Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2023 - => Emne startet av: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 07:20
-
Samt at man nå kan bestille Dual Motor. I tillegg har prisene gått enda mer opp på Plaid.
Og den prisen er uten ny MVA.
Ja, både Plaid og LR har gått opp i pris.
Blir nok dårlig med nybestillinger nå med disse prisene.
Tipper motivasjonen er at de som allerede har en stående ordre inne skal hente ut bilen i 2023.
For nå fremstår det plutselig som en god deal.
LR koster nå 550 000 kr mer, enn jeg betalte forrige uke.
Min Model S Plaid har blitt 463 956 dyrere etter nyttår. Glad jeg fikk bil rett før jul.
Ser ut som Tesla har priset seg ut av Model S/X segmentet. Billigste Model S LR nå koster 1 310 563 uten vinterhjul. Plaid før jul med oppgradert lakk, interiør og FSD er billigere en ribbet LR nå.
Man kan også bestille rundt ratt i appen for de som er interessert i det.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
At det går an..... (23 juli 2021)
Elon Musk confirms Tesla will not offer a regular steering wheel on new Model S/X
https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 11:23
At det går an..... (23 juli 2021)
Elon Musk confirms Tesla will not offer a regular steering wheel on new Model S/X
https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/
Ja, fullstendig forkastelig å endre mening etter å ha fått tilbakemelding fra brukerne. Fysj og fysj.
De har redigert prisen ned igjen nå. Var nok en feil som førte til at avgiftene ble påtrykket to ganger
Sitat fra: DagfinnN på fre 06. jan 2023, kl. 11:35
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 11:23
At det går an..... (23 juli 2021)
Elon Musk confirms Tesla will not offer a regular steering wheel on new Model S/X
https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/
Ja, fullstendig forkastelig å endre mening etter å ha fått tilbakemelding fra brukerne. Fysj og fysj.
Hvis du gadd å lese artikkelen, så var Yoke kontroversielt før bilen ble satt i produksjon. Alternativt ratt skulle vært der fra starten av.
Nå blir det vel en kvasiløsning hvor blinklys, horn, etc. fremdeles må aktiveres på rattet med knapper?
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 08:06
Og den prisen er uten ny MVA.
Inne på mine reservasjoner ligger følgende:
Dual Motor firehjulsdrift
Model S kr. 994.990*
Tri-motor firehjulsdrift
Model S Plaid kr. 1.196.990*
*Pris uten mva
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 08:06
Og den prisen er uten ny MVA.
Inne på mine reservasjoner ligger følgende:
Dual Motor firehjulsdrift
Model S kr. 994.990*
Tri-motor firehjulsdrift
Model S Plaid kr. 1.196.990*
*Pris uten mva
Da må man vel legge til ca. 300K i moms?
Står fortsatt "inkluderer skatter" på min. Kun vektavgift som har blitt lagt til.
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 12:28
Da må man vel legge til ca. 300K i moms?
500k er fribeløp, så nei, ikke så drastisk.
LR:
Kontant kr. 1.175.253
Inkludert mva. på ca. kr. 130.583
Kontantprisen inneholder i dokumentavgift.
Inkluderer vrakpant pålydende kr. 2.400
Inkluderer Vektavgift pålydende kr. 19.937,50
Plaid:
Kontant kr. 1.428.940
Inkludert mva. på ca. kr. 181.083
Kontantprisen inneholder i dokumentavgift.
Inkluderer vrakpant pålydende kr. 2.400
Inkluderer Vektavgift pålydende kr. 21.125
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 11:41
Sitat fra: DagfinnN på fre 06. jan 2023, kl. 11:35
Sitat fra: Motorwatt på fre 06. jan 2023, kl. 11:23
At det går an..... (23 juli 2021)
Elon Musk confirms Tesla will not offer a regular steering wheel on new Model S/X
https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/
Ja, fullstendig forkastelig å endre mening etter å ha fått tilbakemelding fra brukerne. Fysj og fysj.
Hvis du gadd å lese artikkelen, så var Yoke kontroversielt før bilen ble satt i produksjon. Alternativt ratt skulle vært der fra starten av.
Nå blir det vel en kvasiløsning hvor blinklys, horn, etc. fremdeles må aktiveres på rattet med knapper?
Ettersom yoke rattet er så kantete ser jeg flere melder om slitasjeskader som ikke er vanlig på ratt. På hjørnene slites skinnet av inn til understoffet. Kan være holdbarheten som gjør at de tilbyr alternativ?
Personlig synes jeg Yoke fremstår som en løsning på et problem som ikke eksisterer, samtidig som det introduserer flere nye problemer uten egentlig å løse noe.
Å se skjermen bak rattet er ikke noe problem om skjerm og innhold er utformet korrekt. Er målet lett tilgjengelig informasjon og trygg kjøring er jo head up uendelig mye bedre enn å utvide innsynsvinkel til en skjerm på dash.
På rette strekninger/motorvei er jeg helt med på at det kan være komfortabelt å holde på toppen av en "kule" på hver side. Mulig det er mer komfortabelt og føles moderne. Om ens daglige behov er rette strekninger og ikke finmanøvrering, rundkjøringer, krappe svinger etc kan det godt tenkes at en synes yoke er en bedre løsning enn vanlig ratt.
