Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Citroën (PSA) => ë-C4 => Emne startet av: VegLars på onsdag 12. april 2023, klokken 13:59
Heisann
Jobben har kjøpt en ec4 og opplever at strømforbruket er helt hinsides. Dette er en firmabil som ingen vil bruke.
Oppgitt rekkevidde i displayet og reell rekkevidde stemmer overhodet ikke overens.
Ved oppstart står det at rekkevidden er 30 mil. På en liten tur på 6 mil har den forbrukt nesten 20 mil. Dette er bare et eksempel på én av mange turer hvor rekkevidden stuper veldig kjapt.
Det er forferdelig å ikke vite hva den reelle rekkevidden er når man kjører.
Andre som har opplevd lignende?
Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.
Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.
Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.
Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.
Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;)
e-C4 har som de andre PSA/Stellantis bilene "GOM" som gjetter rekkevidden etter forbruket de siste kjørte km. Estimatet kan derfor endre seg fra 50 km gjenværende rekkevidde med halv batterikapasitet etter en lang oppoverbakke til 250km rekkevidde på vei ned igjen fra fjellet.
I tillegg er disse bilene ganske grådige med strømmen i kaldt vær, så det kan anbefales å sette klimanlegget på 14-15 grader og bruke jakke på småturer vinterstid.
Sitat fra: RJK på onsdag 12. april 2023, klokken 14:56Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.
Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.
Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.
Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.
Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;)
Takk for svar.
Privat kjører jeg en Ioniq og opplever ikke dette med rekkevidde slik som på denne Citroenen. Dersom det er kaldt ute, reduseres rekkevidden deretter. Og rekkevidden påvirkes av min kjørestil.
Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.
Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.
Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.
Sitat fra: syklisten på torsdag 13. april 2023, klokken 09:31Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.
Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.
Ja, er det et reelt problem at dere får så kort rekkevidde, og ikke bare at GOM sier det, så må det helt klart være feil ute og går. Kan faktisk høres ut som defekt celle/pakke i hovedbatteriet.
Jeg har hatt eC4. Er det kaldt så er strømforbruket ganske drøyt, og batterikapasiteten tilsvarende dårlig. Har opplevd å bruke 50% av batterikapasiteten på en 4,5 mils tur, med snittfart på 60 km/t. Men da i -24 C. Rekkevidde på vinteren er ikke denne bilens beste egenskap akkurat.
Jeg velger å bruke denne tråden istedenfor å starte en ny, selv om tråden er gammel.
Jeg har nå hatt en Citroen e-C4 (50 kw/136hk) i ett år og 23000 kjørte km. Mine erfaringer så langt er at dette er en elbil laget for land uten vinter. Den første sommeren og høsten var bilen en drøm. God komfort og veldig stillegående. Rekkevidde varierte fra 330 km til 370 km, og bilen ladet rimelig kjapt. Jeg har vært «citronist» i over 40 år, og byttet ut min Kia Soul 30 kw til e-C4en. Endelig tilbake i Citroen tenkte jeg...
Første nedturen ble når vinterhjulene kom på. Hakapelitta piggfritt av ypperste modell. Forbruket, under ellers like forhold, økte fra ca 1,2 kw/mil til 1,8 kw/mil. Dette syns jeg var en stor økning, sett i forhold til min Kia, der jeg aldri reagerte på noen særlig økning ved overgang til vinterhjul.
Neste nedturen kom da vinteren gjorde sitt inntog. Riktignok var forrige vinter av det tøffe slaget, men allikevel... Rekkevidde i praksis gikk ned til 80 - 130 km, og ladetiden fra 10% til 80% var sjelden under 1 time. Jeg er klar over at mine målinger ikke er vitenskapelig korrekte, men vil tro de er som målinger tatt av folk flest. Kjørte f.eks fra Oslo til Notodden i -4 grader og tørrt vintervær, og hadde 4% batteri igjen når vi kom fram. Det er 110 km. Koblet på lading på Teslaladerne, og sto i 1 time og 35 minutter for å nå 80% lading... På en normal sommerdag kjører jeg tur/retur Notodden uten å lade i det hele tatt.
Løsningen for min del ble å kjøpe en billig gammel Suzuki Liana som har gjort jobben på de faste turene i vinter.
Med Kiaen jeg hadde var normal rekkevidde på sommeren med sommerhjul sånn rundt 180 - 200 km, og på vinteren ca 140 - 160 km.
Så jeg vil si at jeg er skuffet over Citroenens rekkevidde på vinterhjul og i vinterhalvåret. Det er veldig synd, for bilen er en drøm å kjøre og virker ellers godt sammenskrudd.
