Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27

Tittel: Tesla sultestreik
Skrevet av: Jallatirsdag 30. august 2022, klokken 20:27
Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

https://www.teslahungerstrike.com/

Omtalt også i utlandet.
Angry Tesla Owners Go on Hunger Strike Over Quality Problems
Norwegian Tesla owners are fed up with their Teslas and are hunger striking to get the attention of Elon Musk.

https://www.thedrive.com/news/angry-tesla-owners-go-on-hunger-strike-over-quality-problems

Dette er listen som har utløst det hele.

The car won't start in cold weather
Door handles won't open in cold weather
Intense squeaking noise
Car won't start in warm weather
"Bubbles" in seats
Loose front seat
Trunk lid filled with rain water
Autopilot does not work properly
Internet is slow and does not work as it ought to
The wipers do not work (well enough)
The car creaks when you pass speed bumps and other bumps in the road
Decorative moldings loosen
The lights do not work properly
The doors stop working properly
Doors that open by themselves
The computer does not work
Yellow edges around the display screens
Windows that do not close completely
Systems reset on their own
Problems charging
Reduced power
Rust problems on new cars (especially Model 3)
Poor paint quality means that the car has to be repainted
You were promised free charging throughout the car's lifetime, but the new charging stations do not fit the car
Lower battery life that Tesla claims
Problems with the air conditioner
Not all problems are solved when the car is serviced
Tesla promise to contact you, but you do not hear from them
You have to wait on the phone for a long time before Tesla answers
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Boikott My Assonsdag 31. august 2022, klokken 17:48
Og på norsk

(Personlig tror jeg dette er tull, «ingen» hadde orket å kjøpe ett slik bilmerke viss det var så dårlig.)

https://itavisen.no/2022/08/31/nordmann-tar-betalt-for-a-masse-saksoke-tesla/

Bilen starter ikke i kaldt vær
Bilen starter ikke i varmt vær
Dørhåndtak vil ikke åpne i kaldt vær
Intenst knirke-støy
"Bobbler" i setene
Løst frontsete
Bagasjerom fylles med regn-vann
Autopilot fungerer ikke korrekt
Internett er tregt og fungerer ikke som det bør
Vindusviskerne fungerer ikke bra nok
Bilen knirker når man passerer fartsdumper og andre humper i veien
Dekorative lister løsner
Lysene fungerer ikke korrekt
Dørene slutter å fungere som de skal
Dører som åpnes av seg selv
Datamaskinen fungerer ikke
Gule kanter rundt skjerm-kantene
Vinduer som ikke lukkes helt
Systemer tar omstart av seg selv
Problemer med lading
Redusert kraft
Rust-problemer på nye biler, spesielt Model 3
Dårlig lakkkvalitet gjør at bilen må lakkeres igjen
Du ble lovet gratis lading gjennom hele bilens levetid, men de nye ladestasjonene passer ikke til bilen
Lavere batterilevetid enn hva Tesla hevder
Problemer med AC
Ikke alle problemer løses når bilen er på service
Tesla lover å kontakte deg, men så hører man aldri fra dem
Du må vente lenge på telefonen før Tesla svarer
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: filtvetonsdag 31. august 2022, klokken 20:15
Du må vente lenge på telefonen før Tesla svarer

Ja dette må være tull. Alle vet at det er veldig lett å ringe de.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofonsdag 31. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Jallafredag 02. september 2022, klokken 19:00
Sitat fra: emurof på onsdag 31. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.
At listen med problemer bare er tull er selvsagt bare tull.
Du skal ikke ha fulgt med her inne mye før du har lest om de fleste av de. Om de dermed rettferdiggjør en slik handling er et annet spørsmål.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Vaduzlørdag 03. september 2022, klokken 09:36
Har du eid en tesla noen gang? Om det stod så dårlig til er det vel lite trolig at det skulle blitt Norges mest populære bilprodusent? Og verdens desidert mest solgte elbil merke?

Tesla vekker veldig sterke følelser hos folk, er nok noe med øvre middelklasse fra storbyer som ferierer på hytta med bilen sin og kanskje blitt et symbol på by mot land, «fattig»-rik, miljøpolitikk misnøye, avgiftslette for dyre biler, og generell motvilje mot endring i bilindustrien? Kanskje også et generell misnøye mot Elon Musk, Silicon Valley, kapitalisme og anti-amerikanisme?
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 03. september 2022, klokken 11:30
Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Jeg har alltid vært blant de andre nesten uansett hva det er - sikkert en kasus jeg har  ;D
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Jallalørdag 03. september 2022, klokken 13:11
Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 09:36
Har du eid en tesla noen gang? Om det stod så dårlig til er det vel lite trolig at det skulle blitt Norges mest populære bilprodusent? Og verdens desidert mest solgte elbil merke?

