Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Henrik93 på torsdag 07. september 2023, klokken 10:16
Jeg har en Kia Niro EV som er 3 år gammel, 2020-modell, og gått 58.000km.
Før vinteren hadde bilen lang rekkevidde. Ved 100% lading, de få gangene vi gjorde det, opplevde vi av og til å få rekkevidde godt over 500km. Å oppnå WLTP på 455km var ikke noe problem.
Nå etter vinteren klarer ikke bilen dette lenger. Maks rekkevidde jeg får ut av bilen ved 100% lading er 422km og lavere.
Er det noen flere som har opplevd/opplever dette? Er det eventuelt noen som vet hva årsaken kan være?
Vi gjør ingen ting annerledes nå enn det vi gjorde før vinteren. Kjører samme sted, samme kjørestil, klimaanlegg osv.
Om dette er diskutert før takker jeg for lenke til riktig forum-tråd.
Takker for svar 😊
Baserer du denne "sannheten" på hva GOM'en sier, eller faktisk kjøring?
Husk at GOM anslår rekkevidden basert på kjørehistorikken, og om vinteren vil nødvendigvis rekkeviddeanslaget bli lavere. Og dette "trekker man med seg" ved at man må "ta igjen" de gode tallene fra sommeren før.
Mitt gjett er at bilen går akkurat like langt som før, men vinterforbruket er høyere, og gir deg derfor fremdeles lavere rekkeviddeanslag.
Vil tro du kan få "rettet opp i tallene" dersom du nullstiller kjørecomputeren, og lar den få bygge opp anslaget på nytt ut fra fabrikktall i første omgang, og så ut fra kjøring i den varmere årstiden.
Da utelukker jeg selvsagt at du kan ha flyttet mer av kjøringen til motorvei, at du ikke har tilpasset deg bilen og kjører litt mindre "på tå hev", og at du ikke har slengt på en takboks eller annet som øker luftmotstanden, og derved reduserer rekkevidden.
Sjekk og at du har korrekt lufttrykk. For høyt kan være skummelt, gir større slitasje på midten av dekket, men gir og lavere rullemotstand og litt høyere rekkevidde.
Og motsatt, for lavt trykk sliter mest på ytre og indre del av dekkets flate, og øker rullemotstand og reduserer rekkevidde. Dog, også for lavt dekktrykk kan være farlig.
Jeg baserer dette på hva GOM-en sier og det kan være kjøringen i vinter var hardere enn den var da det ble varmere ute, men den burde vel være tilbake til nå?
Den daglige kjøringen består ikke av motorvei og bilen har ingen ting på taket som skal redusere motstanden (har tidligere hatt takstativ som nå er av, men det påvirket ikke rekkevidden av noe betydning), samt dekkene har riktig trykk. Har passet på i en lang tid å kjøre så pent som overhode mulig med lang nedbremsing og ingen hurtig akselerasjon. Det har hjulpet litt, men så fort jeg kjører litt hardere er bilen tilbake til lav rekkevidde.
I fjor høst behøvde jeg ikke tenke på kjøringen min, da hadde bilen høy rekkevidde uansett etter lading. Kan det være noe annet jeg overser? Virker rart om man skal være så forsiktig med kjørestilen sin
En god måte å sjekke kapasiteten på batteriet er å kjøre til batteriet er nesten tomt, ca 10%
Deretter lader du bilen opp og sjekker hvor mange kWh som lades inn. Normal lading via vekselstrøm vil ha noe tap, men denne er gjerne fast.
Er batteri kapasiteten vesentlig redusert bør denne testen vise det.
Den andre og mer naturlige forklaringen er høyere forbruk. Bremser som henger kan være greit å sjekke.
Har du slått av vintermodus etter sist vinter? Mulig den gjør direkte utslag på angitt rekkevidde. Endrer den rekkevidde om du slår av/på driver only på klimaen?
Lader du til 100 % til vanlig, og står den ofte med 100 %? Du kan (og bør) i så fall sette lavere ladegrense, iallfall på AC.
