Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Philip Marlowe på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:47
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea venter at Teslas nye priser også vil føre til en betydelig nedgang i bruktprisene for de aller fleste elbiler.
Det er vel ganske åpenbart at dette vil vil påvirke prisene på brukte Model 3 og Y, men er vi enig i spådommen til Næss om de øvrige merkene?
https://www.motor.no/aktuelt/tror-teslas-nye-priser-gir-kollaps-i-bruktmarkedet/240764
Jeg tror jo at de andre merkene må kjøre på med noen kampanjer for i det hele tatt selge nye biler...
Og dersom nybilprisen går ned - vel så følger vel bruktbilprisene etter.
Dersom VW,KIA,FORD,BYD osv..ikke reduserer sine nybilpriser - vel så vil nok ikke bruktprisene stupe like mye, men en korrigering er nesten uungåelig. Jeg tror uansett det kan bli problematisk å få solgt bruktbilen ettersom svært mange som hadde tanker om å kjøpe elbil - faktisk gjorde det i 2022. Og rentene vil nok fortsette å stige et par hakk til - prisene vil fortsette å stige på andre varer osv...Kan liksom ikke se for meg at 2023 vil være et år der folk kaster seg over kapitalvarer. Og har man kapitalvarer, som bil er, til salgs..og situasjonen er slik den er i økonomien så vil jo dette også isolert kunne dra ned prisene. Men jeg har ingen fasit på dette - bare ren sysning.
Kortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake. Tipper 6-8 måneder. Tror heller ikke på noen katastrofe for andre produsenter da mange opererer med tildels lange leveringstider. Og det finnes mange som vil ha noe annet enn Tesla, og det er ikke alltid prisene er avgjørende.
Det går opp og det går ned med både Tesla (og TSLA) så jeg sier som Elon sa det i 2019 på Twitter - se bilde :+1:
Men jeg liker Elon men han må endre klokken fra elontime til vanlig tid :D og slutte å leke politiker på Twitter.
Så han på Skøyen og han er jo som alle oss andre, han også. Men de bamsene rundt han.... De var digre.
SitatKortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake.
Næææ tror ikke det, nei... prisene vil ligger her i stabilt sideleie leeeeeenge,, men det er bare min mening, da...
Renta skal opp og flere bilmerker på markedet.... Nå er det sparetid for Ola nordmann fremover... Kari også... det skal komme over 10 stk nye Kina elbilmerker hit i årene fremover og Kina som er subsidiert av Kina partiet de vil dumpe prisene så MB, Ford, VW/Audi, Tesla og de andre mindre bilmerkene og de andre bilmerkene må pent bare følge etter eller bare «trekke inn årene», som de sier i roklubben.
Hør dn mil etter mil poden fra i går tmy spesial der de er på Dagali isbanekjøring
https://open.spotify.com/episode/3R5ZrqMLDzEomvKrV7jpMC?si=mkRbXoJQSiG7GyZz7qys0w&context=spotify%3Ashow%3A2j9MbNhFjWFccn3gwYcZKr
Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.
Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..
Det ligger 285 TMYP på finn.no, så nå er det kjøpers marked. Mange selgere er sikkert flippere med hjertet i halsen, og derfor åpne for skambud. Din motivasjon for å selge bilen betyr nok lite. Det ligger også noen 2023 TMY-biler på finn.no, så du kan prøve å minimere tapet på den måten.
Tror ikke motivasjonen min betyr noe for bruktprisene, men er jo de som misliker spekulanter 😛 Situasjonen min er at Tesla ringte oss før jul og tilbød en MYP i stedet for LR for å sikre levering. Var "bare" 36k mellomlegg så da var det greit nok. Men med 100k prisforskjell blir det noe helt annet.
Tror ikke tesla sine nye priser vil ha noe særlig påvirking på andre merker, er fortsatt mange som sliter med chip`er, ser f.eks volvo operer med 7 til 12 måneder levering på xc40/c40.
Mer spennende er på nybil markedet, prisene der har bare gått oppover de siste årene spørs om andre følger etter tesla.
Jeg bruker noen ganger 20/80 reglen for å beskrive mennesker i store grupper. Dvs. høy score på noe er når 80% er fornøyd. De siste 20% blir aldri fornøyd uansett.
Så ja, jeg tipper 20% av nybilkjøpere ikke liker tesla, uansett pris. De blir ikke påvirket av billige teslapriser.
Men jeg tror 80% av nybilkjøperne blir påvirket av lave priser og velger pris som et viktig argument for å velge sitt neste bilmerke.
