Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 01:00
Hei.
Venter på min første Tesla Model 3 long range.
Jeg bor i Oslo sentrum, og har ikke tilgang til hjemmelader. Jeg kommer ikke til å bruker bilen hver dag, kanskje mest i helgene.
Planen min er å la batteriet gå ned til min. 20% før jeg lader den opp til 80%. Mest sannsynlig vil jeg kanskje lade hver 2. uker..
Spørsmålet mitt er om det er skadelig for batteriet dersom jeg kun lader via Tesla sin supercharger?
Det er billigst...
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 01:00Planen min er å la batteriet gå ned til min. 20% før jeg lader den opp til 80%. Mest sannsynlig vil jeg kanskje lade hver 2. uker..
Spørsmålet mitt er om det er skadelig for batteriet dersom jeg kun lader via Tesla sin supercharger?
Det er billigst...
Hvis du lader så lite skal det nok gå helt fint. Jeg ville dog vært forsiktig med å la bilen stå lenge med 20%.
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 01:00Spørsmålet mitt er om det er skadelig for batteriet dersom jeg kun lader via Tesla sin supercharger?
All bruk er "skadelig" for batteriet. Altså batteriet degraderes (slites) av all bruk. Lading på høy effekt, altså på hurtiglader, samt lagring med høy SOC (høy batteriprosent) er de to faktorene som sliter mest på batteriet. Svaret er ja, batteriet vil slites mer av å kun lade på hurtiglader. Akkurat hvor mye skade batteriet vil ta av dette sammenlignet med et mer konvensjonelt bruksmønster vet vi ikke, men hvis planen din er å kun hurtiglade så lenge du har bilen så er det nok ingen som vil anbefale det.
Var det ikke sånn at enkelte gateladere i oslo hadde ok ladepriser?
Tror en må ha «bil i oslo»appen for å lade
Takk for svar folkens... men da lurer jeg på hva dere anbefaler meg å gjøre?
Jeg skal prøve å bruke bilen til korte strekninger hver andre dag, og ta noe "lengre strekninger" i helgene?
Og heller bruker kommunale ladere når bilen har nådd 20%, og jeg skal lade 80%?
Og dersom jeg skal på lengre tur, så bruker jeg bare SC?
Ville begynnt med å sjekke tilgjengelighet og pris på gatelading.20-80 er sikkert fornuftig.
Skal du kjøre så lange turer i helgene at du ikke kan lade når du kommer hjem?
Nærmest kommunale gatelading har følgende pris: kl.09:00-20:00 (koster 20kr for 1 time) og Kl.20:00-09:00 (koster 13kr for 1 time). Dette er da type lading "Normal langtid".
Ellers er det lading muligheter på phus jeg har tenkt leie p-plass hos (tenker dette r kanskje mest fornuftig da bilen er beskyttet i vinteren og det er normal temperaturen. Her er det Type 2/38.4 kWh, og koster 5,99 kr/kWh. De har også CCS / 50 kw, til 6,99 kr/kwh.
Nei, jeg ser for meg det blir type besøke venner som bor 30-40 min unna, fjelltur etc.. Og noen ganger kjøre lengre unna (2-3 t) og være borte i noen dager men da tenker jeg å bruke SC via turplanlegger.
Bilen din vil ikke bli ødelagt av kun hurtiglading, da hadde ikke Tesla tillatt det. Batteripakken vil bare degraderes litt raskere. Om den har 10 eller 15 % degradering om ti år er kanskje ikke så big deal, men ganske enkelt forklart så er det mange ulemper med hurtiglading/supercharging, for eksempel:
- Tid
- Degradering
- Dyrt
Hvis du kan saktelade over natta så er det definitivt mye bedre enn å basere seg på hurtiglading. Og får du bare ladet en gang i uka eller annenhver uke, så ville iallfall jeg ladet til 90% i stedet for 80%. Tesla aksepterer 90% som daglig ladegrense, og med sjelden lading blir det kun korte perioder den står med 90%, så det har neppe noen stor betydning.
