Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 10:22
Hvilken henger passer til Model Y der en holder seg innenfor "campingvogn regelen" for førerkort klasse B? Hva er totalvekten for Model Y LR som leveres nå? Er bilen så tung at en må holde seg innenfor 750 kg henger uansett?
SitatSkal du trekke en tilhenger, er hovedregelen at den har høyst tillatt totalvekt på 750 kg med førerkort klasse B. Det vil si at tilhenger og last skal ikke veie mer enn 750 kg til sammen.
Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.
Med klasse B kan ikke tilhengeren ha høyere tillatt totalvekt enn 881 kg, hvis vi tar EE30611 som eksempel. Det vil vel i praksis si 750 kg, tror ikke det er veldig mange tilhengere som har mellom 750 og 1000 kg tillatt totalvekt.
Med B96 får du utnyttet hele kapasiteten til Y på 1600 kg.
Spar deg bryet, og fiks BE eller minimum B96.
Problem løst i "all evighet", og du lærer mye nyttig om lastsikring og viktigheten av kulevekta, som kanskje er det mest verdifulle med hele opplæringen.
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.
Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.
Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Ja, men jeg husker ikke eksakt når høyere totalvekt kom.
Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.
Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Ja, men som Radial skriver - B96 eller BE er en mye bedre løsning. Dessuten hadde jo 21 modellen så dårlig nyttelast at man lett kjørte ulovlig med 5 voksne uten bagasje. Jeg skal i hvert fall aldri ha en.
Jeg er generelt mot mange av de strenge reglene vi har rundt bilkjøring i Norge, men akkurat når det gjelder tilhenger så har jeg sett så mye uvettig lasting at jeg synes nesten all kjøring med tilhenger skulle vært forbudt uten B96 eller BE.
Når det gjelder kulevekt og vektdistribusjon bør alle som trekker henger se denne eller tilsvarende videoer: https://youtu.be/JeEEC5eVNCk (https://youtu.be/JeEEC5eVNCk)
Én bot og BE-lappen er verdt det.
Ellers er 750kg-henger tillatt. Sjekk ellers tilhengerkalkulatoren til SVV hvis du er usikker.
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 18. september 2022, klokken 11:04
Med klasse B kan ikke tilhengeren ha høyere tillatt totalvekt enn 881 kg, hvis vi tar EE30611 som eksempel. Det vil vel i praksis si 750 kg, tror ikke det er veldig mange tilhengere som har mellom 750 og 1000 kg tillatt totalvekt.
Med B96 får du utnyttet hele kapasiteten til Y på 1600 kg.
Tredal har i hvert fall henger med 850kg totalvekt. Men under 2m lang.
Jeg bruker en med totalvekt maks 750kg, og det er mer fysisk størrelse jeg skulle ønsket jeg hadde mer av, mens nyttelast på over 550kg holder mer enn nok for meg. Skal jeg ha noe tyngre bestiller jeg uansett heller med hjemkjøring.
Savner henger som er over 240cm lang innvendig. Tysse har det kombinert med maks 750kg.
Jeg har denne med lokk(Jaxal), som jeg har nedregistreres fra 1000 kg til 980 kg (for en model Y med totalvekt 2518kg).
Egenvekt 322 kg+ lokk ca. 100 kg.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=246915365
https://www.telemarktrading.no/jaxaltopp
Veldig stabil å kjøre med, men har dårligere galvanisering enn de norskproduserte.
https://tysse.no/artikler/fritid/kjoepe-tilhenger-guide-til-tysse-sine-mest-populaere-varehengere#:~:text=Nedregistrering%20av%20nyttelast,lett%20og%20med%20stort%20volum.
SitatNedregistrering av nyttelast
Alle Tysse sine varehengere kan nedregistreres, slik at du får lavere tillatt totalvekt. Det gjør at du lovlig kan kjøre en større tilhenger med førerkortklasse B, og er praktisk hvis du trenger å frakte noe lett og med stort volum.
Hvis du oppgraderer førerkortklassen din senere, kan SVV oppregistrere nyttelasten igjen.
Selv har jeg en Brentex 325 med 1000 kg totalvekt, 720 kg nyttelast og kasse på 1,5x3,25m. Veldig anvendelig henger, og god å kjøre med bladfjærer og støtdempere. Vet ikke hvor behjelpelig forhandlere kan være med nedgradering og oppgradering av totalvekten mht. Y og klasse B.
De få gangene den blir for spinkel har jeg en Brian James med 3500 kg totalvekt, 2800 kg nyttelast (på papiret, har mistanke om at karmer, vinsj, kjørelem og hydraulisk tipp spiser av dette men har ikke veid) og kasse på 2x5m. Den frakter det meste, men er et tungt beist å håndtere.
