Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: egolfmannen9090 på tirsdag 13. september 2022, klokken 11:15
Hei godt folk !
kona eier en E golf 15 modell. som sporadisk begynte og tulle under lading hjemme, kjøpte ny ladekladd med samme feil så denne ble hevet kjøpet på så vi invisterte i Easee home ladeboks utenfor å problemet forsatte men når bilen plutselig ble tørr og sola skinner så ladet den som bare pokkeren i to uker før det begynte å gi problemer igjen, ringte da elektriker for å sjekke kobling og jording. alt var OK. Hmm.. ladet fint på hurtiglading så dette ble da brukt når det regnet men siste ukene så har denne begynt å tulle samtidig som vanlig lading !
fikk bilen inn på møller å fikk lest av feilkoder som lå inne å det var UX4 dårlig isolasjon på ledning og under 5Mohm måling på pinner.
dette skulle dem ha 25 000 kr for å fikse så tok med meg bilen hjem da dette er utelukket på en 15 modell...
kontaktet EV Service i Bergen å dem forklarte det er en pakning som må skiftes å ikke kabel som møller gjør da dem skifter hele ladeporten istedefor derav prisen!
da tenkte jeg å ta saken i egne hender med noe hjelp av en kompis som jobber på Tesla som kan faget sitt å snakket noe om pakninger på pinner på stikket i bilen * oringer * måtte skiftes da vann kommer inn å forårsaker kutt i lading.
Noen som har vært borti dette og tatt jobben selv ? da å koble av høyvoltbatteriet og 12V for så å ta ut ladeporten med kabel for å sjekke for vannlekasje/dårlig pakninger ?
EV Service mener vertfall kabel ikke må skiftes da det er pakning.
takker for innspill !
Da er høyvolt koblet ut og 12V. Tid for inspeksjon og utkobling av ladeplugg og sjekke pakning/oringer. Ser ved første øye kast at det er vann ved skruene til dreneringboksen... Ser mer i morgen.
Da er jeg kommet litt lengre på vei for feilsøking av dårlig isolasjon som dem kaller det, ifra mitt øye så ser ladeport og ledninger helt fine ut! Skal helle vann på 1 og 1 pinne nå for å se hvor vanne pipler ut.
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!
En god del testing i alt mulig vær og spyling under og direkte i ladeport så er alt i orden ! 3 t jobb og 79kr for en pakke blå silikonpakning. Kontra 25 000 kr møller skal ha for jobben.
Hei, Har akkurat samme problemet, de feilsøkte på Sulland og sa "skifte av ladekontakt" Funnet for stor motstand i ledningsnett. Kr. 18.423,- (prisen tyder på bytte av ledningsnett). Men symptomene er likedan, trøbbel med og lade litt uregelmessig, men alltid kommer feilen når det er fukt (regn) ute, eller har vasket bilen. Hvilken pakning byttet du? Hvor har de den?
Sitat fra: egolfmannen9090 på lørdag 24. september 2022, klokken 20:42
En god del testing i alt mulig vær og spyling under og direkte i ladeport så er alt i orden ! 3 t jobb og 79kr for en pakke blå silikonpakning. Kontra 25 000 kr møller skal ha for jobben.
Det er hva jeg kaller penger spart på DIY :+1: godt jobbet... Møller burde skamme seg...
Driver å sliter med det samme om dagen.
Møller vil ha 24k for å fikse UX4 isolasjonsfeil ink 3k i feilsøking.
Syntes kanskje denne DIY var så pass bra att det er verdt ett forsøk.
Min tar ikke lading etter en regnfull natt og står nå på Møller med bare 2km rekkevidde så føler meg litt fanget av spillets regler.
Sprayet kontakten med WD40 og alt forsvant med engang i mellom kontaktene og plasthuset.
Spørsmålet er da om dette fant veien inn i kontaktboksen eller om dreneringen er laget slik at det skal rene forbi pinnene i kontakten.
For så bli drenert ut på baksiden uten å renne inni selve kontakten.
Er det meningen så vil det jo bli problemer med att vann står i kontakten neste gang det regner hvis man tetter med pakkningstoff mellom pinner og hus.
Har bestemt meg for å la Møller bytte UX4 linjen i morgen.
Vi har ikke tid til flere morgener der datteren min står uten strøm på batteriet når hun skal på skolen.
Da forsvinner bilen min og jeg står uten transportmiddel når jeg helst skulle dratt på jobb jeg også.
Hadde jeg montert ladeboksen i garasjen hadde jeg prøvd trkset over men det var hele tiden meningen att våre biler skulle stå inne og e-golfen ute.
Skal få Møller til å legge ux4 linjen i bilen så skal jeg få tatt en titt på den om det er en farbar vei og re seale kontakten for oss som også er avhengig av å lade i regnvær.
