Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2023 - => Emne startet av: Motorwatt på mandag 06. mars 2023, klokken 17:06
https://electrek.co/2023/03/06/tesla-drops-model-s-x-prices/
Interestingly, the Model S Plaid and the Model X Plaid are now the same price.
Ligger mange Plaid på finn, og Tesla har en drøss, kanskje angrebiler? Blir vel ikke færre nå.
Kanskje et siste push nå for å få ut biler med hw3, før alle blir produsert med hw4? https://insideevs.com/news/655934/tesla-hardware-4-vehicles-deliveries/
Da er de vel offer for Osborne.
Osborne effekten, lærte jeg om her på forumet. Synes at Tesla har såpass mye på gang, at kan man vente, så er det kanskje mer å hente :)
Lettere å vente når man allerede har en Tesla ;)
Siste press release (https://ir.tesla.com/press-release/tesla-vehicle-production-deliveries-and-date-financial-results-webcast-first-quarter-2023) viser att Tesla sliter med S/X salg.
Veldig lite av 3/Y produksjonen er usolgt. Men av S/X er nesten halvparten usolgt...
Tipper det kommer prisendring.
Sitat fra: lightscribe på mandag 03. april 2023, klokken 21:18Siste press release (https://ir.tesla.com/press-release/tesla-vehicle-production-deliveries-and-date-financial-results-webcast-first-quarter-2023) viser att Tesla sliter med S/X salg.
Veldig lite av 3/Y produksjonen er usolgt. Men av S/X er nesten halvparten usolgt...
Tipper det kommer prisendring.
Hvor mange er usolgt og hvor mange er solgt men på vei til kunder?
SitatMen av S/X er nesten halvparten usolgt..
Dette kan da umulig vært planlagt fra Tesla. Ikke bra!
Kan være flere årsaker:
- Potensielle kunder venter på en USS-løsning
- Økt produksjon de ikke klarte å få levert før måned/kvartals-avslutning
- Kunder venter på HW4
- Kanskje ikke lett å selge biler som er eksteriørmessig ganske lik slik den var for 10 år siden
Er vel en kombinasjon av flere ting. Men S/X er jo åpenbart overpriset sammenlignet med 3/Y
Ikke bare med 3/Y. Også sammenlignet med historiske S nybil priser. Eksempel fra desember 2018:
(http://s.wibla.net/2018-12-30_11-57-11.png)
Sammenligner man de nyeste mot eldre modeller (med garanti) som ligger på Finn er det mulig å finne eksempler med en million i forskjell!
Sitat fra: lightscribe på onsdag 05. april 2023, klokken 00:48Ikke bare med 3/Y. Også sammenlignet med historiske S nybil priser. Eksempel fra desember 2018:
Sammenligner man de nyeste mot eldre modeller (med garanti) som ligger på Finn er det mulig å finne eksempler med en million i forskjell!
Blir litt feil å sammenligne med 75D. LR er erstatteren til 100D. Og så må man jo legge på momsen og vektavgiften som har kommet i mellomtiden.
Vår X 100D med FSD kostet over 1,1 mill i 2017, mtp avgifter er ikke X LR helt hinsides. Men tar man med konkurransen fra andre merker, det er etter hvert gamle biler (med facelift), og at de er dobbelt så dyre som 3/Y så blir det feil. IMO burde forskjellen på Y og X være ett par hundre tusen.
Fra 01.01.2019:
Tesla Model X 75D kostet 727.720 kroner. Tesla Model X 100D koster nå 875.120 kroner. Det er en prisforskjell på 148.400 kroner.
Akkurat her i Norge så spiller jo de nye avgiftene inn med pris langt over 500k og store tunge biler.
Salget av Taycan og andre biler i den klassen har stoppet opp omtrent totalt.
Da er Model S pris satt ned med $5000 til $85k i USA
$5000 i USA ble til 70 000 Kr i Norge
https://www.elbil24.no/nyheter/kraftige-prisjusteringer-fra-tesla/79010960
Sitat fra: lightscribe på lørdag 15. april 2023, klokken 13:00$5000 i USA ble til 70 000 Kr i Norge
https://www.elbil24.no/nyheter/kraftige-prisjusteringer-fra-tesla/79010960
Norge skiller seg ut i prisingen nå. Norge er eneste landet i Europa som fikk økning i pris på 3 LR.
De tilpasser priser nøye til markedet og intern forskjell på egne modeller.
Sitat fra: lightscribe på lørdag 15. april 2023, klokken 13:00$5000 i USA ble til 70 000 Kr i Norge
Vil de ha noe salg av X og S må de fremdeles lengre ned i pris.