Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 14:52
Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.
Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.
Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 14:52Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.
Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.
Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?
Du må nok opprette ny avtale, men at du ikke har fått tilsendt ny brikke før om noen dager, er egentlig uvesentlig.
Rabatten får du fordi du har avtale, uavhengig av om den leser fra skilt eller brikke, for passeringer etter at du inngikk ny avtale.
Og ja, du kan selvsagt velge fritt fra alle Autopass-innkrevende selskaper i Norge.
Foruten den du ikke vil være hos fremdeles, så vær obs på at ene leverandøren har begynt med "leie-pris" for brikke, og ikke depositum. Sjekk de du tror er aktuelle, om hvilken praksis de har her. Jeg vil gjerne unngå slike griske selskaper. Dette gjelder Flyt.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BWk4EQ/hittil-har-flyt-kunder-betalt-depositum-for-bombrikken-naa-endres-det-til-maanedsgebyr (https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BWk4EQ/hittil-har-flyt-kunder-betalt-depositum-for-bombrikken-naa-endres-det-til-maanedsgebyr)
Du kan fritt velge selskap. Jeg byttet til SkyttelPASS for å slippe Fremtind.
Det har fungert helt flott, og de svarer også på spørsmål, i motsetning til Fremtind.
SkyttelPASS krever ikke månedsabonnement for sin brikke.
Annet alternativ er Flyt, som har månedsabonnement på brikken.
SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
https://skyttelpass.no/om-skyttelpass
Takk for tilbakemeldinger.
Dette får jeg opp:
"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"
Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.
Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?
(Fremtind har 3 timer tlf.tid om dagen. Svarer ikke på e-post)
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 15:58"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"
Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.
Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?
Så snart bilnummer er registeret vil normalt rabatten registreres. Om det vil bli tilbakeført tviler jeg på, så ikke noen grunn å vente... bare å bestille...
Det er bare disse tre utstedere en kan velge mellom, rabatter er lik for alle.
Kjører du uten gyldig AutoPASS-avtale vil du få regning uten rabatter fra bompengeselskapet du passerer.
Flyt har fungert veldig fint for min del. Både app og helt grei nettside der alt av overføringer og bestilling av brikke kan administreres. I overgangsfaser så flytter jeg bare brikka til ny bil i systemet, og beholder brikka i den gamle bilen, sånn at den ene blir lest på brikka og den med aktiv avtale på skilt. :laugh:
Litt oppdatering herfra. Har holdt på med dette ei stund utover dagen, og ettermiddagen. Lurer nesten på om noen fra Fremtind sin kundeservice har fulgt tråden her. Fikk plutselig svar på mail. Ikke bare en mail. Men flere. Attpåtil litt etter kl 16.
Resultat: Kan beholde gamle brikken. Den var satt på vent. Så jeg mistet ikke muligheten til å registrere brikken på ny bil. Det kan hende passeringer gjort med ny bil de neste to dager, blir registrert på den gamle bilen. Men brikken er aktivert på ny bil og rabatten gjelder.
Jeg var vel ca 10-15 minutter fra å bli kunde hos Skyttelpass. :D
Og igjen: takker så mye for tilbakemeldinger
Fikk ny brikke fra Fremtind for litt siden da den gamle mulig var tom for strøm- 6-8 år. De svarte kjapt og ny brikke kostet ikke noe. De slettet den gamle og sa det kunne ta inntil 10 dager å få ny. Spiller ingen rolle da skilt leses. Brikken kom etter 2 dager.
Forstår ikke problemet 😁
Godt Fremtind Service har blitt bedre.
De er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.
Ingeniøren her er det mye du ikke har forstått, skjønner jeg. Med mindre ditt innlegg er ironisk ;)
Kommunikasjonen på deres nettsider er ett problem.
Du fikk brikke gratis. Jeg fikk via nettsiden annen beskjed.
Om de hadde kommet til å kommunisere noe annet på telefon, var vanskelig å vite, da de ikke er tilgjengelig på telefon. Det er også et problem. Tungvint mailsystem, med automatisk genererte mailer, man først må svare på, for deretter å vente og se om de kommer med svar skrevet av et menneske, og ikke generert av en pc. Tungvint kommunikasjon. Det er også et problem.
Du sier at skiltene leses, så det spiller ingen rolle. Ja kanskje der du kjører. Men ikke her. Her fungerer det slik, at uten aktivert brikke i bilen betaler jeg full pris over brua. I motsetning til gratis. Blir fort tusen kr på få dager. Det er jo et aldri så unødvendig lite problem, er det ikke?
Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.
Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 18:22Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.
Skal vel ikke så mange milene utenfor ring 3 i Oslo før posten leverer kun et fåtall dager i uken..og alt skal jo sendes frem og tilbake til ulike sorteringssentraler før det skal ligge der en stund og samles opp før det til slutt kjøres ut.
Skyttelpass er min favoritt - liker ikke gi penger til et forsikringsselskap..........
Jeg hadde brikker fra Fjellinjen i mange år, men da Fremtind tok over fikk jeg etter hvert nok av elendig kundeservice og gikk over til Skyttelpass på alle bilene mine. Byttet ble gjort på dagen, og det var heller ikke nødvendig med noen fysisk brikke i bilen, rabatten gjaldt umiddelbart.
Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?
Skyttelpass her også, meget fornøyd
Vi har også skyttelpass, vet ikke helt hvorfor, var de vi valgte da bomringen ble innført. Har funket smertefritt så langt, nå skal vi i løpet av mnd teste å bytte bil, men det bør vel også gå bra
Sitat fra: Svein_H på torsdag 17. august 2023, klokken 19:15Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?
Siterer meg selv fra innlegg nr 8:
Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.
Dvs, Fremtind Service tar like mye betalt som SkyttelPASS og Flyt.
Etter det jeg kan se er det bare SkyttelPASS som har telefon nummer på nettsiden.
Det er bare som Flyt tar abonnement for selve bombrikken.
Bytt til Skyttelpass - utrolig mye bedre enn dnb sølet.
Nå har jeg vært ganske lat med å bytte, så jeg bruker ennå FremtindService.
Men testet for første gang på lenge, og nå kom jeg faktisk inn på kontoen min og fikk sett litt rundt. Regningene har jeg fått, men har slitt med å logge inn.
Jeg har ikke klart å logge på siden de la om og jeg ble skyflet til dem Fjellinjen, fordi jeg ikke forstod den kryptiske fremgangsmåten dems.
Men jeg tror jeg kommer til å forbli der. Føler ikke behov for å berike "oljekommunene" på Sørlandet, og Flyt er freidig nok med "abonnement" på brikken de vel neppe betaler mer enn en 10'er for fra et lavkostland.
De andre alternativene så jeg ikke nok info om, som automatisk utelukker dem, selv om brobizz kunne vært noe om jeg ofte kjørte over brua mellom Malmø og København.
Som "østlending fra Nord-Norge", hadde jeg gjerne byttet til et selskap som hadde gitt fortjenesten til min "hjemkommune/fylke" i nord, men ikke om de hadde gjort som Flyt.
Så får man heller støtte det private næringsliv, av mangel på alternativer jeg føler hadde vært bedre.
Skal selv bytte til Skyttelpass, anbefaler ikke Fremtind sin kundeservice, som jeg fikk testet da jeg tilfeldigvis oppdaget at Fremtind hadde dobbeltfakturert for noen fergepasseringer (brikken var lest av to ganger på samme sekund ved flere passeringer).
Skulle tro at de lett kunne rette opp i dette ved å kreditere meg for dobbeltpasseringene, men der tok jeg visst feil. Saken har pågått over ett år, og tatt meg flere timer med mangfoldige eposter og nye følgefeil. I prosessen ble også brikken min deaktivert uten beskjed, og jeg begynte å motta regninger fra de ulike bomselskapene. Disse fakturaene har de fremdeles ikke klart å korrigere. Virkelig helt håpløst.
Nå skal også Fremtid starte med månedsgebyr, muligens også ekstra påslag for passeringer uten brikke.
Sitat fra: https://dinside.dagbladet.no/reise/bomselskap-varsler-ekstra-gebyr/80138782Bomselskapet Fremtind Service innfører nytt gebyr og varsler om et ekstra.
Selskapet vurderer å innføre et ekstragebyr på 50 øre til én krone per bompassering om man ikke har montert bompengebrikken.
...
I tillegg innfører Fremtind Service et helt nytt gebyr som gjelder for alle kunder. Nemlig et månedsgebyr på fem kroner for bombrikke-abonnement.