Men slik rattet fungerer hvor det kan skli i hendene, alltid gripevennlig uavhengig av posisjon og alltid direkte og problemfri tilgang til blinklys kan jeg ikke fatte at byttes ut for "en bedre følelse" i enkelte situasjoner.
Ratt og betjening fungerer jo så smidig og problemfritt i nær alle situasjoner i mange andre biler.
Hadde Tesla oppriktig vært opptatt av sikkerhet og lett tilgjengelig info hadde de tilbudt head up, ikke kutte av toppen av rattet.
Med tilvenning går det sikkert greit, og en lærer å sette pris på de tingene Yoke er bedre på. Men totalt sett fremstår det som et tilbakesteg og introduksjon av flere problemer enn det var tenkt å løse. Jeg ser at fans allerede er på banen og lovpriser hvor mye bedre det er å mangle halve rattet og ha knapper istedenfor spak, men når jeg ser hvordan det er å bruke dette rattet i praksis skjønner jeg godt hvorfor andre produsenter som har testet lignende har valgt å droppe det. En må fokusere utelukkende på et smalt brukssegment, og vekte fordeler som fri sikt til display ekstremt tungt, for å konkludere med at dette er bedre. Samtidig som en totalt avfeier ulempene.
Bare det å snu bilen utenfor her og rygge den på plass på parkeringen ville blitt ti irritasjon hver bidige dag om halve rattet manglet :D
Kanskje like greit at S og X har priset seg fullstendig ut av markedet. Frister uansett ikke så mye å betale 1,2 mill for noe som ser ut som det jeg kjøpte for snart 7 år siden, med fortsatt en god del mangler på utstyrsfronten for å kunne kalles premium. Hadde de endret mer eksteriørmessig, tilbudt mer utstyr som er vanlig selv i rimeligere segmenter og priset Model S SR med hengerfeste til rundt 700k kunne jeg vurdert det. Det har skjedd alt for mye i elbil-markedet siden 2016.
Ulempen er at opplevelsen fortsatt blir alternativ selv om man velger rundt ratt - må fortsatt forholde seg til "automatisk" retningsvelger, og blinklysknapper på rattet. Tror nok kjøpergruppa kunne blitt større om det var mulig å få spakene også.
Har Model S Plaid selv. Styre med Yoke rattet er 0 problem i mine øyne, kan enkelt svinge med en hånd på rattet i lav fart slik man gjør med ett vanlig ratt.
Det som irriterer meg er mangel på spaker, og dette nye runde rattet løser ikke det.
Blinkingen på Yoke er helt OK, men knot i rundkjøring. Det som irriterer mest er kontroll av langlys.
Knappen er plassert så langt innpå Yoke at man ikke når den uten å flytte hånden, samtidig har de valgt å sette voice command rett ved tommelen på høyre side. Etter min mening burde disse vært byttet om, da hadde det vært langt bedre å kontrollere langlys med knapp på ratte enn med spake.
Sitat fra: B1 på fre 06. jan 2023, kl. 16:04
Jeg ser mange kommentarer om yoke vs ratt selv om de aldri har prøvd det. Jeg ser også mange som kommenterer at S/X ikke er "premium" nok, uten å ha sett eller prøvd bilen IRL.
Yoke:
Fordeler: Mye mer behagelig enn ratt på vanlig (riks, ring, motor) vei. Hendene, albuene osv er i en veldig behagelig og naturlig posisjon. AP kobler seg ikke ut som den gjorde hele tiden i min M3. Komforten med Yoke er seriøst dobbelt så bra som et vanlig ratt.
Fri sikt ut. Det er mer behagelig å ikke ha et ratt i synsfeltet. Det handler mer om følelsen du får enn at det er et "problem" å ha noe i veien.
Ulemper: Bedre med ratt når man må svinge mye, f.eks. i parkeringshus eller trange rundkjøringer.
Blinklys: Absolutt bedre med hendler i rundkjøringer, men bedre å ha dette på rattet når man kjører på vanlig vei.
Lys: Liker å styre langlys på ratt bedre.
Skal du kun skal bruke din S/X med Yoke som bybil innenfor Ring 2, så er ratt bedre. Skal du bruke bilen din som en vanlig bil? Da er yoke bedre.
Jeg har S Plaid, og kommer fra 3 LR. Jeg har også kjørt flere premiumbiler oppgjennom, samt alle Tesla, gamle S og X og nyeste 3 og Y.
S Plaid er på et helt annet nivå enn M3/MY. Komforten i dempere er natt og dag, lydisolering er natt og dag, materialer innvendig er mye bedre, alt er mye mye bedre. Jeg har mange venner med 3 og Y. Alle som har prøvd den har sagt det samme; nå ble min 3/Y kjip.
I forhold til gamle S/X er refresh mye, mye bedre. Ja, klart det er likhetstrekk, men dette er en helt ny bil.
Du avfeier bare all negativitet som feil, og at folk ikke har sett/prøvd bilene, selv om du vet null om hva folk har gjort. Er ikke akkurat vanskelig å finne en Tesla-forhandler. Det er lov å være fornøyd med eget kjøp, men samtidig akseptere at andre har helt andre forventninger og prioriteringer hva angår finish, følelse og funksjonalitet. :+1:
Sitat fra: B1 på lør 07. jan 2023, kl. 09:44
Problemet er at det blir så sjukt mye "fake news" på slike forum av folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om. Noen folk sjekker gjerne forum for å få innsikt om bil de er interessert i og så kommer man over kommentarer som ikke stemmer med virkeligheten, grunnet synsning av folk som ikke har prøvd bilen en gang.
