Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Syklist på fredag 11. august 2023, klokken 20:00
Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.
Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.
Sitat fra: Syklist på fredag 11. august 2023, klokken 20:00Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.
Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.
Dette er nok SVV som ikke evner å oppdatere ting digitalt. Noe av det første man gjør ellers i Europa er jo å melde inn til ulike viktige karttjenester som google og annet når veier stenges.
I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.
Ja, godt poeng. Kanskje vegvesenet vil at vi skal bruke deres navigasjonstjenste, men den var overbelastet. Andre land i Europa bruker også aktivt trafikkvarsel via RDS, og har derfor ikke avviklet FM-båndet..;-)
SVV har trafikkmeldinger her, så Tesla ser tydeligvis ikke Norge som et viktig nok marked til å gidde integrere det i kartet?
https://www.vegvesen.no/om-oss/om-organisasjonen/apne-data/et-utvalg-apne-data/datex/
Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Man kan sjekke SVV sine data her og melde fra hvis noe er feil:
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@600000,7225000,3
https://fiksvegdata.atlas.vegvesen.no/#/
Men har aldri hørt at Tesla skulle ta det derfra?
Sitat fra: eisa01 på lørdag 12. august 2023, klokken 19:25SVV har trafikkmeldinger her, så Tesla ser tydeligvis ikke Norge som et viktig nok marked til å gidde integrere det i kartet?
https://www.vegvesen.no/om-oss/om-organisasjonen/apne-data/et-utvalg-apne-data/datex/
Jeg tviler på at Tesla gjør noen spesielt aktive valg når det kommer til dette. Jeg aner ikke hvor navigasjonen får trafikkmeldinger fra, men har merket meg at feks google og tesla ofte er ganske samstemt når det kommer til trafikkdata og stengte veier, feks.
Jeg tror heller SVV kjører en egen løsning som er akkurat ulik nok fra sine europeiske kollegers standarder til at man får litt kluss av og til.
Har sjekket flere fartsgrenser som er feil hos Tesla opp mot SVV. De er riktig i SVV sine data, så det er Tesla som ikke gjør jobben skikkelig. Og det er klart når det skjer noe dramatisk slik som nå i det siste så blir ikke alt perfekt representert i en virtuell verden som nesten per def må være utdatert så snart den er oppdatert. Da hjelper det godt å av og til peke øyeeplene ut gjennom frontruten, der finner du ofte mer oppdatert informasjon enn ved å bare glo på skjermen.
Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.
Ja, det er påtagelig hvor mye dårligere dette fungerer i Norge vs resten av Europa. Men dette gjelder og mye andre bilmerker. Jeg er og av den oppfatning at SVV har en del avvik ifht resten av Europa, selv om deres egne systemer virker bra oppdatert.
Men det virker og som om det er store forskjeller i Norge. Vi var på sommerferie nordover i år, og det var påtagelig hvor mye bedre det var i nord. Kommer kanskje av at det er mindre aktivitet der. Men selv midlertidige fartsgrenser virket der, noe det ikke gjør her i Sør-øst...
I Europa har jeg opplevd at kartet styrer meg unna aktivt veiarbeid, unna veiarbeid som er ferdig og ble en unødig omvei og rett inn i veiarbeid den ikke visste om, så det er ikke perfekt der heller.
Sitat fra: Expat på søndag 13. august 2023, klokken 00:36Jeg tviler på at Tesla gjør noen spesielt aktive valg når det kommer til dette. Jeg aner ikke hvor navigasjonen får trafikkmeldinger fra, men har merket meg at feks google og tesla ofte er ganske samstemt når det kommer til trafikkdata og stengte veier, feks.
Jeg tror heller SVV kjører en egen løsning som er akkurat ulik nok fra sine europeiske kollegers standarder til at man får litt kluss av og til.