Hei,
Kunne du fortalt hvordan du kobler fra HV fra systemet.
Eg har tenkt å bytte PTC, men har blitt fortalt at HV burde kobles fra.
Min 2017 fikk også ladeproblem nå forrige natt. Sluttet å lade etter 20 min og fikk den ikke i gang igjen.
Forhandler bekreftet isolasjonsfeil og bytter det som trengs. Heldigvis snaue 2 måneder igjen på garantien.
Takk for innlegget ditt.
Min kone har en e-Golf 2016 basismodell, det skjedde forrige fredag, med litt regn, når den er koblet til ladekabelen, lyser bilen grønt og deretter gult/oransje. Vi prøvde en annen vanlig type 2-kabel fra Tesla, den fungerer ikke på samme måte. Så kjørte vi den til Møller(Asker og Bærum). I dag ba de 23k NOK for å bytte ut ladeenheten...
Før du sjekker disse ledningene, har du koblet fra ladeporten (del av UX4) fra systemet (for eksempel AX4 høyspenningsbatterilader 1)? eller hvordan? Takk så mye.
Jeg har googlet litt, fant SSP-530_The_e-Golf.pdf og SSP-890743-The-2015-e-Golf.pdf. Den nevnte at delen skulle være UX4.
Sitat fra: egolfmannen9090 på tirsdag 13. september 2022, klokken 16:46
Da er høyvolt koblet ut og 12V.
Hvordan gjøres med dette trinnet? Takk så mye.
Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!
Har du noen bilder av hvor du puttet pakningstoff?
Sitat fra: cavendish på tirsdag 08. november 2022, klokken 13:30
Sitat fra: egolfmannen9090 på tirsdag 13. september 2022, klokken 16:46
Da er høyvolt koblet ut og 12V.
Hvordan gjøres med dette trinnet? Takk så mye.
Det er to alternativer, enten via sikring inni dashbordet, eller under panseret. Dersom du likevel skal av med 12V, er det lettest å gjøre begge deler under panseret.
https://www.volkswagen.co.uk/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/gb/downloads/need-help-faqs/emergency-services-sheet-eGolf_2014.pdf
Sitat fra: Up-grade på tirsdag 08. november 2022, klokken 21:28
Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!
Har du noen bilder av hvor du puttet pakningstoff?
Lurer på det samme
Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!
Først, takk for et bra innlegg/post :)
Har samme problemer med min E-golf 2015 mod.
Har du flere bilder av hvordan du utførte tettingen?
Fungerer det fortsatt?
Hva slags tettemiddel brukte du?
Flott innlegg! Åpnet du noengang selve ladeportboksen? Pakningen som byttes av ev-gutta ligger vel inni selve koblingsboksen? Prøvde å åpne min, men fant ikke ut hvordan den var klipset sammen og fryktet jeg ville knekke noe.
Nei,den forsvant ned i kjelleren uten att jeg gjorde noe mer.
Hei,
Noen som kommet lengre her? Jeg kom meg inn til boksen, men fant ikke ut hvordan jeg åpner koblingen som jeg antar rust/irr ligger i.
Takk til OP som (ved å legge ut bildene) gjorde det mye enklere å komme i gang med denne jobben. Min sønns 2015-modell fikk dette problemet etter mye regn/fuktighet den siste tiden. Og det ble bra igjen etter tørking (en kort periode), men kom tilbake ved neste regnperiode og denne gangen langt mer permanent. I likhet med OP kom jeg raskt til at å godta en reparasjon på over 20.000 for å fikse en designfeil var uaktuelt.
Gikk igang med å demontere ladekontakten basert på bildene til OP og bildet til slutt i denne artikkelen (https://www.elbil24.no/nyttig/elbil-eieren-sparte-nesten-260000-kroner-pa-a-bruke-et-annet-verksted/74234181).
Startet med å demontere kontakten fra festet inne i hjulbuen. Etter å ha sluppet den ned mot bakakslingen for å få arbeidsrom var det bare å gå igang med en torx10-trekker, avbiter og pågangsmot. Etter å ha trukket tilbake gummien som ligger som beskyttelse over ledningene på baksiden av kontakten og løsnet de plastdelene som ligger i veien (bl.a. strekkavlastningen for kablene inn til kontakten) kom jeg til de tre skruene som holder plastdelen foran (med hullene til kontaktpinnene) sammen med kontakt-bakdelen (med pinnene i). Inni kontakten, mellom disse to delene, lå det to pakninger laget i en slags skumgummi. Hos meg var disse gjennomvåte og det kom vann ut når jeg klemte på dem. Alle med litt kunnskap om elektrisitet vet at elektroner vandrer i vann som er lett forurenset. Og etter 8 år på norske veier vil jeg tro at min "svamp" var godt forurenset av salt og støv. Dermed blir ledningsevnen ved fuktighet bedre og bedre, og til slutt blir isolasjonsmotstanden for lav til at bilen vi ta ladning. Etter å ha demontert kontakten erstattet jeg disse to pakningene med gummipakninger skåret ut av et ark og deretter innsatt med silikonfett som en ytterligere (ikke-ledende) barriere mot fuktighet. Man må bare passe på å ikke blokkere de vannkanalene som ligger inne i kontakten, for her er det meningen vann skal drenere ut fra fronten av kontakten og gjennom til bunnen der det er et dreneringshull.
