Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 12:17
Det er jo et velkjent problem at hjørnene til bakdøren slår inntil nede med påfølgende lakkskade. Dette ble fikset av Tesla på garanti for et halvt år siden, og nå har problemet oppstått på nytt.
Utfordringen nå er at garantien snart utløper og jeg ønsker gjerne at det blir fikset permanent denne gangen så jeg ikke må betale dette av egen lomme år etter år. Noen som har erfaringer eller tips til hva som bør kreves av Tesla?
Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 12:17
Det er jo et velkjent problem at hjørnene til bakdøren slår inntil nede med påfølgende lakkskade. Dette ble fikset av Tesla på garanti for et halvt år siden, og nå har problemet oppstått på nytt.
Utfordringen nå er at garantien snart utløper og jeg ønsker gjerne at det blir fikset permanent denne gangen så jeg ikke må betale dette av egen lomme år etter år. Noen som har erfaringer eller tips til hva som bør kreves av Tesla?
Du har altså nå ditt 2. tilfelle av samme problem. Dersom det oppstår en tredje gang, er du ikke lengre begrenset av 5 år fra kjøpstidspunktet, men frist gjelder fra siste reparasjonsforsøket.
Jeg ville hintet til verkstedet om dette, og bedt at de seriøst vurderer å justere bakdør slik at problemet ikke oppstår på nytt, og de da vil kunne møte et krav om heving om det oppstår for tredje gang, jamfør forbrukerkjøpslovens bestemmelser.
Med sterk undertrykking av begrepet "hintet". Ingen poeng å fremlegge direkte som et krav nå, men kan si noe tilsvarende som dette: "ja, får håpe det blir permanent fikset nå, slik at det ikke blir et tilfelle nr. 3 på samme feil...".
Og om du ikke allerede er medlem av NAF, KNA eller annen bilforening som kan hjelpe deg med det juridiske i denne saken, så bør du seriøst vurdere å melde deg inn nå.
Takk for tips. Det er garantien som nå går ut ved 100.000 km etter omtrent 4 år. Men antar det forsatt er reklamasjon i 5 år?
Har uansett tenkt en garantiutløpstest, så kan samtidig melde meg inn i NAF.
Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:41
Takk for tips. Det er garantien som nå går ut ved 100.000 km etter omtrent 4 år. Men antar det forsatt er reklamasjon i 5 år?
Har uansett tenkt en garantiutløpstest, så kan samtidig melde meg inn i NAF.
Ja bilen har 5 års reklamasjonsfrist om det er privatkjøpt fra forhandler, og da er ikke km vesentlig med mindre det er sllitedel, eller at svært mange km på telleren vil ha påvirkning.
Og som sagt, reklamasjonsretten stopper ikke etter 5 år fra nykjøpt, når du reklamerer på feil de har forsøkt å rette før. Det er ikke forhandler som skal tjene på en halvveis eller mangelfullt forsøk på å rette en feil.
Jeg la nettopp in service-forespørsel på samme feil som du beskriver.
På min 2019 LR, er dette nå fjerde gang dette oppstår. Dvs. at Tesla allerede har betalt karosseriverksteder for å reparere dette 3 ganger(!) Da er det lov å bli oppgitt. Er ingen av oss som bruker bilen som smeller luka hardt igjen, så her er det en svakhet i designet et sted. Min har bare gått drøyt 40k km, men blir fem år i mars neste år, og da ønsker ikke jeg å ha en tikkende bombe på hekken.
En i nabolaget har hatt samme gnissing, men tydeligvis ikke oppdaget det, for han har allerede rustbobler og avflaking langs kanten på luka.
Er dette løst på bilene med motorisert lukking?
Tror ikke det. Der finnes det derimot andre problemer, f.eks. luka som ikke vil åpne seg når kulda slår til...
Hadde min model 3 i 2 år og det var samme problem med gnissing på ene siden. Siden det bare er motor på ene siden så drar den luken noe skjeivt opp, muligens det som lager gnissing. Aldri opplevd det som K_G skriver om at luken ikke åpner seg.
Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:41
Takk for tips. Det er garantien som nå går ut ved 100.000 km etter omtrent 4 år. Men antar det forsatt er reklamasjon i 5 år?
Har uansett tenkt en garantiutløpstest, så kan samtidig melde meg inn i NAF.
Du har sågar en dom i Høyesterett å kunne vise til så selv Tesla kan vel ikke heve seg over den? Høyesterett avsa dom 13. juni 2013 (Rustdommen, Rt 2013 s 865)
https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/
Det ble nå lakket igjen og de skulle sørge for å justere slik at dette ikke skjedde igjen. Etter en lenger tur i regnet i dag så var det kliss vått baki og lurer på om de har justert for mye.. Noen som har opplevd dette? Evt. andre tips?
Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
Sitat fra: skysurfer på mandag 17. april 2023, klokken 08:59Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
Hvorfor ikke bare kreve heving av kjøpet før garantien går ut? 3 forsøk på utbedring av samme feilen så har du jo rett på det.
Sitat fra: JRF på torsdag 20. april 2023, klokken 11:21Sitat fra: skysurfer på mandag 17. april 2023, klokken 08:59Jeg har samme problem med bakluke som gnisser. Har mistet tellingen på hvor mange ganger de har forsøkt å utbedre feilen, og feilen er der fremdeles. Venter på enda et nytt forsøk på utbedring. Er litt tragisk at de snart har brukt 4 år på å forsøke å fikse problemet.
Hvorfor ikke bare kreve heving av kjøpet før garantien går ut? 3 forsøk på utbedring av samme feilen så har du jo rett på det.
Dette er ikke en kritisk feil som hindrer bruk, og det ville treffe urimelighets-kravet som står i samme loven. Så her ville nok retten gitt de minst ett til forsøk på utbedring.