Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: 2ris på lørdag 21. januar 2023, klokken 09:53
Hei,
Dere som nylig har mottatt Y LR eller RWD: kan dere bekrefte at
*Den mangler radar og parkeringssensorer
*Dersom du skal bruke adaptive cruise og/eller lane keeping, så MÅ du også bruke automatisk visker og automatisk fjernlys
*Ved rygging er bak-kamera og to sidekameraer aktive
Etter hva testene viser, så fungerer automatisk visker, automatisk fjernlys (og forsåvidt også collision avoidance) relativt dårlig på disse nye bilene....
Kan det hende at priskuttet har kommet på grunn av disse manglene? De sier jo at Tesla Vision skal utvikles og bli et godt alternativ. Men et kamera oppe i frontruten kan nødvendigvis ikke se hva som er like foran bilen .
For meg er disse manglene noe som nærmer seg en deal-breaker, til tross for veldig god pris
En kompis hentet ny Y LR i romjula. Han kan svare et rungende JA på alle tre spørsmålene dine.
Han er relativt misfornøyd, spesielt med parkeringssensor-biten. Får bare håpe det kommer en brukbar løsning etterhvert. Som du sier så blir det aldri like bra med kamera vs sensorer pga. blindsone.
Vi skal også bestille ny Y LR, men ønsker å avvente litt til de har fått orden på parkeringssensor-biten.
Personlig så syntes jeg det er litt drøyt å betale 530' for en bil uten et fungerende system for parkeringssensorer. Vi har hatt sensorer på bilene våre de siste 20 årene og jeg skjønner ikke hvorfor jeg nå skal ende opp med en uten.
Sikkert bagatell for noen, men hvilke andre merker leverer i dag en såpass dyr bil uten sensorer? Ingen. Litt rart at man bare skal akseptere alt Tesla gjør.
Du trenger ikke bruke automatisk fjernlys, men den går på automatisk hver gang, så kan en bare vippe hendelen frem så går den av.
Tja, det virker som at Tesla har gjort det som kreves for å være konkurransedyktig på pris og volum. Man får ikke noe mer for 530K enn det som følger med Tesla MY LR, for øyeblikket.
Sitat fra: Kim- på lørdag 21. januar 2023, klokken 11:13
Du trenger ikke bruke automatisk fjernlys, men den går på automatisk hver gang, så kan en bare vippe hendelen frem så går den av.
OK. Men automatisk visker er "tvungen"?
Hva med rygging: 3 kameraer aktive?
Ja, visker er påkrevd. Ved rygging kommer 1 eller 3 kameraer på, det du selv velger.
Sitat fra: 2ris på lørdag 21. januar 2023, klokken 14:06
Sitat fra: Kim- på lørdag 21. januar 2023, klokken 11:13
Du trenger ikke bruke automatisk fjernlys, men den går på automatisk hver gang, så kan en bare vippe hendelen frem så går den av.
OK. Men automatisk visker er "tvungen"?
Hva med rygging: 3 kameraer aktive?
Man kan sette viskerne manuelt til trinn 1, men ikke slå dem av.
Som nevnt her er det valgfritt hvilke kameraer en viser både under rygging, under kjøring (kan ha de på uansett fart og retning, nydelig med henger eller last på kroken), og om man vil se sidekameraene ved feltskifte. Her er Tesla sine løsninger enormt bra.
Når det gjelder p-løsning uten ultralyd: Kameraene i frontruta kan som du sier ikke se rett foran fronten, men de kan lage bilde og måle avstand når man kjører inn, samtidig som man vet bilbevegelsen, og dermed er det fullt mulig å vise avstand selv om et element er skjult for kamera. Største problemet med kamerabasert løsning er i mine øyne skitt, snø og vanndråper på ryggekamera. De andre er det sjeldent at er et problem. Resten vil nok funke ganske bra.
Jeg tror ikke noe på at disse kameraløsningene virker godt nok i lengden. En femmer på at både (en eller annen form for for) sensorer og radar er tilbake innen 12 måneder.
Sitat fra: geear på mandag 23. januar 2023, klokken 23:26
Når det gjelder p-løsning uten ultralyd: Kameraene i frontruta kan som du sier ikke se rett foran fronten, men de kan lage bilde og måle avstand når man kjører inn, samtidig som man vet bilbevegelsen, og dermed er det fullt mulig å vise avstand selv om et element er skjult for kamera.
Vel, la oss si at du lukeparkerer. Mens du står parkert kjører bilen foran deg ut, og det kommer en annen bil og parkerer litt nærmere. Kanskje med et lavt sykkelstativ på hengerfestet. Hva skal skjermen vise da?
Det har helt åpenbare begrensninger, men har du systemet på (slik det er i dag med sentry), så kan den fint fortsette å oppdatere bildet, på bekostning av høyt standbyforbruk. Er bilen avslått så vil den neppe oppdatere, så hvordan Tesla vil forholde seg til det vet vi ikke. Samtidig så vil de fleste orientere seg når de går langs bilen før de setter seg inn, så i praksis er det nok et lite problem.
Jeg forsvarer ikke løsningen, er glad jeg har en 2022 P med alt det beste, men sier bare at det er ikke sikkert dette er krise.
Sitat fra: geear på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:32
Det har helt åpenbare begrensninger, men har du systemet på (slik det er i dag med sentry), så kan den fint fortsette å oppdatere bildet, på bekostning av høyt standbyforbruk. Er bilen avslått så vil den neppe oppdatere, så hvordan Tesla vil forholde seg til det vet vi ikke. Samtidig så vil de fleste orientere seg når de går langs bilen før de setter seg inn, så i praksis er det nok et lite problem.
