Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 14:52

Tittel: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: tepe2torsdag 17. august 2023, klokken 14:52
Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.

Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.

Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKtorsdag 17. august 2023, klokken 15:35
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 14:52Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.

Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.

Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?
Du må nok opprette ny avtale, men at du ikke har fått tilsendt ny brikke før om noen dager, er egentlig uvesentlig.
Rabatten får du fordi du har avtale, uavhengig av om den leser fra skilt eller brikke, for passeringer etter at du inngikk ny avtale.
Og ja, du kan selvsagt velge fritt fra alle Autopass-innkrevende selskaper i Norge.
Foruten den du ikke vil være hos fremdeles, så vær obs på at ene leverandøren har begynt med "leie-pris" for brikke, og ikke depositum. Sjekk de du tror er aktuelle, om hvilken praksis de har her. Jeg vil gjerne unngå slike griske selskaper. Dette gjelder Flyt.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BWk4EQ/hittil-har-flyt-kunder-betalt-depositum-for-bombrikken-naa-endres-det-til-maanedsgebyr (https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BWk4EQ/hittil-har-flyt-kunder-betalt-depositum-for-bombrikken-naa-endres-det-til-maanedsgebyr)
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBtorsdag 17. august 2023, klokken 15:52
Du kan fritt velge selskap. Jeg byttet til SkyttelPASS for å slippe Fremtind.
Det har fungert helt flott, og de svarer også på spørsmål, i motsetning til Fremtind.
SkyttelPASS krever ikke månedsabonnement for sin brikke.

Annet alternativ er Flyt, som har månedsabonnement på brikken.

SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
https://skyttelpass.no/om-skyttelpass
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: tepe2torsdag 17. august 2023, klokken 15:58
Takk for tilbakemeldinger.

Dette får jeg opp:

"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"

Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.

Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?

(Fremtind har 3 timer tlf.tid om dagen. Svarer ikke på e-post)
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBtorsdag 17. august 2023, klokken 16:10
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 15:58"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"

Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.

Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?
Så snart bilnummer er registeret vil normalt rabatten registreres. Om det vil bli tilbakeført tviler jeg på, så ikke noen grunn å vente... bare å bestille...

Det er bare disse tre utstedere en kan velge mellom, rabatter er lik for alle.

Kjører du uten gyldig AutoPASS-avtale vil du få regning uten rabatter fra bompengeselskapet du passerer.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geeartorsdag 17. august 2023, klokken 17:03
Flyt har fungert veldig fint for min del. Både app og helt grei nettside der alt av overføringer og bestilling av brikke kan administreres. I overgangsfaser så flytter jeg bare brikka til ny bil i systemet, og beholder brikka i den gamle bilen, sånn at den ene blir lest på brikka og den med aktiv avtale på skilt.  :laugh:
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: tepe2torsdag 17. august 2023, klokken 17:22
Litt oppdatering herfra. Har holdt på med dette ei stund utover dagen, og ettermiddagen. Lurer nesten på om noen fra Fremtind sin kundeservice har fulgt tråden her. Fikk plutselig svar på mail. Ikke bare en mail. Men flere. Attpåtil litt etter kl 16.

Resultat: Kan beholde gamle brikken. Den var satt på vent. Så jeg mistet ikke muligheten til å registrere brikken på ny bil. Det kan hende passeringer gjort med ny bil de neste to dager, blir registrert på den gamle bilen. Men brikken er aktivert på ny bil og rabatten gjelder.

Jeg var vel ca 10-15 minutter fra å bli kunde hos Skyttelpass. :D

Og igjen: takker så mye for tilbakemeldinger
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 17. august 2023, klokken 17:34
Fikk ny brikke fra Fremtind for litt siden da den gamle mulig var tom for strøm- 6-8 år. De svarte kjapt og ny brikke kostet ikke noe. De slettet den gamle og sa det kunne ta inntil 10 dager å få ny. Spiller ingen rolle da skilt leses. Brikken kom etter 2 dager.

Forstår ikke problemet 😁
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBtorsdag 17. august 2023, klokken 17:35
Godt Fremtind Service har blitt bedre.

