Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: Suverin på mandag 13. februar 2023, klokken 19:27

Tittel: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverinmandag 13. februar 2023, klokken 19:27
Utdrag fra vintertest hos elbil24:

Sitat
Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta

For å blåse resultatet først som sist, så var det Toyota bZ4X som klorte seg fast i underlaget på beste måte i akselerasjonstestene, og det med veldig god margin. Den stakk fra feltet umiddelbart, og selv når bilene kom opp i fart holdt den unna. Dette til tross for at den motormessig er den svakeste vogna i flokken. Grepet var så merkbart bedre at det kjentes umiddelbart, selv uten å gjøre måletestene.

Etter mange repetisjoner, bytte av spor, bytte av sjåfør og alle øvrige variabler, så var det ganske så åpenbart hvordan resten av feltet ville se ut også. Tesla Model Y og VW ID.4 tok de to neste plassene. Mellom disse skilte det svært lite, men fellesnevneren var at de begge ble parkert grundig av bZ4X.

....
Best på bremsetestene
Igjen var det tre biler som hadde relativt like ytelser. Det skilte omtrent en billengde fra bilen som ble nummer to (Volvo XC40), ned til ID.4 og Tesla Model Y - som i praksis stoppet på samme sted.

Den fjerde bilen stoppet imidlertid hele to billengder lenger bak XC40, noe som vitner om at elektronikken og systemene gjør en bedre jobb med å få stoppet de drøye to tonnene disse bilene veier.

Det er antagelig ikke nødvendig å nevne at flere billengder kan være forskjellen på liv og død, eller i det minste på mye mindre skade, enten på mennesker, dyr eller materiell. Og vinneren? Toyota bZ4X går av med seieren også her.

....

Men en god bil er mye mer enn bare rekkevidde og lading. Det vises til gagns i denne testen.

https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Øyvind.hmandag 13. februar 2023, klokken 19:35
Ser det krever abonnement å lese artikkelen, men om bilene kjører på de samme dekkene er dette imponerende!
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverinmandag 13. februar 2023, klokken 19:45
De var satt opp med like dekk! Men dekkdimensjonene varierer utfra hva bilene var levert med originalt.

"Alle bilene trillet under testen på siste generasjon Nokian Hakapelliita R5 piggfrie vinterhjul"

På bildet ser man den store forskjellen i bremsetesten! Den avstanden der kan gjøre en stor forskjell når det virkelig kniper!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/b388c52031770a470d20e1b70a5ee3a7.jpg)
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: RJKmandag 13. februar 2023, klokken 22:31
Er vel klart hvorfor BZ4X stopper først. Den går jo ikke lengre...

:laugh:

Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Limodrivertirsdag 14. februar 2023, klokken 02:20
Kan nordiske vinterdekk av premiumkvalitet som de fleste nye biler blir utstyrt med påvirke rekkevidden så drastisk? Noe forskjell mellom dekk av forskjellig fabrikat er det nok, men jeg trodde dekktype (sommer, nordiske vinter) og dimensjon var det viktigste.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: vinterdekktirsdag 14. februar 2023, klokken 06:54
Fjær i hatten til utviklingsteamet fra Subaru, som har bidratt til framkommelighet og kjøreegenskapene på bZ4X.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. februar 2023, klokken 07:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. februar 2023, klokken 19:35
Ser det krever abonnement å lese artikkelen, men om bilene kjører på de samme dekkene er dette imponerende!
Hadde dog vært interessant og sett utfallet med forskjellige typer dekk. Ikke at jeg tror det ville påvirket utfallet nevneverdig, men det har visst seg at det ikke alltid er samme dekket som er best i forskjellige dimensjoner.

Men bra for Toyota (og implisitt Subaru) med en opptur nå, de har jo fått mye pepper. Det ser jo og ut til å være meget kapable biler på dårlig vei, så bør jo bli en favoritt for de som har dårlig vei til hytta (bare det ikke er for langt).
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Sitat fra: suverinseveren på mandag 13. februar 2023, klokken 19:45
På bildet ser man den store forskjellen i bremsetesten! Den avstanden der kan gjøre en stor forskjell når det virkelig kniper!
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverintirsdag 14. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

Sitat
"Igjen må vi minne om at dekkene er de samme, bare i ulik dekkdimensjon, men her må vi forholde oss til det bilene er godkjent med. Dermed er det ikke dekktypen som gjør at den ene eller andre bilen oppnår kortere bremsestrekning enn de andre.

For ikke å utfordre bremselengden altfor mye på glatta la vi inngangshastigheten til 80 km/t. På sommerføre benytter vi 100 km/t, men da hadde vi her seilet så langt at strekket vi kjørte på ville være over, og vel så det."
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverintirsdag 14. februar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 22:31
Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
De første testene kom vel i midten av november-ish så regner med at alle er kjørt med vinterdekk? Men kan det virkelig ha så mye å si? Andre biler har jo også vinterdekk :)
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

OK, hvis de faktisk ikke nevner det en gang tar jeg denne testen med en god klype salt inntil det motsatte er bevist.