Jeg forsvarer ikke løsningen, er glad jeg har en 2022 P med alt det beste, men sier bare at det er ikke sikkert dette er krise.
Hvis parkeringshjelpen skal fungere like godt som den gamle løsningen bare basert på kamera så må de få et vidvinkelkamera montert i fronten av bilen. Jeg er litt usikker på om kameraene i B-stolpene og blinkysene på forskjermene vil ha god nok dekning av hjørner på bilen til at de i kombinasjon med et nytt vidvinkelkamera i "grillen" kan erstatte de gamle ultralydssensorene fullt ut også, eller om det må til enda flere nye kamera. Visningen på skjermen med antall cm til hindring som jeg er vant til klarer de i alle fall ikke å få til uten ultralydssensorene og bare de kameraene bilene er utstyrt med i dag. Ryggekameraet er jo ofte ubrukelig etter bare få km kjøring i det riktige føret også.
Sitat fra: Handyman på mandag 23. januar 2023, klokken 22:58
Man kan sette viskerne manuelt til trinn 1, men ikke slå dem av.
Dette var veldig irriterende for meg i helgen når jeg kjørte i -13, tørt og sol. Viskerne begynte å gå selv om ruten var knusktørr og dro masse frossen dritt utover ruten.
-20 grader nedover RV. Null snø, regn eller noe som helst på glasset. Virker helt random om viskere slår seg på eller ikke. Men det ser ut som om den hater veilys, da starter de.
Fin måte å få riper på ruten.
Viskere på auto i mørket, tror at gatelys er regn ser jeg. Viskerne drar over knusktørr frontrute 10-12 ganger, til tross for at det ikke er nedbør haha. Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:27
Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.
Var det ikke slik at ACC og automatisk visker er uløselig knyttet sammen?
Alt dette begynner virkelig å høres ut som deal-breakere. Veldig synd, da både M3 og Y var svært aktuelt nå som prisen ble dumpet
Sitat fra: 2ris på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:27
Så.. jeg setter viskerne manuellt. Ikke optimalt, men det funker ok nok. Håper på bedring etterhvert.
Var det ikke slik at ACC og automatisk visker er uløselig knyttet sammen?
Alt dette begynner virkelig å høres ut som deal-breakere. Veldig synd, da både M3 og Y var svært aktuelt nå som prisen ble dumpet
Det kan hende det fikses etter hvert, og stort sett så oppfører auto-viskeren seg bra. Men det er absolutt ikke bra nok, det er jo rett og slett den dårligste ACCen totalt sett blant relevante sammenligninger. Og parkeringssensorer vil man jo aldri få med dagens modeller. Se om du får deg en prøvekjøring et sted før du eventuelt går for noe annet, så har du i alle fall prøvd.
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.
På min X aktiviseres ikke varmen i kameraet når bakrute arme settes på!
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.
Trodde varme i kamerahuset er på uansett, til og med når bilen står parkert?
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.
Takk for tips, skal teste det neste gang. Kjørte defrost på frontruten for å hjelpe til med å løsne isen som la seg av vindusspylevæsken (skal blande sterkere...) og en liten stund etter så var det ikke noe særlig problem lenger, men det var flere ting som forandret seg samtidig så var ikke så godt å si om det var det som hjalp. Kan jo alltids finne dashcam videoene og se hvordan det så ut gjennom det.
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:03
Prøv å slå på bakrutevarmen når viskerne går uønødig. Da aktiveres også varmen i kamerahuset. Min erfaring er at det er kondens i kamerahuset som gjør at viskerne går når man ikke vil at de skal gå.
Trodde varme i kamerahuset er på uansett, til og med når bilen står parkert?
Nei varmen er ikke alltid på, men det er riktig at varmen kan være på når bilen er parkert. Både med og uten Sentry.
Har 2023 model y. Fantastisk bil på de fleste punkter. Autoviskere har potensiale til å bli bedre, samme med autofjernlys. Mangel på ryggesensor er neeesten ikke "ikke-sak" for meg. Savner det ikke haha. Kamera og speil funker bra nok. Savner sensor framme dog.
Jeg er så heldig at jeg har en gammel TMX med AP HW2.0 og MCU1, og der er det heldigvis ingen krav til aktivering av autofjernlys eller autovisker for å aktivere TACC eller AP. Dette er for meg en viktig grunn til ikke å oppgradere til AP3 og MCU2. Autoviskere bruker jeg når det passer seg, dvs i moderat regnvær i dagslys. Når det er mørkt eller når det er veldig lite yr eller kraftig regn så fungerer autoviskere ikke. Auto fjernlys kan være bedre nå enn for noen år siden, jeg aner faktisk ikke for har ikke testet på et par år. Orket ikke at bilen blendet ned for alle trafikkskilt, reflekser på brøytestikker og diverse ting jeg ikke en gang forstod hvorfor den reagerte på. Det verst var uansett at det gikk to-tre sekunder før den aktiverte fullt lys etter at man hadde passert møtende bil, og det er ikke OK når jeg kjører på veier med mer hjort en gulstriper i veibana.
Etter å ha kjørt en del med Polstar2 med matrix-lys så ser jeg jo at det er mange situasjoner der automatikken der også gjøre mye rart, men der er faktisk nytteverdien av å ha fullt lys utenom der bilen tror det er andre kjøretøy så stor at jeg hadde brukt autofunksjonen uansett. Jeg tror kravet om å ha automatisk fjernlys på Tesla også vil fungere bra når/hvis de kommer med sw/styring til matrix-lyktene som nye biler er levert med. Inntil det er på plass så er det etter min mening et uheldig krav for å aktivere TACC/AP. Vindusviskere burde ikke kobles mot TACC/AP, da er det bedre at systemet gir beskjed om å ta over hvis sikten blir for dårlig for kamera. For FSD må det nok være et krav om at både fjernlysautomatikk og viskerautomatikk må være aktivert så lenge FSD er aktivt, men da må Tesla absolutt få til bedre funksjonalitet på de banale autofunksjonene først, ellers vil FSD kun være mulig å bruke på tørre dager i dagslys.
Tvunget auto-fjernlys og visker er kun på MY/M3 (og kanskje refresh MS/MX). Vi med "legacy" MS/MX har ikke dette selv om vi har HW3 og MCU2. Hos oss er alt som før, og du må selv skru på vindusvisker og fjernlys. Det blir styrt med fysiske knapper der, mens på MY/M3 er dette gjort via software.
I går i tåke fikk jeg varsel om nedsatt autopilot-hastighet på grunn av dårlig sikt. Men bilen fortsatte å kjøre pussere på tørr rute. Det burde være mulig å gjøre samme siktvurdering mhp. regndråper på ruten, og overlate til føreren å velge om pussere skal være på.
Mørkekjøring med Tesla er blitt en begredelig affære etter det ble umulig å slå av viskerautomatikken. Spesielt interessant når vindusviskerne begynner å hoppe - slik kan den holde på i lang tid hvis man ikke blir gal og deaktiverer acc (se video).
Prøver dere bakrutevarme eller frontrutevarme-knappen samtidig? Kanskje det hjelper.
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.
Sitat fra: storole på lørdag 04. februar 2023, klokken 20:56
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.
Så den, men har ikke testet det selv ennå. Hva er det man sier sånn presist?
Sitat fra: storole på lørdag 04. februar 2023, klokken 20:56
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.
Det fungerer ikke hos meg.
Kommer melding om at den slår av, men viskerne fortsetter å gå.
Sitat fra: kaistian på lørdag 04. februar 2023, klokken 21:08
Sitat fra: storole på lørdag 04. februar 2023, klokken 20:56
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.
Det fungerer ikke hos meg.
Kommer melding om at den slår av, men viskerne fortsetter å gå.
Hei. Jeg sier: deaktiver vindusviskere. Det fungerer her. Skrues ACC av og på igjen så må stemmekommando gjentas.
Fungerer ikke her. Kommer opp av viskere er deaktivert, men de fortsetter uansett å gå.
Møkkaopplegg.
Hvor mange service saker må de ha før de tar tak i det? Hvis alle lager service sak hver gang det skjer må de jo kanskje skjønne at noe er gæli
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 05. februar 2023, klokken 12:19
Fungerer ikke her. Kommer opp av viskere er deaktivert, men de fortsetter uansett å gå.
Bekreftes
I sol i går. Vindusviskere går som fulle helv... i -12 grader og sol.
Det som hjalp litt var i rense området for kamera, men uansett var det ganske lite møkk der før også.
Hadde en kar fra Tesla hos meg i dag ifm med en annen sak og han fortalte at de faktisk har byttet noen frontruter pga dette. Men som de fleste andre hadde han ingen oversikt over status på problemløsningen.
Hos meg ser det ut til at stemme deaktiveringen funker.
Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. februar 2023, klokken 23:05
Hos meg ser det ut til at stemme deaktiveringen funker.
Med funker mener du da at viskerne stopper å gå? eller at menyen på skjermen ikke lenger står på auto?
Har et ørlite datapunkt på at bakrutevarme funker, mulig den tok dugget som gjorde at viskeren gikk. Kan være tilfeldig, glemte å sjekke dashcam. Har tømt brikken sånn at klippene lagres en stund.
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:24
Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. februar 2023, klokken 23:05
Hos meg ser det ut til at stemme deaktiveringen funker.
Med funker mener du da at viskerne stopper å gå? eller at menyen på skjermen ikke lenger står på auto?
I min bil får jeg opp bekreftelse på skjermen om vindusvisker aktivert/deaktivert når jeg bruker stemmekontroll for å slå på/av autovisker, men indikasjon i menyen for Autovisker endrer ikke tilstand, og vindusviskerne fortsetter på samme måte som før bilen bekrefter kommandoen. Dvs. bilen registrerer kommando, tolker kommando riktig, og bekrefter at funksjonene er aktivert/deaktivert, men fysisk er det ingen endring. Jeg har AP2.0 og MCU1, og har heldigvis ikke krav om å aktivere autoviskere/autolanglys for å bruke AP/TACC.
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:24
Sitat fra: DagfinnN på mandag 06. februar 2023, klokken 23:05
Hos meg ser det ut til at stemme deaktiveringen funker.
Med funker mener du da at viskerne stopper å gå? eller at menyen på skjermen ikke lenger står på auto?
Ja - at de stopper. Prøvde dette på søndag, men var litt drypp med dråper av og til og det var dagslys. Jeg opplevde at den stoppet. Men må testes når det er mørkt og den skraper på ruta hele tiden.
