Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: Bowers på torsdag 11. mai 2023, klokken 19:16
Det er tøffe tider for nye bil produsenter og Polestar har gitt uttrykk for at de har penger nok til å klare seg gjennom 2023, men de vil trenge innskytning av penger for å klare seg videre i 2024. Nå har eierne i dette tilfellet mye penger, men jeg har nettopp bestilt en bil så tanken slo meg... Hva vil typisk skje med garanti og videre service ansvar om et selskapet må legge ned?
Ville Geely med Volvo's service apparat naturlig overtatt ansvaret i dette tilfellet eller risikerer man å stå med en bil hvor ingen har garanti ansvar?
Tipper Volvo ordner dette.
Det er jo Volvo forhandlere som håndterer alt for dagens eiere
Volvo eier jo 50% av Polestar,så de er direkte ansvarlige og bruker Volvo sitt serviceapparat.
Så om Volvo skulle la Polestar dukke under så hadde det vært et ødeleggende slag for Volvo som merkevare og de hadde mistet mye kunder siden folk ikke kunne stole på Volvo lenger.
Så det er jeg sikker på at du ikke trenger å være redd for.
Har hatt min Polestar i snaut fire måender og er ikke det minste bekymret. Var forøvrig innom Bilia i Drammen for et par dager siden og fikk flott service/hjelp der, anbefales!
Betryggende å høre. Takk for innspill
Andre kvartal bød på nok en nesestyver for bilprodusenten, med tap på over 3,2 milliarder kroner.
https://www.motor.no/aktuelt/illevarslende-tap-for-polestar/254887
Ser jo ikke helt bra ut dette da...
Men de har økt salget,og har fortsatt midler igjen til drift ut året.
Må Volvo inn med mer kapital?
Det er jo ikke helt heldig at Geely fortsetter å pøse på med biler til Russland. Det er mulig at kjøpere i vestlige land begynner å boikotte både Polestar, Volvo og Zeekr?
https://leave-russia.org/geely
https://mezha.media/en/2023/06/23/the-chinese-car-manufacturer-geely-was-included-in-the-list-of-sponsors-of-the-war/
Spørs om det har noe å bety i det hele tatt.
Både Polestar og volvo har jo økt salget sitt fra i fjor.
Polestar leverte 15.765 biler i andre kvartal, en økning på 36 prosent fra samme periode i 2022.
Volvo Cars reports global sales of 51,636 cars in August, up 18 per cent compared to the same month last year, as Europe and the US both reported increasing sales.
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes
Går ikke den veien jeg håpet med Polestar.
Kan hende de overlater Polestar til Gely og kvitter seg med tapssluket...
Da blir Polestar et heleid kinesisk merke uten Volvo som medeier.
Hadde jo håpet Volvo skulle kjøre løpet her,men Gely har solgt seg litt ned i Volvo og overtar nå Polestar.
https://www.carscoops.com/2024/02/volvo-looks-to-hand-over-control-of-polestar-to-geely/
Det positive her er jo at usikkerheten for begge merkene er vekke.
Da kommer Gely til å satse på Polestar fremover også,og kansje tilføre noen nye modeller ganske raskt.
Ex30/Zeekr X variant for eksempel....
Sitat fra: E-Trond på fredag 02. februar 2024, klokken 07:27Går ikke den veien jeg håpet med Polestar.
Kan hende de overlater Polestar til Gely og kvitter seg med tapssluket...
Da blir Polestar et heleid kinesisk merke uten Volvo som medeier.
Volvo Cars er jo allerede eid 86% av Geely, så Polestar var jo praktisk talt heleid kinesisk fra før. Volvo også.
Ja,men det ser ut som om Gely har planer om å selge seg mer ned i Volvo og med dette grepet så blir Polestar enda mer kinesisk,uten koblingen til Volvo.
Synd for oss alle som liker å se på Polestar som et Volvo merke...
Edit:
Gely har solgt seg ned og eier nå ca 78% av Volvo.
Da er Polestar reddet!
Volvo gir vekk aksjer til de andre eierene,og sitter igjen med 18% eierandel selv...
Gely har lovet å gå inn med finansiering til Polestar.
https://carup.se/klart-sa-skanker-volvo-cars-bort-polestar/
Polestar har fått inn frisk kapital på nesten en milliard dollar. :+1:
Da er jo alle spekulasjoner om konkurs gjort til skamme og de kan fortsette med sin store plan. ;)
https://carup.se/polestar-raddas-med-jattelan-skjuter-upp-rapport/
Men hvordan gikk salget globalt nå i januar da,noen som har oversikt over dette?
Huffameg...
Bare 7200 biler i første kvartal!
Ikke bra i det hele tatt!
Konkurs-spøkelse henger fortsatt i kundene ser jeg!
https://carup.se/katastrof-for-polestar-forsaljning-rasar-40/
Er jo litt spesielt å forvente store tall og vekst i ett veldig utfordrende el-bil marked... Og i tillegg med to litt for dyre modeller for de store massene.
PS2 selger etter mitt skjønn "ok" fordi den er relativt rimelig i sin klasse, men den er ikke best på egentlig noe som helst (foruten sete-komfort, men den deler de med Volvo..)
Legg på store økonomiske problemer, så tør jo ikke kundene å kjøpe...det er mange gode alternativer.
Nå skrev jeg ikke at jeg ventet en salgsøkning.
I dagens marked så kan man ikke regne med slikt.
Men jeg hadde forventet et høyere salg av Polestar 4.
Selv om den er for dyr og spesiell til å passe det norske markedet.
En stor sedan er jo ikke akkurat førstevalget til norske kjøpere.
Edit:
Jada,jeg vet de kaller bilen for en Suv coupe,men jeg synes bilen ser mer ut som en sedan...
Polestar 4 må en jo vente på til sen høsten. Tror det samme gjelder 3. Så ikke rart disse 2 ikke selger noe volum ennå. Begge bilene er jo også priset i klassen over hvermansen biler..så noe stort volum kan man vel uansett ikke regne med før prisen event. går et hakk ned. 3 og 4 er sikkert fantastiske å kjøre og har vurdert 4 lenge..men vil se og prøvekjøre den først..
Tenkte ikke på din mening E-Trond, men selskapet selv forventer det i artikkelen (og annen offentlig kommunikasjon).
Det er ett stort sprang mellom visjon og realiteten for selskapet. De virker å ha satset hardt på at PS 3 og 4 skal få store volumer, også svikter markedet og finansene i samme periode.
Har du ikke riktig produkt og pris i disse dager, så selger du dårlig.
Polestar 4 (tror jeg) står nå i butikken i Oslo men med teppe over.
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 17:05Tenkte ikke på din mening E-Trond, men selskapet selv forventer det i artikkelen (og annen offentlig kommunikasjon).
Det er ett stort sprang mellom visjon og realiteten for selskapet. De virker å ha satset hardt på at PS 3 og 4 skal få store volumer, også svikter markedet og finansene i samme periode.
Har du ikke riktig produkt og pris i disse dager, så selger du dårlig.
Ja det er sant.
Trenger nok å legge til en kampanje og to på Polestar 4 før salget øker.
Uansett så møter de sterk konkurranse både oppover og nedover i pris.
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 17:05Har du ikke riktig produkt og pris i disse dager, så selger du dårlig.
Alt over 700k selger i små volum om dagen. Folk flest har ikke råd. Det er i alle fall det selgere sier til meg. Opp til 600k og spesielt opp til 500k så er salget ok. Her har Polestar en modell,men den er ikke en typisk familiebil med masse volum.
Jeg tror Polestar 4 kan bli en bil med salgstall som Audi Q6 på sikt.
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2024, klokken 20:07Jeg tror Polestar 4 kan bli en bil med salgstall som Audi Q6 på sikt.
Feil form, den er som sportback utgavene til Audi. De selger en god del mindre, selv om jeg personlig foretrekker de.
Fra Kina til US :+1:
Kopi:
Den svenske elbilprodusenten Polestar har begynt å produsere Polestar 3 SUV i USA for å unngå straffetoll som USA og EU har innført mot biler laget i Kina.
Produksjonen skal fra nå av foregå ved Volvos bilfabrikk i South Carolina, hvorpå bilene skal bli solgt videre til kunder i USA og Europa.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xj9Ekb/polestar-flytter-produksjon-fra-kina-for-aa-unngaa-eu-toll