Tesla vekker veldig sterke følelser hos folk, er nok noe med øvre middelklasse fra storbyer som ferierer på hytta med bilen sin og kanskje blitt et symbol på by mot land, «fattig»-rik, miljøpolitikk misnøye, avgiftslette for dyre biler, og generell motvilje mot endring i bilindustrien? Kanskje også et generell misnøye mot Elon Musk, Silicon Valley, kapitalisme og anti-amerikanisme?

Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Boikott My Asslørdag 03. september 2022, klokken 15:42
Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11
Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 09:36
Har du eid en tesla noen gang? Om det stod så dårlig til er det vel lite trolig at det skulle blitt Norges mest populære bilprodusent? Og verdens desidert mest solgte elbil merke?

Tesla vekker veldig sterke følelser hos folk, er nok noe med øvre middelklasse fra storbyer som ferierer på hytta med bilen sin og kanskje blitt et symbol på by mot land, «fattig»-rik, miljøpolitikk misnøye, avgiftslette for dyre biler, og generell motvilje mot endring i bilindustrien? Kanskje også et generell misnøye mot Elon Musk, Silicon Valley, kapitalisme og anti-amerikanisme?

Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Er selvfølgelig ikke bra etter så kort km. Men de som kjøper er nok klar over dette og gir blaffen. Selv støtter jeg ikke bilmerker som ikke holder ett viss nivå. Men alt dette er som sagt frivillig og alle må få lov til å ta sine egne valg.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 03. september 2022, klokken 17:04
Om dette å gi blaffen er representativt for en Tesla eier blir jeg skremt. Skulle Ikke Tesla redde verden. Ikke bra !
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: filtvetlørdag 03. september 2022, klokken 19:38
Vi får være heldige at de fleste bilene her er produsert i Kina. I usa er det tydeligvis ikke så nøye med kvalitetskontrollen.

Uansett - neste bil blir nok ikke tesla. Alt for skjør og fin samt elendig på service med kun  en j****** app.

En flott elbil, men ikke mer.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Vaduzlørdag 03. september 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30
Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Jeg har alltid vært blant de andre nesten uansett hva det er - sikkert en kasus jeg har  ;D

Ja det er et veldig godt poeng. Husker tidligere at flere jeg kjente ble oppriktig opprørte om noen kjøpte Apple produkter og snakket mye om hvordan det var overpriset og fanget deg i et univers etc.
Tror litt av greia her er at noen irriterer seg over at et produkt egentlig ikke er «det beste» etter deres kriterier, men fryktelig mange elsker det nettopp fordi det er et lukket univers der du aldri forholder deg til tredjeparts leverandører, men får alt gjennom tesla og deres app. På den måten blir det ekstremt lett med «plug and play» og de er fremdeles best på totalpakken elbil.

Dersom det virkelig var et sinne mot dårlig kvalitet i et «overpriset» produkt som du selv uansett aldri kommer til å kjøpe, så ville jo folk vært veldig sinna på merker som alfa Romeo, land Rover, Ferrari, BMW etc men det er jo ikke tilfelle, så det må ligge noe mer bak det tenker jeg. Har ikke helt forståelse for irritasjonen da jeg prøver å tenke at folk velger slik de selv tror er best uansett, og alle har ulike behov og preferanser.

Det er også litt spesielt at de fleste som er veldig misfornøyd med tesla aldri har eid en tesla. Det er veldig lett å finne den informasjonen du ønsker om et produkt når du leter.
Tittel: Tesla sultestreik
Skrevet av: turfsurfsøndag 04. september 2022, klokken 08:33
Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 21:43
Det er også litt spesielt at de fleste som er veldig misfornøyd med tesla aldri har eid en tesla. Det er veldig lett å finne den informasjonen du ønsker om et produkt når du leter.
For meg er det så enkelt at jeg slipper å dille med produktene selv, de er relativt enkle, blir oppdatert og fungerer i hverdagen til det de skal brukes. Gjelder både Apple og Tesla. Har vært bruker av både Linux og Windows i årevis, og felles for begge er at man bruker alt for lang tid på å rote med tilpasning og vedlikehold. Fordi man kan og fordi man må. Som server er dog Linux glimrende. På jobb har de fleste Windows som brukergrensesnitt, men omtrent alle ender opp med å installere Linux subsystemet for å få en fornuftig kommandolinje. Sier jo sitt.

De siste årene har vi stort hatt Tesla og ett annet merke, og det har vært det samme der. Tilpasninger og brukeropplevelser som gjør at man må dille med kjøretøyet i stedet for å bare bruke det. Tesla har for meg en ting som irriterer i hverdagen, og det er alle variantene av fantombremsing.

Å bruke appen til Tesla til service fungerer glimrende, kjapp respons og enkelt å endre selv. Mye bedre enn å måtte ringe til ett eller annet service senter. Har jeg hatt spørsmål har jeg bare ringt Tesla veihjelp, de svarer på det meste.