Fungerer definitivt ikke med stemmekommando i vår 2021 LR.
Etter å ha sett hvordan de åpenbart gir f og finner det akseptabelt å deploye ubrukelig møl som dette, som med en enkelt oppdatering gjør hele flåten av biler betydelig dårligere over natta, skal det en del til før det blir Tesla igjen. "Det kommer nok en oppdatering". Jaha. Sannsynligvis samtidig med FSD, regner jeg med. For øvrig har jeg en tomt til salgs på månen.
AP/TACC er og blir ubrukelig i vinterhalvåret akkurat nå. Det gjenstår å se hvordan det blir når snø og veisalt forsvinner, og det tørker opp, men så mye viskerne sliter med gatelys er jeg ikke håpefull der heller.
Test i dag i 7-8 minus og knallsol.
- Stemmekommando ble forstått ok, men viskerne visket fremdeles
- Varme i bakrute noen min funket ikke, de visket fremdeles
- Frontrute avising "høy" funket. Etter kort tid sluttet den å viske og visket ikke mer på resten av turen.
Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. februar 2023, klokken 19:47
Test i dag i 7-8 minus og knallsol.
- Stemmekommando ble forstått ok, men viskerne visket fremdeles
- Varme i bakrute noen min funket ikke, de visket fremdeles
- Frontrute avising "høy" funket. Etter kort tid sluttet den å viske og visket ikke mer på resten av turen.
Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.
Sitat fra: Thalgar på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:16
Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.
Jepp. Men jeg tok vare på dashcam-klippet og kunne ikke se noe spesiell antyding til dugg der. Må prøve å gjenta det noen ganger før jeg kan være sikker.
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. februar 2023, klokken 18:14
Sitat fra: Thalgar på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:16
Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.
Jepp. Men jeg tok vare på dashcam-klippet og kunne ikke se noe spesiell antyding til dugg der. Må prøve å gjenta det noen ganger før jeg kan være sikker.
Det er jo tre kameraer der og bare ett brukes til DC. Ingen garanti for at dugg vil vises på DC.
Det er vidvinkelkamera som brukes av vindusviskerfunksjonen. Dashcam bruker det med "normal" vinkel.
Ah ok. Kan gå ut å ta en kikk, hvis anledningen byr seg. Ganske kjedelig å drive detektivarbeid for å få fikset en funksjon som funket fint på en '99 Golf.
Tok dette opp med TOCN. De henvendte seg til Tesla som sa de hadde en anelse om hva problemet er og hadde muligens det de trengte for å løse det. Men hvordan og når problemet blir løst er i det uvisse.
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:29
Tok dette opp med TOCN. De henvendte seg til Tesla som sa de hadde en anelse om hva problemet er og hadde muligens det de trengte for å løse det. Men hvordan og når problemet blir løst er i det uvisse.
Håper og tror at de vil løse dette. Denne tvungne viskerautomatikken er det mest irriterende med hele bilen. Håper at trikset jeg leste med å kjøre max hete på vinduet noen minutter er fix mens vi venter. Så går det heldigvis mot lysere tider. Det blir vel først til neste høst at problemet melder seg igjen. Så litt tid har Tesla på å fikse dette.
Ja problemet er mindre når det er lyst.. Så har dårlig tro for at vi ser en fiks denne sesongen.
Orket ikke vente på fix, kjøpte SEXY buttons. Problemet er løst
Kan man deaktivere en gang for alle, eller må man gjøre det per kjøretur?
Sitat fra: litium på søndag 19. februar 2023, klokken 16:45
Kan man deaktivere en gang for alle, eller må man gjøre det per kjøretur?
Med SEXY buttons, en gang for alle I appen (ikke Tesla appen)
Langtur i går. Gikk ganske bra en stund, men en gang et sted på E16 over Filefjell begynte viskingen. Dro masse dritt utover frontruten og det ble vanskelig å se. Kjørte på avising av frontrute og så ga det seg, men kom tilbake igjen. Gjentok, så holdt det seg. Vanskelig å si om det er varmen eller forholdene som gjør at det løser seg.
En god del regn på slutten av turen, men ikke mer enn vanlig fart uten intervall hadde holdt. Likevel så vil viskerne for lett opp på raskeste nivå. Du kan se hvordan logikken prøver seg først med intervall, så vanlig fart, så full fart. Sliter unødvendig på viskerne og lager mye lyd, så da ble det litt manuell fikling. Den var god på å slå seg av i tunneler da, det skal de ha. Dårlig på å ta veisprut som sakte akkumulerer seg på ruten, men det pleier vanlige sensorer også å være.
Jeg synes det blir litt for dumt med SEXY buttons, men kan hende jeg ender opp der likevel. Kanskje i paddle-posisjon på baksiden av rattet?
Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 10:42
Langtur i går. Gikk ganske bra en stund, men en gang et sted på E16 over Filefjell begynte viskingen. Dro masse dritt utover frontruten og det ble vanskelig å se. Kjørte på avising av frontrute og så ga det seg, men kom tilbake igjen. Gjentok, så holdt det seg. Vanskelig å si om det er varmen eller forholdene som gjør at det løser seg.
En god del regn på slutten av turen, men ikke mer enn vanlig fart uten intervall hadde holdt. Likevel så vil viskerne for lett opp på raskeste nivå. Du kan se hvordan logikken prøver seg først med intervall, så vanlig fart, så full fart. Sliter unødvendig på viskerne og lager mye lyd, så da ble det litt manuell fikling. Den var god på å slå seg av i tunneler da, det skal de ha. Dårlig på å ta veisprut som sakte akkumulerer seg på ruten, men det pleier vanlige sensorer også å være.