Google har heller ikke kontroll på dette, i fjor ledet de bilen inn i stengt vei ved Odda pga ras - hadde vært stengt i flere dager. Sjekket samtidig Apple Maps som hadde fått det med seg
Så tror nok det heller er Norge som blir sett på som lite marked, og ikke interessant nok for Tesla (selger uansett) eller de som selger kartannonser (Google)
Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01Sitat fra: Syklist på fredag 11. august 2023, klokken 20:00Sikkert flere som har hatt opplevelser med Tesla's navigasjon i forbindelse med "Hans". Noen veisperringer var i systemet, men de fleste i Hallingdal var ikke med, og bilen ville gjerne ta raskeste vei gjennom Nesbyen på riksvei 7 tidligere i uken. Har vel med Google's trafikkoppdateringer å gjøre.
Ellers er SuC på Strandtorget på Lillehammer under vann. Håper installasjonen kan overleve dette.
Dette er nok SVV som ikke evner å oppdatere ting digitalt. Noe av det første man gjør ellers i Europa er jo å melde inn til ulike viktige karttjenester som google og annet når veier stenges.
I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Mesteparten av kjøringa mi bedriver jeg ellers i Europa, og før jeg krysset grensa ved Neiden i Finnmark i sommer, kan jeg ikke huske forrige gang bilen ble nervøs, usikker på farta, bedrev kritisk feilnavigering eller dro igang en uønska bråstopp ut av det blå.
Min erfaring er at ingenting av det du sier over her stemmer. SVVs data er flere steder riktig, mens Teslas data er feil. Kom fra Sverige i går og bilen kjørte på samme viset der, som i Norge. På godt og vondt.
Sitat fra: Expat på lørdag 12. august 2023, klokken 16:01I det hele tatt er jo SVV ganske dårlige til å forvalte dette kartgrunnlaget Tesla baserer navigasjonen på. Fantombremsinger, feil fartsgrenser og pussige rutevalg fremstår for meg nesten utelukkende som et norgesproblem.
Eh neeeei. Veldig langt fra et norgesproblem. Noen eksempler:
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/02/02/tesla-phantom-braking/
https://www.theverge.com/2022/6/3/23153241/tesla-phantom-braking-nhtsa-complaints-investigation
https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/comments/11r9aac/is_tesla_working_on_the_phantom_braking_issue_or/?rdt=62797
https://www.autoblog.com/2023/05/27/tesla-leak-reveals-thousands-of-customer-complaints-about-random-acceleration-phantom-braking/
Får avslutte med denne, en Tesla på FSD som forårsaket massekollisjon i San Francisco nå i 2023:
https://electrek.co/2023/01/11/footage-tesla-phantom-braking-causing-8-car-crash-pile-up/
Bare noen eksempler. Bare å Google så vil du finne "uendelig" med data fra alle steder.
For meg er det helt absurd at de ikke har fikset dette enda, og det er helt umulig at de ikke er klar over at dette er et gigaproblem, så det sier bare hvor komplisert det er å få til selvkjøring med kun kamera (og evt. radar). Det har vel vært spekulert mange ganger i at radaren, "sensor fusion", har vært årsaken, men nå har de gått bort fra det og får det fortsatt ikke til. Igjen, kamerabasert selvkjøring mangler ekstremt essensielle data...
Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 23:47Får avslutte med denne, en Tesla på FSD som forårsaket massekollisjon i San Francisco nå i 2023:
https://electrek.co/2023/01/11/footage-tesla-phantom-braking-causing-8-car-crash-pile-up/
Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)
I saken over så var det ikke bilene bak Teslaen som kolliderte ser det ut som (var ikke full nødbrems ser det ut som), men biler som kom lenge etter at det sto en gruppe biler stille.
Forsvarer ikke fantombremsing, det er en uting, men det er ikke det som forårsaker en ulykke, det er det de som kommer bakfra som gjør.
Sitat fra: ronnynilsen på mandag 14. august 2023, klokken 08:43Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)
Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 08:55Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.
Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 08:55Sitat fra: ronnynilsen på mandag 14. august 2023, klokken 08:43Det er en uting og veldig dumt og irriterende at Tesla har problemer med phantom braking, men det er ikke det som forårsaker ulykker, det er det bilene bak som ikke holder nok avstand og klarer å stoppe slik de skal kunne som gjør. Når man kjører så er man forpliktet til å holde nok avstand, enten bilen foran må stoppe for en katt, hund, fotgjenger, syklister, sjåføren får et illebefindene, bilen mister et hjul, punkterer eller bilen fantom bremser. :-)
Det er veldig lett å si, men ganske utopisk i tett trafikk rundt storbyene, der denne type ulykker ofte skjer. Hvis avstandene skulle vært så lange der, så hadde det vært evinnelige køer. Filskifter hadde blitt umulige, alle hastighetsendringer ville fått enorme forplantninger bakover. Skulle du plukket alle det gjelder ut en dag, så snakker vi tusenvis, kanskje titusenvis. Man MÅ kunne ha en forventning om at kjøretøyet foran ikke plutselig skal finne på å bråbremse midt i en tunnel eller på motorveier med viltgjerder og kun kjøretøyet. Da mener jeg ikke avstand tidsnok til å justere hastigheten fordi bilen foran bremser litt, som er normal atferd, men å stå på bremsene.
Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.
Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.
Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.
At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.
De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Elsker at vi har fasiten på alt tilgjengelig her på forumet, og kan fastslå at alle andre er idioter.
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 14. august 2023, klokken 12:35Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.
Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
Hvis du holder anbefalt tre sekunders avstand til bilen foran, den begynner å retardere kanskje på motorbrems eller regen, uten bremselys, det tar litt tid før du merker det, og så har du reaksjonstiden din i tillegg, plutselig er du to sekunder bak, selvfølgelig er du oppmerksom på at noe skjer, men i det øyeblikket du har to sekunder må du enten bremse ganske hardt, for å øyeblikkelig korrigere avstanden din, noe som ville medført en rekke med bråbremsinger bakover, og kø på et øyeblikk, eller kjøre mer mykt for å ikke være et problem i trafikken. Og selv tre sekunder er det VANSKELIG å holde i rushet på motorveier, holder du tre sekunders avstand så kan du garantere at det kommer bil etter bil etter bil etter bil inn mellom deg og den foran. Det er svært sjelden jeg ser noen som holder tre sekunders avstand i rushet. Det er LENGER avstand enn maks innstilling på autopilot/aktiv cruise i alle Teslaer (høyeste setting, 7, er ca. 2,5 sek, og så lang avstand er helt unaturlig i rushet, de fleste er nok mer på setting 1-4).
PS: Hvor mange ganger har du opplevd at et kjøretøy rett foran deg har bråbremset fra for eksempel 100 til 0 på motorvei med viltgjerder? For min del null ganger på ganske mange år med lappen. Kraftig retardasjon - ja, men ikke bråbrems.
Sitat fra: RJK på mandag 14. august 2023, klokken 13:04Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.
Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.
Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.
At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.
De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Kan du fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg kommer på påkjøringsfeltet til motorvei, og det ikke er 6,5 sekund mellom bilene i fila jeg skal inn i, slik at jeg kan legge meg midt mellom og få tre sekunder forover og tre sekunder bakover til enhver tid? Stoppe og parkere i påkjøringsrampen?
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 16:46Elsker at vi har fasiten på alt tilgjengelig her på forumet, og kan fastslå at alle andre er idioter.
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 14. august 2023, klokken 12:35Det du skriver gir jo ingen mening - avstanden skal være så lang at du klarer å bremse hvis bilen foran bremser. Så enkelt er det, har ingen betydning om det er i tett trafikk. For øvrig er det for kort avstand til bilen foran som SKAPER køene.
Og hvis du mener at man ikke bør ha forventning om at kjøretøyet foran ikke kan bråbremse når som helst, bør du kanskje vurdere å levere førerkortet tilbake. For ulykker skjer hver dag og folk bak som ikke er klar til å bremse kan gjøre den ulykken vesentlig mye verre.