De er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: tepe2torsdag 17. august 2023, klokken 18:22
Ingeniøren her er det mye du ikke har forstått, skjønner jeg. Med mindre ditt innlegg er ironisk ;)

Kommunikasjonen på deres nettsider er ett problem.
Du fikk brikke gratis. Jeg fikk via nettsiden annen beskjed.
Om de hadde kommet til å kommunisere noe annet på telefon, var vanskelig å vite, da de ikke er tilgjengelig på telefon. Det er også et problem. Tungvint mailsystem, med automatisk genererte mailer, man først må svare på, for deretter å vente og se om de kommer med svar skrevet av et menneske, og ikke generert av en pc. Tungvint kommunikasjon. Det er også et problem.

Du sier at skiltene leses, så det spiller ingen rolle. Ja kanskje der du kjører. Men ikke her. Her fungerer det slik, at uten aktivert brikke i bilen betaler jeg full pris over brua. I motsetning til gratis. Blir fort tusen kr på få dager. Det er jo et aldri så unødvendig lite problem, er det ikke?

Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: hELgenentorsdag 17. august 2023, klokken 19:14
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 18:22Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.

Skal vel ikke så mange milene utenfor ring 3 i Oslo før posten leverer kun et fåtall dager i uken..og alt skal jo sendes frem og tilbake til ulike sorteringssentraler før det skal ligge der en stund og samles opp før det til slutt kjøres ut.


Skyttelpass er min favoritt - liker ikke gi penger til et forsikringsselskap..........
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Svein_Htorsdag 17. august 2023, klokken 19:15
Jeg hadde brikker fra Fjellinjen i mange år, men da Fremtind tok over fikk jeg etter hvert nok av elendig kundeservice og gikk over til Skyttelpass på alle bilene mine. Byttet ble gjort på dagen, og det var heller ikke nødvendig med noen fysisk brikke i bilen, rabatten gjaldt umiddelbart.

Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: førategangteslatorsdag 17. august 2023, klokken 19:49
Skyttelpass her også, meget fornøyd
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Taratorsdag 17. august 2023, klokken 20:12
Vi har også skyttelpass, vet ikke helt hvorfor, var de vi valgte da bomringen ble innført. Har funket smertefritt så langt, nå skal vi i løpet av mnd teste å bytte bil, men det bør vel også gå bra
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBfredag 18. august 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Svein_H på torsdag 17. august 2023, klokken 19:15Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?

Siterer meg selv fra innlegg nr 8:
Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.

Dvs, Fremtind Service tar like mye betalt som SkyttelPASS og Flyt.
Etter det jeg kan se er det bare SkyttelPASS som har telefon nummer på nettsiden.
Det er bare som Flyt tar abonnement for selve bombrikken.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: filtvetfredag 18. august 2023, klokken 08:27
Bytt til Skyttelpass - utrolig mye bedre enn dnb sølet.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKfredag 18. august 2023, klokken 08:55
Nå har jeg vært ganske lat med å bytte, så jeg bruker ennå FremtindService.

Men testet for første gang på lenge, og nå kom jeg faktisk inn på kontoen min og fikk sett litt rundt. Regningene har jeg fått, men har slitt med å logge inn. 

Jeg har ikke klart å logge på siden de la om og jeg ble skyflet til dem Fjellinjen, fordi jeg ikke forstod den kryptiske fremgangsmåten dems.

Men jeg tror jeg kommer til å forbli der. Føler ikke behov for å berike "oljekommunene" på Sørlandet, og Flyt er freidig nok med "abonnement" på brikken de vel neppe betaler mer enn en 10'er for fra et lavkostland.

De andre alternativene så jeg ikke nok info om, som automatisk utelukker dem, selv om brobizz kunne vært noe om jeg ofte kjørte over brua mellom Malmø og København.

Som "østlending fra Nord-Norge", hadde jeg gjerne byttet til et selskap som hadde gitt fortjenesten til min "hjemkommune/fylke" i nord, men ikke om de hadde gjort som Flyt.

Så får man heller støtte det private næringsliv, av mangel på alternativer jeg føler hadde vært bedre.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RMMmandag 21. august 2023, klokken 00:37
Skal selv bytte til Skyttelpass, anbefaler ikke Fremtind sin kundeservice, som jeg fikk testet da jeg tilfeldigvis oppdaget at Fremtind hadde dobbeltfakturert for noen fergepasseringer (brikken var lest av to ganger på samme sekund ved flere passeringer).