Mao enda mer fornøyd med at vi må har bestilt skyttelpass brikke til elbilen også. Avslutter den til eldste bilen når vi kvitter oss med den, men kjenner jeg oss rett tar det fort litt tid.
Bytta fra fremtind til skyttelpass sjøl, ikke f de skal få 5 kr i måneden fra meg
Det vil nok bli flere som bytter, eller oppdager de kan bytte.
I følge nettsidene til Fremtind Service har de 1,3 millioner kunder, 1,8 millioner kjøretøy. De fakturerer over 600 millioner bompasseringer i året.
Det blir mye penger med 5 kr pr mnd i leie for brikken.
Siste er at Fremtind ønsker å ta mellom 0,5 og 1 kr ekstra pr passering for de som ikke benytter brikken. Dette er enkelt å unngå om brikken monteres i bilen.
Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Sitat fra: daktari på lørdag 02. september 2023, klokken 22:36Skyttelpass blir det hvis Fremtind skal ta gebyr fro brikke. I grunn sjukt at de får lov til det.
Forvaltning av bompenge-innkreving burde kun vært kostpris.
Av mangel på andre (gode) alternativer, så ser det ut som det blir det samme her. De 5,- per måned får de ikke av meg, de griske j.vlene!
Har ingen tro på at de kan skylde på kostnader, som om de ikke har hatt de samme kostnadene i lang tid. Så dette er nok bare nok en ekstra-inntekt de ser for seg å grabbe til seg.
Når myndighetene ikke stoppet det første selskapet, så ble det langt lettere å innføre det. Man var jo ikke først. Frykter dessverre at Skyttelpass følger på om ikke alt for lang tid.
EDIT: Og der var byttet gjort!
8)
Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.
En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.
Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.
Ref artikkel i Motor (https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-truer-med-gebyr-hvis-bombrikke-mangler/254813) ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Sitat fra: TB på søndag 03. september 2023, klokken 11:16Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 09:44Flytter man brikkene over eller må en få nye?
Brikkene tilhører en av de tre utstederselskap. Fremtind Service, Flyt eller SkyttelPASS.
Om en bytter bil kan brikken flyttes til nytt kjøretøy. (Endrer avtalen hos samme utstederselskap.)
Om en bytter utstederselskap må brikken byttes til en brikke fra det utstederselskap en bytter til.
En kan bare ha avtale med ett utstederselskap pr kjøretøy.
Ved bytte vil avtalen tre i kraft raskere enn brikken blir tilsendt. Om en har passeringer før brikken er mottatt (eller montert) vil passeringer bli lest via bilder av registreringsnummer.
Ref artikkel i Motor (https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-truer-med-gebyr-hvis-bombrikke-mangler/254813) ønsker Fremtind Service å innføre gebyr om brikken ikke er montert, slik at passeringer må leses via bilder av registreringsnummer i stedet for brikke. Dette gebyr er ikke innført pr. idag.
Fikk e-post temmelig raskt etter registrering, og overtagelsen blir 4.9, så på mandag.
Ny brikke blir sendt ut, og i meldingen står det at jeg kan kjøre uten brikke frem til denne ankommer, da passeringene vil registreres vha skiltavlesing, og jeg vil fremdeles få mine rabatter.
Så må jeg si opp avtalen med Fjellinjen/Fremtind Service, og da vil jeg få depositumet mitt tilbake ved at beløpet trekkes fra neste faktura.
"Avslutt avtale
For å avslutte AutoPASS-avtalen logger du inn og velger "Fjern en bil". Depositumet blir tilbakebetalt eller trukket fra på neste faktura. Hvis du ikke skal bruke bombrikken i en ny bil, kaster du den som el-avfall etter at du har avsluttet AutoPASS-avtalen"
Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?
Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?
Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Fremtind Service har ikke startet med det ennå, men annonsert at de planlegger å gjøre det. Det var nok for meg til å flytte abonnementet.
Om mange nok gjør det, så tenker de forhåpentligvis en gang til på dette, og trekker forslaget. Ellers er det nok bare tidsspørsmål før Skyttelpass også ønsker disse ekstrakronene.
Sitat fra: geear på søndag 03. september 2023, klokken 16:42Så status nå er at Flyt og Fremtind tar månedsgebyr, mens Skyttelpass ikke gjør det. Depositum på 200,- og ellers like passeringspriser/rabatter hos alle?
Er de fem kronene per brikke eller per abonnement?
Fra april 2023 tar Flyt 5 kr pr brikke.
Flyt AS har i følge egne nettsider 850 000 kunder med til sammen over 1,1 millioner Flyt-brikker.
Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA.
Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med 1,3 millioner kunder, med 1,8 millioner kjøretøy / brikker.
Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).
SkyttelPASS AS har 150.000 aktive brikker pr juli 2023.
SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
Krever ikke månedsabonnement for sin brikke, men en brikke har et engangsgebyr på 200 kroner - ikke depositum som var normen før.
Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 18:38Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Ja, det skal stemme bra.
Slik jeg leser vil Flyt først bruke opp innbetalt 200 kr i depositum for brikken. Depositumet er brukt opp etter 40 måneder med 5 kr pr mnd. Dvs. etter litt over 3 år etter april 2023 vil 5 kr pr mnd. legges på regningen.
Om Fremtind har tenkt å gjøre det på samme er naturlig å anta, men har ikke verifisert dette. De starter fra 1. november, nettsidene er ikke oppdatert med informasjon rundt dette pr. nå.
SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 20:25SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.
Om en ønsker å bytte er et valg en må ta.
Jeg byttet selv mer pga. Fremtind Service er svært store, eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).
Hva de vil finne på fremover gjenstår av å se.
Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA, og har vist seg mer kreative enn Fremtind Service.
SkyttelPASS AS er den minste pr idag, eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
De har enkle nettsider, kan eksportere ut passeringer (som Fremtind Service fjernet en periode) og de svarer raskt om det er spørsmål. De 200 kr en må betale for brikken er tjent inn på litt over 3 år - den siste bomring er neppe borte innen den tid..
Er jo bare småpenger, men har fire biler, og liker bedre tanken på engangssum enn den der evige tappingen. Får vel igjen depositumet på 200,- per brikke fra Flyt, så sånn sett går det bare over til Skyttelpass og så er jeg "ferdig" med det. Eneste faren er om jeg ikke trenger så mange brikker før det har gått tre år, da er det tap.
Eneste som frister med Fremtind er at det ser ut som de har sorte brikker. Fæle de hvite jeg allerede har fra Flyt. Ikke optimale de blå fra skyttelpass heller.
Takk for god info!
Nytt for meg at de har sorte brikker. Har fått hvit brikke som erstatning for min opprinnelige, hvite brikke. Riktignok noen år siden, da.
Må i tilfelle være nylig de har levert ut sorte.
Er iallfall sort brikke de viser på nettsidene sine:
https://fremtindservice.no/privat/nyhetsarkiv/ingen-rabatt-uten-bombrikke
Forøvrig enda en positiv ting med Skyttelpass, det går an å registrere abonnementet med trekk mot kredittkort som alternativ til faktura. Kjekt å få bonuspoeng for bompengene. :laugh:
Skyttelpass har også rabatter ved BilXtra og Hurtigruta Carglass. 8)
Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).
Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. september 2023, klokken 08:36Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).
Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
Mener du at Skyttelpass også har meldt at de vurderer å hoppe på modellen med leie av brikke?
Fremtind Service er det lenket til, og Flyt har allerede startet med det. Men råttent om Skyttelpass nå følger etter.
Ikke noe tyder på at Skyttelpass skal innføre leie av brikke.
Å kaste brikken vil ikke gjøre en unngår leien. En må si opp avtalen med utsteder selskapet for å unngå leien. (Eller bytte til Skyttelpass)
Eventuelle passeringer vil uten avtale bli fakturert direkte av bomselskapet uten 20% rabatt og uten 10% rabatt for ferge.
Kjører en ikke ofte igjen bomring kan det lønne seg, men skal ikke mange passeringer til før rabatten vil forsvares.
Sett i sammenheng med e-avfall bør vi snart kunne gå bort i fra bruk av brikke.
Av egen erfaring er det få passeringer som ikke registreres, sannsynligvis vesentlig lavere kostnad enn forvaltning av brikkene.
Helt klart alt for mye utstyr som har svært kort levetid før det kasseres.
