Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: Petrods på tirsdag 21. februar 2023, klokken 11:55
Hei,
vi har ladeplasser på jobb med stikkontaktlading beregnet for el-biler. Har imidlertid et problem med at sikringen blir slått ut etter noen timer lading. Er det noen løsning på dette? Vet at Tesla har mulighet for å redusere ladeeffekten slik at det ikkje skjer, men kan ikke finne noe lignende på Ford Mach.
Skifte sikring i skapet så disse trekker mindre, eller få økt kapasitet i skapet disse er koblet mot.
Eller enda bedre, få installert skikkelige ladere, gjerne med en form for lastbalansering typ det vi ser på borettslag og parkeringplasser/parkeringshus. Da vil de kunne unngå spikes som slår ut sikringen.
Eller instruer brukerne om å bruke ladekladdens knapp for å lade på litt lavere A enn maks.
Alle disse forslagene bør komme etter at man sjekket at det ikke er en feil ved bil eller om det er jordingsfeil på anlegget.
Takk for forslag!
Vanskelig for meg å gjøre noe med selve ladepunktet/stasjonen, da jeg bare jobber i bygget og det i så fall er utleier som må ta det.
Ikke noe annet som er mulig for meg å gjøre, feks kjøpe en annen ladekabel som reduserer ladeeffekten eller lignende?
Er det én sikring per ladepunkt, slik at du er sikker på at det kun er strømtrekket fra din bil alene som skaper overbelastning? Hvor mange ampere er i så fall denne sikringen? Eller er det en hovedsikring som går?
Vet du hvor mye strøm ladekabelen din tillater? Maksimalt tillatt på vanlig stikkontakt er 10A, men mange biler leveres nå med kabel som ikke trekker mer enn 8A. Du kan også få kjøpt kabler med fast/justering ned til 6A. Men dersom ladeplassene er satt opp med sikring >=10A som likevel løser ut, så er det mest sannsynlig en feil i installasjonen som bør sjekkes ut, og ikke maskeres ved å trekke mindre strøm.
Det er en sikring (10 ampere) per ladepunkt og den som blir slått ut ved lading. Ladekabelen kan takle opp til 16A ser det ut til.
Ladekabelen Ford leverer med skal sannsynligvis kunne trekke 16A, men kun når den brukes sammen med adapter for industrikontakt. Dersom den også trekker 16A med adapter for vanlig stikkontakt, er det mye sannsynlig en feil på lader/adapter som gjør at den ikke detekterer hvilket adapter som er tilkoblet og reduserer strømmen tilsvarende.
https://www.ford.no/brukerstoette/slik-gjoer-du-det/elektriske-kjoretoyer/hjemmelading/hvilke-ladekabler-far-jeg-med-til-min-mustang-mach-e
Er det virkelig ikke mulig å stille inn dette i bilen? Det er jo der en burde bestemme hvor mye batteriene skal ta imot.
Er det en jordfeilautomat som løser ut har denne flagg for overlast, eller jordfeil.
Viktig å avklare om det løser sikring ut på jordfeil eller overlast - det vil være to ulike typer feil.
Er det jordfeil - da må jordfeilen finnes. Skjer det bare på din bil - kan det være jordfeil i bilen.
Skjer det på andre biler - jordfeil på kursen.
Er det pga. overlast:
Sjekk oppsett på bil, etter det jeg kan se støtter Mach-E definisjon av ladested.
Se om du kan velge hvor mange ampere du skal lade med, og lagre det. Bør være støttet..?
I så fall skal bilen huske, her skal det maks lades med X ampere. Ta gjerne å mål hvor mye som faktisk trekkes.
(Men, ikke la en kWh måler være fast tilkoblet, disse bruker ikke være laget for høy last over tid.)
Å lade med ordinær stikk kontakt er etter nye regler ikke lov, men reglement har ikke tilbakevirkende kraft.
Dvs, om disse stikk kontakter var satt opp til elbil lading etter tidligere regler er det fortsatt godkjent.
Er det bare noen "tilfeldige" kontakter, opprinnelig satt opp til noe annet er de ikke godkjent til elbil lading.