Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: Ulvis på ons 19. okt 2022, kl. 21:21

Tittel: Easee Charge vs NEK400:2022
Skrevet av: Ulvisons 19. okt 2022, kl. 21:21
I ny NEK400:2022er det krav til overSTRØMsvern (Edit: iht _spesifikke_ EN standardar), som Easee Charge kopla på samme kurs med lastdeling, men uten enkelt sikring pr ladeboks, ikkje oppfyller, eller?
Easee vern er vel kun sensor og software?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221019/5fc866fed5ed4aed16076f9afc2317c6.jpg)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Tittel: Sv: Easee Charge vs NEK400:2022
Skrevet av: geearons 19. okt 2022, kl. 22:08
Det var krav til overstrømsvern i 2018 også. Hva er det som er endret i forhold til dette?

Her er en diskusjon rundt dette, og svar fra Easee:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1029952#msg1029952
Tittel: Sv: Easee Charge vs NEK400:2022
Skrevet av: Ulvisons 19. okt 2022, kl. 23:06
Sitat fra: geear på ons 19. okt 2022, kl. 22:08
Det var krav til overstrømsvern i 2018 også. Hva er det som er endret i forhold til dette?

Her er en diskusjon rundt dette, og svar fra Easee:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1029952#msg1029952
Det er vel at det no er lista opp _eksplisitte_ standardnummer for overstrømsvern. Spørsmålet er om Easee sitt utsagn "Vi har et elektronisk overstrømsvern i boksen, som fullt ut tilfredsstiller kravene i IEC61851-1 Ed 3 (ladestandarden)", fortsatt er gyldig iht 2022 revisjon?

"Elektronisk overstrømsvern" er muligens ikkje "innanfor"? Dvs at slikt vern må oppfylle ein eller fleire(?) av standardane NEK EN 60947-2, 60947-62, 61009-1, 60898, 60269.

Med Easee sin standing her i landet så kan jo dette bli eit "elefanten i rommet" tema, sjølv om dette naturligvis gjeld fleire andre fabrikat også.
Zaptec Pro boksen har feks standard vern godt synlig, men ikkje i Zaptec Go (som rettnok ikkje er i segmentet for større anlegg)


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk