Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: siljan på lørdag 04. mars 2023, klokken 20:18
Som fks denne
https://www.tesla.com/no_NO/my/order/XP7Y282_e4d3efc20d64cc5bf57a3a2e052bd243?postal=7485&coord=63.4277,10.4012&titleStatus=new&redirect=no#overview
Hvorfor er det sånn?
Når en ikke får solgt bilene man produserer så må prisen ned
kan se ut som det er utstillingsbiler så da blir det ikke like interessant
Sitat fra: siljan på lørdag 04. mars 2023, klokken 21:13
kan se ut som det er utstillingsbiler så da blir det ikke like interessant
Hvorfor ikke?
De har kjørt under 50km. Om de har noen skraper i klarlakk kan det enkelt poleres vekk (står ikke noe om at de skal ha noen skavanker). De koster ~50k mindre en ny bestilling. De er ikke registrert før ny eier overtar.
Demobiler derimot...
Har bare en snikende "paranoid" følelse av at det kan være noe om at f.eks. alle biler produsert fra februar har nye kamera og/eller radar/ hw4. Og alle disse er produsert før dette...
Sitat fra: k1 på lørdag 04. mars 2023, klokken 21:19
Sitat fra: siljan på lørdag 04. mars 2023, klokken 21:13
kan se ut som det er utstillingsbiler så da blir det ikke like interessant
Hvorfor ikke?
De har kjørt under 50km. Om de har noen skraper i klarlakk kan det enkelt poleres vekk (står ikke noe om at de skal ha noen skavanker). De koster ~50k mindre en ny bestilling. De er ikke registrert før ny eier overtar.
Demobiler derimot...
Har bare en snikende "paranoid" følelse av at det kan være noe om at f.eks. alle biler produsert fra februar har nye kamera og/eller radar/ hw4. Og alle disse er produsert før dette...
Dårlig opplevelse tidligere bare ved kjøp av utstillingsbil, selv o mden ikke er kjørt mye, var det mye slitasje innvendig fra hundrevis av folk som har gått inn og ut av den. Men ja, litt merkelig de skal bli kvitt så mange utstillingsbiler, så ikke en dum hypotese.
Sitat fra: siljan på lørdag 04. mars 2023, klokken 22:33
Sitat fra: k1 på lørdag 04. mars 2023, klokken 21:19
Sitat fra: siljan på lørdag 04. mars 2023, klokken 21:13
kan se ut som det er utstillingsbiler så da blir det ikke like interessant
Hvorfor ikke?
De har kjørt under 50km. Om de har noen skraper i klarlakk kan det enkelt poleres vekk (står ikke noe om at de skal ha noen skavanker). De koster ~50k mindre en ny bestilling. De er ikke registrert før ny eier overtar.
Demobiler derimot...
Har bare en snikende "paranoid" følelse av at det kan være noe om at f.eks. alle biler produsert fra februar har nye kamera og/eller radar/ hw4. Og alle disse er produsert før dette...
Dårlig opplevelse tidligere bare ved kjøp av utstillingsbil, selv o mden ikke er kjørt mye, var det mye slitasje innvendig fra hundrevis av folk som har gått inn og ut av den. Men ja, litt merkelig de skal bli kvitt så mange utstillingsbiler, så ikke en dum hypotese.
Var det da en utstillingsbil som kun har stått inne i et lokale, eller en demobil prøvekjørt av x-antall mennesker?
Står liksom også "Ny bil" på dem, så særlig slitasje har jeg vanskelig for å se for meg.
Kanskje det er nye biler som ble avbestilt og har vært i utvalget en liten stund uten å ha blitt solgt?
Ser ut til å være like tilstander i hele Europa; lagerførte Model 3 og Y selges til 5-6% avslag.
Er det veldig mange som angrer impulskjøp da prisene ble satt ned den 13. januar?
Usolgte biler i Kina blir sendt til Europa?
Noe nytt på gang i 2. kvartal?
Tror dere overanalyserer dette. Å bli kvitt lagervarer er viktig for et selskap for å ha kontroll på likviditet. Å selge lagerbiler med en liten rabatt er det ingen som rynker nesa for noe annet sted. Det er såpass korte leveringstider og de selger nok som hakka møkk etter prisnedgangen. Tror ikke dette handler om noe annet enn at de vil kvitte seg med lagerbeholdning.
Sitat fra: Nimrad på søndag 05. mars 2023, klokken 16:11
Tror dere overanalyserer dette. Å bli kvitt lagervarer er viktig for et selskap for å ha kontroll på likviditet. Å selge lagerbiler med en liten rabatt er det ingen som rynker nesa for noe annet sted. Det er såpass korte leveringstider og de selger nok som hakka møkk etter prisnedgangen. Tror ikke dette handler om noe annet enn at de vil kvitte seg med lagerbeholdning.