Ref artikkel i Motor mener Fremtind Service manglende bruk av brikker er en merkostnad for bomselskapet ved innkreving av bompenger. Om brikken mangler må OCR benyttes, der manuell behandling av bilder også er nødvendig for et utvalg bilder.
Om OCR teknologien blir bedre vil behovet for brikke bli mindre, men pr dag er ikke teknologien god nok slik jeg leser.
Mange selskaper benytter kamera ved parkering. Hvor høy feilrate de opererer med er jeg usikker på.
Oppdatert sak ang. nytt gebyr om brikke ikke er montert.
Mange bestillinger av fester hos Fremtind Service til bombrikkene tyder på det en del bare har "ikke kommet så langt"..
https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatBombrikkebruk: Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
Altfor mange dropper å montere bompengebrikken. Derfor må et høyt antall bompasseringer granskes med bilder som tas av passeringene. Det koster tid og penger, og nå truer bompengeselskapet Fremtind Service med å gebyrlegge bilister som ikke monterer brikken i bilen.
Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.
Premium dropper
Bompengeselskapene som utsteder bompengebrikkene og krever inn bompenger, har nylig innført et månedlig gebyr for å abonnere på bompengebrikken (Flyt), eller at kundene må kjøpe bompengebrikken (Fremtind og Skyttel), i stedet for at den kan leies mot et depositum – slik det har vært til nå.
Det største av disse selskapene, Fremtind Service, vurderer ytterligere et gebyr for alle som ikke har montert bompengebrikken.
Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres. Spesielt eiere av premiumbiler som BMW og Audi dropper å montere brikken, av estetiske hensyn.
– Rimelig forhold
Dersom ikke bruken av bompengebrikken tar seg kraftig opp, vil Fremtind Service plusse på et ekstra gebyr per passering – i størrelsesorden 50 øre til én krone.
Fremtind Service har uttalt til Motor at Autopass-regelverket gir mulighet til å gebyrlegge bilister uten bombrikke montert.
Motor har spurt Statens vegvesen, som er usikre. Martin Berger Holm sier at det kan være lovlig i henhold til utstederforskriften, som bompengeselskapene må følge.
– Men dette har vi ennå ikke tatt endelig stilling til, skriver Berger Holm – som understreker at gebyret dessuten skal stå i rimelig forhold til ekstrakostnadene for granskning av bilder.
Tidobling
Etter at Fremtind Service gikk ut med truslene om bompengegebyret, har mange kunder bestemt seg for å montere bompengebrikken, ifølge selskapet selv.
– De siste syv dagene har vi hatt mer enn en tidobling av besøk på nettsiden som beskriver hvordan bombrikken skal monteres. Vi har også fått veldig mange bestillinger av nye fester til bombrikkene, sier kommersiell direktør Svein Skovly hos Fremtind Service, og legger til:
– Dette er en indikasjon på at folk flest ønsker å gjøre det som er rett, å montere brikken i bilen i tråd med brukeravtalen.
Skovly understreker at målet ikke er å gebyrlegge, men å få opp bruken av bompengebrikker.
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.
Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Kan løses ved å varsle abonnenten om brikken ikke leses. Blir brikken montert eller byttet pga feil på brikken tillegges ikke gebyr.
Fortsetter abonnenten å kjøre uten legges det til gebyr.
Hadde vært interessant å se et regnestykke for forbrukeren på brikkeadministrasjon og kostnader, sammenlignet med ekstra kostnader på skiltgjenkjenning om ingen hadde brikker (de fleste leses selvfølgelig helt fint og det er kun noen få som må til manuell behandling).
I mine øyne er vi i 2023 og det er på tide at hele brikkene fjernes. Det er unødvendig bruk av ressurser, både transport, produksjon, e-avfall, og så videre.
Det som og er interessant, er at de brikkene sannsynligvis bare koster de noen få kroner per stykk i produksjon og frakt til Norge. Den største kostnaden er å sende ut brikkene fra eget lager og ut til kunden.
Dog, de har pakket de så det går som brevpost, og med avtaler for de som sender ut masse i slengen, så får de og gode rabatter i Norge. Pakking og adressering koster nok likevel mest, men jeg vil bli overrasket om det alt i alt koster de mer enn ca 20,- NOK for absolutt alt, produksjon og distribusjon i Norge.
Alt snakket om hvor dyrt det er for de med å administrere brikker, er rett og slett BS, sagt for å prøve å rettferdiggjøre ordninger som gir de mer inntjening på siden av selve bompenge-innkrevingen.
Jeg er dog med på at det kan være endel kostnader rundt manuell kontroll av skiltgjenkjenning, men da først og fremst pga saltsørpe som har dekket skiltene, og dermed gjør de vanskelig å lese. OCR-teknologien er nå så god at skiltlesingen bør ellers gå som en drøm, og at også det merarbeidet er (sterkt) overdrevet.
Synes Staten bør gå inn og se over regelverket og se på hvilke smutthull som finnes, og få tettet disse. For ellers går vi bare til at disse selskapene vil fortsette og "utvide deres mandat", og tre inn på fortolkninger som gir de merinntekter utover den tjenesten de er satt til å gjøre.
Det het seg så fint at bominnkrevingen skulle gjøres så effektiv og billig som mulig, slik at det vi betaler inn, hovedsakelig går til det som bominnkrevingen skulle gå til, nemlig å dekke inn lånene for "brukernes andel" av veiutbyggingen.
Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.
Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)
https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)
Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...
Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.
I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.
I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.
"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."
Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.
Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.
https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.
Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?
Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 12:43Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.
I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.
I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.
"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."
Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.
Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.
https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/
Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
Sitat fra: Svein_H på lørdag 16. september 2023, klokken 17:37Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
Er det jeg mener - Fremtind Service må følge utstederforskriften. Om det blir funnet de kan kreve inn et ekstra gebyr pga. brikken ikke leses må dette gebyr sendes videre til det respektive bomselskap som må benytte skiltgjenkjenning, det er der kostnaden ligger.
I følge artikkel er det på østlandet bruken av brikker er lavest, dvs. det er Fjellinjen som må benytte større andel skiltgjenkjenning. Dette nye gebyret vil kompensere eventuelle ekstra kostnader som bomselskapet har.
Gebyret må da være av en størrelse som tilsvarer de faktiske ekstra utgiftene lesing av autopass brikke vs skiltgjenkjenning skaper. Om det viser seg utgiftene er svært små, eller ikke tilstede bør brikker avvikles, da det fordyrer hele prosessen. Mye kan skje med skiltgjenkjenning, ulike typer skilt, lysforhold, vær, skitt og snø - vil anta autopass gir en høyere sjanse for å lese riktig.
Feil skaper kostnader i form av tap, men også i form av feil kjøretøy blir feilaktig belastet. Høyere andel brikke burde gi mindre feil, men naturligvis kan også brikkene feile, ved at selve brikken feiler, eller systemene rundt.
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.
Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)
https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)
Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...
Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.
Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)
Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.
Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.
De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.
De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:01Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.
Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper)
https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264 (https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264)
Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...
Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.
Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)
Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.
Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.
De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.
De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
En ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Dette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Og nå er det blitt enda mere utvannet. https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/ (https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/)
Og samme greiene med strømnettet vårt nå er delt opp mellom produsentene, nettleverandørene og strømselskapene som faktureringsorgan.
Jeg kan tildels skjønne visse oppdelinger, men resultatet blir gjerne at ansvaret pulveriseres, og at det fort blir dyrere for sluttkunden, uten at man direkte ser noen fordeler med dette nettopp som sluttkunde.
F.eks. om toget ikke kommer, så er det uvesentlig for sluttkunden om det er BaneNor, Vy eller et annet av de involverte selskapene som er ansvarlig. Helper ikke at Vy ikke helt vil ta ansvaret, når de kan skylde på en av de andre selskapene.
Summasumarium., vi sluttkundene skal blø, enten det er via ett stort sår, eller mange små. Selv om det er værre å klage på og fikse på, om det er mange små.
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D
SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.
SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:48Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D
SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.
SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.
Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.
8)
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:54Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.
Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.
Vil si det er mer ryddig med tre utstederselskaper enn med alle de ulike strømselskap som finnes. Jeg har lenge fundert over at det er lønnsomt med så lange selskaper som selger strøm i et land med 5,5 million innbyggere.
At utstederselskapene nå forsøker å være kreative ang. hvilken gebyr de skal finne på er ikke noe sammenlignet med hva strømselskapene har funnet på for å øke sine marginer.
Her er en sak fra idag:
https://www.nrk.no/nyheter/fjordkraft-ma-tilbakebetale-kunder-etter-ny-angrerett-tabbe-1.16559940
Ellers vi er helt enige. :D
Mitt mål var å oppklare fordelingen mellom bomselskaper og utstederselskap - og at en står fritt til å velge utstederselskap.
"Fordelen" med at det er bare tre utstederselskap er jo og at det er lettere å argumentere for å innføre bompenger ett nytt sted. Ikke noe ekstra byråkrati, bare none nye antenner, kamera og så får vi bare en ekstra regning i posten.
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?
Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.
Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. september 2023, klokken 09:14Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?
Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.
Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.
I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.
Bra myndighetene er "proaktive"?
https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatDersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det,
Sitat fra: RJK på søndag 17. september 2023, klokken 10:07Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.
I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.
Motor har skrevet om dette tidligere:
https://www.motor.no/aktuelt/stadig-like-enkelt-a-jukse-i-bompenge-stasjonene/198103
Dette er et argument mot ekstra gebyr der brikken ikke montert da informasjonen som leses av fra brikken må sjekkes mot skilt på bil for å avdekke tilfeller der brikken er flyttet til annen bil.
Nå trenger ikke alle passeringer leses med kamera, vil kunne avdekke dette med at et vist antall passeringer blir sjekket, en stikkprøvekontroll. I følge artikkelen ble skilt lest i 4 av 15 bomstasjoner, 26 %.
Det virker ikke som det er noen form for konsekvens om brikken settes (bevist, eller ubevist) inn i feil bil?
Lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som benyttes i næringsvirksomhet må være utstyrt med gyldig bombrikke og avtale. Brytes dette påbudet vil medføre gebyr på 8 000 kr, ved gjentakelse innen to år blir gebyret doblet.
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.
Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?
Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀
Jeg fikk svar fra Fremtind på dette, og det er en feil i deres systemer som gjør at alle passeringer vises i oversikten som kameralest, men de bekreftet til meg at min brikke fungerte selv om det vises annerledes i deres systemer. Jeg kommer uansett til å bytte til Skyttelpass, trenger ikke være kunde hos et selskap som truer med ekstragebyr og som innrømmer systemfeil, hvordan skal de da håndtere dette riktig!?
Jeg har benyttet SkyttelPASS fra Fremtind Service endret web siden sin høsten 2021.
Hos SkyttelPass kan kan en enkelt søke opp passeringer på min side.
Kan også filtrere på passeringer med bilde.
Det er så langt i år to passeringer registrert med bilde, en passering på ferge i sommer og en passering i Oslo i august.
Alle andre passeringer er lest via brikken.
Jeg byttet nettopp til SkyttelPASS fra Fremtind jeg også.
Har hatt mye problemer med Fremtind gjennom årene og når jeg logget inn nå for å fjerne bilen/brikken så var ikke avtalen synlig i min profil. Heldigvis så hadde jeg en gammen e-post fra dem hvor avtale nummeret stod.
Takk for tipset.
AutoSync (tidligere Fremtind) skrur nå opp prisene ytterligere, om enn ikke mye (fra 5 kr/mnd til 10 kr/mnd). En kan riktignok få et "minimumsabonnement" til engangspris 250 kr uten månedsbetaling, men da varer bare brikken bare i fem år. Så da blir det Skyttelpass på meg også.
I moved from Fremtind to SkyttelPASS when I changed cars last year. Best idea ever! :)
AutoSync har mange kunder pga. de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020.
Den gang het selskapet Fremtind Service.
At de nå øker prisen på brikken vil trolig gjøre en del bytter. Dette har AutoSync gjort en vurdering av, og funnet det trolig ikke er så mange som vil bytte og dermed går de i pluss totalt sett.
https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass har en fin oppsummering:
Autosync (Tidligere Fremtind Service)
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden. (Nettsiden ikke oppdatert til 10 kr.)
Eier: Fremtind Forikring, som igjen eies av DNB og Sparebank1
Flyt
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden.
Eier: Gjensidige
SkyttelPASS
Kostnad for brikke: Engangssum på 200 kroner
Eiere: Fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder
https://skyttelpass.no
Jeg har fortsatt endel av depositummet på brikken igjen his Autosync, og tenker jeg lar den gå til 0 før jeg bytter.
Du får resterende depositum utbetalt når du avslutter avtalen, så det er bare tap å la det trekkes 5kr/10kr per måned til det går i null - så lenge du likevel har tenkt å bytte.
Sitat fra: Orbit på fredag 14. november 2025, klokken 17:36Du får resterende depositum utbetalt når du avslutter avtalen, så det er bare tap å la det trekkes 5kr/10kr per måned til det går i null - så lenge du likevel har tenkt å bytte.
Takk! Det var nyttig å vite.
Sitat fra: Orbit på fredag 14. november 2025, klokken 14:20AutoSync (tidligere Fremtind) skrur nå opp prisene ytterligere, om enn ikke mye (fra 5 kr/mnd til 10 kr/mnd). En kan riktignok få et "minimumsabonnement" til engangspris 250 kr uten månedsbetaling, men da varer bare brikken bare i fem år. Så da blir det Skyttelpass på meg også.
Bytta da de begynte å ta betalt for "leie" av brikke.
Glad jeg er kvitt det drittselskapet!
Sitat fra: RJK på fredag 14. november 2025, klokken 19:19Sitat fra: Orbit på fredag 14. november 2025, klokken 14:20AutoSync (tidligere Fremtind) skrur nå opp prisene ytterligere, om enn ikke mye (fra 5 kr/mnd til 10 kr/mnd). En kan riktignok få et "minimumsabonnement" til engangspris 250 kr uten månedsbetaling, men da varer bare brikken bare i fem år. Så da blir det Skyttelpass på meg også.
Bytta da de begynte å ta betalt for "leie" av brikke.
Glad jeg er kvitt det drittselskapet!
Samme her. Byttet når fjellinjen ble borte og oppdaget at et privat forsikringsselskap med verdensrekord i rot tok over. Hvorfor Autopass ikke selv kunne holdt i dette må gudene vite. Nå må befolkningen holde liv i flere selskaper og netto kostnaden for samfunnet må jo ha gått opp. Plakater av idiotene som besluttet at selve innkrevingen måtte skilles ut i egne selskap burde burde vært plassert på hver j..bom.
Disse selskapene er på linje med strømselskapene. Blodigler som ikke bidrar med noe som helst.
Fikk byttet til Skyttelpass. Kjapt og enkelt.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. november 2025, klokken 08:43Disse selskapene er på linje med strømselskapene. Blodigler som ikke bidrar med noe som helst.
Og tilsvarende her som grunnen til at nettselskapene og/eller strømprodusentene ikke lengre fikk lov å fakturere sluttkundene direkte, Staten har bestemt at de selskapene ikke får både selge tilgang til Autopass OG fakturere for passeringene, så det måtte skilles ut.
Sitat fra: TB på fredag 14. november 2025, klokken 16:26AutoSync har mange kunder pga. de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020.
Den gang het selskapet Fremtind Service.
At de nå øker prisen på brikken vil trolig gjøre en del bytter. Dette har AutoSync gjort en vurdering av, og funnet det trolig ikke er så mange som vil bytte og dermed går de i pluss totalt sett.
https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass har en fin oppsummering:
Autosync (Tidligere Fremtind Service)
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden. (Nettsiden ikke oppdatert til 10 kr.)
Eier: Fremtind Forikring, som igjen eies av DNB og Sparebank1
Flyt
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden.
Eier: Gjensidige
SkyttelPASS
Kostnad for brikke: Engangssum på 200 kroner
Eiere: Fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder
https://skyttelpass.no
Takk for oversiktlig sammenlikning!
Brikke til min EX40 2026 er nå bestilt hos SkyttelPASS!
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. november 2025, klokken 08:43Disse selskapene er på linje med strømselskapene. Blodigler som ikke bidrar med noe som helst.
I følge https://www.hvakosterstrommen.no/stromleverandorer er det 71 strømselskap.
https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass er det 6 selskaper som tilbyr AutoPASS-brikke, der 3 er ordinære selskaper.
For noen år siden var det ca 60 bompengeselskaper, der hvert selskap utførte egen innkreving.
Når er det 5 bompengeselskaper. De sender regning direkte om en ikke har autopass avtale.
Bompengeselskaper:
Fjellinjen: Dekker Oslo og Akershus.
