Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: 19quiz76 på mandag 19. november 2012, klokken 06:07

Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76mandag 19. november 2012, klokken 06:07
Det norske markedet fikk en ekslusiv sniktitt av en Model S Beta tidligere i år, men nå, for første gang noensinne, vil en helt ferdig produksjonsmodell av Model S være utstilt på vårt Showroom i Oslo i en begrenset tidsperiode!

Vårt Tesla-team vil være tilgjengelige for å gi omvisninger av bilen og tekniske demonstrasjoner av den fantastiske 17" touchscreenen.

Besøkende vil også få mulighet til å oppleve vårt interaktive Design Studio og lære om de mange unike funksjonene til Model S.


MODEL S UTSTILLING, ÅPNINGSTIDER:

Ekslusiv sniktitt for Tesla-kunder
Mandag 19 november | 10.00 – 17.00

Offentlig utstilling
Tirsdag 20 november | 10.00 – 17.00
Onsdag 21 november | 10.00 – 17.00
Torsdag 22 november | 10.00 – 19.00
Fredag 23 november | 10.00 – 16.00
Lørdag 24 november | 10.00 – 15.00

TESLA STORE OSLO
Verkseier Furulundsvei 16C
0668 Oslo

Prøvekjøring av Model S vil ikke være mulig disse datoene, men alle reservasjonsholdere vil bli kontaktet innen kort tid for å prøvekjøre Model S ved vårt Showroom i Oslo.

Hold et øye etter denne ekslusive invitasjonsmailen i din inbox de nærmeste dagene!

Har du ikke en Model S reservasjon enda? Reserver en nå og kontakt oss på +47 21 06 19 29 for å booke en prøvekjøring, før det er for sent!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: mrjallemandag 19. november 2012, klokken 07:47
Jeg fikk også den, men la ikke merke til det om at vi snart blir kontaktet for prøvekjøring før jeg leste det her - uten alle bildene. Det blir bra! Gleder meg sinnsykt! Håper det blir veldig snart, dess nærmere jul vi kommer, dess vanskeligere blir det å ta seg en Oslo-tur....
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.hmandag 19. november 2012, klokken 09:42
Tar en tur dit nå klokken ti. Håper det ikke blir så alt for mye trengsel :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Folesonmandag 19. november 2012, klokken 09:47
Det blir ikke en tur til Oslo i denne omgang, men vi får vel se hva som skjer når den invitasjonen til prøvekjøring kommer....
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: PASmandag 19. november 2012, klokken 11:59
ringte nr som angitt over og fikk en engelsspråklig mann i tale. Han kunne ikke gi meg noen eksakt dag for prøvekjøring, men lovte at vi som har reservert ville bli kontaktet "very soon"
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Milzitmandag 19. november 2012, klokken 12:00
Så da kan det virke som det blir prøvekjøring av US-versjon..
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.hmandag 19. november 2012, klokken 12:04
Da var besøket overstått. Det var ganske mange der når jeg kom, og flere ble det i løpet av besøket. Var der en snau halvtime og kikket.

Dashboard
Fikk sittet både i baksete, passasjersete foran og førersetet foran.
Når jeg satt meg bak rattet ble jeg rett og slett litt satt ut over hvor moderne bilen føltes. Betjeningen av 17" skjermen var som å håndtere en iPad. Menyene var oversiktlige og enkle. Bak rattet glemte jeg meg rett og slett litt bort og ble kanskje sittende litt lenger enn jeg burde mtp alle som ventet tålmodig :) Etter å ha sittet bak rattet i Model S blir det en enda større nedtur å måtte kjøre Passaten et halvt år til.
Finishen var feilfri og lekker! Om man liker moderne interiør overgår bilen helt klart A6, 5-serie mm. Å betjene ting som temperatur, setevarme etc. fra skjermen trodde jeg skulle bli knotete, men jeg traff med enkelhet uten å måtte nistirre på skjermen.

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde1.jpg)

Bagasjerom
Bagasjerommet var litt mindre enn forventet. Utformingen gjør det mindre praktisk enn en vanlig stasjonsvogn, men det dype og store hullet i bagasjerommet tror jeg vil passe perfekt å legge deler av barnevognen i. Målte hullet til å være 40 cm bredt, 95 cm langt og 25cm dypt.
Bagasjerommet foran var også litt mindre enn forventet, men god plass til 2-3 bager, evt. helgens handleposer.
Jeg ble litt skuffet over bagasjeplassen. Bakgrunnen for skuffelsen var at bagasjerommet målt i liter skulle være langt større enn Passaten. Det er mulig det er større enn Passaten i volum, men Passaten er mer praktisk med sitt firkantede bagasjerom. Jeg er ikke i tvil om at jeg får inn mer i Model S, men når man blir forespeilet at lastekapasiteten skal være enorm, for så å oppleve den som kun litt bedre enn det du har i dag, blir man litt skuffet. Pakker man smart får man inn mye mer i Model S, så det blir nok kjøp. Men som sagt, ble litt skuffet.