Så hvis 80% av befolkningen synes Tesla prisene er lave og de liker produktet, så ja, da, får nok dette sannsynligvis dramatiske konsekvenser for andre bilmerker i form av lavere salg. Om konkurrentene svarer på dette med lavere priser, får tiden vise. Klarer konkurrentene ikke å løse konkurransesituasjonen, så vil de nok slite.
Husk at softspot for nybilmarkedet ligger rundt 500k kr i Norge i dag. Alle bilmerket som kan levere ett komplett elektrisk produkt i dette området har muligheter for stort volumsalg.
Jeg tipper videre at bilmerker, f.eks. Voyah, Nio etc., som kun har ett begrenset sortiment høyt over 500k kr markedet, vil slite med lavt volum. Uten en rik onkel blir dette konkursbo om kort tid. Jeg anbefaler ikke folk å kjøpe bilmerker hvor eierne kan trekke seg ut av Norge (husk at det har skjedd før).
Da snakker du om ett produkt mot veldig mange "tilsvarende produkter", og 80/20-regelen kan derfor IMO ikke brukes her. Man kan bruke elbilstatistikk.no for å sjekke urealismen.
Sitat fra: gsm2k på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.
Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Sitat fra: gsm2k på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Har bil ute på finn nå priset blant de rimeligere MYP 2023 modeller gått under 1k (ikke kjøpt for å spekulere, men med 100k prisforskjell mellom LR og P frister det å bytte til LR).
Har ikke fått en eneste seriøs henvendelse så langt, kun trolling og skambud.
Som en ekstra bonus har TM3 vi skal selge tapt seg minst 60-70k i bruktverdi siden september da vi opprinnelig hadde levering på TMY så en fin dobbelsmell dette..
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.
Er jo greit å prøvekjøre alternativene før man velger, da verden ikke bare er kroner og ører. @gsm2k har tross alt valgt topputgaven, så greit å sjekke om du gsm2k føler du "mister" noe/for mye med alternativene, eller om det økonomiske er det som betyr mest her.
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.
Tja, for at det skal være noe poeng å ta tapet må jeg få en LR tilsvarende billig, gidder ikke ta et tap på 40-50k for å spare 50-60k. P har jo knapt gått ned i pris, men det som er av kjøpere nå forventer tydeligvis å spare 100k.
Jeg tviler på det er særlig apetitt i bruktmarkedet til å gå milevis under nåværende nypris for å få solgt med mindre man er desperat. Tror mange som ser etter bil nå ikke har giddet å sjekke hva prisene faktisk ligger på ny, men har sett en overskrift i Nettavisen om at "Model Y har blitt 120.000 billigere" uten å få med seg at det gjelder SR modellen som nesten ikke har solgt en eneste bil i Norge før nå.
Jeg er kun én person som skal ha "ny" bil så mine vurderinger betyr nok lite, men allikevel. Leaset firmabil er på vei ut og privat bil nr 2 på vei inn, har en Ioniq classic fra før. Først trodde vi at vi trengte ny bil i mars- april så jeg begynte å følge markedet. Orienterte oss litt både hit og dit. Vi var enige om at vi trenger 4wd og hengerfeste. Det tar ikke lang tid i bruktmarkedet for å avdekke at det er få kandidater, og at Tesla model 3 gir mest for pengene, selv om vi ikke ha sansen for bagasjeromsløsningen. Siktet inn på den nyeste utgaven med el- løft for bagasjerom osv, gått under 50 000km og pris et sted mellom 400 og 450.
Så fikk vi beskjed om at firmabilen først går ut i høst, og mer eller mindre samtidig ramler Y LR ned til 502 ferdig levert.
Da er valget enkelt. Det blir ny Y LR, men leveringstiden er ikke lang nok så vi må vente, men hvor lenge tør vi å vente?
Det er fortsatt et alternativ å kjøpe brukt, også Y, men prisene på Y på finn.no nå er fantasipriser. Jeg forventer faktisk et fall som speiler nyprisfallet, og tiden spiller kun i vår favør. Økte renter, lavere boligpriser, økt ledighet, nybilpriser som går ned også på andre merker (det kommer), inflasjon.
Kan godt hende bestilling av ny Y blir et dårlig økonomisk valg og at en brukt 22 model som er vanskelig å bli kvitt blir rette valget. En Y LR med hengerfeste 22 modell gått under 50 000,- ser jeg for meg kommer til å ligge på rundt 450, eller lavere før høsten kommer. Og da kan det være et greit kjøp.
I mellomtiden er det ikke annet å gjøre enn å vente :-)
Sitat fra: gsm2k på onsdag 18. januar 2023, klokken 08:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.
Tja, for at det skal være noe poeng å ta tapet må jeg få en LR tilsvarende billig, gidder ikke ta et tap på 40-50k for å spare 50-60k. P har jo knapt gått ned i pris, men det som er av kjøpere nå forventer tydeligvis å spare 100k.
