Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Spen på onsdag 05. juli 2023, klokken 01:30
Hei! Jeg tenker gå til innkjøp av Tesla model 3, men er litt usikker på om jeg skal kjøpe ny eller brukt. Jeg ser ihvertfall at en ny SR rwd nå beløper seg på omtrent 435k inkl. vinterhjul og sportsfelger (kan ikke fordra synet av standardfelgene ;D ). Samtidig ser jeg også at jeg kan få kjøpt 2021 modell performance som er gått mellom 10-20km for omtrent samme pris. Har kjørt performance og syntes den var helt rå, men ikke prøvd SR. Jeg vet en del om forskjellene på de to, men lurer vel primært på om det er mye lurere å heller legge pengene i en ny bil med 2 år lenger garanti (SR) eller om jeg i grunnen får en bedre bil der noen andre har tatt det bratteste verditapet ved å bruke samme sum på en (lett) brukt performance. Er det noen som har litt mer peil enn meg på dette og evt. innspill? :)
Sitat fra: Spen på onsdag 05. juli 2023, klokken 01:30Hei! Jeg tenker gå til innkjøp av Tesla model 3, men er litt usikker på om jeg skal kjøpe ny eller brukt. Jeg ser ihvertfall at en ny SR rwd nå beløper seg på omtrent 435k inkl. vinterhjul og sportsfelger (kan ikke fordra synet av standardfelgene ;D ). Samtidig ser jeg også at jeg kan få kjøpt 2021 modell performance som er gått mellom 10-20km for omtrent samme pris. Har kjørt performance og syntes den var helt rå, men ikke prøvd SR. Jeg vet en del om forskjellene på de to, men lurer vel primært på om det er mye lurere å heller legge pengene i en ny bil med 2 år lenger garanti (SR) eller om jeg i grunnen får en bedre bil der noen andre har tatt det bratteste verditapet ved å bruke samme sum på en (lett) brukt performance. Er det noen som har litt mer peil enn meg på dette og evt. innspill? :)
Fornuften tilsier å ta en brukt RWD og spare mer, eller ny RWD.
Men leser jeg deg rett mellom linjene, tror jeg du uansett vil bli litt sur på deg selv om du lar fornuften vinne over hjerte.
Så er det og et spørsmål om den P'en egentlig burde bli noe billigere for at du skal gjøre et godt kjøp som trigger både hjertet og magefølelsen om å ha vært "fornuftig".
Men andre har mer peil enn meg om hva en P bør koste gitt den årsmodellen og kjørelengden. ;)
Jeg ville ikke kjøpt ny 3 nå m.t.p. "Highland" som er rett rundt hjørnet. Forvent ett stort verditap. Modell 3 er på vei ned i bruktpris, og det er mye å velge mellom. Bare å prute. Ville sett etter Q2 -21 P, da får du med rattvarme, nye lys, og ikke minst Panasonic 82kWh batteri.
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 02:03Sitat fra: Spen på onsdag 05. juli 2023, klokken 01:30Hei! Jeg tenker gå til innkjøp av Tesla model 3, men er litt usikker på om jeg skal kjøpe ny eller brukt. Jeg ser ihvertfall at en ny SR rwd nå beløper seg på omtrent 435k inkl. vinterhjul og sportsfelger (kan ikke fordra synet av standardfelgene ;D ). Samtidig ser jeg også at jeg kan få kjøpt 2021 modell performance som er gått mellom 10-20km for omtrent samme pris. Har kjørt performance og syntes den var helt rå, men ikke prøvd SR. Jeg vet en del om forskjellene på de to, men lurer vel primært på om det er mye lurere å heller legge pengene i en ny bil med 2 år lenger garanti (SR) eller om jeg i grunnen får en bedre bil der noen andre har tatt det bratteste verditapet ved å bruke samme sum på en (lett) brukt performance. Er det noen som har litt mer peil enn meg på dette og evt. innspill? :)
Fornuften tilsier å ta en brukt RWD og spare mer, eller ny RWD.
Men leser jeg deg rett mellom linjene, tror jeg du uansett vil bli litt sur på deg selv om du lar fornuften vinne over hjerte.
Så er det og et spørsmål om den P'en egentlig burde bli noe billigere for at du skal gjøre et godt kjøp som trigger både hjertet og magefølelsen om å ha vært "fornuftig".