Vegfinans: Dekker Akershus, Buskerud, Innlandet, Vestfold, Telemark og Østfold.
Ferde: Dekker Agder, Rogaland og Vestland.
Vegamot: Dekker Møre og Romsdal og Trøndelag.
Bompengeselskap Nord: Dekker Nordland, Troms og Finnmark.
Utstederselskap:
Autosync (Tidligere Fremtind Service)
Flyt
SkyttelPASS
Tolltickets (utland)
ØresundPAY (utland)
Ayvens (leasingbiler)
Se https://bfinfor.atlas.vegvesen.no/ for oversikt over bompengeinnkreving i Norge.
Det er nok en del som kommer til å bytte leverandør nå i disse dager, ref dagens sak i VG om temaet: https://www.vg.no/nyheter/i/V6l1l3/bompengebrikke-autosync-as-dobler-maanedsprisen
Her finnes også en kalkulator som hvilken brikke som er billigst gitt bruken: bompris.no (https://bompris.no/)
Men, vi har jo tross alt betalt for en eller flere brikker allerede, hvordan kan de da plutselig ta et abonnement for samme brikker..?
Sitat fra: ProsjektX på fredag 21. november 2025, klokken 11:39Men, vi har jo tross alt betalt for en eller flere brikker allerede, hvordan kan de da plutselig ta et abonnement for samme brikker..?
De fjerner depositumet med abonnementskostnaden til depositumet er "brukt opp". Først måneden etter at depositumet er null, vil du se at prisen øker med den summen!
Så bytt til Skyttelpass så snart du kan, så får du ev. rest fratrukket siste regning ev. tilbakebetalt, dog nå er det vel så lenge siden at jeg tipper ingen har rest på depositumet igjen!
Men likevel, bytt så du ikke blir flådd unødvendig!
Fikk nettopp kreditert 2 x 75 kroner og har bestilt skyttelpass.
Jeg klarer ikke fatte hvorfor folk fortsatt tviholder på en brikke fra Fremtind/Autosync, med tanke på all kritikken gjennom mange år og de alternativene som finnes. Men men, det får være opp til hver enkelt hvor mye penger de vil kaste bort.
Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.
Sitat fra: daktari på fredag 21. november 2025, klokken 17:25Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.
Det er nettopp dét; du "trodde ikke". For min del virker det som at Fremtind/Autosync utnytter sin posisjon som største aktør for å skvise enda litt mer penger ut av kundene sine, kunder som gjerne er litt i dvale og går på automodus etter mange år, og ikke tenker over at det finnes bedre alternativer.
Sitat fra: Svein_H på fredag 21. november 2025, klokken 17:54Sitat fra: daktari på fredag 21. november 2025, klokken 17:25Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.
Det er nettopp dét; du "trodde ikke". For min del virker det som at Fremtind/Autosync utnytter sin posisjon som største aktør for å skvise enda litt mer penger ut av kundene sine, kunder som gjerne er litt i dvale og går på automodus etter mange år, og ikke tenker over at det finnes bedre alternativer.
Ja, det er noe svineri. Godt Skyttelpass finnes.
Alle utstederselskapene mottar 1,75% for jobben. En bompenge regning på 286 kr gir 5 kr til utstederselskaet, 1,75% av 286 er 5 kr.
AutoSync startet å ta betalt for brikken 1.11.2023. 5 kr ekstra betyr AutoSync på en 286 kr regning tjener totalt 10 kr, mot før 5.
Når de nå ønsker å øke til 10 kr vil de på samme kunden som betaler 286 kr tjene totalt 15 kr, derav 5 kr i utstedergodtkjørelse og 10 kr for brikken. De har med andre ord tredoblet inntjeningen på denne kunden.
For en kunde som har regning på 572 kr tjente de før 10 kr, nå tjener de 20 kr - en dobling. AutoSync hadde et driftsresultat på ca 80 millioner i 2024. Dette trikset vil gjøre de vil øke sitt driftsresultat.
Men, nå det ikke sikkert AutoSync kan flytte alle kundene til denne abonnementsordningen, de må få kundene til å ta et aktivt valg. Da vil de bli få som aktivt velger løsningen.
Eneste årsak til AutoSync har mange kunder er pga de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020. Den gang het selskapet Fremtind Service. Nå kan en velge selskap fritt, det er ingen forskjell i hvor mye bompenger en betaler.
"Pause" funksjonen AutoSync skryter av finnes også hos SkyttelPASS, de tar ikke betalt for brikken en gang, men ikke løpende. En brikke som ikke benyttes har ingen kostnad, dvs. den er da automatisk i pause.
I praksis er SkyttelPASS beste alternativ så lenge en ikke roter bort brikken ofte.
(Og roter en bort brikken ofte kan også AutoSync ta betalt for brikken..)
"Fremtind Service har endret navn til AutoSync. Kundene møter et nytt navn og nytt utseende på nettsider og fakturaer, ellers er alt som før. "
Selskaper som bytter navn og bruker penger på slikt må jo ga en grunn? Her slet fremtind service voldsomt noen år. Kunder fikk ikke kontakt med dem og alt var kaos.
https://www.vg.no/nyheter/i/z767EO/kunder-fortviler-over-fremtind-service-helt-hinsides
Kort sagt leverte de ikke noe service..ikke da..og ikke nå i fremtiden som man jo skulle få inntrykk av gjennom navnet..mao total fallitt.
Så da var nok navnet så belastet at de følte de måtte brenne bort ennå mer penger på å skaffe seg et nytt..AutoSync er vel nok et navn som peker i retning av at nå vil de automatisk loppe deg for penger..der belastning for brikke og passeringer går helt synkront..ja pengene vil jo renne avgårde selv om man ikke kjører en meter..
Selskaper med slik mangel på forretningsetikk bør man rett og slett komme seg bort fra.
Jeg flyttet i sin tid fra fjellinjen til skyttelpass da jeg aldri så noen fremtid i fremtind..
Jeg forsøker alltid å snakke frem gode selskaper og Skyttelpass har alltid vært enkelt..bytter jeg bil så er det såre enkelt å flytte brikken på nettsiden deres. Aldri noe tull med regninger og selskapet tjener penger for fellesskapet.
Gikk inn på Autosync i går for å sjekke og så at jeg hadde flere gamle brikker registrert på meg som nå koster meg penger hver måned. Ingen måte å kansellere de på selv. Måtte ringe eller chatte for å fikse det. Sånt tjener de sikkert store penger på nå. Sikkert mange som har en gammel ubrukt brikke liggende (eller som er kastet for lengst).
Ubenyttede brikker kan sammenlignes med kredittkort og kontantkort som ikke benyttes. Det er naturlig en (lang nok) tid uten bruk fører til gebyr, eller at avtalen sies opp.
Det ville være enkelt for Autosync å gjøre tilsvarende, men å ta løpende betalt er bedre for deres inntjening.
Nå vil forhåpentligvis dette med gebyr på brikker bli stoppet som standardtjeneste. Å gjøre det mulig å velge som en tjeneste er ok, men ikke å flytte alle kunder over på denne løsningen som standard.
En annen observasjon:
Flyt gir rabatter hos Gjensidige og REDGO. Flyt og REDGO er datterselskap av Gjensidige Mobility Group AS.
Skyttelpass gir rabatt hos BilXtra og Hurtigruta Carglass. SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
Men, AutoSync ikke har noen faktiske kundefordeler. De er et datterselskap av Fremtind, som er eid av SpareBank 1, DNB og Eika gruppen. At de ikke ønsker å gi noen kundefordeler på forsikring og banktjenester viser de er mest opptatt av egen inntjening.
Jeg ønsker å si opp avtale med Autosync for to biler. Hvis jeg har forstått det riktig må jeg altså ringe Autosync på "Telefonnummer +47 22 98 40 00. Hverdager fra 09-13" for å få sagt opp abonnementer?
Å tegne nye avtaler, eller flytte brikke til annen bil kan jeg gjøre selv som innlogget. Men ikke si opp avtaler.
De ønsker tydeligvis å gjøre det vanskelig å bytte selskap vekk fra Autosync...
Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 12:58Jeg ønsker å si opp avtale med Autosync for to biler. Hvis jeg har forstått det riktig må jeg altså ringe Autosync på "Telefonnummer +47 22 98 40 00. Hverdager fra 09-13" for å få sagt opp abonnementer?
Å tegne nye avtaler, eller flytte brikke til annen bil kan jeg gjøre selv som innlogget. Men ikke si opp avtaler.