Det tapet du har på MYP kom den dagen du kjørte bilen ut av butikken. Som du sier er det egentlig ikke prisjusteringen hos Tesla som er årsaken til at den ikke blir solgt.
At man tidligere fikk omtrent pengene igjen eller mer ved å selge var hovedsaklig pga lange leveringstider og høy inflasjon. Dette er som kjent over.
Akkurat nå prøver du å selge bil i konkuranse med mange spekulanter og usikre selgere til et svært lite marked. Sannsynligvis vil du få det samme for bilen i dag som du vil om 6mnd.
Så sant Tesla ikke kommer med en facelift på MYP eller Tesla innfører parkeringsensorer og skrinlegger hele vision prosjektet. Evt en ny rentekampanje som vil gjøre brukt kjøp helt uaktuelt for alle som behøver finansiering.
Om det blir kollaps eller ikke kommer nok litt an på definisjonen av kollaps. Jeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil. De som har vendt seg til oppblåste bruktbilpriser vil nok kanskje oppleve dette som en kollaps, men hvis en har vært litt observant og sett at leveringstiden på nybil går ned og at renten presses opp så er det ingen overraskelse. Nå kan du få en nesten ny 2022 model y til ca 500k, 30k ned fra nybilpris. Dette er helt i trå med normal prising av bruktbiler. Men, de fleste er priser seg høyere enn dette og mange langt høyere. Dette gjør at markedet er tregt da selgere ikke evner å ta inn over seg at de må akseptere et tap når det ikke lenger er en stor backlog. Antallet biler på Finn vokser svært raskt om dagen og dersom markedet ikke justerer seg inn snart er det mulig at vi vil få en midlertidig "kollaps" da markedet blir så mettet og låst at det blir panikkselging når renten fortsetter å virker inn i folks økonomi. Noen markedsaktører ser nok denne risikoen allerede og jobber hardt for å selge ned inventaret sitt for ned mot 500k. Når vi ser denne typen atferd fra profesjonelle aktører sliter jeg med å forstå hvordan privatpersoner velger å legge ut bilen sin midt i smørja til nybilpris eller over. Det kan ikke være annet en bortkastede penger på markedsføring som bare bidrar til å presse markedet ytterligere.
For å bidra til videre diskusjon kan jeg komme med en prediksjon om at en nesten ny model y LR som i dag ligger på ca 500 vil bevege seg ned mot 450 de neste månedene. Dette kommer som følge av at renten fortsatt er på vei opp og vi ikke enda kjenner den fulle effekten av renteøkningene samt at tilbudssiden er mye sterkere enn etterspørselen. En av få ting som kan gjøre at bunnen ikke faller ut er dersom tesla plutselig skrur opp prisen mye, men jeg tror nok effekten av dette ville være begrenset på bruktmarkedet da alle som ønsket ny tesla allerede hadde kjøpt til lavere pris slik at det vil ta lang tid før etterspørselen i bruktmarkedet tar seg opp tilstrekkelig til å absorbere det enorme tilbudet som nå ligger ute.
Ser også ut som om en del andre merker allerede kjenner på presset og de vil påvirkes av bevegelsene i markedet. Id 4 gtx er også nede til under 500 selv om den holdt ganske godt tidligere. De andre produsentene vil nok påvirkes mindre enn tesla, men de er alle en del av et større marked.
SitatJeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil.
Hax :+1: det tror jeg du har helt rett i.
Ford justerer prisen :+1: men det gir ingen kollaps i markedet.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/ab4Ra2/ford-blir-foerst-ut-med-aa-svare-paa-teslas-priskutt
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:12
Kortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake. Tipper 6-8 måneder. Tror heller ikke på noen katastrofe for andre produsenter da mange opererer med tildels lange leveringstider. Og det finnes mange som vil ha noe annet enn Tesla, og det er ikke alltid prisene er avgjørende.
Ser ut til at du har rett i den spådommen. Økningen blir og forklart med at Tesla Model Y har blitt klassifisert som SUV, som gjør at kjøperne får $7.500 i støtte fra staten selv om bilprisen går helt opp i $80.000. I tillegg har jo Musk nevnt fulle ordrebøker.
Om 3 år er nok Tesla Model Y vesentlig dyrere enn i dag.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-model-3-price-changes-february-2023-u-s/
Nå har ordrebøkene til tesla økt så snart økes prisen her og tenker jeg. Syns ikke priskuttet til ford er så mye å skryte av egentlig, fortsatt dyrere enn tilsvarende model y.