Seter
Forsetene var gode og passe myke. De har nok dårlig sidestøtte ved aktiv kjøring, men de føltes gode og støttende generelt sett. De var lette å justere, og jeg fant raskt en god sittestilling.

Baksetet derimot synes jeg var mindre enn forventet. Jeg er ca 187cm. Jeg skallet ikke i taket, men det var ikke mye å gå på. Nakkestøttene ga ingen støtte for meg og sitteputen kunne med fordel vært lenger. Også i baksetet oppleves bilen som svært moderne, og finishen var feilfri.
I mine øyne vil E-klasse og 5-serie være mer komfortable langturbiler for voksne personer i baksetet med høyde over 180cm.
Kort fortalt påpeker jeg at en bil med kupeform ikke gir den samme romfølelsen i baksetet som en stasjonsvogn, men jeg hadde foretrukket baksetet i en CLS fremfor Model S.

Eksteriør
Det er bare en ting å si: lekkert! Jeg synes bilen er pen på bilder, men å se den i virkeligheten var allikevel overraskende positivt. Den er bred, ganske lav og har svært pene linjer. Det er tydelig at de har lagt innsats i å gjøre bilen pen, samtidig som dette på enkelte punkter går ut over interiørplass, bagasjeplass etc.
Bilen hadde 19" felger og jeg var redd dette ville se smått ut, men i mine øyne er 19" en perfekt mellomting av størrelse og komfort. Kommer ikke til å gå for 21" etter at jeg har sett bilen med 19".
Synes eksteriøret ligger noen små hakk over Audi A7 og A5 sportback.

Dører/dørhåndtak
Setter dette som et eget punkt da jeg var veldig spent på hvordan håndtakene og dørene ville fungere. Helt ærlig trodde jeg at jeg ville valgt ordinære håndtak om det var en opsjon. Å dille med superfancy håndtak trodde jeg bare var en gimmick. Håndtakene fungerte som en drøm. Svært enkle å betjene. Jeg så mange som klønet med dem, men når de hadde testet et par ganger og forstått prinsippet gikk alt problemfritt. Håndtaket sklir elegant ut og døren åpner seg når du berører håndtakets innside. Dørene i seg selv er pene, og glasset er rammefritt. Innsiden av dørene har en pen utforming, så det er åpenbart at design har stått høyt også her.

Min konklusjon er at jeg forventet mer på enkelte punkter, samtidig som den overgikk forventningene på andre punkter. Det blir definitivt kjøp, og det morsomme er at den beste opplevelsen gjenstår. Det alle biljournalistene skryter av er kjørefølelsen.

Her er noen bilder jeg tok:

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde0001.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde05.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde04.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde03.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde0002.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde0003.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde0004.jpg)

(http://i23.photobucket.com/albums/b368/oyvindhh/Teslabilder/bilde2.jpg)

Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Sponzomandag 19. november 2012, klokken 13:09
Hei Øyvind og takk for innlegg og bilder fra besøket ditt idag.

Har lyst å dra innom selv, men i invitasjonen stod der at mandagen var forbeholdt Tesla eiere. Ble du spurt om dette i butikken.

Jeg har jo lagt inn en reservasjon på Model S som så mange andre, men kjører A5 Sportback så jeg har ingen Roadster i garasjen.

Skulle gjerne ha sett bilen med 21" felgene, men fint å se at de har fått inn riktig fargekombinasjon.   :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.hmandag 19. november 2012, klokken 13:16
Sitat fra: Sponzo på mandag 19. november 2012, klokken 13:09
Hei Øyvind og takk for innlegg og bilder fra besøket ditt idag.

Har lyst å dra innom selv, men i invitasjonen stod der at mandagen var forbeholdt Tesla eiere. Ble du spurt om dette i butikken.

Jeg har jo lagt inn en reservasjon på Model S som så mange andre, men kjører A5 Sportback så jeg har ingen Roadster i garasjen.

Skulle gjerne ha sett bilen med 21" felgene, men fint å se at de har fått inn riktig fargekombinasjon.   :)
Hei. Ble ikke spurt om noe i døra, men anser meg selv som kunde ettersom be har reservert og betalt depositum for Model S. Reservasjonsholdere er garantert velkomne i dag!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Sponzomandag 19. november 2012, klokken 13:21
Supert, da blir det en tur til Alnabru på meg.  :o)

Takk for svar!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 19. november 2012, klokken 14:17
Nå når det er like før det blir mulig med prøvekjøringer, så kan jeg si at jeg har allerede prøvekjørt Model S i USA. Jeg ble oppfordret til å ikke fortelle om det på forum før det ble mulig å prøvekjøre i Norge. (Jeg antar de ikke hadde lyst til å ende opp med å ordne prøvekjøringer i USA for dusinvis med nordmenn.)

