Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Kito76 på torsdag 08. november 2012, klokken 17:39
Fikk brev fra Mitsubishi Norge vedrørende omprogrammering av CMU for Imiev 2012. Noen som vet hva omprogrammeringen innebærer? Feil med programmering fra før? Hva blir rettet?
Jeg fikk og det, men jeg har en 2011 model. Lurer og på hva en CMU oppgradering er. Det står at det er iforbindelse med driftsbatterier og at det ikke er noen fare å fortsette å bruke bilen som vanlig.
Håper bare at det ikke er noe som gir mindre tilgjengelig batteri kapasitet eller en forlenget lade tid. Det burde være mulig å finne ut hva oppgraderingen som de kaller det består i og hva det fikser.
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686)
man kan bestille http://www.motorforum.no/bilverksted/foresporsel (http://www.motorforum.no/bilverksted/foresporsel) på nett, det var jo gøy, selv om de ikke viser tilgjengelige tider ...
Sitat fra: foxy på torsdag 08. november 2012, klokken 18:21
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686)
Tja, mye å lese her. Oppsummert:
- Noen tror det er for å forhindre en feil som kan oppstå med driftsbatteriet.
- De fleste merket ingen endring etterpå.
- Noen syntes bilen fikk bedre rekkevidde.
- Noen mener rekkeviddeindikatoren ble mer nøyaktig etterpå.
- Noen fikk problemer med fjernkontrollen.
- Noen mener den sparer 4 minutter ladetid i siste fase når cellene holder på å bli fulle.
Hmmm, da blir det spennende å se om 'franskmennene' kommer etter med det samme innkallelse...
Fikk også denne innkallingen i dag.
leste igjennom denne:
Sitat fra: foxy på torsdag 08. november 2012, klokken 18:21
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686)
og det virket som de fleste ikke merket noen effekt nei. Selve omprogrammeringen tar visstnok 1-2 timer.
Helt vanlig med alle bilmerker og modeller. Noen blir tatt på vanlig service og andre kommer som "kampanjer".
Spurte forhandler og fikk flg. svar:
Sitat
Dette er en produktoppgradering på ny programvare cmu (cell monitoring unit). Grunnen er at Fail safe mode detection av hovedbatteriet er for følsomt så systemet kan sette hovedbatteri systemet i Fail safe modus. Oppdateringen endrer denne følsomheten. Du som kunde merker ikke denne endringen, uten at du har et hovedbatterisystem som ikke ukorrekt går i fail-safe mode.
Her er noe jeg fant når jeg googlet "fail safe mode imiev": http://www.td.gov.hk/filemanager/en/content_1179/10000398%28en%29.pdf
Og her er noe som kan forklare det: http://www.mpoweruk.com/failure_modes.htm
Dette kan forklare at noen i USA opplevde forbedringer i kjørelengde og rekkeviddeindikator. Gjetter på at fail safe mode skal automatisk koble seg forbi (kortslutte) dysfunksjonelle enkeltceller i batteriet, og noen med overfølsom fail safe deteksjon kan ha en eller flere celler som feilaktig er koblet ut. Når disse kobles inn igjen, blir jo rekkevidden bedre.
Det lå brev i postkassen fra BOS Skøyen som innkaller bilen til kontroll. Jeg regner med at det er denne omprogrammeringen det gjelder.
;-D Hans
Samme her fra BOS Økern.
Fikk min omprog. idag. :) Går som en klokke. ;) God helg.
Der kom min inkallelse og... Fra BOS Stavanger
Noen med parallellimporterte biler som har fått innkalling ?
Og min fra BOS Lillestrøm
Sitat fra: erik e på fredag 09. november 2012, klokken 18:16
Fikk min omprog. idag. :) Går som en klokke. ;) God helg.
Gikk den ikke som klokke før? Hva er forskjellen?
Og joda,og det fortsetter "hun" med. Syntes bare at noen ble skeptiske med en "innkaling". ;)
hvor lang tid brukte verkstedet?
Det tar ikke mange min.
