Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2023 - => Emne startet av: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:35

Tittel: Track Pack
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. juni 2023, klokken 10:35
Ser ut som om Track Pack gjør jobben:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-track-pack-nurburgring-record/


Ganske stiv pris, men er vel ikke værre en det man må betale for tilsvarende hos Porsche.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Mobileumtirsdag 06. juni 2023, klokken 11:29
Én person har nok måttet bite i det sure eplet:

Interestingly enough, the video posted by Tesla of the Model S with Track Pack's record-setting Nurburgring lap revealed that the vehicle used for the run was equipped with a round steering wheel. This is quite different from the Model S Plaid's record-setting lap in 2021, which involved a vehicle straight from the factory — and equipped with a steering yoke.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: 1317142119tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28
Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. juni 2023, klokken 13:22
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
Kult. Konkuranse er bra. Uansett, en senkig av rundetiden med ti sekunder er bra det.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearonsdag 07. juni 2023, klokken 15:30
For egen del bryr det meg midt på ryggen om det er Tesla eller Porsche som har rekorden, jeg liker begge merkene, liker fart, og liker å kjøre på bane, men åtte sekunder fra eller til rundt ringen betyr ingenting for mine bilkjøp. Jeg syns allikevel at det er gøy at elbilene utfordrer fossilbilene også på bane. Nå har vi liksom vært gjennom det meste, elendige på alt, raskest fra 0, plutselig raske også i fart, raske på bane, kan drifte, flere og flere barrierer blir brutt ned.

MEN... jeg må si at kommentarfeltet hos VG/tek gjør meg flau på mine fossile kollegaer vegne.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/69doaW/tesla-tok-tilbake-kronen

Her er et par utvalgte "genier":


Arild Rostad
for fire timer siden

Det er super viktig at en familie bil går raskt rundt banen.Det er det viktigste for en familie ????Og at Tesla kom i bunn på måling om kundetilfredshet og at dem brenner mest det er ikke viktig.Løp og kjøp


Først bruker vedkommende energi på å lese en artikkel som helt tydelig handler om en Plaid rundt en bane, og så kommenterer han at det ikke er viktig for en familie. For så å dra inn at de er i bunn på kundetilfredshet (i Norge har vel stort sett Tesla kommet best ut blant elbileierne, år etter år?) og brenner mest. Hadde vært interessant å se den statistikken.



Bjørn Gau
for seks timer siden

Hvor serieprodusert er doningen, når det må en banepakke til?

Skulle Porsche gjort det samme, altså klint på en banepakke, så hadde vel symaskina til Musk blitt parkert. Men det holder de seg heldigvis for gode til.

Det blir som om Porsche skulle ta sin 911 Turbo S på Nürburgring, med banepakke.

En tullete greie. Derfor gjør de ikke slikt.


Her er det så mye at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne å kommentere... han her må enten være 12 år eller ha røyka noe snacks. Finnes vel knapt noe merke som har flere opsjoner tilgjengelig om man ønsker å ha en bil som går raskt rundt en bane. Men for å ta det han snakker om og som ligger i track pack spesifikt, så leverer Porsche keramiske bremser både på Taycan og de fleste andre modeller. Og hadde ikke Porsche optimalisert bilene sine for ytelser, så hadde de vel kun hatt 911 Carrera, men neida, her er det Carrera 4, Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS, Carrera GTS, Carrera 4 GTS, og en god dynge til, en haug av modeller optimalisert for både det ene og andre, og i tillegg utstyrslister lange som vonde år.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: 1317142119torsdag 08. juni 2023, klokken 16:59
Nytter ikke å lese kommentarfelt. Og i hvert fall ikke kommentarfelt i saker som omhandler elbiler (og Tesla spesielt). Er så mye hat der ute at det er utrolig verden går rundt.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearfredag 16. juni 2023, klokken 10:26
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
75-årsfeiringen er over - noen som har sett en ny Taycan-rekord bli postet, eller var dette bare rykter?
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: daktarilørdag 17. juni 2023, klokken 10:51
Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 10:26
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
75-årsfeiringen er over - noen som har sett en ny Taycan-rekord bli postet, eller var dette bare rykter?
Rykter, med en viss substans kanskje men feil vurdering av timing?
https://uk.motor1.com/news/671767/porsche-taycan-turbo-gt-spied-nurburgring/

Tipper bildet viser en prototyp med lett kamo. Den slår kanskje rekorden, men de vil kjøre eget rekordforsøk når den er lansert for produksjon.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 17. juni 2023, klokken 10:57
Damn it's hot :+1: ja da jeg ser den på en Tesla tråd men uansett merke de som kjører raskest på Ringen er uansett helt kongebiler...
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: daktarilørdag 17. juni 2023, klokken 11:04
Det er litt snodig at at TrackPack ikke har bedre seter også og en større spoiler bak. Men det så jo ut som det funket uten spoileren.

Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Misha Charoudin derimot stiller spørsmål ved om de har justert for mye på chassiset. "Massive negative chamber". Hva tenker dere? Er hjulstillingen lik den man har på sin vanlige plaid?
Posten finnes på hans youtube-kanal, fellesskap,  lagt ut for 11 d siden.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: turfsurflørdag 17. juni 2023, klokken 12:17
Sitat fra: daktari på lørdag 17. juni 2023, klokken 11:04Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Misha Charoudin derimot stiller spørsmål ved om de har justert for mye på chassiset. "Massive negative chamber". Hva tenker dere? Er hjulstillingen lik den man har på sin vanlige plaid?

Ser ut som om det er mye bak, men hvorfor det skal være "for mye" vet jeg ikke. Så lenge man bare justerer og ikke bygger om er det vel innenfor.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearlørdag 17. juni 2023, klokken 12:24
Ja, hva "reglene" er i denne uoffisielle konkurransen vet jeg ikke, men enig med turfsurf - det bør forutsette at det ikke er skiftet deler på bilen for å oppnå så høy negativ camber.

Hvis det er Taycan Turbo GT sin tid Misha henviser til, så er den verken i salg eller levert til kunder enda, så den faller vel utenfor "produksjonsbil" inntil videre.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: daktarilørdag 17. juni 2023, klokken 15:04
Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. juni 2023, klokken 12:17
Sitat fra: daktari på lørdag 17. juni 2023, klokken 11:04Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Misha Charoudin derimot stiller spørsmål ved om de har justert for mye på chassiset. "Massive negative chamber". Hva tenker dere? Er hjulstillingen lik den man har på sin vanlige plaid?

Ser ut som om det er mye bak, men hvorfor det skal være "for mye" vet jeg ikke. Så lenge man bare justerer og ikke bygger om er det vel innenfor.
Nja, antagelig ikke. Da kommer den i klassen "modified" hvis den ikke kjøres med "den spesifikasjonen den leveres til kundene" ifølge fartsrekotd-kotyme. Gjelder også software.
https://en.wikipedia.org/wiki/Production_car_speed_record

Klarer ikke finne noe spesielt på Nordschleife.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearlørdag 17. juni 2023, klokken 16:32
Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 17. juni 2023, klokken 18:19
Sitat fra: geear på lørdag 17. juni 2023, klokken 16:32Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.
Hmm geear...sikker på dette? Jeg mener jeg har lest at selv om bilen settes opp for ringen så må den ha i seg samme utstyr som i nybil butikken for at det skal være same spec.så hvis det ikke er komplett interiør i denne da.....

..men kan hende jeg roter...
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: RJKlørdag 17. juni 2023, klokken 19:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. juni 2023, klokken 18:19
Sitat fra: geear på lørdag 17. juni 2023, klokken 16:32Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.
Hmm geear...sikker på dette? Jeg mener jeg har lest at selv om bilen settes opp for ringen så må den ha i seg samme utstyr som i nybil butikken for at det skal være same spec.så hvis det ikke er komplett interiør i denne da.....

..men kan hende jeg roter...
Du sier akkurat det samme som @Geear, men med andre ord. Samme HW, men burde være OK å justere litt så lenge det ikke betyr annen HW, og hvermansen (med kunnskap) skal kunner gjøre samme endringer på sin bil, uten å kjøpe nye deler..
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Rosstopherlørdag 17. juni 2023, klokken 19:45
Hva som er reglene på ringen og hvem som bestemmer de vet jeg ikke. Jeg vet Guinness tillater modifikasjoner på software (populært kalt chiptrimming) som ikke er tilgjengelige for kunder. Veyron fikk jo rekorden for toppfart med fartssperre fjernet, noe som ikke var mulig å få for kunder, i hvert fall på den tida. Jeg mener produksjonsbiler skal være nøyaktig slik de selges til kunder, men tydelig at ikke alle er enige med meg.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: RJKlørdag 17. juni 2023, klokken 20:19
Er enig i at det å sette rekord med en fjernet fartssperre, er shady. Dette må selvsagt være i det minste en betalbar endring for at det skal telle.

SW-endringer som kan bety svært mye, er langt forskjellig fra å justere spissing eller endre hardhet på dempere, som er tilgjengelig for "hvem som helst".
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: turfsurflørdag 17. juni 2023, klokken 22:17
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 17. juni 2023, klokken 19:45Jeg mener produksjonsbiler skal være nøyaktig slik de selges til kunder, men tydelig at ikke alle er enige med meg.
Nei, alt som er justerbart på bilen må man jo kunne justere på. F.eks bytte dekk, endre lufttrykk, justere understell m.m.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Rosstophersøndag 18. juni 2023, klokken 15:23
Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. juni 2023, klokken 22:17Nei, alt som er justerbart på bilen må man jo kunne justere på. F.eks bytte dekk, endre lufttrykk, justere understell m.m.