Jeg kontaktet Tesla i August fordi jeg visste jeg ville være i San Francisco i et par uker i September, og det ville så klart være kult å prøvekjøre Model S. Til å begynne med fikk jeg ingen garantier, men i begynnelsen av September endte jeg opp med å motta en epost der jeg fikk prøvekjøre 19. September, ved butikken Santana Row i San Jose. Det sto jeg måtte ha med meg et internasjonalt førerkort (det er egentlig bare en oversettelse av alt som står på førerkortet), noe jeg ikke kunne ordne i tide, så jeg ble veldig i tvil om jeg ville få muligheten til å prøvekjøre. Men uansett bestemte jeg meg for å møte opp, fordi i verste fall ville jeg kunne sitte på mens en ansatt kjørte.

Når den 19. kom, kjørte jeg, min samboer og broren min til San Jose, og fant fram til Santana Row - et ganske high-end shopping distrikt, der alle så ut som at de minst hadde hatt 5 plastiske operasjoner. I parkeringshuset passerte vi en grå 85 kWh Performance Model S, som jeg innså jeg snart ville sitte i. :) Vi fant fram til butikken, og til alt hell var det faktisk en jente der som kunne litt norsk, fordi faren var norsk. Hun forsto det som var skrevet på førerkortet mitt, og så snart jeg signerte på et dokument der jeg er ganske sikker på jeg tok alt ansvar for det som eventuelt skulle skje med bilen, satte jeg og en eldre mannlig ansatt kursen mot parkeringsplassen. (Jeg er faktisk ikke helt sikker på om han var ansatt eller ikke - han snakket om at han hadde mottatt sin Model S, noe som nesten måtte bety han hadde en Founders serie eller en veldig tidlig Signature Special serie. Jeg kan ikke si jeg brydde meg spesielt mye, for jeg var i ferd med å få prøvekjøre Model S!)

Når vi kom til bilen viste han oss litt om hvordan nøkkelen fungerte, og vi satte oss inn. (Jeg innså først i etterkant at jeg faktisk aldri var borti nøkkelen.) Jeg i førersetet, den ansatte foran i passasjersetet, og broren og samboeren min i baksetet. Først gikk vi litt igjennom hvordan skjermene fungerte, hvordan å velge mengden regenerativ bremsing, hvordan å sette den i drive, park, osv.

Og så begynte vi å kjøre - ganske umiddelbart kom jeg borti cruise-kontroll spaken i stedet for blinklys, men det var en feil jeg gjorde kun en gang. Den er litt feilplassert, men ikke til en så stor grad at det er ett reelt problem. Vi kjørte en runde der vi var innom både vanlige bygater, og motorvei, og jeg syns det var en ganske grei runde. Ganske raskt etter at vi forlot butikken kom vi til et lyskryss, der jeg endte opp med å være fremst. Klar over at dette kunne være en av de få mulighetene til å prøve akselerasjonen kjørte jeg på med full guffe. Det er en helt utrolig følelse, veldig jevn og absolutt kraftfull. Jeg tror ikke bilene bak meg hadde begynt å bevege seg innen jeg var ute av lyskrysset... Og de sjokkerte lydene fra baksetet, nærmest fnising, gjorde opplevelsen absolutt mer morsom. Etter at vi kom ut på motorveien skulle jeg legge meget felt lengre inn, der trafikken gikk i kanskje 60-70 mph mens trafikken i mitt felt lå kanskje i 40-50 mph. Da var det bare å såvidt berøre gasspedalen og legge seg inn. Man var allerede oppe i riktig hastighet før man kunne blunke. :) En annen situasjon var en skarp svingete påkjøringsrampe der den ansatte sa klart ifra: "Her kan du gi på så mye du bare vil." Jeg ga på så mye jeg turte, som ikke var rent lite, og fortsatt satt bilen på veien som støpt fast. Det var ingen antydning til at bilen nærmet seg grensene av det den klarer.

Andre inntrykk:

- Lydnivået var kjempebra, selv ved høye hastigheter.
- Når jeg skulle parkere kunne jeg føle at det er en ganske stor bil, men ellers føltes den ikke noe spesielt større enn hvilken som helst annen bil. Leiebilen jeg hadde i San Fransisco var en Kia Soul, og før det i Mexico kjørte jeg en Cheverolet Chevy (liten to-dørs hatchback) i to uker, så jeg var nok ganske vant til å kjøre små biler på tidspunktet jeg prøvekjørte Model S. Størrelsesmessig følte jeg det ikke som en spesielt stor overgang til Model S, med unntak av når jeg skulle parkere.
- Setene var helt fine.
- Skjermene oppførte seg helt perfekt under kjøring. De var ikke forstyrrende eller upraktiske på noen som helst måte.
- Alle de Tesla-ansatte jeg snakket med var hyggelige og hjelpsomme. De var absolutt profesjonelle og tillitsvekkende. Og veldig engasjerte når det gjelder elbiler!