Så mitt råd til de som lurer på om de skal slå til på en e-C4 (før facelift) må være at hvis de ønsker rekkevidde om vinteren er det bare å styre unna. Den lader i tillegg så tregt at man må belage seg på lange økter ved laderne på vinterstid.
@veglars, har dere funnet ut noe mere om den bilen? Har de sjekket bilen og funnet noen feil?
@Jalmar, kan det være at det er veldig stor forskjell på rullemotstand (og lufttrykk?) mellom sommer og vinterdekk som kan føre til forskjellen? Hvilke dekk har dere på bilen?
Kanskje andre med samme bil og andre dekk har forskjellig opplevelse, mens folk med de samme vinterdekkene har lignende opplevelse?
@RJK Sommerdekkene på bilen er Michelin e-Primacy 195/60 - 18. Vinterdekkene er Hakapelitta i samme dimensjon, men jeg vet ikke eksakt modell da dekkene er lagret på dekkhotell. Hadde tilsvarende vinterdekk på Kiaen, og der merket jeg ikke like stor forskjell.
Bilen var på service like etter at vinterhjulene var lagt på, og da nevnte jeg den store økningen i forbruk. Men ingen feil ble funnet hverken på bil eller dekk. Dekktrykk er som spesifisert av produsent.
Jeg hadde selvfølgelig forventet en nedgang i rekkevidde om vinteren, men var ikke forberedt på at rekkevidden bare skulle være 25% av sommer-rekkevidde :o Når da ladingen tar 1 time lenger tid i tillegg, begynner det å bli veldig skuffende.
Kan også nevne at forbruket nå er nede på ca 1,2 kw/mil igjen etter at sommerdekkene ble lagt på.
Har, som sagt, vært «citronist» i alle år, og har/har hatt min andel av både gamle og nye citroener opp gjennom de siste 40 årene. Regner meg derfor som ganske tilgivende på feil og mangler som oppstår, men med e-C4en er skuffelsen stor :-\
25 % tap er nok det man kan forvente, 75 % tap er ikke bare litt i overkant mye, men ekstremt mye.
Men er jo definitivt forskjell på småkjøring med mye oppvarming fra kald bil vs en langtur der bare de første milene blir "tørste", før den går over til vedlikeholdsvarme.
@RJK. Enig med deg. Og min bilbruk bør egentlig være drømmebruken. Bilen blir mest brukt til langkjøring i helgene, da med forhåndsvarming og det hele. Og det er de samme «rundene» som blir kjørt både sommer og vinter.Ikke er det særlig vektbelastning heller, som regel er vi 2 personer i bilen. Klima er som regel innstilt på 22 grader og auto.
Jeg håper dette har blitt bedre på de nye modellene etter de fikk litt større batteri og sterkere motor. Ikke at det hjelper meg noe særlig >:(
Høres ut som en feil i batteriet, dvs en celle eller to som ikke funker lenger.
Litt enkel matte: 50 kWh batteri
Med 1,5 kWh/mil i forbruk så bør du få 30 mil 100 til 0.
Med 2 kWh/mil 25 mil
Med 3 kWh/mil 15 mil (etron-forbruk på motorvei vinterstid. Eller omtrent der jeg ligger i ID.4 motorvei 120 km/t med skiboks vinter)
4 kWh/mil gir 12,5 mil.
Vanligvis er vinterpåslaget 30% i forbruk.
Så når du får 10 mil 100 til 4% på småveiene til Notodden er noe galt. Det er 100 til 150% økning i forbruk. Legg til at ladingen har gått i dass.
Ergo: batteriet er halv-kaputt, bilen må på verksted.
Kan det være feil på varmepumpe?
Fra Tv2 sin test.
Våre tester i kaldt vintervær, tilsier at du kan forvente et snittforbruk på drøyt 18 kWt per 100 kilometer. Skal du ut på motorveien, med fart på rundt 100-110 km/t, bikker det fort både 20 og 21 kWt per 100 kilometer.
Ved vanlig kjøring, kan du beregne mellom 200-220 kilometers rekkevidde på vinteren.
https://www.tv2.no/broom/test-av-citron-c4-skal-gi-enorm-salgsvekst/11902418/
Hvis ts er happy med rekkevidden om sommeren så tipper jeg det ikke er nødvendigvis noe teknisk feil, men sånn bilen er laget. Alle elbiler sliter om vinteren. Min tm3 med minibatteriet i sr+ utgaven var nede i 250km i -17'c i 110 sonen. Det er tragisk med tanke på sommerrekkevidden, men man får som kjent ofte det man betaler for.
