Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 30. januar 2023, klokken 16:04
Skandaløst av Toyota å ikke tørre å la NAF teste "Norgesbilen" mot tilsvarende elbiler.
SitatDenne uken er det klart for vinterens store rekkeviddetest av elbil i Norge. To ganger i året tar NAF og Motor med seg nye elbiler på langtur og kjører helt til de går tomme for strøm.
31 biler skulle egentlig være med på årets vintertest, nå er det akkurat klart at to av dem har ramlet ut i siste liten.
Toyota har nemlig valgt å trekke sin bZ4x med firehjulstrekk. Den blir altså ikke med i testen. Toyota velger i stedet å bare ha med varianten med forhjulstrekk.
Også søstermodellen Subaru Solterra med firehjulstrekk er trukket fra testen.
https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker-en-av-bilene-sine-fra-stor-rekkeviddetest-1/15467571/
Det er bare et passende ord på det Toyota gjør. FALLITTERKLÆRING!
Toyota sier jo med rene og tydelige ord at elbilen de har lansert dessverre ikke er god nok til å konkurrere mot/sammenlignes med de andre bilprodusentene sine 4x4 elbilmodeller.
Toyota bZ4X ble også trukket fra elbilforeningens vintertest. https://elbil.no/her-er-bilene-som-far-kjort-seg/
Sagaen om forbruksproblemene er vel over for denne gang, får se hva de bringer til neste vinter.
Sitat fra: vinterdekk på mandag 30. januar 2023, klokken 18:41
Toyota bZ4X ble også trukket fra elbilforeningens vintertest. https://elbil.no/her-er-bilene-som-far-kjort-seg/
Sagaen om forbruksproblemene er vel over for denne gang, får se hva de bringer til neste vinter.
Dette var skuffende greier ja! Til elbilforeningen hadde de iallefall en grunn/forklaring jeg til en viss grad kan forstå, svaret Toyota hadde nå, til NAF var jo bare heilt meiningslaust 
Svar til Elbilforeningen:
"Toyota Norge har valgt å avstå fra ytterligere vintertester som fokuserer på rekkevidde og lading inntil bilen har gjennomgått endringer. Vi har gjennomført egne vintertester, og Toyota sentralt analyserer for tiden resultatene og legger en plan for å forbedre bilen på flere områder."
Artikkel om bilene som er med nå:
https://www.motor.no/bil/disse-bilene-er-med-i-verdens-storste-elbiltest/241590
Ser Volkswagen også har trukket GTX (id5) og stiller bare med 2wd:
SitatGTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
Det er ikke en bra trend om produsentene bare begynner å stille med bilene som går lengst og bruker minst, selv om dette er en rekkeviddetest...
Sitat fra: suverinseveren på tirsdag 31. januar 2023, klokken 08:22
Artikkel om bilene som er med nå:
https://www.motor.no/bil/disse-bilene-er-med-i-verdens-storste-elbiltest/241590
Ser Volkswagen også har trukket GTX (id5) og stiller bare med 2wd:
SitatGTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
Det er ikke en bra trend om produsentene bare begynner å stille med bilene som går lengst og bruker minst, selv om dette er en rekkeviddetest...
ID.4 og ID.4 GTX stilte i vintertesten 2022, de resultatene er vel relativt relevante fortsatt. ID.5 går noen mil lengre så resultatene vil bli forutsigbar for VW.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-id-4/rekkeviddetest-av-volkswagen-id-4
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-id-4-gtx/rekkeviddetest-volkswagen-id-4-gtx
Kan hende at Møller tror de vil selge flere ID.5 Pro i 2023 igjennom kampanjer? RWD ID.4 Pro ble levert med vinterhjul og kanskje tre år service avtale eller noe slikt på tampen av 2022. Og med konkurransebilde, økonomiske utsikter og nye engangsavgifter kan det tenkes VW selger færre GTX enn ventet. Men med to japanske modeller ute så hadde det kanskje vært plass til både ID.5 Pro og ID.5 GTX 4Motion i årets test.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:30
...
