Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: coolhand på lørdag 29. oktober 2022, klokken 19:38

Tittel: Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?
Skrevet av: coolhandlørdag 29. oktober 2022, klokken 19:38
Jeg har en Mercedes B Eletctric. Den skal jo i teorien kunne ta i mot 11kw, dersom en lader på 400v 3-fas lader.

Dette er jo type 2-stasjoner. Jeg har 3-fas kabel.

Hvordan vet jeg om ladepunktet leverer 400v 3-fas ? Eller vet en det ikke?

Grunnen til at jeg spør er at dersom bilen får lade på maks (11kw), så vil en times stopp utvide aksjonsradiusen betydelig.

Mulig dette er et utrolig dumt spørsmål, så da får dere bare ta dere en god latter. Og kanskje gi meg svaret også..  :-)
Tittel: Sv: Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?
Skrevet av: Orbitlørdag 29. oktober 2022, klokken 20:12
I praksis er alle offentlige AC-ladestasjoner med 11 kW eller mer også 3-fas. En av de bedre oversiktene får du på ChargeFinder (https://chargefinder.com/no/search). Sett filter til å være 11 - 250 kW, samt kun type-2 AC plugg. Da ser du alle laderne du kan bruke, samt informasjon om hvem som drifter dem.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?
Skrevet av: Ulvissøndag 30. oktober 2022, klokken 18:13
Slettes ikkje eit dumt spørsmål. Spesiellt ikkje om du har fått med deg oppstyret om 230V AC 3 fase lading. Sidan det på ingen måte er standardisert så SKAL alle offentlig tilgjengelige ladepunkt med 3 fase vere for 400V.
Spesiellt MB B Electeic er vel ein av dei modellane der det er tvil om kor trygt 230V 3fase er pga ledningsnettet i bilen.
Om du finn 3.6 -7.4 kW punkt kan du anta at det er 1 fase. Finn du 11 - 22 kW punkt kan du anta at det er 400V 3fase.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 09. januar 2023, klokken 23:10
Det er en svakhet med mange biler, at de ikke viser noen grei informasjon om ladeeffekt.  Av og til kan man se det med 3. parts apper. Gjenværende ladetid kan også gi noen hint i visse tilfeller.
Når det gjelder offentlige ladere, kan man sjekke om de er merka på noen måte.
Er det enfase, så kan de være merka med 1-fase, eller ca 3,7 eller 7,4 kw etc.
Er de merka med 11kw, 22kw, 44kw, eller med 3-fase, så kan det være 3-fase,  Men det kan også bare bety hva kontakta er typegodkjennt for, uten at du har så høy effekt tilgjengelig.