Hvis du holder anbefalt tre sekunders avstand til bilen foran, den begynner å retardere kanskje på motorbrems eller regen, uten bremselys, det tar litt tid før du merker det, og så har du reaksjonstiden din i tillegg, plutselig er du to sekunder bak, selvfølgelig er du oppmerksom på at noe skjer, men i det øyeblikket du har to sekunder må du enten bremse ganske hardt, for å øyeblikkelig korrigere avstanden din, noe som ville medført en rekke med bråbremsinger bakover, og kø på et øyeblikk, eller kjøre mer mykt for å ikke være et problem i trafikken. Og selv tre sekunder er det VANSKELIG å holde i rushet på motorveier, holder du tre sekunders avstand så kan du garantere at det kommer bil etter bil etter bil etter bil inn mellom deg og den foran. Det er svært sjelden jeg ser noen som holder tre sekunders avstand i rushet. Det er LENGER avstand enn maks innstilling på autopilot/aktiv cruise i alle Teslaer (høyeste setting, 7, er ca. 2,5 sek, og så lang avstand er helt unaturlig i rushet, de fleste er nok mer på setting 1-4).
PS: Hvor mange ganger har du opplevd at et kjøretøy rett foran deg har bråbremset fra for eksempel 100 til 0 på motorvei med viltgjerder? For min del null ganger på ganske mange år med lappen. Kraftig retardasjon - ja, men ikke bråbrems.
Sitat fra: RJK på mandag 14. august 2023, klokken 13:04Det er alle idiotene som hopper inn i for små luker, som skaper problemer. Ofte må man hogge inn bremsene for å ikke kjøre i rævva på disse, gjerne når bilen foran bremset. Så det skaper rykk og napp, og fare for kollisjoner. Sikkerhetsavstanden er der for en grunn.
Jeg er glad jeg slipper å kjøre til jobb i oslotrafikken, for du må sitte som om du satt på nåleputer når du beveger deg i oslo-rushen. Og så må man kjøre med alt for liten luke, for å unngå at slike idioter som ikke respekterer sikkerhetsavstander, skal komme og bryte seg inn og skape fare for meg og de bak.
Stopper trafikken, så tetter man selvsagt lukene, men her syndes det mye av andre, som ikke orker å se annet enn seg selv, ved at de gjerne venter til det er blitt 30-50 meter til forankjørende, før man triller fremover, spesielt der det veiarbeider og kun en fil kan kjøre om gangen.
At man selv hindrer biler bak, eller at avviklingen av øvrig trafikk, er det mange som enten ikke skjønner eller gidder å bry seg med. Jeg frykter for at det først og fremst er egoisme, at man ikke bryr seg om andre.
De samme idiotene er og de som gjerne blir mest hissige når dette slår tilbake på seg selv.
Kan du fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg kommer på påkjøringsfeltet til motorvei, og det ikke er 6,5 sekund mellom bilene i fila jeg skal inn i, slik at jeg kan legge meg midt mellom og få tre sekunder forover og tre sekunder bakover til enhver tid? Stoppe og parkere i påkjøringsrampen?
Begge plikter å tilpasse seg, du ved å legge deg i samme farten og gjerne mot luken mellom. Bil foran kan gi litt på, og bil "bak" kan redusere farten litt. Da får du som regel plass, og alle er happy.
Men altså, situasjonen jeg beskrev var ikke påkjøringsrampen/påkjøringsfeltet, men farlige filskifter mellom 2 filer i samme retning. Noen tror de sparer veldig mye tid ved å kjøre maks aggressivt og alltid ligge i den filen som for øyeblikket går raskest.
Som regel balanserer dette seg ut, og køene går som regel like fort frem i snitt. Ofte vil det dog oppstå luker man på en god måte kan benytte og utnytte. Men å presse seg frem for enhver pris, er altså ikke hverken lovlig eller spesielt trafikksikkert. Og det er svært konfliktskapende.
Og som jeg prøvde å beskrive, dette gjaldt umotiverte filskift bare for å absolutt skulle presse seg frem for liksom å spare tid og komme seg fortere frem. Jeg skjønner dog ikke hvordan du klarte å missforstå dette på denne måten som du tydeligvis gjør.
Men om man ikke klarer sikre filskifter, eller å holde seg i filen sin når det er tilnærmet null poeng å bytte fil, så kan jeg se at det for noen er vanskelig å oppfatte at fletting i forbindelse med påkjøringsfelt også fremkommer som et stort problem, og man må kaste seg inn på den mest farlige måten.