Kan hende at Møller tror de vil selge flere ID.5 Pro i 2023 igjennom kampanjer? RWD ID.4 Pro ble levert med vinterhjul og kanskje tre år service avtale eller noe slikt på tampen av 2022. Og med konkurransebilde, økonomiske utsikter og nye engangsavgifter kan det tenkes VW selger færre GTX enn ventet. Men med to japanske modeller ute så hadde det kanskje vært plass til både ID.5 Pro og ID.5 GTX 4Motion i årets test.
Ser ut som de i utgangspunktet kun skulle ha med GTX, men valgte Pro i steden. Kan jo rime med at de vil få et veldig godt resultat med den, som selger flere biler. Siden det er rekkevidde som er nøkkelen for salg til elbilkjøper 1.0 ;)
Om nyhetsstrømmen til El Prix 2023 (https://nye.naf.no/elbil/elprix) stemmer, så trillet en GTX inn i testlokalene 15:56 i går, så de har evt ommøblert i aller siste liten. Syns motor.no burde fått en begrunnelse fra Møller på hvorfor.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ja, det er underlig og uheldig dersom VW også trekker en awd/Gtx og setter inn en rwd/Pro som erstatning. De burde ha satt inn begge utgavene.
Jeg antar at begrunnelsen til VW er fjorårets test, der GTX utgaven klarte 61 km kortere rekkevidde sammenlignet med RWD utgaven. Dette mye grunnet løypa i slutten der noen biler er "heldige" med bakkene og klarer å komme over kneika. Andre biler er mindre heldige og stopper før de kommer over. Utfallet kan gi kunstig høye forskjeller som NAF MOTOR og andre medier bruker for alt det er verdt uten å spesifisere feilkilder/hva som gjør at forskjellene blir så store. Dette har også skjedd med Tesla sin model 3 i en NAF test, der LR kom over kneika med 0 km igjen og klarte over 5 mil ekstra i nedoverbakkene som fulgte. Model 3 med mindre batteri klarte ikke å komme over en av kneikene og fikk uheldig resultat og dermed et mye større avvik fra Wltp enn det LR fikk pga mer heldige omstendigheter. (TM3 SR og Id34 GTx stoppet begge omtrent på samme sted) TM3 SR RWD fikk wltp avvik på 23 %, mens LR AWD fikk WLTP avvik på 15 %. Stemmer det, gir det et godt bilde på hva forskjellen egentlig er om man skal kjøpe en model 3 og vil velge riktig modell ?
NaF motor lagde mange saker på forskjellen i rekkevidde basert på disse resultatene, de solgte også saken videre til andre medier. Det er klart at de fleste leserne da tror at en GTX har 6 mil kortere rekkevidde enn en tilsvarende bakhjultrekker. Vi var flere id4 eiere som stusset på denne store forskjellen og arrangerte en test i egen regi. Der kjørte vi fra Oslo sentrum til Golsfjellet. Vi loggførte svært nøye, skiftet sjåfør hver 5. mil, byttet på å ligge i front, hadde nøyaktig samme instillinger i bil og identisk trykk i dekk, samme dekktyper, brukte ACC begge biler og alt som var mulig for å fjerne feilkilder (noe ikke NAF gjør i særlig grad)
Vi endte opp med forskjell i rekkevidde på 2 mil, det er langt fra det NAF går ut med når de sier 6 mil....
Her er eksempel på media-oppslag som er uheldige for bilprodusentene når resultatene i NAF testen brukes slik, det gir rett og slett inntrykk av høyere differanse enn det som tilfelle vanligvis er : https://www.motor.no/aktuelt/dette-taper-du-av-rekkevidde-med-firehjulsdrift/217750
Så jeg skjønner for så vidt at de vil unngå slike oppslag enda et år, det gir ikke et godt bilde av forskjellene mener jeg. De bør presisere i enda større grad hvilke feilkilder og usikkerhetsmomenter denne testen har. (hvorfor noen biler kan oppnå ekstra mye rekkevidde , mens andre kan oppnå "uheldig" lite..