Ikke sant. Godt poeng.
Ingen særlig diskusjon når andre merker har kampanjer
Javist, men da blir dette både markedsført og sammenfatter gjerne når det kommer nye modeller for å få unna det utgående lagerførte. VW vil vel vise frem de nye ID-modellene og prøver å kvitte seg med de gamle demobilene ::)
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id3.html (https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id3.html)
Regner med en del har gjort som meg og avbestilt Y nå den senere tid blant annet pga inflasjon, renteoppgang og labert bruktmarked.
Da får Tesla en haug ledige biler som de allerede skulle solgt billigere enn dagens nypris. Min Y Performance skulle de ha 595 eller noe sånt for. I nettbutikken koster den 615 ca. Da kan de slå av noen prosent og komme likt ut. Så får de kvittet seg raskere med lagerbiler før kvartalsslutt. Det hender Tesla kjører slike rabatter, men normalt er det alltid fast veiledende pris på nye biler. I motsetning til andre merker hvor ingen betaler prisen i konfigurator. Alltid en eller annen rabattavtale, kampanje etc som gir bedre pris enn veiledende. Sånn sett mer forutsigbarhet og enklere å handle hos Tesla. Bortsett fra de korte og få periodene de kjører rabatter.
Endte opp med å bestille en av de som var på tilbud
Model Y peformance hvitt interiør med hengerfeste til 560k.
Sjekka vin og den var ferdig produsert 28 januar 2023, så ikke en gammel bil heller.
Nok et slag under beltestedet til de som skal selge Y Performance på Finn ser det ut til. Billigste der ligger på 567".
Om det er som flere hevder her så kan det lønne seg å bruke angrefrist, for så å kjøpe samme bil til overskudds-rabatt med 30" i avslag noen uker senere ;)
Dette er splitter nye biler. Jeg kjøpte også "Inventory" Model S med ca. 25K rabatt. Bilen stod i USA, og jeg måttte vente i 1 1/2 måned. Kilometerstand 2 km.
Sitat fra: siljan på søndag 05. mars 2023, klokken 20:03
Endte opp med å bestille en av de som var på tilbud
Model Y peformance hvitt interiør med hengerfeste til 560k.
Sjekka vin og den var ferdig produsert 28 januar 2023, så ikke en gammel bil heller.
Hvor kan du sjekke når bilen var ferdig produsert? :)
Sitat fra: jaycea på søndag 05. mars 2023, klokken 22:20
Sitat fra: siljan på søndag 05. mars 2023, klokken 20:03
Endte opp med å bestille en av de som var på tilbud
Model Y peformance hvitt interiør med hengerfeste til 560k.
Sjekka vin og den var ferdig produsert 28 januar 2023, så ikke en gammel bil heller.
Hvor kan du sjekke når bilen var ferdig produsert? :)
Du kan sjekke sidekilden i fks chrome så kan du søke om factorydate eller no i den duren. Alle jeg sjekka var ferdig produsert i starten av februar eller i slutten av januar
fks denne, høyre klikk og bruk velg vis sidekilde, søk så etter factorydeparturedate
https://www.tesla.com/no_NO/my/order/XP7Y282_e4d3efc20d64cc5bf57a3a2e052bd243?postal=7485&coord=63.4277,10.4012&titleStatus=new&redirect=no#overview
"FactoryCode":"GF05","FactoryDepartureDate":"2023-02-09T10:43:45"
Smart den der.
Tok noen stikkprøver og det ser ut til at inventar-biler som selges til redusert pris er produsert før februar, mens noen av inventarbilene der, som det ikke er salg på, er produsert i mars. Det vil vel da si at biler som står oppført som lagerført fortsatt kan befinne seg i Tyskland, eller på en båt.
Sitat fra: torro på mandag 06. mars 2023, klokken 12:53
Smart den der.
Tok noen stikkprøver og det ser ut til at inventar-biler som selges til redusert pris er produsert før februar, mens noen av inventarbilene der, som det ikke er salg på, er produsert i mars. Det vil vel da si at biler som står oppført som lagerført fortsatt kan befinne seg i Tyskland, eller på en båt.
Godt poeng, jeg tror de som ikke er rabattert ikke blir levert ut til kunden før etter Q1, så derav ikke noe rabatt.
Enkelte spekulerer sviktende etterspørsel etter biler uten parkeringssensorer. https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-3-and-model-y-inventory-in-europe-at-an-all-time-high-blame-the-missing-uss-210824.html
EDIT: Det hjelper jo heller ikke at det går rykter om en helt ny Model Y fra 2024, med kodenavn "Juniper". Jo lenger tid som går før de får orden på dette HW4 og Tesla Vision/Ultrasensor- styret, jo flere vil ønske å vente.