Ca 900kg totalvekt på tilhengeren er tillatt på Model Y.
Det er ingen problem å få nedregistrert hos SVV.
Støtter nevnte Brentex, slår alt av Tysse, BK, Gaupen o.l. som har den fordømte torsjonsfjæringa.
Brentex har flere gode løsninger i tillegg til fjæring og dempere, blant annet surrekroker montert i karmene (slipper snø, grus etc som gjør de vanskelige å løsne).
Sitat fra: Robert123 på fredag 25. august 2023, klokken 21:49Ca 900kg totalvekt på tilhengeren er tillatt på Model Y.
Det er ingen problem å få nedregistrert hos SVV.
Det for mange helt unødvendig å nedregistrere en 1000kg henger for bruk sammen med en Y. Med B-lappen kan man trekke henger med aktuell- og tilltatt totalvekt på 1129kg hvis man har en Y med den laveste tillatt totalvekten.
Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.
Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.
Jeg lærte jo faktisk litt også! ::) ::)
Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.
Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.
Jeg lærte jo faktisk litt også! ::) ::)
Da bør du kontakte SVV og få dem til å endre tilhengerkalkulatoren sin. Dere er nemlig uenige ;)
Jeg tror du blander med maks TT på hengeren på 3500kg. Det gjelder for BE tatt for første gang etter 18. januar 2013.
Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.
Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.
Jeg lærte jo faktisk litt også! ::) ::)
Du har med kl. B lov å trekke henger som har tillatt totalvekt lavere enn egenvekta til bilen, og tillatt totalvekt på bil + henger skal være under 3500 kg. Min første Kina-Y hadde tt 2371, og kunne dermed trukket henger med tillatt totalvekt 1129 kg med kl. B. I realiteten er det neppe særlig utvalg mellom 1000 og 1200, så da blir det typisk en 1000 kg henger.
Min nåværende Y P har TT 2634 kg, og med B på den kan man derfor kun trekke henger med tillatt totalvekt 866 kg. Da er nok i realiteten en 750 kg henger det man får kjøpt.
(Jeg har BE, så heldigvis aktuell vekt som gjelder.. 1600 er dog litt lavt det og, men har en annen bil med 2 tonn)
Tror vi snakker litt om hverandre.
Jeg snakker med BE så er det aktuell total vekt som gjelder, mens med B er det tillat total vekt som gjelder.
Bare dette i seg selv gjør det verd å ta BE, for da kan en stort sett koble på hvilken henger en vil, uten å tenke på vekt, en må bare passe på hvor tungt en laster den med + egen vekt.
Eksempel under.
Tillat totalvekt på henger er 1995Kg.
Bilde1: Med B er det ulovlig å trekke denne med en 2022 registret Model Y.
Bilde2: Med BE er det lov å trekke den, men ikke lov å laste den med mer enn 1100Kg.
Trodde du kommenterte Handyman sitt innlegg, men da er vi nok enige alle mann.. :p
Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 17:09Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.
Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.
Jeg lærte jo faktisk litt også! ::) ::)
Du har med kl. B lov å trekke henger som har tillatt totalvekt lavere enn egenvekta til bilen, og tillatt totalvekt på bil + henger skal være under 3500 kg. Min første Kina-Y hadde tt 2371, og kunne dermed trukket henger med tillatt totalvekt 1129 kg med kl. B. I realiteten er det neppe særlig utvalg mellom 1000 og 1200, så da blir det typisk en 1000 kg henger.
Min nåværende Y P har TT 2634 kg, og med B på den kan man derfor kun trekke henger med tillatt totalvekt 866 kg. Da er nok i realiteten en 750 kg henger det man får kjøpt.
(Jeg har BE, så heldigvis aktuell vekt som gjelder.. 1600 er dog litt lavt det og, men har en annen bil med 2 tonn)
Wow, da kan jeg faktisk kjøre en helt ok campingvogn med min Model Y 2021 på mitt b-sertifikat. Hadde i hodet en tanke om at jeg kun kunne ha 910 kg, men ser du har rett :D . Var mange kjekke vogner med maks 1100 kg (totalvekt).
https://www.finn.no/300466268
:+1:
Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt), mye større utvalg av vogner, nytt og brukt, og du får glede av lappen resten av livet. Verdt hver krone for min del.
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59:+1:
Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt), mye større utvalg av vogner, nytt og brukt, og du får glede av lappen resten av livet. Verdt hver krone for min del.
:+1: :+1: :+1:
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 08:05Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 17:09Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.
Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.
