Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: mjohank på mandag 05. juni 2023, klokken 10:29
Torsdag kjøpte madamen og jeg en Nissan Leaf 2015 for å ha som bil nr 2. Vi har en zaptec pro hjemmelader som vi også bruker til å lade en Tesla model Y. Igår skulle vi til å lade Leafen, men kom til kort da vi la merke til at vi kun har en slik nødlader(?). En slik med vanlig stikkontakt.
Ringte firmaet vi kjøpte bilen av og hørte om de kanskje hadde en ladekabel liggende. Det hadde de ikke. Men han jeg snakket med mente vi bare kunne bruke type 2 kabelen til Teslaen. Stemmer dette? Blir skeptisk mtp at jeg pepres i advarsler om at når jeg skal ha strøm i en liten bærbar pc så må jeg for guds skyld kun bruke kabelen som fulgte med
Ringte også til Nissanforhandleren her jeg bor. Han jeg snakket med trodde (men hørtes veldig usikker ut) at det skulle gå bra så lenge bilenden av kabelen så lik ut....
Leaf 2015 trenger type-1 kabel (på bilsiden). Tesla-kablen vil ikke passe. Jeg tror det var litt forskjellige varianter av bilen, men i alle fall noen av dem kan AC-lade med 6,6 kW. Du trenger en slik kabel for dette (og det finnes mange leverandører, og du trenger ikke være bekymret for "orginalkabel"):
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil/ladekabel-type-1-7-4kw-32amp-5-m/n6016/pn345297/
Den kan fint brukes selv om bil og/eller ladestasjon bare støtter lavere effekt. Du kan få litt rimeligere kabel dersom 16 A (3,7 kW) er tilstrekkelig.
Sitat fra: Orbit på mandag 05. juni 2023, klokken 10:57Leaf 2015 trenger type-1 kabel (på bilsiden). Tesla-kablen vil ikke passe. Jeg tror det var litt forskjellige varianter av bilen, men i alle fall noen av dem kan AC-lade med 6,6 kW. Du trenger en slik kabel for dette (og det finnes mange leverandører, og du trenger ikke være bekymret for "orginalkabel"):
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil/ladekabel-type-1-7-4kw-32amp-5-m/n6016/pn345297/
Den kan fint brukes selv om bil og/eller ladestasjon bare støtter lavere effekt. Du kan få litt rimeligere kabel dersom 16 A (3,7 kW) er tilstrekkelig.
Takk for svar:) Ser ut til at det blir en tur på Thansen idag da.
Jeg har ikke snøring på hva ladeboksen min støtter eller leverer. Kan absolutt ingenting med slikt. Merker jo at det ikke er noe fordel. Får sette meg litt mer inn i dette:)
Sitat fra: mjohank på mandag 05. juni 2023, klokken 11:54Sitat fra: Orbit på mandag 05. juni 2023, klokken 10:57Leaf 2015 trenger type-1 kabel (på bilsiden). Tesla-kablen vil ikke passe. Jeg tror det var litt forskjellige varianter av bilen, men i alle fall noen av dem kan AC-lade med 6,6 kW. Du trenger en slik kabel for dette (og det finnes mange leverandører, og du trenger ikke være bekymret for "orginalkabel"):
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil/ladekabel-type-1-7-4kw-32amp-5-m/n6016/pn345297/
Den kan fint brukes selv om bil og/eller ladestasjon bare støtter lavere effekt. Du kan få litt rimeligere kabel dersom 16 A (3,7 kW) er tilstrekkelig.
Takk for svar:) Ser ut til at det blir en tur på Thansen idag da.
Jeg har ikke snøring på hva ladeboksen min støtter eller leverer. Kan absolutt ingenting med slikt. Merker jo at det ikke er noe fordel. Får sette meg litt mer inn i dette:)
Her har du litt lektyre for å få innblikk i de forskjellige ladekontaktene:
https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939 (https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939)
Og her ser du bilde av de forskjellige kontaktene/soklene/pluggene (fra samme artikkel):
(https://images.gfx.no/1000x563/1667/1667536/1200042655.jpg)
Kontaktene på bilen:
AC: Type 1
DC: Chademo