Enig i at det må være lov å justere, men bytte dekk?! Det er ikke å justere, det er å bytte deler!
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearsøndag 18. juni 2023, klokken 15:40
Bør være dekk bilen leveres med, og de bør være gatelovlige. Ulovlige R-dekk eller slicks utgjør enormt store forskjeller.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Mobileumsøndag 18. juni 2023, klokken 15:53
Hva med nitrogen?
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: geearsøndag 18. juni 2023, klokken 16:32
Vil påstå at nitrogen har liten betydning for rundetidene, med luft kompenserer man bare med å justere trykket på varmkjørte dekk før start.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Mobileumsøndag 18. juni 2023, klokken 16:35
Fordelene med å bruke nitrogen i stedet for komprimert luft er:

Mer konstant trykk i dekkene
Trykket reduseres langsommere
Bedre veigrep
Økt levetid for dekkene
Bedre drivstoffutnyttelse
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: sjokomelksøndag 18. juni 2023, klokken 20:42
Jeg har mer tro på min egen spesialmiks med kun 78% nitrogen i dekkene. ;)
100% nitrogen er kun nødvendig i veldig spesielle tilfeller.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Mobileumsøndag 18. juni 2023, klokken 20:50
Jeg har mindre enn null greie på dette, men har lest litt. Blanding av nitrogen og komprimert luft anbefales ikke skal man tro dette:

Dersom du fyller dekkene med nitrogen, er det viktig at du kun etterfyller med nitrogen. Dersom du etterfyller med komprimert luft, vil fordelene med å bruke nitrogen påvirkes negativt.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: turfsurfmandag 19. juni 2023, klokken 05:30
Sitat fra: Mobileum på søndag 18. juni 2023, klokken 15:53Hva med nitrogen?
Om det er japansk høyfjelllsluft, amerikansk smog, tysk dieselos eller nitrogen er vel bare tilfeldigheter. Og som geear skriver, det har vel lite betydning for rundetider.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: RJKmandag 19. juni 2023, klokken 08:26
Sitat fra: sjokomelk på søndag 18. juni 2023, klokken 20:42Jeg har mer tro på min egen spesialmiks med kun 78% nitrogen i dekkene. ;)
100% nitrogen er kun nødvendig i veldig spesielle tilfeller.
Den "spesialblandingen" din, er vel rimelig standard for 99% av oss...

Men  :+1: for humoren!

 8)
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Rosstophermandag 19. juni 2023, klokken 10:22
Sitat fra: geear på søndag 18. juni 2023, klokken 15:40Bør være dekk bilen leveres med, og de bør være gatelovlige. Ulovlige R-dekk eller slicks utgjør enormt store forskjeller.

Akkurat! F.eks. Dodge Challenger Demon ble levert fra fabrikk uten passasjerseter og med drag radials, altså så nærme man kommer slicks uten at det er ulovlig på gata. Å få bilen levert med seter mener jeg kostet $1, men da er det selvfølgelig helt innafor å sette rekorder med kun ett sete og med drag radials, siden det er sånn den leveres fra fabrikk.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: Marzomandag 19. juni 2023, klokken 12:31
Sitat fra: Mobileum på søndag 18. juni 2023, klokken 16:35Fordelene med å bruke nitrogen i stedet for komprimert luft er:

Mer konstant trykk i dekkene
Trykket reduseres langsommere
Bedre veigrep
Økt levetid for dekkene
Bedre drivstoffutnyttelse


Det er som kjent 78% nitrogen i lufta rundt oss.
Ulempen med bla den resterende 22% av mixen er at den inneholder vannmolekyler som endrer seg ved temperaturforskjeller. Det øker trykket i dekkene, slik at dekket får mindre veigrep.
Det er derfor vanlig å kjøre noen runder og så måle dekktrykket for å justere til anbefalt trykk etter forhold og kjørestil for deg/bilen/banen.
Under rekordforsøk er det mye fokus på å tilpasse riktig lufttrykk da det har mye å si for dekket sin oppførsel.
Tittel: Sv: Track Pack
Skrevet av: sjokomelkmandag 19. juni 2023, klokken 15:01
Du får uansett ikke 100% tørr nitrogen i et hjul uten å først vakuumere ut all lufta inni det. På samme måte man gjør med gass på varmepumper/aircondition.
Vanlig 78/21/1-miks (også kjent som "luft") som har vært gjennom lufttørker på vei fra kompressortanken til hjulet er så tørr som den kan få blitt.