Siste eksempel er når jeg skulle installere homelink i Model Y. Hadde avtalt mobile service fra Tønsberg. Fikk så beskjed fra Drammen at Tønsberg hadde blitt rammet av sykdom, og om det var greit om det kom en fra Drammen og utførte arbeidet en dag senere. Vis meg ett annet merke hvor de hadde sendt en jobb over til naboen.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: hELgenensøndag 04. september 2022, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. september 2022, klokken 08:33
Hvis meg ett annet merke hvor de hadde sendt en jobb over til naboen.

Jeg har sjelden opplevd at man ikke er løsningsorientert hos forhandlere.
Ofte er de tilknyttet en felles kjede eller importør - og dette med å hjelpe hverandre på ulike måter er vel mer normen
enn unntaket? Det er i alle fall min egen erfaring.

Mulig personlige egenskaper hos den man snakker med for å få løst sitt problem er kjernen her - ofte er det jo slik at treffer man rett person så ordner det meste seg.

Når det kommer til bilkjøp må man jo vurdere helheten med eierskapet når man går inn.
I dette ligger kvalitet på selve produktet - liker du f.eks at alle linjer er strøkne og det ikke er det minste å utbedre på en ny bil overhodet - vel da velger man merker som har rykte på seg for å levere slike biler.
Anser du at verkstedbesøk vil være en naturlig del av eierskapet - vel så må du danne deg et bilde av hvor sømløst dette vil foregå.
Er det slik at du drømmer om en bestemt bil med visse unike egenskaper og setter dette foran alt annet - vel da kanskje du skulle velge det merket og se en annen vei når det kommer til andre sider av eierskapet.

Jeg kan f.eks ikke forstå de som kjøper en McLaren F1, men de selges jo til ekstreme priser om man kan få tak i en - og sånn er det bare - folk kjøper biler med ulike preferanser
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: turfsurfsøndag 04. september 2022, klokken 10:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. september 2022, klokken 10:35
Jeg kan f.eks ikke forstå de som kjøper en McLaren F1, men de selges jo til ekstreme priser om man kan få tak i en - og sånn er det bare - folk kjøper biler med ulike preferanser
Jepp, og bra er det. Hadde vært en kjedelig verden ellers.

Ellers er jo det å ta avgjørelser basert på rykter kanskje ikke det smarteste man gjør, men ordtaket "evig eies kun ett dårlig rykte" gjør seg fremdeles gjeldende...
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofsøndag 04. september 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Jalla på fredag 02. september 2022, klokken 19:00
Sitat fra: emurof på onsdag 31. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.
At listen med problemer bare er tull er selvsagt bare tull.
Du skal ikke ha fulgt med her inne mye før du har lest om de fleste av de. Om de dermed rettferdiggjør en slik handling er et annet spørsmål.

Du kan finne eksempler på hva som helst av problemer hos et hvilket som helst bilmerke. Ved å lage en slik liste fremstår det som at det er vanlige problemer som Tesla ikke tar tak i.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofsøndag 04. september 2022, klokken 13:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Det er jo ingen tvil om at Apple er kjent for å levere kvalitet, og at folk også har forventninger til det. Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple. Tesla har for eksempel vært langt mer åpne enn Apple om fremtidige produkter. Det Tesla kanskje har til felles med Apple er at produktene er såpass mye bedre enn det alle andre kommer med.

Faktum er at Tesla fortsatt har den beste totalpakken. Og får man bil fra Kina så er også kvaliteten på topp. Dessuten har Tesla hele tiden forbedret seg selv. For eksempel kom Munro med velrettet kritikk mot byggekvaliteten på de første Model 3, men Tesla jobber knallhardt med å forbedre prosesser og teknikker, og nå ligger de langt foran andre med f.eks. megacastings og lignende. De har gått fra en bil som det var mye som kunne kritiseres ved måten den var bygget på, til kanskje blant de beste i verden (Munro påpeker en drastisk reduksjon i antall deler bilen er bygget av, noe som forbedrer kvalitet, tiden det tar å sette sammen bilen, osv.). Ingen kan konkurrere med Teslas megacastings akkurat nå.

Så jeg er uenig i at Tesla har kopiert Apple. De har gjort ting annerledes. Likheten er at produktene er så knallbra at "de selger seg selv".

Mitt perspektiv:

Jeg har Tesla fordi jeg bare vil ha en bil som fungerer, og jeg er ikke ekstremt bilinteressert ellers. Jeg vil anbefale Tesla til andre som bare vil ha en bra bil.

Jeg har Android-telefoner fordi jeg vil ha fleksibilitet og frihet, og jeg er over snittet interessert i teknologi. Jeg vil derimot anbefale iPhone til andre som bare vil ha en bra telefon.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofsøndag 04. september 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Tesla selger gå godt fordi bilene er så ekstremt bra. Totalpakken er mye bedre enn det noen andre kommer med.

