Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volvo / Polestar => EX30 => Emne startet av: eSaab på søndag 25. september 2022, klokken 18:07
Rykten om ny el suv modell som kommer 2023? Blir mindre än XC 40?
www.carup.se/volvo-lanserar-billigare-el-suv-nasta-ar-sa-blir-nya-ex30
Modellen (som hittil har vært omtalt som XC20) ble bekreftet av Volvo-sjefen for to år siden:
https://www.electrive.com/2020/10/06/volvo-to-build-smaller-electric-car-on-lynkco-platform/
Første glimt av EX30:
https://www.drivingelectric.com/volvo/2044/baby-volvo-ex30-electric-suv-to-be-unveiled-in-2023?amp
mer bilder
www.carup.se/forsta-bilderna-sa-blir-nya-hemliga-suven-volvo-ex30
En video som ikke gir så mye info, annet enn tidslinje for når vi kan forvente bestilling og levering
https://www.youtube.com/watch?v=pOt89LO5rPI
Mer exakta datum?
https://www.carsales.com.au/editorial/details/2024-volvo-ex30-to-be-revealed-on-june-15-139234/
mer info
www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230130/det-har-vet-vi-om-volvo-ex30-lanseras-i-sommar
Artikkel på norsk:
Datoen er offisiell: 15. juni.
https://www.tv2.no/broom/ny-og-rimeligere-volvo-elbil-debuterer-i-sommer/15466796/
7 Juni - premiär
www.alltomelbil.se/officiellt-nya-elbilen-volvo-ex30-har-premiar-7-juni
Mer bilder
www.alltomelbil.se/bilderna-som-avslojar-nya-volvo-ex30
Säkerhets system i EX 30 är speciellt framtagen för stadstrafik
https://alltomelbil.se/volvo-ex30-far-nya-sakerhetsfunktioner-for-sakrare-korning-i-stader/
Flere bilder:
https://www.motorauthority.com/news/1139664_2025-volvo-ex30-spy-shots
Spennende bil,men blir den ikke temmelig nær Xc40 i størrelse?
ut ifra patentbilder så ser den jo like stor ut?
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/webp/2023/05/Volvo-EX30-Patent-Drawings-3.webp)
(https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/6fe96320-0ddf-4ffd-b163-9e8835092c12?fit=crop&format=auto&h=2251&w=4000&s=3ea809e26b513d28aa09e9b3d392d441e2f7584e)
Regn med en lengde på ca 425 cm (du har nok blåst opp patentbildet litt for mye ;) )
Ser det er flere som nevner 425 som lengde ja. Men synes det er litt rart siden Zeekr X og Smart 3 som er søstermodeller har en lengde på 445 cm.
Setter også et spørsmålstegn til oppgitt wltp på bilene med awd og 66 kWt batteriet.
Knappe 410 km...
Er jo litt i minste laget spør du meg. Går jo an å leve med dersom prisen er lav nok da!
Men er jo Volvo,de er ikke akkurat kjent for å presse konkurrentene på pris. 😉
Søstermodellen Smart #1 er 427 cm og plattformen bilene bygges på (SEA2) kan tilpasses akselavstander mellom 265 og 290 cm.
Ser den ut så här? Annars får vi vänta till den 7 Juni.
https://carup.se/ny-film-volvo-ex30-kan-bli-lika-rymlig-som-xc40/
mer bilder
www.alltomelbil.se/litet-format-vinner-volvo-ex30-har-det-lagsta-co2-avtrycket-nagonsin-for-en-volvo
Räckvidd 480 km
https://alltomelbil.se/volvo-ex30-far-upp-till-480-km-i-rackvidd/
https://alltomelbil.se/har-ar-forsta-bilden-pa-volvo-ex30/
mer bilder
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volvo-visar-mer-av-ex30
https://insideevs.com/news/669859/2024-volvo-ex30-shows-more-skin-most-revealing-teasers-yet/
Följ premiären live
https://carup.se/volvo-ex30
https://feber.se/bil/idag-presenteras-volvo-ex30/452283/
https://www.motor.no/bil/prisbombe-fra-volvo-venter-storsalg-av-ex30/250117
Fin pris med mindre man full spekker den.
Mer bilder
https://insideevs.com/news/670927/2024-volvo-ex30-small-suv-debuts-brand-cheapest-ev-34950-usd/
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P4wgbJ/her-er-volvos-ex30-blir-lynkjapp-og-faar-hengerfeste
Går att beställa nu, börjar tillverkas innan 2024 och levreras runt årsskiftet? Kommer även som cross-country
http://feber.se/bil/volvo-presenterar-ex30/452157
http://volvocars.com/no/cars/ex30-electric
Ser helt kanon ut. 0-100 på 3.6s er spinnvilt i en liten Volvo
Sitat fra: hovik på onsdag 07. juni 2023, klokken 18:51Ser helt kanon ut. 0-100 på 3.6s er spinnvilt i en liten Volvo
Det er mye ytelse for pengene. Er den nye GTIen dette.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. juni 2023, klokken 06:43Sitat fra: hovik på onsdag 07. juni 2023, klokken 18:51Ser helt kanon ut. 0-100 på 3.6s er spinnvilt i en liten Volvo
Det er mye ytelse for pengene. Er den nye GTIen dette.