De ønsker tydeligvis å gjøre det vanskelig å bytte selskap vekk fra Autosync...
Flytt avtalene til Skyttelpass, og si dem opp der. Langt enklere!
Sitat fra: RJK på lørdag 22. november 2025, klokken 13:12Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 12:58Jeg ønsker å si opp avtale med Autosync for to biler. Hvis jeg har forstått det riktig må jeg altså ringe Autosync på "Telefonnummer +47 22 98 40 00. Hverdager fra 09-13" for å få sagt opp abonnementer?
Å tegne nye avtaler, eller flytte brikke til annen bil kan jeg gjøre selv som innlogget. Men ikke si opp avtaler.
De ønsker tydeligvis å gjøre det vanskelig å bytte selskap vekk fra Autosync...
Flytt avtalene til Skyttelpass, og si dem opp der. Langt enklere!
Godt råd, men hvordan får jeg flyttet avtalene til Skyttelpass? Er det på "Flytt brikke"?
Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 13:42Sitat fra: RJK på lørdag 22. november 2025, klokken 13:12Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 12:58Jeg ønsker å si opp avtale med Autosync for to biler. Hvis jeg har forstått det riktig må jeg altså ringe Autosync på "Telefonnummer +47 22 98 40 00. Hverdager fra 09-13" for å få sagt opp abonnementer?
Å tegne nye avtaler, eller flytte brikke til annen bil kan jeg gjøre selv som innlogget. Men ikke si opp avtaler.
De ønsker tydeligvis å gjøre det vanskelig å bytte selskap vekk fra Autosync...
Flytt avtalene til Skyttelpass, og si dem opp der. Langt enklere!
Godt råd, men hvordan får jeg flyttet avtalene til Skyttelpass? Er det på "Flytt brikke"?
Gå inn på Skyttelpass.no og velg "Bli ny kunde" (valg på Privat og Bedrift, så velg det som passer). På siden du kommer inn til, så velger du "Opprett avtale".
I neste steg oppretter du bruker ved å legge inn mobilnummeret ditt og får tilsendt en kode, og fortsetter utfyllingen der.
I stegene som følger får du tilgang til å legge til bilene dine (kan ha flere på samme avtale). Skyttelpass vil etter registrering si opp avtalene du allerede har på disse bilene fra ditt gamle selskap.
Du kan senere (gi det ihvertfall noen dager, gjerne etter dato de avsluttes med gammelt selskap, tror det var en "grace period" der) velge å ha avtalene som sovende avtaler, eller via "minside" avslutte for de bilene du ikke lengre vil ha abonnement/brikke knyttet til.
Tusen takk for god hjelp, RJK! Setter stor pris på den!
Har opprettet ny avtale for en eldre Tiguan. Nå gjenstår bare en Kia Soul E som jeg uansett håper å få solgt pga bytte til ny elbil med 4x4.
Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 14:07Tusen takk for god hjelp, RJK! Setter stor pris på den!
Har opprettet ny avtale for en eldre Tiguan. Nå gjenstår bare en Kia Soul E som jeg uansett håper å få solgt pga bytte til ny elbil med 4x4.
Bare hyggelig å kunne hjelpe!
Har så lite til overs for slike firmaer som går over stokk og stein for å utnytte kunder som må ha avtale, og knapt har valg.
Da er det bedre å hjelpe andre over til selskap som er langt snillere i sin oppførsel!
Sitat fra: eikerkongen på lørdag 22. november 2025, klokken 12:58Jeg ønsker å si opp avtale med Autosync for to biler. Hvis jeg har forstått det riktig må jeg altså ringe Autosync på "Telefonnummer +47 22 98 40 00. Hverdager fra 09-13" for å få sagt opp abonnementer?
Å tegne nye avtaler, eller flytte brikke til annen bil kan jeg gjøre selv som innlogget. Men ikke si opp avtaler.
De ønsker tydeligvis å gjøre det vanskelig å bytte selskap vekk fra Autosync...
Joda, men det er litt skjult på Autosync nett. Du må inn på avtalen og velge "endre/flytt" eller noe slikt, da dukker det opp et valg "avslutt" eller noe slikt. Husker ikke helt begrepene.
Det RJK skriver er nok oppskriften, bortsett fra at det stod noe om at man skulle avslutte tidligere avtale. Skyttelpass sender ny brikke uansett, så jeg oppfatter det ikke som en flytting.
Ved bytte mellom Autosync, Flyt og Skyttelpass sender alle ut ny brikke. Ikke noe gjennbruk av brikke. Avsluttes avtalen kasseres brikken. Dvs brikken har mindre verdi enn det koster å returnere den.
Likevel ønsker Autosync 10 kr leie i måneden.. 8)
Noen som vet om SkyttelPASS bruker samme borrelås feste som Fremtind/Autosync på brikken ?
Har skiftet men ikke fått brikken enda.
Sendte en mail til Autosync og klaget på at jeg ikke fant noen steder å pause brikken, slik de sa man kunne, da jeg jeg ikke var int. i å betale mnd avgift om jeg ikke brukte brikken. Fikk aldri noe svar, men jeg fikk en undersøkelse på hvor fornøyd jeg var med svaret. Svarte mailen at jeg først må få svaret men da fikk jeg svar et denne mailen ikke kunne besvares. Fint system de har gitt...
Edit: de skal få svar på hvor god jeg mener kundeservice er....
Så får vi se når Skyttelpass sin kommer. Så at det var 200 kr knyttet til brikken - vil det si at den koster 200 kr eller kan jeg bruke av de 200 kronene for å dekke passeringer eller er det depositum. Var litt uklart..
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. november 2025, klokken 08:09Noen som vet om SkyttelPASS bruker samme borrelås feste som Fremtind/Autosync på brikken ?
Har skiftet men ikke fått brikken enda.
Sendte en mail til Autosync og klaget på at jeg ikke fant noen steder å pause brikken, slik de sa man kunne, da jeg jeg ikke var int. i å betale mnd avgift om jeg ikke brukte brikken. Fikk aldri noe svar, men jeg fikk en undersøkelse på hvor fornøyd jeg var med svaret. Svarte mailen at jeg først må få svaret men da fikk jeg svar et denne mailen ikke kunne besvares. Fint system de har gitt...
Edit: de skal få svar på hvor god jeg mener kundeservice er....
Så får vi se når Skyttelpass sin kommer. Så at det var 200 kr knyttet til brikken - vil det si at den koster 200 kr eller kan jeg bruke av de 200 kronene for å dekke passeringer eller er det depositum. Var litt uklart..
Skyttelpass bruker borrelås, men om det er nøyaktig samme type, aner jeg ikke. Jeg skrapte av det gamle JIC, men det er bare å prøve.
Prisen er et depositum, som du får tilbake når du sier opp eller flytter, ihvertfall så lenge de holder seg unna "brikkeleie".
Og det tror jeg de vil holde seg unna på en god stund, tipper de har fått masse nye kunder ved forrige krumspring fra konkurrenten(e), og de får sikkert en god del flere denne gangen, så all god grunn til å la være å innføre slik idioti!
The "foot" you glue to the windscreen is different between SkyttelPASS and Fjellinjen++.
But the RFID brick is different as well.
You get both in the mail.
If you need a new "foot", you can get one for free at BilXtra.
Sitat fra: minibiti på mandag 24. november 2025, klokken 14:51The "foot" you glue to the windscreen is different between SkyttelPASS and Fjellinjen++.
But the RFID brick is different as well.
You get both in the mail.
If you need a new "foot", you can get one for free at BilXtra.
Thanks. Have one in the neighbourhood Bilextra Lier /Kollevold AS :+1:
Skyttelpass brikken koster 200 kr som en engangssum. Slik jeg har forstått refunderes ikke denne summen om brikken ikke lenger behøves. Batteriet varer i følge Skyttelpass ca 8 år.
Festet til Skyttelpass sin brikke går inn i selve brikken, det er ikke borrelås.
Kan være de har flere varianter?
I teorien kan brikken blir aktivert når den monteres på festet. Har ikke testet å ta den av festet.
Se her for informasjon:
https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-feste-og-fjerne-bombrikken/
Sitat fra: TB på mandag 24. november 2025, klokken 23:29Skyttelpass brikken koster 200 kr som en engangssum. Slik jeg har forstått refunderes ikke denne summen om brikken ikke lenger behøves. Batteriet varer i følge Skyttelpass ca 8 år.
