Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: oyove på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22

Tittel: Nytt batteri
Skrevet av: oyovelørdag 04. februar 2023, klokken 09:22
Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh, har ikke brukt bilen mer enn et par dager men jeg synes ikke rekkevidden har gått noe særlig opp sammenlignet med før batteriet tok kveld. Nå er det riktignok ganske kaldt ute for tiden men jeg burde vel ha mer enn 130km rekkevidde på 100%?
Noen som har erfaring med dette? Kan det være at den trenger noen sykluser på å lære seg ny kapasitet på batteriet? Eller kan Møller ha programmert inn at vi ikke får utnytte hele batteriet? Står i arbeidsbeskrivelsen at de har oppdatert software i 8C pga at batteriet er forskjellig fra originalt.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: storeulvlørdag 04. februar 2023, klokken 09:38
Det du KAN gjøre er å lade bilen fullt, kjøre bilen nesten tom og så sette den på lading.
Da ser du hvor mange kWh du får dyttet inn på batteriet, og samtidig vil du da få en test av reell rekkevidde på bilen da du får sett hvor langt du faktisk får kjørt på fullt batteri.
Om det viser seg at du ikke får full kapasitet kan du spørre Møller hva årsaken er. Du har 5 års reklamasjonsrett på delen og jobben som som er utført.
En mulig forklaring kan være at BMS og styringen ikke er i stand til å styre større batteri enn 24 kWh, og at det derfor enten vises feil data eller at det begrenser seg hvor mye kapasitet du kan få ut av batteriet.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovelørdag 04. februar 2023, klokken 10:12
Jeg har VCDS, er det noe mulighet for å bruke den for å sjekke utnyttbar kapasitet?
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovelørdag 04. februar 2023, klokken 19:20
Sitat fra: storeulv på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:38
En mulig forklaring kan være at BMS og styringen ikke er i stand til å styre større batteri enn 24 kWh, og at det derfor enten vises feil data eller at det begrenser seg hvor mye kapasitet du kan få ut av batteriet.

Mulig jeg tar feil men etter hva jeg har skjønt så er forskjellen på fullt og tomt batteri spenningen på cellene, og denne spenningen vil være lik uavhengig av kapasiteten på batteriet. kWh er den effekten man har hentet ut fra batteriet var fulladet og til det er utladet, evt den effekten man har trykt inn når man ladet det. Jeg kan ikke helt se at en BMS ikke skal kunne takle et større batteri, så lenge spenningen tom og full er det samme som originalt. Om det er slik at Møller har kodet bilen til å ikke benytte full kapasitet så må de ha lagt inn en minimum og maksimum cellespenning som ikke samsvarer med tomt og fullt batteri, og som må være forskjellig fra det som opprinnelig var med originalbatteriet siden vi da utnyttet en større andel av makskapasiteten av batteriet enn nå.

Jeg har ikke fått anledning til å koble meg på med VCDS ennå, er det noe mulighet for å sjekke cellespenning eller batterispenning med den? Og om det er mulig, kan man bruke den for å endre min og maks spenning?
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Moaslørdag 04. februar 2023, klokken 19:32
Sitat fra: oyove på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22
Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh,
Har de satt inn ett nytt eller brukt batteri?
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovelørdag 04. februar 2023, klokken 19:48
Sitat fra: Moas på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:32
Sitat fra: oyove på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:22
Har fått installert nytt batteri på garanti. Bilen hadde 24kWh batteri originalt, det som Møller har satt inn nå er 36kWh,
Har de satt inn ett nytt eller brukt batteri?