Fruen vil ha...hun likte den der.
Jeg synes også den var spennende.
En liten,rask AWD er noe jeg har savnet. Perfekt som bil.nr 2 som i realiteten blir bil nr 1 i hverdagen
Prisbombe det her. Hvis ingenting endrer seg til Q1 2024 vil denne fly ut av lokalene til Volvo.
Jeg og vil ha én når vår trofaste i3 takker for seg :D
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:58https://www.motor.no/bil/prisbombe-fra-volvo-venter-storsalg-av-ex30/250117
Fin pris med mindre man full spekker den.
Video som jämför med andra EVs
https://youtu.be/ULWyrYv_H_Y
Noen som har noen formening om MVA taket på 500k står seg til Q1 2024?
Vurderer basic long range rwd. Er det helt håpløst? Er det så mye å hente på å gå opp en utstyrspakke og er det kun pluss med 4wd? Har egentlig ikke behov for 4wd og synes ikke den var dårlig utstyrt i lavaste utstyrsgrad.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. juni 2023, klokken 07:36En liten,rask AWD er noe jeg har savnet. Perfekt som bil.nr 2 som i realiteten blir bil nr 1 i hverdagen
Enig, kan fort erstatte etron 50en denne.
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 19:09Noen som har noen formening om MVA taket på 500k står seg til Q1 2024?
AP/Regjeringen lovte at det skulle stå seg til 2025, men vi vet jo ikke om det betyr 01.01.25 eller 31.12.25, eller noe i mellom.
Legg til at AP/Regjeringen har vært notorisk på å komme med uanmeldte endringer og nye skatter og avgifter, også på tvers av ting de har gitt lovnader på tidligere, så det er fremdeles fullstendig vidåpent om de i det hele tatt har til hensikt å holde ord.
Sitat fra: RJK på fredag 09. juni 2023, klokken 22:22Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 19:09Noen som har noen formening om MVA taket på 500k står seg til Q1 2024?
AP/Regjeringen lovte at det skulle stå seg til 2025, men vi vet jo ikke om det betyr 01.01.25 eller 31.12.25, eller noe i mellom.
Legg til at AP/Regjeringen har vært notorisk på å komme med uanmeldte endringer og nye skatter og avgifter, også på tvers av ting de har gitt lovnader på tidligere, så det er fremdeles fullstendig vidåpent om de i det hele tatt har til hensikt å holde ord.
Tenker det samme..og siden bilen leveres først i 2024 er det jo plutselig en risiko å bestille nå..
Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Sitat fra: hovik på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:11Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Synes vi må da kunne akseptere dt skjer endringer....uansett hva det gjelder..... vi har jo valgt politikere nettopp for å ta valg for oss.....
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:05Sitat fra: hovik på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:11Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Synes vi må da kunne akseptere dt skjer endringer....uansett hva det gjelder..... vi har jo valgt politikere nettopp for å ta valg for oss.....
De fleste ønsker vel forutsigbarhet når de bestiller bil? F.eks hva den koster. Nå er det dessverre lang leveringstid på enkelte modeller hvilket gjør at vi private kunder også må ta høyde for politiker påfunn mhp avgiftspolitikken.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. juni 2023, klokken 18:58Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:05Sitat fra: hovik på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:11Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Synes vi må da kunne akseptere dt skjer endringer....uansett hva det gjelder..... vi har jo valgt politikere nettopp for å ta valg for oss.....
De fleste ønsker vel forutsigbarhet når de bestiller bil? F.eks hva den koster. Nå er det dessverre lang leveringstid på enkelte modeller hvilket gjør at vi private kunder også må ta høyde for politiker påfunn mhp avgiftspolitikken.
Nå er AP og SP heldigvis så upopulære i befolkningen at sjansen for gjenvalg om to år er minimal. Det betyr også at de vet at de kan gjøre alle mulige slags uforutsigbare krumspring for å øke inntektene til staten uten at det fører til noe annet enn enda lavere oppslutning på meningsmålingene. Slik kan de fortsette å øke offentlig sektor og misbruke statlige midler i et stadig større tempo for å prøve å beholde de trofaste sosialistene og bøndene som utgjør kjernevelgerne til partiene ved neste valg. Målet for SP er sikkert å holde seg over sperregrensen i 2025, og AP håper vel å beholde posisjonen som største parti på venstresiden. Tror det er lenge til det blir ramaskrik i partiet om man ikke klarer 35,6% ved valget i alle fall...
