Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Emne startet av: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 20:35
https://www.bilnorge.no/ev5-kia-miljo-og-bil/kia-viser-ny-utfordrer-i-kina/4062698
Kia EV5 lansert, ca 4,6 meter lang, 82 kWh batteri.
Først tenkte jeg dette er en EV6 med ett "skikkelig" bagasjerom (EV6 feilet hos oss pga dette), men når jeg ser dette interiøret så må dette være bygget på noe ganske annet enn EV6.
Denne er "lillebror" til EV9. Ser temmelig lik ut, men er kortere og kommer da bare med 5 seter som mulighet, om jeg har forstått det riktig. Jeg tror derimot ikke vi får se den seteløsningen fremme med passasjersetet som går opp i en hump mot sjåføren. Selv om bildene antyder at det er et annet armlene som kan felles ned over dette.
Dette er altså en familiefrakter for de som har ett eller to barn, og kanskje en hund, der EV9 også passer for de med flere barn. Et stort og lett utnyttbart bagasjerom som er i full høyde. Et godt alternativ til en stasjonsvogn, men der du setter deg inn i bilen, ikke ned i bilen. En mer paraktisk bil enn f.eks. Ioniq 5.
EV6 derimot, er en bil for de som er single eller par uten barn, da den har et bagasjerom som ikke er ment for barnevogner og masse annet. Ja, du får sikkert golfbagen og ettpar bagger til klær og slikt, men er altså ikke for de som stadig frakter på endel. Og som sedaner, du setter degh ned i bilen. Stilig bil, men altså ikke den mest praktiske, selv om du kan få med opptil 4 personer i tillegg til sjåføren.
EV5 kommer sikkert til å bli et godt alternativ for norske kunder! Passelig størrelse - og forhåpentligvis en mye mer spiselig pris enn EV9 som fort kommer opp mot millionen.
Det sies at den varianten som er lansert i Kina er priset under Teslas Model Y, og om det holder også i Norge, blir dette spennende. Vi har hatt begge de to foregående utgavene av eSoul, og er veldig fornøyde med dem - og har alltid sagt at hadde vi hatt en Soul, med 30 cm ekstra bagasjeplass, firehjulstrekk og skikkelig tilhengervekt, ville det vært ideelt - og her kommer den ;-)
Bilen lages i Kina, men skal også produseres i Sør-Korea. Muligens kommer de "norske" bilene derfra.
Venter i spenning. Blir vel Europa-lansering om et halvår eller så?
https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521 (https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521)
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 23. oktober 2023, klokken 12:59Det sies at den varianten som er lansert i Kina er priset under Teslas Model Y, og om det holder også i Norge, blir dette spennende.
€19.000 i Kina. Utrolig lav pris.
https://www.electrive.com/2023/11/20/kia-lowers-launch-price-for-the-ev5-in-china/
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 23. oktober 2023, klokken 12:59Bilen lages i Kina, men skal også produseres i Sør-Korea. Muligens kommer de "norske" bilene derfra.
Venter i spenning. Blir vel Europa-lansering om et halvår eller så?
https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521 (https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521)
Det bekreftes også i følge denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=2HrghVud8us
Det er en australsk biltester, og bilene som kommer til Australia er fra kina, men han sier at alle bilene som skal til Europa kommer fra Sør-Korea.
Kina-modellene får LFP batteri (88kWh), mens de fra Korea får NMC batteri (81kWh).
Litt kjipt for oss er at Korea-produksjonen ikke begynner før i 2025.
..men hva er greia med det passasjersetet som flyter over i midtkonsollen? Ser merkelig ut, og det kommer jo i veien for oppbevaringsrom i midtkonsollen også.
https://www.youtube.com/watch?v=9Zd3IofOf8k
Her er en fersk video som viser eksteriør og interiør på denne spennende bilen:
Men kommer den i år, eller må vi vente til 2025?
Her fant jeg enda en ny video, denne er med kommentarer.
Tja, med god pris kan det jo selge greit det der.
Litt legokloss design, men praktisk.
I en av videoene fra eikerkongen har den rails på taket, i den andre ikke. Håper virkelig den kommer med rails.
Synd med de dørhåndtakene. Jeg er sikkert gammeldags, men hadde gladelig spandert noen km rekkevidde for å få vanlige dørhåndtak.
Forstår fremdeles ikke poenget med den sitteputen over midtkonsollen (med mindre man skal ha sex i bilen, kanskje det er en stor greie i Sør-Korea).
Tipper den kommer til å selge kjempegodt, hvis prisen er god. Endelig en romslig bil med en del tech som ikke er kinesisk-eid.
Rails er ekstrautstyr på EV9 i USA, men i Norge tar de bare inn dyreste utsyrsnivå med rails.
Sitat fra: syklisten på torsdag 07. mars 2024, klokken 08:13I en av videoene fra eikerkongen har den rails på taket, i den andre ikke. Håper virkelig den kommer med rails.
Synd med de dørhåndtakene. Jeg er sikkert gammeldags, men hadde gladelig spandert noen km rekkevidde for å få vanlige dørhåndtak.
Forstår fremdeles ikke poenget med den sitteputen over midtkonsollen (med mindre man skal ha sex i bilen, kanskje det er en stor greie i Sør-Korea).
Tipper den kommer til å selge kjempegodt, hvis prisen er god. Endelig en romslig bil med en del tech som ikke er kinesisk-eid.
Den sitteputa over der midtkonsollen skal ha et stort lagringsrom, skjønner heller ikke jeg poenget med. Jeg vil ha lagringsplass der, som er lett tilgjengelig for sjåføren. Det aller beste hadde dog vært en liten kjøleboks med plass til noen bokser brus og kanskje noe til niste på korte turer.