Jeg synes det blir litt for dumt med SEXY buttons, men kan hende jeg ender opp der likevel. Kanskje i paddle-posisjon på baksiden av rattet?
Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen
Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen
Problemet er jo ikke bare viskere som går når det ikke regner, men også at de går riktig når det faktisk regner. Hvis du kan slå av auto-viskere helt via den appen, så burde det være mulig å lage en app som gjør kun det. Har en adapter allerede som jeg bruker til Scan my Tesla.
Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 11:08
Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen
Problemet er jo ikke bare viskere som går når det ikke regner, men også at de går riktig når det faktisk regner. Hvis du kan slå av auto-viskere helt via den appen, så burde det være mulig å lage en app som gjør kun det. Har en adapter allerede som jeg bruker til Scan my Tesla.
App som gjør hva?
Sitat fra: jokke på tirsdag 21. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: OlaM på mandag 20. februar 2023, klokken 11:08
Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45Jeg bruker ikke knappene til noe, kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen
Problemet er jo ikke bare viskere som går når det ikke regner, men også at de går riktig når det faktisk regner. Hvis du kan slå av auto-viskere helt via den appen, så burde det være mulig å lage en app som gjør kun det. Har en adapter allerede som jeg bruker til Scan my Tesla.
App som gjør hva?
Dette:
Sitat fra: jokke på mandag 20. februar 2023, klokken 10:45
kan slå av både auto viskere og auto fjernlys i appen
Hms holder det med commander og sexy buttons app eller må man kjøpe knapper ?
Sitat fra: Trultefan på tirsdag 21. februar 2023, klokken 15:46
Hms holder det med commander og sexy buttons app eller må man kjøpe knapper ?
Holder med commander
Så jeg kan rett og slett bestille denne og deaktivere autovisker ved ACC/AP?
https://www.bilkomponenter.no/products/the-commander-og-obd-adapter-tesla-model-s-3-x-y (https://www.bilkomponenter.no/products/the-commander-og-obd-adapter-tesla-model-s-3-x-y)
Kan noen legge ut et skjermbilde av hvordan det ser ut i appen?
Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:55
Så jeg kan rett og slett bestille denne og deaktivere autovisker ved ACC/AP?
https://www.bilkomponenter.no/products/the-commander-og-obd-adapter-tesla-model-s-3-x-y (https://www.bilkomponenter.no/products/the-commander-og-obd-adapter-tesla-model-s-3-x-y)
Kan noen legge ut et skjermbilde av hvordan det ser ut i appen?
Last ned sexy buttons appen så ser du
Ser sånn ut hos meg - funker helt topp.
Har i tillegg 4 knapper, brukes bl.a. til å styre vindusviskere i halve intervall, manuell oppvarming av batteri og Off-road modus (som man ellers ikke har i Model3)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: jodd på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:49
Ser sånn ut hos meg - funker helt topp.
Har i tillegg 4 knapper, brukes bl.a. til å styre vindusviskere i halve intervall, manuell oppvarming av batteri og Off-road modus (som man ellers ikke har i Model3)
Ok..nå begynner vi å snakke. :o
Kan commander dongelen plasseres bak dekselet eller må den slenge utenfor?
Det ser ut som utenfor på installasjonsvideoer, mellom midtkonsoll og sete
Jeg har kjøpt og hentet, men fortsatt litt i tenkeboksen på om jeg skal installere den. Noen tanker for og imot:
For:
- man blir kvitt viskerproblemet uniddelbart
- det er andre kule ting man vil like
- Tesla klarer ikke å fikse dette før neste vinter (men da kan man jo evt. vente til høsten)
Imot:
- det er snart lysere tider og lite mørkekjøring - Tesla klarer å fikse dette før neste vinter
- Tesla kan deaktivere muligheten til å overstyre dette i appen
- relativt dyrt
For sove på det.
Sitat fra: Trultefan på onsdag 22. februar 2023, klokken 17:41
Kan commander dongelen plasseres bak dekselet eller må den slenge utenfor?
Man legger kablen frem mellom setet og midtkonsoll. Da er den helt gjemt men likevel tilgjengelig.
Et spørsmål til ift SEXY-buttons: hvis det faktisk er regn, så antar jeg man kan sette den til auto igjen på skjermen? Eller blir det et problematisk fordi den allerede står på auto (men er overstyrt av SEXY)?
Eller må man programmere en button for dette?
Og vil auto automatisk slås av igjen ved neste kjøretur?
Sitat fra: litium på torsdag 23. februar 2023, klokken 11:50
Et spørsmål til ift SEXY-buttons: hvis det faktisk er regn, så antar jeg man kan sette den til auto igjen på skjermen? Eller blir det et problematisk fordi den allerede står på auto (men er overstyrt av SEXY)?
Eller må man programmere en button for dette?
Og vil auto automatisk slås av igjen ved neste kjøretur?
Det er funksjon som "set to auto" og "return to car" som gjør at du kan sette den tilbake til normalen. I tillegg kan du legge inn funksjoner både for enkeltklikk, dobbeltklikk og lange klikk, så det er veldig mye man kan gjøre med bare to knapper. Nesten verdt det selv om de fikser dette med ACC, fordi autoviskere aldri kommer til å være perfekt uansett.