Og når det gjelder artikkelen din så har folk kjørt atskillig flere km uten disse problemene. Artikkelen selv påpeker at det er en utleiebil, og at det ser ut som folk f.eks. har klart å skrape opp overflater og deler med ulike gjenstander.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Ingeniørensøndag 04. september 2022, klokken 17:11
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.


Ta en titt på disse  :)

https://www.youtube.com/watch?v=z__jxoczNWc

https://www.youtube.com/watch?v=Q4VGQPk2Dl8
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Jallasøndag 04. september 2022, klokken 20:21
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Tesla selger gå godt fordi bilene er så ekstremt bra. Totalpakken er mye bedre enn det noen andre kommer med.

Og når det gjelder artikkelen din så har folk kjørt atskillig flere km uten disse problemene. Artikkelen selv påpeker at det er en utleiebil, og at det ser ut som folk f.eks. har klart å skrape opp overflater og deler med ulike gjenstander.
Tja, og du finner privatpersoner med færre kjørte km med samme problem. En manglet 3 store stykker etter 24.000km, men slikt er selvsagt ikke noe problem for deg ettersom det er ekstremt bra biler.....

Det finnes mange slike hvis man gjør et søk - https://www.techtimes.com/articles/279757/20220827/tesla-tesla-s-model-drivers-claim-steering-yoke-easily-disintegrated.htm

Ingen tvil om at Tesla har gjort mye bra, og de var tidlig ute med en spennende elbil. Men at de som en fortsatt ganske fersk bilprodusent har sine problemer bør de fleste kunne innrømme, og ikke gå i skyttergraven tvert.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Vaduzsøndag 04. september 2022, klokken 20:32
Det rattet var ikke bra nei, hjemmelaget Yoke trolig. Men det øvrige med knirk og knak er kanskje ikke så rart på en leiebil med 1000hk, 2.2 tonn, etter 50k km røff bruk og «testing» av aks;) At hvite seter blir raskere misfarget om man ikle passer på er vel heller ikke noe sjokk. Fantombremsing og manglende utvikling av selvkjøring siste årene er heller ikke optimalt, men dette kan man velge bort i stor grad.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: rybacktirsdag 06. september 2022, klokken 14:03
Hvordan går det med sultestreiken?
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: 1317142119tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det samme gjaldt Tesla med Model S. Det var en skandaløst dårlig bil, men den så kul ut med den store skjermen, det var en elbil og hadde et stilig Audi-eksteriørdesign fra Wish.

Det iPhone og Tesla hadde med hhv. iPhone og Model S, var at de tok noe som eksisterte på markedet, pakket det inn på nytt og traff markedet på det perfekte tidspunktet. Dermed klarte de å lure samfunnet til å tro at dette var noe man måtte ha for å være kul. De er ekstremt dyktige på markedsføring (selv om de påstår at de ikke driver med det).

Selv i 2022 sitter det folk på elbilgrupper på Facebook og nærmest kaller alle som ikke kjøper Tesla for noen idioter, for Tesla er guds gave til folket. Nøyaktig hva de gjorde for å lure folk til å oppføre seg som de er med i en sekt som får religiøse fanatikere til å fremstå som barnehagepedagoger vet jeg ikke, gitt at jeg ikke er en del av hverken Apple eller Tesla-sekten. Men noe gjorde de og de skal ha enormt med kudos for å klart å få med seg så mange. Det er nok mange religiøse ledere som misunner dem den egenskapen.

Nå i dag er derimot Tesla og Apple produsenter av kvalitetsprodukter (jada, jeg er klar over at det fremdeles er feil med produktene, men det er det hos alle produsenter). Men nåtid er tross alt lenge etter de fikk en tilhengerskare av som var fanatikere.
Tittel: Tesla sultestreik
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. september 2022, klokken 17:47
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Gidder vanligvis ikke å diskutere med folk som klassifiserer andre som fanatikere, men her tar du feil. Det som gjorde at både Model S og iPhone ble populære var at de ikke konkurrerte på de gamle produsentenes premisser.

Når iPhone kom var det bare snakk om megapiksler, 3G og innebygd tastatur. IPhone rettet fokus på helt andre ting, i en brukervennlig innpakning.

Model S leverte en elbil som gikk 40 mil, akselererte fra de fleste sportsbiler og kunne frakte hele familien, til halv pris. Samtidig med løpende oppdateringer. Altså en modernisering av bilen med 10-20 år.

Begge produktene hadde flust med feil, men folk flest kjøper ikke ting kun etter hvor feilfrie de er...
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 06. september 2022, klokken 18:02
Når fordommer får rullgardinen til å gå totalt ned går det ofte skeis.....