Festet til Skyttelpass sin brikke går inn i selve brikken, det er ikke borrelås.
Kan være de har flere varianter?
I teorien kan brikken blir aktivert når den monteres på festet. Har ikke testet å ta den av festet.
Se her for informasjon:
https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-feste-og-fjerne-bombrikken/
Det burde de kanskje opplyst når man bestiller og ikke gjemt det i en prisliste et helt annet sted. Tilsvarer nesten 2 år med Autosync. Betalte man noe for Fjelllinjen/Fremtind/Autosync brikker eller hva det het for lenge siden - husker ikke ?
Har sent en mail til Skyttelpass...for å oppklare...
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. november 2025, klokken 08:52Sitat fra: TB på mandag 24. november 2025, klokken 23:29Skyttelpass brikken koster 200 kr som en engangssum. Slik jeg har forstått refunderes ikke denne summen om brikken ikke lenger behøves. Batteriet varer i følge Skyttelpass ca 8 år.
Festet til Skyttelpass sin brikke går inn i selve brikken, det er ikke borrelås.
Kan være de har flere varianter?
I teorien kan brikken blir aktivert når den monteres på festet. Har ikke testet å ta den av festet.
Se her for informasjon:
https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-feste-og-fjerne-bombrikken/
Det burde de kanskje opplyst når man bestiller og ikke gjemt det i en prisliste et helt annet sted. Tilsvarer nesten 2 år med Autosync. Betalte man noe for Fjelllinjen/Fremtind/Autosync brikker eller hva det het for lenge siden - husker ikke ?
Har sent en mail til Skyttelpass...for å oppklare...
Var vel 150/180 i depositum på brikke fra Autopass/Fjell-linjen da jeg skaffet meg brikke. Brikken ble hentet ut på bensisnstasjonen ved Alna, den ved E6 og McDonalds.
200,- er 20 måneder med leie, altså 1 år og 6 måneder. Problemet er jo at etter den tid, så er det rent overskuddsforetak for Autosync, selv om jeg tipper brikken faktisk ikke koster mer enn en 5'er eller 10'er i innkjøpskostnader når de kjøpes i store kvanta, så frakten er egentlig det dyreste om man må sende ut.
Leie blir altså veldig dyrt etter kort tid. I et 5-års perspektiv, så betaler man altså brikkekostnaden mangfoldig. Så heller et lite engangsutlegg, enn leie...
I følge Skyttelpass så koster ny brikke 200 kr uansett om du er ny kunde eller bare trenger nye brikke. Mao du får ikke igjen 200 kr om du leverer den inn.
Slik jeg leser prislisten til Autosync så koster nye brikke for ny kunde ("Ikke festet") kr 0, mens trenger du nye brikke koster den 200 kr.
Ved bytte av bil er det aktuelt med nytt feste. Skyttelpass tar ikke betalt for feste.
Autosync tar 49 kr.
Nå er det ikke de store summene for kunden, men det blir store summer når det er er mange kunder kjøretøy.
Hva er konklusjonen her?
Autosync er pengekåte kapitalister som ønsker å erobre Europa.
Flyt er en medlemsklubb for Gjensidige.
Skyttel er bilhatende sosialister med kontroll på bompengesekken.
Daglig leder i Skyttel, Vidar Raa, har en årslønn på ca. 1,8 millioner kroner iht. regnskapet for 2024. Pluss på alle styremedlemmer og ledergruppe, så sitter du igjen med en herlig sosialistgjeng ingen andre europeiske land enn Norge klarer å samle sammen.
Likevel, selv byttet jeg til Skyttel forrige uke. 5 kr per måned hos Autosync er greit nok, men en dobling blir for dumt til å bli værende. Men at Skyttel er en gudommelig engel kommer jeg aldri til å godta. På en grunnleggende måte illusterer de hvorfor Sverige dominerer Norge på innovasjon.
Det var da litt av en oppsummering. Jeg gir da katta i hva adm.dir får i årslønn, for de sitter nok mest sannsynlig alle der og mottar millionlønninger, bl.a. pga straffeskatten som heter bompenger. Og ja, jeg mente i alle selskaper.
Om jeg kunne vært med å senket lønningene dems for å få ned bompengeprisene, så hadde jeg slanka de ned til mer normale lønninger, men den makten har jeg dessverre ikke, og vil neppe få noen gang.
Jeg betaler helst så lite som mulig, og da utelukker det å bruke selskaper som prøver å snyte meg for mer penger enn jeg må godta pga politikerne. Men helst skulle bompenger kun vært tillatt på enkeltprosjekter som kun blir bygget om lokale brukere bestemmer seg for at dette vil de for å få fikset en vei, en bru eller en tunnel som eller ville blitt bortprioritert.
Alle andre veiprosjekter skulle vært dekket gjennom den beskatningen som gjøres på priate lønnsmottakere og bedrifter, og ikke gjennom ekstrabeskatning som bompengeavgifter.
Med dagens ordning tilfaller 1,75% av bompengene til utsteder selskapet.
Autosync og Flyt mener det ikke er nok, tar 5 kr i leie for bombrikke pr måned. Autosync ønsker å ta 10 kr pr måned fra neste år.
Hva Skyttelpass bruker sine 1,75% til betyr ikke så mye for meg.
Med den tidligere ordningen med omlag 60 bompenge selskap var det mange med gode styrehonorar og lønninger. Totalt sett vil jeg anta kostnader til innkreving har blitt redusert?
https://www.motor.no/aktuelt/ma-forklare-seg-om-prissjokk-pa-bombrikker/338106
Artikkel som omhandler tilsyn mot Autosync.
Motor har en oppsummering idag. Skyttelpass øker antall kunder, som er naturlig, men antallet er likevel svært lavt i forhold til hvor mange kunder Autosync har.
https://www.motor.no/aktuelt/skyttelpass-far-kundestrom-etter-autosyncs-prisdobling/338321
Fascinerende engasjement, det er selvsagt lov å reagere på prinsipp, men alt dette koker altså ned til omtrent 60 kroner i året?
10 kroner i måneden blir vel 120 i løpet av et år?
Det er flere forhold her. Autosync har et stort antall abonnenter.
10 kroner pr brikke blir store summer.
Det er mistanke om brudd på markedsføringsloven og utstederforskriften. Se artikkel i Motor.
Utstederselskapene Autosync , Flyt og Skyttelpass mottar 1,75 prosent av beløpet som betales for bompasseringer.
Om Autosync mener dette er for lite må de be retningslinjene endres. Det er naturligvis enklere endre egne vilkår til kundene. Svært få leser hva som står på regningen og for mange utgjør 10 kroner svært lite.
Men, Autosync ble for grådig, 5 kr måneden ble akseptert, økning til 10 kroner for mye. Spesielt med tanke på forskriftsendring som trer i kraft 1. mars 2026. Der er det presisert at brikkegebyret «... ikke kan overstige utsteders innkjøpskostnad og kostnad for å sende brikken til brukeren».
Autosync ønsket å komme denne endringen i forkjøpet ved å flytte alle kunder som ikke aktivt tok et valg over på abonnement til 10 kroner.
Den faktiske årsaken var egen inntjening. En privat aktør som gjør oppdrag for det offentlige bør være ekstra påpasselig med å følge lover og forskrifter.
Det har vært mye svindel med falske regninger for bompenger. Når selskapet som skal kreve inn bompenger selv bruker tvilsom markedsføring blir det vanskelig å være forbruker.
https://www.motor.no/aktuelt/ber-autosync-utsette-prishopp-pa-bombrikker/339616
Sitat fra: arthur på I dag kl. 09:1810 kroner i måneden blir vel 120 i løpet av et år?
Det er vel økningen på 5 kroner i måneden som har tent denne debatten, derav 60kr
Vedder på at om 5 år betaler Autosync-kunder 50 i måneden.
Alle som synes 10 kr i måneden her inne ikke betyr noe kan bare vippse dem til meg.
Sitat fra: Fonn på I dag kl. 11:24Sitat fra: arthur på I dag kl. 09:1810 kroner i måneden blir vel 120 i løpet av et år?
Det er vel økningen på 5 kroner i måneden som har tent denne debatten, derav 60kr
Ytterligere fem kroner per måned er vel det som "tente" debatten nå. Men for all det, som andre allerede har uttrykt så er det bare å legge inn en månedlig vipps til meg på fem, eller ti, kroner, tar i mot med glede og lover å benytte de på noe fornuftig.