NAF bruker testresultatene i mange oversikter/mange artikler der de opplyser om at man ved å kjøpe en id4 gtx må regne med et WLTP avvik på 24 %. Kjøper man en Pro blir bare avviket 14,5 % om vinteren. Dette gir ikke et korrekt bilde mener jeg, begge bilene leverer vanligvis ganske likt avvik. Det samme gjelder nok TM3 som NAF MOTOR mener har hhv 15 % og 23 % avvik fra WLTP på SR og LR, omtrent samme avvik som id bilene fikk i testen. Det er uheldig at disse tallene blir brukt i så mange sammenhenger som en kjøpsguide man kan stole på, det er jo tross alt NAF / MOTOR som står bak....
Her er høydeprofilen for testløypa, den viser tydelig hvorfor noen importører vegrer seg for å sende enkelte modeller til testen. Løypa passer bra for noen modeller med en viss rekkevidde, mens den fryktes av dem som får den verste kneika i siste del av batterikapasiteten. Klarer man å komme over en av de største kneikene på ca 35 mil og spesielt ved ca 45 mil, så kan man få godt betalt videre. Har man ikke marginene på sin side, kan det slå veldig uheldig ut med en slik høydeprofil. Høydeprofilen er spennende, men den skulle ha vært tidligere i løypa mener jeg . (for de fleste i Norge, så kommer oppstiging til hytta på rundt 20 mil hvis man tar utgangspunkt i at flest mennesker bor rundt Oslo/Viken. Det er omlag 20-25 mil til fjells til de store hytteområdene/skistedene for de fleste da. Derfor tenker jeg at det hadde vært mest relevant å hatt den stor stigningen rundt 20 mil. )
Sitat fra: vinterdekk på mandag 30. januar 2023, klokken 18:41
Sagaen om forbruksproblemene er vel over for denne gang, får se hva de bringer til neste vinter.
Rekkevidden blir ikke bedre for eierne av å ikke tørre å vise realiteten. Ethvert forsøk på å unngå problemstillingen tror jeg bare provoserer eierne ytterligere slik at de nærmer seg en langt mer alvorlig problematikk i forhold til omdømme og kostnader.
På den annen side, ingen liker å være den som gjør det dårligst i klassen, men løsningen er ofte å "gjøre mer lekser" slik at en kan prestere slik alle andre gjør.
2wd-en har hatt en god start på testen ser det ut til. Foreløpig topp 5 på lavest forbruk etter 100km.
Tabell med forbruk (under kartet) oppdateres hver 50-ende kilometer:
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590
Topp 5, lavest forbruk etter 100km:
- Tesla Model Y 2WD, 18,4
- Kia Niro EV, 18,4
- MG 4, 18,8
- Toyota BZ4X 2WD, 19,1
- MG ZS LR, 19,9
Men de andre har +17,14,13 og 12%(hhv Tesla, Kia, MG 4 og ZS) merforbruk ift WLTP. Toyotaen har +30%
Ja, det har du rett i. Jeg valgte elegant å kun se på forbruket :)
Man kan jo undres på hvordan de har klart å oppnå det der wltp-forbruket bz-en er oppgitt med (14,7)
Isolert sett er jeg positivt overrasket over forbruket. WLTP avviket er selvfølgelig noe annet.
Det blir spennende å se hvordan informasjons/markedsavdelingen hos Toyota bruker det relativt lave forbruket til sin gunst og for å å tåkelegge WLTP avviket.
Nå etter 15 mil har Toyotaen ca 158km igjen på batteriet.
Bør og nevnes at det er ca 5-6 sekundmeter motvind (fra nord), og -2 grader. Altså ikke ideellt, men det er jo heller ikke meningen.
Både Toyotaen og Teslaen har ganske lite tilgjengelig batteri virker det som....men spørs hva en sammenligner med...
2wd versjonen har vel alltid hatt greit forbruk samme gjelder jo med xc40/ps2 men er først når man kjører 4wd utgaven hvor forbruket går kraftig opp da 4wd systemet er optimalisert for å komme seg frem og ikke for forbruk.
Derfor som jeg har sagt før, toyota kommer til å melke dette, tipper og selgerne kommer til å prøve å pushe folk til å gå for 2wd utgaven siden den går lengst.