Husker godt både de tidlige iPhone og Model S anno 2013, og det 1317142119 kommer med er jo skivebom så det synger etter.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. september 2022, klokken 18:36
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det var vel en smule overdrevet? Jeg byttet når iPhone 3G kom, den var en revolusjon for min del i forhold til Nokia-greiene jeg hadde tidligere. Så meg aldri tilbake, men byttet til 3GS når den kom pga. hastigheten. 3GS var såpass bra at den ble beholdt i mange år, byttet først når 5C kom over 4 år senere. Deretter SE, SE2020 og nå 13 Mini.

iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. september 2022, klokken 19:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 18:36
iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Ble da solgt noen (husker en kollega hadde), men jeg ventet og til 3G kom, før det ballet på seg.

Ble litt på samme hvis  med Tesla, først en helt ny tolkning av bilen, med noen store steg videre med forbedringer på det man ikke var så god på. Etter det mere inkrementelle forbedringer.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: 1317142119onsdag 07. september 2022, klokken 09:10
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:47
Gidder vanligvis ikke å diskutere med folk som klassifiserer andre som fanatikere, men her tar du feil. Det som gjorde at både Model S og iPhone ble populære var at de ikke konkurrerte på de gamle produsentenes premisser.

Når iPhone kom var det bare snakk om megapiksler, 3G og innebygd tastatur. IPhone rettet fokus på helt andre ting, i en brukervennlig innpakning.

Model S leverte en elbil som gikk 40 mil, akselererte fra de fleste sportsbiler og kunne frakte hele familien, til halv pris. Samtidig med løpende oppdateringer. Altså en modernisering av bilen med 10-20 år.

Begge produktene hadde flust med feil, men folk flest kjøper ikke ting kun etter hvor feilfrie de er...
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 18:36
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det var vel en smule overdrevet? Jeg byttet når iPhone 3G kom, den var en revolusjon for min del i forhold til Nokia-greiene jeg hadde tidligere. Så meg aldri tilbake, men byttet til 3GS når den kom pga. hastigheten. 3GS var såpass bra at den ble beholdt i mange år, byttet først når 5C kom over 4 år senere. Deretter SE, SE2020 og nå 13 Mini.

iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Dere bekrefter jo bare det jeg skrev.

iPhone før 3G eller 3Gs ble knapt solgt i Norge, men selv da fikk den en hel del pepper for å mangle grunnleggende telefonegenskaper som du nevnte. Kan man bare historien fra den kom til Norge, så bør det være mulig å se for seg at generasjonene før var enda dårligere. Det er ingen som ber dere studere Apple sine første telefoner. Mange fanatikere tror Apple fant opp smarttelefonen, men det er da sannelig mange av oss som hadde smarttelefoner fra andre produsenter før Apple lanserte iPhone. Forretningsfolk som brukte Microsoft, Nokia eller Blackberry hadde vel også dette på slutten av 90-tallet, men da begynner vi å snakke virkelig snevert marked. For ikke å glemme at det Apple var så geniale som fant opp, faktisk var stjålet fra andre produsenter og det var på kusehåret at Apple ble nektet å selge absolutt alt de hadde produsert (ikke bare iPhone), men de ble reddet i 12. time av at de på bakrommet gikk til forlik med bl.a. Nokia og måtte betale hundrevis av millioner i royalties.

Snakk om å innovere, gutter. Selektiv hukommelse er dog kjekt, når man heier på et produkt.

Hva angår første generasjon Model S, så var det var en familiebil av skandaløs byggekvalitet med minimalt av forventede egenskaper sett i forhold til europeiske biler, som gikk et sted mellom ~260 og ~420 avhengig av batterivalg, og som hadde betydelig høyere forbruk enn andre biler i 2012. Den største batteripakken gikk litt over 400, men la meg da minne om at man fremdeles anser EPA rekkevidde på 400 km som dårlig for elbiler i familiebilsegmentet. Det var bra til å være elbil i 2012, men det var ikke bra rekkevidde for en bil hverken da eller nå. At Tesla kjører en forretningsmodell hvor de kontinuerlig oppgraderer bilene blir litt irrelevant for den bilen de lanserte i 2012 og som la grunnlaget for fanatikerne. De norske testene fra rundt 2013 er åpent tilgjengelig på nett, hvor det er rene hallelujastemning over alle forbedringene som kommer og som allerede har blitt inført siden journalistene prøvde bilen første gang året i forveien.

Men i likhet med med Apple, så er det jo morsommere å snevre inn kriteriene maksimalt, slik at Teslaen anno 2012 fremstår som et knallkjøp. Rekkevidden var jo enorm sammenlignet med den motoriserte handlevognen iMiev.

Og for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: DagfinnNonsdag 07. september 2022, klokken 09:41
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. september 2022, klokken 09:10
Og for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.
Sikkert noen tullebukker i alle leire. Men om noen er det, betyr det ikke at alle er det - i motsetning til det som hevdes her fra enkelte.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Vaduzonsdag 07. september 2022, klokken 10:22
Apple er vel 99% vanlige folk som ikke bryr seg men bare tar det mest kjente, enkleste og kanskje det som har mest status? Har aldri hørt noen fanatiske fans derifra, android brukere derimot er ofte høyt på banen og forteller om sine produkters overlegenhet. Tesla er vel kanskje 90% casuals, og 10% fans, men veldig få som «lovpriser» produktet, har ikke møtt noen i virkeligheten, pleier å velge tesla av samme grunn som Apple, enkelt, gode ytelser, fint design, praktisk, greit priset og litt status. Ofte tilhengere av mer nisje produkter som blir litt fanatiske i sin overbevisning.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: filtvetonsdag 07. september 2022, klokken 15:00
Har alltid fått telefon betalt av jobben. Velger alltid iphone da jeg ikke orker å bruke all tid på alle mulige innstillinger i android.

Iphone funker - og software-messig er den lysår foran en tesla mht kvalitet og stabilitet.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofonsdag 07. september 2022, klokken 18:04
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 04. september 2022, klokken 17:11
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.


Ta en titt på disse  :)

https://www.youtube.com/watch?v=z__jxoczNWc

https://www.youtube.com/watch?v=Q4VGQPk2Dl8

Hva er det du mener jeg skal se?
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofonsdag 07. september 2022, klokken 18:10
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Nei, det var ikke markedsføring som gjorde iPhone til en suksess. Det var at det var noe helt nytt som ingen andre kunne måle seg med. Du kan påstå at iPhone var dårlig frem til 4 eller 5, men da glemmer du at konkurrentene var enda dårligere.

Folk ble "fanatikere" fordi det var så mye bedre enn alt annet.

SitatDet samme gjaldt Tesla med Model S. Det var en skandaløst dårlig bil, men den så kul ut med den store skjermen, det var en elbil og hadde et stilig Audi-eksteriørdesign fra Wish.

Den vant da opptil flere priser for verdens beste bil og lignende, og folk elsket den. Så nei, den var slett ikke dårlig.

SitatDet iPhone og Tesla hadde med hhv. iPhone og Model S, var at de tok noe som eksisterte på markedet, pakket det inn på nytt og traff markedet på det perfekte tidspunktet. Dermed klarte de å lure samfunnet til å tro at dette var noe man måtte ha for å være kul. De er ekstremt dyktige på markedsføring (selv om de påstår at de ikke driver med det).

Nei, det både Tesla og Apple gjorde var å introdusere noe nytt som endret markedet fullstendig. Det var altså ikke at de traff på tidspunktet, men at de skapte endringen med produktene sine.

SitatSelv i 2022 sitter det folk på elbilgrupper på Facebook og nærmest kaller alle som ikke kjøper Tesla for noen idioter, for Tesla er guds gave til folket. Nøyaktig hva de gjorde for å lure folk til å oppføre seg som de er med i en sekt som får religiøse fanatikere til å fremstå som barnehagepedagoger vet jeg ikke, gitt at jeg ikke er en del av hverken Apple eller Tesla-sekten. Men noe gjorde de og de skal ha enormt med kudos for å klart å få med seg så mange. Det er nok mange religiøse ledere som misunner dem den egenskapen.

Jeg skjønner ikke hva dette har med diskusjonen å gjøre. Man kan finne slike folk for nesten hva som helst der ute. Det finnes jo fora for både Audi og BMW, for eksempel.

For at religiøse ledere skulle gjort som Apple og Tesla, måtte de hatt noe nytt som revolusjonerte hele markedet.

SitatNå i dag er derimot Tesla og Apple produsenter av kvalitetsprodukter (jada, jeg er klar over at det fremdeles er feil med produktene, men det er det hos alle produsenter). Men nåtid er tross alt lenge etter de fikk en tilhengerskare av som var fanatikere.

Det er altså feil at produktene ble bra først etter at de fikk en fanskare. Fanskaren kom av de gode produktene. Model S var en fantastisk bil for sin tid, og satte elbiler på kartet. Den beviste at elbiler kan være ekstremt bra.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: emurofonsdag 07. september 2022, klokken 18:21
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. september 2022, klokken 09:10iPhone før 3G eller 3Gs ble knapt solgt i Norge, men selv da fikk den en hel del pepper for å mangle grunnleggende telefonegenskaper som du nevnte.

Og det er nettopp her du bommer. Den fikk pepper for ting folk ikke så ut til å bry seg om fordi alt det andre den gjorde bedre mer enn veiet opp for dette. "Ekspertene" spådde at iPhone kom til å floppe fordi den manglet (sett inn irrelevante tekniske detaljer her), men det er ikke disse tingene folk bryr seg om.