Sitat fra: Henrik93 på lørdag 30. september 2023, klokken 19:31Jeg baserer dette på hva GOM-en sier og det kan være kjøringen i vinter var hardere enn den var da det ble varmere ute, men den burde vel være tilbake til nå?
Den daglige kjøringen består ikke av motorvei og bilen har ingen ting på taket som skal redusere motstanden (har tidligere hatt takstativ som nå er av, men det påvirket ikke rekkevidden av noe betydning), samt dekkene har riktig trykk. Har passet på i en lang tid å kjøre så pent som overhode mulig med lang nedbremsing og ingen hurtig akselerasjon. Det har hjulpet litt, men så fort jeg kjører litt hardere er bilen tilbake til lav rekkevidde.
I fjor høst behøvde jeg ikke tenke på kjøringen min, da hadde bilen høy rekkevidde uansett etter lading. Kan det være noe annet jeg overser? Virker rart om man skal være så forsiktig med kjørestilen sin
Nullstill kjørekomputeren din, så kjører du noen dager/uker og ser hva den nå sier.
Jeg hadde service på min i november i fjor der SW-oppdatering nullstilte GOM, og fikk da ganske høye tall selv i løpet av vinteren, og med takboks på.
Og selv etter mye kjøring i sommer uten takboks (men med kjøleboks på og aktiv bruk av Utility Mode), bl.a. tur til Bergen og omegn, og riktignok en "tøffere tur" forbruksmessig til Sverige, så har jeg generelt kjørt mye pent.
Men likevel er GOM temmelig pessimistisk. Men det er nå blitt langt bedre tall enn før, bare ikke så lavt at det ser så godt ut. Den gått ned til 16,8 men var over 18, nesten mot 19 mesteparten av vinteren.
Og likevel gjennomfører jeg turer på alt fra 11 til 15,5 i snitt per tur. Altså det tallet som vises når jeg skrur av bilen, og som legger seg i historikken i bilen
Nå kjører jeg normalt sett langt og mye motorvei i forhold til annen kjøring, så GOM er for meg "veiledende", og ikke faktisk rekkevidde anslag. Men jeg orker rett og slett ikke å bekymre meg så lenge jeg føler at jeg kjører relativt like langt i praksis som jeg ellers har gjort.
PS! Bilene er vel teknologisk temmelig like i drivlinja og programvaremessig, så jeg antar at din GOM virker temmelig likt som min. Og som du ser, den sliter også hos meg med å komme ned på anslaget jeg selv har for rekkevidden, nettopp pga av at vinterekkevidden har lagt et temmelig dårlig grunnlag.
Sitat fra: TB på lørdag 30. september 2023, klokken 22:37En god måte å sjekke kapasiteten på batteriet er å kjøre til batteriet er nesten tomt, ca 10%
Deretter lader du bilen opp og sjekker hvor mange kWh som lades inn. Normal lading via vekselstrøm vil ha noe tap, men denne er gjerne fast.
Er batteri kapasiteten vesentlig redusert bør denne testen vise det.
Den andre og mer naturlige forklaringen er høyere forbruk. Bremser som henger kan være greit å sjekke.
Dette har jeg ikke testet. Det står i dashbordet hvor mye den tar inn når jeg lader så da får jeg finne ut hvor mye den har slukt opp ila en lading.
Sitat fra: geear på søndag 01. oktober 2023, klokken 00:19Har du slått av vintermodus etter sist vinter? Mulig den gjør direkte utslag på angitt rekkevidde. Endrer den rekkevidde om du slår av/på driver only på klimaen?
Lader du til 100 % til vanlig, og står den ofte med 100 %? Du kan (og bør) i så fall sette lavere ladegrense, iallfall på AC.
Vintermodus er slått av ja. Mulig det ble gjort litt sent, kanskje helt i starten av mai.
Lader bilen maks opp til 80%, kun 100% om vi skal på langtur og da blir aldri bilen stående lenge med 100%.
Rekkevidden endrer seg også når jeg justerer klimaen.
Sitat fra: RJK på søndag 01. oktober 2023, klokken 00:59Sitat fra: Henrik93 på lørdag 30. september 2023, klokken 19:31Jeg baserer dette på hva GOM-en sier og det kan være kjøringen i vinter var hardere enn den var da det ble varmere ute, men den burde vel være tilbake til nå?