Lå noen MYP til 551k på onsdag. Jeg synes det var en veldig fin pris. Men på torsdag morgen, da lå det flere MYP i inventory til 524k. Riktignok uten tilhengerfeste. Sjekket igjen på fredag kveld og da var billigste 569k. Man føler kanskje att slutten nærmer seg? Nei da, i skrivende stund ligger de på 512k!
Har jo hørt begrepet Quarter End Push men var ikke klar over att det var fullt så vilt!
Og svart LR med 20'' til 506
Ser at jeg faktisk kommer ok ut av det dersom jeg betaler avbestillingsgebyr hos Møller, og bestiller en hvit Model Y LR inventory med hengerfeste og vinterhjul med utlevering ett annet sted i landet.
En quicksilver performance med hvite seter til 580ink mva nå:
https://www.tesla.com/no_NO/my/order/XP7Y296_cb85e90f9a50eb63c3e43c378921553e?postal=74100&coord=46.1963,6.24&titleStatus=new&redirect=no#overview
Slenger de ut alle inventory-bilene billig for å gjøre plass til nye biler med HW4??
512.000,- for ny Model Y Performance er f.. meg billig uanset sensorer og kameraer.
Så meg ut en hvit til 524, men den forsvant fort.
Ganske rå priser egentlig mtp. at f.eks. VW skal ha fra 426 000 for en ribba ID3 med minste batteri uten vinterhjul.
Plukka opp en M3 LR til 445k + vinterdekk i går. Det er mye bil for pengene..
Har allerede en Y fra før av, og lei kort rekkevidde og dårlig fremkommelighet på leafen..
Virker som om det er gode muligheter for kjøp av bil om dagen. Dessverre innebærer jo det stort sett å selge en bil også, så det billigste er vel allikevel å ha den man har, om man ikke skal opp i større, nyere og dyrere.
Sitat fra: Vaduz på søndag 26. mars 2023, klokken 21:48Virker som om det er gode muligheter for kjøp av bil om dagen. Dessverre innebærer jo det stort sett å selge en bil også, så det billigste er vel allikevel å ha den man har, om man ikke skal opp i større, nyere og dyrere.
Ja, og jeg tror det er skamseigt bruktmarked for tiden, både på ukurant elbil og fossilbiler over 200 lapper. Og verre vil det bli. TMY fremstår som veldig god valuta for pengene slik det ser ut nå. Hvis 5 seter er nok så "tikker" den jo alle bokser for de fleste: God rekkevidde, 4 WD, sportsbilytelser, god teknologi, ingen dyre servicer, kollisjonssikker, hengerfeste med god kapasitet og rimelig "drivstoff".
Har fulgt med på prisene siste dagene. Prisene svinger opp og ned fortløpende. Noen sier at de billigste bilene slippes på natta. P til under 550 med HF. LR til 507 med HF har jeg sett. Sikkert billigere også.
Tesla driver nærmest auksjon, og skaper et stort kjøpe-press, vil tippe alle bruktbutikker sitter og skuffer inn biler på natta som de selger videre med 20-40.000 i profitt - eller mer i april/mai og så ny runde i juni.
Genialt rett og slett av Tesla. [slow clap]
Men dritt for de som kjøpte på listepris og skal selge brukt. Tips: kjøp sent i mars, juni, sept el desember!
Sitat fra: daktari på onsdag 29. mars 2023, klokken 10:00Har fulgt med på prisene siste dagene. Prisene svinger opp og ned fortløpende. Noen sier at de billigste bilene slippes på natta. P til under 550 med HF. LR til 507 med HF har jeg sett. Sikkert billigere også.
Tesla driver nærmest auksjon, og skaper et stort kjøpe-press, vil tippe alle bruktbutikker sitter og skuffer inn biler på natta som de selger videre med 20-40.000 i profitt - eller mer i april/mai og så ny runde i juni.
Genialt rett og slett av Tesla. [slow clap]
Men dritt for de som kjøpte på listepris og skal selge brukt. Tips: kjøp sent i mars, juni, sept el desember!
I natt kom en quicksliver performance med hf og sorte seter til 550,- ink mva (forsvant fort)
Var også et par hvite performance med hvite seter til 523 som gikk ganske kvit.
Samt 2stk LR Hvite med hvite seter til 469 ink mva (KUPP!)
SitatSamt 2stk LR Hvite med hvite seter til 469 ink mva (KUPP!)
Under 500K har vel ikke MVA?