Du kan også se på Nintendo Wii som også ble spådd å bli en gigantisk flopp. Den hadde ikke engang HD-grafikk som konkurrentene. Men likevel banket den spillkonsollene fra Sony og Microsoft ned i støvlene. For folk brydde seg ikke om HD-grafikk. De brydde seg om spill.

SitatMange fanatikere tror Apple fant opp smarttelefonen, men det er da sannelig mange av oss som hadde smarttelefoner fra andre produsenter før Apple lanserte iPhone. Forretningsfolk som brukte Microsoft, Nokia eller Blackberry hadde vel også dette på slutten av 90-tallet, men da begynner vi å snakke virkelig snevert marked.

De telefonene du nevner her kan ikke sammenlignes med iPhone engang. De var ikke smarttelefoner slik iPhone var det. Det er hele poenget her. iPhone var noe nytt. En ny måte å tenke på, og å gjøre ting på. En revolusjon. De andre var ikke i nærheten engang.

Og ja, Apple fant i praksis opp den moderne smarttelefonen. De såkalte smarttelefonene før dette var som å sammenligne hest og kjerre med bil.

SitatFor ikke å glemme at det Apple var så geniale som fant opp, faktisk var stjålet fra andre produsenter og det var på kusehåret at Apple ble nektet å selge absolutt alt de hadde produsert (ikke bare iPhone), men de ble reddet i 12. time av at de på bakrommet gikk til forlik med bl.a. Nokia og måtte betale hundrevis av millioner i royalties.

Jeg vet ikke hva du snakker om her, eller relevansen for diskusjonen. Benekter du at iPhone var noe helt nytt?

SitatSnakk om å innovere, gutter. Selektiv hukommelse er dog kjekt, når man heier på et produkt.

Ja, Apple innoverte. Og jeg har alltid brukt Android-telefoner (før det brukte jeg gamle Nokia-tastetelefoner), så du kan neppe anklage meg for å heie på Apple/iPhone. Jeg bare erkjenner at til tross for at jeg foretrekker noe annet, så kan ingen benekte at Apple revolusjonerte markedet og skapte noe som alle andre prøvde å herme etter. Jeg er glad for at Google hermet etter Apple. Ellers hadde jeg ikke sittet her med Android-telefonen min i dag.

SitatHva angår første generasjon Model S, så var det var en familiebil av skandaløs byggekvalitet med minimalt av forventede egenskaper sett i forhold til europeiske biler, som gikk et sted mellom ~260 og ~420 avhengig av batterivalg, og som hadde betydelig høyere forbruk enn andre biler i 2012.

Hvilke andre elbiler gikk over 400 km da Model S kom ut for første gang?

Hvilke egenskaper manglet den?

SitatDen største batteripakken gikk litt over 400, men la meg da minne om at man fremdeles anser EPA rekkevidde på 400 km som dårlig for elbiler i familiebilsegmentet. Det var bra til å være elbil i 2012, men det var ikke bra rekkevidde for en bil hverken da eller nå.

Så du innrømmer altså at det var bra rekkevidde den gangen den ble lansert. Hva er da poenget ditt?

SitatAt Tesla kjører en forretningsmodell hvor de kontinuerlig oppgraderer bilene blir litt irrelevant for den bilen de lanserte i 2012 og som la grunnlaget for fanatikerne. De norske testene fra rundt 2013 er åpent tilgjengelig på nett, hvor det er rene hallelujastemning over alle forbedringene som kommer og som allerede har blitt inført siden journalistene prøvde bilen første gang året i forveien.

Og så?

SitatMen i likhet med med Apple, så er det jo morsommere å snevre inn kriteriene maksimalt, slik at Teslaen anno 2012 fremstår som et knallkjøp. Rekkevidden var jo enorm sammenlignet med den motoriserte handlevognen iMiev.

Snevre inn hvilke kriterier?

SitatOg for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.

Hva har dette med diskusjonen å gjøre, og hva er poenget med å stemple andre som fanatikere?
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Moggensøndag 11. september 2022, klokken 00:37
Dette evige maset om Tesla sine kvalitetsproblemer.
Jeg eier en Enyaq, SW er full av bugs og skarverne i karosseriet er enorme jemfort med Model Y.
På mindre enn 1år har bilen hvert på service 3 (!) ganger. Elendig kundeservice, måtte argumentere meg til en lånebil når Skoda skulle ha in bilen i 1 uke grunnet feil i en databoks.
Men ingen prater om VAG sine problemer, for de er kjedelige biler laget av kjedelige folk og kjøres av kjedelige mennesker som ingen gidder å prate om.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: turfsurfsøndag 11. september 2022, klokken 06:44
Sitat fra: Moggen på søndag 11. september 2022, klokken 00:37
Men ingen prater om VAG sine problemer, for de er kjedelige biler laget av kjedelige folk og kjøres av kjedelige mennesker som ingen gidder å prate om.
Godt skrevet
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Burgersøndag 11. september 2022, klokken 15:08
Sitat fra: Moggen på søndag 11. september 2022, klokken 00:37
Jeg eier en Enyaq, SW er full av bugs og skarverne i karosseriet er enorme jemfort med Model Y.
På mindre enn 1år har bilen hvert på service 3 (!) ganger. Elendig kundeservice, måtte argumentere meg til en lånebil når Skoda skulle ha in bilen i 1 uke grunnet feil i en databoks.
Men er du fornøyd med bilen når den virker? Har til gode å møte en enyaq eier som ikke er fornøyd i bunn og grunn. Men åpen for at sampleraten min med enyaq eiere på jobb og på ladeplass ikke er all verden.