Ja, dette er ett gjennomgående problem. I tillegg er det mange som uttaler seg etter en kort kjøretur. Det tar tid å venne seg til nye ting, og når man går inn med negative forventninger, så blir fort opplevelsen negativ.
Gleder meg til å prøve yoke ratt selv, men tenker jeg venter til litt finere vær før jeg bestiller prøvekjøring
Om man liker det eller ikke, eller tvinger seg selv til å like det eller det kommer naturlig, for være opp til den enkelte.
Men vi har sett flere forslag på slike ratt på ulike prototyper hos andre produsenter hvor de har gått bort i fra ideen.
Det betyr ikke nødvendigvis at Tesla er geniet her...
Ett (lite?) argument for Yoke er den manglende muligheten til å holde hånden rundt kl.12 (når man ikke svinger mye, som man typisk bare gjør i lav hadtighet), dvs. færre som potensielt knekker armen ift utløsing av airbag.
Flere påpeker at yoken er behagelig å holde i og at det fungerer «greit» på landevei og motorvei. Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt, og rattet fungerer også godt i byen og svingete vei, så det er jo faktisk kun negativt (annet enn sikt til IC, som sjeldent er et problem uansett). Tesla forsøker å fjerne funksjoner først, også fikse automasjonen etterpå. Det er bare det at de ofte ikke lykkes, og da blir det litt kjipt.
Enig, synes Yoke fungerer utmerket. Nydelig på langkjøring, og man får fort teknikken på bykjøring/parkering. Blinking ut av rundkjøringer er det som krever mest tilvenning:)
Sitat fra: Vaduz på lør 07. jan 2023, kl. 16:35Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt,
Det må jeg si meg uenig i. Rattet er jo rundt, så det eneste du kan variere er hvor du plasserer hendene. Yoke er jo kantete, og fasiliterer flere forskjellige grep.
Sitat fra: B1 på lør 07. jan 2023, kl. 09:44
Sitat
Du avfeier bare all negativitet som feil, og at folk ikke har sett/prøvd bilene, selv om du vet null om hva folk har gjort. Er ikke akkurat vanskelig å finne en Tesla-forhandler. Det er lov å være fornøyd med eget kjøp, men samtidig akseptere at andre har helt andre forventninger og prioriteringer hva angår finish, følelse og funksjonalitet. :+1:
Jeg avfeier ikke negativitet som feil! Jeg sier jo at Yoke har fordeler og ulemper. Jeg kan lett bytte ut til ratt. Ratt koster jo mindre enn et sett med nye dekk. Om yoke er ulempe kontra ratt, så hadde den da blitt byttet? Men for flesteparten som faktisk har prøvd bilen, er Yoke å foretrekke. Test en, så finner du fort ut av det.
Folk kan mene det de vil når de har TESTET bilen. Se reportasjen fra TOCN. Her var mange negative, men etter å ha testet nye S, ble de alle fans ;) https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/ - som det er bred enighet om - dette er en NY bil.
Det er helt umulig for deg å si noe om hvordan rattet, lydisoleringen, finishen, kjørekomforten osv opplevelsen før du faktisk har kjørt den. Det gjelder alle biler.
Problemet er at det blir så sjukt mye "fake news" på slike forum av folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om. Noen folk sjekker gjerne forum for å få innsikt om bil de er interessert i og så kommer man over kommentarer som ikke stemmer med virkeligheten, grunnet synsning av folk som ikke har prøvd bilen en gang.
Men igjen, du bare slenger ut at folk som kommenterer negativt, ikke har kjørt eller sett bilene, uten at du har noen som helst forutsetning for å vite noe om det? Du skriver selv at folk som kommenterer at bilene ikke er premium nok ikke har sett eller prøvd de - hvordan vet du at de ikke har sett de? Jeg kan iallfall med hånden på hjertet, som mangeårig Tesla-eier (og aksjonær), si at jeg er skuffet over hva de nå leverer av utvendig finish fra Fremont, etter å ha studert både X og S plaid i real life. De burde iallfall vært oppe på nivå med Y og 3 til halve prisen.
Sitat fra: turfsurf på søn 08. jan 2023, kl. 18:34
Sitat fra: Vaduz på lør 07. jan 2023, kl. 16:35Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt,
Det må jeg si meg uenig i. Rattet er jo rundt, så det eneste du kan variere er hvor du plasserer hendene. Yoke er jo kantete, og fasiliterer flere forskjellige grep.
Du har vel 2-3 eiker i vanlig ratt, så det åpner for horisontale og vertikale varianter også. Litt vanskelig å holde mellom kl 9 og 3 på yoke som jeg gjør veldig mye av i feks trange bygater, garasjehus eller annet terreng som krever mye manøvrering. Men uansett fint at man nå kan få et helt ratt for folk som verdsetter funksjon over form:)
Sitat fra: B1 på søn 08. jan 2023, kl. 19:56
geear, det ser man ganske enkelt på kommentarene om hvem som faktisk har kjørt den eller ikke, samt at de som faktisk har testet den, hadde nok skrevet det :)
Finishen er jo standard Tesla problem. Klart jeg hadde ønsket at panel gaps var så bra som mulig, men for meg er ikke det så farlig. Så lenge ting er godt skrudd sammen innvendig (helt uaktuelt med knirking inni bilen osv) er jeg ikke så nøye på det. Men så har du de folka som bruker masse tid på vasking/pussing av bil - for de er det kanskje en deal breaker. Kanskje 3/Y er bedre på dette området, men som bil er 3/Y økonomibil kontra en S/X. Det har samtlige av mine venner som eier Tesla også sagt etter å ha kjørt Plaiden. Til og med venner som ikke var så imponert over min M3, var veldig positive til Plaiden.