Sannsynligvis vil ikke innføring av full mva., luksusavgift, vektavgift fra 1 kg, effektavgift som svir osv. gjøre at de alltid trofaste velgerne bytter parti uansett, så jeg stoler ikke på at elbilavgifter står stille til 2025. Kanskje de ikke innfører økning i mva. før 2025, men det er fullt av andre avgifter de kan legge på (el)bil før den tid uten å bryte løftet om at mva. grense på 500000,- skal stå.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. juni 2023, klokken 18:58Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:05Sitat fra: hovik på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:11Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Synes vi må da kunne akseptere dt skjer endringer....uansett hva det gjelder..... vi har jo valgt politikere nettopp for å ta valg for oss.....
De fleste ønsker vel forutsigbarhet når de bestiller bil? F.eks hva den koster. Nå er det dessverre lang leveringstid på enkelte modeller hvilket gjør at vi private kunder også må ta høyde for politiker påfunn mhp avgiftspolitikken.
Er ikke bare kjøperne som trenger forutsigbarheten. Det trenger og importørene og bilselgerne.
Er ikke greit at bilene man bestiller kanskje 1-2 år i forveien, blir uforholdsmessig dyrere allerede før produsentene har begynt å lage delene, og kanskje får et nytt sjokk før bilene sendes fra fabrikk.
Bare å bestille på nett hvis man er engstelig for prisen den dagen bilen er klar.
Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juni 2023, klokken 14:05Bare å bestille på nett hvis man er engstelig for prisen den dagen bilen er klar.
Du tenker angreretten er trumfkort her?
Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juni 2023, klokken 14:05Bare å bestille på nett hvis man er engstelig for prisen den dagen bilen er klar.
Fortell det til Møller, BNH og de andre importørene. Det er de som vil slite mest med uforutsettheten til regjeringen.
Om du ikke forstod det fra det jeg skrev, så var altså det med bestillinger ment for importører og forhandlere som bestemmer seg for hvilke modeller og utstyrsversjoner av disse de vil ta inn til landet, og hvilke priser de så tilbyr kundene.
Vi som privatkunder og tildels bedriftskunder også, må i tilfelle være veldig mye bedre på å stille krav i kontrakten, før man bestiller, for å sikre seg mot uforutsette avgiftsendringer og regelendringer. Eller som du nevner, bestille biler online, så vi kan benytte angreretten.
Og det vil jo i enda større grad sette opp risikoen for importørene og forhandlerne, som vi som kunder til slutt får regninga for.
Hva skal Volvo ha for vinterdekk og hengerfeste - står ikke noe om dette i konfiguratoren foruten at man kan sende en mail for å høre - men tenker kanskje flere her inne har svaret og kan dele det......
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. juni 2023, klokken 20:06Hva skal Volvo ha for vinterdekk og hengerfeste - står ikke noe om dette i konfiguratoren foruten at man kan sende en mail for å høre - men tenker kanskje flere her inne har svaret og kan dele det......
Hengerfeste 12 800,- står det på Frydenbø bils nettsider.
https://www.frydenbo-bil.no/finn-din-nye-bil/volvo/ex30
Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. juni 2023, klokken 18:58Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:05Sitat fra: hovik på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:11Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Tror ikke regjeringen helt forstår hva usikkerhet betyr for mange..
Ikke si slikt, da setter de ned et utvalg for finne ut om det er noe de må lage en femårig plan for å forstå.
Synes vi må da kunne akseptere dt skjer endringer....uansett hva det gjelder..... vi har jo valgt politikere nettopp for å ta valg for oss.....
De fleste ønsker vel forutsigbarhet når de bestiller bil? F.eks hva den koster. Nå er det dessverre lang leveringstid på enkelte modeller hvilket gjør at vi private kunder også må ta høyde for politiker påfunn mhp avgiftspolitikken.
Her har vi jo nok et eksempel på hvor uforutsigbar denne regjeringen er. Riktignok er dette noe Elbilforeningen har etterspurt, men mange kjøpere bruker jo hybridene akkurat slik det er tenkt, og de med tildels god rekkevidde på strøm, kjører jo hoveddelen på ladet strøm.
Er jo stort sett biler som går som firmabiler, der firmaet betaler drivstoff og alle kostnader, som i liten grad lades om ikke firmaet støtter opp og premierer de som er flinke til å lade.
https://elbil.no/varsler-avgiftshopp-pa-ladbare-hybrider/ (https://elbil.no/varsler-avgiftshopp-pa-ladbare-hybrider/)
Bare så ingen misforstår meg. Jeg ønsker selvsagt at flest mulig velger elbil så lenge det går og de finner kjøretøy som passer behovet. Men jeg erkjenner det faktum at mange ennå ikke finner en BEV som passer både lommeboken og enkeltes noe særegne behov.