I og med at bilen leverer mer enn lovet om sommeren, tenker jeg at batteriet er ok. De fant heller ingen feil på første service da jeg klagde på rekkeviddenedgangen etter overgang til vinterdekk. Jeg tror beklageligvis at dette er normalen for disse bilene.
I går var vi på tur fra Lørenskog til Notodden med hjemreise via Ørvella, opp til Bolkesjø, videre til Kongsberg og hjem igjen til Lørenskog. En tur på 295 km. Svingte inn hjemme med 11% igjen på batteriet. Altså helt som forventet og normalt. Samme tur i -4 grader og fint tørrt vinterføre ga tomt batteri ved ankomst Notodden.
Nå skal bilen på første stor-service i juni/juli, så da får vi se om de finner noe galt.
Det kan virke som om eierne av disse bilene ikke er spesielt interessert i forumaktivitet, men det hadde vært moro å hørt noen erfaringer fra andre som har samme bil ;D
Jeg vil tippe at kjøle/varme systemet er ganske basic, tesla er jo effektiv pga octovalve, vet ikke åssen det er på Citroën man mange tidlige elbiler bare dumper ut varmen av bilen istedenfor å gjenbruke til å f.eks varme kabinen, kan forklare hvorfor forbruket er så høyt om vinteren, husk og at varmepumper som regel er mest effektive mellom 0 og -15, er ofte over -15 om vinteren i Norge spes om man bor på innlandet.
300 km i varmt sommervær og ca 60 km/t er kanskje litt kort det også? Gir ikke mening at bilen skal bruk 2 ekstra kWh på varming pr mil. Vi snakker jo da fort 10-16 kW i timen bare til varming ved 60-80 km/t.
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 18. mai 2024, klokken 17:46Jeg vil tippe at kjøle/varme systemet er ganske basic, tesla er jo effektiv pga octovalve, vet ikke åssen det er på Citroën man mange tidlige elbiler bare dumper ut varmen av bilen istedenfor å gjenbruke til å f.eks varme kabinen, kan forklare hvorfor forbruket er så høyt om vinteren, husk og at varmepumper som regel er mest effektive mellom 0 og -15, er ofte over -15 om vinteren i Norge spes om man bor på innlandet.
Tesla fikk jo ikke varmepumpe før i 2021. Allikevel kjørte vi 35 mil og +600 høydemeter vinterstid med vår 2013 S85. Å tape noe mere enn 50% rekkevidde (en tur) på vinteren er helt hinsides, da bør det være kaldere enn -25.
NAF fikk ca 230 km til 0 da de kjørte vintertest i moderat fart.
Det er vesentlig mer enn du får?
https://www.motor.no/elbil/citron--c4-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194124
Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2024, klokken 10:35NAF fikk ca 230 km til 0 da de kjørte vintertest i moderat fart.
Det er vesentlig mer enn du får?
https://www.motor.no/elbil/citron--c4-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194124
Stemmer det daktari :+1: mener jeg å huske og tipperat rekkevidden kan ligge mellom 16 og 25 mil på vinteren. Så er det jo som alt annet også avhengig av om den har stått i oppvarmet garasje, er den forhåndsvarmet og hva er utetemperaturen og flere byer i Belgia... ;D
Jepp, og trådstarter nevner 6-8 mil om vinteren. Da er det noe galt.
Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil. Men igjen, nå om dagen fungerer den helt etter oppskriften når det gjelder rekkevidde, så jeg tror faktisk ikke det er noe galt med batteriet. Kanskje med varmepumpe eller noe lignende? Jeg skal ha min på storservice snart, og da skal de få sjekke. Ladetidene er hinsides all fornuft om vinteren også, og det hjelper jo ikke akkurat...
Sitat fra: Jalmar på mandag 20. mai 2024, klokken 22:17Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil.
Har du virkelig opplevd 8 mil rekkevidde på en tur? Det er det samme som vår 2015 i3 med 20kWh batteri greide. Hadde skjønt det på motorveien i 150, motvind og -25 men...
Fant lenke og bilde inne på den norske C4 FB brukergruppen fra elbil.no teste-info
Kopi:
19-20 mil rekkevidde i kaldt vintervær er kanskje litt skuffende?
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/
Vi har en Corsa-e som har samme drivlinje som e-C4. Den har som de andre PSA/Stellantis bilene betydelig dårligere rekkevidde om vinteren, særlig når den står ute utilkoplet med småkjøring. Men så ille er som beskrevet her er det ikke.