Man ser også godt hvem som har kjøpt bil til 1.2+mill ut i fra kommentarer, men det er jo naturlig;)
Tipper det er produsert noen milliarder biler med vanlig ratt gjennom tidene. Hadde man funnet ut at yoke-ratt hadde hatt noe for seg, hadde vi hatt det for lenge siden. Alle bilprodusenter kan nemlig lage et slikt ratt, men det kommer garantert ikke til å ta av før de blir "intelligente".
https://electrek.co/2021/10/29/toyota-fixes-tesla-yoke-steering-wheel-in-its-first-electric-suv-steer-by-wire-system/
Du må ha et kjøremønster som de færreste har. 90% på AP trodde jeg nesten var umulig, og min AP er lik din AP. Jeg kjører også endel på motorvei (E18), men dog ikke på ditt nivå. Har ingen problem med å plassere lanken behagelig på 4 steder slik at jeg unngår nag, og kjører problemfritt i byen. Men fint at du er fornøyd med Yoke, men synes personlig at forsvaret er litt over kanten.....😲
Morsomt når ikke-eiere kommer med sterke meninger og mener de har mer rett enn de som faktisk eier bilen...
Når folk sier de ville valgt yoke - nå som er det er valgfritt sier det jo sitt.
Sitat fra: kirky på tir 10. jan 2023, kl. 12:39
Morsomt når ikke-eiere kommer med sterke meninger og mener de har mer rett enn de som faktisk eier bilen...
Noen som har sagt det? Sikter du til mitt innlegg, så er det jeg skriver min personlige mening. Fint at Tesla også har skjønt at det finnes delte meninger.
Sitat fra: kirky på tir 10. jan 2023, kl. 12:39
Når folk sier de ville valgt yoke - nå som er det er valgfritt sier det jo sitt.
Mange eiere så vel som bilstestere sier det motsatte også. Dermed blir en vesentlig mer skeptisk når en del sier at dette ikke er ideelt og sliter en del, mens andre er relativt ekstreme i sin positive omtale. Stoler nok langt mer på de som er balanserte enn de som mener det er helt genialt. I hvert fall når jeg ser at ting som vektlegges burde vært løst bedre eller ikke er noe jeg ville vektlagt over ulemper.
Halvt ratt er det flere produsenter som har forsøkt seg på før, men fellesnevneren er at det forsvinner igjen.
Sitat fra: geear på fre 06. jan 2023, kl. 14:05
Ulempen er at opplevelsen fortsatt blir alternativ selv om man velger rundt ratt - må fortsatt forholde seg til "automatisk" retningsvelger, og blinklysknapper på rattet. Tror nok kjøpergruppa kunne blitt større om det var mulig å få spakene også.
Jeg kjøper i hvert fall ikke før det kommer spaker.
Litt som å kjøre bilspill med ps5 controller vs et ratt. Begge går jo, men en er best.
Den 10% analogien funker ikke helt. Hver gang jeg parkerer må det rygges inn, bilen skal 90 grader. Og nesa ut igjen, ratting for å få bilen 90 grader (full lock) , så vinkelrett ut på veien og nesten full lock andre veien. Hver bidige kjøretur. Her i byen er det mye ratting i lav fart overalt.
Når det går rett frem på landeveien eller motorvei (90%) funker jo ratt, stikke, ror, rorpinne og yoke for den sakens skyld. alle har sine fordeler mtp hvilke grep man kan holde. Jeg varierer grep mye.
SitatPrøv en selv er mitt råd.
Det er jo umulig. Ifølge deg trenger man flere dager, og hos Tesla får man i beste fall noen timer. Utsyn til IC er IMO et lite problem på Tesla. På flere bilmerker med digital IC kan man fjerne alle uvesentlige informasjoner, og bare vise fart. Smart.
Sitat fra: B1 på tor 12. jan 2023, kl. 09:59
Hæ!? PS5 kontroll og ratt?
F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.
Alt til sitt bruk.
Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.
Igjen, det er en grunn til at folk ikke bestiller ratt. Det har vært tilgjengelig uoffisielt siden Plaiden kom til USA. Det er selvfølgelig noen som har byttet ut, men det er ikke så mange. Det bør vel si sitt? Ratt koster under 1% av bilens verdi, og det å styre en bil er ganske vesentlig. The proof is in the pudding som de sier.
Prøv en selv er mitt råd.
Så ratt bedre enn yoke der altså, er jo bare det alle har sagt. Ingen argumenterer for at det er umulig å venne seg til eller bruke, bare dårligere løsning i hverdagen slik det er implementert. Litt spesielt at sikt til IC skal være så viktig også hos en bilprodusent som ikke har IC på 90% av bilene de selger:p
Én eksepsjonelt dårlig idé
https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711
Sitat fra: Motorwatt på fre 13. jan 2023, kl. 08:34
Én eksepsjonelt dårlig idé
https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711
TLDR? Har ikke nettavisen abb.