Sitat fra: Limodriver på onsdag 01. februar 2023, klokken 13:00
Isolert sett er jeg positivt overrasket over forbruket. WLTP avviket er selvfølgelig noe annet.
Det blir spennende å se hvordan informasjons/markedsavdelingen hos Toyota bruker det relativt lave forbruket til sin gunst og for å å tåkelegge WLTP avviket.
Ja, dette målepunktet ved 10 mil var dessuten like etter en lang motbakke. Fasiten kommer når bilen er tom for strøm:)
Når jeg prøvekjørte Solterra (4x4) og ID5 GTX (4x4) i desember var det noe slikt som 1.5-2 kWh/100km lavere forbruk på ID5 bilen under sammenlignbare forhold. For øyeblikket har Toyota bZ4X FWD ett lite knepp bedre forbruk enn ID5 Pro. Litt bedre av Toyota enn jeg forventet. Men 19 kWh/100km holder ikke lengre enn rundt 33 mil med 64 kWh batteri.
Litt lek med tall - BZ4X har 12. lengste oppgitte WLTP rekkevidde, men etter 200km oppgir bilen den korteste gjenværende rekkevidden av alle 29 bilene i testen. Forskjellen i oppgitt rekkevidde mellom BZ4X og bilen med lavest WLTP rekkevidde er 149km, etter 200 km er dette snudd til -16km mellom BZ4X og Maxus Euniq6
Toyota har argumentert med stor restrekkevidde etter bilen oppgir 0km rekkevidde. Med forbruk så langt i testen er ikke avviket mer enn ca 20km mellom oppgitt restrekkevidde og beregnet rekkevidde etter forbruk. Et avvik på 20km på guessometeret er etter min erfaring ikke unormalt.
Sitat fra: Limodriver på onsdag 01. februar 2023, klokken 13:55
Litt lek med tall - BZ4X har 12. lengste oppgitte WLTP rekkevidde, men etter 200km oppgir bilen den korteste gjenværende rekkevidden av alle 29 bilene i testen. Forskjellen i oppgitt rekkevidde mellom BZ4X og bilen med lavest WLTP rekkevidde er 149km, etter 200 km er dette snudd til -16km mellom BZ4X og Maxus Euniq6
Toyota har argumentert med stor restrekkevidde etter bilen oppgir 0km rekkevidde. Med forbruk så langt i testen er ikke avviket mer enn ca 20km mellom oppgitt restrekkevidde og beregnet rekkevidde etter forbruk. Et avvik på 20km på guessometeret er etter min erfaring ikke unormalt.
Ja, det er bra de faktisk tester helt til bilen stopper. Samtidig er det nok ikke mange som føler seg komfortabel med å kjøre etter at det står 0km, så denne "tjenesten" Toyota gjør her for å hjelpe folk til ikke å gå tom fører jo at den opplevde rekkevidden synker unødvendig. Er litt det samme på Toyota Yarisen....føler at den lyser og gnåler om lite bensin når det er veldig mange liter igjen på tanken.
Hadde mistanke om at Toyota bZ4X FWD og VW ID.Buzz kom til å knive mellom hverandre på rekkevidde, ser ut som at det blir litt spenning om hvem som kjører lengst av de to.
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:22
Hadde mistanke om at Toyota bZ4X FWD og VW ID.Buzz kom til å knive mellom hverandre på rekkevidde, ser ut som at det blir litt spenning om hvem som kjører lengst av de to.
Ja, blir spennende. Virker som at "kilometer igjen" på Toyotaen ikke henger helt på greip. Viser jo alt for lite sammenlignet med gjenværende batteriprosent....med mindre den skjønner at den skal opp store bakker.
I følge kartet er ID.Buzzen er på vei vestover opp Ottadalen, så de har nok funnet ut at det kniper på strømmen..
edit; ser flere har kjørt av E6 i området Otta -> Nord Sel. Så da begynner det å tømmes.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:32Virker som at "kilometer igjen" på Toyotaen ikke henger helt på greip.
