Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kjølholdt på torsdag 01. november 2012, klokken 21:38
Hvis man legger den verste tesla euforien til side, vil det ikke være smart å vente med bestilling av model s til sommer 2013.For deretter å få den levert sommer 2014. Alle nye biler har jo barne sykdommer.
Helt sikkert. Jo lenger du venter jo mer utstyr får du, og jo færre småfeil har bilen. Jeg håper Tesla vil overraske med høyere produksjonsvolum i 2013 enn tidligere anslått, slik at reservasjonskøen kan reduseres. Tror heller ikke det er noen risiko for avgifter i 2014 kontra 2013.
Så du får sikkert igjen for å vente, selv om det kan være vondt å se alle nordmennene som ruller rundt i Model S :)
Hører om reservasjonsholdere over alt for tiden så jeg mistenker at det blir en del norske S'er.
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. november 2012, klokken 21:38
Hvis man legger den verste tesla euforien til side, vil det ikke være smart å vente med bestilling av model s til sommer 2013.For deretter å få den levert sommer 2014. Alle nye biler har jo barne sykdommer.
Når vi får bilene her i landet har de alt produsert 10.000 biler eller deromkring. Vi får håpe de verste barnesykdommene er over da, og uansett er mye av slikt kun software. Jeg bekymrer meg ikke over det i det hele tatt.
Det jeg bekymrer meg over er mulig regjeringsskifte neste år og slutt på fritak for mva. og engangsavgift etter at "noen" i Finansdepartementet finner ut hvor mye man "taper" i hk-avgift og vektavgift på Model S ;)
Det blir nok regjeringsskifte , men satser på at høyre og FrP ikke går for å innføre fler avgifter,selv om Finansdepartementet nok ønsker det. En dårlig symbolsak for FrP og H innføre flere avgifter på bil ;D
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. november 2012, klokken 22:07
Det blir nok regjeringsskifte , men satser på at høyre og FrP ikke går for å innføre fler avgifter,selv om Finansdepartementet nok ønsker det. En dårlig symbolsak for FrP og H innføre flere avgifter på bil ;D
Nei, vi kan jo håpe men om 50% av elbilsalget plutselig består av luksusbiler med 416hk så kan jo mye rart skje ;)
Mener man da at forliket som nylig er inngått om ingen avgifter fram til 2018/50 000 elbiler ikke har noen verdi?
Sitat fra: leafster på torsdag 01. november 2012, klokken 23:11
Mener man da at forliket som nylig er inngått om ingen avgifter fram til 2018/50 000 elbiler ikke har noen verdi?
Dette forliket er ingen lov, og om noen bestemmer seg for å ikke følge det så står de fritt til det. Det er mange forlik som ikke har blitt fulgt opp siden. Sjekk f.eks historien til Ringeriksbanen...
Så nei, jeg stoler ikke på det og vil sikre meg min Model S P85 så fort som mulig.
Ja det blir regjeringskifte og avskaffelse av norsk arvesølv. Skal bli godt å bli fattig stat slik resten av verden er :-)
Jeg hadde ikke ventet med min Model S om jeg var deg...
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. november 2012, klokken 22:21
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. november 2012, klokken 22:07
Det blir nok regjeringsskifte , men satser på at høyre og FrP ikke går for å innføre fler avgifter,selv om Finansdepartementet nok ønsker det. En dårlig symbolsak for FrP og H innføre flere avgifter på bil ;D
Nei, vi kan jo håpe men om 50% av elbilsalget plutselig består av luksusbiler med 416hk så kan jo mye rart skje ;)
Tror ikke regjeringen så at denne bilen ville komme så fort :) Regjeringen synes nok forliket var OK så lenge folk kjører rundt i Think, iMiev, Buddy og til dels Leaf. Men en stor luksusbil med M5 ytelser var nok ikke planen å subsidiere. Det blir nok ikke så alt for mange som rekker å anskaffe denne bilen før det blir lagt på moms. Jeg tar heller ikke sjansen på å vente.
Et alternativ som er diskutert på det amerikanske forumet er å plassere en reservasjon, men å droppe å fullføre prosessen når de ber deg om det. Da blir prosessen visstnok bare forskjøvet og du beholder på en måte plassen i køen. Da kan du unngå ett års venteliste om det i midten av 2013 viser seg at noe vil skje tidlig i 2014.
Vi som er på forumet her vet jo at denne bilen er en "nobrainer" vedrørende innkjøp.
Men vil det jevne lag av befolkningen kjøpe elbil til 700 tusen.Tror at det fortsatt er for mange fordommer vedrørende det å kjøre elbil, selv med model s på banen.
a) subsidiere? å ikke kreve inn avgifter er ikke subsidier.
b) tesla s er en stor bil ja men Veldig langt fra å være en luksusbil! Den ser ut som nye Ford Mondeo og blir på gaten sikkert oppfattet slikt også. heller ikke har tesla et merkenavn.
c) ytelse - hva skal man med det i et land som norge ref restriksjoner og veistandard.
så dere trenger ikke bekymre dere for at model s skaper et problem. bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 08:13
a) subsidiere? å ikke kreve inn avgifter er ikke subsidier.
b) tesla s er en stor bil ja men Veldig langt fra å være en luksusbil! Den ser ut som nye Ford Mondeo og blir på gaten sikkert oppfattet slikt også. heller ikke har tesla et merkenavn.
c) ytelse - hva skal man med det i et land som norge ref restriksjoner og veistandard.
så dere trenger ikke bekymre dere for at model s skaper et problem. bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Titalls tester, både norske og utenlandske, plasserer bilen i det såkalte "premium" segmentet. Autofil som har prøvekjørt en produksjonsmodell kaller det for en luksusbil. Men det er nok du som har fasiten ;D
EDIT: Finansavisen mener visst også det er en luksusbil som er helt på høyde med det beste tyske ;D
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 08:13
...bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Snakk om å kaste stein i glasshus. ;D
Å ikke reservere for å satse på at avgiftsfritaket vedvarer er gambling, rett og slett.