Sitat fra: B1 på tor 12. jan 2023, kl. 09:59
F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.
Alt til sitt bruk.
Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.
Jeg har prøvd selv. Fikk halvannen time med en Model S Plaid med Yoke i USA i høst.
Oppsummert: Annerledes.
Min mening ellers: jeg kommer ALDRI til å foretrekke yoke fremfor vanlig rundt(ish) ratt.
Med yoke får jeg bare muligheten til å ha hånda klokka 3 eller 9, eller klokka 7 og 5, på yoke'n. Med et ratt kan jeg hvile hånda på toppen. Jeg kan ha hender klokka 2 og 10. 3 og 9. 7 og 1. Klokka 6. Etc. Eller sågar styre med beinet skulle jeg våge det. Mulighetene er mange. Fleksibiliteten er enorm. Ergonomien ivaretatt.
Konvensjonelt ratt sperrer for utsyn? Når hadde du sist en bil hvor rattet stjal utsikt ut frontvinduet?
Sperrer for Instrument Cluster? Har jeg aldri hatt problemer med. Og nå har jeg bil med HUD. Der har jeg all den informasjonen jeg behøver for 98% av kjøreturen.
Til din F1-argumentasjon: har du sett svingradiusen til en F1-bil? Edit: hoppet litt for lett bukk over F1- og rally-avsnittet ditt. I F1, i racing, er det minimalt rattutslag som gjelder. Og fokuserte førere som er avhengig av godt grep. Du ser ikke en F1-fører som slapper av i løpet med å legge hånda på toppen av styreinnretningen. Eller hviler med lett hånd klokka 6 på styreinnretningen. Du ser ikke en F1-bil som behøver å lukeparkere i byen. Eller kjøre i trange parkeringshus.
Eller la oss ta det litt videre: rally. Når så du sist en rally-bil med yoke? Så lenge som yoke har vært i F1 så er det vel ganske så rart at ikke øvrig bilsport, så som rally, ikke har adoptert yoke? Eller?
For meg er yoke'n til Tesla intet annet enn en PR-jippo. Løsning på et ikke-eksisterende problem, og heller en løsning som er mer til bryderi enn faktisk nytte.
Sitat fra: avelon på fre 13. jan 2023, kl. 09:43
Sitat fra: Motorwatt på fre 13. jan 2023, kl. 08:34
Én eksepsjonelt dårlig idé
https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711
TLDR? Har ikke nettavisen abb.
Fra Nettavisen:
Det handler om rattet, men ikke kanskje det du skulle tro:
For den nye Formel 1-stil-løsningen kalt «yoke» er i seg selv ikke problemet. Det gir marginalt bedre syn til instrumentpanelet, ser forholdsvis kult ut – og er noe det ikke tar altfor lang tid å venne seg til under normal kjøring
Det er riktignok dårligere enn et rundt ratt. Det kunne fungert optimalt om du aldri måtte bytte grep, men da kan det ikke være mer enn én rotasjon lås-til-lås.
Denne rattbevegelsen klarer du ikke med fast grep med to hender.
Rattet snurrer derimot rundt like mye som vanlige ratt. Dessuten umuliggjør formen flere av mine favorittgrep på rattet. På toppen av det hele synes jeg personlig det er altfor tykt og ujevnt i formen, så det ligger ikke særlig godt i hånden heller.
Mens vi hadde bilen på test annonserte Tesla at man nå kan velge vanlig ratt, og til og med bytte ratt på eksisterende biler, så dette er egentlig ikke så viktig. Valgfrihet for dem som vil er helt fint.
En dårlig erstatning
Men det store problemet er at Tesla har fjernet alt av hendler. De har fjernet alle funksjoner som du normalt har enkelt tilgjengelig på forutsigbare steder, og erstattet det med trykkfølsomme knapper på rattet. Dette gjelder også om du bytter ratt.
Legger du deg «på hornet» i panikk i trafikken skjer det ikke noe som helst hvis du tror tuting skjer ved å trykke midt på rattet som alltid. Skal du tute må fingeren din finne det lille horn-ikonet på høyre side.
Skal du aktivere cruise-control må du finne det lille ikonet ved siden av. Vi fikk den for øvrig aldri til å aktivere.
Skal du justere lys, har du én knapp, som egentlig ikke gjør annet enn å blinke med lysene og aktivere en meny der du kan justere lysmodus. Denne menyen dukker opp på infotainmentskjermen. Du må altså satse på automatisk nedblending, som jo alltid er en dårlig idé.
Menyen dukker opp her når du trykker på lys-knappen.
Du har også én knapp for vindusviskere. Det er den som spruter med vindusspylervæske. Igjen bringer det opp en meny, denne gangen i instrumentpanelet, der du må velge med en bryter på rattet.
Menyen dukker opp her når du trykker på vindusvisker-knappen.
Siden Tesla fortsatt sliter voldsomt med Auto-funksjonen sin på vindusviskere, er denne en evig plage. Den kan fullstendig ignorere nesten ugjennomsiktig rute, men også «gå amok» når den tilsynelatende er ren.
Bedre blir det ikke i slapseføre av at vindusspylervæsken, som kommer ut fra selve viskerne, ikke fordeles skikkelig over hele vinduet. Da får man ikke renset synsfeltet.