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 09:52Ellers er det lading muligheter på phus jeg har tenkt leie p-plass hos (tenker dette r kanskje mest fornuftig da bilen er beskyttet i vinteren og det er normal temperaturen. Her er det Type 2/38.4 kWh, og koster 5,99 kr/kWh. De har også CCS / 50 kw, til 6,99 kr/kwh.
Altså samme som om du hadde kjøpt dieselbil med forbruk på 0,6 liter/mil... :-\
Sitat fra: geear på mandag 10. juli 2023, klokken 10:07Bilen din vil ikke bli ødelagt av kun hurtiglading, da hadde ikke Tesla tillatt det. Batteripakken vil bare degraderes litt raskere. Om den har 10 eller 15 % degradering om ti år er kanskje ikke så big deal, men ganske enkelt forklart så er det mange ulemper med hurtiglading/supercharging, for eksempel:
- Tid
- Degradering
- Dyrt
Hvis du kan saktelade over natta så er det definitivt mye bedre enn å basere seg på hurtiglading. Og får du bare ladet en gang i uka eller annenhver uke, så ville iallfall jeg ladet til 90% i stedet for 80%. Tesla aksepterer 90% som daglig ladegrense, og med sjelden lading blir det kun korte perioder den står med 90%, så det har neppe noen stor betydning.
Takk.
Hva tenker du om jeg prøver meg først med kommunale lading når bilen er på/nærmere seg 20%? Og så lade den opp til 90%?
SÅ bruk av SC dersom jeg skal på lengre tur (2-3t +)?
I mellomtiden så har jeg som sagt ikke mulighet til å ha lader i når bilen står parkert..
Jeg kan langtidslade både på jobb og hjemme og sparer mye tid med elbil på pendling. Du får ingen av disse fordeler. I din situasjon ville jeg vurdert en annen løsning.
Husk att elbil forbruk kan være mye høyere enn den strømmen du bruker når bilen ruller. Se denne artikkelen:
SitatTesla Model Y (elbil) Forbruk: 57 kWh/100 km
For elbilen målte vi forbruk ut fra hva hjemmeladeren (Easee) rapporterte. Dermed telte vi i realiteten med all energi som gikk gjennom ladeboksen.
Elbilens infotainmentsystem mente vi brukte 27,9 kWh/100 km, altså under halvparten av hva laderen rapporterer. Teslas forbruksteller regner kun med forbruket mens bilen ruller.
https://www.tu.no/artikler/dieselbil-mot-elbil-er-det-billigere-a-fylle-diesel-enn-a-lade-vi-tester/516826
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 10:22Takk.
Hva tenker du om jeg prøver meg først med kommunale lading når bilen er på/nærmere seg 20%? Og så lade den opp til 90%?
SÅ bruk av SC dersom jeg skal på lengre tur (2-3t +)?
I mellomtiden så har jeg som sagt ikke mulighet til å ha lader i når bilen står parkert..
Absolutt. Det er nok slik mange med hjemmelading også bruker bilen. Jeg bor i enebolig og har ladeboks hjemme, men lader ikke hver dag av den grunn. Kjører stort sett i intervallet mellom 40 og 70 %, lader til 90 eller 100% når jeg skal på langtur, og bruker supercharger underveis. Har man ikke lademulighet hjemme så er det naturlig å strekke intervallene litt lenger. Men har du mulighet til å parkere den på utendørs gateparkering over natta en gang i uka eller noe så vil du nok lette hverdagen din ganske mye. Jeg kan si at jeg neppe hadde kjørt elbil om jeg ikke hadde fast lademulighet hjemme eller på jobb.
Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt
Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt
Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 17:38Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt
Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Du legger merke til hvor mange kW lader klarer å levere.
Siden ny TM3 og TMY klarer 11 kW, ville jeg satset på en slik om du har nært der du bor. Rett og slett fordi raskere AC-lading gir lavere pris per kWh.
Om du kan, sett den på en lørdagskveld og la den lade i løpet av natta, så er det både billigere priser og du trenger ikke stresse like mye med å flytte den om morgenen. Alternativt lade på søndager av samme årsak.
Det fine er uansett at du kan lade noen timer nå og da, og må ikke vente til den går så lavt som 20 %. Men lad ikke mer enn til 80 eller 90 % til vanlig for å holde batteriet der det liker seg best, men topp gjerne opp om så til 100 % natten før du skal på langtur.