Som for eksempel å sørge for at man legger seg helt likt med bilen i feltet til venstre, og tror da at den andre automatisk skal bytte fil fordi DU vil inn, eller bremser så hart at det oppstår en luke.
En god taktikk, som man og lærer under oppkjøring, er at du enten kjører mot luken foran, eller legger deg mot luken bak, uten at det da oppfattes som at du prøver å presse deg inn foran den du da får bak deg. Da vil du oppfattes som en som vil samarbeide, og de fleste vil tilpasse seg og gi deg plass.
Men, jeg er dessverre klar over at det finnes idioter som ikke vil samarbeide, og nesten prøver å gjøre det vanskeligst mulig for den som er på vei inn i fila. Da må man bare dempe farten, og se om bilisten bak er mer fornuftig.
Sitat fra: geear på søndag 13. august 2023, klokken 23:47Eh neeeei. Veldig langt fra et norgesproblem. Noen eksempler:
Det er nå mitt inntrykk, da. Andres erfaringer er vel like anekdotiske som mine, så man bør vel ta alt dette med en klype salt. Jeg mistenker likevel at det er noe spesielt ved kart- og datagrunnlaget bilene våre baserer seg på i Norge vs ellers i Europa.
Etter å ha kjørt Teslaen drøyt 25k km i 20+ ulike europeiske land både i og utafor EU det siste året er mitt bestemte inntrykk at det er i Norge autopiloten og cruise-kontrollen kløner mest. Og da holder jeg slike ting som snø, smale veier, manglende midtstripe og flettefelt (som man og finner i DK, forøvrig) utafor for eksempel.
Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men det tenker det er naturlig å tenke seg at SVV eller kartverket eller hvem det nå er som står for kart- og datagrunnlaget i Norge gjør ting på en måte som er litt annerledes enn sine kolleger ellers på kontinentet. Og det er jo først og fremst Tesla sitt problem som de må løse all den tid de fortsetter å legge opp til at man en gang i framtida skal få disse bilene til å kjøre helt på egenhånd. Når det er sagt, skader det jo ikke om SVV begynner å innrette seg etter evt europeiske standarder her.
Uten sammenligning forøvrig, så driver vi fortsatt med gul midtstripe i Norge. (Jada, det er fint når det snø, men t.o.m. Finland har slutta med dette). Ellers i Europa er jo gule striper som oftest midlertidige i forbindelse med veiarbeid. I Norge løser man gjerne sånt med ulike varianter av kjeglebonanza som gjerne fører til en forvirra og nervøs bil. Som jeg kan huske har slike gulamarkerte veiarbeidsområder fungert tålelig greit i Tyskland og Belgia, mens det har vært helt uproblematisk de stedene jeg har støtt på tilsvarende i Frankrike, Nederland, Slovenia og Polen. Men jeg pleier nå som oftest å koble ut autopiloten i slike tilfeller.
Det som ble mest påfallende for meg var nå i sommer da jeg forlot polske motorveier og kjørte videre på baltiske og finske landeveier mot grenseovergangen ved Neiden i Østfinnmark. Jeg var ikke forberedt på at Autopiloten skulle fungere så problemfritt. På turen oppover opplevde vi å bli problemfritt omdirigert ved ulykker (og det var det en del av), veiarbeid og annet. Det var ikke snev av fantombremsinger, selv ikke på mindre finske veier uten midtstripe. Det fungerte såpass bra at jeg husker vi tenkte at nå, nå hadde virkelig noen knekt koden hos Tesla. Men fra Neiden, over på E6 (som har midtstripe) og mot Vadsø var det heller unntaket at den ikke drev med nødbremsing da vi møtte busser eller vogntog eller da den trodde at fartsgrensa var 30 i stedet for 90. Nedover mot Oslo igjen fungerte det bedre på motorvei, men det virker jo fortsatt som bilen driver å bremser og kløner rundt imaginære omkjøringsveier forbi veiearbeid som er ferdig for flere måneder og år siden (nord for Hamar og E18 ved Stabekk, er eksempler jeg kommer på i farta) fortsatt ikke er oppdatert i kartgrunnlaget.