Holdningen din til feil på egen bil berømmes, det skaper mer tillitt, tar med alle nybilene jeg har eid så man får sammenlignet med nesten 1 år som Tesla eier.

Nissan 2015 (eid 6 år, solgt): Godt fornøyd med bilen i henhold til pris og funksjon, god service til forhandler berget opplevelsen
* Skrape i front ved overlevering
* Feil montert gummilist i taket, forsvant på motorvei.
* Deler av dørmekanismen på innsiden på førersiden falt av.
* Elending ladekurve
* Elendig varmeapperat som ikke fikk bilen varm i minus, bare lunk
* Manglende drenering ved AC gjorde at man fikk en del minutter fuktig luft når man startet opp etter å ha brukt AC.
* Problemer med å få startet chademo lading. 1-5 min ekstra pr ladestopp
* Forstilling fikk noe lyder på på 99.993km. Verksted tok bilde av km teller, dokumenterte at feilen skjedde over 10km fra verksted, så at bilen var på 100.003km ved service senter så var det garantireperasjon.
* To recalls jeg ikke husker hva var. Tror den ene var bolter til batteriet som kunne ruste.
* Remote oppstart av varme var tregt og vanskelig uten 3dje parts apper. Gikk i dass i lengre perioder hver gang Nissan hadde "fikset det" sentralt.

BMW i3 2018. (eid i 4 1/2 år) Kona fornøyd, så jeg er fornøyd
* Alarm begynte å ule klokken 03:30 ei natt, måtte ut og få tømt batteriet helt så den holdt kjeft. Måtte ha bilbergning. Noe jordingsfeil ved lading. Nektet å høre på hva det var, var mer forbandet at kona fikk kommunegrå toyota yaris eller.no utlevert. Sulland flirte når jeg klagde (humoristisk, "den er jo så ille jeg må kjøpe blomster til hun kommer hjem fra jobb") og ga meg en låne i3.
* Ladekladd byttet
* Recall, ei uke på verksted for å bytte kontrollenhet.

Tesla SR+ 2021. (eid snart i 1 år). Kjempehappy, kjørt norge på langs i sommer.
* Feil på hengerfeste utlevert, vanskelig å få på og av. Tekniker så på det ved drop in på serviceverksted og fikk ny etter 30 min med litt kaffe og hyggelig prat med kundebehandler mellom kundene.
* Vindstøy på bakvindu, service senter lærte meg å kalibrere vinder på nytt (ned og hold i 5-10 sek, opp og hold i 5-10 sek)
* Ser at passasjer døren ikke er helt flush med resten, men gir beng. Jeg har kjørt Leaf 6 år, så bryr meg ikke om utsiden :-)
* Måtte kjøpe S3XY Buttons for å få programmert knapper jeg følte jeg manglet. (Bytte chill/normalt og viskere max/auto)
* LFP batteri som må være over 0 grader for lading gjør det uaktuelt å lade på gårdsplassen om vinteren. Vanskelig å sove når bilen må varme opp batteriet regelmessing under lading. Forvist til garasjen på fellesområde. Ingen hører den der, og det er sjeldent under -5 grader der.
* Doble glass på passasjer og førervindu gjør at de dugger i tunell og vanskelig å få vekk duggen. Isolerer lyden bra dog.
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Vaduzmandag 12. september 2022, klokken 11:52
Doble glass skulle vel redusere dugg? Bedre isolasjon gir mindre temperaturforskjell?
Tittel: Sv: Tesla sultestreik
Skrevet av: Burgertirsdag 13. september 2022, klokken 00:30
Sitat fra: Vaduz på mandag 12. september 2022, klokken 11:52
Doble glass skulle vel redusere dugg? Bedre isolasjon gir mindre temperaturforskjell?
Japp, men når man kommer fra 5 grader inn i en fuktig tunell på 15 grader, så blir det dugg. Og isolasjonen gjør at det er vanskelig å varme opp ruta med varmluft fra innsiden. Når det er dugg om morgenen så tar det også 10-15 minutter med varme for å få siderutene fri for dugg.