Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Diverse => Alternativ energi => Emne startet av: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 11:54
Med stadig økende fornybar, ikke regulerbar, produksjon i porteføljen som skal dekke vårt energibehov her i landet så er det potensielt en del å hente ved å flytte last.
Den enkleste måten å gjøre dette, slik jeg tenker,vil være om bilen man har faktisk støtter V2G og at dette er
fiks ferdig satt opp f.eks i garasjen slik at bilen kan tømmes og lades etter prisene i markedet.
F.eks burde det være slik at inntil f.eks 50% av batteriet kan jeg tømme ved behov for å barbere bort en del
effekt topper. Kanskje kan vi "enkelt" "flytte" litt energi på denne måten?
Men hva slags utstyr kreves i bolig/garasje- og hvem har eventuelt ferdige løsninger for slikt..og ikke minst,hva
vil det koste?
Noen som har den minste anelse?
Har du en Nissan Leaf koster slikt utstyr rundt 50 000 kr:
https://wallbox.com/nb_no/quasar-dc-charger
Jeg blåser liv i denne tråden igjen siden det blir mer aktuelt når flere biler støtter V2G, V2L og V2H (V2X?). Når spørs det om Norgespris på strøm stopper alle fordeler med solceller og batterier, men dog...
Jeg har tenkt at det ville være en enkel og billig batterliløsning for meg som har solceller på taket med betydelig overproduksjon om sommeren; Kjøpe en gammel elbil med V2G, koble den semi-permanent til nettet og sette den i hagen under et epletre. Ikke trenger den EU-kontroll eller forsikring. Den kan være kondemnert for sen saks skyld så lenge batteri og elektronikk er intakt. Enkel å flytte (på egen tomt) og jeg trenger ikke bruke dyrebare kvadratmeter i huset på batterier.
Eneste ulempen er selvsagt at man trenger plass på tomta. Og at det ikke er mange biler som støtter V2G "ut-av-boksen".
* Tesla Model 3 har _kanskje_ innebygget inverter
* Nissan Leaf trenger ekstern inverter
* Flere?
Er nok like greit å kjøpe batteri. Sig-energy har komplette løsninger, og kan med dc-lader aktivere V2X for de fleste biler.