Men skal vi ha alle med, så må selvsagt bilparken fylles med biler som og fyller nisjebehov og noen ganger tildels sære krav.
Bilen produseres i Kina. Det gjør at jeg blir skeptisk.
Sitat fra: Mars2016 på mandag 19. juni 2023, klokken 12:56Bilen produseres i Kina. Det gjør at jeg blir skeptisk.
Hvis grunnen til din skepsis skyldes politikk og hensyn til europeisk industri så er det forståelig. Byggekvaliteten tror jeg ikke det er noen grunn til å bekymre seg over.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 20. juni 2023, klokken 10:17Sitat fra: Mars2016 på mandag 19. juni 2023, klokken 12:56Bilen produseres i Kina. Det gjør at jeg blir skeptisk.
Hvis grunnen til din skepsis skyldes politikk og hensyn til europeisk industri så er det forståelig. Byggekvaliteten tror jeg ikke det er noen grunn til å bekymre seg over.
Enig. Har de siste årene kjørt Volvo fra Sverige, Kina og Belgia. Den kinesiske hadde klar færrest problemer (kan være fordi det på kjøpstidspunktet var den mest gjennomprøvde modellen) og det er ingen forskjell på opplevd kvalitet.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 20. juni 2023, klokken 10:17Hvis grunnen til din skepsis skyldes politikk og hensyn til europeisk industri så er det forståelig. Byggekvaliteten tror jeg ikke det er noen grunn til å bekymre seg over.
Stort sett enig. Men biler designet i Kina ser ut til ha litt iffy software.
Mulig det stemmer. Vurderer å revurdere. Prisen er latterlig lav pga Kina produksjon. 480.000 for den som går 0-100 på 3,6 sek
100.000 lavere enn feks den nye fra Nissan med AWD med langt dårligere ytelser.
Kan ihvertfall konkludere med at Volvo har blitt en ren Kina bil, bare navnet igjen.
Sitat fra: Mars2016 på onsdag 21. juni 2023, klokken 13:34Mulig det stemmer. Vurderer å revurdere. Prisen er latterlig lav pga Kina produksjon. 480.000 for den som går 0-100 på 3,6 sek
100.000 lavere enn feks den nye fra Nissan med AWD med langt dårligere ytelser.
Kan ihvertfall konkludere med at Volvo har blitt en ren Kina bil, bare navnet igjen.
Det blir litt rart å bruke aksellerasjon som målestokk. Nissan Ariya er jo en bil i en helt annen klasse, så den forvarer nok en prisdifferanse på 100.000 kr.
Ja, det var litt fjollete skrevet. Mente full spekket med AWD og den råeste motoren. 480K er billig. Selv Tesla 3 slår vel ikke den prisen. Enig?
Hadde det vært Audi hadde den kostet det dobbelte nesten. Så dette må være fordi Volvo nå er en ren Kina bil med de rabatter det gir
Sitat fra: Mars2016 på torsdag 22. juni 2023, klokken 23:35Ja, det var litt fjollete skrevet. Mente full spekket med AWD og den råeste motoren. 480K er billig. Selv Tesla 3 slår vel ikke den prisen. Enig?
Hadde det vært Audi hadde den kostet det dobbelte nesten. Så dette må være fordi Volvo nå er en ren Kina bil med de rabatter det gir
Størrelsesmessig konkurrerer vel denne med Peugeot 2008 o.l. ? Altså vesentlig mindre bil. Det som er spesielt med den er ytelse og AWD.
Den er 25cm lengre enn i3 så veldig liten er den vel ikke
Sitat fra: Mars2016 på fredag 23. juni 2023, klokken 15:16Den er 25cm lengre enn i3 så veldig liten er den vel ikke
Den er en mellomklasse bil...mener nå jeg da. Fin bil den EX30...
Er det noen som har fått et godt tilbud på EX30? Har forhandlet med to ulike forhandlere og kommet et stykke ned i pris.
Spec: twin performance plus, tonede ruter, vapour grey, piggfrie 19' hjul. Hele 460 km rekkevidde.
Ferdig levert mars/april 2024: 437.200 kroner
Synes ikke dette var så ille?
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. juni 2023, klokken 16:10Sitat fra: Mars2016 på fredag 23. juni 2023, klokken 15:16Den er 25cm lengre enn i3 så veldig liten er den vel ikke
Den er en mellomklasse bil...mener nå jeg da. Fin bil den EX30...