Så fort bilen blir å se på veiene her borte og til dels allerede når prisene blir klare kommer folk til å gå mann av huse for å skaffe seg denne - da er det utrolig kjekt å være langt framme i køen og ha muligheter til å få den levert tidlig.
Dersom de som bestiller senere får avgifter, så skal dem i hvert fall ikke klage! De hadde all mulighet til å reservere tidlig.
Vi skulle opprinnelig reservere i Januar, men siden huset alltid vinner i gambling, så tok vi penger fra et annet prosjekt, utsetter det og reserverte med en gang!
_____
Tapatalkin' from iTalatut.
At noen velger å sammenligne S med den nye mondeoen er greit for min del, det er en jævlig digg bil å kjøre med god opplevd kvalitet! Så om min S blir like god som en Mondeo så er jeg mer enn fornøyd!
Hva gjør en bil premium? Merket? Skinnratt? Mange duppedingser i testfase med mange feil?
Nei, etter min mening er en bil premium når den er stor, stille, kraftig og virker solid bygd. Merke, stor dieselmotor med mange turboer, unødvendig utstyr og høy pris alene er ikke premium for meg.
Husk, en Kia ceed er en luksusbil for en som lenge har kjørt Mitsu Colt fra '92.
Mitt poeng, dette blir rimelig subjektivt. Heldigvis for Tesla sin markedsføringsavdeling, så virker det som om alle som har testet bilen er enig med dem. Så da tror jeg kollektivet heller mot en objektiv mening om at bilen er premium.
_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Sitat fra: Runarbt på fredag 02. november 2012, klokken 10:04
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 08:13
...bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Snakk om å kaste stein i glasshus. ;D
hvis du sikter til short posisjon, så er den dekket midlertidig.
Sannsynlig Obama valg seier og q3 tall som blir dårlige, men alle vet det, er nok å få hodeløse kjøpere uten matte kunnskaper på banen.
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 13:17
Sitat fra: Runarbt på fredag 02. november 2012, klokken 10:04
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 08:13
...bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Snakk om å kaste stein i glasshus. ;D
hvis du sikter til short posisjon, så er den dekket midlertidig.
Sannsynlig Obama valg seier og q3 tall som blir dårlige, men alle vet det, er nok å få hodeløse kjøpere uten matte kunnskaper på banen.
Ok, har hatt litt vondt av deg, siden eg rekner med short posisjonen kjem til å svi hardt om Tesla mandag guider at produksjontall nåes og overgås i 2012. Flott å vite at du har tatt til fornuften, i hvertfall midlertidig.:-)
Sitat fra: Runarbt på fredag 02. november 2012, klokken 13:24
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 13:17
Sitat fra: Runarbt på fredag 02. november 2012, klokken 10:04
Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 08:13
...bare reservasjonsholdere som er farget av sin egen handling ser det slikt.
Snakk om å kaste stein i glasshus. ;D
hvis du sikter til short posisjon, så er den dekket midlertidig.
Sannsynlig Obama valg seier og q3 tall som blir dårlige, men alle vet det, er nok å få hodeløse kjøpere uten matte kunnskaper på banen.
Ok, har hatt litt vondt av deg, siden eg rekner med short posisjonen kjem til å svi hardt om Tesla mandag guider at produksjontall nåes og overgås i 2012. Flott å vite at du har tatt til fornuften, i hvertfall midlertidig.:-)
I Finansavisen i dag gjentas det enda en gang at Model S er en luksusbil, og at det er helt på høyde med det beste fra Tyskland. Interiøret overgår visst alt man har sett tidligere.
Men nok om det. I artikkelen kommer det også tydelig frem at bilen kan kjøpes helt avgifts- og momsfritt. Når Finansavisen har denne bilen på forsiden og vier hele magasinforsiden pluss fem sider inne i magasinet til Model S blir denne bilen raskt kjent hos mange nå. Bilen kommer ikke til å gli umerket forbi politikere, så det blir spennende å se om klimaforliket blir brutt før 2017.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. november 2012, klokken 10:50
Men nok om det. I artikkelen kommer det også tydelig frem at bilen kan kjøpes helt avgifts- og momsfritt. Når Finansavisen har denne bilen på forsiden og vier hele magasinforsiden pluss fem sider inne i magasinet til Model S blir denne bilen raskt kjent hos mange nå. Bilen kommer ikke til å gli umerket forbi politikere, så det blir spennende å se om klimaforliket blir brutt før 2017.
Insentivene er jo laget for å øke salget av elbiler, ikke for å få noen til å kjøpe trange biler med lite utstyr.
At det da kommer en eller fler elbiler i et høyere segment enn vi så langt er vant til, burde ikke gjøre non endring i så måte.
En annen ting er om salget blir så volsomt at mengden av elbiler basserer den "kritiske" mengden Da kommer nok momsen som den første endringen.
Blir model s en salgssuksess i Norge vil ikke dette få umiddelbar effekt på avgifts politikken.Man kan synes mye om Finansdepartementet, men følelses styrte er de ikke. De kommer til å forholde seg til grensen på 50000 elbiler. Det er fortsatt ønsket at man bytter ut fossil bil med elbil. Og 42000 model s til i Norge er vel noe optimistiske salgsanslag