Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Andre elektriske doninger => Emne startet av: Griffel på lørdag 27. januar 2007, klokken 16:41
Luft bil
Dette er vel også en slags Elbil, motoren er riktignok ikke elmotor men energien blir produsert av en elektriskkompressor, og lagret som trykk og kulde i en tank istedenfor en kjemisk lagring i et batteri. Utslippet er ren luft og dermed blir den minst like miljøvennlig som en batteribil.
http://www.theaircar.com/
Nei og atter nei.
Den trykkluftdrevne bilen blir aldri like miljøvennlig som elbilen,fordi den bruker mye mer energipr kilometer.
Samme problematikken som hydrogenbilen, med de samme problemer med infrastruktur, og enda verre "ladetid" dersom en skal lade hjemme.
Jeg tror dette er nok et eksempel på "ikke kjøp elbil nå, snart kommer hydrogenbilen"!
Ja Nei
Det kan nok være ulemper men ikke de du nevente.
Mine kunnskaper om «the air car» er begrenset til det jeg finner på siden, men om jeg sammenligner data der med data for min Peugeot.
Aircar ligner ikke på en hydrogenbil forbruket er rent elektrisk, det er lagringen av energien som er forskjellik fra batterbilen. .
Peugeot: Elforbruk 2,1kWh mil (data fra instruksjonsboken)
Aircar: ElForbruk ca 1kWh mil
Peugeot: Ladetid hjemme fra 10A stikkontakt ca. 5 timer rekkevidde ca 8 mil
Aircar: Ladetid hjemme fra 16 A stikkontakt ca. 6 timer rekkevidde ca 18 mil
og ingen problemer med "batteri memory" og klattlading.
Aircar oppvarming vinter må bli noe lignende altså bensin eller diesel varmeapparat, mens kjøling om sommeren får en på kjøpet.
Aircar: egen infrastruktur vil gjøre hurtiglading mulig (3min)
Peugeot: egen infrastruktur for hurtiglading tja, vi snakker allikevel om timer.
:)
Leste om luft drevne biler for noen år siden, og etter å ha sett på hjemmesidene deres nå ser det ikke ut til at sidene er oppdatert siden april 05 da det skulle være investormøte så det møtet gikk kanskje ikke så bra ??? og de andre sidene er stort sett datert 2002.
Etter å ha lest litt på hjemmesidene sitter jeg igjen med følelsen av at dette var og ble et "drømme-prosjekt" som ikke lot seg realisere.
Det er nok litt mer liv enn som så. Fant en svensk side med 2007 informasjon.
Litt tynt riktig nok, men det tar jo tid for noen og enhver, jfr. think.
http://www.theaircar.se/