Du tvinges nærmest til å kjøre ulovlig
Men verst av alt er blinklysene. Disse sitter som to trykkfølsomme knapper på venstre side av rattet. Når du trykker på disse vet du aldri om du får et kort trippel-blink, eller om de blir stående på til du skrur de av. Den trykkfølsomme flaten er usynlig, og såpass liten at vi innimellom har bommet.
Knappene fungerer sånn tålelig så lenge du bare skal skifte felt på motorveien, eller bruker de inn i et vanlig kryss.
Men de er åpenbart laget av noen som aldri har sett en rundkjøring før.
Det store problemet kommer når du skal blinke deg ut av rundkjøringer. Når du skal blinke er rattutslaget alt fra litt til veldig stort, og du vet aldri hvor knappene faktisk er. Har du gjennomført en halv omdreining er pilene på høyre side, og de viser feil vei. I enda verre situasjoner har du dratt rattet rundt 3/4 runde, byttet rattgrep, og skal da se i speilet og blinke ut samtidig.
Yoke rattet synes jeg er ok, men håpløst å blinke ut av rundkjøringer!!. Disse knappene som man kan få til M3 og Y kan de programmeres til å være blinklys knapper?
Sitat fra: Motorwatt på fre 13. jan 2023, kl. 10:46
Sitat fra: avelon på fre 13. jan 2023, kl. 09:43
Sitat fra: Motorwatt på fre 13. jan 2023, kl. 08:34
Én eksepsjonelt dårlig idé
https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711
TLDR? Har ikke nettavisen abb.
Fra Nettavisen:
Det handler om rattet, men ikke kanskje det du skulle tro:
For den nye Formel 1-stil-løsningen kalt «yoke» er i seg selv ikke problemet. Det gir marginalt bedre syn til instrumentpanelet, ser forholdsvis kult ut – og er noe det ikke tar altfor lang tid å venne seg til under normal kjøring
Det er riktignok dårligere enn et rundt ratt. Det kunne fungert optimalt om du aldri måtte bytte grep, men da kan det ikke være mer enn én rotasjon lås-til-lås.
Denne rattbevegelsen klarer du ikke med fast grep med to hender.
Rattet snurrer derimot rundt like mye som vanlige ratt. Dessuten umuliggjør formen flere av mine favorittgrep på rattet. På toppen av det hele synes jeg personlig det er altfor tykt og ujevnt i formen, så det ligger ikke særlig godt i hånden heller.
Mens vi hadde bilen på test annonserte Tesla at man nå kan velge vanlig ratt, og til og med bytte ratt på eksisterende biler, så dette er egentlig ikke så viktig. Valgfrihet for dem som vil er helt fint.
En dårlig erstatning
Men det store problemet er at Tesla har fjernet alt av hendler. De har fjernet alle funksjoner som du normalt har enkelt tilgjengelig på forutsigbare steder, og erstattet det med trykkfølsomme knapper på rattet. Dette gjelder også om du bytter ratt.
Legger du deg «på hornet» i panikk i trafikken skjer det ikke noe som helst hvis du tror tuting skjer ved å trykke midt på rattet som alltid. Skal du tute må fingeren din finne det lille horn-ikonet på høyre side.
Skal du aktivere cruise-control må du finne det lille ikonet ved siden av. Vi fikk den for øvrig aldri til å aktivere.
Skal du justere lys, har du én knapp, som egentlig ikke gjør annet enn å blinke med lysene og aktivere en meny der du kan justere lysmodus. Denne menyen dukker opp på infotainmentskjermen. Du må altså satse på automatisk nedblending, som jo alltid er en dårlig idé.
Menyen dukker opp her når du trykker på lys-knappen.
Du har også én knapp for vindusviskere. Det er den som spruter med vindusspylervæske. Igjen bringer det opp en meny, denne gangen i instrumentpanelet, der du må velge med en bryter på rattet.
Menyen dukker opp her når du trykker på vindusvisker-knappen.
Siden Tesla fortsatt sliter voldsomt med Auto-funksjonen sin på vindusviskere, er denne en evig plage. Den kan fullstendig ignorere nesten ugjennomsiktig rute, men også «gå amok» når den tilsynelatende er ren.
Bedre blir det ikke i slapseføre av at vindusspylervæsken, som kommer ut fra selve viskerne, ikke fordeles skikkelig over hele vinduet. Da får man ikke renset synsfeltet.
Du tvinges nærmest til å kjøre ulovlig
Men verst av alt er blinklysene. Disse sitter som to trykkfølsomme knapper på venstre side av rattet. Når du trykker på disse vet du aldri om du får et kort trippel-blink, eller om de blir stående på til du skrur de av. Den trykkfølsomme flaten er usynlig, og såpass liten at vi innimellom har bommet.
Knappene fungerer sånn tålelig så lenge du bare skal skifte felt på motorveien, eller bruker de inn i et vanlig kryss.
Men de er åpenbart laget av noen som aldri har sett en rundkjøring før.
Det store problemet kommer når du skal blinke deg ut av rundkjøringer. Når du skal blinke er rattutslaget alt fra litt til veldig stort, og du vet aldri hvor knappene faktisk er. Har du gjennomført en halv omdreining er pilene på høyre side, og de viser feil vei. I enda verre situasjoner har du dratt rattet rundt 3/4 runde, byttet rattgrep, og skal da se i speilet og blinke ut samtidig.