Jeg tror at problemet er lite optimal styring av varmepumpe i tillegg til manglende forvarming av batteri før hurtiglading. Har inntrykk av at ved lave temperaturer så vil bilen varme batteriet litt de første 10 minuttene, og dermed går det veldig mye strøm. Mener å ha lest et sted at varmepumpa på disse bilene kan dra 9kw ved ugunstige forhold mot 5kw til vanlig, og PTC opp til 5kw.
Som i alle elbiler kan en spare mye strøm med fornuftig bruk av varme. På småturer om vinteren, når jeg har jakke på, lar jeg temperaturinstillingen stå på 14 og AC av. På lengre turer setter jeg den opp til 17-18. (Bruker kun 22 om sommeren når det er så varmt at klimaanlegget/AC kompressor må stå på.)
Det er ikke klart for meg om AC on/off (med lysdiode på knappen) kopler inn eller ut varmepumpa, eller om den kun er temperaturstyrt.
Ellers gjelder det å kjøre bilen ordentlig varm før hurtiglading, noe som krever planlegging og ikke alltid er så enkelt. Ellers blir det fort 30-40Kwh på begynnelsen i stedet for 80-100.
er dette samme som peugoet sin også? venn har den og den kommer seg ikke til hemsedal fra bærum om vinternt :(
Peugeot 208 og 2008 elbil har samme drivlinje. (2024 utgavene har ny motor og batteri).
aha, den stod på ohh kanskje kjøpe sånn lista, men etter å ha snakket med 2 eiere gjør den ikke det lenger :| synes bilene ser bra ut, men skuffende at de ikke kommer seg på hytta 1 vei engang om det er kaldt. (begge har byttet til mod Y)
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:21Sitat fra: Jalmar på mandag 20. mai 2024, klokken 22:17Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil.
Har du virkelig opplevd 8 mil rekkevidde på en tur? Det er det samme som vår 2015 i3 med 20kWh batteri greide. Hadde skjønt det på motorveien i 150, motvind og -25 men...
På en tur fra Lørenskog via Fetsund til Ørje, kun rolig kjøring på landeveien, ingen motorvei, opplevde jeg å snegle meg inn på lader ved Circle K med 4% igjen på batteriet. Det er ca 8 mil. Skal legge til at det var -16 grader, men fint vinterføre. Klimaanlegget sto som vanlig på 22 grader og Auto. Min forrige elbil, Kia Soul 30kw, klarte distansen uten stress under tilsvarende forhold.
Ved flere anledninger sist vinter opplevde jeg at tur/retur Lørenskog - Eidsvoll var å strekke strikken, så som regel blei det ladestopp også på den strekningen. Men her er det motorvei hele veien, så kanskje mer forståelig. Men igjen Kia Soulen fiksa det glatt.
Jeg kjøpte Citroenen fordi jeg trodde den ville levere lenger rekkevidde året rundt enn Kiaen, og fordi jeg ville ha en Citroen igjen. Det viser seg at på vinteren er ikke rekkevidden på langt nær bedre enn Kiaen. Men på sommertid er den langt bedre, til og med bedre enn lovet.
Det å dempe varmen til 14 grader og sitte med isskrapa på innersiden hele veien er en dårlig ide, da jeg kjører rundt på eldre mennesker. Og da kunne jeg faktisk kjørt med min gamle 2CV og hatt det litt morsomt i tillegg :laugh:
Sitat fra: Jalmar på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:08Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:21Sitat fra: Jalmar på mandag 20. mai 2024, klokken 22:17Trådstarter fikk 6 mil, og jeg har opplevd 8 - 13 mil.
Har du virkelig opplevd 8 mil rekkevidde på en tur? Det er det samme som vår 2015 i3 med 20kWh batteri greide. Hadde skjønt det på motorveien i 150, motvind og -25 men...
På en tur fra Lørenskog via Fetsund til Ørje, kun rolig kjøring på landeveien, ingen motorvei, opplevde jeg å snegle meg inn på lader ved Circle K med 4% igjen på batteriet. Det er ca 8 mil. Skal legge til at det var -16 grader, men fint vinterføre. Klimaanlegget sto som vanlig på 22 grader og Auto. Min forrige elbil, Kia Soul 30kw, klarte distansen uten stress under tilsvarende forhold.
Det er rett og slett sjokkerende dårlig. Jeg har opplevd en halvering av rekkevidde på flere biler, men da snakker vi om < -20 og 80+ i snittfart. 75% reduksjon er rett og slett sjokkerende.
Noen burde varsle TeslaBjørn og få han til å utforske dette til vinteren.
Som nevnt burde jo forbruket vært ca 5 kWh/mil på kjørecomputer for å få dette til å stemme.