Og fyll på via SuC på tur, uten dårlig samvittighet eller redsel for å slite ut batteriet og øke degradering.
Bilen er laget for å brukes, så nyt den slik det passer deg.
Sitat fra: RJK på mandag 10. juli 2023, klokken 20:33Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 17:38Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt
Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Du legger merke til hvor mange kW lader klarer å levere.
Siden ny TM3 og TMY klarer 11 kW, ville jeg satset på en slik om du har nært der du bor. Rett og slett fordi raskere AC-lading gir lavere pris per kWh.
Om du kan, sett den på en lørdagskveld og la den lade i løpet av natta, så er det både billigere priser og du trenger ikke stresse like mye med å flytte den om morgenen. Alternativt lade på søndager av samme årsak.
Det fine er uansett at du kan lade noen timer nå og da, og må ikke vente til den går så lavt som 20 %. Men lad ikke mer enn til 80 eller 90 % til vanlig for å holde batteriet der det liker seg best, men topp gjerne opp om så til 100 % natten før du skal på langtur.
Og fyll på via SuC på tur, uten dårlig samvittighet eller redsel for å slite ut batteriet og øke degradering.
Bilen er laget for å brukes, så nyt den slik det passer deg.
Takk for tips.
Jeg er ganske ny, og er usikker hvordan pris regnes ut etc.
Det at kommunale ladestasjoner tar 13 kr timen fra kl20:00-09:00, betyr det at parkeringen er inkl. i prisen? Eller må man betale for parkering på toppen av det? :angel:
Og kanskje det er en god ide å prøve å lade over natta hver lørdag eller søndag for eks, men er usikker hvor lenge det tar å lade fra 20% til 80%?
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 21:01Sitat fra: RJK på mandag 10. juli 2023, klokken 20:33Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 17:38Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt
Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Du legger merke til hvor mange kW lader klarer å levere.
Siden ny TM3 og TMY klarer 11 kW, ville jeg satset på en slik om du har nært der du bor. Rett og slett fordi raskere AC-lading gir lavere pris per kWh.
Om du kan, sett den på en lørdagskveld og la den lade i løpet av natta, så er det både billigere priser og du trenger ikke stresse like mye med å flytte den om morgenen. Alternativt lade på søndager av samme årsak.
Det fine er uansett at du kan lade noen timer nå og da, og må ikke vente til den går så lavt som 20 %. Men lad ikke mer enn til 80 eller 90 % til vanlig for å holde batteriet der det liker seg best, men topp gjerne opp om så til 100 % natten før du skal på langtur.
Og fyll på via SuC på tur, uten dårlig samvittighet eller redsel for å slite ut batteriet og øke degradering.
Bilen er laget for å brukes, så nyt den slik det passer deg.
Takk for tips.
Jeg er ganske ny, og er usikker hvordan pris regnes ut etc.
Det at kommunale ladestasjoner tar 13 kr timen fra kl20:00-09:00, betyr det at parkeringen er inkl. i prisen? Eller må man betale for parkering på toppen av det? :angel:
Og kanskje det er en god ide å prøve å lade over natta hver lørdag eller søndag for eks, men er usikker hvor lenge det tar å lade fra 20% til 80%?
Ja, du betaler for lading og parkering via "Parkering i Oslo"-appen. Og pris per kWh blir altså timepris/(antall kWh/h) aka kW.
Lader du 11 kW effekt i en time, får du 11 kWh. Til 13,- og da betaler du altså 1,18 kr per kWh. Klarer stasjonen bare å levere 7,2 eller endog så lavt som 3,6 kW, blir prisen hhv. 1,81 kroner eller 3,61 kroner per kWh.
EDIT: viktig at du velger rett plass, og lagt inn at du har elbil for å få rett pris og samtidig unngår bot og i verste tilfelle borttauing om de kan stoppe landingen og frigjøre kabelen fra den.
Konge, så det kan bli billigere eller like billig som SC.. men bare at det går vesentlig treigere selvsagt.