Men andre har mer peil enn meg om hva en P bør koste gitt den årsmodellen og kjørelengden. ;)
Ja, det jeg egentlig forsøker på er nok å overbevise meg selv at jeg gjør en lur handel og et godt kjøp av en raskest mulig bil ;D
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 06:45Jeg ville ikke kjøpt ny 3 nå m.t.p. "Highland" som er rett rundt hjørnet. Forvent ett stort verditap. Modell 3 er på vei ned i bruktpris, og det er mye å velge mellom. Bare å prute. Ville sett etter Q2 -21 P, da får du med rattvarme, nye lys, og ikke minst Panasonic 82kWh batteri.
turf.... :+1: Enig....
Hadde heller lagt minst mulig penger i en q2 21P. Men smaken er jo som baken - delt i 2...så ingen fasit dette her....
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 06:45Jeg ville ikke kjøpt ny 3 nå m.t.p. "Highland" som er rett rundt hjørnet. Forvent ett stort verditap. Modell 3 er på vei ned i bruktpris, og det er mye å velge mellom. Bare å prute. Ville sett etter Q2 -21 P, da får du med rattvarme, nye lys, og ikke minst Panasonic 82kWh batteri.
Ja, det glemte jeg å nevne (ble sent på kveld/natt). Jeg tenkte også på Highland og derfor å avvente med å evt. kjøpe nybil (sr?) til den kommer. Ingen vet jo når den kommer og kan jo ta lang tid (ref: cybertrucken ::) ). Føler derfor det også taler for å heller kjøpe brukt P som jeg kan overta sporenstreks ;D Vet jo heller ikke prisnivået på Highland, men tviler på jeg uansett hadde vært villig til å låre ut 600k for en ny Highland Performance. Så får gjerne en mye gøyere bil til en lavere pris i en brukt P da.
Takk for svar dere!
Sitat fra: Spen på onsdag 05. juli 2023, klokken 08:57Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 02:03Sitat fra: Spen på onsdag 05. juli 2023, klokken 01:30Hei! Jeg tenker gå til innkjøp av Tesla model 3, men er litt usikker på om jeg skal kjøpe ny eller brukt. Jeg ser ihvertfall at en ny SR rwd nå beløper seg på omtrent 435k inkl. vinterhjul og sportsfelger (kan ikke fordra synet av standardfelgene ;D ). Samtidig ser jeg også at jeg kan få kjøpt 2021 modell performance som er gått mellom 10-20km for omtrent samme pris. Har kjørt performance og syntes den var helt rå, men ikke prøvd SR. Jeg vet en del om forskjellene på de to, men lurer vel primært på om det er mye lurere å heller legge pengene i en ny bil med 2 år lenger garanti (SR) eller om jeg i grunnen får en bedre bil der noen andre har tatt det bratteste verditapet ved å bruke samme sum på en (lett) brukt performance. Er det noen som har litt mer peil enn meg på dette og evt. innspill? :)
Fornuften tilsier å ta en brukt RWD og spare mer, eller ny RWD.
Men leser jeg deg rett mellom linjene, tror jeg du uansett vil bli litt sur på deg selv om du lar fornuften vinne over hjerte.
Så er det og et spørsmål om den P'en egentlig burde bli noe billigere for at du skal gjøre et godt kjøp som trigger både hjertet og magefølelsen om å ha vært "fornuftig".
Men andre har mer peil enn meg om hva en P bør koste gitt den årsmodellen og kjørelengden. ;)
Ja, det jeg egentlig forsøker på er nok å overbevise meg selv at jeg gjør en lur handel og et godt kjøp av en raskest mulig bil ;D
Har du penga og får pruta den behagelig ned, så kjør på sier jeg da. Er jo du som skal kose deg og være fornøyd med valget.
Sikkert gode tips fra de andre her, men det krever jo at du må utsette, mens lysten på bilen, og kanskje et behov er kanskje nå, og ikke om et halvår, år eller hvor lang tid det tar før vi få tak i en Highland.
Som ellers begynner de kanskje først i USA, og så kommer det etterhvert til Berlin. Men hvor lang tid det tar, er vill spekulasjon i mine øyne. Ergo, du kan alltids vente på noe nytt og bedre, men da får du kanskje aldri kjøpt for noe enda nyere og bedre er i horisonten.
Så det jeg sier st det er opp til deg å avgjøre når du er villig til å hoppe på, vel vitende om at det kan koste deg litt i større verditap litt frem i tid, når du vil hoppe til noe enda nyere og bedre. ;)