Hvis man ser vekk i fra gammelt kjedelig design, blikkfølelse og dårlig kvalitet generelt, så burde i alle fall det over være en dealbreaker. Slik det høres ut, bør egentlig ikke bilen være godkjent på norske veier. Ikke på andre veier heller for den saks skyld.
Jeg er ingen stor Tesla-fan, men her er jeg litt uenig 😀. Model S er fremdeles en skikkelig stilig og tidløs designet bil. Litt kjedelig at det ikke er lett for ukyndige å se forskjell på 2012 og 2023 modell. Blikkfølelse? Den er jo laget av aluminium 🙂. Ën stor forskjell fra 2012 er kvalieten. Den er blitt mye bedre. Men på software-siden begynner den å tape terreng.
Ikke på software-siden, for der er ingen i nærheten, men på brukervennlighet på visse områder.
Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:
-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing
Sitat fra: Motorwatt på ons 18. jan 2023, kl. 11:26
Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:
-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 11:15
Ikke på software-siden, for der er ingen i nærheten, men på brukervennlighet på visse områder.
Det stemmer jo ikke. Mercedes er første ute med godkjent nivå 3 selvkjøring, mens Tesla sliter med et class action søksmål hvor de blir anklaget for svindel. Nesten alle andre biler i verden har fungerende regnsensor, Tesla har ikke. 360 kamera med birds eye view er vel også en ren hygienefaktor hos de fleste i dag.
Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.
At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 13:06
Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.
At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
Responsivitet, endringer og oppdateringer gjør ikke softwaren bra, når det mangler basisfunksjoner som alle andre har. Funksjonalitet som er rene hygienefaktorer i dag.
SitatDere har misforstått
Kan du utdype? De manglene jeg påpeker er da virkelig reelle?
Ja, men alt bortsett fra de tre siste er jo software de ikke har. I så fall glemte du Apple carplay, Android Auto, fotåpner for bagasjerom, etc.
BirdView ble lovet av EM for over 2 år siden, og da burde varsler ved rygging være enkelt.
Flere som mener at Matrix ligger klart, men mangler software
Valg av flere blink er definitivt bare software
Så da sitter vi igjen med HeadUp som nok ikke er så enkelt 🙂.
Men... Alt dette er jo ting som ikke finnes i software enda.
Fartsavhengig lyd er det med altoppslukende lyd aktivert, mener jeg.
Ellers, det de har av software fungerer jo upåklagelig og kjapt etter min mening. Bortsett fra vindusviskerne som lever sitt eget liv til tider, og cruise/AP med fantombrems i ny og ned.
Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 14:20
Men... Alt dette er jo ting som ikke finnes i software enda.
Fantombrems er egentlig noe som burde gjøre cruise controllen deres forbudt. Det har vært slik i lang tiden uten at de gjør noe med det.
Har aldri opplevd at noen andre biler fantombremser. Nok et eksempel på elendig software.
Sitat fra: Klykken på ons 18. jan 2023, kl. 14:20
Men... Alt dette er jo ting som ikke finnes i software enda.
Fartsavhengig lyd er det med altoppslukende lyd aktivert, mener jeg.
Ellers, det de har av software fungerer jo upåklagelig og kjapt etter min mening. Bortsett fra vindusviskerne som lever sitt eget liv til tider, og cruise/AP med fantombrems i ny og ned.
Nå snakker vi vel egentlig om det de ikke har.
("Altoppslukende lyd" eller "Surround" har ikke noe med fartsavhengig volum å gjøre).
Ja, nettopp. Det de ikke har, men kanskje burde hatt. Men er på ingen måte uenig med deg, må vite. Og det de har innabords av software mener jeg fungerer bedre både på bruk og opplevelse.
Ellers, mener bestemt lyden øker i takt med farten i vår Y når Altoppslukende lyd er på. Men kan være at "my mind playing tricks on me". :)
Ser ikke bort fra at de har fått funksjonen nå, men da har den blitt forbigått i stillhet 😀. Spesielt på biler med høyt støynivå burde det være lett å merke at volumet fra media øker i takt med farten.
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.
Sitat fra: DagfinnN på ons 18. jan 2023, kl. 17:09
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.
Det var nettopp det nettavisen skrev at ikke finnes på Plaid. Null hendel. Touch knapp, som igjen aktiverer meny, som må fikles med. Defintivt noe som burde gjøre bilen avskiltet i Norge (og resten av verden) da det går på sikkerheten løs.
Når man trykket på touch knappen så aktiverer man viskeren, holder man inne så spyler den. Når man har trykt på knappen kan man bruke venstre skrollehjul for å endre intensitet på viskerne. Så ingen fikling på skjerm.
Skymles manualen, så får man svar på det meste og mer til.
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne :laugh:
Sitat fra: Solheim på ons 18. jan 2023, kl. 19:20
Når man trykket på touch knappen så aktiverer man viskeren, holder man inne så spyler den. Når man har trykt på knappen kan man bruke venstre skrollehjul for å endre intensitet på viskerne. Så ingen fikling på skjerm.
Dette fungerer vel ikke på Y/3?
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.