Jeg lærte jo faktisk litt også! ::) ::)
Du har med kl. B lov å trekke henger som har tillatt totalvekt lavere enn egenvekta til bilen, og tillatt totalvekt på bil + henger skal være under 3500 kg. Min første Kina-Y hadde tt 2371, og kunne dermed trukket henger med tillatt totalvekt 1129 kg med kl. B. I realiteten er det neppe særlig utvalg mellom 1000 og 1200, så da blir det typisk en 1000 kg henger.
Min nåværende Y P har TT 2634 kg, og med B på den kan man derfor kun trekke henger med tillatt totalvekt 866 kg. Da er nok i realiteten en 750 kg henger det man får kjøpt.
(Jeg har BE, så heldigvis aktuell vekt som gjelder.. 1600 er dog litt lavt det og, men har en annen bil med 2 tonn)
Wow, da kan jeg faktisk kjøre en helt ok campingvogn med min Model Y 2021 på mitt b-sertifikat. Hadde i hodet en tanke om at jeg kun kunne ha 910 kg, men ser du har rett :D . Var mange kjekke vogner med maks 1100 kg (totalvekt).
https://www.finn.no/300466268
Husk at campingvogner oppgis som oftest med "tørrvekta", så mye av lastekapasiteten brukes opp bare på å fylle vann til vogna.
Så skal man inn med fortelt/markise ev. sidevegger og bunnduk til denne, mat i kjøleskap, noen flasker vin++ og et brett øl, kjøkkenting som bestikk, tallerkener og kokekar/panner, innredning og pynt, sengetøy og klær til turen, og campingbord og stoler etc.
Og gjerne noen sykler i eget stativ bak, 2 10-liters gassflasker med innhold og egen kull/vedgrill/ildsted for hyggen sin skyld, og matlaging på utsiden av vogna.
Plutselig er vogna på max og kanskje over. Og om man da satset på en vogn som var lovlig på tørrvekta til akkurat den bilen, er man kanskje over med 100-200 kg før man vet ordet av det.
Mange campingturister som blir overrasket i kontroll når det viser seg at de nesten må tømme hele vogna for å komme ned i lovlig vekt for bil og/eller vogn. Er de heldige, kan de kanskje laste noen ting over i bilen, men den er jo ofte godt full den og.
Så tipset om å likevel gå for BE, er gull verdt i så måte.
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.
Støtter de over her, BE er verdt hver krone.
Og for den som ikke har hatt kursing i lastsikring tidligere er den delen nesten verdt det alene.
Sitat fra: kaistian på søndag 27. august 2023, klokken 11:32Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.
Det stemmer, om du tar lappen for BE nå. Tidligere var det faktisk ingen grense på maks tillatt totalvekt, men en mer praktisk grense på 3500 kg aktuell vekt. Da var det helt opp til sjåfør å finne den riktige balansen mellom tilhenger og nyttelast.
Regelendringen gjelder for dse som tok BE etter 20.01.13:
"Med klasse BE tatt før 19. januar 2013 kan du trekke en tilhenger uansett hva den tillatte totalvekten er. På førerkortet er dette markert som kode 79.06."
https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/sjekk-forerkort-og-vognkort-for-du-kjorer-med-tilhenger (https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/sjekk-forerkort-og-vognkort-for-du-kjorer-med-tilhenger)
Sitat fra: kaistian på søndag 27. august 2023, klokken 11:32Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.
Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?
Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde? ::)
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:35Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?
Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde? ::)
Maksimal hengervekt på 50 mm kulekobling og påløpsbrems er uansett 3500 kg, så for å få høyere hengervekt må man ha en annen kobling. Dette med over 3500 kg hengervekt på B-biler (som kun går med "gammel" BE, ellers må man ha C1E) treffer i praksis bare mini-semi av type MB Sprinter/Iveco Daily med svingskive og en tralle med over 3500 kg totalvekt. Disse finnes det svært få av, og de som eksisterte før 2013 er nok enten nedregget til 3500 kg, eller bilen oppregget til C1-bil uansett nå.
Underviser selv mye i B96/BE, og kan bare anbefale å ta det. Koster ikke så veldig mye, og åpner helt nye muligheter. Med BE får man i tillegg operere med aktuell vekt, altså kan man dra f.eks. en henger med tillatt totalvekt på 3500 kg, så lenge den der og da ikke er lastet så den veier mer enn de 1600 bilen har lov å dra. Den muligheten har man ikke med B eller B96, da "veier" hengeren i regnestykket hele sin totalvekt, om den så er tom.