Den daglige kjøringen består ikke av motorvei og bilen har ingen ting på taket som skal redusere motstanden (har tidligere hatt takstativ som nå er av, men det påvirket ikke rekkevidden av noe betydning), samt dekkene har riktig trykk. Har passet på i en lang tid å kjøre så pent som overhode mulig med lang nedbremsing og ingen hurtig akselerasjon. Det har hjulpet litt, men så fort jeg kjører litt hardere er bilen tilbake til lav rekkevidde.
I fjor høst behøvde jeg ikke tenke på kjøringen min, da hadde bilen høy rekkevidde uansett etter lading. Kan det være noe annet jeg overser? Virker rart om man skal være så forsiktig med kjørestilen sin
Nullstill kjørekomputeren din, så kjører du noen dager/uker og ser hva den nå sier.
Jeg hadde service på min i november i fjor der SW-oppdatering nullstilte GOM, og fikk da ganske høye tall selv i løpet av vinteren, og med takboks på.
Og selv etter mye kjøring i sommer uten takboks (men med kjøleboks på og aktiv bruk av Utility Mode), bl.a. tur til Bergen og omegn, og riktignok en "tøffere tur" forbruksmessig til Sverige, så har jeg generelt kjørt mye pent.
Men likevel er GOM temmelig pessimistisk. Men det er nå blitt langt bedre tall enn før, bare ikke så lavt at det ser så godt ut. Den gått ned til 16,8 men var over 18, nesten mot 19 mesteparten av vinteren.
Og likevel gjennomfører jeg turer på alt fra 11 til 15,5 i snitt per tur. Altså det tallet som vises når jeg skrur av bilen, og som legger seg i historikken i bilen
Nå kjører jeg normalt sett langt og mye motorvei i forhold til annen kjøring, så GOM er for meg "veiledende", og ikke faktisk rekkevidde anslag. Men jeg orker rett og slett ikke å bekymre meg så lenge jeg føler at jeg kjører relativt like langt i praksis som jeg ellers har gjort.
PS! Bilene er vel teknologisk temmelig like i drivlinja og programvaremessig, så jeg antar at din GOM virker temmelig likt som min. Og som du ser, den sliter også hos meg med å komme ned på anslaget jeg selv har for rekkevidden, nettopp pga av at vinterekkevidden har lagt et temmelig dårlig grunnlag.
Tydeligvis må kjøringen min ha hengt veldig godt igjen gjennom sommeren. Kan være jeg ikke tok så mye hensyn til kaldere klima og kjørte litt mer "aggressivt" enn jeg var klar over, men skal det virkelig henge så lenge igjen at det følger med over til en ny vinter? Jeg nullstilte alt og har kjørt så pent jeg overhode kan. Likevel får jeg ikke bilen opp på estimert rekkevidde.
Den daglige kjøringen består av hit og dit i Oslo og når det er lengre turer bærer det ut på E18 mot Vestfold. Ville jo trodd at med økonomisk og rolig kjøring ville dette vært i orden til nå.
Har hatt et takstativ på helt frem til juli som jeg til slutt tok av for å se. Det utgjorde ingen forskjell.
Hadde bilen nylig innom verkstedet for noe pirk og da sjekket de samtidig batteriet hvor de forklarte meg at det viste 100%.
Jeg lader kun med AC-lader. Altså den medfulgte laderen. Kan det ha noe å si?
Sitat fra: Henrik93 på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:55Sitat fra: RJK på søndag 01. oktober 2023, klokken 00:59Sitat fra: Henrik93 på lørdag 30. september 2023, klokken 19:31Jeg baserer dette på hva GOM-en sier og det kan være kjøringen i vinter var hardere enn den var da det ble varmere ute, men den burde vel være tilbake til nå?