Trådstarter her. Her var det mye gode innspill. Det er jo nesten komisk at en bil som er best på det meste innen tech og infotainment skal ha en slik idiotisk lyte.
Uansett, halvveis on-topic:
*Har nye Model 3 (i salg nå) samme problematikk med ACC + auto-visker?
*...og har dagens Model 3 også nedgradert mht. park-sensorer?
(Ingen diskusjon omkring hvorvidt sensorer er positivt eller negativt, på forhånd takk).
Sitat fra: OlaM på torsdag 23. februar 2023, klokken 16:08
Det er funksjon som "set to auto" og "return to car" som gjør at du kan sette den tilbake til normalen. I tillegg kan du legge inn funksjoner både for enkeltklikk, dobbeltklikk og lange klikk, så det er veldig mye man kan gjøre med bare to knapper. Nesten verdt det selv om de fikser dette med ACC, fordi autoviskere aldri kommer til å være perfekt uansett.
Ja ser det nå etter installasjon. Man kan toggle auto/off selv om ap er på nå.
Fikk ikke gjemt commanderen like enkelt som på installasjonsvideoen. Litt bekymret for den når setet går frem og tilbake...
Sitat fra: 2ris på torsdag 23. februar 2023, klokken 19:39
Det er jo nesten komisk at en bil som er best på det meste innen tech og infotainment skal ha en slik idiotisk lyte.
Forsterket av en kundeservice som prøver å bortforklare og standard presseuttalelse «ingen kommentar».
Sitat fra: litium på torsdag 23. februar 2023, klokken 21:01
Fikk ikke gjemt commanderen like enkelt som på installasjonsvideoen. Litt bekymret for den når setet går frem og tilbake...
Fest den noe borrelås ell. litt opp på midtkonsollet ved siden av setet. Jeg klarte å knuse min når setet ble løftet og senket... virker fortsatt, men hele plastboksen er ødelagt og nå teipet sammen... Hadde bare stappet den inn mellom setet og midtkonsollet.
Skitur i dag, på kjøringen din gikk vindusviskerene bananas igjen. Litt fuktig luft og 4-5 pluss i det området. Stoppet faktisk for å se på glasset, plenty med dugg:
(https://i.imgur.com/10TZPoy.jpg)
Burde være synlig på dashcam og, men sjekket ikke det. Virker som varmetrådene har tatt litt, men jeg hadde kjørt varme på frontruten en stund. Den virket det som det plutselig var mindre guff i etter 2023.12.2. Det var sånn at bakrutevarme satte i gang disse trådene også, ikke sant? Har jo testet det før, men er redd det tar så lang tid at det bare blir et irritasjonsmoment.
Tipper jeg bestiller de knappene i løpet av helgen.
Jeg har også sett dette, og tror at en av hovedårsakene til maniske viskere er dugg.
Varmetrådene i kamerahuset skulle vært mulig å styre separat.
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. februar 2023, klokken 19:17
Jeg har også sett dette, og tror at en av hovedårsakene til maniske viskere er dugg.
Varmetrådene i kamerahuset skulle vært mulig å styre separat.
Hvis vi skal styre noe separat så er det heller viskerne! Fikk også masse "hastighet redusert pga begrenset sikt" i tunneler, antagelig fordi kameraet ikke stiller om eksponeringen raskt nok.
Ikke uenig i det, men jeg mistenker at meldingen om dårlig sikt i tunnel kan skyldes interferens mellom Tesla Vision og LED-belysningen i enkelte tuneller. Får denne meldingen i en tunnel som nettopp er renovert. Kjører der daglig, og fikk det aldri tidligere.
Sitat fra: Handyman på søndag 26. februar 2023, klokken 10:31
Ikke uenig i det, men jeg mistenker at meldingen om dårlig sikt i tunnel kan skyldes interferens mellom Tesla Vision og LED-belysningen i enkelte tuneller. Får denne meldingen i en tunnel som nettopp er renovert. Kjører der daglig, og fikk det aldri tidligere.
Godt poeng, det kan godt hende. Kjørte samme rute i dag som i går, ca samme temperatur men sikkert litt tørrere luft. Ikke et eneste ukommandert visk på hele turen.
Har BeGood og Bilkomponenter fulgt med på denne tråden kanskje, og jekket prisen durabelig? Eller er det bare jeg som husker feil? 3198 for commander + fire knapper nå.
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:45
Har BeGood og Bilkomponenter fulgt med på denne tråden kanskje, og jekket prisen durabelig? Eller er det bare jeg som husker feil? 3198 for commander + fire knapper nå.
Tips:
Legg inn "teslabjorn" som rabattkode
Sitat fra: jodd på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:05
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:45
Har BeGood og Bilkomponenter fulgt med på denne tråden kanskje, og jekket prisen durabelig? Eller er det bare jeg som husker feil? 3198 for commander + fire knapper nå.
Tips:
Legg inn "teslabjorn" som rabattkode
Godt tips! Men det var med i min interne kalkyle allerede dessverre. Det blir en prisjekking okke som. Men det kan hende jeg husker feil og at jeg ikke hadde sjekket pris for riktig alternativ.
Hadde nesten glemt viskerproblemet inntil jeg hadde en tur sent på natten for noen dager siden hvor viskerne gikk i tre kvarter på tørre ruter. Jeg KLIKKER! Nå har jeg sarkastisk bedt Tesla om å fysisk fjerne viskerne.