Jeg skal innom i morgen tidlig. Fikk beskjed om at det ikke tar lange tiden, godt under en halvtime.
|<
Spurte og gravde litt mer hos forhandler, og fikk flg. utdypende svar:
Sitat
Denne produktoppdateringen er for å utvide de toleransene som er satt i CMU i forhold til feilkode setting.
Her har det vist seg at man kan få feil i CMU uten at det er en reel feil tilstede. Men er det en celle som blir defekt eller andre feil i systemet vil dette bli feil meldt og en feilkode blir generert ut i fra feilens art.
Dette vil da vises i displayet slik at kunden kan komme seg til verksted.
Produktoppdateringen er for å hindre feilvisninger og unødige verkstedbesøk for kunden.
Denne oppdateringen skal ikke ha noen innvirkning på kjørelengde.
Importerte selv ny C-Zero fra Tyskland i oktober. Innkalling til omprogrammering kom i posten i går.
Sitat fra: asbkar på mandag 12. november 2012, klokken 23:20
Jeg skal innom i morgen tidlig. Fikk beskjed om at det ikke tar lange tiden, godt under en halvtime.
Her spriker det litt. Min selger hos BOS sa det tok 1.5 arbeidstime så jeg fikk låne demo-iOn'en dele den dagen de vil ha den inne ... ;D
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 13. november 2012, klokken 19:56
Sitat fra: asbkar på mandag 12. november 2012, klokken 23:20
Jeg skal innom i morgen tidlig. Fikk beskjed om at det ikke tar lange tiden, godt under en halvtime.
Her spriker det litt. Min selger hos BOS sa det tok 1.5 arbeidstime så jeg fikk låne demo-iOn'en dele den dagen de vil ha den inne ... ;D
;-D Hans
Leverte bilen litt over 7.30, 8.05 var den klar, så en halvtime stemte.
|<
Var innom Motor Forum Oslo og beskjed om at første ledige tid var fredag 30.11.
Leverer jeg bilen kl. 0700, så kunne jeg vente og få den tilbake en time senere.
Leverer jeg kl. 0900, så kunne det ta en del lengre tid avhengig av hva mekanikerne holdt på med, forståelig nok. Noen lånebil var det derimot ikke noe mulighet for... :(
BOS Skøyen Oslo. Skulle være en enkel sak. Leverte bilen på morgen og skulle hente den etter jobb. De ringte meg og sa de ikke ble klar for det var noen feilkoder de ikke fant ut av. Måtte ha bilen neste dag også. Klaget på vinduspusser foran, slitt og dårlig, og fikk en ny gratis. Det var en gave fra salgsavdelingen fikk jeg vite, for sånt gikk ikke på fabrikk garanti, slitedel.
Virker som om de fleste får dette fikset med en gang. Er jeg alene om å vente til den periodiske servicen? Av det jeg har funnet ut om oppgraderingen ser jeg ikke helt verdien av en ekstratur til verkstedet.
SitatEr jeg alene om å vente til den periodiske servicen?
Den eneste er vel ikke godt å si, men i kraftig mindretall, vil jeg tro. Jeg så på dette som en innkalling, raskest mulig, siden de valgte å ikke vente til bilene kom inn til service. Hadde det vært 1-2 måneder til neste service så ja, hadde drøyd den da.
Vet etter mange år i bilbransjen (last) at en rekke fikser oppdateringer tas ved serviceer, uten at kunden vet om det en gang, eller trenger å vite om det heller, ofte småplukk. Når importør kaller inn alle bilene det gjelder utenom dette, så pleier det å være litt viktigere, ofte sikkerhetmessige formål. "fare for liv og helse".. Vet ikke hvor alvorlig teknisk dette er, men jobber/bor sentralt, kjører forbi 2 x BOS til jobb, så da var det jo greit.
BOS kunne fortelle meg at de solgte unna de siste Ion'ene nå, stod 3 i / utenfor lokalene der. Ventet nye biler inn i april. 2013 Modeller da?
Alle verksteder burde ta dette på "sparket".