Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Specigold på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 21:16
Hei,
Jeg har lest litt på forumet om isolering av vanntank og rør. Det har vært noen bilder om hvordan det ble gjort, men disse er fjernet på nettsiden (sikkert pga alder).
Noen som har instruksjoner på hvordan vi skal isolere bilen. Jeg har tilgang på bukk, så det skal være greit å få kommet inn fra undersiden også :)
Håper noen har noen bilder eller kan gi meg noen tips :) Om noen har et klipp hadde dette også vært helt fantastisk!
8) 8)
Det enklaste att göra är att isolera själva tanken och täta grillen nederst i fronten.
Mer jobb är det att efterisolera slangarna under bilen, och helst också själva värmaren för att uppnå bäst effekt. I denna tråd på sida 6 och 7 kan du bl a se hur jag isolerade tanken och tätade grillen. Har tyvärr inga bilder på hur jag isolerade slangarna:(
https://elbilforum.no/index.php?topic=40275.90
Kjempe, ja da isolerer jeg iallefall den😊 gir det noe særlig effekt å bare isolere tank ?
Du får säkert en liten effekt av det, det är ju trots alla ganska stor yta som kan förlora en del värme.
Ja, hva ville du gjort om du skulle fikset noe her ?
Jag menade att du uppnår en viss effekt, då värmeförlusten genom behållaren är nog ganska stor.
Men vill du verkligen uppnå en märkbar skillnad måste allt av slangar mellan värmaren, behållaren och värmapaketet isoleras gott. Om man tar en titt på alla slangar där under förstår man att kanske ca hälften av effekten försvinner innan värmen når kupén.
Ja det verkar vara en dårlig konstruksjon. En simpel PTC som vermeveksler i HVAC hade hvert billigere og mer effektiv. Mend då måtte de vel endre konstruksjonen på bensinbilens varmeanlegg..
Så dere tenker det ikke er noe vits å isolere noe her? Bilen blir jo faktisk "litt varm" når den står stille og jeg setter på varmen. Men når vi kjører er det jo ingenting.
Isoleringen kommer göra att du också har värme under färd, och inte bara när bilen står stilla.
Under de tre åren jag hade en trilling använde jag dieselvärmaren och upplevde att jag fick bra värme med stillastående bil (också i låga hastigheter), men i högre hastigheter blev värmen reducerad. Detta berodde på att slangarna till/från dieselvärmaren inte var isolerade, och efter att jag isolerade dessa fick jag betydligt bättre värme i bilen oavsett hastighet.
Ja, vi har ikke dieselvarmer, tenkte i utgangspunktet å isolere fra radiator og rør fra pvc heater