Den daglige kjøringen består ikke av motorvei og bilen har ingen ting på taket som skal redusere motstanden (har tidligere hatt takstativ som nå er av, men det påvirket ikke rekkevidden av noe betydning), samt dekkene har riktig trykk. Har passet på i en lang tid å kjøre så pent som overhode mulig med lang nedbremsing og ingen hurtig akselerasjon. Det har hjulpet litt, men så fort jeg kjører litt hardere er bilen tilbake til lav rekkevidde.
I fjor høst behøvde jeg ikke tenke på kjøringen min, da hadde bilen høy rekkevidde uansett etter lading. Kan det være noe annet jeg overser? Virker rart om man skal være så forsiktig med kjørestilen sin
Nullstill kjørekomputeren din, så kjører du noen dager/uker og ser hva den nå sier.
Jeg hadde service på min i november i fjor der SW-oppdatering nullstilte GOM, og fikk da ganske høye tall selv i løpet av vinteren, og med takboks på.
Og selv etter mye kjøring i sommer uten takboks (men med kjøleboks på og aktiv bruk av Utility Mode), bl.a. tur til Bergen og omegn, og riktignok en "tøffere tur" forbruksmessig til Sverige, så har jeg generelt kjørt mye pent.
Men likevel er GOM temmelig pessimistisk. Men det er nå blitt langt bedre tall enn før, bare ikke så lavt at det ser så godt ut. Den gått ned til 16,8 men var over 18, nesten mot 19 mesteparten av vinteren.
Og likevel gjennomfører jeg turer på alt fra 11 til 15,5 i snitt per tur. Altså det tallet som vises når jeg skrur av bilen, og som legger seg i historikken i bilen
Nå kjører jeg normalt sett langt og mye motorvei i forhold til annen kjøring, så GOM er for meg "veiledende", og ikke faktisk rekkevidde anslag. Men jeg orker rett og slett ikke å bekymre meg så lenge jeg føler at jeg kjører relativt like langt i praksis som jeg ellers har gjort.
PS! Bilene er vel teknologisk temmelig like i drivlinja og programvaremessig, så jeg antar at din GOM virker temmelig likt som min. Og som du ser, den sliter også hos meg med å komme ned på anslaget jeg selv har for rekkevidden, nettopp pga av at vinterekkevidden har lagt et temmelig dårlig grunnlag.
Tydeligvis må kjøringen min ha hengt veldig godt igjen gjennom sommeren. Kan være jeg ikke tok så mye hensyn til kaldere klima og kjørte litt mer "aggressivt" enn jeg var klar over, men skal det virkelig henge så lenge igjen at det følger med over til en ny vinter? Jeg nullstilte alt og har kjørt så pent jeg overhode kan. Likevel får jeg ikke bilen opp på estimert rekkevidde.
Den daglige kjøringen består av hit og dit i Oslo og når det er lengre turer bærer det ut på E18 mot Vestfold. Ville jo trodd at med økonomisk og rolig kjøring ville dette vært i orden til nå.
Har hatt et takstativ på helt frem til juli som jeg til slutt tok av for å se. Det utgjorde ingen forskjell.
Hadde bilen nylig innom verkstedet for noe pirk og da sjekket de samtidig batteriet hvor de forklarte meg at det viste 100%.
Jeg lader kun med AC-lader. Altså den medfulgte laderen. Kan det ha noe å si?
Bare positivt å lade med AC, det er litt "snillere" mot batteriet enn hurtig/lynlading, og batteriet får balansert cellene. Anbefales å lade til 80 eller 90 % til vanlig, men en gang i blant til 100% for balanseringen, men det kan godt gå noen uker mellom.
GOM baserer seg på historisk forbruk, så jo større andel av "hard vinterkjøring" du har, dess mere "snill sommerkjøring" må til for å få ned totalt snittforbruk, og dermed opp rekkevidde-gjetningen.
Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 11:07Sitat fra: Henrik93 på torsdag 19. oktober 2023, klokken 10:55Sitat fra: RJK på søndag 01. oktober 2023, klokken 00:59Sitat fra: Henrik93 på lørdag 30. september 2023, klokken 19:31Jeg baserer dette på hva GOM-en sier og det kan være kjøringen i vinter var hardere enn den var da det ble varmere ute, men den burde vel være tilbake til nå?