Eneste fordelen jeg kan se, er at det blir lettere å legge en oppblåsbar madrass over fremsetene, om man er 3 eller 4 som skal campe/overnatte i bilen, men tipper den kulen uansett blir ubehagelig om man ikke får lagt en pute i setene så det blir flatere.
Kia, Hyundai og Tesla er jo blant de bilene som har en god "Camp Mode" (heter Utility Mode hos Koreanerne) som gjør at man kan bruke bilen som soveplass. Og med høyt under taket stort sett i hele kupéens lengde, så vil man jo få romslig plass, eventuelt at man kan spre bagasjen flatt og legge madrassen oppå der igjen, uten at man nødvendigvis bygger seg helt opp til taket.
Dørhåndtakene ser jeg ikke store problemer med. Det er kanskje ettpar ganger i året at de kanskje fryser, men med forvarming av bilen, bør det tine opp tilstrekkelig til at man ikke blir plaget.
Kan sikkert være værre endel andre steder, der de plages mye med vindblåst fra havet, men da får man eventuelt lære seg å parkere med andre siden til vinden, eller ta med seg en termos med varmt vann og en litt tykk frysepose.
Rekkeviddetapet er vel ikke veldig stort om de hadde laget noe mer tradisjonelt, men jeg digger slike flush håndtak, det gjør bilene penere i mine øyne.
Rails er et must, også for meg. Og så har jeg ikke sett noe om taklast, men håper de i god KIA-ånd kommer med 100 kg, slik de bl.a. har på e-Niro/Niro EV (siste), og som jeg nå leser flere steder at nye Kona og har.
Det muliggjør taktelt og markise, til og med de batwing-modellene, som vil gjøre denne bilen temmelig perfekt for min del. Med V2L kan man dra strømkabel opp til takteltet, og benytte varmeteppe, laptop/mobil og ha til lys og ev. en vifte.
Og samtidig kan altså noen sove inni bilen med Utility mode på, dersom man ikke har fylt den opp med for mye ferieforpakning. Nå som mange må bo i leiligheter uten særlig plass til overnattingsgjester, er jo dessuten dette fort løsningen på det problemet.
Dette er altså et kinderegg av en totalpakke, som kanskje er oppnåelig for mange. Jeg har siklet på denne lenge, så jeg er temmelig spent på prisen.
Så gjør det absolutt ingenting for min del at denne og EV9 fremstår som rimelige alternativer til en Landrover eller Jeep, som gjerne brukes av de som setter pris på kjøring litt utenfor allfarvei, og å kanskje velge noe annet enn campingplasser.
KIA fikk plutselig noen konkurrenter, ihvertfall over dammen!
Skulle lansere R2 i dag, men overrasket med R3 og R3X i tillegg, som jeg skrev her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=66400.msg1132101#msg1132101 (https://elbilforum.no/index.php?topic=66400.msg1132101#msg1132101)
R2 blir forøvrig 4,7 meter lang, EV5 er 4,6 meter, så disse vil nok konkurrere tett.
Ser R2 får NACS fra start, men så kommer den ikke ut før 2026. Vil forresten ha nedsenkbar bakrute og de bakre sidevinduene kan settes i "lufteposisjon, så nesten "California mode" som Fisker kaller det!
Ser de bruker 4695-battericeller og har strukturelt batteri.
Nå må River få enten fabrikk i Europa, eller tillate å sende noen over hit, for denne blir interessant, spesielt med den prisen.
Enig med en del som har blitt nevnt tidligere.
Foretrekker selv vanlige dørhåndtak. Er mer praktisk, i tillegg lettere for unger å åpne selv.
Ser ikke poenget med den midtbenken foran. I tillegg ser det ganske dust ut...
EV3 kommer med kun forhjulstrekk. Da er den uaktuell. Når kommer EV5? DET ER DEN VI VIL HA!
Det er overraskende at de har valgt forhjulstrekk på EV3 med E-GMP plattformen som har bakhjulstrekk (og 4wd) på Ioniq 5 og Kia EV6.
Kanskje de etterhvert gjør som Volvo og Polestar og endrer til bakhjulstrekk. (Edit, burde skilles ut i egen EV3 tråd.)
Sitat fra: eikerkongen på torsdag 23. mai 2024, klokken 15:00EV3 kommer med kun forhjulstrekk. Da er den uaktuell. Når kommer EV5? DET ER DEN VI VIL HA!
Markedet skal melkes før volum-modellen kommer🙈
Hva skjer med EV5 tro? Noen med litt info?
Den skulle vel først komme høsten 2024. Når sier de rundt mai 2025 som er rett rundt hjørnet heldigvis. Ser den kinesiske leveres til Australia mens den koreanske selges på hjemmemarkedet. For en stund siden dukket EV4 opp som troll i eske. Hvor i alle dager ble det av 5? Helt tyst i motorpressen også.
Nå håper jeg forsinkelsen betyr at den europeiske utgaven har blitt redesignet. Den håpløse midtputa som har blitt latterliggjort i alle youtube-videoer håper jeg er borte. Selv i midtarmlene foran er det ikke oppbevaring.
Håpløst.
Eller liker jeg eksteriøret svært godt, men synes EV3 har finere interiør enn EV5. Det henger vel ikke helt på greip?
Jeg må ha headup, matrix-lys, V2L og panoramatak på min neste bil. Det har EV5 GT pluss at den har varme/kjøleboks og frunk. Har den rails i tilegg er lykken komplett.
Lukter også på Opel Grandland, men den ser jo litt kjedelig ut?
Tydelig at kia har et pris problem i europa/norge, ev3 er for overprisa men selger bra så ingen vits å lansere ev5, ev4 er en ev3 i annen form og sikkert enda høyere pris.
Tipper ev5 kommer i slutten av året når salget til ev3 har dabbet av.