ID.4 er i mellomklassen, den er over 30cm lengre enn EX30. I SUV format er EX30 en liten bil. Mindre enn Mini Countryman, Peugeot 2008 o.l. I3 er en minibil.
Blir spennende å se når denne kommer og blir testet. Var innstilt på å bestille model y rwd, men kan spare enda litt på ex30 rwd. Det spørs bare om plassen blir litt snau. Har hatt Kona og det var litt lite plass til 5stk og bagasje. Men så er det ikke ofte vi er alle sammen på biltur heller..
Sitat fra: Håkon77 på søndag 09. juli 2023, klokken 19:36Blir spennende å se når denne kommer og blir testet. Var innstilt på å bestille model y rwd, men kan spare enda litt på ex30 rwd. Det spørs bare om plassen blir litt snau. Har hatt Kona og det var litt lite plass til 5stk og bagasje. Men så er det ikke ofte vi er alle sammen på biltur heller..
Synes det er veldig snau plass til 2 i Kona (pun var helt uunngåelig), selv med takboks. Snakker riktignok med bagasje til campingtur med telt, bord, stoler og camping cot.
I tillegg har jeg en 40 l carwise kjøleboks som sikkert kunne blitt byttet ut med noe mindre.
Så kudos til å klare 5 i bilen og bagasje til alle. Siden plassen er mindre i ex30 enn 2019 Kona til tross forat den utvendig er som 2024 Kona med langt større plass enn begge disse.
Nå kan riktignok plassproblemene løses med en liten varehenger med lokk eller en bagasjeboks på krok (kanskje sammen med takboks?), og alt får du jo med i en pris som er godt mindre en en TMY rwd.
Har du plass til å oppbevare dette når det ikke brukes, kan det bli en grei deal.
Fikk 2 voksne på 170 og 167, 2 tenåringer på 165 og 160 pluss en i
bakovervendt barnesete. Da satt fruen med knærne i dashbordet og hun i midten bak satt ikke bra. 15 mil var mer enn langt nok sånn. Og til jul måtte 3stk ha bagasje på fanget. Ikke optimalt sikkerhetsmessig. Jeg kan ikke tro Volvoen er mindre? I bagasjerommet kanskje, men ikke inni vel? Kanskje det må bli Tesla likevel.
Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 11. juli 2023, klokken 01:52Fikk 2 voksne på 170 og 167, 2 tenåringer på 165 og 160 pluss en i
bakovervendt barnesete. Da satt fruen med knærne i dashbordet og hun i midten bak satt ikke bra. 15 mil var mer enn langt nok sånn. Og til jul måtte 3stk ha bagasje på fanget. Ikke optimalt sikkerhetsmessig. Jeg kan ikke tro Volvoen er mindre? I bagasjerommet kanskje, men ikke inni vel? Kanskje det må bli Tesla likevel.
i k
Lengde er den midt mellom din 2014 Leaf og en Bmw i3. Dette er ikke en stor bil.
Jeg skjønner at den ikke er stor, men Hyundai Kona var stor nok 90% av tiden og var innafor budsjett til 350K. Den hadde bare ett gigantisk minus for meg og det var manglende hengerfeste. Volvo EX30 lander vel på 370K i core lr, men har hengerfeste. Tesla Model Y er 430K. Forholdsvis mye penger for å tilfredsstille 10% av behovet.
EX30 er oppgitt til 4,23 m lang og 1,84 bred u speil.
https://www.volvocars.com/no/cars/ex30-electric/specifications/
ID.3 f.eks er 4,26 m lang, men har 12 cm lenger hjulavstand (mer plass i kupeen) og er noen cm høyere enn EX30.
Polo ca 4,0 m lang.
Skal vi tro at innvendig plass i EX30 blir omtrent lik som den litt trange EX40/C40?
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2023, klokken 23:28EX3
Skal vi tro at innvendig plass i EX30 blir omtrent lik som den litt trange EX40/C40?
Nei
Ex30 er mye mindre enn Xc40 og C40 i både bagasjerom og baksete plass.
Og personlig,så synes jeg ikke Xc40 er trang i baksetet.
Faktisk så synes jeg Xc40 har god plass i forhold til lengden på bilen.
Sitat fra: E-Trond på torsdag 13. juli 2023, klokken 00:44Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2023, klokken 23:28EX3
Skal vi tro at innvendig plass i EX30 blir omtrent lik som den litt trange EX40/C40?
Nei
Ex30 er mye mindre enn Xc40 og C40 i både bagasjerom og baksete plass.
Og personlig,så synes jeg ikke Xc40 er trang i baksetet.
Faktisk så synes jeg Xc40 har god plass i forhold til lengden på bilen.
Blir spennede å se; bare 5 cm lenger akselavstand, og kun 8 cm lenger overheng bak.
