold....Selv om kona skal kjøre den er det jo greit om den passer meg og. Ble ikke noe kjøp, nei...
Er veldig god oversikt i Model 3, ja. Store vinduer.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. november 2023, klokken 10:43Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. november 2023, klokken 09:41Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Bør nok prøvekjøre. Uten sammenligning forøvrig men min forrige bil var i «golf» klasse men min ID.4 har kort snute og det er lett å se hvor panseret slutter. For meg er det den store vektøkning på 600kg som gjør at bilen oppleves mer massiv.
MG MG4 Xpower og Volvo EX30 er spennende alternativer. :)
Jeg prøvesatt MG4 med tanke på konebil. Jeg kom meg omtrent ikke inn i bilen. Var veldig skuffende. Yaris'en har et hav av plass i førersetet i forhold....Selv om kona skal kjøre den er det jo greit om den passer meg og. Ble ikke noe kjøp, nei...
Er veldig god oversikt i Model 3, ja. Store vinduer.
Av mindre biler med 4x4 er det vel bare Tesla Model 3 og MG MG4 (merkelig navnevalg) som man kan gå til en forhandler å prøve nå. Elbilutvalget i 2023 har mye å gå på. :)
Har jo Polestar 2 og da.
Og Polestar 2. :+1:
Man har Volvo C40/XC40 også, det er overraskende korte biler...men til en helt annen pris selvsagt.
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. november 2023, klokken 05:54Av mindre biler med 4x4 er det vel bare Tesla Model 3 og MG MG4 (merkelig navnevalg) som man kan gå til en forhandler å prøve nå. Elbilutvalget i 2023 har mye å gå på. :)
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. november 2023, klokken 06:22Har jo Polestar 2 og da.
Vi har vurdert TM3, men ho konemor vil ikke bli katogorisert som Tesla nerd siden vi allerede har en TMX ::)
Hvilken av de antar dere er mest drivsikre? :angel:
MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).
Ikke får du tak i deler heller, selv vindusviskere er en utfordring.
Mellom MG4 og TM3 er det Tesla all the way for ett relativt enkelt bilhold.
Sitat fra: Radial på torsdag 16. november 2023, klokken 21:08MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).
Ikke får du tak i deler heller, selv vindusviskere er en utfordring.
Mellom MG4 og TM3 er det Tesla all the way for ett relativt enkelt bilhold.
takk for at du er ærlig. MG er da off list
Sitat fra: Moas på torsdag 16. november 2023, klokken 21:11Sitat fra: Radial på torsdag 16. november 2023, klokken 21:08MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).
Ikke får du tak i deler heller, selv vindusviskere er en utfordring.
Mellom MG4 og TM3 er det Tesla all the way for ett relativt enkelt bilhold.
takk for at du er ærlig. MG er da off list
Enig! Takk for deling!
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Tesla 3 er ikke veldig liten, 4,7m lang, samme som en litt eldre Audi A6 eller BMW 5er. ID.4 er 4,58 m så ikke så kort den heller.
Du har jo kommende Ford Explorer på MEB som blir ca 4,46 m. Volvo C40 er 4,44 m.
Merce EQA enda ikke nevnt, 4,46 m.
Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:17Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Tesla 3 er ikke veldig liten, 4,7m lang, samme som en litt eldre Audi A6 eller BMW 5er. ID.4 er 4,58 m så ikke så kort den heller.
Du har jo kommende Ford Explorer på MEB som blir ca 4,46 m. Volvo C40 er 4,44 m.
Merce EQA enda ikke nevnt, 4,46 m.
Godt poeng. Glemte også at hun ikke liker å sitte lavt. TM3 blir vel veldig lavt, stemmer ikke det?
Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)
Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3. Prøvekjøring anbefales.
Sitat fra: Syklist på fredag 17. november 2023, klokken 08:19Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)
Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3. Prøvekjøring anbefales.
Ja, du har nok rett. Siste bilene vi/hun har kjørt har vært Mercedes b-klasse, TMX, BMW X1 og nå TMX når jeg tenker meg om. Så det oppleves vel som veldig lav når man har kjørt SUVer de siste 10 årene
Ville anbefale å prøve en A-klasse, den er overraskende høy..men med 4x4 er a-klasse dyrere enn feks Model Y, som er en mye mer praktisk bil igjen...ikke lett🤣
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Det blir sikkert lettere å anbefale noe dersom du sier mer om behov for rekkevidde, ca alder på bilen og prisklasse, og gjerne noe mer om plassbehov.
Virker som det er mange som er glad i sin BMW i3. Eller BMW iX1, om en skal bruke mye penger. Men kvinnelige journalister kåret også Kia e-Niro til "årets bil" (uavhengig av drivlinje) pga blant annet gode seter, praktisk, rett størrelse osv...
Sittestilling i Golf og Model 3 er vel ikke helt ulik. Gulvet er kanskje litt høyere på Teslaen så man sitter med bena litt fremover. Når man kommer fra en suv føles begge de bilene lave. Hvis man derimot får låne en ID.3 sitter man littegrann høyere og oppreist.
iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.
Wow, I-Pace til 319.000 med to sett hjul, kjørt 57.500km....virker jo som et kupp...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328792527
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 09:07Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Det blir sikkert lettere å anbefale noe dersom du sier mer om behov for rekkevidde, ca alder på bilen og prisklasse, og gjerne noe mer om plassbehov.