En ting jeg ikke likte på bilen var speilene, men jeg mistenker dette er noe som kun er i USA. Speilene forstørrer så mye at man kan se nesehårene på sjåføren i bilen bak, men til gjengjeld er blindsonene på størrelse med et kontinent. Dette førte til en nestenulykke ved en anledning der jeg skulle legge meg ut et felt. Jeg sjekket speilet, og deretter blindsonen, og så begynte jeg å legge meg ut. Akkurat i tide så jeg en bil som kom ut av blindsonen og fikk svingt tilbake i feltet mitt igjen. Jeg fikk tydeligvis ikke sjekket hele blindsonen, da den var enorm. Jeg håper de europeiske reglene er slik at mer normale norske speil er påkrevd. (Men uansett er det nok kun et spørsmål om tilvenning.)

Alt i alt er jeg kjempeimponert over hvordan bilen oppfører seg og Tesla som selskap. Jeg har ikke store samvittighetskvaler ved å si at Model S er den beste bilen jeg har noensinne kjørt, og ikke bare det, Tesla Model S er veldig mulig den beste bilen noensinne laget.

Jeg må på en eller annen måte finne penger til både hus og bil, men hittil har jeg ikke funnet pengene til bil, kun pengene til å bygge hus. Er det noen som har en halv mill til overs? :/
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001mandag 19. november 2012, klokken 14:57
Jeg fikk også tatt meg en tur til Alna idag, og må si at jeg rett og slett ble meget positivt overasket over bilen. Forventningene mine var skyhøye før jeg kom dit, og de bli ikke lavere etter en time med kikking og "tafsing:


Alt i alt så skal det nå mye til for at det ikke blir kjøp på meg. Eneste hinderet jeg ser er at det kommer rapporter om vesentlig redusert rekkevidde på vinteren i Norge.

Bilen var så lekker at jeg må ta med kone og barn senere i uken for enda en titt :)

PS! Har aldri sett så mange smilende og fornøyde folk se på en bil. Selv på div bilmesser med de mest eksotiske bilene som finnes.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76mandag 19. november 2012, klokken 16:54
Sitat fra: darthy001 på mandag 19. november 2012, klokken 14:57
Alt i alt så skal det nå mye til for at det ikke blir kjøp på meg. Eneste hinderet jeg ser er at det kommer rapporter om vesentlig redusert rekkevidde på vinteren i Norge.


Den lystige (not!) dansken mente at rekkevidden om vinteren bare vil påvirkes av bruk av varmeapparat. Ca 7% reduksjon var det de hadde klart å måle på Roadsteren, tviler på at det blir særlig mye høyere på Model S.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76mandag 19. november 2012, klokken 16:58
Svar på noen spørsmål jeg hadde:

Q: Gjøres det tiltak for å sikre mot veisalt?
A: Nei, Tesla mener det ikke trengs. Roadsteren har imidlertid Carbon-plater under batteripakken, så man mangler konkret erfaring

Q: Er bilen nå testet i euro ncap?
A: Ja, fem stjerner (full pott) på alle områder

Q: redusert rekkevidde om vinteren?
A: Ca 7% reduksjon i kjørelengde med varmeapparat på fullt, ingen reduksjon utover det.

Q: Hastighetsbegrensning med demperei høyeste posisjon?
A: Bilen senker seg til laveste innstilling i hastigheter over 80 km/t

Q: Vil Model S komme med awd?
A: Vet ikke (etter mye nøling og stamming)

Q: Er det lovbestemmelser som hindrer montering av hengerfeste?
A: Vet ikke

Q: Vil Tesla kunne utføre reparasjoner på de dyre aluminiumspanelene?
A: Ja, gjennom samarbeidspartnere.

Q: Vil man måtte bytte hele batteripakken ved f.eks en kollisjon?
A: Nei, man kan skifte ut moduler

Q: Hva koster ny batteripakke og når må den skiftes?
A: Uvisst, men på Roadsteren kan man bestille nytt batteri ved kjøp som byttes etter 7 år. Dette koster $9000, basert på antatt pris om 7 år. Men et bytte utenom denne ordningen kommer på mellom 200.000-250.000(!)

Var det jeg kom på i farta, supplerer etter hvert som jeg kommer på mer :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Oreomandag 19. november 2012, klokken 17:42
Sitat
PS! Har aldri sett så mange smilende og fornøyde folk se på en bil. Selv på div bilmesser med de mest eksotiske bilene som finnes.
Sikkert fordi denne bilen faktisk er oppnåelig for folk, mens på div. bilutstillinger er bilene fjerne drømmer?