Den daglige kjøringen består ikke av motorvei og bilen har ingen ting på taket som skal redusere motstanden (har tidligere hatt takstativ som nå er av, men det påvirket ikke rekkevidden av noe betydning), samt dekkene har riktig trykk. Har passet på i en lang tid å kjøre så pent som overhode mulig med lang nedbremsing og ingen hurtig akselerasjon. Det har hjulpet litt, men så fort jeg kjører litt hardere er bilen tilbake til lav rekkevidde.
I fjor høst behøvde jeg ikke tenke på kjøringen min, da hadde bilen høy rekkevidde uansett etter lading. Kan det være noe annet jeg overser? Virker rart om man skal være så forsiktig med kjørestilen sin
Nullstill kjørekomputeren din, så kjører du noen dager/uker og ser hva den nå sier.
Jeg hadde service på min i november i fjor der SW-oppdatering nullstilte GOM, og fikk da ganske høye tall selv i løpet av vinteren, og med takboks på.
Og selv etter mye kjøring i sommer uten takboks (men med kjøleboks på og aktiv bruk av Utility Mode), bl.a. tur til Bergen og omegn, og riktignok en "tøffere tur" forbruksmessig til Sverige, så har jeg generelt kjørt mye pent.
Men likevel er GOM temmelig pessimistisk. Men det er nå blitt langt bedre tall enn før, bare ikke så lavt at det ser så godt ut. Den gått ned til 16,8 men var over 18, nesten mot 19 mesteparten av vinteren.
Og likevel gjennomfører jeg turer på alt fra 11 til 15,5 i snitt per tur. Altså det tallet som vises når jeg skrur av bilen, og som legger seg i historikken i bilen
Nå kjører jeg normalt sett langt og mye motorvei i forhold til annen kjøring, så GOM er for meg "veiledende", og ikke faktisk rekkevidde anslag. Men jeg orker rett og slett ikke å bekymre meg så lenge jeg føler at jeg kjører relativt like langt i praksis som jeg ellers har gjort.
PS! Bilene er vel teknologisk temmelig like i drivlinja og programvaremessig, så jeg antar at din GOM virker temmelig likt som min. Og som du ser, den sliter også hos meg med å komme ned på anslaget jeg selv har for rekkevidden, nettopp pga av at vinterekkevidden har lagt et temmelig dårlig grunnlag.
Tydeligvis må kjøringen min ha hengt veldig godt igjen gjennom sommeren. Kan være jeg ikke tok så mye hensyn til kaldere klima og kjørte litt mer "aggressivt" enn jeg var klar over, men skal det virkelig henge så lenge igjen at det følger med over til en ny vinter? Jeg nullstilte alt og har kjørt så pent jeg overhode kan. Likevel får jeg ikke bilen opp på estimert rekkevidde.
Den daglige kjøringen består av hit og dit i Oslo og når det er lengre turer bærer det ut på E18 mot Vestfold. Ville jo trodd at med økonomisk og rolig kjøring ville dette vært i orden til nå.
Har hatt et takstativ på helt frem til juli som jeg til slutt tok av for å se. Det utgjorde ingen forskjell.
Hadde bilen nylig innom verkstedet for noe pirk og da sjekket de samtidig batteriet hvor de forklarte meg at det viste 100%.
Jeg lader kun med AC-lader. Altså den medfulgte laderen. Kan det ha noe å si?
Bare positivt å lade med AC, det er litt "snillere" mot batteriet enn hurtig/lynlading, og batteriet får balansert cellene. Anbefales å lade til 80 eller 90 % til vanlig, men en gang i blant til 100% for balanseringen, men det kan godt gå noen uker mellom.
GOM baserer seg på historisk forbruk, så jo større andel av "hard vinterkjøring" du har, dess mere "snill sommerkjøring" må til for å få ned totalt snittforbruk, og dermed opp rekkevidde-gjetningen.
Da må den kjøringen min i vinter ha vært mye hardere enn jeg trodde, selv om det ikke føltes slik. Jaja da høres det ut som jeg får kjøre fint og rolig i vinter og utover våren for å se om det gjør det noe bedre😊
Er det slik at dere vil anbefale å skru på vintermodus?