Møller er passive for id4/5 selger fortsatt bra, for mange vw fans i Norge som trolig har kjørt passat og nå oppgradert til id4/5
Nå er det 30 stk TM3 under kr total 299 999,- på Finn. Det er jo ny rekord og jeg følger med på dette og da tar jeg ikke med de på auksjoner. Mange gode kjøp der (på Finn altså...)
Tenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!
SitatTenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!
Ikke sikkert de 30 (+ noen hundre til) er enig med deg. Iallfall ikke de som har bestilt ny TMY, og som har kalkulert med mye høyere bruktpris på sin TM3. Sikkert også flere som av samme grunn nå avbestiller ny TMY. Men det har vel Tesla regnet med.....
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:34
SitatTenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!
Ikke sikkert de 30 (+ noen hundre til) er enig med deg. Iallfall ikke de som har bestilt ny TMY, og som har kalkulert med mye høyere bruktpris på sin TM3. Sikkert også flere som av samme grunn nå avbestiller ny TMY. Men det har vel Tesla regnet med.....
Motorwatt :+1: ja det har du helt rett i. Men det var ikke derfor jeg skrev det. Jeg ønsker alle med TM3, TMY, TMS, TMX skal få mest mulig når de selger bilen sin. En Tesla er noe av det beste man kan kjøpe brukt i dag, er nå min mening.
Men overskriften er jo "Sv: Tror vi at Teslas nye priser gir kollaps i bruktmarkedet?" og da mener jeg at NEI er svaret. Kollaps i aksjeverden er et klart stort fall på kort tid. Det har ikke skjedd med Tesla i Norge. Og i US ha de jo satt opp litt igjen etter skattepakken kom... det kan fort skje her også at Elon setter alt opp 10% igjen. Hvem vet...?
Og Tesla er jo nær den eneste som tjener på bilene sine og drar inn 9. Den nærmeste er helt nede på 2 tallet...
Og de andre merkene går det ikke så bra med. Se bildet
Enig med noe av det du sier, og tapet på bruktbilprisen på TM3 vil jo tildels kompenseres med billigere TMY.
SitatEnig med noe av det du sier, og tapet på bruktbilprisen på TM3 vil jo tildels kompenseres med billigere TMY.
Helt enig! Meeeen vet mange venter fortsatt fordi parksensorene er tatt vekk... ikke lett det der. Men jeg mener uansett valget er enkelt...løp å kjøp nåååååå...sier jeg..
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:47
Og de andre merkene går det ikke så bra med. Se bildet
Kanskje verdt å nevne at de andre merkene også selger fossilbiler i helt andre kvantum enn EV salget.
Men da blir jo ikke fremstillingen like dramatisk...
Ettermarkedet (også kalt bruktmarkedet) må og fungere, men det har pga mangel på leveranser ved høy etterspørsel, skapt en unormalt høy ettermarkedspris. Det er derfor utelukkende sundt at det kjøles noe ned.
Da får også nye kundegrupper mulighet til å skaffe seg brukbar elbil til en grei pris, og ikke bare disse kort og semikort-rekkeviddebilene.
At markedet for "flippere" ser ut til å falle litt bort, synes jeg og er utelukkende positivt. Disse har vært med på å presse prisene opp, som selvsagt er gunstig for dem selv, men smellen kommer for mange av de som kjøpte bil til ugunstig overpris, og som får smellen når de selv er ute etter ny/nyere bil.
Når flipperne ser mindre fortjeneste, eller ingen fortjeneste i flipping, så vil det være kjøpere som ønsker bil til faktisk bilhold, som får tak i bilene, fremfor mange som nå fikk tak i bil, fordi de enten er "insidere" eller pga storkunde-biten fikk tilbud om å komme fremst i køen.
Jeg ser litt bort fra det at noen har kjøpt bil, men fått endrede forutsetninger som kunne komme ut av dette faktisk med litt fortjeneste, fremfor et uheldig tap, og sånn sett ikke er faktiske flippere.
Korreksjonen måtte til slutt komme, og den er sikkert ikke over helt. Så får vi håpe at nytten og besparelser på drift og vedlikehold, gjør/gjorde at tapet ikke ble så stort likevel for de som valgte å kjøpte brukt til høyere pris enn ny.
SitatKanskje verdt å nevne at de andre merkene også selger fossilbiler i helt andre kvantum enn EV salget.
Men da blir jo ikke fremstillingen like dramatisk...
Marzo :+1: Ja selvfølgelig har du rett i det, men poenget er vel at de skal tjene penger på å lage elbiler... bensin&diesel&hybrid skal jo fases ut på sikt... litt dumt da at de må lage elbiler nå med tap..synes nå jeg da. Der er TESLA helt unike.