Er det lov med noe annet enn kulekobling på personbil? Kan man montere svingskive på en eller annen pickup for eksempel? I så fall ser jeg såklart relevansen i kommentaren lenger oppe her, i at man kan taue en svingskivehenger med høyere tillatt totalvekt, men aktuell vekt under 3500 kg. Eventuelt finnes det såklart firkantfester med høyere belastning på amerikanske biler, men får man det godkjent i Europa? Og kan de registreres som personbil?
Jeg har BE fra 2006, så i min lapp er det ingen begrensninger på tillatt totalvekt, men har ikke tenkt at det har noen praktisk betydning kontra de 3500 kg man får i dag.
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59:+1:
Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt), mye større utvalg av vogner, nytt og brukt, og du får glede av lappen resten av livet. Verdt hver krone for min del.
Jeg tenkte mest på leie. Men hvis jeg skulle kjøpt campingvogn måtte jeg vurtdert nærmere hvem som skal være inni, nyttelast inni campingvognen, hvor jeg har tenkt å kjøre og om bilen er grei nok. Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort. Da måtte jeg nok byttet bil til Kia EV9 :D
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:35Sitat fra: kaistian på søndag 27. august 2023, klokken 11:32Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.
Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?
Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde? ::)
For de som har BE før 2013 kan dra en henger med tillatt totalt vekt på 3501 kg, det kan man ikke om man tar BE i dag da den er maks 3500 kg som er langt unna "ubegrenset".
Så isteden for å slenge ut vage verdier som "ubegrenset" ville jeg bare presisere at det faktisk er en grense for i som tar BE i dag.
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 16:22Er det lov med noe annet enn kulekobling på personbil? Kan man montere svingskive på en eller annen pickup for eksempel? I så fall ser jeg såklart relevansen i kommentaren lenger oppe her, i at man kan taue en svingskivehenger med høyere tillatt totalvekt, men aktuell vekt under 3500 kg. Eventuelt finnes det såklart firkantfester med høyere belastning på amerikanske biler, men får man det godkjent i Europa? Og kan de registreres som personbil?
Jeg har BE fra 2006, så i min lapp er det ingen begrensninger på tillatt totalvekt, men har ikke tenkt at det har noen praktisk betydning kontra de 3500 kg man får i dag.
Kjøretøyforskriften sier (min utheving):
Sitat§ 38-2.Tilhengerkopling på bil
1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.
3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.
Svingskive brukes mye i USA, men da hovedsakelig på biler som i Norge vil registreres som lastebil, altså Ford F-250 og Chevrolet/GMC/Ram 2500 og oppover. Det brukes i svært liten grad og har begrenset bruksområde på 150/1500-biler (altså biler under/rundt 3500 kg).
Forøvrig har jo amerikanerne også kuler som kan trekke opp til ca 8 tonn, evt 16-17 tonn hvis kula sitter i planet (gooseneck), men da er det som du sier helt andre dimensjoner på kula (og bilen er over 3500 kg).
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 16:44Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort.
"Stor" er i praksis det som har noe å si. Utrolig hvor lite vekten har å si på sånne, hvertfall med kjøring sørover i Europa i høy fart.
Sitat fra: Nimrad på søndag 27. august 2023, klokken 21:21Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 16:44Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort.
"Stor" er i praksis det som har noe å si. Utrolig hvor lite vekten har å si på sånne, hvertfall med kjøring sørover i Europa i høy fart.
Ja, men hvis man skal til hytta på fjellet så slår "tung" inn også. Trenger mye ekstra buffer den siste bakken.
Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.
Sitat fra: standahm på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 14:13Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.
Kult! Sover dere oppå hengeren? Får du opp noe luke uten å ta av teltet?
Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 17:35Sitat fra: standahm på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 14:13Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.
Kult! Sover dere oppå hengeren? Får du opp noe luke uten å ta av teltet?
Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.
Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:39Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.
Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Kikket litt på nettsidene til Tredal. De selger jo disse hengerne med rails og taktelt/tarp er blant ekstrautstyret du kan kjøpe med: https://tredal.no/tilhenger/varehenger/cbb1e065-c0aa-4f99-ac71-9fdc56a65911/
Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:51Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:39Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.
Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Kikket litt på nettsidene til Tredal. De selger jo disse hengerne med rails og taktelt/tarp er blant ekstrautstyret du kan kjøpe med: https://tredal.no/tilhenger/varehenger/cbb1e065-c0aa-4f99-ac71-9fdc56a65911/
Ja, da er de nok forberedt for de. Ser Norsk Tilhengersenter har et Wildland taktelt på 74 kg + stige som "tilleggsutstyr".
https://webshop.nts.no/tilhengerutstyr/taktelt-wildland-rock-cruiser-140/g806i55476 (https://webshop.nts.no/tilhengerutstyr/taktelt-wildland-rock-cruiser-140/g806i55476)