Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2023 - => Emne startet av: ELTesla på torsdag 19. januar 2023, klokken 14:31
Er det andre enn meg som har reagert på at ventilasjonsanlegget støyer litt?
Når det står på "Auto" så er det liksom en konstant vindsus som er merkbar selv med musikk på i bilen.
Det virker som at viften bare går på samme turtall hele tiden selv om jeg kjører en kort eller en lang strekning med normalisert temperatur i bilen.
Har endret til low/mid/high, men den er fortsatt ganske konstant.
Jeg opplever akkurat det samme. Viftestøy som kommer fra ventilene ved frontvindu. Selv på "Low" er den ganske irriterende da bilen ellers er veldig stille.
Jeg synes også termostaten gjør en ganske dårlig jobb. Med temperatur stilt inn på f.eks. 22 grader varierer det ganske mye i løpet av en kjøretur. Det har jeg ikke opplevd i min Audi e-tron GT eller Model 3.
Samme opplevelse i X'en, nesten så jeg har lurt på om det er noe galt.
Samme her, virker som om noe er som det ikke skal. Selv LOW er for høyt / for mye luft.
Jeg pleier/pleide å kjøre med manuell på for å styre hvor lufta kommer, men mest for støyen - i min forrige 2019 S.
Da hadde jeg viftestyrke på høyre scrollhjul, det går jo ikke lengre...
Har jeg på 3 er lydnivået greit, men sikkert ikke veldig kraftig. LOW skulle vært 3.
Merker også, selv om jeg har kjørt lite, at det noen ganger kommer kaldere luft ut i fotbrønnen, enn innstilt / ellers. Var ubehagelig på det kaldeste. Enten software eller varmepumpeissue?
Må vel legge inn i appen som service
Skulle hatt en fallback på PTC når pumpa reverserer eller sliter med ett eller annet. Er samme issue som du beskriver på Y. Plutselig blir det kaldt i noen minutter før den velger å kjøre "automatisk avdugging" og lager varmestue i bilen. På S vi hadde tidligere sto den permanent på Auto og 21C uten noe justering. Nå justeres det opp og ned hele tiden.
Ikke merket mye til det selv, men jeg bruker kun manuell styring på ventilasjon.
Merker derimot en ganske dyp during ved starten av kjøreturer, antar det er varmepumpen som gjør det, men bråker en del mer enn hva jeg opplevde i Model 3.
Man må forvente litt støy. Hvis du ikke vil ha støy, bør du sikte deg inn på premiumbiler.
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:44
Man må forvente litt støy. Hvis du ikke vil ha støy, bør du sikte deg inn på premiumbiler.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:44
Man må forvente litt støy. Hvis du ikke vil ha støy, bør du sikte deg inn på premiumbiler.
overskyet = Dieselgubbens like "oppegående" lillebror... Drar alle tråder ned i søpla.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hvorfor regnes Tesla som premium av noen? S og X er jo priset som premium,men ikke Y Og 3.
De to siste har jo også fått slanket bort p.sensor samt sliter med fantombremsing osv..
Helt ok biler,men premium???
Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. januar 2023, klokken 15:36
Hvorfor regnes Tesla som premium av noen? S og X er jo priset som premium,men ikke Y Og 3.
De to siste har jo også fått slanket bort p.sensor samt sliter med fantombremsing osv..
Helt ok biler,men premium???
Kommer jo an på hva man legger i premium. Utvasket begrep disse dager.
Premium pleide å være biler der det meste var av bedre kvalitet. Slike biler finnes ikke lenger. VAG biler har elendig software, dårlig ytelse og middels rekkevidde. Tesla mangler HUD, Matrix og er i overkant spartanske interiørmessig, samt ha litt for mye knirk og ulyder.
Kjenner egentlig ikke til elbiler som er premium, kanskje nye RR?
Premium handler ikke om prisen, det er egentlig ikke så lett å definere. Men du kan ta et eksempel. Se for deg en Mercedes S klasse. Alle er enige om at dette er premium. Det er stille som i graven i kupeen, det er ingen ting som skrangler, fjæringen er i toppklasse og gjør akkurat det den er designet for. Det oser kvalitet over alt i interiøret og man forventer at den lett kan kjøres 500 000 før den faller i fra hverandre.
Motstykket er feks en Tesla model 3, den er stump og kjip i fjæringen, ikke på en måte sportsbiler ofte er, bare dårlig, det er blikk følelse i hele bilen, det bråker som om du var på konsert med Satyricon, når du kjører på motorveien. Det er alt annet enn en positiv opplevelse. Mer som et ork faktisk.
Nå er det selvsagt ingen som tror at en bil til under 400K er en premiumbil, men Model S har svært mange av de samme problemene. Stusselig interiør, mye støy, blikkfølelse og lav kvalitet, støtdempere som skrangler (Tesla mener det er arbeidslyd) rask akselerasjon men bremser som er elendige osv.