Baksetet har potensielt hele 10 cm større benavstand, men så har EX30 kanskje ytterligere 2 cm mer benplass i forsetet, så det kan utlignes.
PS XC40 har 5 cm mer bakkeklaring.
Noen som har fått noe rabatter på bilen? Vurderer en Core standard range. Bare hentet inn ett tilbud forellpig og var null rabatt der.
Sitat fra: daktari på torsdag 13. juli 2023, klokken 07:34Sitat fra: E-Trond på torsdag 13. juli 2023, klokken 00:44Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2023, klokken 23:28EX3
Skal vi tro at innvendig plass i EX30 blir omtrent lik som den litt trange EX40/C40?
Nei
Ex30 er mye mindre enn Xc40 og C40 i både bagasjerom og baksete plass.
Og personlig,så synes jeg ikke Xc40 er trang i baksetet.
Faktisk så synes jeg Xc40 har god plass i forhold til lengden på bilen.
Blir spennede å se; bare 5 cm lenger akselavstand, og kun 8 cm lenger overheng bak.
Baksetet har potensielt hele 10 cm større benavstand, men så har EX30 kanskje ytterligere 2 cm mer benplass i forsetet, så det kan utlignes.
PS XC40 har 5 cm mer bakkeklaring.
Disse to videoene viser jo egentlig ganske bra forskjellene på innvendig plass og bagasjerom mellom Ex30 og Xc40.
Det ser veldig mye trangere ut i Ex30.
Testeren er 180 cm lang og litt romstor,kan en vel si.
https://www.youtube.com/watch?v=A5LWGTB-92g
https://www.youtube.com/watch?v=_OUZEcy7fro&list=PLC_niIjnuwtmzxjNcgzuhVSNQOlMOIrDO&index=4
Visningsbiler kommer til forhandlere fra 30 august.
Sitat fra: elornot på fredag 07. juli 2023, klokken 19:05Er det noen som har fått et godt tilbud på EX30? Har forhandlet med to ulike forhandlere og kommet et stykke ned i pris.
Spec: twin performance plus, tonede ruter, vapour grey, piggfrie 19' hjul. Hele 460 km rekkevidde.
Ferdig levert mars/april 2024: 437.200 kroner
Synes ikke dette var så ille?
Det var vel ikke så ille? Bestilte du? Evt hvilken forhandler?
Jeg synes prisen for Ultra vs Plus er høy. Kr 75 000 i differanse for elektriske seter, panoramatak (som jeg helst ikke vil ha), 360 graders kamera, el-bakluke og 2 soners klima og noe annet tjafs.
I 2024 må en godt utstyrt bil ha både elektriske seter, 2-soners klima og elektrisk bakluke.
I tillegg er jeg veldig skeptisk til skjermbetjeningen og plasseringen av informasjon. Ved kjøring i mørket utenfor tettbebygd strøk pleier jeg å skru av skjermen for ikke å få forstyrrende lys fra siden.
Jeg ønsker å avvente kjøp da bilen må prøves med skjermfunksjonen og forhåpentligvis kommer det andre utstyrsversjoner.
Grunnen til den store forskjellen mellom plus og ultra er at ultra ikke kan fås med det minste batteriet.
For extended range er forskjellen 30 000.
For twin motor er forskjellen 25 000.
Hei
Noen som vet service intervall og ca pris på service?
Lurer også på pris app abonnement etter friperioden?
Tillverkningen kommer också att starta i Europa
https://alltomelbil.se/beskedet-volvo-ex30-ska-tillverkas-i-europa/
Ikke særlig oppløftende (mest pga overdreven skjermbruk). https://www.autocar.co.uk/car-review/volvo/ex30
Ex30, Ex30 cross country samt Ex90 visas i Göteborg på eCarexpo
https://elbilen.se/nyheter/vovofest-vid-ecarexpo-goteborg-premiar-for-tre-nya-elbilar/
Sitat fra: Klykken på mandag 06. november 2023, klokken 13:32Ikke særlig oppløftende (mest pga overdreven skjermbruk). https://www.autocar.co.uk/car-review/volvo/ex30
Litt snodig - har jo sett video av denne og forstår ikke at noen klager på infotainment systemet og bruken av denne.
Det er jo google automotive og er egentlig svært enkelt å bruke...
Men mulig de dyttet frem en Iphone tester som ikke klarer å være objektiv......eller noe i den duren
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. november 2023, klokken 13:54Sitat fra: Klykken på mandag 06. november 2023, klokken 13:32Ikke særlig oppløftende (mest pga overdreven skjermbruk). https://www.autocar.co.uk/car-review/volvo/ex30
Litt snodig - har jo sett video av denne og forstår ikke at noen klager på infotainment systemet og bruken av denne.