Autosync har i følge dem selv 1,9 millioner aktive kjøretøy som abonnenter.
5 x 1,9 million = 9,5 million inkl mva
Dvs, Autosync har over 100 millioner med med dagens gebyr på 5 kroner. Ved å sette til 10 kroner vil de ta inn over 220 millioner pr år i gebyr. Trekke ifra mva blir det 180 millioner pr år.
I følge proff.no var resultat før skatt
2022 -20 millioner
2023 6 millioner
2024 80 millioner
Legg merke til, det var Flyt som innførte abonnementsordning først, fra april 2023.
Autosync fulgte etter fra 1. november 2023. Begge tok da 5 kr pr måned.
Fremtind Service (Autosync) varslet i 2023 et mulig gebyr om ikke bompengebrikken var montert.
Dette kan neppe innføres uten endringer av forskrifter. Det er det regionale bompengeselskap som må finne registeringsnummer på bil, og sende kravet til riktig utsteder selskap. Utsteder selskapene har ikke kostnader om brikken ikke benyttes.
https://www.motor.no/aktuelt/fremtind-truer-med-gebyr-hvis-bombrikke-mangler/254813
https://www.motor.no/aktuelt/sier-ja-til-nytt-bompengegebyr/246207
https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass
Det jeg finner underlig, i Trøndelag har vi Vegamot, som før hadde utstedelse av brikker etc.
Men jeg finner noen ikke plass der det har vert salg av kunder fra Vegamot til Flyt, bare at Flyt har tatt over kundene.
Google AI
Vegamot overførte sine kunder (spesifikt Autopass-utstedervirksomheten) til Flyt AS (et datterselskap av Gjensidige) i 2021 som en del av bompengereformen, slik at Flyt nå administrerer bombrikker og innkreving for mange av de tidligere Vegamot-kundene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Kunder med en aktiv avtale ble overført, men noen opplevde forvirring, spesielt rundt abonnement på brikker, der Flyt begynte å trekke månedlige gebyrer som kundene mente skulle trekkes fra depositumet.
Hva skjedde?
Bompengereformen: Som ledd i en større reform for å effektivisere bompengeinnkrevingen, ble utstedervirksomheten til Vegamot slått sammen med andre selskaper under Flyt AS.
Overføring: Gjensidige kjøpte ut denne delen av Vegamot i 2021, og Flyt overtok ansvaret for å utstede bombrikker og kreve inn bompenger for mange tidligere Vegamot-kunder.
Kundens opplevelse: For mange kunder betyr dette at de byttet leverandør for sin bombrikke og betaling, noe som førte til informasjon, nye avtaler, og i noen tilfeller gebyrer for selve brikken.
Jeg greier ikke å finne noe på nettet om salgssum for kunder
Vegamot og andre som har overdratt til Autosync, Flyt o.l må jo ha ordnet seg en avtale der tjener på sine "gamle" kunder. Så kanskje er det faktisk fylkeskommuner som tjener på dette? og da blir jo faktisk inntektene bruk på vei.
Bare litt synsing på en lørdags ettermiddag.
Sitat fra: Fonn på I dag kl. 14:55Det jeg finner underlig, i Trøndelag har vi Vegamot, som før hadde utstedelse av brikker etc.
Men jeg finner noen ikke plass der det har vert salg av kunder fra Vegamot til Flyt, bare at Flyt har tatt over kundene.
Google AI
Vegamot overførte sine kunder (spesifikt Autopass-utstedervirksomheten) til Flyt AS (et datterselskap av Gjensidige) i 2021 som en del av bompengereformen, slik at Flyt nå administrerer bombrikker og innkreving for mange av de tidligere Vegamot-kundene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Kunder med en aktiv avtale ble overført, men noen opplevde forvirring, spesielt rundt abonnement på brikker, der Flyt begynte å trekke månedlige gebyrer som kundene mente skulle trekkes fra depositumet.
Hva skjedde?
Bompengereformen: Som ledd i en større reform for å effektivisere bompengeinnkrevingen, ble utstedervirksomheten til Vegamot slått sammen med andre selskaper under Flyt AS.
Overføring: Gjensidige kjøpte ut denne delen av Vegamot i 2021, og Flyt overtok ansvaret for å utstede bombrikker og kreve inn bompenger for mange tidligere Vegamot-kunder.
Kundens opplevelse: For mange kunder betyr dette at de byttet leverandør for sin bombrikke og betaling, noe som førte til informasjon, nye avtaler, og i noen tilfeller gebyrer for selve brikken.
Jeg greier ikke å finne noe på nettet om salgssum for kunder
Vegamot og andre som har overdratt til Autosync, Flyt o.l må jo ha ordnet seg en avtale der tjener på sine "gamle" kunder. Så kanskje er det faktisk fylkeskommuner som tjener på dette? og da blir jo faktisk inntektene bruk på vei.
Bare litt synsing på en lørdags ettermiddag.
Ser nok ut som det bare har vert overføring av kunder i følge chatgpt,
Det finnes ingen offentlig informasjon eller klare indikasjoner på at AutoSync har betalt Vegamot for kundene på vanlig kommersielt vis. Det som skjedde var en strukturendring i bompengesystemet der utstedervirksomheten ble overført til godkjente AutoPASS-utstedere som AutoSync og Flyt som del av bompengereformen.
Sitat fra: Fonn på I dag kl. 15:02Sitat fra: Fonn på I dag kl. 14:55Det jeg finner underlig, i Trøndelag har vi Vegamot, som før hadde utstedelse av brikker etc.
Men jeg finner noen ikke plass der det har vert salg av kunder fra Vegamot til Flyt, bare at Flyt har tatt over kundene.
Google AI
Vegamot overførte sine kunder (spesifikt Autopass-utstedervirksomheten) til Flyt AS (et datterselskap av Gjensidige) i 2021 som en del av bompengereformen, slik at Flyt nå administrerer bombrikker og innkreving for mange av de tidligere Vegamot-kundene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Kunder med en aktiv avtale ble overført, men noen opplevde forvirring, spesielt rundt abonnement på brikker, der Flyt begynte å trekke månedlige gebyrer som kundene mente skulle trekkes fra depositumet.
Hva skjedde?
Bompengereformen: Som ledd i en større reform for å effektivisere bompengeinnkrevingen, ble utstedervirksomheten til Vegamot slått sammen med andre selskaper under Flyt AS.
Overføring: Gjensidige kjøpte ut denne delen av Vegamot i 2021, og Flyt overtok ansvaret for å utstede bombrikker og kreve inn bompenger for mange tidligere Vegamot-kunder.
Kundens opplevelse: For mange kunder betyr dette at de byttet leverandør for sin bombrikke og betaling, noe som førte til informasjon, nye avtaler, og i noen tilfeller gebyrer for selve brikken.
Jeg greier ikke å finne noe på nettet om salgssum for kunder
Vegamot og andre som har overdratt til Autosync, Flyt o.l må jo ha ordnet seg en avtale der tjener på sine "gamle" kunder. Så kanskje er det faktisk fylkeskommuner som tjener på dette? og da blir jo faktisk inntektene bruk på vei.
Bare litt synsing på en lørdags ettermiddag.
Ser nok ut som det bare har vert overføring av kunder i følge chatgpt,
Det finnes ingen offentlig informasjon eller klare indikasjoner på at AutoSync har betalt Vegamot for kundene på vanlig kommersielt vis. Det som skjedde var en strukturendring i bompengesystemet der utstedervirksomheten ble overført til godkjente AutoPASS-utstedere som AutoSync og Flyt som del av bompengereformen.
Samme for de som hadde avtaler med Fremtind, de ble flyttet til Fremtind Service som senere har endret navn til Autosync.
Dette skjedde etter en endring som gjorde tilsvarende mot Bom-selskapene, som mot strømprodusentene. De ble splittet til produsentselskaper, nettleverandører og rene strømsalgs-selskaper. Riktignok i to operasjoner. Mange strømselskaper og netleverandører eies storst sett av strømprodusentene eller i samband med kommunene som eide strømprodusentene.
Strømprodusentene fikk ikke lengre være "total-leverandører", så navnene speiler sjeldent selskapet de utgikk fra og som eide nettlverandøren og strømselskapet.
Tilsvarende har bomselskapene blitt splittet eller måtte overføre innkrevingen til egne bompenge-innkrever-selskaper, fremfor å gå ut fra de som driftet bomanleggene.