Tusen takk til de som bidrar med informasjon, innrykk og synspunkter for oss som ikke er der, eller har mulighet til å komme  :-*

Har vurdert å bestille flybillett opptil flere gang, men prøver å vente til prøvekjøringen istedenfor.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76mandag 19. november 2012, klokken 17:52
Sitat fra: Oreo på mandag 19. november 2012, klokken 17:42
Sitat

Tusen takk til de som bidrar med informasjon, innrykk og synspunkter for oss som ikke er der, eller har mulighet til å komme  :-*

Har vurdert å bestille flybillett opptil flere gang, men prøver å vente til prøvekjøringen istedenfor.

Sikkert like greit, var der maks 40 min og selv om det var gøy å se, kunne jeg sikkert ventet til prøvekjøring med å få svar på div. Det meste kunne jeg sikkert også fått svar på ved å sende en mail til Alnabru.

Bare å spørre her inne hvis det er noe du lurer på, sikkert noen som har spurt om det da de var og kikket :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001mandag 19. november 2012, klokken 18:08
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 19. november 2012, klokken 16:54
Sitat fra: darthy001 på mandag 19. november 2012, klokken 14:57
Alt i alt så skal det nå mye til for at det ikke blir kjøp på meg. Eneste hinderet jeg ser er at det kommer rapporter om vesentlig redusert rekkevidde på vinteren i Norge.


Den lystige (not!) dansken mente at rekkevidden om vinteren bare vil påvirkes av bruk av varmeapparat. Ca 7% reduksjon var det de hadde klart å måle på Roadsteren, tviler på at det blir særlig mye høyere på Model S.

Hehe ho danske sprudlet ikke over av entuiasme nei. 7% reduksjon kan jeg fint leve med hvis normalen er minst 400km som standard rekkevidde. Men er naturlig skeptisk til alt slik før det faktisk har blitt utført uavhengige tester ala dette på vinteren.

Kommer jeg meg fra Oslo til Kristiansand vinterstid uten å måtte kjøre ekstremt økonomisk så er jeg mer enn dekket:)
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76tirsdag 20. november 2012, klokken 11:27
Dama var hyggelig, men han duden så ut som han heller ville spa møkk enn å snakke om verdens feteste bil :D
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: cratirsdag 20. november 2012, klokken 11:43
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 20. november 2012, klokken 11:27
Dama var hyggelig, men han duden så ut som han heller ville spa møkk enn å snakke om verdens feteste bil :D

Ha ha ha!!!!!  ;D ;D Stakkars!

Skulle ønske jeg var i Oslo i disse dager, gitt!
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: JohanHtirsdag 20. november 2012, klokken 14:25
Med tanke på de sier de snart skal tilby prøveturer tror jeg at jeg skipper besøk der. Høres masete ut. Vet nok det meste om bilen etter å ha følgt så nøye med på div. fora lenge...
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Epleskrellertirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
Mine erfaringer etter å ha sett bilen for første gang i går var som følger:

-Skjermen/kontrollpanelet
Langt mindre prangende enn jeg hadde trodd. Den var egentlig passe stor, klar og enkel å trykke på..

-Forsetet
Helt OK, ikke noe mer og ikke noe mindre. Standard justeringer med det jeg er vant til..

-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.

-Baksetet
Trangere enn jeg hadde trodd. Jeg klarte ikke å sette meg inn først da det satt en voksen mann foran med setet nesten helt bakerst. Han tok setet fram noe og jeg kom på plass. Men sammenlignet med min Superb var det fremdeles trangt og det vil være vanskelig å sette inn bakovervendte seter og samtidig ha ok plass foran. Jeg la ganske fort merke til at det ikke var noen lagringsplasser til småting bak, hverken i dører, setelommer eller midtkonsoll. Selve setene var helt OK. Det var litt lavt under taket om man lente seg bakover.. Er dette bedre om man velger bort takluke?

Bagasjerom
-Helt ok. Ser for meg at "frunken" blir lite brukt, men greit å ha på langtur og hvertfall med unger helt bakerst.

-Mulig med takstativ, det visste jeg ikke..

Totalt:
En svært lekker bil. Men jeg vil tippe Model S versjon 2.0 vil bli enda bedre på en del av detaljene. Fant ingen showstoppere for mine del. Det blir evt. uventet høye priser..
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 20. november 2012, klokken 15:24
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
Det var litt lavt under taket om man lente seg bakover.. Er dette bedre om man velger bort takluke?