10% høyere fart utgjør mye lengre bremsestrekning. Toyota er jo kjent for å ha stor misvisning på speedometeret, mens Tesla er kjent for å være nøyaktige. Sist jeg leste tester av dette (og det samsvarer med min erfaring) så viste Toyota 10-11% for mye, VW 4-5% og Tesla 0-1%.

Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: THEtirsdag 14. februar 2023, klokken 10:50
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:27
Jeg regner med at de gjorde det, men brukte de ordentlig utstyr for måling av fart? Altså ikke bilens speedometer.

Det står dessverre ingenting om det i teksten, bare at de kjørte i 80 (og at de kjører i 100 på sommertestene). Her er introen til bremsedelen:

OK, hvis de faktisk ikke nevner det en gang tar jeg denne testen med en god klype salt inntil det motsatte er bevist.

10% høyere fart utgjør mye lengre bremsestrekning. Toyota er jo kjent for å ha stor misvisning på speedometeret, mens Tesla er kjent for å være nøyaktige. Sist jeg leste tester av dette (og det samsvarer med min erfaring) så viste Toyota 10-11% for mye, VW 4-5% og Tesla 0-1%.

Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Blir jo stor forskjell på bremsetesten om inngangshastigheten er 72 km/t eller 79 km/t, men akselerasjonsdelen av testen vil jo uansett være upåvirket av dette, så en kategori får likevel en klar testvinner. 
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverintirsdag 14. februar 2023, klokken 10:53
Jeg kan i hvertfall bekrefte at når en bil foran meg brøt vikeplikten, så stoppet min Solterra mye raskere enn bilen som kom bak meg :)  Det er vel det som kalles "real-life-test"..
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: THEtirsdag 14. februar 2023, klokken 11:07
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Nå var ikke Toyota med i testen til Elbilforeningen, men der har de i alle fall forklart hvordan bremsetestene er utført, og spesifisert at de har brukt GPS utstyr for å lese av hastighet og bremselengde. https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/ (https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/)
Resultatene er interessante uansett hvilken bil man kjører.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: RJKtirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Sitat fra: THE på tirsdag 14. februar 2023, klokken 11:07
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:12
Hvorfor kan ikke biltestere spesifisere nøyere hvordan de tester?
Nå var ikke Toyota med i testen til Elbilforeningen, men der har de i alle fall forklart hvordan bremsetestene er utført, og spesifisert at de har brukt GPS utstyr for å lese av hastighet og bremselengde. https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/ (https://elbil.no/bremselengden-tredobles-fra-60-til-100-km-t-pa-godt-vinterfore/)
Resultatene er interessante uansett hvilken bil man kjører.
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverintirsdag 14. februar 2023, klokken 14:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.

Det blandes nok tester her. Testen i denne tråden er gjort av elbil24, med 4wd- utgaven av bz4x. Og såvidt jeg kan se står det ingenting om at de har brukt gps eller lignende for å måle fart i den artikkelen. Det står at hastigheten var lik, og at den var 80km/t.

"Når alle friksjonstester var unnagjort i form av akselerajonstester, snudde vi alt på hodet og gjennomførte bremsetester. Dette ble gjort med en og en bil, der inngangshastigheten var lik, og vi bremset bilene ned til stillestående."
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: RJKtirsdag 14. februar 2023, klokken 14:20
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 22:31
Mer seriøst, kan det hende at vinterdekkene den er utrustet med, er suboptimale for rekkevidde, men derimot bedre for vinteregenskaper? Er det noen som husker om skandaletestene er kjørt med vinterdekk eller sommerdekk? Kanskje er det noen km å hente her?
De første testene kom vel i midten av november-ish så regner med at alle er kjørt med vinterdekk? Men kan det virkelig ha så mye å si? Andre biler har jo også vinterdekk :)
Det er i tilfelle bare endel av årsaken, for man har jo fått frem at det tester bilene til batteriet går tomt, altså vel forbi fullt til "tomt", samt at de har lagt på en stor buffer, uten å trekke av for det i WLTP-testen.

Men her var det mer med tanke på friksjonstall, ved å bruke brede og gode vinterdekk, fremfor å bruke smalere dekk for å bedre rekkevidden. Men om det er nok til å stjele 50 km eller noe mer eller mindre enn det, skal ikke jeg svare for. Men at det kan gi endel km i forskjell, ja det ser jeg faktisk ikke bort fra.

Altså kan det kanskje være komboen veldig stort buffer, kaldt vær, dårlig AC-anlegg som trekker for mye strøm/beregner strømforbruket dårlig/feil, og store og brede dekk med høy friksjon.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: RJKtirsdag 14. februar 2023, klokken 14:21
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Toyota var med, men bare med en 2WD-versjon, for de trakk 4WD-versjonen. Subaru Solterra kommer bare i 4WD-versjon og ble trukket.