Husker en tur for 20+ år siden hvor viskerne gikk i stykker i regnvær på min gamle Sierra. Det funket overraskende bra uten viskere med Rain-X.
Sitat fra: litium på lørdag 27. mai 2023, klokken 22:36Hadde nesten glemt viskerproblemet inntil jeg hadde en tur sent på natten for noen dager siden hvor viskerne gikk i tre kvarter på tørre ruter. Jeg KLIKKER! Nå har jeg sarkastisk bedt Tesla om å fysisk fjerne viskerne.
Husker en tur for 20+ år siden hvor viskerne gikk i stykker i regnvær på min gamle Sierra. Det funket overraskende bra uten viskere med Rain-X.
Heldigvis kommer det en V4 av regnsensoren snart der de går vekk i fra den gamle «deep rain» logikken.
Sitat fra: Otkristo på søndag 28. mai 2023, klokken 12:03Sitat fra: litium på lørdag 27. mai 2023, klokken 22:36Hadde nesten glemt viskerproblemet inntil jeg hadde en tur sent på natten for noen dager siden hvor viskerne gikk i tre kvarter på tørre ruter. Jeg KLIKKER! Nå har jeg sarkastisk bedt Tesla om å fysisk fjerne viskerne.
Husker en tur for 20+ år siden hvor viskerne gikk i stykker i regnvær på min gamle Sierra. Det funket overraskende bra uten viskere med Rain-X.
Heldigvis kommer det en V4 av regnsensoren snart der de går vekk i fra den gamle «deep rain» logikken.
Kommer det en egen flyttallsprosessor for dette?
Kilde:
Den nedbørsvitsen var nok litt for tørr, jeg burde ikke regnet med at den kom til å funke. ;D
Svar fra EM
Så, neppe mulighet for å slå av men "skal bli oppdatert/bedre" slik jeg tolker det. Skal man virkelig være nødt å kjøpe knapper å lime fast inni bilen for å kunne bruke cruisecontrol på normalt vis...en for å slå av viskere og en for å slå av hyppig panikkbremsing ved møting av større kjøretøy enn en trillebår....
Jeg har ikke hatt veldig store problemer med at viskerene starter i tide og utide, heller ikke ved kjøring på autopilot, MYP 2023. Det har skjedd noen få ganger, men kjører stort sett med viskerene av frem til det begynner å regne. Det eneste jeg ikke liker er når det regner og jeg skrur viskerene på så går de for full rulle i 15-20 sekunder før de stabiliserer seg og funker ganske ok.
Jeg har dog registrert at hvis viskerene står i auto og det begynner å regne så starter de ikke med fult kjør i 15-20 sekunder, da fungerer de faktisk relativt ok fra start.
Men velger likevel å kjøre med viskerene av sånn i tilfelle de skulle starte opp en dag jeg har støv/sand/dritt på ruta og den er tørr, vil aller helst unngå slitasje hvis jeg kan.
Skulle gjerne sett at viskerene kunne starte litt mer forsiktig fra start, skulle gjerne hatt en funksjon for å kunne justere følsomhet i auto også.
Sitat fra: Otkristo på mandag 29. mai 2023, klokken 09:58Svar fra EM
Veldig bra at dette endelig er bevist anerkjent fra «høyeste hold», men ikke overbevist om noen snarlig bedring. Nå er det noe nytt som skal testes (av oss) og feile før man evt. fikser problemet. Som OP på Twitter sier så er løsningen engel, slå av tvangen inntil problemet er løst.
Jepp. Kunne heller skrudd av autopilot hvis den mente at sikten ikke var god nok. Dette skjer jo dessverre endel inn og ut av tunneler, sikkert kameraet som ikke justerer eksponeringen raskt nok.
Jeg plager Tesla med viskerproblematikken hver gang jeg kan. Fikk svar om at viskerautomatikken var i beta. Jeg har nå bedt dem om å rulle meg ut av Tesla sitt betatestingsprogram. Det bør løse problemet 🤓
Hei! Hvordan er status på dette problemet på nyere Model Y? Er det fremdeles tvungen auto-visking, med påfølgende slitt frontrute?
Ja, men kan slås av for hver gang.
Jeg har ikke hatt tørrvisking, men nå er det enkelt å slå dem av. Trykk på hendelen, og et scroll med venstre hjul.
Ingen trykking på skjermen er nødvendig.
Dette gjøres altså én gang pr. "tur"? Og man slår da av viskerne - ikke ACC eller annet?
Det må gjørs hver gang du slår på TACC eller AP fra manuell kjøring.
Ved bytte mellom TACC til AP og AP til TACC så husker den innstillingen.
Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet.
2024.14.X endret på viskerautomatikken. Om du aktiverer et enkelt wipe mens den er i auto vil den øke intensiteten midlertidig. Merket en mindre endring der uten å tenke over det før jeg så i manualen. Er hvertfall interessant.
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet.
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 17:18Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet.
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?
De færreste rapporterer vel når de ikke har problemer, men jeg opplever svært sjelden tørrvisking. Det er en sjelden gang i sterkt sollys. Det hender selvfølgelig at jeg og bilen er uenige om hvor fort viskerne bør gå, men tørrvisking er svært sjelden.
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet.
jepp, det er nok den gruppen som ikke bruker cruisekontroll. De pleier også å kjøre jojo fart på motorveien eller 80 soner ellers.
Jeg må innrømme at jeg ikke har problem med tørrvisking. Det var noe tull med viskere i starten, men siden 2020 har jeg ikke hatt noe problem.