Nei, det blir dårligere uten panoramasoltaket.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76tirsdag 20. november 2012, klokken 16:12
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
sammenlignet med min Superb var det fremdeles trangt og det vil være vanskelig å sette inn bakovervendte seter og samtidig ha ok plass foran.
Pussig.. Har også Superb, men fikk motsatt inntrykk. Nemlig at det var god plass mellom seteradene, og dermed også til bakovervendte seter. Har ikke kontrollmålt mot Superben, så det kan godt hende jeg bare ønsket det så sterkt ;)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 20. november 2012, klokken 16:17
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 20. november 2012, klokken 16:12
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
sammenlignet med min Superb var det fremdeles trangt og det vil være vanskelig å sette inn bakovervendte seter og samtidig ha ok plass foran.
Pussig.. Har også Superb, men fikk motsatt inntrykk. Nemlig at det var god plass mellom seteradene, og dermed også til bakovervendte seter. Har ikke kontrollmålt mot Superben, så det kan godt hende jeg bare ønsket det så sterkt ;)
Når jeg satt i baksetet satt to voksne menn foran. Det var god plass til bakovervendte seter da. Vil tippe omtrent som i Passaten, men sikkert mindre enn i den digre Superben!
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76tirsdag 20. november 2012, klokken 20:02
Måtte ut i garasjen og måle Superben (geeky, I know), og det kan se ut som det er hakket bedre plass enn i Model S'en. Kona er 170cm, og bak henne er det ca 85 cm fra bakre punkt på nakkestøtten/seteryggen ned til isofix-punktet. Altså det samme jeg målte Model S'en til. Men bak setet mitt er det nok bedre plass i Skodaen, 79 vs. 74 i Teslaen. Men tror likevel det skal gå greit hvis man trenger å sette et stort barnesete bak den, Passaten er vesentlig trangere (har testet).
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: gbzdoctirsdag 20. november 2012, klokken 20:59
Er det ikke bare å hive på de bakover vendte setene på tredje rad da? ;-)

Men fra spøk til alvor, glad jeg er ferdig med slike seter. :)

Flott bil, og kona likte den også.
Eldstemann ble veeeldig imponert over panorama taket og den gode plassen bak. :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001tirsdag 20. november 2012, klokken 21:16
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 20. november 2012, klokken 20:02
Måtte ut i garasjen og måle Superben (geeky, I know), og det kan se ut som det er hakket bedre plass enn i Model S'en. Kona er 170cm, og bak henne er det ca 85 cm fra bakre punkt på nakkestøtten/seteryggen ned til isofix-punktet. Altså det samme jeg målte Model S'en til. Men bak setet mitt er det nok bedre plass i Skodaen, 79 vs. 74 i Teslaen. Men tror likevel det skal gå greit hvis man trenger å sette et stort barnesete bak den, Passaten er vesentlig trangere (har testet).

Skoda Superb er vel i en klasse for seg når det kommer til innvendig plass og da spesielt i baksetet.

Jeg gikk faktisk derfra og tenkte "kjempeplass til bakoverlent sete" :) morsomt hva forskjellige utgangspunkt kan gjøre. Kjører idag VW Tiguan og plassen i  Teslaen var enorm i forhold!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Benttirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: DrSparktirsdag 20. november 2012, klokken 21:46
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:16
Skoda Superb er vel i en klasse for seg når det kommer til innvendig plass og da spesielt i baksetet.

Du har ikke prøvd Renault Grand Espace :-).

Får man plass til tre barnestoler i bredden i baksetet på Model S? Hvis ja, vil jeg seriøst vurdere å bestille en.
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: foxytirsdag 20. november 2012, klokken 21:54
Sitat fra: Bent på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P

er en feminin bil ja - passer best damer eller mannfolk som vokser alle sine hår  ;D  :P
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001tirsdag 20. november 2012, klokken 22:02
Sitat fra: DrSpark på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:46
Sitat fra: darthy001 på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:16
Skoda Superb er vel i en klasse for seg når det kommer til innvendig plass og da spesielt i baksetet.

Du har ikke prøvd Renault Grand Espace :-).

Får man plass til tre barnestoler i bredden i baksetet på Model S? Hvis ja, vil jeg seriøst vurdere å bestille en.

Grand espace kommer vel mer i kategorien buss enn bil i denne sammenhengen :D

Men jeg mener at det står på Tesla sin sider at de skal være plass til 3seter i bredden. To med den amerikanske isofox-varianten latch og ett sete med vanlig belte.
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Oreotirsdag 20. november 2012, klokken 22:03
Sitat fra: Bent på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P
I USA kjører vel "ekte" mannfolk Pick-Up truck?
Jeg tolker det dithen at når Tesla har muligheten til å ikke ha noen girkasse Kanal så vil de fremheve dette.
Selv er jeg jo litt spent på dette, og vi trolig tenke wtf!? som nevnt...
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001tirsdag 20. november 2012, klokken 22:09
Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. november 2012, klokken 22:03
Sitat fra: Bent på tirsdag 20. november 2012, klokken 21:44
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:14
-Førerplass
Merkelig relativ stor "renne" mellom forsetene. Bilen hadde 12v uttak under armlenene/koppholderne. Utstyr som skal bruke denne 12v må da ligge i renna.
Etter å ha lest forumene til Tesla har jeg inntrykk av at dette er en kjønnsgreie. Kvinnfolk som setter seg i førersetet ser på renna, smiler bredt og setter veska si der. Endelig en bil som forstår dem!