Skulle tro at de lett kunne rette opp i dette ved å kreditere meg for dobbeltpasseringene, men der tok jeg visst feil. Saken har pågått over ett år, og tatt meg flere timer med mangfoldige eposter og nye følgefeil. I prosessen ble også brikken min deaktivert uten beskjed, og jeg begynte å motta regninger fra de ulike bomselskapene. Disse fakturaene har de fremdeles ikke klart å korrigere. Virkelig helt håpløst.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Orbitlørdag 02. september 2023, klokken 10:50
Nå skal også Fremtid starte med månedsgebyr, muligens også ekstra påslag for passeringer uten brikke.

Sitat fra: https://dinside.dagbladet.no/reise/bomselskap-varsler-ekstra-gebyr/80138782Bomselskapet Fremtind Service innfører nytt gebyr og varsler om et ekstra.

Selskapet vurderer å innføre et ekstragebyr på 50 øre til én krone per bompassering om man ikke har montert bompengebrikken.

...

I tillegg innfører Fremtind Service et helt nytt gebyr som gjelder for alle kunder. Nemlig et månedsgebyr på fem kroner for bombrikke-abonnement.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Taralørdag 02. september 2023, klokken 16:45
Mao enda mer fornøyd med at vi må har bestilt skyttelpass brikke til elbilen også. Avslutter den til eldste bilen når vi kvitter oss med den, men kjenner jeg oss rett tar det fort litt tid.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 02. september 2023, klokken 19:04
Bytta fra fremtind til skyttelpass sjøl, ikke f de skal få 5 kr i måneden fra meg
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 02. september 2023, klokken 21:26
Det vil nok bli flere som bytter, eller oppdager de kan bytte.

I følge nettsidene til Fremtind Service har de 1,3 millioner kunder, 1,8 millioner kjøretøy. De fakturerer over 600 millioner bompasseringer i året.

Det blir mye penger med 5 kr pr mnd i leie for brikken.

Siste er at Fremtind ønsker å ta mellom 0,5 og 1 kr ekstra pr passering for de som ikke benytter brikken. Dette er enkelt å unngå om brikken monteres i bilen.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: daktarilørdag 02. september 2023, klokken 22:36
Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKsøndag 03. september 2023, klokken 02:11
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 22:36Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Av mangel på andre (gode) alternativer, så ser det ut som det blir det samme her. De 5,- per måned får de ikke av meg, de griske j.vlene!

Har ingen tro på at de kan skylde på kostnader, som om de ikke har hatt de samme kostnadene i lang tid. Så dette er nok bare nok en ekstra-inntekt de ser for seg å grabbe til seg.

Når myndighetene ikke stoppet det første selskapet, så ble det langt lettere å innføre det. Man var jo ikke først. Frykter dessverre at Skyttelpass følger på om ikke alt for lang tid.

EDIT: Og der var byttet gjort!

 8)
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geearsøndag 03. september 2023, klokken 09:44
Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 03. september 2023, klokken 11:16
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.

En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.

Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.

Ref artikkel i Motor (https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-truer-med-gebyr-hvis-bombrikke-mangler/254813) ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKsøndag 03. september 2023, klokken 14:59
Sitat fra: TB på søndag 03. september 2023, klokken 11:16
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.

En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.

Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.

Ref artikkel i Motor (https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-truer-med-gebyr-hvis-bombrikke-mangler/254813) ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Fikk e-post temmelig raskt etter registrering, og overtagelsen blir 4.9, så på mandag.

Ny brikke blir sendt ut, og i meldingen står det at jeg kan kjøre uten brikke frem til denne ankommer, da passeringene vil registreres vha skiltavlesing, og jeg vil fremdeles få mine rabatter.

Så må jeg si opp avtalen med Fjellinjen/Fremtind Service, og da vil jeg få depositumet mitt tilbake ved at beløpet trekkes fra neste faktura.

"Avslutt avtale

For å avslutte AutoPASS-avtalen logger du inn og velger "Fjern en bil". Depositumet blir tilbakebetalt eller trukket fra på neste faktura. Hvis du ikke skal bruke bombrikken i en ny bil, kaster du den som el-avfall etter at du har avsluttet AutoPASS-avtalen"
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geearsøndag 03. september 2023, klokken 16:42
Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKsøndag 03. september 2023, klokken 17:01
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Fremtind Service har ikke startet med det ennå, men annonsert at de planlegger å gjøre det. Det var nok for meg til å flytte abonnementet.