Definitivt!
Står "advarsel" om at det kan øke forbruket, men jeg føler den faktisk får bilen til å bruke mindre. Bilen min står normalt ute hele året, så uansett setter jeg pris på at temperaturen overvåkes og at bilen kan sette i gang tiltak om det blir for kaldt.
Slår selvsagt av om våren.
Da er det vel tid for å slå det på nå?
Er det slik at vintermodus vedlikeholder batteriet bedre om vinteren så du får lavere, men jevnere rekkevidde?
Hadde på vintermodus hele forrige vinter og selv om den var skrudd av når kulden ga seg, så det ut som jeg hadde rekkevidde tilsvarende vinter frem til juni
Ja, jeg slo den på i går, pga av "påminnelsen" jeg fikk av deg.
Så takker for den!
Nei, har ikke forstått at den egentlig gjør dette. Men har ikke lest meg skikkelig opp å dette. Men slik jeg har oppfattet, slår den på litt varme i batteriene når det blir for kaldt ute, så lenge det er nok strøm på batteriet.
Men den gjør nok sikkert mer enn det, siden jeg som sagt mener å merke at forbruket blir litt lavere enn om "vintermodus" er slått av.
Ok da er den hvertfall skrudd på.
Men uansett hvor pent jeg har kjørt osv.til nå, vil ikke bilen lade mer en 434 km ved 100%. Kan virkelig forrige vinter henge så lenge igjen i "loggen"? Finner det litt vanskelig å tro da men...
Sitat fra: Henrik93 på mandag 06. november 2023, klokken 22:51Ok da er den hvertfall skrudd på.
Men uansett hvor pent jeg har kjørt osv.til nå, vil ikke bilen lade mer en 434 km ved 100%. Kan virkelig forrige vinter henge så lenge igjen i "loggen"? Finner det litt vanskelig å tro da men...
Hva ligger du i totalt snitt på kjøringen nå? Altså ALL kjøring den har gjort? Og har du forsøkt å nullstille, så den starter "tellingen" på nytt?
Jeg ligger nå på 19,1 etter to korte turer som ble litt "stygge" pga varmetråder på, rattvarme på, vifte på høy hastighet (ligger vanligvis på minste hakket, samt noe høyere temp enn jeg vanligvis bruker å ha i bilen. føret var våt vei og rundt 0 o C, og litt vind.
Ligger normalt på 17o C om sommeren, men kjørte på med 23 o C for raskt å få opp varme. 90 % er rett rundt 340 km nå.
Legger ved et skjermbilde fra appen. Er det dette som er mitt gjennomsnittlige forbruk på all kjøringen jeg har gjort? I så fall begynner brikkene å falle på plass.
Har restartet gjennomsnittlig forbruk, kjørelengde totalt, kjørelengde siste kjøring og den som viser om man kjører økonomisk, normalt og aggressivt. Der ligger jeg på 96% økonomisk og oppover.
Er vel de 18,7 kWh i snitt, som er 0,3 kWh bedre enn mitt snitt, så da er det helt forklarlig at antatt km er bare litt høyere enn hos meg!
Skjønner! Så den må ned på 16 kWh da for at oppgitt rekkevidde fra produsenten skal oppnås?
Du må helt ned på 14 kWh/100 km (vist i bil) for å få oppgitt rekkevidde (463 km). Oppgitt WLTP-forbruk på 16,4 kWh/100 km inkluderer ladetap, dvs også forbruket under lading som er tap i AC/DC-omforming etc. Dersom du har strømmåler på ladekursen, skal den vise dette forbruket. Bilen viser ikke et forbrukstall som er sammenlignbart med WLTP, men hva som faktisk gått ut av batteriet under kjøring.
Da sliter jeg med å forstå hvordan rekkevidden kunne være så markant mye bedre etter sommeren i fjor. Klarer ikke å se for meg at kjøringen i vinter var så "stygg", men får passe på kjøre så fint jeg kan frem til sommeren så får vi se.
Veldig interessant å diskutere med dere. Lært mye her nå jeg ikke var klar over.