Mannfolk som setter seg i førersetet ser på renna og tenker, wtf!?

Så muligens er Model S først og fremst en konebil. :P
I USA kjører vel "ekte" mannfolk Pick-Up truck?
Jeg tolker det dithen at når Tesla har muligheten til å ikke ha noen girkasse Kanal så vil de fremheve dette.
Selv er jeg jo litt spent på dette, og vi trolig tenke wtf!? som nevnt...

For meg med lange bein så er dette faktisk ett av de mest positive trekkene ved bilen. Jeg slipper å ha midkonsollen konstant presset mot kneet/leggen/låret som jeg må på de fleste andre nye biler. Valgte faktisk bort BMW X3 grunnet dette når jeg kjøpte ny bil for ett år siden.

Kunne dog gjerne sett flere oppbevaringsrom andre steder. Løsningen med koppholder på midtarmlenet ødelegger også litt for meg.

MEN det at får muligheten til kjøre flere timer uten vondt i høyrefoten veier glatt opp for akkurat det :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Cobostirsdag 20. november 2012, klokken 23:14
Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: petersvonsdag 21. november 2012, klokken 18:02
Sitat fra: Cobos på tirsdag 20. november 2012, klokken 23:14
Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos

Denne du tenker på? http://www.teslaccessories.com/Teslaccessories.com/Gallery.html#8

For å være helt ærlig, synes jeg den ser helt forferdelig ut og vil ødelegge et ellers meget pent interiør. Det å sløse bort all plassen ser jeg heller ikke poenget med, en bedre løsning finnes nok helt sikkert.

Men idéen er god :)
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Cobosonsdag 21. november 2012, klokken 18:59
Sitat fra: petersv på onsdag 21. november 2012, klokken 18:02
Sitat fra: Cobos på tirsdag 20. november 2012, klokken 23:14
Jeg ville sjekket ut Soflauthor (tror jeg han kalte seg) på Tesla Motors Club sine forum. Han er en tidlig Signature holder som driver å utvikler en mer tradisjonell midtkonsoll ala BMW som skal kunne elegant settes ned i renna. Da får man bedre plasserte koppholdere og lukkbare smårom osv. Tidlige produksjonstegninger har sett veldig bra ut, men husker ikke helt hvor langt han var kommet i prosesssen.

Cobos

Denne du tenker på? http://www.teslaccessories.com/Teslaccessories.com/Gallery.html#8

For å være helt ærlig, synes jeg den ser helt forferdelig ut og vil ødelegge et ellers meget pent interiør. Det å sløse bort all plassen ser jeg heller ikke poenget med, en bedre løsning finnes nok helt sikkert.

Men idéen er god :)
Absolutt den jeg tenkte på, men hadde ikke sett hvordan den så ut som nesten ferdig. Jeg ser det som sannsynlig at jeg kunne tenke meg en slik en, men må nesten få min Model S før jeg vet...

Cobos
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: petersvonsdag 21. november 2012, klokken 21:56
Sitat fra: Cobos på onsdag 21. november 2012, klokken 18:59
Absolutt den jeg tenkte på, men hadde ikke sett hvordan den så ut som nesten ferdig. Jeg ser det som sannsynlig at jeg kunne tenke meg en slik en, men må nesten få min Model S før jeg vet...

Cobos

Jeg har en designkamerat, skal spørre om han har noen tanker om et bedre design, med rom slik at man faktisk får utnyttet den gedigne plassen til noe mer enn en koppholder ;) Han har forresten stått for designet på en elektrisk motorsykkel: http://www.wired.com/autopia/2012/07/roskva-cf-bike/
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Epleskrellerfredag 23. november 2012, klokken 23:03
Jeg var nok litt påvirket av at forsetet var maks bakover da jeg forsøkte å sette meg inn i bilen.. mulig plassen var helt OK til bakovervendt barnesete :)

En annen ting jeg glemte var handskerommet. Jeg syns dette spratt litt for fort ut. Dette er kun en detalj som ikke betyr så mye, men jeg syns det virket litt mindre robust ut enn de som har en "kontrollert" bevegelse..
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: fredaglørdag 24. november 2012, klokken 00:07
Minus: Litt trangt å komme inn bakdøren. Jeg stanger hodet i taket når jeg sitter i baksetet. Selv om jeg er et par cm lavere enn Elon Musk. Nakkestøttene bak er så små at de umulig kan være lov i Europa. Kantene på plastfilmen på panseret var veldig synlige.

Pluss: Butikken var full av positiv og hjelpsom betjening idag. Lakkprøvene til model S er utstilt i butikken. Glasstaket virker veldig kult, men er deaktivert på bilen som er på besøk nå. Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas, som skal gi en del raskere lading enn 1-fas. Bra, for sikringsskap 32A 3-fas er allerede installert i garasjen. Når kommer det kommunale ladestolper med 32A 3-fas?