Virker som det er mange som er glad i sin BMW i3. Eller BMW iX1, om en skal bruke mye penger. Men kvinnelige journalister kåret også Kia e-Niro til "årets bil" (uavhengig av drivlinje) pga blant annet gode seter, praktisk, rett størrelse osv...
En AWD, hvor man ikke sitter for lavt. Maks 400k. Helst ikke altfor store skavanker.
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:14Sittestilling i Golf og Model 3 er vel ikke helt ulik. Gulvet er kanskje litt høyere på Teslaen så man sitter med bena litt fremover. Når man kommer fra en suv føles begge de bilene lave. Hvis man derimot får låne en ID.3 sitter man littegrann høyere og oppreist.
ID3 har vel ikke AWD?
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.
iX1 koster vel mer enn 400k?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 11:54Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.
Wow, I-Pace til 319.000 med to sett hjul, kjørt 57.500km....virker jo som et kupp...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328792527
Wow! Takk, er det noe spesielt jeg bør være obs på med tanke på en eldre I-Pace?
I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut :)
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. november 2023, klokken 18:08Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut :)
Og interiøret er både luksus og slitesterkt. Gode lys og i terrengmodus er den rå.
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Ok, ser at de ved service ca halvveis i garanti (antall km) får noe batteri-service. Leste også at det er både fordeler og ulemper med ny vs gammel infotainment og utenom litt mer responsive ikke var verdt pengene (diff ca 100k)
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. november 2023, klokken 18:08Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut :)
Var det jeg hadde lest meg opp på også
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 18:13Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. november 2023, klokken 18:08Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut :)
Og interiøret er både luksus og slitesterkt. Gode lys og i terrengmodus er den rå.
Nice, og dermed blir det kanskje I-Pace fremfor TM3
Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Kanskje man kan sette på led bar?
Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?
Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...
Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?
Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Kanskje man kan sette på led bar?
Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?
Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...
Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?
Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.
Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:22Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Kanskje man kan sette på led bar?
Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?
Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...
Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?
Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.
Ah, så det må hete adaptiv dempere og ikke luftdempere? Er det noen spesiell måte jeg kan finne ut av det? Opplever at mange ikke er klar over hva de har eller selger :-[
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:26Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.
Det får evt bli ettermontering hvis det blir virkelig behov
Er dette luftfjæring med mulighet med nivåregulering de mener?
Jeg regner med det er disse knappene jeg skal se etter?
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 20:54Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:22Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Kanskje man kan sette på led bar?
Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?
Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...
Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?
Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.
Ah, så det må hete adaptiv dempere og ikke luftdempere? Er det noen spesiell måte jeg kan finne ut av det? Opplever at mange ikke er klar over hva de har eller selger :-[
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:26Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.
Det får evt bli ettermontering hvis det blir virkelig behov
Alle biler har fjærer og dempere. Du kan ha fjærer av stål eller av luft.
Demperne, som kontrollerer bevegelsen, kan være adaptive/justerbare eller ha en fast karakteristikk.
I-Pace hadde følgende kombo:
Stålfjær-vanlig demper
Luftfjær -vanlig demper
Luftfjær-adaptiv demper.
Luftfjærer er lett å se pga utforming, pluss at bilen kan heves.
Adaptive dempere må man se etter i infotainment. demperne kan justeres mellom sport og komfort. Da oppleves bilen mykere eller stivere enn standard-demperne som er et kompromiss.
Mest sannsynlig har luftfjærene omtrent samme fjærrate som stålfjær. De blir stivere når man pumper mer luft inn for å heve bilen.
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 21:01Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 20:54Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:22Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.
Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.
Kanskje man kan sette på led bar?
Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?
Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...
Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?
Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.
Ah, så det må hete adaptiv dempere og ikke luftdempere? Er det noen spesiell måte jeg kan finne ut av det? Opplever at mange ikke er klar over hva de har eller selger :-[
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:26Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.
Det får evt bli ettermontering hvis det blir virkelig behov
Alle biler har fjærer og dempere. Du kan ha fjærer av stål eller av luft.
Demperne, som kontrollerer bevegelsen, kan være adaptive/justerbare eller ha en fast karakteristikk.
I-Pace hadde følgende kombo:
Stålfjær-vanlig demper
Luftfjær -vanlig demper
Luftfjær-adaptiv demper.
Luftfjærer er lett å se pga utforming, pluss at bilen kan heves.
Adaptive dempere må man se etter i infotainment. demperne ;D :D kan justeres mellom sport og komfort. Da oppleves bilen mykere eller stivere enn standard-demperne som er et kompromiss.
Mest sannsynlig har luftfjærene omtrent samme fjærrate som stålfjær. De blir stivere når man pumper mer luft inn for å heve bilen.
Takk. Jeg tror jeg skjønner hva det innebærer (er på min andre TMX - en før og en etter Raven). Spørsmålet er hvordan jeg kan finne ut hvilken som selges siden ikke alle selgere kan like mye som folk her inne !
Stemmer det at det er de knappene jeg har lagt bilde av posten over, jeg skal se etter?
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 20:58Er dette luftfjæring med mulighet med nivåregulering de mener?
Jeg regner med det er disse knappene jeg skal se etter?
De knappene er luft ja.Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 20:58Er dette luftfjæring med mulighet med nivåregulering de mener?
Jeg regner med det er disse knappene jeg skal se etter?
De knappene er luft ja.