Om mange nok gjør det, så tenker de forhåpentligvis en gang til på dette, og trekker forslaget. Ellers er det nok bare tidsspørsmål før Skyttelpass også ønsker disse ekstrakronene.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 03. september 2023, klokken 17:28
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?

Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Fra april 2023 tar Flyt 5 kr pr brikke.

Flyt AS har i følge egne nettsider 850 000 kunder med til sammen over 1,1 millioner Flyt-brikker.
Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA.

Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med 1,3 millioner kunder, med 1,8 millioner kjøretøy / brikker.
Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

SkyttelPASS AS har 150.000 aktive brikker pr juli 2023.
SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
Krever ikke månedsabonnement for sin brikke, men en brikke har et engangsgebyr på 200 kroner - ikke depositum som var normen før.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: arthursøndag 03. september 2023, klokken 18:38
Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 03. september 2023, klokken 20:04
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 18:38Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Ja, det skal stemme bra.

Slik jeg leser vil Flyt først bruke opp innbetalt 200 kr i depositum for brikken. Depositumet er brukt opp etter 40 måneder med 5 kr pr mnd. Dvs. etter litt over 3 år etter april 2023 vil 5 kr pr mnd. legges på regningen.

Om Fremtind har tenkt å gjøre det på samme er naturlig å anta, men har ikke verifisert dette. De starter fra 1. november, nettsidene er ikke oppdatert med informasjon rundt dette pr. nå.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: arthursøndag 03. september 2023, klokken 20:25
SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 03. september 2023, klokken 20:33
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 20:25SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.

Om en ønsker å bytte er et valg en må ta.

Jeg byttet selv mer pga. Fremtind Service er svært store, eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).
Hva de vil finne på fremover gjenstår av å se.

Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA, og har vist seg mer kreative enn Fremtind Service.

SkyttelPASS AS er den minste pr idag, eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
De har enkle nettsider, kan eksportere ut passeringer (som Fremtind Service fjernet en periode) og de svarer raskt om det er spørsmål. De 200 kr en må betale for brikken er tjent inn på litt over 3 år - den siste bomring er neppe borte innen den tid..
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geearsøndag 03. september 2023, klokken 21:22
Er jo bare småpenger, men har fire biler, og liker bedre tanken på engangssum enn den der evige tappingen. Får vel igjen depositumet på 200,- per brikke fra Flyt, så sånn sett går det bare over til Skyttelpass og så er jeg "ferdig" med det. Eneste faren er om jeg ikke trenger så mange brikker før det har gått tre år, da er det tap.

Eneste som frister med Fremtind er at det ser ut som de har sorte brikker. Fæle de hvite jeg allerede har fra Flyt. Ikke optimale de blå fra skyttelpass heller.

Takk for god info!
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKsøndag 03. september 2023, klokken 21:26
Nytt for meg at de har sorte brikker. Har fått hvit brikke som erstatning for min opprinnelige, hvite brikke. Riktignok noen år siden, da.

Må i tilfelle være nylig de har levert ut sorte.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geearsøndag 03. september 2023, klokken 21:35
Er iallfall sort brikke de viser på nettsidene sine:

https://fremtindservice.no/privat/nyhetsarkiv/ingen-rabatt-uten-bombrikke

Forøvrig enda en positiv ting med Skyttelpass, det går an å registrere abonnementet med trekk mot kredittkort som alternativ til faktura. Kjekt å få bonuspoeng for bompengene.  :laugh:
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 03. september 2023, klokken 21:46
Skyttelpass har også rabatter ved BilXtra og Hurtigruta Carglass.  8)
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Ingeniørenmandag 04. september 2023, klokken 08:36
Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).

Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKmandag 04. september 2023, klokken 08:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. september 2023, klokken 08:36Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).

Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
Mener du at Skyttelpass også har meldt at de vurderer å hoppe på modellen med leie av brikke?

Fremtind Service er det lenket til, og Flyt har allerede startet med det. Men råttent om Skyttelpass nå følger etter.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBmandag 04. september 2023, klokken 10:34
Ikke noe tyder på at Skyttelpass skal innføre leie av brikke.

Å kaste brikken vil ikke gjøre en unngår leien. En må si opp avtalen med utsteder selskapet for å unngå leien. (Eller bytte til Skyttelpass)

Eventuelle passeringer vil uten avtale bli fakturert direkte av bomselskapet uten 20% rabatt og uten 10% rabatt for ferge.