En annen interessant observasjon fra Norge:
Hvordan bilen registrerer endrede fartsgrenser.
Jeg kan nokså ofte passere det grå "opphevelse av 60 grense" skiltet uten at bilen gjør mine til å endre registrerte fartsgrense. Motsatt slår den over til lavere registrert en god stund før man passerer skiltet. Ellers i Europa skjer dette åpenbart ved at den leser fartsgrenseskiltet og endrer registrerte grense rett før eller i det man passerer skiltet. Bilen vet til og med hva de grå "opphevelse av lokal fartsgrense" betyr, slik at når de dukker opp får man korrekt fartsgrense. Altså det som er 80 i Norge, 100 i Tyskland, 70 i Flandern eller 90 i Wallonia osv. Hvorfor er det så vanskelig Norge?
I Frankrike og Nederland takler den slike ting som væravhengige eller døgnavhengige fartsgrenser. Interessant nok takler den de fleste døgnavhengige fartsgrenser på tysk motorvei, men *ikke* væravhengig som våt vei. Jeg kan ikke huske at den takler variable fartsgrenseskilt i Norge, men den klarer det helt fint i Belgia. I Østerrike (tror jeg det var) har jeg opplevd at den leser variable anbefalte fartsskilt som fartsgrenseskilt mens i Brussel, som innførte standard 30-grense i hele byen for to år siden, insisterte bilen fortsatt at det var 50-grense over alt fram til påsketider i år. Den er ikke perfekt, men de siste her er jo for bagateller å regne i sammenligning med hvordan den oppfører seg mange steder i Norge.
I England har de startet med fotobokser som måler hvor stor avstand du har til bilen foran deg, og straffes hardere enn de aller fleste fartsovertredelser. Ligger du mindre enn ett sekund fra han foran kan du få 7450 i bot.
Personlig, hvis jeg kjører "motorveien" mellom Stavanger og Sandnes har jeg begynt å ha ca 3 sekunders mellomrom...ja, folk sniker seg inn og forbi, men alternativet kan være verre. Hver uke kjører folk på hverandre bakfra...folk sitter og leser bøker, online bøker, ser på TikTok, sminker seg osv på vei til jobb...og dette er og etter bøtene har økt. Så da er det ikke nok at jeg kan stoppe - jeg må kunne stoppe så skånsomt at jxxla idioter bak meg og kan stoppe...så da må jeg kjøre litt "mykt". Hver dag går det fra 90 - 10 km/t i løpet av sekunder, og da ofte midt i en mørk tunnel, som mange tydeligvis synes er veldig skummel, sånn at de må redusere farten...
Sånn utenom det så pleier jeg ofte å dobbelsjekke med Google Maps på rett rute når jeg skal kjøre et sted hvor jeg er usikker på om Tesla kartet viser beste vei. Ofte driter Tesla i om det er 88 fartshumper og smal og svingete vei så lenge den kalkulerer korteste vei. Google Maps derimot tar hensyn til dette, og gir beste vei, er min erfaring.
TL,DR, men en annen spesialitet i Norge (og muligens Danmark) er at veimerkingen ved et på/av-felt på motorvei opphører halvveis i inn/ut feltet. Litt skremmende ved bruk av Autosteering.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 23. august 2023, klokken 16:28TL,DR, men en annen spesialitet i Norge (og muligens Danmark) er at veimerkingen ved et på/av-felt på motorvei opphører halvveis i inn/ut feltet. Litt skremmende ved bruk av Autosteering.
Ja, som jeg sa, flettefelt er en sånn norsk-dansk særegenhet. Det er litt pussig at Tesla ikke har klart å løse det problemet.
Eller at veimyndighetene spanderer noen ekstra spann med maling...
Blir vel fort slitt bort uansett.
Men burde ikke være noe problem for bilen å takle det.
Tyskland har merking hele påkjøringsfeltets lengde, likevel takler BMWs selvstyring norske flettefelt helt fint.