Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: nordvik på lørdag 27. oktober 2012, klokken 15:48
Hvilket lufttrykk bruker dere i vinterdekkene?
Etter at snøen kom t Trøndelag, og det ble vintersko, føler jeg at strømmen forsvinner i løse luften!
Sent from my EVO 3D GSM using Disarmed Toaster
Ja, samme her. Nesten så jeg vurderer å skaffe meg grunnabonnementet hos EV Power for det blir fort en del hurtiglading nå...
Ikke noe snø men kaldt og vintersko på meg i vestfold. Kjører med 3:2 bar i dekka (samme som sommer) en annen faktor er rullemostand på dekka. Selv har jeg nokian hakka r. Ikke mye forskjell fra sommerdekka.
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 27. oktober 2012, klokken 16:05
Ja, samme her. Nesten så jeg vurderer å skaffe meg grunnabonnementet hos EV Power for det blir fort en del hurtiglading nå...
Har allerede abb til EVpower, og det er genialt! Bruker bilen såpass mye, men 300 kr i mnd utgjør ingenting i forhold til ekstra dieselutgifter!
Sent from my EVO 3D GSM using Disarmed Toaster
Kjører med 2,8 foran/bak. 205/50/15 dekk. Bruker samme trykk på vinter(nokian) og sommerdekk.
Trekker jeg fra de 20% som batteriet taper seg ved 0grader i forhold til 20 grader, har jeg samme kjørelengde som med sommerdekk. ;)
3 foran 3 bak. Husker ikke dekktype. Noe piggfritt levert m bilen. Var en del ulyder / vibrasjon på 2,7, men forsvant etter litt mer luft...
Sitat fra: nordvik på lørdag 27. oktober 2012, klokken 15:48
Etter at snøen kom t Trøndelag, og det ble vintersko, føler jeg at strømmen forsvinner i løse luften!
Samme her. Opplever iallefall 30% mer strømforbruk, men i mitt tilfelle vil jeg ikke skylde på dekkene. Jeg er så uheldig og ha bosatt meg oppi skogen, 500 moh. Her suser brøytebilen forbi ganske ofte, men ikke ofte nok for min del. Snør det mye (noe som det ofte gjør her) klarer ikke brøytebilen og ta unna. Da øker mitt strømforbruk med en gang pga. høy rullemotstand. På sommeren har jeg nesten halvt med strøm igjen frem til tomt batteri når jeg er hjemme fra jobb, nå har jeg kun en strek igjen de gangene det er snøvær og er dårlig brøytet. :o Så brøytemannskap! Vær så snill og brøyt veien så ofte dere kan i noen vintre til, så skal jeg flytte til sivilisasjonen ;)
For de Trøndere som er litt kjent ute på landet, så bor jeg i Budalen.
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 27. oktober 2012, klokken 19:53
Sitat fra: nordvik på lørdag 27. oktober 2012, klokken 15:48
Etter at snøen kom t Trøndelag, og det ble vintersko, føler jeg at strømmen forsvinner i løse luften!
Samme her. Opplever iallefall 30% mer strømforbruk, men i mitt tilfelle vil jeg ikke skylde på dekkene. Jeg er så uheldig og ha bosatt meg oppi skogen, 500 moh. Her suser brøytebilen forbi ganske ofte, men ikke ofte nok for min del. Snør det mye (noe som det ofte gjør her) klarer ikke brøytebilen og ta unna. Da øker mitt strømforbruk med en gang pga. høy rullemotstand. På sommeren har jeg nesten halvt med strøm igjen frem til tomt batteri når jeg er hjemme fra jobb, nå har jeg kun en strek igjen de gangene det er snøvær og er dårlig brøytet. :o Så brøytemannskap! Vær så snill og brøyt veien så ofte dere kan i noen vintre til, så skal jeg flytte til sivilisasjonen ;)
For de Trøndere som er litt kjent ute på landet, så bor jeg i Budalen.
Er litt lettet over at det ikke bare er jeg som har fått økt strømforbruk!
Men hadde ikke forventet at det ble så mye større! Så lege du får ladet på jobb, så har du kanskje litt ekstra der. Men de siste kilometrene/milene fra flata og opp t Budalen tar godt på batteriet kan jeg tenke meg!
Sent from my EVO 3D GSM using Disarmed Toaster
Sitat fra: eivisa på lørdag 27. oktober 2012, klokken 17:51
Trekker jeg fra de 20% som batteriet taper seg ved 0grader i forhold til 20 grader, har jeg samme kjørelengde som med sommerdekk. ;)
Det batteritapet er ikke 20% på imiev ihvertfall. Har hatt omtrent samme rekkevidde som i sommer (uten bruk av varmeapparat), selv ved bare noen få grader pluss. Helt til samme dag som vinterdekkene kom på. Da forsvant 20% rekkevidde. Jeg skylder ene og alene på dekk og lufttrykk (kjørte med 2,8 - 2,9 bar i sommerdekkene).
Sitat fra: nordvik på lørdag 27. oktober 2012, klokken 19:58
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 27. oktober 2012, klokken 19:53
Sitat fra: nordvik på lørdag 27. oktober 2012, klokken 15:48
Etter at snøen kom t Trøndelag, og det ble vintersko, føler jeg at strømmen forsvinner i løse luften!
Samme her. Opplever iallefall 30% mer strømforbruk, men i mitt tilfelle vil jeg ikke skylde på dekkene. Jeg er så uheldig og ha bosatt meg oppi skogen, 500 moh. Her suser brøytebilen forbi ganske ofte, men ikke ofte nok for min del. Snør det mye (noe som det ofte gjør her) klarer ikke brøytebilen og ta unna. Da øker mitt strømforbruk med en gang pga. høy rullemotstand. På sommeren har jeg nesten halvt med strøm igjen frem til tomt batteri når jeg er hjemme fra jobb, nå har jeg kun en strek igjen de gangene det er snøvær og er dårlig brøytet. :o Så brøytemannskap! Vær så snill og brøyt veien så ofte dere kan i noen vintre til, så skal jeg flytte til sivilisasjonen ;)
For de Trøndere som er litt kjent ute på landet, så bor jeg i Budalen.
Er litt lettet over at det ikke bare er jeg som har fått økt strømforbruk!
Men hadde ikke forventet at det ble så mye større! Så lege du får ladet på jobb, så har du kanskje litt ekstra der. Men de siste kilometrene/milene fra flata og opp t Budalen tar godt på batteriet kan jeg tenke meg!
Sent from my EVO 3D GSM using Disarmed Toaster
Det er ikke til og nekte for at Haukdalsbakkene er en strøm-tyv fra før av, så det blir ikke noe bedre av at det er dårlig brøytet. Nå skal det jo sies at kulda trekker en 20% ekstra, jeg bruker også varmeapparatet mer på vinteren. Så når jeg da får ekstra rullemotstand, må jeg vel regne med ca 30-40% reduksjon. Jeg har sikkert mulighet til og kople til et motorvarmeruttak på jobben på Støren hvis jeg spør, men hittil har det gått greit.
195/60/16 Hakka 7 piggdekk, 3bar framme og bake