Fabrikknytt batteri
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: als77søndag 05. februar 2023, klokken 12:58
Du må nesten eksperimentere og/eller spørre verkstedet, men det er vel ikke helt utenkelig at de har lagt inn sperre på det nye batteriet? Alle elbiler har jo større batteri enn hva vi får lov til å benytte oss av (dog for å beskytte batteriet), så dette (hvor mye man får benytte) er vel noe som programmeres (vil jeg tippe)
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: storeulvsøndag 05. februar 2023, klokken 21:13
Jeg kan bare gjenta anbefalingen om å lade fullt, kjøre tomt og så lade fullt igjen. Det er eneste måten å se hva du reellt får plass til av energi på batteriet. Det er også en reell test og ikke en estimert test av hva du får ut av energi fra det samme batteriet.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovemandag 06. februar 2023, klokken 15:44
Fikk sjekket med VCDS i går og batteriet er på 81.2% når bilen viser fulladet, cellespenning på 3.97v. Dette er en del lavere enn det som er originalt, så de har tydeligvis lagt inn en ekstra buffer på kapasiteten.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Fantenmandag 06. februar 2023, klokken 21:17
Kommer du til å be Møller om en forklaring?
Eller er du fornøyd med å få nytt større batteri du ikke for brukt.
Ser jo oppsiden med ett perfekt oppsett for lang batteri levetid der tilsvarende e-golfer gjerne lades til 100% vær gang.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovetirsdag 07. februar 2023, klokken 09:20
Sitat fra: Fanten på mandag 06. februar 2023, klokken 21:17
Kommer du til å be Møller om en forklaring?
Eller er du fornøyd med å få nytt større batteri du ikke for brukt.
Ser jo oppsiden med ett perfekt oppsett for lang batteri levetid der tilsvarende e-golfer gjerne lades til 100% vær gang.

Frister litt å spørre Møller hvorfor det er gjort slik, men jeg regner ikke med å få noe fornuftig svar. De har nok bare mottatt en fil fra VW i Tyskland med instruks om å installere sammen med batteriet 🙄
Normalt så ligger vel tilgjengelig kapasitet på ca 90%, gjelder vel begge utgavene av Golf, litt rart de skal velge å bruke bare 80% i min 🤔 Kanskje det er for å ha litt å justere på etter noen år hvis jeg klager på at kapasiteten begynner å tape seg 🙄
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Marzotirsdag 07. februar 2023, klokken 09:31
Hvordan har Møller gjort det med typegodkjenningen av bilen?
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovetirsdag 07. februar 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Marzo på tirsdag 07. februar 2023, klokken 09:31
Hvordan har Møller gjort det med typegodkjenningen av bilen?

Jeg fikk med et testdokument fra TÜV da jeg hentet bilen, det skulle alltid ligge sammen med vognkortet fikk jeg beskjed om.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: oyovetirsdag 07. februar 2023, klokken 09:53
Det som er litt morsomt er at jeg spurte verkstedleder om vi kom til å få større batteri nå når de skulle bytte, det sa han at ikke var mulig for da måtte de bytte nesten alt av styreenheter i bilen siden det var to forskjellige batteri 😅 Nå har de endt opp med å sette inn større batteri og det eneste andre de måtte gjøre var å legge inn ny software i en eller annen styreenhet, ingen andre fysiske inngrep, ikke noe som står i arbeidsbeskrivelsen hvertfall 😅
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: TBonsdag 08. februar 2023, klokken 23:24
En tanke kan være:

For å forenkle produksjonen kan det være VW benytter 36 kWh batteri også i 24 kWh utgavene.
Men, de legger inn større buffer, slik at en utnytter ca like mye som i 24 kWh utgaven.

På den måten blir produksjonen av batteri enklere, og batteriet slites mindre.

Og, kunden må likevel kjøpe en ny VW for å få lengre rekkevidde...  :D
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Hansisøndag 29. oktober 2023, klokken 09:37
Wow, dette er interessant.. Har du mulighet til å legge ut testdokumentet fra TÜV @oyove?
Kan du si hvilken forhandler som har gjort batteribyttet?

Jeg forbereder meg på å måtte bytte 24 kWh batteripakken, har gått 200' nå, vil helst bytte til 36kWh utgave..
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: elbilistermandag 13. november 2023, klokken 14:00
Hei @oyove! Fikk du testet batteriet for at Møller godtok bytting under garantien? Eventuelt, hvilken test brukte du? Takk!
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Rådelørdag 17. mai 2025, klokken 08:12
Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Svklørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: turfsurflørdag 17. mai 2025, klokken 08:47
Ja, håper det blir mere slikt. Kunne bytte batteri og motor når bilene begynner å bli gamle uten at det blir økonomisk ruin. eGolf og f.eks i3 er jo knakende fine småbiler som burde få leve lenge.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Rådelørdag 17. mai 2025, klokken 10:12
Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år

Hos Autospesialisten. Gammelt batteri ruster i stykker og fikk et isolasjonsproblem. Nytt batteri (gen 1) kan kjøpes nytt for prisen av en ID4.