Kjører en ikke ofte igjen bomring kan det lønne seg, men skal ikke mange passeringer til før rabatten vil forsvares.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Marzomandag 04. september 2023, klokken 12:38
Sett i sammenheng med e-avfall bør vi snart kunne gå bort i fra bruk av brikke.

Av egen erfaring er det få passeringer som ikke registreres, sannsynligvis vesentlig lavere kostnad enn forvaltning av brikkene.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBmandag 04. september 2023, klokken 13:28
Helt klart alt for mye utstyr som har svært kort levetid før det kasseres.

Ref artikkel i Motor mener Fremtind Service manglende bruk av brikker er en merkostnad for bomselskapet ved innkreving av bompenger. Om brikken mangler må OCR benyttes, der manuell behandling av bilder også er nødvendig for et utvalg bilder.

Om OCR teknologien blir bedre vil behovet for brikke bli mindre, men pr dag er ikke teknologien god nok slik jeg leser.

Mange selskaper benytter kamera ved parkering. Hvor høy feilrate de opererer med er jeg usikker på.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBfredag 15. september 2023, klokken 22:14
Oppdatert sak ang. nytt gebyr om brikke ikke er montert.
Mange bestillinger av fester hos Fremtind Service til bombrikkene tyder på det en del bare har "ikke kommet så langt"..

https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatBombrikkebruk: Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
Altfor mange dropper å montere bompengebrikken. Derfor må et høyt antall bompasseringer granskes med bilder som tas av passeringene. Det koster tid og penger, og nå truer bompengeselskapet Fremtind Service med å gebyrlegge bilister som ikke monterer brikken i bilen.

Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Premium dropper
Bompengeselskapene som utsteder bompengebrikkene og krever inn bompenger, har nylig innført et månedlig gebyr for å abonnere på bompengebrikken (Flyt), eller at kundene må kjøpe bompengebrikken (Fremtind og Skyttel), i stedet for at den kan leies mot et depositum – slik det har vært til nå.

Det største av disse selskapene, Fremtind Service, vurderer ytterligere et gebyr for alle som ikke har montert bompengebrikken.


Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres. Spesielt eiere av premiumbiler som BMW og Audi dropper å montere brikken, av estetiske hensyn.

– Rimelig forhold
Dersom ikke bruken av bompengebrikken tar seg kraftig opp, vil Fremtind Service plusse på et ekstra gebyr per passering – i størrelsesorden 50 øre til én krone.

Fremtind Service har uttalt til Motor at Autopass-regelverket gir mulighet til å gebyrlegge bilister uten bombrikke montert.

Motor har spurt Statens vegvesen, som er usikre. Martin Berger Holm sier at det kan være lovlig i henhold til utstederforskriften, som bompengeselskapene må følge.

– Men dette har vi ennå ikke tatt endelig stilling til, skriver Berger Holm – som understreker at gebyret dessuten skal stå i rimelig forhold til ekstrakostnadene for granskning av bilder.

Tidobling
Etter at Fremtind Service gikk ut med truslene om bompengegebyret, har mange kunder bestemt seg for å montere bompengebrikken, ifølge selskapet selv.

– De siste syv dagene har vi hatt mer enn en tidobling av besøk på nettsiden som beskriver hvordan bombrikken skal monteres. Vi har også fått veldig mange bestillinger av nye fester til bombrikkene, sier kommersiell direktør Svein Skovly hos Fremtind Service, og legger til:

– Dette er en indikasjon på at folk flest ønsker å gjøre det som er rett, å montere brikken i bilen i tråd med brukeravtalen.

Skovly understreker at målet ikke er å gebyrlegge, men å få opp bruken av bompengebrikker.

Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: turfsurflørdag 16. september 2023, klokken 09:31
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 09:45

Kan løses ved å varsle abonnenten om brikken ikke leses. Blir brikken montert eller byttet pga feil på brikken tillegges ikke gebyr.

Fortsetter abonnenten å kjøre uten legges det til gebyr.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: geearlørdag 16. september 2023, klokken 12:09
Hadde vært interessant å se et regnestykke for forbrukeren på brikkeadministrasjon og kostnader, sammenlignet med ekstra kostnader på skiltgjenkjenning om ingen hadde brikker (de fleste leses selvfølgelig helt fint og det er kun noen få som må til manuell behandling).