Jeg brukte 4-5 timer, der en stor del av tiden gikk til å fundere på veien videre og "bevege seg forsiktig". Om jeg skulle gjort jobben igjen ville jeg nok brukt under tre timer. Kostnad 120 kroner til et gummiark på 1mm fra Biltema og en liten tube silikonfett. I det hele tatt en operasjon som enhver gjennomsnittlig god hobbymekker burde klare greit.
Så en liten kommentar til selve problemet: at VW har laget en så elendig konstruksjon som dette er ganske utrolig. Å plassere en pakning av sugende materiale inne i en kontakt der isolasjonsmotstand er viktig, og attpåtil ikke utruste denne med et skikkelig lokk er sjokkerende dårlig. At de ikke tar, eller har blitt tvunget til å ta, ansvar i større grad er egentlig skandaløst. Og at Møllers eneste løsning er å bytte hele ledningsnettet til en kostnad av over 20.000 er jo helt vanvittig, både i et kundebehandlings- og bærekrafts-perspektiv. Det viser virkelig hvor svakt vi forbrukere enkelte ganger står. Hvor mange halvgamle elbiler blir etterhvert skrotet fordi produsent/leverandør oppfører seg slik?
Hei,
Må først takke dere som har delt denne informasjonen. Har i det siste hatt problemer med å lade bilen, spesielt etter perioder med veldig mye regn. OpenEVSE rapportere ingen feil, stopper bare laden umiddelbart etter start. Kina nødlader lader noen minutter før den rapporterer "CP error". Hadde en mistanke om vannintrening og gjerne korrosjon i ledninger eller plugg, og denne tråden bekreftet jo det. Har tilgang til en laserkutter, så jeg fikk skåret ut ny pakning fra 1mm gummimatte fra biltema. SVG er lastet opp her https://www.thingiverse.com/thing:6978665/files. Tog også en del bilder underveis om det kan være til hjelp for andre, se vedlagt.
Hei, kona nå har også problemer med ladning av 2018 eGolf bilen. Først trodde at det var en problem med den On-Board Charger men garagsje så at de er mest sannsynlig en problem med UX4 kabel. De kan reparere det for 22.000kroner så nå lurer å gjøre det selv... Etter en tørk dag klarte vi igjen å lade med type 2 kable så kan ikke forestille at det er en stor mekanisk problem (korrosjon etc) på kabel men mer sannsynlig den sammen som er beskrevd her.
Kan noe gi kommentar på den følgende:
- Vi klarte å lade med CCS (DC) da vi hadde problemer med lading av Type 2 connector, stemmer det?
- Kan men klare det med god DYI erfaring i.e. hvor vanskelig er det?
- Leste kommentar at det tar 4-5 timer, tar det virkelig så mye tid?
- Hvor har alle kjøpte nye seals etc. Kanskje kan dere dele linken fra Biltema?
Tusen takk!
Hei, har hatt en sporadisk feil, men har sett at det samler seg enorme mengder fremmedstoffer i samme lokasjon som ledningen fra lade porten går ned til batteriet. Under hjulskift tar jeg årlig og spyler rent vann langs hele ledningen og har siden ikke opplevd overslag 😃
Dette er et PLASTER på et gapende sår vel og merke, men fjerner iallefall det som ofte skaper overslag mellom lederene på mellomkort sikt 🙏
Sitat fra: mjba på fredag 19. september 2025, klokken 22:44Hei, kona nå har også problemer med ladning av 2018 eGolf bilen. Først trodde at det var en problem med den On-Board Charger men garagsje så at de er mest sannsynlig en problem med UX4 kabel. De kan reparere det for 22.000kroner så nå lurer å gjøre det selv... Etter en tørk dag klarte vi igjen å lade med type 2 kable så kan ikke forestille at det er en stor mekanisk problem (korrosjon etc) på kabel men mer sannsynlig den sammen som er beskrevd her.
Kan noe gi kommentar på den følgende:
- Vi klarte å lade med CCS (DC) da vi hadde problemer med lading av Type 2 connector, stemmer det?
- Kan men klare det med god DYI erfaring i.e. hvor vanskelig er det?
- Leste kommentar at det tar 4-5 timer, tar det virkelig så mye tid?
- Hvor har alle kjøpte nye seals etc. Kanskje kan dere dele linken fra Biltema?
Tusen takk!