Det er jo google automotive og er egentlig svært enkelt å bruke...
Men mulig de dyttet frem en Iphone tester som ikke klarer å være objektiv......eller noe i den duren
Jeg er Androidbruker, og må ærlig si at jeg absolutt ikke liker brukergrensesnittet i Polestar2. Volvo elbiler har jeg ikke kjørt, så aner ikke hvordan Android auto fungerer der, eller om det er endringer fra C40 til EX30.
Sitat fra: THE på onsdag 08. november 2023, klokken 10:40Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. november 2023, klokken 13:54Sitat fra: Klykken på mandag 06. november 2023, klokken 13:32Ikke særlig oppløftende (mest pga overdreven skjermbruk). https://www.autocar.co.uk/car-review/volvo/ex30
Litt snodig - har jo sett video av denne og forstår ikke at noen klager på infotainment systemet og bruken av denne.
Det er jo google automotive og er egentlig svært enkelt å bruke...
Men mulig de dyttet frem en Iphone tester som ikke klarer å være objektiv......eller noe i den duren
Jeg er Androidbruker, og må ærlig si at jeg absolutt ikke liker brukergrensesnittet i Polestar2. Volvo elbiler har jeg ikke kjørt, så aner ikke hvordan Android auto fungerer der, eller om det er endringer fra C40 til EX30.
Jeg er også Android bruker,og jeg liker brukergrensesnittet til Polestar 2.
Så det går vel mest på personlige preferanser...
Her er lenke til en sak om overdreven skjermbruk i biler der Volvo faktisk kommer best ut.
https://www.motor.no/bil/volvo-v70-knuser-biler-med-beroringsskjermer/228353
Enig. Jeg kjøpte ny bil i høst. Var en hårsbredd fra å velge Polestar 2. Google Auto var en stor plussfaktor. Likte oppsettet på Polestar. Langt bedre enn Hyundais infotainement system i Ioniq 6, som jeg valgte (Langt mer stillegående, HUD + andre funsksjoner som manglet i Polestar). Ellers er det veldig synd at Volvo/Geely ikke kostet på seg HUD i EX30. Med en skikkelig augmentet HUD, ville ex30 vært et alternativ for meg. Hele gimmicken med minimalisme blir bare masete, når bilen nærmest blir trafikkfarlig i praksis når man må blikke sideveis støtt og stadig...
HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 09. november 2023, klokken 17:31HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...
Da er du vel på XC40 da...!
;)
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:37Sitat fra: Elektro12 på torsdag 09. november 2023, klokken 17:31HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...
Da er du vel på XC40 da...!
;)
Synes det var trangt/beklemt foran i XC40. Jeg eier også en Polestar 2 og ble egentlig overrasket over den følelsen i XC40. Det er jo ikke så trangt,men det føltes bare sånn.
EX30 er jeg spent på i så måte...føles det ut som det er god plass?
Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. november 2023, klokken 19:24Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:37Sitat fra: Elektro12 på torsdag 09. november 2023, klokken 17:31HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...
Da er du vel på XC40 da...!
;)
Synes det var trangt/beklemt foran i XC40. Jeg eier også en Polestar 2 og ble egentlig overrasket over den følelsen i XC40. Det er jo ikke så trangt,men det føltes bare sånn.
EX30 er jeg spent på i så måte...føles det ut som det er god plass?
Ikke testet, men det er jo en mindre bil enn XC40, og tester viser vel at den ikke er så stor for baksetepassasjerer, mens fører vel sitter ganske greit. Men visstnok heller ikke "volvo-kvalitet" på setene, virker det som.
Synes denne ser kjekk ut, men tror det må komme en seriøs priskrig i denne <4,3m klassen.
Sammenligner man med ID3 (og Cupra Born) så vil EX30 tilsynelatende ha dårligere plass i baksetet OG 10 cm mindre dypt bagasjerom.
Autogefühl sine videoer:
https://youtu.be/48fX2uj4h-M
https://youtu.be/igRDY0u_4hE
Vi kjøpte ID3 fordi den fint rommer 4x voksne på langtur. Det gjør ikke EX30 ut fra testene jeg har sett. Jeg gidder ikke å ha biler som ikke har fornuftig plass til mennesker over 180 i baksetet.
Men akkurat det gjelder mange biler. Tesla Model Y f.eks. fungerer dårlig i baksetet hvis man er 190+, da tar hodet i takbjelken. Der er en ID.3 mye bedre.
Off-Topic: Jeg kan ikke skjønner hvorfor ikke Ford har laget en elektrisk S-max med AWD og krok som trekker 1.5 tonn. Det hadde vært tidenes no-brainer. S-Max, spesielt frem til 2015, var den perfekte bil for familier og i daglig bruk.