Om det er likt som på Solterraen min, så henger den ikke på greip før vi får ny software! Jeg har hatt 0km på GOM med 17% batteri igjen (i -24c) :)
Sitat fra: suverinseveren på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:44
I følge kartet er ID.Buzzen er på vei vestover opp Ottadalen, så de har nok funnet ut at det kniper på strømmen..
edit; ser flere har kjørt av E6 i området Otta -> Nord Sel. Så da begynner det å tømmes.
Ja, Buzz'n slutta å buzze før den nådde 300km...før bakkene. Ikke lenge igjen på Toyotaen og en del andre heller.
Nå ser det ut som BZ4X har hatt en lenger pause ved Dovreskogen. Resultatet ble 332km, 66% av WLTP rekkevidde.
Jeg ville forventet rundt 80% av oppgitt WLTP rekkevidde under slike forhold, er det å være for kravstor?
model y kom 5 km lenger :laugh: Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:39
model y kom 5 km lenger :) Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.
Til bilenes forsvar var det 5-6 sekundmeters motvind med -2 - -6 grader. Betyr ganske mye.
En kan jo og argumentere med at: Hvor lenge gidder du å kjøre før du uansett vil ha en pause....
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:39
model y kom 5 km lenger :laugh: Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.
Med utgangspunkt i min erfaring med BZ4X AWD er jeg positivt overrasket over resultatet og har vondt for å tro at det var noe restrekkevidde.
Skoda Enyaq coupe RS, TMY2WD og sist, men ikke minst Hyundai Ioniq imponerte heller ikke. Mest forundret er jeg over Ioniq da Hyundai tidligere har vært særdeles gode på rekkevidde.
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.
Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%
Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X
Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......
Sitat fra: ReneM på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:51
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.
Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%
Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X
Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......
Husk at dette er Nissan med stort batteri som har vel rundt 20kw/t mer brukbart batteri men ja toyota har bomma med wltp mens Nissan kanskje mer generøse men igjen nå kommer det eldgamle problemet at de som har kommet seg opp bakken har stor fordel.
Jeg leser -36% for Toyota, har Motor oppdatert tabellen? "Topp" 4:
Modell WLTP-rekkevidde Oppnådd rekkevidde Prosentavvik, rekkevidde
Toyota BZ4X 2WD 503 323 −35,79%
Hongqi E-HS9 465 303 −34,84%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 −33,73%
Mercedes EQE 300 614 409 −33,39%
Jeg må vedgå at jeg blir noe forundret over mangelen på ydmykhet Toyota legger for dagen i sin kommentar til resultatet fra rekkeviddetesten. Toyota har hatt et veldig sterkt og godt omdømme, men med holdningen som fremkommer i nedenstående sitat begynner jeg plutselig å nynne på AC/DC sin udødelige slager Highway to ....
"Det som er bra, og som jeg er glad for, er at vi kom bra ut på forbruk. Det er kjent at vi har et litt mindre batteri enn mange av bilene i testen, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
– Nå har vi ikke de endelige tallene, men etter det jeg oppfatter, er vi veldig konkurransedyktige på forbruket. Og vi fikk tilnærmet samme rekkevidde som Tesla Model Y, Renault Megane og Skoda Enyaq, sier Olsen.
Dermed ser han absolutt positive elementer i årets rekkeviddetest.
– Så får det være at vi hadde et litt større avvik."
Er det uforskammet av meg å rette fokus mot WLTP som er markedsført, eller må en påregne at alt salg og markedsføringsmateriale kun kan tolkes etter leverandørens ønsker?
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:55
Sitat fra: ReneM på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:51
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.
Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%
Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X
Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......
Husk at dette er Nissan med stort batteri som har vel rundt 20kw/t mer brukbart batteri men ja toyota har bomma med wltp mens Nissan kanskje mer generøse men igjen nå kommer det eldgamle problemet at de som har kommet seg opp bakken har stor fordel.
Nissan Ariya kom forøvrig bare 44 km forbi det nest høyeste punktet, og to andre biler stoppet også etter men bak Nissan. Så ikke noen gratis lunsj for enkelte av bilene som utlades mye på vei opp til nest høyeste punkt. Litt verre for Toyota bZ4X resultatet at de måtte gi opp tidlig i den bratte stigningen.