I mine øyne er vi i 2023 og det er på tide at hele brikkene fjernes. Det er unødvendig bruk av ressurser, både transport, produksjon, e-avfall, og så videre.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKlørdag 16. september 2023, klokken 12:39
Det som og er interessant, er at de brikkene sannsynligvis bare koster de noen få kroner per stykk i produksjon og frakt til Norge. Den største kostnaden er å sende ut brikkene fra eget lager og ut til kunden.

Dog, de har pakket de så det går som brevpost, og med avtaler for de som sender ut masse i slengen, så får de og gode rabatter i Norge. Pakking og adressering koster nok likevel mest, men jeg vil bli overrasket om det alt i alt koster de mer enn ca 20,- NOK for absolutt alt, produksjon og distribusjon i Norge.

Alt snakket om hvor dyrt det er for de med å administrere brikker, er rett og slett BS, sagt for å prøve å rettferdiggjøre ordninger som gir de mer inntjening på siden av selve bompenge-innkrevingen.

Jeg er dog med på at det kan være endel kostnader rundt manuell kontroll av skiltgjenkjenning, men da først og fremst pga saltsørpe som har dekket skiltene, og dermed gjør de vanskelig å lese. OCR-teknologien er nå så god at skiltlesingen bør ellers gå som en drøm, og at også det merarbeidet er (sterkt) overdrevet.

Synes Staten bør gå inn og se over regelverket og se på hvilke smutthull som finnes, og få tettet disse. For ellers går vi bare til at disse selskapene vil fortsette og "utvide deres mandat", og tre inn på fortolkninger som gir de merinntekter utover den tjenesten de er satt til å gjøre.

Det het seg så fint at bominnkrevingen skulle gjøres så effektiv og billig som mulig, slik at det vi betaler inn, hovedsakelig går til det som bominnkrevingen skulle gå til, nemlig å dekke inn lånene for "brukernes andel" av veiutbyggingen.

Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)

https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)

Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...

Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig. 
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 12:43
Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.

I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.

I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.

"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."

Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.

Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Svein_Hlørdag 16. september 2023, klokken 17:37
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 12:43Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.

I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.

I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.

"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."

Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.

Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/

Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 18:55
Sitat fra: Svein_H på lørdag 16. september 2023, klokken 17:37Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
Er det jeg mener - Fremtind Service må følge utstederforskriften. Om det blir funnet de kan kreve inn et ekstra gebyr pga. brikken ikke leses må dette gebyr sendes videre til det respektive bomselskap som må benytte skiltgjenkjenning, det er der kostnaden ligger.

I følge artikkel er det på østlandet bruken av brikker er lavest, dvs. det er Fjellinjen som må benytte større andel skiltgjenkjenning. Dette nye gebyret vil kompensere eventuelle ekstra kostnader som bomselskapet har.

Gebyret må da være av en størrelse som tilsvarer de faktiske ekstra utgiftene lesing av autopass brikke vs skiltgjenkjenning skaper. Om det viser seg utgiftene er svært små, eller ikke tilstede bør brikker avvikles, da det fordyrer hele prosessen. Mye kan skje med skiltgjenkjenning, ulike typer skilt, lysforhold, vær, skitt og snø - vil anta autopass gir en høyere sjanse for å lese riktig.

Feil skaper kostnader i form av tap, men også i form av feil kjøretøy blir feilaktig belastet. Høyere andel brikke burde gi mindre feil, men naturligvis kan også brikkene feile, ved at selve brikken feiler, eller systemene rundt.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 21:01
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)

https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)

Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...

Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.

Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)

Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.

Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.

De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.

De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS

Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKlørdag 16. september 2023, klokken 21:31
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:01
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)

https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)

Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...

Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.

Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)

Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.

Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.

De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.

De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS

Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.

En ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.

Dette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.

Og nå er det blitt enda mere utvannet. https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/ (https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/)

Og samme greiene med strømnettet vårt nå er delt opp mellom produsentene, nettleverandørene og strømselskapene som faktureringsorgan.

Jeg kan tildels skjønne visse oppdelinger, men resultatet blir gjerne at ansvaret pulveriseres, og at det fort blir dyrere for sluttkunden, uten at man direkte ser noen fordeler med dette nettopp som sluttkunde.

F.eks. om toget ikke kommer, så er det uvesentlig for sluttkunden om det er BaneNor, Vy eller et annet av de involverte selskapene som er ansvarlig. Helper ikke at Vy ikke helt vil ta ansvaret, når de kan skylde på en av de andre selskapene.