Nu börjar leveranserna
https://alltomelbil.se/volvo-vantar-sig-att-volvo-ex30-blir-nya-storsaljaren-leveranserna-har-startat/
14 biler utlevert hittil.
Kommer snart til å oppsøke nærmeste Volvo forhandler for å sjekke ut om denne kan fungere som reservebil for oss fire i familien med plass i baksetet og bagasjerom.
Mulig vi bytter ut Ioniq hvis det er tilfellet.
En stor leverans är på väg
https://alltomelbil.se/ett-skepp-kommer-lastat-med-40-000-volvo-ex30/
Da hr vi testet ut EX30.
Sitter vel igjen med en litt skuffende følelse her.
Var Awd Ultra vi kjørte. På 18" CVC7
Litt mer støy i 100 på grov asfalt enn jeg likte
Sprek bil ja,men følte ikke helt at understellet hang med her.
Var i mykeste laget når man tråkket på litt,også ved nedbremsninger og over fartsdumper.
Mer behagelig satt opp enn sportslig.
Og effekten avtok rask når man kom opp i fart.
Setene synes jeg var litt skuffende,kjedelige,flate og litt lite støtte.
Er bedre seter i Polestar og XC40
Mangler tilt i forkant på manuelle seter,så da må en opp på Ultra for å få det på plass.
Baksetene var håpløse...lave,trange og ingenting for peroner over 160 cm
Men grei bil til 350 lapper,men ikke verdt 496.000 med vinterhjul for høyeste spec.
Så det blir ikke noe kjøp fra vår side.
Nybiltester har også kjørt den en tur.
Skuffer på rekkevidde...
https://www.youtube.com/watch?v=StbI_fphXTE
Jeg har MG 4 som jeg bestilte litt før EX30 ble annonsert, angret en stund på at jeg ikke ventet på EX30. Hadde MG 4 på verksted forrige uke (bytte lysbjelken på bakluka pga vannlekkasje/dam inni lykta) og benyttet ventetiden på å sjekke ut EX30 som selges hos samme forhandler.
Jeg gikk gladelig tilbake for å hente min MG 4 for å si det slik!
Er klar over at det er en mindre bil, men selv i forsetet merker man at det er en liten bil, setene var korte og harde med lite støtte, førermiljøet alt for minimalistisk med kun senterskjerm og alt for få knapper. Stilte førersetet til meg selv (er kun 1,75m) og hadde knapt plass i baksetet til meg selv, svært skuffende. Klart det var bedre materialvalg i interiøret enn min MG 4, men det er vel det eneste positive jeg kan si.
Rattknapparna ändras
https://feber.se/bil/volvo-gor-knapparna-pa-ratten-i-ex30-tydligare/466177/
Programvareoppdateringer
https://www.volvocars.com/no/support/car/ex30/software-release-notes
Produktion flyttas till Europa?
www.di.se/nyheter/uppgifter-volvo-cars-flyttar-produktion-fran-kina
Nu får alla elbilar från Volvo nytt skärmsystem.
https://carup.se/volvo-byter-ut-skarmsystem-i-25-miljoner-bilar/
Nu kommer uppdateringar för EX30
https://alltomelbil.se/manga-forbattringar-nar-volvo-ex30-far-ny-mjukvara/
Några Tips och Trix
https://www.youtube.com/watch?v=aJ3l9cEM90U
Plug and Charge
https://alltomelbil.se/volvo-lanserar-plug-charge-for-enklare-laddning-av-elbilen/
Får även snabbare processor.
https://carup.se/volvos-jatteandring-25-miljoner-bilar-berors
Volvo car UX
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/338876/ruller-ut-nytt-infotainmentsystem
Nu börjar tillverkning i Europa.
https://alltomelbil.se/volvo-flyttar-tillverkningen-av-elbilen-volvo-ex30-fran-kina-till-europa/
Sitat fra: eSaab på tirsdag 25. mars 2025, klokken 11:19Nu börjar tillverkning i Europa.
https://alltomelbil.se/volvo-flyttar-tillverkningen-av-elbilen-volvo-ex30-fran-kina-till-europa/
Hvordan finner man ut om bilen er produsert i Europa?
Sitat fra: CCTesla på tirsdag 01. april 2025, klokken 13:37Sitat fra: eSaab på tirsdag 25. mars 2025, klokken 11:19Nu börjar tillverkning i Europa.
https://alltomelbil.se/volvo-flyttar-tillverkningen-av-elbilen-volvo-ex30-fran-kina-till-europa/
Hvordan finner man ut om bilen er produsert i Europa?
Regner med at VIN-nummeret har egne koder for produksjonsland.
Pris sänkning mm , under juni månad.
https://www.tv2.no/broom/kutter-prisen-pa-besteselgaren/17839253/