Men jammen rart så mange kommer med at det ikke er testet med annet enn speedometer, da dette, som du viser, er behørig beskrevet i test og kommentert og vist i video, og man ser det på bildene.

Det blandes nok tester her. Testen i denne tråden er gjort av elbil24, med 4wd- utgaven av bz4x. Og såvidt jeg kan se står det ingenting om at de har brukt gps eller lignende for å måle fart i den artikkelen. Det står at hastigheten var lik, og at den var 80km/t.

"Når alle friksjonstester var unnagjort i form av akselerajonstester, snudde vi alt på hodet og gjennomførte bremsetester. Dette ble gjort med en og en bil, der inngangshastigheten var lik, og vi bremset bilene ned til stillestående."
OK, notert. Ja. er nok blandet her kan det se ut til.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. februar 2023, klokken 14:48
Sitat fra: THE på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:50
Blir jo stor forskjell på bremsetesten om inngangshastigheten er 72 km/t eller 79 km/t, men akselerasjonsdelen av testen vil jo uansett være upåvirket av dette, så en kategori får likevel en klar testvinner.
Hm, nei. Hvis de måler tid opp til en gitt speedometerhastighet vil jo den med størst feilvisning ha en fordel.

Nå påstår jeg ikke at det er slik, men hadde vært greit å få bekreftet.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Suverintirsdag 14. februar 2023, klokken 14:52
Akselerasjonstestene ser ikke på speedoen i hvertfall. "Mann mot mann":

"Det er mange måter å teste grep og firehjulsdrift på. I dette tilfellet har vi først gjennomført en typisk friksjonstest ved å sette alle bilene på rett linje og gjort akselerasjonstester.
.....
Først kjørte vi felles akselerasjonstester med alle bilene i normalmodus. Deretter kjørte vi repeterende tester på hver av bilene for å finne det programmet som ga bilen best grep og raskest akselerasjon på det gjeldende føret.

Når dette var funnet kjørte vi igjen alle bilene gjennom felles tester for å finne den bilen som på beste måte klarte å klore seg raskest frem på det respektive føret, og vi minner igjen om at alle bilene hadde samme dekk."
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: Limodriveronsdag 15. februar 2023, klokken 00:36
En bør kunne ta som utgangspunkt at testene er gjort på en måte som reduserer effekten av forhold som ikke er knyttet direkte til bilen. Samtidig vil en onde fleste tilfeller kunne kritisere forhold ved testen sombteoss alt er gjennnomført relativt enkelt. En fornuftig tilnærming er å akseptere testens resultat som sannsynlig, men ikke se på det som absolutt.

Dersom en slik test skulle gjennomføres på en måte som isolerer alle faktorer foruten bilen ville en måtte gjennomføre en mengde tester. F eks måtte en eliminere den menneskelige faktoren og benytte seg av autonom teknologi. Deretter måtte en kjøre testene for alle bilene på flere underlag. En burde benytte original dekkdimensjon, men med forskjellige produsenter på hver bil osv.

Resultatet fra en slik test ville stå seg i større grad mot kritikk, men veldig ofte gir enklere tester resultater som ofte er forunderlig sammenfallende.

Med bakgrunn i testresultatene velger jeg å tro at Toyota/Subaru leverer i øverste klasse på god elektronisk håndtering av hjulspinn og bremselåsing.

Det sørgelige er at rekkeviddeproblematikken og produsentenes unnvikenhet her overskygger de gode sidene ved bilen slik f eks denne testen indikerer.
Tittel: Sv: "Den beste elbilen på is og snø!"
Skrevet av: vinterdekkonsdag 15. februar 2023, klokken 06:48
Sitat fra: Limodriver på onsdag 15. februar 2023, klokken 00:36
Med bakgrunn i testresultatene velger jeg å tro at Toyota/Subaru leverer i øverste klasse på god elektronisk håndtering av hjulspinn og bremselåsing.

Det sørgelige er at rekkeviddeproblematikken og produsentenes unnvikenhet her overskygger de gode sidene ved bilen slik f eks denne testen indikerer.

Veldig enig. Ulempen her er at disse to egenskapene som nevnes over gjør den suverene for ett begrenset utsnitt av potensielle kjøpere. Jeg trenger overhode ikke offroad egenskapene til bZ4X, men 4x4 og ok rekkevidde i samme prisområde tilbys av flere. Men til rett pris og forhåpentligvis problemfritt bilhold, kunne det vært ett kanskje for meg. (Nå venter jeg på ID4.) Litt på siden, Toyota har satt ned prisen i Kina i en «begrenset periode». https://www.electrive.com/2023/02/09/toyota-decreases-prices-for-the-bz4x-in-china/