Her er det mye individualisme. Noen elsker å lese manualer, noen hater det, noen skjønner ikke, noen nedprioriteterer, og noen kan ikke lese manualer. En venn av meg hadde kjøpt en ny Suzuki, og stilte på døren min en tidlig morgen. Da hadde bilen stått med motoren igang fra dagen før fordi ingen hadde fortalt han hvordan han fikk stoppet den....
Personlig leser jeg ikke manualen før en måneds tid etter at jeg har fått ny bil. Da vet jeg hvor det som beskrives i manualen faktisk er, og så synes jeg det er gøy å finne ut ting selv...
Tenker at det holder å skumlese før man tar første turen. Er jo glimrende å gjøre mens man venter på å få bilen, f.eks.
Spesielt når Tesla er såpass utradisjonelle med sine valg og leverer bilen uten hendler, gir og det man normalt forventer å finne på vante plasser i andre biler.
Du og jeg er da bevis på individualisme... 😀
Sitat fra: Klykken på tor 19. jan 2023, kl. 08:52
Sitat fra: overskyet på ons 18. jan 2023, kl. 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.
Å lage produkter som er intuitive er nok lurt særlig når det kommer til basisfunksjoner.
Vi har en kaffetrakter her på kontoret av et merke som man finner i mange norske hjem.
Ingen har satt seg ned for å lese i manualen, men kaffe blir det!
Måtte man lest manualen for å trakte kaffe hadde få om noen, giddet å gjøre det.
For håpe det samme ikke gjelder for Yoke sjåfører og blinklys...
Jeg er absolutt ikke en fan av knappene på yoke og ratt for blinklys, og syns Tesla gjør mye rart i kampen mot knapper i bilene sine, men at man skal trenge å lese manualen for å forstå at knappen på rattet/yoke som er merket med vindusviskersymbol forstår jeg ikke. Denne er da særdeles opplagt? Vi hadde X med yoke på prøvekjøring i helga som var, og kona brukte vindusviskerne uten at jeg kan huske å ha sagt noe til henne om hvor hun fant den.
Så bra. Men hvis det er første gang man kjører Tesla anbefaler jeg å lese gjennom manualen kjapt, for det å begynne å lete etter ting på skjermen mens man kjører i snøvær på motorveien er ikke særlig trafikksikkert. Kanskje finner man ut at det man lette etter ikke trengte skjermberøring heller? Som nevnt tidligere kan det være mye annet som man kanskje ikke visste som man får visshet om.
Og som Motorwatt nevnte gjelder dette ikke alle!
Må bekjenne at da jeg fikk en TM3 som lånebil, så måtte jeg ha et kræsjkurs på nøkkelkortet... 💥 😖
Hvis folk begynner å slumme ned interiøreret med gettomontering av knapper eller hendler, så må det være den ultimate fallitterklæring.
Lurer på om kvaliteten på rattet er like dårlig som på joken? Dette skjer ikke på en Toyota, for å si det slik.
https://www.carscoops.com/2022/08/owners-complain-that-tesla-model-s-plaid-steering-yoke-material-degrades-after-as-little-as-4k-miles/
Bildet i artikkelen ser ut til å være at hjørnet på yoken kanskje treffer lår når det dreies.
Ellers kan det være en dårlig batch med yoke i noen biler. Slik som TMY Performace fra Tyskland med en hel hau med havari på varmepumpa.
Etter å ha hatt bilen i snart en mnd, tror jeg faktisk jeg kommer til å bestille retrofit.
Liker yoken (sett bort fra touch knappene), men det er langt bedre med ratt imho.
Tenker å gi det til våren og sneen forsvinner, sånn at man får kjørt litt. Samt se litt anmeldelser av de som får ratt på youtube. Ser at det kommer i mars i appen.
Får man beholde yoken tro? om man selger en gang kan er det en verdi at kjøper kan velge, evt man vil bytte tilbake etc.. :-)
Kan egentlig ikke tenke meg man får Yoken tilbake, men vet jo aldri
Nå er det standard med rundt ratt. Iallfall i USA. Yoke kan leveres som gratis opsjon.
De skiftet tilbake igjen i dag. Nå er det standard med Yoke, mens ratt er et gratis alternativ.
Har ikke hatt anledning til å prøvekjøre selv enda. Ut fra det jeg leser her i tråden og hos blant annet Motor og Elbilforeningen var jeg meget skeptisk til Yoke-rattet, men sjekk ca 29 minutter ut i denne videoen fra Autogefühl. Jeg synes han gjennom videoen demonstrerer hvordan rattet fungerer meget godt på motorvei og han ser ikke ut til å ha noen problemer med det i by heller.
Eller Matt Watson i Carwow sin test for et år siden; sjekk kjøringen på svingete vei:
Begge er for øvrig meget grundige testere og de har en tendens til å fange opp alt av niggles og dårlige løsninger i testene sine.
Ser ellers i kommentarfeltene på begge at knappene på rattet har en del mer funksjonalitet enn det som er blitt nevnt. Du trenger ikke treffe hornknappen ordentlig så lenge du dunker på den delen av rattflaten, for eksempel. Påstås det.
Nå har Tesla skjønt det!
As for Tesla's used of the technology, I am sure they are thinking of some advantages with self-driving, but it can also be useful for human driving, especially when it comes to tuning the steering for its yoke steering wheel.
https://electrek.co/2023/06/16/tesla-patents-new-steer-by-wire-system/