Så da i teorien trenger jeg ikke å vente at det går ned mot 20% før jeg lader? For eks. hvis det er 35%, så kan jeg lade det i noen timer på en hverdag? Så lenge jeg holder meg mellom 20%-80%?
Greit å klattlade til max 80.lad når du kan.greit å ha 50% eller mer.kjedelig med 20% om du plutselig skal noe.jeg er sjelden under 60%
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 21:21Konge, så det kan bli billigere eller like billig som SC.. men bare at det går vesentlig treigere selvsagt.
Så da i teorien trenger jeg ikke å vente at det går ned mot 20% før jeg lader? For eks. hvis det er 35%, så kan jeg lade det i noen timer på en hverdag? Så lenge jeg holder meg mellom 20%-80%?
Enig med @Svk her...
"Lad når du kan" er en god leveregel.
Takk for tips folkens:)
Tok en liten kveldstur, og passerte forbi nærmeste kommunale ladestasjoner. Det var totalt 8 stk, og kun 2 stk var opptatt. Samtlige har maks effekt på 7,4 kW.
Så det lover bra hvis det er alltid plass, så kan jeg lade i løpet av natta et par ganger i uke eller noe slik :)
Ingen 11KW? Då får du jo enda mer for pengene :)
Ikke de nærmeste ladestasjonene nei, disse ligger kun 1 min unna:)
Ja, sålenge det er ikke alltid fullt så lover det bra ;)
Det neste jeg lurer på om kabelen (type 2) følger med bilen?
Eller må jeg kjøpe denne: https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a
Type2-kabel følger med bilen.
Sist jeg ladet på Oslo kommunal lader så ladet jeg over natt og betalte kr 2,38 pr kWh.
https://elbilforum.no/index.php?topic=63000.msg1106654#msg1106654
Vanskelig å slå den prisen i dagens marked :)
Nå skal jeg til Oslo igjen denne uka, lade overnatt på kommunal lader i Oslo og så kjøre videre fra Oslo til Bergen dagen etter.
Så jeg satser på å kjøre Lillesand - Oslo - Bergen med min Model 3 LR, kanskje helt uten å hurtiglade underveis. Life is good :) :)
mvh
Hugo
Herlig, missunelig :D
Mulig jeg fant en sånn mellomløsning da:
På finn.no fant jeg en oppvarmet garasjeplass med tilhørende lader for el-bil som leies ut for 2000kr som ligger ca. 700 m fra der jeg bor. Garasjen består av flere bursystem som gjør safe mot innbrudd og bulking.
Lading er utstyrt med El-bil lader fra Easee med kapasitet opptil 22kW (32A) og type 2 kontakt.
Dette høres jo kanskje som en god deal da? 1 mnd oppsigelse.
Så kan jeg bare ha lader i bilen mens bilen står parkert når jeg ikke bruker den:D
Er sikkert en god deal om du trenger garasje også :-)
Går fort noen hundrelapper i strøm
Hehe, må ikke ha garasje men prøver å tenke mest praktisk..
Prøve å unngå bulk, innbrudd etc (ja ingen garanti uansett hvor jeg er men iallfall er det mindre sjanser med sånn type garasjeanlegg).. Deilig å slippe å ha en bil omringet av snø etc i vinter...
Dessuten er det jo billigst å bare ha lader koblet i teslaen mens den står parkert inne..
:D
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 11. juli 2023, klokken 19:32Hehe, må ikke ha garasje men prøver å tenke mest praktisk..
Prøve å unngå bulk, innbrudd etc (ja ingen garanti uansett hvor jeg er men iallfall er det mindre sjanser med sånn type garasjeanlegg).. Deilig å slippe å ha en bil omringet av snø etc i vinter...
Dessuten er det jo billigst å bare ha lader koblet i teslaen mens den står parkert inne..
:D
Ikke for å helle malurt i begeret, men jeg vet om et anlegg i Oslo som har slikt, men de er visstnok plaget av diverse "gjester" som ikke tar 5 øre for å klatre i det anlegget og bryte seg inn om de tror det liger verdisaker i bilen.
Så uansett hvor du parkerer, ha kupéen ryddig, og verken tomflasker, mynter, solbriller etc bør ligge synlig.