Jeg spurte min gamle servicemann på Møller hva han personlig ville råde meg til og han var klar på at han ville satt i 36kWh batteri.

Verkstedet fant et fra en hugger. 2018 gen 2 med 74000km. Jeg har ingen mulighet til å sjekke standen på dette før jeg sier ja til rep, men tok sjansen.

Ser bra ut foreløpig. GOM (rekkeviddegjettometeret) estimerte før ca 110 km på 100% SOC. Det stemte selvfølgelig ikke og jeg var nede på 90km sommer og 50km vinter (-20). Nå sier den 200km og det virker nesten til å stemme.

Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.

Jeg er fornøyd selv om det var dyrt. Bilen har jeg hatt siden ny så jeg vet hva jeg har. Nå er det bare å vente på kompressor, elmotor og annet kjent (HVAC ventiler er allerede byttet - 16000,-)
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: hELgenenlørdag 17. mai 2025, klokken 11:43
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 10:12
Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Hey lenge siden jeg har vært på.

Byttet batteri i gen 1 til 36kWh nå. 45000,- inkl arbeid og diagnose i forkant. Til info:)

Hos møller bil? Dette er jo veldig bra isåfall. At fabrikken gir gamle egolf 10 års levetid extra. Da kan man ha e-golf i 20år

Hos Autospesialisten. Gammelt batteri ruster i stykker og fikk et isolasjonsproblem. Nytt batteri (gen 1) kan kjøpes nytt for prisen av en ID4.

Jeg spurte min gamle servicemann på Møller hva han personlig ville råde meg til og han var klar på at han ville satt i 36kWh batteri.

Verkstedet fant et fra en hugger. 2018 gen 2 med 74000km. Jeg har ingen mulighet til å sjekke standen på dette før jeg sier ja til rep, men tok sjansen.

Ser bra ut foreløpig. GOM (rekkeviddegjettometeret) estimerte før ca 110 km på 100% SOC. Det stemte selvfølgelig ikke og jeg var nede på 90km sommer og 50km vinter (-20). Nå sier den 200km og det virker nesten til å stemme.

Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.

Jeg er fornøyd selv om det var dyrt. Bilen har jeg hatt siden ny så jeg vet hva jeg har. Nå er det bare å vente på kompressor, elmotor og annet kjent (HVAC ventiler er allerede byttet - 16000,-)

Det burde bli lovpålagt å kunne velge brukte deler selv på merkeverksted. Er jo galskap at slikt blir et miljøproblem
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Gazer75lørdag 17. mai 2025, klokken 21:32
I framtida bør det jo kunne vere råd å "oppgradere" seinare. Om bilen er i god stand og ny batteriteknologi kjem så kunne ein fint byte til eit større batteri.
Veit at dette vil krevje litt av BMS osv, men det burde ikkje vere umogeleg å få til.

Kunne vore eit marked for å selje batteripakker med større kapasitet til eldre bilar. Då blir det jo også mykje mindre å resirkulere.
Ein kan jo i dag renovere ein motor og så er bilen som ny. Så lenge ikkje rusten tek ein bil så kan den gå uendeleg.
Tittel: Sv: Nytt batteri
Skrevet av: Callahmandag 26. mai 2025, klokken 14:52
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 10:12
Sitat fra: Svk på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:31
Sitat fra: Råde på lørdag 17. mai 2025, klokken 08:12Møller har ikke lov til å sette inn brukte deler per nå sier de. Men i et bærekraftperspektiv har jeg hørt at de vurderer det.


Møller Trondheim ringte meg to uker etter at motoren var bekreftet "defekt" og sa at de kunne sette inn en brukt motor. Jeg ble litt paff da skranken sa at de ikke gjorde dette når jeg var der to uker tidligere 🤡