Det jeg skriver må ikke misforstås, jeg er ikke noe motstander av Tesla, jeg er faktisk fan av Tesla og jeg synes det er helt konge at de har satt ned prisene. En billig Tesla må være det absolutt beste kjøpet på markedet i dag.
Edit: tastefeil
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 16:22
Premium handler ikke om prisen, det er egentlig ikke så lett å definere. Men du kan ta et eksempel. Se for deg en Mercedes S klasse. Alle er enige om at dette er premium. Det er stille som i graven i kupeen, det er ingen ting som skrangler, fjæringen er i toppklasse og gjør akkurat den det er designet for. Det oser kvalitet av alt i interiøret og man forventer at den lett kan kjøres 500 000 før det faller i fra hverandre.
Tja, er ikke helt enig. F.eks har BMW og Audi vært definert som premium lenge nå. De har begge levert dieselmotorer og girkasser som ikke tåler dagens lys veldig bra. Så holdbarhet er ikke ett argument som holder vann.
S klasse er jo interessant da. Er jo stille og komfortabel, men infotainment er jo ikke noe å skryte av.
Jeg står bak argumentet mitt, definisjonen av premium er i endring, og de tradisjonelle premiumprodusentene har ikke hengt med.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. januar 2023, klokken 16:32
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 16:22
Premium handler ikke om prisen, det er egentlig ikke så lett å definere. Men du kan ta et eksempel. Se for deg en Mercedes S klasse. Alle er enige om at dette er premium. Det er stille som i graven i kupeen, det er ingen ting som skrangler, fjæringen er i toppklasse og gjør akkurat den det er designet for. Det oser kvalitet av alt i interiøret og man forventer at den lett kan kjøres 500 000 før det faller i fra hverandre.
Tja, er ikke helt enig. F.eks har BMW og Audi vært definert som premium lenge nå. De har begge levert dieselmotorer og girkasser som ikke tåler dagens lys veldig bra. Så holdbarhet er ikke ett argument som holder vann.
S klasse er jo interessant da. Er jo stille og komfortabel, men infotainment er jo ikke noe å skryte av.
Jeg står bak argumentet mitt, definisjonen av premium er i endring, og de tradisjonelle premiumprodusentene har ikke hengt med.
Jeg er enig i at definisjonen stadig endres, men det er mer at lista legges høyere og høyere. Samtidig ligger det jo mye individuelle følelser i dette. Har du kjørt Toyota hele livet, føles sikkert en BMW i4 premium, men personlig mener jeg at BMW i4 eller 3 serie aldri har vært premium.
Tesla er uansett mer som Toyota enn både BMW og Audi, derfor må man forvente litt støy. Du ser det til og med på strategien deres. Hele strategien er å pumpe ut mer og billigere biler. S og X er jo mer som kuriøsiteter å regne. Tipper vi ser en Tesla til 250K før vi ser en ny versjon av model S.
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 16:46
Tesla er uansett mer som Toyota enn både BMW og Audi, derfor må man forvente litt støy. Du ser det til og med på strategien deres. Hele strategien er å pumpe ut mer og billigere biler. S og X er jo mer som kuriøsiteter å regne. Tipper vi ser en Tesla til 250K før vi ser en ny versjon av model S.
Sånn delvis enig. Tesla har staket seg ut en egen nisje, hverken brød og vann bil som Toyota, eller liksom premium som Audi og BMW. Fokus på ytelse og software, komfort og bling er i beste fall sekundært.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. januar 2023, klokken 17:30
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 16:46
Tesla er uansett mer som Toyota enn både BMW og Audi, derfor må man forvente litt støy. Du ser det til og med på strategien deres. Hele strategien er å pumpe ut mer og billigere biler. S og X er jo mer som kuriøsiteter å regne. Tipper vi ser en Tesla til 250K før vi ser en ny versjon av model S.
Sånn delvis enig. Tesla har staket seg ut en egen nisje, hverken brød og vann bil som Toyota, eller liksom premium som Audi og BMW. Fokus på ytelse og software, komfort og bling er i beste fall sekundært.
IMHO er Tesla 3 og Y bare melk og brød biler. Ytelsene er definitivt imponerende, i alle fall rett frem. Men må si det er skuffende at en S Plaid er treigere enn en Taycan på denne bilbana i Tyskland, enda Taycan bare har litt over halvparten av hestene. Det sier ganske mye om kjøreegenskapene.
Begge blir jo også slått med nesten et minutt av en fosil 911, som har halvparten av hestene og er et sekund treigere på 0-100 og 50 kmt lavere toppfart. Så kan vel alle gjøre seg sine egne tanker om det.
Vekt og racingerfaring. Og... Familiebil, kanskje? 😅 Bare tipper.