Summasumarium., vi sluttkundene skal blø, enten det er via ett stort sår, eller mange små. Selv om det er værre å klage på og fikse på, om det er mange små.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 21:48
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D

SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
 
En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.

SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKlørdag 16. september 2023, klokken 21:54
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:48
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D

SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
 
En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.

SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.

Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.

 8)
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBlørdag 16. september 2023, klokken 22:10
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:54Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.

Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.
Vil si det er mer ryddig med tre utstederselskaper enn med alle de ulike strømselskap som finnes. Jeg har lenge fundert over at det er lønnsomt med så lange selskaper som selger strøm i et land med 5,5 million innbyggere.

At utstederselskapene nå forsøker å være kreative ang. hvilken gebyr de skal finne på er ikke noe sammenlignet med hva strømselskapene har funnet på for å øke sine marginer.

Her er en sak fra idag:
https://www.nrk.no/nyheter/fjordkraft-ma-tilbakebetale-kunder-etter-ny-angrerett-tabbe-1.16559940

Ellers vi er helt enige.  :D
Mitt mål var å oppklare fordelingen mellom bomselskaper og utstederselskap - og at en står fritt til å velge utstederselskap.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: turfsurfsøndag 17. september 2023, klokken 09:12
"Fordelen" med at det er bare tre utstederselskap er jo og at det er lettere å argumentere for å innføre bompenger ett nytt sted. Ikke noe ekstra byråkrati, bare none nye antenner, kamera og så får vi bare en ekstra regning i posten.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: turfsurfsøndag 17. september 2023, klokken 09:14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.

Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: RJKsøndag 17. september 2023, klokken 10:07
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. september 2023, klokken 09:14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.

Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.

I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: daktarisøndag 17. september 2023, klokken 10:09
Bra myndighetene er "proaktive"?
https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatDersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det,
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 17. september 2023, klokken 11:04
Sitat fra: RJK på søndag 17. september 2023, klokken 10:07Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.

I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.

Motor har skrevet om dette tidligere:
https://www.motor.no/aktuelt/stadig-like-enkelt-a-jukse-i-bompenge-stasjonene/198103

Dette er et argument mot ekstra gebyr der brikken ikke montert da informasjonen som leses av fra brikken må sjekkes mot skilt på bil for å avdekke tilfeller der brikken er flyttet til annen bil.

Nå trenger ikke alle passeringer leses med kamera, vil kunne avdekke dette med at et vist antall passeringer blir sjekket, en stikkprøvekontroll. I følge artikkelen ble skilt lest i 4 av 15 bomstasjoner, 26 %.

Det virker ikke som det er noen form for konsekvens om brikken settes (bevist, eller ubevist) inn i feil bil?

Lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som benyttes i næringsvirksomhet må være utstyrt med gyldig bombrikke og avtale. Brytes dette påbudet vil medføre gebyr på 8 000 kr, ved gjentakelse innen to år blir gebyret doblet.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: i3/RSiVsøndag 17. september 2023, klokken 11:12
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀

Jeg fikk svar fra Fremtind på dette, og det er en feil i deres systemer som gjør at alle passeringer vises i oversikten som kameralest, men de bekreftet til meg at min brikke fungerte selv om det vises annerledes i deres systemer. Jeg kommer uansett til å bytte til Skyttelpass, trenger ikke være kunde hos et selskap som truer med ekstragebyr og som innrømmer systemfeil, hvordan skal de da håndtere dette riktig!?
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: TBsøndag 17. september 2023, klokken 11:35
Jeg har benyttet SkyttelPASS fra Fremtind Service endret web siden sin høsten 2021.

Hos SkyttelPass kan kan en enkelt søke opp passeringer på min side.
Kan også filtrere på passeringer med bilde.

Det er så langt i år to passeringer registrert med bilde, en passering på ferge i sommer og en passering i Oslo i august.

Alle andre passeringer er lest via brikken.
Tittel: Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
Skrevet av: Nihonmandag 18. september 2023, klokken 14:08
Jeg byttet nettopp til SkyttelPASS fra Fremtind jeg også.

Har hatt mye problemer med Fremtind gjennom årene og når jeg logget inn nå for å fjerne bilen/brikken så var ikke avtalen synlig i min profil. Heldigvis så hadde jeg en gammen e-post fra dem hvor avtale nummeret stod.

Takk for tipset.