Viskere starter når det kommer regndråper, og stanser når det har sluttet å regne. Den kunne tatt et ekstra visk når jeg er inne i en tunnel, men da klarer jeg å trykke en gang på viskerknappen.
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 17:18Sitat fra: Handyman på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:24Men bare for å være tydelig. Det er svært mange som ikke har problemer med tørrvisking i det hele tatt. Flere har aldri hørt om fenomenet.
Det kan da ikke være "svært mange" som rapporterer at de ikke har problemer? Like imponert over "at flere aldri har hørt om fenomenet". Hvor har du disse informasjonene fra, og hvor mange dreier det seg egentlig om?
Svært få rapporterer når de ikke har et problem og er fornøyd. Det sier seg selv. Jeg har selv snakket med ganske mange både bekjente og kolleger som ikke har dette problemet. Mitt inntrykk er at flertallet ikke har det.
Hvis man tror at snittet av innleggene her gjenspeiler virkeligheten så tar man nok grundig feil.
Å bruke synsinger og udokumenterte påstander for å forsterke egne meninger blir bare feil IMO. Det trenger du heller ikke fordi du har bevist dine kunnskaper om Tesla flere ganger her. Og de står godt for seg selv :) .
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 22:54Å bruke synsinger og udokumenterte påstander for å forsterke egne meninger blir bare feil IMO. Det trenger du heller ikke fordi du har bevist dine kunnskaper om Tesla flere ganger her. Og de står godt for seg selv :) .
Å påstå det motsatte er synsing og udokumenterte påstander det også. Eller er det noen som har utført en spørreundersøkelse?
Tesla har visst i siste oppdatering fikset det slik at hvis man kjører i autoviskere og trykker på knappen for å viske i tillegg så vil automatikken starte med å sveipe litt ekstra. Vel og bra det, men mitt problem er motsatt, viskerene kjører for fort i auto. Jeg har heldigvis ingen problem med tørrvisking, men det at viskerene kjører for fort gjør at jeg ofte justerer viskerene på sakte intervall eller bare trykker på knappen hvis det regner lite.
Mitt ønske er å kunne justere følsomheten i begge retninger, også det å kunne justere følsomheten ned. Utover det så er viskerene greie nok, definitivt ikke like bra som en dedikert regnsensor men det fungerer jo på et vis.
Auto fjernlys derimot, de har rett og slett blitt utrolig bra nå som de er adaptive.
Jeg hadde regnsensor med følsomhet på min volvo, men jeg syns jeg drev å justerte den hele tiden....du kjører rundt i ulike hastigheter, med, mot, sideveis med vinden, med ulike mye regn, så det blir liksom aldri perfekt det heller. Jeg er enig i at man burde ha en innstilling for dette, men jeg tror ikke det hjelper at få alle fornøyde uansett.
Personlig har jeg aldri hatt tørr gnikking så det er fint, men i lite regn syns jeg auto enten er for kjapp eller for treig - aldri perfekt. Jeg bruker også en dytt her og der i lite regn og setter den bare i "1" hvis det regner litt mer.
Det er sikkert forskjeller på regnsensor også, men det fungerte perfekt på min forrige bil som jeg hadde i 7 år, der kunne jeg justere følsomheten.
Det hender jo at autoviskerene fungerer bra på teslaen min også, men det er nok desverre unntaket de gangene det skjer :laugh:
Jeg kan huske at det var ved en oppdatering det fungerte helt strålende i flere uker, for min smak vel og merke. Men den gangen så kan jeg huske at det ble furore over i statene hvor mange klagde på at viskerene visket for sjelden, så ved en senere oppdatering var det raskt tilbake til å viske på full rulle i småyr :laugh:
Det vil alltid være noen som ikke er fornøyd, men jeg tror nok at tesla kunne klart å implementere en form for følsomhet på viskerene, om så det er en prosentvis form for intervall av det intervallet viskerene går for der og da i auto.
Det er positivt at rekkefølgen på viskerhastigheten er endret til Av-Auto-1-2-3. Tidligere var rekkefølgen Av-Auto-3-2-1, og det var krøkete å endre fra Auto til 1 f.eks.
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 17. juni 2024, klokken 09:16Det er positivt at rekkefølgen på viskerhastigheten er endret til Av-Auto-1-2-3. Tidligere var rekkefølgen Av-Auto-3-2-1, og det var krøkete å endre fra Auto til 1 f.eks.
Tidligere, om man holdt rullen til venstre eller høyre, så hoppet den fra ene siden til andre siden.
Det gjorde det iallefall "litt" mindre klønete.
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 17. juni 2024, klokken 20:13Tidligere, om man holdt rullen til venstre eller høyre, så hoppet den fra ene siden til andre siden.
Det gjorde det iallefall "litt" mindre klønete.
Mener du at den hoppet direkte fra Auto til 1? Ellers måtte du trykke sideveis på rullen 3 ganger for å komme til trinn 1 fra Auto.
Elon Musk Promises 'Super Good' Autowiper Performance With Latest Iteration
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/1467/elon-musk-promises-super-good-autowiper-performance-with-latest-iteration
Sitat fra: magnetic på torsdag 20. juni 2024, klokken 18:01Elon Musk Promises 'Super Good' Autowiper Performance With Latest Iteration
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/1467/elon-musk-promises-super-good-autowiper-performance-with-latest-iteration
Over ett år gammel sak.