Gleder meg til å prøvekjøre. :-)

Lurer på hvor stor andel av Model S kjøperne som har elbil fra før?
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Griffellørdag 24. november 2012, klokken 00:54
Sitat fra: fredag på lørdag 24. november 2012, klokken 00:07
Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas,
Den europeiske versjonen av model S må nok pent støtte lading med 400V 3-fas, så får vi håpe at de vet om at sitt største marked i Europa er Norge med et sært 230V system og bygger en lader som er såpass universal at den dekker f.eks. fra 200-460V og både TN og IT nett. Dette er egentlig ingen heksekunst bare de er klar over det. De som planlegger en Europatur får da ytterligere 70% ladeeffekt.
Det krever dessverre en litt spesiell vri på hvordan Menneks kontakten skal kobles for 3fas 230V IT.
Det burde vært en norm for dette, kanskje den finnes, en sak for elbilforeningen?

Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 24. november 2012, klokken 07:44
Sitat fra: Griffel på lørdag 24. november 2012, klokken 00:54
Sitat fra: fredag på lørdag 24. november 2012, klokken 00:07
Den europeiske versjonen av model S skal støtte lading med 240V 3-fas,
Den europeiske versjonen av model S må nok pent støtte lading med 400V 3-fas, så får vi håpe at de vet om at sitt største marked i Europa er Norge med et sært 230V system og bygger en lader som er såpass universal at den dekker f.eks. fra 200-460V og både TN og IT nett. Dette er egentlig ingen heksekunst bare de er klar over det. De som planlegger en Europatur får da ytterligere 70% ladeeffekt.
Det krever dessverre en litt spesiell vri på hvordan Menneks kontakten skal kobles for 3fas 230V IT.
Det burde vært en norm for dette, kanskje den finnes, en sak for elbilforeningen?
Jeg skal ikke prøvekjøre før 8. desember, men da skal jeg til gjengjeld ha med meg en som jobber med elektro-standardisering, så jeg kan legge ut litt info i etterkant om hva som kommer ut av dette. Det forutsetter dog at den som blir med fra Tesla har svært gode kunnskaper om temaet...
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Epleskrellerlørdag 24. november 2012, klokken 08:58
"Fredag", på mandag virket glasstaket. Det var enkelt å styre og bevegde seg pent.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: laumblørdag 24. november 2012, klokken 09:43
Glasstaket fungerte alle dager jeg var der. Fikk til og med et lite sekund hvor bilen ikke ba om nøkkelen (mon tro om han som hadde den var rett ved?).

Glasstaket var supersmooth, lett å operere. Jeg reagerte endog på at det laget en "skrapelyd" nede i plasten på venstre siden av foten min o det øyeblikket det lukket seg. Helt sikkert ubetydelig og lyd som bare forflyttet seg noe voldsomt, men håper ikke dette er noe vi ser mer av.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: gbzdoclørdag 24. november 2012, klokken 09:58
La også merke til dette, men fikk inntrykk at det var et eller annet den gjorde for å låse taket helt. Merkelig lyd...
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 24. november 2012, klokken 10:03
Jeg testet også glasstaket når jeg var i butikken. Fungerte helt feilfritt og var stillegående. Hørte altså ikke noen skrapelyd, men jeg har lest på det amerikanske forumet at flere eiere har påpekt en skrapelyd fra taket. Så det kan meget godt være dette er noe som må tas tak i!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: darthy001lørdag 24. november 2012, klokken 10:20
Hmm. Den lyden fra soltaket hørte jeg også når jeg lukket taket. Håper det er en type problem som de har luket bort før jeg får min bil!
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Stig Omandag 26. november 2012, klokken 17:19
La merke til at øvre del av dashbordet var løst i forhold til resten. Kilde til ulyd? Bilen stod i høyeste stilling på lørdag. Tok noen bilder i laveste stilling når folk var gått.  Målte da 15 cm på midten av spoileren framme.
Tittel: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: 19quiz76mandag 26. november 2012, klokken 19:25
Sitat fra: Stig O på mandag 26. november 2012, klokken 17:19
La merke til at øvre del av dashbordet var løst i forhold til resten. Kilde til ulyd? Bilen stod i høyeste stilling på lørdag. Tok noen bilder i laveste stilling når folk var gått.  Målte da 15 cm på midten av spoileren framme.
Fantastiske bilder Stig! Stativ?
Tittel: Sv: It's Here! - Tesla Model S
Skrevet av: Stig Omandag 26. november 2012, klokken 19:48
Nei bare bildestabilisering på objektivet og ASA 1000. Ellers så var jeg fornøyd med at den store flykassen til hunden så ut til å gå inn.Håper et kommer litt lastefester på EU modellen, noe som manglet helt.